terug naar de |
|
09
april 2006
N i e u w s i
n B u s b r i e f f o r m a a
t <++++>
____________________________________________________
______ Onderwerp: Wie Ben Ik? ______________________
Verhalen
over oude en nieuwe bussen:
En dan nu weer eens over onszelf, een
bekende gezichtenbrief. Een
zogenaamde "zie mij eens" aflevering. Ik heb een poosje zitten wikken en wegen
of ik dit wel moest doen omdat het voor een heleboel busbrieflezers niet de
meest interessante foto's zijn (niet vanwege het uiterlijk van de afgebeelde
personen natuurlijk maar vanwege het mindere aandeel bussen daarbij). Maar
omdat ik het in busbrief 7 en 25 al eerder heb gedaan, heb ik besloten dat het
toch in deze busbrief nog 1 keer te doen. Er zijn ook een paar aardige plaatjes
bij met de nodige bussen en aangezien er over oude en nieuwe bussen wordt
geschreven, kan er ook een keertje over oude en nieuwe 'sjoofs' (een uitdrukking
van de BBA) geschreven worden. Ook wil ik de personen op de foto's niet hun
landelijke bekendheid ontnemen omdat er altijd een kans bestaat dat er daardoor
een uitnodiging kan komen voor een gastrol in Goede Tijden, Slechte Tijden
hoewel ik denk dat wij daar op de werkvloer al de nodige series van hebben
gehad.
Goed, ga er eens voor zitten en
bekijk deze serie vakmensen uit eigen gelederen.
Foto 1:
Twee collega's staan hier te kijken naar wat ze
zelf niet hebben mogen meemaken. Een Leyland/den Oudsten cub uit de jaren
tachtig van de vorige eeuw. Heerlijke wagens zonder software en al te veel
elektronica dus deden ze het praktisch altijd. Conrad en Rein kunnen over 30
jaar nostalgische verhalen vertellen van de Alliances of de Ambassadors van nu
en daar zijn dan weer anderen jaloers op, waarschijnlijk(?).
Foto
2a-2b:
Een collega die wel de Leyland tijd
heeft meegemaakt, is Hans. Hier genietend van de luxe van zo'n Ambassador op de
busbaan in Tanthof te Delft.
Hans is in diezelfde jaren tachtig in
dienst gekomen en om dat te bewijzen gaf hij me onlangs een foto van zichzelf
achter het stuur van de Leyland cub de 5679 op het ter ziele gegane busstation
In de Veste te Delft.
Foto
3a-3b-3c:
Een HTM-drieluik uit vervlogen tijd.
Op foto 3a een jonge Haagse collega bij de HTM. Nu alweer jaren in dienst
van het streekvervoer dus een echte allrounder: Sam. Ooit in rode bussen,
later in gele toen weer in groene en nu in rood/witte maar
nog steeds met een beetje HTM-diesel in de aderen.
Op 3b en 3c zien we een andere oud-HTM'er,
iemand die de letters R en S in zijn naam
heeft staan, de R van racen en de S van snelheid. Rob had de ambitie
om directeur te worden (knipoog) maar is nu met 2 werkdagen per week enigszins
een directeur in ruste. Ik heb begrepen dat er jaren geleden onderhandelingen tussen Connexxion en de HTM
waren om samen te gaan maar
helaas is dat op niets uitgelopen dus dat is jammer voor de mensen op deze
foto's want dan waren ze ongewild weer teruggeweest bij af. Maar je weet
nooit hoe een dubbeltje rolt.
Op 3c staan een leerling en een
leermeester bij elkaar (wie is wie?) in een tijd dat 'kinderhoofdjes' nog een
populaire bestrating vormden. Een unieke foto uit eigen collectie waarvan er
vast nog wel meer bij collega's in de archieven rondzwerven. Ik hoor het wel als
iemand er eentje beschikbaar wil stellen.
Foto
4:
Bij het zien van deze foto, kijkt er
zeker iemand heel erg verbaasd. Jullie razende reporter heeft beslag kunnen
leggen (met hulp) op deze bijzondere prent. Er zijn zo te zien een paar jaartjes
verstreken maar alle kenmerken om herkenning mogelijk te maken, zijn nog
aanwezig. De jonge passagier staat hier ook niet toevallig maar heeft een
uitstekende band met de chauffeur. Ik hoop dat Henk B. deze busbriefvermelding kan
waarderen.........nu hij intussen vestigingsmanager is.
Foto
5:
Als er iemand is die hoort bij het OV, dan is het deze man. Al
jaren niet meer in actieve dienst door het bereiken van een respectabele
leeftijd maar hij is toch nog regelmatig te vinden op de werkvloer omdat er
hand- en spandiensten verleend worden aan de technische dienst. Jan V. is
opgegroeid met de WSM en Westnederland. Zijn vader was chauffeur bij de WSM en
Jan heeft ook een onovertroffen staat van dienst. Als ik om gegevens van vroeger
verlegen zou zitten dan kan ik bij Jan terecht want hij heeft een
onuitputtelijke archief aan herinneringen uit al die jaren. Jan
is uit beeld geraakt na de omschakeling van Connexxion naar Veolia maar bij deze dus
weer een beetje 'in beeld'. Helaas moet vermeld worden dat Jan intussen
overleden is.
Foto 6:
En diegene die denkt dat 'ie hier Piet Bambergen achter het
stuur zien zitten, heeft het helemaal mis. Je ziet toch zo dat het niet Piet is maar John V.........
Dat brengt me wel op de gedachte dat er genoeg collega's rondlopen met een
bijnaam. Soms samenhangend met hun uiterlijk maar ook om andere
uiteenlopende redenen. Vaak is de oorspronkelijke aanleiding al lang
achterhaald maar de naam blijft iemand dan nog lang achtervolgen. Hier een
kleine bloemlezing uit 'mijn' vestiging. Wat te denken van Nana (Mouskouri) of
Blondie. We hebben ooit het Grobbekuiken en Seiko gehad en natuurlijk nog steeds
Pino. Kabouter Plop, Kwebbel en Herman Brood lopen bij ons rond samen met
George (van Mildred?). Er is een Gaddaffi en een Professor, een Babbel Bennie en
Pluisje. Ook de naam 020 doet de ronde en vele oudgedienden weten wie je bedoelt als je
Controleur 4711 zegt. We hebben een Aagje en uiteraard Stan the Man, Ollie, de
Gezagvoerder, Spons en vooral geile Jan (daar zijn er wel meer van maar
iedereen bij ons weet wie ik bedoel). Tja, mooier kunnen we het niet maken, zou
de belastingdienst zeggen.
Foto 7:
Goud van Oud op deze 7e foto. Ter gelegenheid van het afscheid
van de Jan die ik bij foto 6 bedoelde, kwamen deze zwoegers uit voorbije jaren
weer eens bij elkaar. Alle 5 genietend van de hun gegunde vrije tijd na jaren
van kilometervreten. Van links naar rechts: Henk, Dirk, Frans, Henk en Koos.
Mannen uit het tijdperk van de Hollandse namen. Sommigen trekken de deur dicht
en zie je nooit meer terug maar gelukkig zijn er ook velen die hun gezicht nog
een enkel keertje laten zien. Je hebt zoveel jaren samen opgetrokken en dan is
het (in mijn ogen) altijd leuk om weer eens bij te praten. Iets wat ik met deze
busbrieven graag wil aanmoedigen. In mijn 28 jaar als buschauffeur heb ik
vermoedelijk honderden collega's gehad. Velen voor kortere tijd maar ook een
aantal die-hards (Engels voor "onverzettelijk, taai iemand, die tot het einde
toe volhoudt" volgens de Dikke van Dale). Deze vijf horen bij die laatste groep.
Heren graag tot ziens.
Foto 8a-8b:
Bij foto 3 zagen we HTM'ers die zich bekeerden tot het
streekvervoer maar bij foto 8 zien we 2 oud-collega's die hun heil juist buiten
ons bedrijf zochten. Op de foto met de bolramer zien we Pieter Sch. waarvan ik
bij een vorige aflevering met foto's van collega's de volgende tekst mocht
ontvangen: "Leuk die foto's uit de oude
Delftse doos. Als oud Loosduins/Haags chauffeur is het toch een feest van
herkenning, ook vanwege onze diensten op de Delftse stadsdienst. Ik kan mij de
5437-5445 nog goed herinneren. En, toen ik bij de HTM zat ben ik nog 3 maanden
uitgeleend geweest aan de vestiging Delft!!!!" Pieter is in 1987
naar de HTM gegaan en via de bus en de tram op de dienstindeling
aldaar terechtgekomen maar is zijn Westnederland tijd nog niet vergeten.
De tweede foto (8b) betreft ook een oud-collega die zijn hart
aan het openbaar vervoer heeft verloren. Ruurd Berendes maakte van zijn hobby zijn werk
en heeft een aantal jaren in Delft gewerkt. Zijn hobby is zijn werk niet meer
maar hij blijft een echte bushobbyist. Van hem heb ik regelmatig hulp mogen
krijgen bij het vervaardigen van deze busbrieven waarvoor nogmaals mijn dank.
Foto 9:
Een partybeest bij een partybus. Als er iets georganiseerd
moet worden is Wim E. de aangewezen persoon. Een collega met de VUT die ook
nog regelmatig gesignaleerd wordt op de vestiging en die vele jaren b.v. de vestiging
in kerstsfeer heeft omtoverd. Ziet overal handel in en is in voor een geintje. Wel een
man met een uitgesproken houding in het leven waardoor hij snel mensen vertedert
maar ook snel mensen van zich kan vervreemden maar hij kiest altijd voor (zijn)
duidelijkheid. Maar met zijn jongensachtige houding en uiterlijk blijft hij
verbazen. Hier te zien net voordat hij een klusje ging opknappen met de
Partybus.
Surftips:
Misschien niet voor mijn leeftijdgenoten maar ik denk dat er
genoeg onder jullie zijn die jongeren in hun huiselijk kring hebben en die
geïnteresseerd zijn in eigentijdse videoclips van de huidige toppers op het
gebied van hitparades zoals Kane of Anouk enz. Op de volgende pagina kun je naar
al die moderne clips kijken.
www.gratisvideoclips.nl
Verder is er voor ieder wat wils want via het
archief kun je clips vinden van alle tijden dus b.v. de Bohemian Rhapsody
van Queen of Child in Time van Deep Purple tot Een beetje liefde van Frans
Bauer.
Niet alleen voor de videoliefhebber deze week info maar ook
voor de radiofreak. Op de volgende link kun je circa 40 radiozenders in een
handomdraai beluisteren:
www.nederland.fm Klik niet
helemaal boven- en onderin want dat zijn advertentie 'knoppen' maar de hele
linker- en rechterzijde en de rest zijn allemaal zenders.
Klik op:
Tot slot:
Genoeg voor week 45, de volgende brief
brengt foto's en info over de RET, graag tot editie 46.
De hartelijke groeten van
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
Wijsheden:
De twee voornaamste vragen van onze
tijd: "Hoe vermager ik?" en
"Waar laat ik mijn auto?" (Wim Kan)
terug naar de