Van klok kijken, wordt onze kleine wijzer.
Laat ik nou als 2e foto nog zo'n semitour wagen hebben. In mei 2012 is deze bus gefotografeerd en tot mijn verbazing is dat de eerder genoemde 6671 die dus in busbrief 33 een heel ander uiterlijk had. Hier op de foto in het stemmige grijs, 1 tint grijs en geen 50, en gezien de naam GINAF (Nederlands truckmerk actief in o.a. de DAKAR rally) is de bus nog steeds in bezit van rally liefhebbers. De ouwetjes doen het nog zichtbaar goed.
De foto met de grijze 6671 is van de hand van Olaf Horn en Olaf heeft deze bus vastgelegd op de gevoelige plaat tussen Ede en Veenendaal. Hij heeft netjes toestemming aan de eigenaar gevraagd en gekregen.
Mijn idee van de oorsprong en de latere gang van zaken is niet helemaal waarheidsgetrouw gebleken want deze bus is bij het busmuseum beter omschreven. Kijk op Busmuseum
In het overzicht van deze bus bij het busmuseum komt de naam Nefkens langs. Van Dick vd G. ontving ik een leuke anecdote over dit bedrijf. Dick schrijft: "In mijn jeugd heb ik bij Nefkens in Amersfoort het volgende meegemaakt. Voor reserve en secundaire diensten reden daar nog drie oude Chevrolet-stadsbussen van vlak na de oorlog, met de wagennummers 11, 12 en 14. Ik weet de kentekens nog uit mijn hoofd: PB-02-34, PB-02-35 en PB-02-37. Natuurlijk vroeg ik mij toen al af of er ook een bus 13 zou bestaan met wellicht het kenteken PB-02-36. Die ontdekte ik later inderdaad in halfgesloopte toestand achter de Nefkens garage. In het begin van de zestiger jaren werden ook de 11 en de 12 aan de kant gezet, maar de 14 werd opgeknapt en bleef nog tot 1964 in dienst. Bij die opknapbeurt moet de 14 echter aan de voorzijde (per ongeluk?) de grill van de 11 hebben gekregen, met daarop bevestigd het kenteken van de 11. Deze bus 14 heeft dus zijn laatste jaren met twee verschillende kentekens dienstgedaan (wel op beperkte schaal overigens, ik zag hem normaliter alleen nog maar soms op zaterdagochtend op de rustige lijn 5, want dat was de wasochtend, waarop de stadswagens een voor een werden omgewisseld voor een wasbeurt). Ik denk dat maar heel weinig mensen van die kentekenverwisseling op de hoogte waren, misschien zelfs niemand anders dan ik ....."
De 2e foto laat een meer herkenbare bus zien, een foto uit september 2012. Het gaat hier om de DAF/den Oudsten 9171 uit 1982. Deze bus begon zijn carrière bij de GADO en stroomde later door naar Arriva. De tand des tijd dus overleefd en nu nog steeds in gebruik. Bij wie precies durf ik niet te zeggen want een bus inzetten om lingerie te promoten, lijkt mij niet echt logisch maar je weet het nooit. Ik vermoed dat de reclame meer bedoeld is om extra inkomsten te verkrijgen om de bus te kunnen bekostigen. De bestemmingsfilm geeft een webpagina en dan kom je in Uden uit dus daar zullen we de standplaats dan ook maar vermoeden.
De 'Grenzeloze' bus hieronder is in 2012 gefotografeerd in Gouda bij een parkeerterrein met de naam Klein Amerika. Het is een Volvo met een opbouw van Hainje uit 1985. Deze stoere bus is zijn carrière begonnen bij de TET als wagen 1986 en al in 1990 in andere handen terechtgekomen. (TET - De Twentsche Electrische Tramweg-Maatschappij)
De verwarring omtrent de nummering (3987/3988) wordt vermoedelijk opgelost door Dick en Robin. Robin schrijft: "Naar mijn weten is de EX ZWN 3987 in dienst geweest bij van Zanten.En ook bij mijn weten is de klep indertijd gewisseld waarom weet ik niet, misschien schade?"
Wat kun je ook verwachten van een bus met als bestemming 'Oktoberfest' anders dan een bierpomp ter hoogte van de uitstapdeur. Leuke schemerlampjes ondersteboven aan het plafond en frivole gordijnen in stemmig roze.
Leuk altijd dat zo'n oproep om meer informatie de
nodige reacties oproept. Kees meldt dat dit een voormalige bus is van
Dalstra Reizen, wagen nummer 24 en PC.K. geeft nog meer details: "Het is
een Daf: Daf MB 200 DKDL 600, chassisnr 106812, carrosserie Van Rooijen nr
830, bouwjaar 1973. Eerste eigenaar FSZ met nummer24, daarna in 1982 verder
als Dalstra 24. In mei 1985 is de wagen particulier verkocht.
Op de kleurenfoto heeft de wagen nog de kenmerken van zoals 'ie is
afgeleverd. De meningen over dit type Van Rooijen lopen nogal uiteen
variërend van erg lelijk via origineel en daarmee ook wel mooi….
Bijgevoegd een zwart-wit foto die ik van internet heb geplukt. Wie de maker
ervan is weet ik niet."
Hedde van der K. stuurt mij de volgende
aanvulling:
"Dit type heeft ook een aparte voorganger gehad. Zowel zijn voorganger als
dit type zijn speciaal gebouwd en ontworpen voor de reisorganisatie Acondi/Globus
Gataway. De bussen zijn helemaal uitgevoerd volgens de strenge regels van
Acondi. De bedrijven die in 1982 met deze speciale bussen reden waren:
Amersfoort Bloei, Avio Tours/A van Iersel - Oisterwijk, De Hilver te
Hilvarenbeek, Martens Eindhoven, Meering te Duivendrecht, Meeuwesz te Ochten,
Onze Tram te Rossum en Scaldis te St Willebrord. De bussen zijn allemaal
gebouwd op DAF MB chassis. De bussen waren qua vormgeving en uitvoering
uniek, evenals de latere Odyssee. Deze laatste werd wel veel op een Volvo
chassis gebouwd. Komt ook door het Volvo verleden van de toenmalige
directeur. Was net als ik ook besmet met het Volvo virus"
Nog ietsje ouder dan de DAF hierboven is de DAF op deze foto. Afkomstig uit 1972. Het is de 6862, een DAF/den Oudsten van de ZO (Zuidooster Autobusdiensten). Gezien de omgeving zal dit ook een camper geworden zijn van een liefhebber van goede verlichting.....misschien dat een papierprikker ook handig zou zijn.
Grappige foto's zijn er genoeg op het internet. Deze hoort daarbij. Ik begrijp nu wel beter waarom ik vaak vrouwen zie lopen met een forse batterij. Op deze manier hoeft ze blijkbaar zelfs niet de lus boven haar hoofd vast te houden. Ik heb er nog veel meer gedachten bij maar dat laat ik aan jullie zelf over.
Digitaal puzzelen:
Sudoku from
SudokuPuzz.com
Groeten en tot de volgende brief
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
Van klok kijken, wordt onze kleine wijzer.
De dikste boeken over jeugdopvoeding worden geschreven door mensen die zich nog geen uur per week met hun kinderen bezighouden (H.Wauters)
Niets geeft meer zelfvertrouwen dan een masker.