terug naar de |
|
28
mei 2006
N
i e u w s i n B u s b r i e f f o r m a a t <++++>
______________________________________________________
______ Onderwerp: Rotterdam CS
____________________
Verhalen
over oude en nieuwe bussen,
Daar is ie weer!!
Deze keer eindelijk de aflevering
waar ik al een hele tijd op heb zitten broeden, Rotterdam CS door de jaren heen.
Met weer wat hulp van verschillende toegewijde collega's waaronder Jan, Ed en
Edwin, heb ik hopelijk een gevarieerde busbrief kunnen
samenstellen.
2 foto's zijn uit voorzorg verwijderd.
Dit n.a.v. een dreiging voor een boete voor auteursrecht
Foto 1:
Het Centraal Station is rond 1954 geopend, een
nieuw station door architect S. van Ravesteyn na de Tweede Wereldoorlog ontworpen en gebouwd. Van Ravesteyn is bekend van meerdere
ontwerpen waarvan er inmiddels een aantal zijn verdwenen, zoals het oude
Centraal Station van Utrecht en een groot deel van de bouwwerken in Diergaarde
Blijdorp.
In die tijd met ruimte rond het gebouw en dat is bijzonder te noemen als
je in later jaren het volbouwen van de omgeving ziet gebeuren. Ook de aantallen
mensen zijn sinds 1950 verveelvoudigd en vandaag de dag, versterkt door de
bouwactiviteiten om het station weer aan te passen aan de moderne vraag naar
vervoer en bereikbaarheid, is het een chaotisch mierennest te noemen. Het zal
nog veel gekker worden als het station in 2006/2007 gesloopt zal gaan worden.
Een busbrief dus op de grens van toen en morgen met beelden die binnenkort
historie zullen zijn. De hele procedure zal pas in 2018 afgerond moeten zijn dus
dat zegt wel iets over de geplande veranderingen. Wil je een indruk krijgen van
het nieuwe uiterlijk dan kun je op de volgende link terecht:
deltametropolis.nl.tripod.com
Foto
2:
Een paar jaar later in 1963 is
duidelijk een ontwikkeling te zien in passagiersaanbod.
Het ons nu bekende CS is na de oorlog
gebouwd omdat in mei 1940 het oorspronkelijke station, genaamd Delftse Poort,
verwoest is. Ten tijde van deze foto was er nog geen sprake van een
metrostelsel. Pas in 1968 werd de eerste Nederlandse metrolijn geopend, de
kortste ter wereld maar er was een begin gemaakt. De bouw heeft 7 jaar geduurd
dus op deze foto zullen buiten beeld de eerste voorbereidingen in volle gang
zijn geweest.
Foto
3:
Weer een stapje dichterbij. Deze foto
dateert uit 1985 en heeft de RET-trams als onderwerp hoewel er meer opvallends
te zien is op dit plaatje. Een jonge uitvoering van collega Ed Schipper is hier te zien
met geruit overhemd en zijn handen in z'n zakken. Deze foto is dan ook uit zijn
privéverzameling. Tja, we zijn natuurlijk alweer 25 jaar verder en dat ga je
zien. Dat werd ook al bewezen in busbrief 50 bij foto 8. (zelfspot - redactie)
Foto
4:
En langzaam komen we terecht bij de
bussen. Als eerste een bus van de
SVA,
Stichting Veteraan Autobussen - een Verheul/Werkspoor uit 1961.
Het leuke van deze foto is, dat ik in busbrief 46 over de RET aandacht had voor
ook een 754 maar dan van recentere datum. (zie foto
3a-3b-3c in
brief 46)
Ik was heel verbaasd dat ik bij het
zoeken in Google, met het invullen van bepaalde zoekopdrachten, uitkwam op
mijn eigen busbrieven. Misschien wel logisch maar ik was daar nog niet aan
gewend, maar dit terzijde.
Foto
5a-5b:
Wat je hier ziet, is vergeleken met
vandaag de dag ongelofelijk. Mogelijk zo'n ruime 25 à 30 jaar geleden zie je CS
zoals ik het in mijn begintijd op de bus heb leren kennen. Geen wolkenkrabbers
en een Weena waar je ruimtevrees van krijgt. Waar nu de spiegelende kolos van NN
staat, was ooit een stationsplein voor bussen gesitueerd. Ik heb op de foto het
Auburo en het Hofplein aangegeven om oriëntatie makkelijker te maken. Het Auburo
(Autobusstation Rotterdam) was in een langwerpig gebouw gevestigd dat omgeven
was met de halteperrons van de streekbussen. Er was namelijk ooit een tijd dat
streekbussen uit alle windrichtingen doorreden naar CS. Tegenwoordig is men al
weer geruime tijd gewend aan streekbussen die slechts tot de voorsteden rijden
en daar aantakken bij stadsvervoer en metro. Links van het Auburo was
grotendeels ingericht als bufferruimte en rechts ervan, gedeeltelijk achter de
boomtoppen verstopt, waren de haltes te vinden. Bussen konden ook aan- en
afrijden via de Delftsestraat die toen nog in open verbinding stond met de
Schiekade. In het Auburo was altijd wat te doen. Door de vele lijnen waren er
altijd genoeg collega's aanwezig en de inwendige mens kon worden verzorgd
door een aantal dames van vlees en bloed i.p.v. de automaten van tegenwoordig.
Een vers kopje koffie of een uitsmijter, kop soep of bordje patat waren te
bestellen. En als het allemaal te fatsoenlijk leek te worden, stormde
een groepje agenten binnen om een schoonveegactie uit te voeren omdat ook
toen al vele daklozen en verslaafden rondhingen in de buurt van CS. Als je naar
het toilet ging, kon het gebeuren dat er op de wc al een vorm van permanente
bewoning bestond doordat er een junk zijn naald en draad zat te verzorgen. Ook
kwamen er regelmatig handtastelijkheden voor die de inval van de politie nodig
maakten.
Op foto 5b zie je een Aandeel uit
1959 in het Auburo ten name van Autobusdienstonderneming "Citosa" n.v. te
Boskoop. Dat waren nog eens tijden, menig multinational van nu zou jaloers
zijn.....
Foto 6:
Een min of meer vergelijkbare foto maar dan van later datum.
Het centrale plein voor het station heeft een face-lift ondergaan om trams en
bussen samen gebruik te laten maken van hetzelfde stukje CS omdat het Auburo en
omgeving plaats hebben gemaakt voor New York-achtige taferelen. In de
tussenliggende periode hebben wij lange tijd aan de Conradstraat onze
bufferruimte gehad. Een tijd met herinneringen van velerlei aard. Als vervanging
van de eindpuntvoorziening in het Auburo-gebouw, werd er op de hoek van de
Conradstraat met het CS-plein een portocabine geplaatst met daarin een
uitstekende catering. Legendarisch zijn de kwaliteit van het eten en drinken en
de vriendelijkheid van de bediening en zelfs na al die jaren hoor ik nog weleens
een oudere collega een zucht van verlangen slaken als dit ter sprake komt. Het
is mij nooit duidelijk geworden waarom dat werd opgeheven maar het zal wel met
financiën te maken hebben. Daarna betrokken wij een later bijgebouwde ruimte in
de linkervleugel van het CS-gebouw waarover ik bij foto 1 heb geschreven. Wat
een ramp was dat, geen sfeer, geen smakelijke voorzieningen meer en zeer
onveilig omdat deze ruimte omgeven werd door het beruchte Perron O.
Met het afbreken van het Auburo was er nog geen einde gekomen
aan de verslaafden en zwervers en die werden opgevangen op Perron O, gelegen in
een hoek van de Conradstraat net achter de linkervleugel van CS. Omgeven met
grote hekken en voorzien van een Methadon-uitgiftepost was naast Blijdorp hier
de grootste kijkattractie van Rotterdam gevestigd. Vaak parkeerde ik mijn bus er
vlak naast en dan ging ik halverwege mijn bus zitten kijken naar mensen die zich
gedroegen als in een boze droom. Een soort horror-film met hoofdrolspelers in
lompen, vervuild, agressief en niet gewend om met mes en vork te eten. De ingang
naar onze koffieruimte was dan ook regelmatig versperd. Soms met wezenloze
wezens en vaak door hoeveelheden urine en kots. Wat ik hier soms vanachter de
vitragegordijnen heb zitten aanschouwen, tart elke verbeelding. Als het de junks
al interesseerde dat wij iets zagen dan lieten zij dat niet merken maar door de
aanwezige vitrage zullen ze het nauwelijks in de gaten gehad
hebben.
Ook hier was ons verblijf van niet al te lange duur en zijn we
naar het RET-eindpunt midden op het plein gegaan. De ruimte werd daarna bevolkt
door een politiepost en er zal vanaf dat moment een stuk minder gesnoven en
gespoten zijn geworden in de vensterbank.
Foto 7:
De maker van deze foto heeft het plaatje netjes in
een fotolijstje gezet en voorzien van de gewenste informatie. De 9363 bezig met
z'n eerste kilometers want deze serie stroomde rond dit jaartal de stallingen
binnen. De reclame aan de zijkant verwondert mij wel omdat ik altijd heb gedacht
dat dit fenomeen pas in later jaren zijn intrede deed maar dan zal mijn
herinnering wel wat vertroebeld zijn. Ikzelf begon per 1 februari van dat jaar
aan mijn eerste kilometers meestal met een bus uit de 2300-serie.
Foto 8:
Dan nog een bijdrage van Jan van den Berg
uit de moderne tijd met een vorm van moderne kunst. Dit rijtje
woningen lag vlakbij het CS dus
ik vond het een mooie kans om deze foto deze week mee te pakken. Prachtige
vooroorlogse echte Rotterdamse huizen aan het begin van de Beukelsdijk die het
bombardement van de 2e Wereldoorlog hebben overleefd, zijn na jaren van
verpaupering opgefrist door een kunstenaar die naar mijn bescheiden mening een
voorkeur had voor blauw. In 1966 werd door Barnett Newman een
schilderij gemaakt met de titel "Who's afraid of Red, Yellow and Blue?". Dat
zorgde voor nogal wat ophef maar deze eigentijdse kunstenaar maakt het nog
bonter met de vermoedelijke titel "Who's afraid of Blue, Blue and
Blue?"
Ook deze foto is al weer geschiedenis want de
sloper heeft sinds kort korte metten gemaakt met dit huizenblok en er zal wel
weer een typisch modern Rotterdams ontwerp op die plek het stadsbeeld gaan
verfraaien (sic). Fotograaf Jan van den Berg die altijd zorgt dat zijn onderwerp een
raakvlak met het Openbaar Vervoer heeft, is ook hier weer geslaagd door een
Mercedes Integro 'mee te pakken', de 2935.
Foto 9:
Omdat ik een aantal eindpuntvoorzieningen
op CS heb besproken, is het bijna vanzelfsprekend dat ik ook de
huidige ruimte anno 2006 niet vergeet. Een heldere, schone ruimte
met een aantal basisvoorzieningen aan het Kruisplein waar wij te
gast zijn bij de RET. Het voordeel van dit
gastgebruik is dat er al geruime tijd gratis koffie of thee getapt kan worden en
dat maakt deze eindpunten van de RET tot een gewaardeerde en populaire locatie. Hulde aan de RET.
Surftips:
O
p
www.eurotrotter.com kun je
wereldwijde informatie vinden over de landen die je gaat bezoeken/wilt
bezoeken/bezocht hebt. (*doorhalen wat niet van toepassing is) En reikt het
budget niet verder dan een dagje uit (soms duurder dan een weekje weg) dan kun
je op deze pagina kijken of er iets te doen is waar iedereen zich in kan vinden.
Daytrip
Klik op:
Tot slot:
Het is weer sluitingstijd en ik zoek nog wat
aardige surfadressen bij elkaar. Volgende keer aflevering 52 over de 7000-serie,
sluitstuk van een bewogen reeks.
Tot zover mijn aandeel in jullie leesvoer, graag tot de 52e
keer.
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
Wijsheden:
Werken maakt meer kapot dan drank kan goedmaken.
terug
naar de