januari 2012

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
__________________________________________________________________                                                                                                 

______ Onderwerp: Oud, Nieuw en afgedankt _____________
   
 Verhalen over oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
Oud, Nieuw en afgedankt
Uitsmijters: Kalender en Truck met oplegger
SlimvanWim: Daum Potplayer
Busbabbel: Hollandse (on)vrede deel 2
 

Hier is 'ie dan. De eerste brief van 2012. De beste wensen voor iedereen zaten al verpakt in het mailtje dat ik stuurde om te laten weten dat ik door de feestdagen e.a. te weinig tijd had om editie 109 van de persen te laten rollen maar hierbij nogmaals voor degenen die dat gemist hebben: Een gelukkig 2012 toegewenst! Tussen haakjes: In mijn jaarwens zat een storende fout, ik was vergeten dat 2012 een dag meer heeft en er stond dus geen 29 februari in mijn overzicht. Slordig natuurlijk maar het gaf wel de gelegenheid om te zien wie mijn post nadrukkelijk leest. Hulde aan Martin S. - Pieter S. - Wim van der T. en Tim B.
De keuze voor deze brief lag enigszins voor de hand met het Oud en Nieuw net achter de rug. Ooit maakte ik al gebruik van een soortgelijke titel bij busbrief 24 dus heb ik een kleine aanpassing gedaan. Eigenlijk bestaat deze brief uit meerdere hoofdstukken want je vindt er foto's terug van antieke bromfietsen (een dichterlijke vrijheid zal ik maar zeggen), van de moderne Ebusz bussen, van een unieke sloopopslag en van een serie foto's van een MB200. Daarnaast natuurlijk de vaste rubrieken en ik zeg dus niet te veel als ik opmerk dat er best een verloren uurtje gevuld kan worden met het doornemen van busbrief 109.
Laat ik daarom het intro afronden en overgaan tot de eerste foto's.
 

Foto's 1:
Als voorafje zal ik de foto's plaatsen over die bijzondere sloopopslag. Het is (helaas) geen busonderwerp maar mogelijk dat veel van jullie hier nooit van gehoord hebben en het toch interessant vinden. Het is al geruime tijd geleden in het nieuws geweest (2008) maar ik ga ervan uit dat niet iedereen dit heeft 'opgepikt'. Eerst een foto mét beschrijving van dit autokerkhof en daaronder een aantal voorbeelden. Bijna alle auto's (schroot) zijn verkocht tot wel 35.000 Zwitserse Frank aan toe voor een wrak.

       

   

 


Foto's 2:
De foto's hierboven voldeden aan het woord 'afgedankt' in de titel van deze brief. Ter afwisseling nu een serie foto's dat het woord 'Nieuw' vertegenwoordigd. De EBusz bussen in collagevorm. Wil je meer informatie dan is er natuurlijk op internet van alles te vinden en ik stel voor om op Busz te klikken om te beginnen. Maar natuurlijk eerst de collages......én ook hier een filmpje waarin meer duidelijk wordt dan ik op kan schrijven.
     

 


Foto's 3:
Het is gedurfd maar ik wijk nogmaals af van het busmateriaal. Van collega Eric kreeg ik enige tijd terug een aantal foto's van andere oldtimers. Eerder zagen we auto's, daarna bussen en nu tweewielers te beginnen met een Snob. Ik zou een niet al te wijde broek aantrekken om met deze verder zeer fraaie constructie uit 1920 te gaan rijden. Ik schat zo dat het een heel zuinig vervoermiddel moet zijn gezien de uitbundige tank.

Jacques Franssen produceerde vanaf ca. 1884 rijwielen in Tegelen, maar rond 1898 verhuisde zijn bedrijf naar Venlo. Vanaf 1913 kwamen zijn zonen Pierre en Willy in het bedrijf.
Er werden toen Cyrus-, Valuas- en Excellent-fietsen geproduceerd. In 1921 bouwde Franssen een prototype van een gemotoriseerde fiets met een Snob-viertaktmotor, maar pas in de jaren dertig ging Cyrus ook lichte motorfietsjes en fietsen met hulpmotor maken. Deze fietsen met hulpmotor zouden eigenlijk steeds in het programma blijven. En het bewijs is geleverd door Erik T. die mij 2 foto's stuurde van dezelfde vorm brommer/fiets. Erik heeft ergens in 2010 deze foto's gemaakt in Den Haag. Ter vergelijking staan deze foto's er onder.

Daar onder een aantal foto's waarbij ik op de houten loopfiets wil wijzen.

       

       
       

Tot slot van deze korte brommerserie kan ik het natuurlijk niet laten om mijn eigen oldtimer uit 1969 te showen. In originele staat zoals in 1969 verkocht aan ons gezin. Geen gepimpte, opgepoetste brommer in topconditie maar eentje waar de tand des tijd invloed op heeft gehad maar nog steeds in staat om regelmatig de weg op te gaan. En als je goed kijkt staat er rechtsboven in de hoek nóg een oldtimer vermomd met een oldtimer helm in een oldtimer jas. Ik ben lid van een brommerclub zie http://obc-de-oudcamp.nl en ik kan daardoor deze fotoserie uitbreiden met wel 100 foto's maar ik wilde in een busbrief slechts even ter afwisseling wat aan dit onderwerp doen. Mocht er genoeg belangstelling zijn dan kan ik overwegen op termijn eenmalig 'n aparte brommerbrief te maken.

       

Dit item heeft bij een flink aantal lezers enthousiaste reacties opgeleverd. Als ik dus in de toekomst geen materiaal meer heb voor een busbrief, kan ik overschakelen (woordspeling) naar een brombrief. Hiermee kun je 2 kanten op, lekker mopperen oftewel brommen maar ook foto's en verhalen van hobbyisten op dit gebied.

Van Wandert kreeg ik bijgaande foto toegestuurd met de vraag of ik dit merk kende. Eerlijk gezegd wist ik het niet want van wielrennen weet ik hoegenaamd niets maar ik plaats de foto graag.

Wandert: "Iedere wielerliefhebber weet wel wat een DERNY is. Dat is zo'n soort brommertje dat gebruikt wordt om achter te stayeren. De dernyrijder kan ook nog zelf meetrappen. Er zijn nog een paar speciale dernykoersen op de weg en verder zie je ze vooral op de wielerbanen. In Apeldoorn heeft De Adelaar er sinds de opening van het Omnisportcentrum een groot aantal in gebruik.
Maar toch is er wat meer aan de hand met de Derny. Derny is van een merknaam in de loop der jaren een soortnaam geworden. Net als tegenwoordig (bijna) iedereen een navigatiesysteem een TomTom noemt."

 


Foto's 4:
Tijd voor de MB200 serie. In een andere brief kan het voorkomen dat je een van deze foto's eerder bent tegengekomen maar deze keer plaats ik de hele serie want dat is het zeker waard. De foto's heb ik ooit toegestuurd gekregen van John Windau dus daarvoor mijn hartelijke dank. We zien 2 wagens in en in de buurt van Schipluiden in het jaar 2002. Dit pittoreske dorp (grofweg) tussen Rotterdam en Den Haag te vinden biedt inderdaad een aanblik die je in de Randstad weinig meer aantreft omdat vele dorpen worden omringd door Vinexwijken waardoor de eigen identiteit verloren gaat. Ook Schipluiden doet aan nieuwbouw maar gelukkig niet zo opvallend dat het stoort. Tegenwoordig rijdt Veolia hier met kleine busjes lijn 38 maar op deze foto's zien we nog lijn 132 die ooit lijn 59 opvolgde. Lijn 59 werd met 10-meter bussen gereden de zgn. cubs en later mochten we de landweggetjes weer wel met de standaardbussen gebruiken waardoor onderstaande foto's van lijn 132 mogelijk werden.

De 9364 stamt uit een indrukwekkende reeks bussen, DAF/den Oudsten MB200. De 9364 komt op de wereld in 1983 en doorloopt Westnederland-ZWN-Connexxion en is mogelijk de laatste MB200 met handschakeling die in Haaglanden nog in actieve dienst was in 2002. De 3875 die op de laatste foto van deze serie staat is uit 1987 en is ook een DAF/den Oudsten MB200 maar dan zonder pook.








De foto's zijn gemaakt op een door John Windau, Ed Schipper en Edwin Timmers georganiseerde MB-afscheidsdag.
Edwin schrijft: "We hebben toen drie verschillende MB's op een zondag meegenomen, met toestemming van de toenmalige vestigingsleiding, en er foto's van gemaakt tussen Maasland en Schipluiden.
De 9364 was toen officieel al niet meer in actieve dienst. De wagen was door de schrijver van busbrieven vlak voor de definitieve opleg in Boskoop vanuit Schoonhoven naar Delft gehaald.

Van de 9364 hebben we nog apart wat foto's gemaakt langs het water tussen het trafohuis bij de Maaslandse Dam en Schipluiden. De andere twee wagens stonden er op gepaste afstand achter.

In Schipluiden was het precies uitvogelen om tussen de dienstdoende wagens (zelfs nog een Integro!) de drie MB's langs de antieke halte te krijgen. Ed reed rondjes en John en ik maakten de foto's. We hebben een leuke middag gehad en ik geloof dat we er alle drie nog steeds geen spijt van hebben. Ik zou het denk ik voor een ander bustype nooit gedaan hebben."

Tot slot nog een foto van de 3 betreffende bussen op het busstation Maasland Viaduct in 2002. Van links naar rechts de 3875, de 9364 en de 3557.


 


Foto 5:
Bij bovenstaande serie kwam de huidige busvorm ter sprake zoals die tegenwoordig gereden wordt door Veolia, de midibus. Hierbij een voorbeeld van het Mercedesbusje, een Sprinter Transfer met wagenparknummer 4617 op lijn 38. Schipluiden is gepasseerd en Maasland is het volgende dorp op weg naar Maassluis.

      
Uitsmijter(s):
Aan het begin van 2012 leek het mij aardig om een kalender aan te bieden.
 
 
Op de 2e uitsmijter een foto van een Ford met aanhanger. Op de deur is te lezen waar het hier om gaat, de luchthaven van Zürich vervoert hiermee de mensen die gaan vliegen of net gevlogen hebben.
 
 

     
    SlimvanWim:
Softwaretips:
Waaruit zal ik deze keer eens kiezen? Een softwareprogramma met gebruikers/beheer mogelijkheden of een digitaal speeltje zonder veel inhoud? Ik heb het oog laten vallen op een gratis (uiteraard gratis) afspeler. De meeste mensen zullen automatisch Windows Media Player gebruiken om films of muziek af te spelen omdat dit vanuit Windows de basisspeler is. Toch komt het dan zo nu en dan voor dat er een melding verschijnt dat Media Player het bestand niet kan afspelen. Meestal is de oorzaak te vinden in de zogenaamde codecs, dat zijn afspeelonderdelen die alle soorten bestanden kunnen herkennen en afspelen. Er zijn codecs te downloaden en apart te installeren maar dat is voor de meeste computeraars teveel van het goede. Er zijn tientallen vervangers voor Media Player en misschien heb je al iets in gebruik dat geheel voldoet aan de verwachtingen maar als je zelf niet zo'n onderzoeker bent en je hebt graag een goede tip dan kan ik geven in de vorm van Daum POTplayer.

Er zijn natuurlijk nog veel meer (gratis) afspeelprogramma's. Van Kees T. kreeg ik een tipbericht dat hij erg tevreden was met de VLC-player. Om iedereen zelf te laten kiezen, hierbij de link naar deze software. Kees schrijft: "Ik denk dat deze VLC Mediaplayer nog beter is. Ik gebruik die al een lange tijd zonder problemen en er komen regelmatig updates van." http://www.videolan.org/vlc/download-windows.html
 


           
BusBabbel:
Hollandse (on)vrede deel 2:
Via een email uitwisseling met een trouwe lezer die ook nog eens kritisch de brieven leest en misverstanden/foutjes doorgeeft (J.), kwam het idee bij mij op een busbabbel te maken over het meest onzalige idee dat ooit ontstaan is en wel om het OV concurrerend te maken. Ooit was er ESO (Vereniging Exploitatieve Samenwerking Openbaarvervoerbedrijven) en daarna het VSN (Verenigd Streekvervoer Nederland) dat een overkoepelende functie had voor het OV en belangrijkste opdracht aan het VSN was om de kosten beheersbaar te maken. Onder deze paraplu gingen alle OV bedrijven schuil die in Nederland actief waren. Het probleem zat hem in het geld dat de overheid moest neertellen om het OV te kunnen betalen. Dat kan ik mij voorstellen want als iemand op de zak van een ander kan teren dan komt daar meestal weinig budgetbeheer bij in beeld en geloof mij, het geld kon niet op in het OV. Dat er dan nagedacht gaat worden hoe dit beheersbaar te maken, kan ik mij goed indenken. Als ik op dat tijdstip Minister van Verkeer en Waterstaat was geweest dan had ik bedrijven opgedragen om een eigen begroting in te dienen en die op straffe van een boete ook aan het eind van het jaar te halen. Hierbij kon dan VSN toezicht houden en controles uitvoeren. Het OV zou herkenbaar, overzichtelijk en eenduidig gebleven zijn in plaats van de schamele lappendeken van nu. Maar wat gebeurde er? De Nederlandse bestuurders hadden ten eerste andere plannen en daarnaast begon men aan een Europa waar we ons ondergeschikt zouden moeten maken aan wetgeving uit Brussel. Zodoende ontstond de aanbesteding en het eerste signaal daarvan was de opsplitsing van VSN in 2 delen, VSN1 en VSN2. Er moest ingeschreven worden op een vervoersgebied tegen een zo goedkoop mogelijk bedrag met als gevolg dat het Europese landen konden binnendringen en de dienst gingen uitmaken. Het leek wel aardig op het eerste gezicht, nieuwe bussen die voldeden aan de laatste eisen op allerlei gebied. Grote beloftes op het terrein van lijnen en secundaire voorzieningen maar wat is er echt gebeurd? Om de centjes op orde te houden en geen boetes van de opdrachtgever (de overheid) te krijgen, ging de fijnmazigheid van ons OV verloren. Het geld dat wij uitspaarden, werd in een HSL en een Betuwelijn gestoken ter meerdere glorie van de minister en het succes daarvan kennen we intussen. Alles voor Europa, internationale reizigers zouden enige minuten sneller van b.v. Amsterdam naar Parijs kunnen reizen en onze eigen lokale klanten moesten het doen met een uitgeklede dienstverlening. Bedankt voor deze lange termijn visie!!!
Om mee te doen op het gebied van infrastructuur ontstonden nog meer dure projecten. Tram en treintunnels moeten ons verlossen van zichtbaar openbaar vervoer terwijl de wegen zich uitbreidden en het blijkbaar wel van goede smaak getuigde dat we tegen al dat blik aan mogen kijken. Ach, heb je er last van? Dan zetten we er toch geluidsschermen omheen. Hoe zat het ook al weer met de ethische normen en waarden?
Sinds enige jaren hebben we in de Randstad tussen Den Haag en Rotterdam dan eindelijk ook een bovengrondse metro: RandStadRail. Voor zover mij bekend, zijn de cijfers hoopgevend voor wat betreft het gebruik daarvan en meerdere tramlijnen worden overgezet naar RR-lijnen. Er gaat zelfs een RR-lijn van Den Haag naar Rotterdam Slinge en dat is iets wat vroeger nooit wilde lukken. (zie bijgaande plattegrond) HTM tramlijn 1 doortrekken naar RET tramlijn 1, een Randstadrail avant la lettre oftewel een voorloper van....bleek vroeger onuitvoerbaar.
Zou het niet voor alle betrokken partijen een zegen zijn als we weer een soort VSN van vroeger beginnen met de aangepaste naam VVH (Verenigd Vervoer Holland) en dan in plaats van al die elkaar bestrijdende bedrijven gewoon één Randstadbedrijf waardoor de kosten zeker zullen dalen, de klant overal met dezelfde tarieven te maken heeft en het OV optimaal op elkaar afgestemd kan worden? Welke politicus wil dat nou eens onder ogen zien en er werk van maken? Mag dat niet van Europa? Nou, ik ken toevallig een paar landen die regelmatig ongehoorzaam zijn en zijn geweest aan Brussel.....
Dus als de politiek dit 'eenvoudige' plan nou eens gewoon, zonder het braafste jongetje van de klas te willen zijn, doorvoert dan stem ik de volgende keer op deze bewindspersoon cq partij. Beloofd.
 
 

       
Surftips:
http://twimmer.com is voor de meeste Twitteraars mogelijk een leuke aanvulling. Op deze pagina zie je de meest actuele onderwerpen van de twitterende medemens, de zogenaamde 'trending topics'.
 
Gewoon een fraai reclamefilmpje van slechts 40 seconden.
 
Op http://www.vindeenombudsman.nl staat wat de naam zegt: vind een ombudsman. Wanneer dan? Een ombudsman of ombudsvrouw is een ambtenaar die de taak heeft om als onpartijdige instantie klachten van individuele burgers tegen de overheid, instellingen en bedrijven te onderzoeken. Oftewel, heb je een conflict met een instantie, vecht je dan niet suf maar schakel zo'n ombudsman/vrouw in. Ze zijn er voor.

Klik op:     


       blijf kijken!!!
Grappig:
Hell's Angels
Een niet meer zo jonge man zat in het wegrestaurant te eten, toen drie van die kwaadaardige motorfreaks binnenstapten.
De eerste gaat naar de man toe, duwt zijn sigaret uit in zijn bord en gaat aan de bar zitten.
De tweede komt ook op de man af, spuwt in zijn glas en gaat ook aan de bar zitten.
De derde is aan de beurt, keert de man zijn bord ondersteboven en zet zich ook aan de bar.
Zonder een woord van protest, verlaat het 'slachtoffer' even later op zijn gemak het restaurant.
Na een poosje zegt één van de Hell's Angels tegen de dienster: "Pff... wat een lullo, das toch ook maar een ventje van niks hè."
"Ja," antwoordt de dienster, "En nog een hele slechte vrachtwagenchauffeur ook, want hij is net achteruit over drie motoren heen gereden......

Een stel uitgelaten Drentse boerinnen gaat met een prachtige boot op een tweedaagse cruise.
Aan boord worden zij welkom geheten door een officier in gala-uniform.
"Welkom aan boord,mevrouw" heet de man iedereen welkom.
"Dank u wel kapitein" zegt de boerin.
"Ik ben geen kapitein" zegt de man: "Ik ben de dek-officier".
"Kijk es aan" zegt de boerin: "we gaan hier niets tekort komen".

Anneke komt opgewekt thuis en ze vertelt haar man dat ze een zigeunerin is tegengekomen die haar een voorspelling heeft gedaan.
"En, wat zei ze dan", vraagt haar man nieuwsgierig.
"O, dat ik heel erg oud wordt".
"Zo, dat viel haar dus ook al op."

      
Ingezonden berichten:
Na het lezen van busbrief 108 wil ik even kwijt dat de 7630 na de herverkaveling van Centraal Nederland is omgestickerd naar NZH, want hij stond in de stalling in Uithoorn. (zie foto 11)
Groeten,
Erik van Linden
 

   
Tot slot:
De lente is begonnen, de knoppen zwellen en planten en bloemen beginnen hun pollen al rond te strooien, hooikoorts in januari. Gekker moet het niet worden. We zouden een zeeeeeer strenge winter krijgen maar op dit moment loop ik in mijn overhemd buiten. Wat staat ons nog te wachten? In ieder geval hopelijk nog een flink aantal busbrieven in dit jaar en hiermee is nummer 109 afgeleverd.
Graag tot de volgende brief.

Groeten

       
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)

    
Wijsheden:

Een huisdier geeft ieder mens de kans een baasje te worden. (M.Dekkers)

Bewaar al je herinneringen goed, je kunt ze niet opnieuw beleven. (B.Dylan)

Dansen is bidden met de benen, marcheren is vloeken met de voeten. (W.Kan)

terug naar de