N i e u w s i n
B u s b r i e f f o r m a a t <++++>
______________________________________________________
______ Onderwerp: Mercedes
Citaro ___________________
Verhalen over oude en nieuwe bussen,
Inhoudsopgave:
Mercedes Citaro:
Uitsmijter: Busbrug
SlimvanWim: Venster vergroten
Daar is 'ie dan weer. Even tijd voor deze
bezigheid en ik heb weer een origineel busonderwerp uitgezocht. Na allerlei
zijdelingse hoofdstukken nu weer een bepaald type bus als hoofdmoot. Geruime
tijd terug in brief 52 ging het over de 7000-serie en in brief 53 stond
de sneltram in de spotlight. Hoogste tijd voor weer een echte busaflevering.
Er kwam mij een bizar bericht ter
ore. Collega Frans meldde dat er in de stalling waar hij zijn dagen slijt,
sinds kort een gevonden voorwerp op z'n eigenaar stond te wachten en wel een
rolstoel!!! Einde dienst werd het ding gevonden, achtergelaten in de bus en nog
wel een Integro (de 2719) met ongelijkvloerse in- en uitgangen. Je hoort weleens
van een wonder maar dat er healings in de bus plaatsvinden lijkt me toch wel erg
ongewoon. Mijn verklaring is dan ook dat er iemand voor een gehandicapt iemand
een rolstoel via Marktplaats heeft gekocht en niet gewend aan zulk
vervoermiddel, de rolstoel per ongeluk achtergelaten heeft. Misschien hoor ik
ooit nog wat er verder gebeurd is?
Foto 1a-1b:
Na eerder afbeeldingen van bussen uit
de Mercedes-stal te hebben geplaatst zoals o.a. de Midi, de O305, O405 en
de O408 en niet te vergeten de Integro, deze keer aandacht voor weer
een andere Mercedes Benz namelijk de O530 Citaro.
15 van deze wagens springen er uit door hun
bijdrage aan stadsdiensten van b.v. Apeldoorn maar meer nog vanwege hun
aanwezigheid in Leiden en sinds enige tijd ook in Delft. Wagenparknummers
2834-2843 reden stadsdienst in Apeldoorn en Leiden en de 2844-2848 zijn ondergebracht geweest bij het wagenpark
van Delft. Deze laatste 5 bussen zijn ooit aangeschaft ter vervanging
van de soortgelijke 2222-2226, die bij Mercedes ingeruild zouden worden wat
uiteindelijk toch niet gebeurd is. Hun bouwjaar is 2001.
Toegewijd lezer Dick v.d.Goot heeft voor mij gegevens op een rijtje gezet die voor de
liefhebber noodzakelijk zijn om de puntjes op de i te kunnen zetten en
om de informatie, die de busbrief tegenwoordig dus op grote schaal
verspreidt, compleet te maken.
Dick
schrijft:
De Citaro's 2834 t/m 2843 zijn
inderdaad begonnen in Apeldoorn (daar kom ik vrij vaak), maar nadat de
BBA op de Veluwe het heft in handen had genomen (12 december 2004), zijn
ze verhuisd naar de omgeving van Utrecht (vestiging Nieuwegein) en daar
zitten ze volgens mij nog steeds. Ik sluit niet uit dat er wel eens
eentje in Leiden heeft gereden (want dat soort dingen gebeuren nu
eenmaal), maar volgens mij is het toch meer Nieuwegein dan Leiden.
De eerste Citaro's 2222 t/m 2226 zijn
inderdaad niet direct ingeruild toen ze in Leiden van de dienst gingen
voor hun jongere broers 2844 t/m 2848, maar hebben vanaf 2002 nog een
poosje dienst gedaan in de Hoekse Waard nadat Connexxion daar de eerste
aanbesteding had gewonnen en zo veel mogelijk lage-vloermaterieel moest
inzetten. Na ongeveer een jaar echter werd de Hoekse Waard verder "ver-ambassadord"
en zijn deze eerste Citaro's alsnog verdwenen. De nummers 2225 en 2226
zijn alweer "hergebruikt", namelijk bij een tweetal door Van Hool
gebouwde voormalige Schiphol-bussen, die een 500-nummer hadden in de
tijd dat zij nog als "besloten vervoer" reden.
Ofwel, om het even samen te vatten:
2222 t/m 2226: begonnen op Stadsdienst Leiden (lijnen 13 en 14), later
Hoekse Waard en vervolgens afgevoerd
2834 t/m 2843: begonnen op Stadsdienst Apeldoorn, nu omgeving Utrecht
(vanuit Nieuwegein)
2844 t/m 2848: begonnen op Stadsdienst Leiden, nu vestiging Delft
3152: "proefbus" nieuw type Mercedes Citaro, rijdt sinds ongeveer een
jaar in Arnhem en omgeving
9101 t/m 9181: gelede Mercedes Citaro-bussen, diverse vestigingen
Wie kan zich een nog duidelijker overzicht wensen en ik ben Dick
dan ook zeer erkentelijk voor de genomen moeite.
Onderstaande foto laat triomfantelijk zien dat het
een bus is die opgevallen is tezamen met het XX-logo.
Foto
2a-2b:
Tussen alles wat ik ter voorbereiding
van deze aflevering tegenkwam, is dit aardig genoeg om apart te noemen. Deze 2
foto's/afbeeldingen laten 'n opengevouwen Citaro-model zien. Twee verschillende
modellen zelfs die de liefhebber misschien het nodige knip- en plakwerk kunnen
bezorgen. Sla de afbeelding op, vergroot hem desnoods en print hem op een
stevig soort papier. Daarna volgen de werkzaamheden waarvoor wij allemaal
vermoedelijk wel een diploma hebben gehaald op de kleuterschool. Als het iemand
gelukt is, verzoek ik dringend om van dit meesterwerk een foto te maken en naar
mij op te sturen zodat ik het resultaat graag in een volgende brief plaats. Veel
succes.
Foto
3a-3b:
Hier een van de wagens zoals bij foto
1 vermeld, die in Delft terecht was gekomen. De 2844 met een trotse
wagenvoerder aan het stuur op 3b. Conrad is een echte liefhebber, je mag hem er
's nachts voor wakker maken. De Citaro's zijn ook heel bijzonder. De
rij-eigenschappen zijn b.v. anders dan gebruikelijk. De breedte is anders, de
pedalen staan niet op de vloer maar hangen 'los' zoals bij
personenauto's vrij gebruikelijk is. De spiegels zitten robuust op een mooie
plek maar net even te laag zodat je bij wegwerkzaamheden op je hoede moet zijn
omdat anders de rood-witte afzetpalen een lelijke schade veroorzaken. En zo kan
ik nog wel even doorgaan. De meeste collega's lopen er niet mee weg maar omdat
het wagenpark zo divers is, kreeg je vaak niet genoeg tijd om met een type
vertrouwd te raken. Eenmaal gewend, ging het steeds beter maar dat is met alles
wel zo dacht ik.
Foto
4a-4b:
Op het stationsplein van Delft waren
de wagens regelmatig te vinden op de bufferruimte en dus zag ik mijn kans schoon
toen ik besloten had om de Citaro onderwerp van de busbrief te maken.
Foto 4b heb ik geleend om te laten
zien dat deze serie als eerste in Leiden dienst deed. De 2848 op Leiden CS met
dank aan Leo Torsy.
Foto 5a-5b:
Sinds de nieuwe dienstregeling van 29 april zijn wij na jaren
weer 'in het bezit' van een gelede wagen geweest en je raadt het al: een Citaro.
Wij zijn in Delft nooit rijkelijk bedeeld geweest met gelede voertuigen maar
zo nu en dan stond er opeens eentje in de stalling. De Citaro 9151 is er
eentje uit een behoorlijke serie. De serie liep van 9100 tot en met de 9181. De datum van in
diensttreden staat op 17 november 2003.
In mijn vermaarde database staan de volgende gelede wagens:
7101, 7106, 7151, 7762 t/m 7767 en de 7784. De 7805 en de 7839 (Mercedes) en tot
slot de 7912. Ik vermoed dat die allemaal het tijdelijke voor het eeuwige hebben
verwisseld of misschien is er nog eentje als vervangend vervoer ingezet voor de
Randstadrail? De 7784 heb ik 56 keer mogen besturen omdat die wagen langere tijd
in Delft stond om het studentenvervoer naar de TU te verzorgen. Maar goed, nu
dus weer een geleed voertuig en hieronder staat 'ie te pronken.
Foto 6:
Hetzelfde als bij foto's 5a en 5b maar dan zoals
tegenwoordig de pasfoto's horen te zijn: recht voor z'n raap en niet lachen, dus
Conrad is bij voorbaat gezakt...
Als je zo tegen een bus aankijkt, lijkt het wel of
de ruitenwissers hetzelfde doen als wij, wanneer we onze armen voor de
borst vouwen. Maar misschien sla ik nu een beetje door???? ;-)
Foto
7:
De Citaro heeft
ook in Rotterdam z'n intrede gedaan bij de RET. Hier een staatsieportret bij de
Erasmusbrug met in het midden de Citaro. In de vorige busbrief (nummer 61) had
ik al een Citaro in beeld gebracht bij foto 3a en 3b maar dat was een
onfortuinlijk exemplaar. Hopelijk gaat de rest iets langer schadevrij mee. Er
zijn tot in 2006 bij de RET 90 nieuwe bussen geleverd met wagenparknummers in de
serie 200. De Citaro’s zijn de eerste stadsbussen in Europa uitgerust met een
Blue Tec motor. Deze motoren hebben een aanzienlijk verminderde uitstoot van
luchtverontreinigende stoffen en voldoen daarmee aan de Euro 5 norm die in 2008
van kracht zal zijn.
Foto
8a-8b-8c-8d:
In het maartnummer van OVxxtra dat bij de
werknemers van Connexxion per post wordt bezorgd, stond een artikel van een van
onze collega's dat ook een plaatsje verdient in de busbrief. Zeker omdat OVxxtra
niet alle foto's heeft kunnen plaatsen omdat er altijd gepast en
gemeten moet worden in een gedrukt blad en omdat er veel busbrieflezers zijn die
dat
blad niet zullen ontvangen. Die ruimteproblemen heb ik niet echt dus hoppa, ik
gooi er gewoon 4 foto's tegenaan. Carla stuurde mij alles, op voorwaarde dat ik
zou wachten tot OVxxtra verschenen zou zijn en dat ik bij plaatsing van tevoren
toestemming bij de redactie zou vragen. Dat heb ik gedaan en gelukkig kwam dat
er met het verzoek toch vooral de bronvermelding te plaatsen. Hierbij dus
gedaan.
Uitsmijter:
Nog even een ludieke foto waar commentaar bij overbodig is.
SlimvanWim
De informatie en de toelichting die in deze rubriek staat
beschreven is oorspronkelijk gebaseerd op Windows XP maar werkt ook nog bij
latere Windows versies.
Regelmatig zie ik mensen met hun muis naar rechtsboven gaan om dan precies
op dat vierkantje te gaan klikken om de pagina/venster te vergroten of juist
te verkleinen. Een kleine handigheid kan ik je hierbij aan de hand doen:
Dubbelklik gewoon ergens op de bovenste gekleurde (meestal windowsblauwe)
balk om te vergroten of te verkleinen, ongeacht waar je klikt, links, rechts
of midden op de balk. Dat scheelt toch een heleboel gemanoeuvreer met de
muis.
Een ander gebruiksgemak dat, als je het je eenmaal eigen hebt gemaakt, een
heleboel geklik scheelt, is het wisselen van vensters. Als je meerdere
programma's actief hebt en je wilt van het ene venster naar het andere, ga
dan niet steeds onderaan naar de taakbalk om het gewenste venster open te
klikken maar probeer eens om op je toetsenbord met je duim de ALT-toets
ingedrukt te houden en dan tegelijkertijd met je wijsvinger op de TAB-toets
te klikken. Je zult een klein schermpje zien met daarin al de openstaande
programma's en je kunt dan (de ALT nog steeds ingedrukt) met je wijsvinger
net zo vaak op de TAB drukken totdat het gewenste programma omcirkeld is en
weer terug of weer verder. Als je de toetsen daarna loslaat, verschijnt het
uitgekozen venster in beeld. Probeer het eens, er kan niets fout gaan en
nogmaals, als je eraan gewend bent, is dat een reuze handige hulp.
Surftips:
Mocht je zo nu en dan eens een droom hebben waarvan je niet
weet wat je ervan moet denken dan hebben de mensen die deze pagina gemaakt
hebben dat voor je gedaan en hoef je nog alleen maar een trefwoord in te typen
of op een van de letters van het alfabet te klikken. Wie weet word je een stuk
wijzer v.w.b. de verwarrende dromen.
www.droominfo.nl
Een beetje
ouderwets doet zoiets wel aan maar toch kan het in sommige gevallen uitkomst
bieden. Oma weet raad geeft tientallen handige, vaak huishoudelijke,
tips die in onze moderne tijd mogelijk volledig buiten beeld zijn geraakt maar
nog steeds ozo makkelijk zijn. En ouderwets? Nou het valt best mee want zelfs
over cartridges staat een tip vermeld.
www.omaweetraad.com
Ik weet
niet van ophouden dus vooruit met de geit nog maar eentje. Ik vond hem
verbazingwekkend boeiend. Op
http://songteksten.net kun je de Nederlandse vertaling van heel veel
popliedjes vinden. Toen ik voor het laatst heb gekeken stonden er 8595 teksten
van 2257 artiesten op. Geen kleinigheid en op deze manier kunnen buitenlandse
teksten opeens een heel andere kijk op het liedje geven.
Klik op:
Grappig:
Er komt een man die niet kan praten bij de
dokter. Hij geeft de dokter een briefje en waarop staat: "Ik kan niet praten."
"Okee", zegt de dokter, "leg je hand maar op tafel."
De man legt zijn
hand op tafel en de dokter slaat er keihard met een hamer op.
"Aaaaaaawh,"
roept de man.
"Goed zo," zegt de dokter, "kom morgen maar terug, dan oefenen
we de b."
Een knappe man, 'n soort Adonis, loopt te winkelen met
zijn vrouw. Deze vrouw heeft niet geboft met haar uiterlijk. Om het vriendelijk
te zeggen, ze is oerlelijk. Op een bepaald moment komt de Adonis een vriend van
vroeger tegen die vraagt hoe het met hem gaat. Hij maakt kennis met de minder
fraaie vrouw die even later een winkel in loopt. Hij zegt tegen zijn
knappe vroegere vriend: "Hoe ben jij je vrouw tegengekomen?" "De
Adonis glimlacht en zegt: ""Je vindt haar zeker niet zo bij mij passen?"
"Inderdaad", zegt de vriend diplomatiek. "Ach", zegt de Adonis, "ze is gewoon
goed voor haar werk". De vriend probeert begripvol over te komen en zegt: "Dat
is fijn, maar wat doet ze dan voor werk?"
"Nou, ze werkt in een spookhuis!"
Tot slot:
Zo dat was het
dan. Een editie die de naam busbrief mag dragen. Geen flauwekul maar een
serieuze serie foto's. De kans is aanwezig dat ik de volgende brief weer wat
zwart-wit uit de kast trek maar er kan nog van alles gebeuren dus dat zal
vanzelf duidelijk worden als je doorklikt naar editie 63.
Ik heb een nieuwe camera uitgeprobeerd. Ik moet nog
een beetje oefenen maar met onderstaande foto bewijs ik in ieder geval op de
goede weg te zijn.....
Groeten van,
Wijsheden:
Als 2 pessimisten
elkaar ontmoeten, schudden ze hun hoofden in plaats van de
handen.(H.Madsen)
Er zijn veel mensen die kunnen
zeggen dat een voetbalploeg slecht speelt.
Er zijn weinig mensen die
kunnen zeggen waarom ze slecht speelt.
Er zijn slechts een paar mensen
die kunnen zeggen wat er moet gebeuren om ze beter te laten
spelen.(Cruyff)