Een van de twee drielingen vierde op de vijfde van de zesde maand zijn zevende verjaardag.
Het openingsitem is een nostalgisch
buskaartje, de Bus-tripper. Eerder in
busbrief 105 heb ik er ook mee geopend dus
nieuw is het niet maar ik vind het zo'n symbolisch kaartje voor de inhoud van de
busbrieven dat ik de verleiding niet kon weerstaan en nogmaals gebruik gemaakt
heb van dit plaatje. Hoe zat het ook alweer met dit plaatsbewijs? Bij alle
streekbuschauffeurs is op bepaalde dagen de gratis Bus-Tripper verkrijgbaar. Per
volwassene mogen maximaal twee kinderen gratis meereizen. Een Bus-Tripper is een
hele dag geldig op alle lokale en interlokale lijnen van het streekvervoer.
Nu ik er zo mee bezig ben, is het wel een goed idee om een busbrief te gaan
vullen met zoveel mogelijk plaatsbewijzen. Dat onderdeel van het OV is niet echt
uitgelicht in de afgelopen edities. Ik ga proberen om dat in 2014 vorm te geven
maar wanneer precies durf ik niet te zeggen maar het idee is beter vroeg dan nooit (variant op de bekende uitdrukking) want wie
weet welke voornemens in januari nog om de hoek komen kijken. In onze moderne tijd
komen er allemaal nieuwe voornemens bij. Had je vroeger alleen stoppen met roken
bovenaan in de voornemens top 10, nu kun je stoppen met e-roken, smartfonen/whats
appen,
zwartepieten, gadgets kopen enz. enz.
Gelukkig heb ik mij nog niet voorgenomen om te stoppen met de busbrief dus
hieronder staan weer de nodige foto's en wetenswaardigheden. Neem de Bus-tripper
en vertrek per scrollwieltje, veel plezier.
De eerste reactie is binnen, sneller dan Overtoom. Van Pieter G. kreeg ik deze informatie: "De eerste foto betreft een bus van het merk Republic F3A met (toch) een Verheul koetswerk uit 1942. Het waren vooral de vooroorlogse frontstuurbussen waar een gedeelde filmkast op zat."
Pieter G. vervolgt: "De tweede foto betreft een
Verheul koetswerk maar op basis van een Leyland Cheetah volgens het
uiterlijk maar daarvan ben ik iets minder zeker, laten we zeggen tussen
90 en 95%......... Blijkt dat de Cheetah’s ooit iets verbouwd zijn
vanwege een andere, grotere motor vandaar mijn twijfel."
(Deze informatie is merendeels afkomstig uit het
boek ‘Van Kloek tot Caravan’ van Hans van der Wereld)
Twee maanden later is er weer reden om vervangend vervoer in te zetten op Deventer Station en Olaf was er als de kippen bij om deze foto te kunnen maken. Zoals ik al schreef, zie je een scala aan bussen tijdens dit vervangend vervoer, vroeger hoofdzakelijk OV bussen, tegenwoordig ex-OV wagens en heel veel touringcars van diverse pluimage. Op deze foto zien we eveneens een van Hool maar nu een MAN in dienst bij ter Doest, een bedrijf voor taxi, touringcar en verkeersschool te Hengeveld in Twente. De chauffeur heeft het naar zijn zin want in tegenstelling tot wat je vandaag de dag vaak ziet, steekt hij geen middelvinger maar een duim omhoog. Deze bus is gebouwd in 1995 en dat zie je er niet aan af maar deze diesel rijdt daardoor nog op de Euro 1 emissienorm.....
Van Hugo Richter 2 foto's van bussen in Georgië. De 1e foto laat ons het
eindpunt/busstation bij de universiteit van Tbilisi zien. De
universiteit heeft een open karakter wat tot uiting komt in de gebouwen,
een doorzonwoning is er niets bij.....;-)
Hoe dan ook, we zien een verzameling Oudhollands materiaal in de
befaamde gele kleur.
Op de 2e foto een heel ander beeld, geen diesels maar trolleybussen op een sloopterrein, een voormalig trolleydepot in Kutaisi. Het mogelijke voorland van de bussen die op de eerste foto staan. Zo te zien zijn er vele souvenirjagers langs geweest want alle bruikbare materialen zijn al lang geleden verwijderd.
Het motorgeluid is van een VAD bus, een
Leyland Verheul uit 1959. Van die bus is geen foto beschikbaar maar wel
van onderstaande 4486 van de FRAM en dat komt goed uit want beide wagens
zijn uit dezelfde serie. De geluidsopname stamt uit 1976 en is
gemaakt in Apeldoorn. De 4486 begon zijn loopbaan bij de Zuidooster en
kwam in 1971 bij de FRAM terecht waar de bus in dienst bleef tot 1981.
Om aan te geven dat het motorgeluid net zo goed van deze bus kan zijn
geweest.....de 4488 b.v. was van de VAD.
De 2e foto laat het interieur zien van de 4486 (foto van Tim Boric) en
daarmee ontstaat heel goed het gevoel van toen, denk er even het trillen
van de bus bij en je maakt gewoon weer een ritje anno 1976.
De 4469 was ook een wagen van de VAD dus op deze foto is het geluid ook van toepassing. Deze bus kwam eveneens in 1959 in dienst bij de VAD (VAD - N.V. Verenigde Autobus Diensten) en bleef daar tot 1973 waarna het CAB volgde, oftewel de sloop.
Abri's en haltes:
In deze brief weer eens een paar haltes en
abri's. De abri's kreeg ik toegestuurd door
Kees van der Zwaard (zie ook de eerste
foto's van deze brief). Deze 2 'Efteling'achtige onderkomens heeft Kees
gefotografeerd toen hij vorig jaar in Frankrijk op vakantie was. Een
soort graffiti maar dan legaal. De een zal het een vrolijk gezicht
vinden en een ander zal vinden dat het landschap danig ontsierd wordt.
Smaken verschillen nou eenmaal. Een ding is zeker, je hoeft niet lang te
zoeken als je een schuilplaats wilt voor de regen, de wind of mogelijk
zelfs de zon.
De 2 halteborden van deze rubriek spreken voor zich. Dat de Brandweer zich ook al mengt in toeristische bezigheden door rondritten uit te voeren, lijkt mij oneigenlijke concurrentie maar ik vermoed dat er een andere reden aan ten grondslag ligt. Het 2e bord, nou ja wat ervan over is, staat (of hangt) op de route van lijn 43 en lijn 91. De halte heet Burchtlaan en staat in Wassenaar in de richting Den Haag. In deze Quote 500 omgeving zal dit niet als ludiek ervaren worden maar als ontsierend en vermoedelijk is het intussen al hersteld. Toch lijkt het mij beter als de eigenaar van de coniferenheg voortaan voorzichtig met zijn snoeischaar aan de slag gaat.........
Nederland in Cuba:
En daar hebben we weer een verdwaalde lijn
richting Papendrecht. De TomTom was uitgevallen en uiteindelijk reed deze bus
opeens in Havana. Een foto (de eigenaar/fotograaf is mij niet bekend) uit 2008
van de 3999 die in Nederland dienst deed bij de NWH (N.V. Vervoersmaatschappij
De Noord-Westhoek) en daarna via VEONN naar Arriva. Het is een DAF MB200 met een
opbouw van ZABO uit 1985. ZABO was een carrosseriebouwer uit Ridderkerk en
hier
is meer info te vinden.
Het oorspronkelijke kenteken was BP-22-GJ.
Het OV op Cuba is heel gevarieerd zoals op deze foto is te zien. Een
driewielerbus met voetaandrijving, wel netjes voorzien van een kenteken en een
origineel busbankje. Het kenteken is trouwens wel van een echte bus geweest en
nog wel een MB200 uit 1987, de 3759 van Centraal Nederland. Later reed de bus
bij de NZH en daarna bij Connexxion. Eind 2003 is deze bus geëxporteerd en
vermoedelijk te heet gewassen want dit lijkt over te zijn van wat ooit 12 meter
betrof.....
De foto heb ik toegestuurd gekregen van Arjan O. waarvoor mijn hartelijke dank)
Vorig jaar al kreeg ik deze 2 foto's toegestuurd en ik meen daar een vaste busbrieflezer en levende busencyclopedie in te herkennen. Als dat klopt, krijg ik vast nog een reactie na plaatsing van deze plaatjes. Bussen in allerlei vormen passeren de revue in de busbrieven maar deze versie had ik nog niet eerder in beeld. Miniatuurbussen zijn een gewild verzamelobject maar deze gekrompen variant op een Engelse bus is ongetwijfeld uniek en het knutselresultaat van een creatieve particuliere busbouwer. Voor zo'n klein vehikel zitten er wel behoorlijk wat banden onder en het ding rijdt slechts bij mooi weer want ruitenwissers ontbreken. Een hele leuke uitsmijter van deze brief en de chauffeur groet ons vriendelijk.
Ikzelf ben, voor zover ik het zelf kan beoordelen, geen oorlogszuchtig type maar toch kreeg ik een tip toegestuurd van een webpagina die ik graag onder de aandacht wil brengen. Op Strijdbewijs is ontzettend veel te vinden over oorlogen, de gebruikte vliegtuigen, tanks, bunkers enz. enz. De echte liefhebber van oorlogsinformatie kan hier menig uurtje doorbrengen maar ook geïnteresseerden in historische gebeurtenissen komen aan hun trekken. Hoe je het ook bekijkt, de hoeveelheid informatie is indrukwekkend en voorziet zeker in een behoefte.
Deze keer geen berichten. (hoewel....meerdere mailtjes kwamen binnen met de vraag waar de volgende busbrief bleef) ;-)
Groeten en tot de volgende keer
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
Een van de twee drielingen vierde op de vijfde van de zesde maand zijn zevende verjaardag.
Bij de geboorte van hun eerste kind worden
man en vrouw op slag ouder.
Hij die voortdurend aarzelt over
het nemen van een stap, zal zijn hele leven op 1 been staan.