Stap voor stap kun je heel ver komen.
Ik heb gezocht en gezocht en ik vond o.a. nog 2 Leyland/Verheul wagens uit 1964 die bij busbedrijf Salland hebben gereden en dat waren ook 2 bolramers namelijk de 4595 en de 4596.
Aanvulling van Dick van der Goot: "De foto moet uiterlijk in 1962 of 1963 zijn gemaakt en vermoedelijk is het in Hilversum. Over de Tensen-bus (vooraan) kan ik nog toevoegen dat dit inderdaad (natuurlijk) een Volvo was, met een carrosserie van Medema en het wagennummer 13 (blijkt uit het kenteken). Deze bus 13 is in 1957 in dienst gekomen, dus jouw raming dat de foto omstreeks 1960 moet zijn gemaakt, is behoorlijk nauwkeurig. Frappant is dat deze bus een toerwagen was en dus niet zomaar op de normale lijndienst kon worden verwacht. Een versterkingsrit op de reguliere lijn 10 (de tegenwoordige lijn 70) was voor zo’n toerwagen echter niet zo ongebruikelijk, en de bestemming “SOEST” (in plaats van Amersfoort) bevestigt dit. In mijn herinnering (van een aantal jaren later) werd de Hilversumse tak van lijn 10 alleen op woensdag- en zaterdagmiddag versterkt. Gelet op de schaduwen, liep er hier al vroeg in de middag een versterkingsrit, en dat kan ik mij voor die richting toch niet zelf herinneren."
Hierboven kwam de Scania-Vabis ter sprake en ter
illustratie een
foto van een duidelijk gerestaureerd exemplaar uit 1927 met rechtse
besturing dus grote kans dat we hier een Engels voertuig zien staan. Dit
hoofdstuk heet 'Zwart-Wit' maar deze glimmende groene bus mag er deze
keer geplaatst worden van de redactie...
Aanvulling: Natuurlijk zit ik ernaast wat land van
herkomst betreft!!
Aad Spaans attendeerde mij op het feit dat er 2 Zweedse vlaggetjes
voorop te zien zijn en in de glorie jaren van deze bus reed men in
Zweden ook aan de linkerzijde van de weg. In 1967 is dat veranderd en
ging men daar rechts rijden.
Andere wagens met 5133 zijn te vinden
in de vloot van Veolia, ook een VDL/Berkhof maar met kenteken BS-JS-71
uit 2006. Verwarrend? Ach nee. ;-)
Ook Connexxion had een 5133 maar dat was een DAF SB220 van den Oudsten
uit 1989 met kenteken VD-25-NR en stamt nog uit Westnederland tijd.
Verder terug komt een 5133 voor bij GSM (N.V. Gelderse Streekvervoer
Maatschappij), een Leyland/den Oudsten uit 1966 met kenteken AB-49-99.
In 1959 was er al een Leyland/den Oudsten gebouwd voor NBM (N.V.
Nederlandse Buurtvervoer Maatschappij) met kenteken TB-29-18.
Dit zal vast wel op meer wagens van toepassing zijn maar bij het zoeken naar info over deze foto, stuitte ik er toevallig op.
Vervoer op Schiphol is altijd al gedaan
en door verschillende bedrijven. Op deze foto uit 20-7-2013 zien we de
VDL Bus DAF/Berkhof Diplomat 313 uit 2005 van de HTM, later HTM Special.
HTM-Special verzorgt activiteiten buiten de regio Haaglanden dus ook de
exploitatie van het besloten busvervoer voor Schiphol, onder meer het
vervoer van parkeerplaats P3 en P4 naar de vertrekhal en andersom. Ook
de ondersteuning van de platformdiensten op luchthaven Schiphol is een
van de taken. In 2008 was de 313 nog zichtbaar op Haags grondgebied,
zoals op deze
film
te zien is. Mei 2012 reed de 313 in de busvloot op Schiphol.
Opvallend detail is dat de 305 in april 2014 een ongelukje had waarvan
op deze
link een verslag.
Aanvullingen:
Aad Spaans schrijft: "Het gebeurde in het verleden dat bij
eventuele technische problemen bussen mét passagiers de stalling in
Loosduinen inreden en dan de reizigers in de stalling overstapten in een
reservebus. Natuurlijk werd dit door de chauffeur wel aangekondigd. Ik
spreek uit eigen ervaring als oud WSM passagier".
Dick van der Goot schrijft: "Ik keek ook nog even naar de foto uit het “Bakker-archief” waarop bus 7066 de garage te Loosduinen uitrijdt. De “bestemming” is ook bij vergroting inderdaad niet goed leesbaar. Maar het lijkt wel een beetje op “Autobus Documentatie Vereniging”. Dat zou kunnen betekenen dat de 7066, in plaats van chauffeurs, een aantal “busfanaten” vervoerde die voor een fotostop de garage hadden bezocht. Misschien was ik dan zelf wel onder die 'busgekken', maar dat weet ik niet meer. Wel weet ik dat er jarenlang een routevariant van lijn 56 (de voorloper van lijn 129, waarvan jij de betreurenswaardige ondergang ook nog eens in deze busbrief in gedachten brengt) tussen de garage te Loosduinen en het knooppunt Wateringen-Plein bestond (met aansluiting op de reguliere lijn 56 tussen Den Haag-Centrum en Rotterdam). Deze extra lijn 56 was weliswaar openbaar vervoer, maar fungeerde in de praktijk meer als aflosbus voor chauffeurs die te Wateringen op- of afstapten. Op het laatst (ik denk, zo ongeveer in 1976) reed dit hulplijntje nog maar een paar keer per dag, maar besloot ik er toch nog eens een rit mee te maken. Ik kreeg toen vanaf Wateringen een heel bijzondere oude bus (de 5307, een Leyland/Roset, zie busbrief 119), mijn enige medepassagiers waren een paar chauffeurs. De bestuurder liet mij, met zijn collega’s, IN de garage te Loosduinen uitstappen!!! Onderweg had ik hem al horen zeggen dat hij hoopte dat de bus de garage nog zou halen en daarna definitief uit elkaar zou vallen. Ik heb die wagen verder ook niet meer gezien."
Jan V, de wandelende encyclopedie m.b.t.de WSM en Westnederland en al eerder in een busbrief te zien namelijk busbrief 45, liet mij weten dat hij in deze bus zelf vaak gereden heeft en ook zijn vader was ooit chauffeur op o.a. de 7066. Jan meldt dat hijzelf deze wagen in 1980 naar de sloop heeft gereden. Het was een bijzonder voertuig waarvan er in deze vorm maar 1 gebouwd is en dat is deze dus. Jan weet te vertellen dat er een aantal zaken anders zijn dan in de actieve dienst periode. O.a. de richtingaanwijzers zijn blijkbaar later gewijzigd want deze zaten er origineel niet op volgens Jan. Het dak bestond uit delen en het middendeel was vastgezet met popnagels die na een aantal jaren los gingen zitten waardoor de boel extra rammelde. Jan heeft op het dak gezeten om dat tegen te houden terwijl de monteur het dak opnieuw bevestigde en vastzette.
Gerard Kosterman mailde mij: Deze van Hool-bussen waren niet van al te beste kwaliteit. Ik las ooit op een bussite een typerende opmerking: “Na een aantal jaren hield de bekabeling de beplating bij elkaar in plaats van andersom”. Dat zegt wel iets over de kwaliteit, lijkt me. Ik kan me de opmerking “Onderweg had ik hem al horen zeggen dat hij hoopte dat de bus de garage nog zou halen en daarna definitief uit elkaar zou vallen." dan ook wel voorstellen.
Als je op de gele knop onder de foto klikt, start het geluid.
(Afhankelijk van de instellingen van een computer, zal de foto dan in
sommige gevallen niet meer te zien zijn.
Als dat zo is, klik dan met je rechtermuisknop op de gele knop en kies
daar voor 'openen in nieuw tabblad'.
De foto blijft staan maar het geluid gaat via een 2e tabblad.
Ik heb het getest in meerdere browsers en toen werkte het prima dus ik
hoop bij jullie ook.)
Een tweede foto van de 7066 zien we hieronder. Het zijn barre
weersomstandigheden en als de 7066 nog lang blijft staan is de ijspegel
aan de grond vastgevroren. En dan te bedenken dat kachels in dit tijd
niet altijd betrouwbaar waren, airco onbekend, een stuur waar je handen
aan vastvroren, stuurbekrachtiging niet bestond en de wegen in vaak
slechte staat vergeleken met het asfalt van tegenwoordig. Toch had het
wat maar ik denk dat als de huidige gemiddelde buschauffeur hiermee een
dienst zou moeten rijden, het ziektepercentage met sprongen omhoog zou
gaan.
De bus rechts is de 7331 van de VAD uit 1963. Ook een Leyland/van Hool
die net als de 7332 in 1971 een kleine verbouwing hebben ondergaan wat
hen beter geschikt maakte als lijnbus. In 1978 is deze wagen nog 3 jaar
bij de ZWN ingezet waarna op 4 juni 1981 het doek viel bij het CAB.
Flevodienst Lelystad was een onderdeel van de VAD na de fusie in 1981.
Nog een plaatje, want zo kun je dit bouwsel wel noemen, van Hugo Richter. Bij de naam Ome Joop heb ik direct last van een brommende stem in mijn hoofd die roept "Wat is er joh" maar deze Ome Joop heeft niets te maken met de creatie van André van Duin. In het OV was dit ooit de 9522 van GSM, later GVM en weer later Oostnet. Een DAFMB200/den Oudsten uit 1983. Ook deze bus leeft nog steeds en is sinds 2006 in handen van de huidige eigenaar: Ome Joop's Tour, Jeugdronde door Nederland. Via de link is de bus ook te zien.
GSM - N.V. Gelderse Streekvervoer Maatschappij
GVM - Gelderse Vervoer Maatschappij
Oostnet - In 1997 ontstaan als samenwerking (ter voorbereiding van
fusie) uit TET en GVM.
TET - De Twentsche Electrische Tramweg-Maatschappij
Abri's en Haltes:
Kan het origineler? Al denk ik dat het bij ons
al snel vol graffiti zal zitten en ook zal er wel een commissie bestaan of
ontstaan die dit een gevaarlijke constructie zal vinden want de jeugd zal er
bovenop willen klimmen en dan is de val op het trottoir te verwachten. Op de
achterzijde van de bus net onder Sleepys staat MTA en daar weer onder staat ook
Maryland dus de kans is groot dat de bus in het vorige hoofdstuk een link heeft
met deze foto van de BUShalte.
Even terug in de tijd met deze halte die eind 2008 dus nog tot de route van lijn 129 behoorde. Wat heb ik deze lijn altijd met veel plezier gereden. De naam Halfwege moest niet altijd letterlijk voor deze lijn gelezen worden want deze halte geeft meer aan dat je halverwege Delft en Rotterdam bent. In 2008 klopte dat weer wel maar dat komt omdat lijn 129 zo nodig geknipt moest worden. Vele jaren was deze lijn veel langer kon je namelijk vanaf de boulevard in Kijkduin rechtstreeks naar Rotterdam CS. Doordeweeks een favoriete lijn van veel mensen voor woon-werk verkeer en natuurlijk de in grote getale reizende studenten van de TU in Delft. In het weekeinde was de bus vaak gevuld met dagjesmensen op weg naar o.a. het strand in Kijkduin, Diergaarde Blijdorp, de Delftse binnenstad, Delft Blue Pottery, de Rotterdamse binnenstad, winkelcentrum In de Boogaard in Rijswijk of gewoon om van de route door de Zweth te genieten. Ook benutten veel, vooral ouderen deze lijn om op zondag een bezoekje te brengen aan overleden geliefden op een van de vele begraafplaatsen die deze lijn passeerde. Een echte streeklijn topper dus deze ter ziele gegane verbinding. Als eerste sneuvelde het stuk tussen Delft en Kijkduin want dat kon de HTM gaan doen en sinds enige jaren is het stuk Delft-Rotterdam in handen van de RET en de streekvervoerder heeft het nakijken. Wie het snapt, mag het zeggen.
Nederland in Cuba:
Van Ronald kreeg ik
deze foto van een enigszins verwaarloosde 9299. Zelfs de Nederlandse
bestemmingen zijn er uit. Dat is toch wel heel slordig. De foto is gemaakt in
september 2008 in de plaats Matanzas, een stad in het noorden van Cuba waar in
het grijze verleden Piet Hein ooit de zilvervloot veroverde. Tegenwoordig
veroveren wij Cuba op een andere manier, met een andere vloot en ik hoef niet
uit te leggen welke ik dan bedoel.....
Deze DafMB200/den Oudsten kwam in 1982 uit de fabriek en reed daarna tot
november 1994 bij Westnederland, later ZWN en Connexxion. Ikzelf heb slechts 8
keer een dienst gereden met de 9299, 2x in 1983, 5x in 1984 en nog 1 keer in
1985 maar toen zag deze bus er iets beter uit zoals te zien is op de 2e foto van
Ron van Poppel gemaakt bij Utrecht Centraal.
De tweede bus met een Cubaans bestaan, is de 1137. Zomaar eens geen gele bus
maar een groene. Hieraan kun je zien dat de instroom in Cuba meegaat met de
tijd. Een foto van Klaas uit 2012, gemaakt te Alamar, ook in het noorden van
Cuba op gelijke hoogte met Matanzas. Deze 1137 is gelukkig onderweg naar
Barneveld dus de filmkast traditie is hier nog aanwezig. Het was een bus van
Midnet, later Connexxion dus en de wagen is gebouwd in 1995. Het is een
DAF/den Oudsten B91 Alliance. Van het Nederlandse bestaansgedeelte zijn geen
opzienbarende voorvallen bekend dus ik kan er weinig meer over schrijven.
Ook van deze 1137 heb ik via Google een andere foto gevonden. De wagen was
toen al in de verkoop bij Womy in Moerdijk en we weten nu wie de koper is
geworden.
Voor snelheidscamera's hoeft deze combinatie niet bang te zijn denk ik. Het zou de plaatselijk sleepdienst kunnen zijn. De Trabant had circa 23 paardenkrachten toen de wagen uit de fabriek rolde maar op deze foto is er nog maar 1 paardenkracht over.
Mocht je nog meer van deze wetenschapper willen zien: hier kun je bekijken hoe er in de jaren 80 gedacht werd aan een mobiele telefoon!!!
De discussie rond het Sinterklaasfeest komt menigeen de neus uit. De hele taal is doorspekt met verwijzingen naar het verleden, vele gebruiken en tradities zijn terug te voeren op zaken uit het geschiedenisboekje. De wereld staat in brand en hier maken we ons druk om de kleur van een fantasiefiguur. Er zullen heus wel goede argumenten te vinden zijn voor het een en voor het ander maar ik houd mij bij het vertrouwde. Dus hier de link naar een feest dat op het punt staat los te breken gezien de uitstalling in de supermarkt. http://www.sinterklaasfan.nl/
Hartelijke groeten
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
Stap voor stap kun je heel ver komen.
Ga nooit heen zonder een zoen want
als je het noodlot zult ontmoeten, kan je het nooit meer
overdoen.
Ga nooit heen zonder te praten, dat doet een hart zo pijn, want
wat je 's morgens hebt verlaten kan er 's avonds niet meer zijn. (Toon
Hermans)
Ambtenaren gebruiken geen
papieren zakdoeken want daar staat "Tempo" op.