Hoge snelheid houdt alleen maar in dat je eerder stilstaat
Verder met een openingswoord omtrent deze busbrief. De nieuwe inrichting van busbrief 119 leverde overwegend positieve reacties op. "Het komt de variatie ten goede", schreven enkele lezers maar er waren ook andere geluiden zoals "Een centraal hoofdonderwerp zorgde voor een completer beeld van b.v. een type bus". Ik begrijp dat ik het nooit iedereen naar de zin kan maken dus volg ik de meerderheid zoals het in onze democratische maatschappij hoort te gaan en daarom deze keer opnieuw een busbrief met 11 rubrieken. Deze keer geen reclamebus en geen halte of abri maar wel een rubriek 'Vuurwerk' en wat dat inhoudt zien jullie vanzelf.
PS: Let ook op het klassieke haltebord, net zichtbaar boven het hoofd van de wachtende mevrouw.
Als 2e foto een fraai exemplaar uit de GADO tijd van rond 1966. Het is
een DAF/Smit Appingedam met wagenparknummer 159 die in 1967 in dienst
kwam bij het bedrijf DAM en in 1970 na overname onder de vlag van de
GADO ging rijden. (DAM - N.V. Damster Auto Maatschappij - opgericht in
1921) Het is een soort toeruitvoering gezien de ramen in de dakrand, de
schuine raamstijl bij de eerste ruit en omdat er slechts 1 deur aanwezig
is.
Als laatste halte stopte deze wagen bij sloperij
Steenhuis in
Winschoten.
Als 2e foto in deze rubriek zien we een MB200 op de korrel genomen door Jason Bruce. De bus is gebouwd in 1983 en op 21 maart 1983 de dienst opgegaan bij ZWN oude organisatie en later in 1994 bij het gereorganiseerde ZWN in de uitgebreide vorm. Eind negentiger jaren heb ik in diverse 94-serie bussen gereden en zelfs ook in de 9416 heb ik 2 keer dienst gereden maar deze 9417 is nooit op visite in Haaglanden geweest, tenminste niet in Delft. Ik zie een stang net boven het kenteken en ik mag aannemen dat die gebruikt werd voor iets dat met wielrenzaken te maken heeft. Het adres op het WorldWideWeb geeft een onduidelijke melding en er is in ieder geval geen gewone webpagina te zien. Als iemand weet wat er van deze bus geworden is, laat het weten dan kan ik de levensloop bijwerken. Alvast bedankt.
En de aanvulling kwam in september 2017 binnen van Ferdinand:
Ex ZWN 9417, zoals op deze foto, is op het
Autoweek forum gespot. Het kenteken is wel om gezet naar een
Grensverkeerkenteken 84-GV-71.
Op zich best bijzonder, hierbij de 2 foto's van het forum. Met een
Nederlands motorrijtuig het buitenland in, moet met een
grensverkeerkenteken.
Het grensverkeerkenteken bestaat uit de letters GV en 2 keer 2 cijfers
of sinds 23 mei 2016: 1 cijfer, de letters GV en 3 cijfers. De
kentekenplaat is geel.
Nederland in Cuba:
Ook Cuba gaat met de
tijd mee. Na de vloot MB200 bussen die daar opvallend aanwezig was, zal men ook
in het sigarenland niet aan vernieuwing ontkomen. De 5608 op deze foto is nog
wel een DAF/den Oudsten maar dan van het type B91 Alliance Intercity. Deze 5608
kwam van de lopende band in 1994 en startte bij Midnet waarna in 1999 deze bus
ingelijfd werd bij Connexxion. Ik heb begrepen dat intussen al een serie
Ambassadors de oversteek maken naar CastroCountry dus de traditie van
Nederlandse bussen in Cuba is voorlopig gegarandeerd.
De 2e foto
ziet er heel stoer uit en laat dan ook een enigszins afwijkend model zien. Vaag
zie je nog onder de ruitenwisser de naam Arriva staan. Deze DAF MB200 heeft een
opbouw van de ZABO en kwam in 1985 in dienst bij de NWH (N.V.
Vervoersmaatschappij De Noord-Westhoek) Dit bedrijf was ontstaan uit een fusie
tussen ZB - Spoorweg-Maatschappij Zwolle-Blokzijl, Waninge - Lijn
Zwartsluis-Meppel, EBBO - Eerste Blokzijlsche Bus Onderneming en V&T - S. v.d.
Vlught & E. Timmerman (Lijnen Kuinre-Oldemarkt-Steenwijk) Van de NWH ging het
over naar Veonn en tot slot Arriva. Deze 3999 maakt dus deel uit van een stukje
onvervalste Nederlandse busgeschiedenis. Er waren 4 van deze bussen gebouwd in
dat jaar, de 3948 en 3949 alsook de 3998 en de 3999. De foto is van Klaas G.
Van Erik Kanters is deze busfoto en we zien de SVA 191 (SVA =
Stichting Veteraan Autobussen). De 191 reed voor de EMA (Eerste Meierijsche
Autobedrijf N.V.) en werd later opgenomen in de BBA. Meer hierover op deze
link
Het ESO wagenparknummer van deze bus 3735 maar bij de EMA kreeg de wagen het
nummer 191. Deze DAF/MB200 uit 1986 kwam in 2000 in handen van Lino in
Spijkenisse (exportbedrijf naar o.a. Rusland) en uiteindelijk dus niet naar het
buitenland maar opgekocht door de SVA. De foto staat bij de Uitsmijters omdat ik
er digitaal een tekening van gemaakt heb en dat vond ik een leuk gezicht ter
vergelijking als 2e foto. Tot slot is de bus nog in een kort filmpje te zien en
te horen.
Een man en een
vrouw lopen door het museum.
Zegt de vrouw: “Marinus zo‘n lelijke schilderij heb ik nog nooit
gezien”!
Zegt de man: “Margriet, zet je bril op en ga van die spiegel
weg!!!”
Werkende mensen vragen vaak aan gepensioneerde mensen wat hun
dag zo leuk maakt. Als voorbeeld vertel ik hetgeen mijn vrouw en
ik meemaakten, toen we laatst naar Rotterdam gingen en een
winkel binnen liepen.
Nog geen tien minuten later stonden we weer buiten en zagen dat
een politieagent een bon stond uit te schrijven wegens fout
parkeren.
Ik zei: “Kom op man, hij staat er net”. Maar de agent bleef
rustig doorschrijven.
Toen schold ik - geheel tegen mijn gewoonte in - de agent uit.
De man keek me uitdrukkingloos aan en begon een 2e bonnetje te
schrijven.
Vervolgens nam mijn vrouw het woord en maakte hem uit voor
“dienstklopper”.
De agent voltooide de 2e bon en stopte ook deze onder de
ruitenwisser en begon ijverig te schrijven aan een derde
exemplaar.
Hoe meer we hem irriteerden, hoe meer papierwerk hij
produceerde.
Maar persoonlijk vonden we dat allemaal niet zo erg, want wij
waren immers met de trein naar Rotterdam gekomen.
En zo proberen we er elke dag iets leuks van te maken, da's
belangrijk op onze leeftijd!!
Een echtpaar had een tweeling van twee jaar. De één kon praten
en de ander totaal niet. Alles hadden ze al geprobeerd.
Uiteindelijk besloot de vader met het kind naar Lourdes te gaan.
Daar aangekomen dompelde hij het kind onder in gewijd water. Het
kind kwam proestend boven en gilde opeens: "Stommeling!"
De vader duwde het nog eens onder en het kind schreeuwde weer:
"Stommeling!"
De vader was in de 7e hemel, belde moeder thuis op en vertelde
dat het kind "Stommeling" had geroepen.
"Dat ben je ook!" zei de moeder..."Je hebt de verkeerde
meegenomen!"
R.I.P.
ovinboskoop 8-8-1999 tot 8-4-2013.
Dit bericht zal niemand zijn ontgaan bij het openen van de website ovinboskoop
van Marty Werkman. Wat in 1999 kleinschalig begon is al heel snel uitgegroeid
tot een bekende en zeer gewaardeerde website waar zo ongeveer iedereen met
affiniteit voor bussen z’n genoegen aan kon beleven. Niet alleen de vele en
actuele berichten, maar ook de feestelijkheden rond het 5 en 10 jarig
web-jubileum blijven in herinnering. Maar ook leed werd met Marty breed gedeeld.
Het was een unieke website met een geheel eigen karakter, open, eerlijk én
onafhankelijk.
Z’n website is niet meer en dat moeten we respecteren. Wat blijft is de
waardering voor datgene wat Marty voor ons allen heeft betekend, in de
wetenschap dat hij héél veel uren van zijn vrije tijd bezig is geweest om ons te
plezieren. Een unieke website, het product van 1 man maar mede mogelijk gemaakt
door de input van zo velen.
Ik hoop oprecht dat we dit zo in onze herinnering houden en er niemand gaat
proberen dit concept te kopiëren of te evenaren, uniek is uniek, R.I.P., het was
goed zo. Met dank aan- en waardering voor Marty.
Peter van der Reest
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Verder heb ik van een trouwe lezer (Roel van H. bedankt) een aantal voorwerpen gekregen die hij bij een verzamelaar thuis vond horen en toen dacht hij aan mij. De aanleiding was eigenlijk mijn brief over halteborden en de opvallende namen die daar soms op voorkwamen. Roel had namelijk een boekje met daarin bijzondere plaatsnamen en aanverwante zaken. Dit boekje ooit uitgegeven door de VSN-groep staat er vol mee en ik zal daar binnenkort het nodige uit opdiepen voor een van de volgende brieven.
Groeten van mijn hele gezin en tot de volgende brief
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
Hoge snelheid houdt alleen maar in dat je eerder stilstaat
Peilers ter ondersteuning van onze maatschappij worden helaas van gewapend beton gemaakt
Iemand met twee gezichten
zal mij nooit recht in mijn gezicht aankijken