6 mei 2007

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
______________________________________________________

______ Onderwerp: Mercedes Citaro ___________________
   
           Verhalen over oude en nieuwe bussen,   
     
 
Inhoudsopgave:
Mercedes Citaro:
Uitsmijter: Busbrug
SlimvanWim: Venster vergroten
   

 
Daar is 'ie dan weer. Even tijd voor deze bezigheid en ik heb weer een origineel busonderwerp uitgezocht. Na allerlei zijdelingse hoofdstukken nu weer een bepaald type bus als hoofdmoot. Geruime tijd terug in brief 52 ging het over de 7000-serie en in brief 53 stond de sneltram in de spotlight. Hoogste tijd voor weer een echte busaflevering.
 
Er kwam mij een bizar bericht ter ore. Collega Frans meldde dat er in de stalling waar hij zijn dagen slijt, sinds kort een gevonden voorwerp op z'n eigenaar stond te wachten en wel een rolstoel!!! Einde dienst werd het ding gevonden, achtergelaten in de bus en nog wel een Integro (de 2719) met ongelijkvloerse in- en uitgangen. Je hoort weleens van een wonder maar dat er healings in de bus plaatsvinden lijkt me toch wel erg ongewoon. Mijn verklaring is dan ook dat er iemand voor een gehandicapt iemand een rolstoel via Marktplaats heeft gekocht en niet gewend aan zulk vervoermiddel, de rolstoel per ongeluk achtergelaten heeft. Misschien hoor ik ooit nog wat er verder gebeurd is?

Foto 1a-1b:

Na eerder afbeeldingen van bussen uit de Mercedes-stal te hebben geplaatst zoals o.a. de Midi, de O305, O405 en de O408 en niet te vergeten de Integro, deze keer aandacht voor weer een andere Mercedes Benz namelijk de O530 Citaro.
15 van deze wagens springen er uit door hun bijdrage aan stadsdiensten van b.v. Apeldoorn maar meer nog vanwege hun aanwezigheid in Leiden en sinds enige tijd ook in Delft. Wagenparknummers 2834-2843 reden stadsdienst in Apeldoorn en Leiden en de 2844-2848 zijn ondergebracht geweest bij het wagenpark van Delft. Deze laatste 5 bussen zijn ooit aangeschaft ter vervanging van de soortgelijke 2222-2226, die bij Mercedes ingeruild zouden worden wat uiteindelijk toch niet gebeurd is. Hun bouwjaar is 2001.
Toegewijd lezer Dick v.d.Goot heeft voor mij gegevens op een rijtje gezet die voor de liefhebber noodzakelijk zijn om de puntjes op de i te kunnen zetten en om de informatie, die de busbrief tegenwoordig dus op grote schaal verspreidt, compleet te maken.
Dick schrijft:
De Citaro's 2834 t/m 2843 zijn inderdaad begonnen in Apeldoorn (daar kom ik vrij vaak), maar nadat de BBA op de Veluwe het heft in handen had genomen (12 december 2004), zijn ze verhuisd naar de omgeving van Utrecht (vestiging Nieuwegein) en daar zitten ze volgens mij nog steeds. Ik sluit niet uit dat er wel eens eentje in Leiden heeft gereden (want dat soort dingen gebeuren nu eenmaal), maar volgens mij is het toch meer Nieuwegein dan Leiden.
 
De eerste Citaro's 2222 t/m 2226 zijn inderdaad niet direct ingeruild toen ze in Leiden van de dienst gingen voor hun jongere broers 2844 t/m 2848, maar hebben vanaf 2002 nog een poosje dienst gedaan in de Hoekse Waard nadat Connexxion daar de eerste aanbesteding had gewonnen en zo veel mogelijk lage-vloermaterieel moest inzetten. Na ongeveer een jaar echter werd de Hoekse Waard verder "ver-ambassadord" en zijn deze eerste Citaro's alsnog verdwenen. De nummers 2225 en 2226 zijn alweer "hergebruikt", namelijk bij een tweetal door Van Hool gebouwde voormalige Schiphol-bussen, die een 500-nummer hadden in de tijd dat zij nog als "besloten vervoer" reden.
 
Ofwel, om het even samen te vatten:
 
2222 t/m 2226: begonnen op Stadsdienst Leiden (lijnen 13 en 14), later Hoekse Waard en vervolgens afgevoerd
2834 t/m 2843: begonnen op Stadsdienst Apeldoorn, nu omgeving Utrecht (vanuit Nieuwegein)
2844 t/m 2848: begonnen op Stadsdienst Leiden, nu vestiging Delft
3152: "proefbus" nieuw type Mercedes Citaro, rijdt sinds ongeveer een jaar in Arnhem en omgeving
9101 t/m 9181: gelede Mercedes Citaro-bussen, diverse vestigingen

Wie kan zich een nog duidelijker overzicht wensen en ik ben Dick dan ook zeer erkentelijk voor de genomen moeite.
 
Onderstaande foto laat triomfantelijk zien dat het een bus is die opgevallen is tezamen met het XX-logo.
           

Foto 2a-2b:

Tussen alles wat ik ter voorbereiding van deze aflevering tegenkwam, is dit aardig genoeg om apart te noemen. Deze 2 foto's/afbeeldingen laten 'n opengevouwen Citaro-model zien. Twee verschillende modellen zelfs die de liefhebber misschien het nodige knip- en plakwerk kunnen bezorgen. Sla de afbeelding op, vergroot hem desnoods en print hem op een stevig soort papier. Daarna volgen de werkzaamheden waarvoor wij allemaal vermoedelijk wel een diploma hebben gehaald op de kleuterschool. Als het iemand gelukt is, verzoek ik dringend om van dit meesterwerk een foto te maken en naar mij op te sturen zodat ik het resultaat graag in een volgende brief plaats. Veel succes.

 

Foto 3a-3b:
Hier een van de wagens zoals bij foto 1 vermeld, die in Delft terecht was gekomen. De 2844 met een trotse wagenvoerder aan het stuur op 3b. Conrad is een echte liefhebber, je mag hem er 's nachts voor wakker maken. De Citaro's zijn ook heel bijzonder. De rij-eigenschappen zijn b.v. anders dan gebruikelijk. De breedte is anders, de pedalen staan niet op de vloer maar hangen 'los' zoals bij personenauto's vrij gebruikelijk is. De spiegels zitten robuust op een mooie plek maar net even te laag zodat je bij wegwerkzaamheden op je hoede moet zijn omdat anders de rood-witte afzetpalen een lelijke schade veroorzaken. En zo kan ik nog wel even doorgaan. De meeste collega's lopen er niet mee weg maar omdat het wagenpark zo divers is, kreeg je vaak niet genoeg tijd om met een type vertrouwd te raken. Eenmaal gewend, ging het steeds beter maar dat is met alles wel zo dacht ik. 

Foto 4a-4b:
Op het stationsplein van Delft waren de wagens regelmatig te vinden op de bufferruimte en dus zag ik mijn kans schoon toen ik besloten had om de Citaro onderwerp van de busbrief te maken.
Foto 4b heb ik geleend om te laten zien dat deze serie als eerste in Leiden dienst deed. De 2848 op Leiden CS met dank aan Leo Torsy.


Foto 5a-5b:
Sinds de nieuwe dienstregeling van 29 april zijn wij na jaren weer 'in het bezit' van een gelede wagen geweest en je raadt het al: een Citaro. Wij zijn in Delft nooit rijkelijk bedeeld geweest met gelede voertuigen maar zo nu en dan stond er opeens eentje in de stalling. De Citaro 9151 is er eentje uit een behoorlijke serie. De serie liep van 9100 tot en met de 9181. De datum van in diensttreden staat op 17 november 2003.  
In mijn vermaarde database staan de volgende gelede wagens: 7101, 7106, 7151, 7762 t/m 7767 en de 7784. De 7805 en de 7839 (Mercedes) en tot slot de 7912. Ik vermoed dat die allemaal het tijdelijke voor het eeuwige hebben verwisseld of misschien is er nog eentje als vervangend vervoer ingezet voor de Randstadrail? De 7784 heb ik 56 keer mogen besturen omdat die wagen langere tijd in Delft stond om het studentenvervoer naar de TU te verzorgen. Maar goed, nu dus weer een geleed voertuig en hieronder staat 'ie te pronken.



Foto 6:
Hetzelfde als bij foto's 5a en 5b maar dan zoals tegenwoordig de pasfoto's horen te zijn: recht voor z'n raap en niet lachen, dus Conrad is bij voorbaat gezakt...
Als je zo tegen een bus aankijkt, lijkt het wel of de ruitenwissers hetzelfde doen als wij, wanneer we onze armen voor de borst vouwen. Maar misschien sla ik nu een beetje door???? ;-)


Foto 7:
De Citaro heeft ook in Rotterdam z'n intrede gedaan bij de RET. Hier een staatsieportret bij de Erasmusbrug met in het midden de Citaro. In de vorige busbrief (nummer 61) had ik al een Citaro in beeld gebracht bij foto 3a en 3b maar dat was een onfortuinlijk exemplaar. Hopelijk gaat de rest iets langer schadevrij mee. Er zijn tot in 2006 bij de RET 90 nieuwe bussen geleverd met wagenparknummers in de serie 200. De Citaro’s zijn de eerste stadsbussen in Europa uitgerust met een Blue Tec motor. Deze motoren hebben een aanzienlijk verminderde uitstoot van luchtverontreinigende stoffen en voldoen daarmee aan de Euro 5 norm die in 2008 van kracht zal zijn.

Foto 8a-8b-8c-8d:
In het maartnummer van OVxxtra dat bij de werknemers van Connexxion per post wordt bezorgd, stond een artikel van een van onze collega's dat ook een plaatsje verdient in de busbrief. Zeker omdat OVxxtra niet alle foto's heeft kunnen plaatsen omdat er altijd gepast en gemeten moet worden in een gedrukt blad en omdat er veel busbrieflezers zijn die dat blad niet zullen ontvangen. Die ruimteproblemen heb ik niet echt dus hoppa, ik gooi er gewoon 4 foto's tegenaan. Carla stuurde mij alles, op voorwaarde dat ik zou wachten tot OVxxtra verschenen zou zijn en dat ik bij plaatsing van tevoren toestemming bij de redactie zou vragen. Dat heb ik gedaan en gelukkig kwam dat er met het verzoek toch vooral de bronvermelding te plaatsen. Hierbij dus gedaan.
               
                     

       
Uitsmijter:

Nog even een ludieke foto waar commentaar bij overbodig is.

       
    SlimvanWim
De informatie en de toelichting die in deze rubriek staat beschreven is oorspronkelijk gebaseerd op Windows XP maar werkt ook nog bij latere Windows versies.
Regelmatig zie ik mensen met hun muis naar rechtsboven gaan om dan precies op dat vierkantje te gaan klikken om de pagina/venster te vergroten of juist te verkleinen. Een kleine handigheid kan ik je hierbij aan de hand doen: Dubbelklik gewoon ergens op de bovenste gekleurde (meestal windowsblauwe) balk om te vergroten of te verkleinen, ongeacht waar je klikt, links, rechts of midden op de balk. Dat scheelt toch een heleboel gemanoeuvreer met de muis.
Een ander gebruiksgemak dat, als je het je eenmaal eigen hebt gemaakt, een heleboel geklik scheelt, is het wisselen van vensters. Als je meerdere programma's actief hebt en je wilt van het ene venster naar het andere, ga dan niet steeds onderaan naar de taakbalk om het gewenste venster open te klikken maar probeer eens om op je toetsenbord met je duim de ALT-toets ingedrukt te houden en dan tegelijkertijd met je wijsvinger op de TAB-toets te klikken. Je zult een klein schermpje zien met daarin al de openstaande programma's en je kunt dan (de ALT nog steeds ingedrukt) met je wijsvinger net zo vaak op de TAB drukken totdat het gewenste programma omcirkeld is en weer terug of weer verder. Als je de toetsen daarna loslaat, verschijnt het uitgekozen venster in beeld. Probeer het eens, er kan niets fout gaan en nogmaals, als je eraan gewend bent, is dat een reuze handige hulp.

      
Surftips:

Mocht je zo nu en dan eens een droom hebben waarvan je niet weet wat je ervan moet denken dan hebben de mensen die deze pagina gemaakt hebben dat voor je gedaan en hoef je nog alleen maar een trefwoord in te typen of op een van de letters van het alfabet te klikken. Wie weet word je een stuk wijzer v.w.b. de verwarrende dromen. www.droominfo.nl

Een beetje ouderwets doet zoiets wel aan maar toch kan het in sommige gevallen uitkomst bieden. Oma weet raad geeft tientallen handige, vaak huishoudelijke, tips die in onze moderne tijd mogelijk volledig buiten beeld zijn geraakt maar nog steeds ozo makkelijk zijn. En ouderwets? Nou het valt best mee want zelfs over cartridges staat een tip vermeld. www.omaweetraad.com
Ik weet niet van ophouden dus vooruit met de geit nog maar eentje. Ik vond hem verbazingwekkend boeiend. Op http://songteksten.net  kun je de Nederlandse vertaling van heel veel popliedjes vinden. Toen ik voor het laatst heb gekeken stonden er 8595 teksten van 2257 artiesten op. Geen kleinigheid en op deze manier kunnen buitenlandse teksten opeens een heel andere kijk op het liedje geven.

Klik op:     


Grappig:
Er komt een man die niet kan praten bij de dokter. Hij geeft de dokter een briefje en waarop staat: "Ik kan niet praten."
"Okee", zegt de dokter, "leg je hand maar op tafel."
De man legt zijn hand op tafel en de dokter slaat er keihard met een hamer op.
"Aaaaaaawh," roept de man.
"Goed zo," zegt de dokter, "kom morgen maar terug, dan oefenen we de b."
 
Een knappe man, 'n soort Adonis, loopt te winkelen met zijn vrouw. Deze vrouw heeft niet geboft met haar uiterlijk. Om het vriendelijk te zeggen, ze is oerlelijk. Op een bepaald moment komt de Adonis een vriend van vroeger tegen die vraagt hoe het met hem gaat. Hij maakt kennis met de minder fraaie vrouw die even later een winkel in loopt. Hij zegt tegen zijn knappe vroegere vriend: "Hoe ben jij je vrouw tegengekomen?" "De Adonis glimlacht en zegt: ""Je vindt haar zeker niet zo bij mij passen?" "Inderdaad", zegt de vriend diplomatiek. "Ach", zegt de Adonis, "ze is gewoon goed voor haar werk". De vriend probeert begripvol over te komen en zegt: "Dat is fijn, maar wat doet ze dan voor werk?"
"Nou, ze werkt in een spookhuis!"


Tot slot:
Zo dat was het dan. Een editie die de naam busbrief mag dragen. Geen flauwekul maar een serieuze serie foto's. De kans is aanwezig dat ik de volgende brief weer wat zwart-wit uit de kast trek maar er kan nog van alles gebeuren dus dat zal vanzelf duidelijk worden als je doorklikt naar editie 63.
Ik heb een nieuwe camera uitgeprobeerd. Ik moet nog een beetje oefenen maar met onderstaande foto bewijs ik in ieder geval op de goede weg te zijn.....
 
Groeten van,              
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
        
 
     
Wijsheden:
 
Als 2 pessimisten elkaar ontmoeten, schudden ze hun hoofden in plaats van de handen.(H.Madsen)
 
Er zijn veel mensen die kunnen zeggen dat een voetbalploeg slecht speelt.
Er zijn weinig mensen die kunnen zeggen waarom ze slecht speelt.
Er zijn slechts een paar mensen die kunnen zeggen wat er moet gebeuren om ze beter te laten spelen.(Cruyff)

terug naar de