16 april 2006

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
__________________________________________

______ Onderwerp:  RET  __________________
           Verhalen over oude en nieuwe bussen,        
 

 
Na de HTM aflevering voelde ik me verplicht ook aandacht te schenken aan de RET. In busbrief 35 schreef ik dat we meer binding met Den Haag hebben vanuit Delft dan met Rotterdam maar ik moet dat ook niet overdrijven want ik heb ook veel herinneringen aan Rotterdam. Vooral aan het Centraal Station en daar komt dan ook een aparte brief over en wel nummer 51. We hebben en hadden veel raakvlakken met bus- en tramlijnen van de RET, vooral in Schiedam en Vlaardingen. De geruchten over samenwerking met de RET zijn ook al jaren een bron van speculatie. Wat er zal gebeuren zit nog in de glazen bol maar dat de toekomst grote veranderingen zal brengen staat als een paal boven water. Deze week dus aandacht voor onze vakbroeders van de RET.

Foto 1:
Een aardige uitspraak in Nederland is dat de geschiedenis zich herhaald. Op onderstaande foto zie je dat die uitspraak helemaal waar is als het om Station Schiedam/ Rotterdam West gaat. Van Edwin Timmers kreeg ik het plaatje onlangs opgestuurd en ik ben er blij mee want het geeft mij de kans om de Horvathweg te laten zien zoals het tig jaren terug was. Net of je anno 2006 kijkt, alleen de voertuigen zijn in meerdere opzichten niet van deze tijd, in kleur en uitvoering. De gele Westnederland bussen en de bruine RET wagens geven de foto een nostalgische uitstraling. Met de komst van de Metro werd het hele stationsgebied op de schop genomen en verhuisden de bussen van het Stationsplein bij de Prof. Kamerlingh Onneslaan naar de Horvathweg. Het vrijgekomen plein is nu bebouwd op deze A-locatie nabij een station en de rijksweg A20. Op foto 2 zie je nogmaals de Horvathweg nog niet zo lang geleden in de nieuwe situatie met een klein bedrijfsongeval.


Foto 2:

Niet alleen bij ons zijn zo nu en dan wat schades te betreuren. Op foto 2 en foto 3a-b-c zie je dat niets menselijks ons vreemd is. Waar mensen werken worden fouten gemaakt maar daar wordt niet overal even open over gedaan. Onderstaande voorvallen zijn met moeite te vinden zodat het lijkt of er ergens nog een doofpot staat opgesteld. Vanuit promotie oogpunt niet onlogisch maar het komt toch enigszins krampachtig over. Gelukkig zijn er altijd fotografen in de buurt die ons laten weten wat er zoal om ons heen aan de hand is.
Deze chauffeur dacht even snel een bakkie te doen of mogelijk maakte hij/zij een hoogstnoodzakelijke sanitaire stop maar in de haast wordt een enkele keer de handrem vergeten. Omdat de bus toch wel stil blijft staan zolang de deuren open staan (de zgn. halterem) is er geen argwaan maar als daarna de deuren van buitenaf door b.v. een open raampje alsnog gesloten worden, wil het soms misgaan als de bus op een helling staat zoals hier aan de Horvathweg in Schiedam. Bussen worden steeds meer uitgerust met velerlei snufjes dus kan het natuurlijk ook zo zijn dat niet alleen de bestuurder hoge nood had maar dat de 619 eveneens een sanitaire stop wilde maken omdat de uitlaat nu duidelijk zichtbaar in de bosjes zit....
       

Foto 3a-3b-3c:
Het wordt geen complete rampenaflevering over de RET maar toch kon ik niet om deze gebeurtenis heen die heel recent heeft plaatsgevonden. Niet alleen bij ons heb je duikboten en Flippers maar ook de RET kent ze. In ons waterrijke landje kun je soms niet om de nattigheid heen en hang je er opeens boven. Edwin Timmers heeft het vermoeden dat het bij Station Noord gebeurd kan zijn omdat op de achtergrond mogelijk lichtreclame te zien is van Correct aan de Bergweg en dan kan de plek des onheils ter hoogte van de Gordelweg zijn. Op 3b en 3c zie je hoe het takelmateriaal bevestigd is aan de RET Mercedes O405N en de bus van lijn 35 met wagenparknummer 754 weer met 6 wielen op het droge staat.

           


Foto 4a-4b:
Lijn 56 door de jaren heen. Drie generaties Rotterdams stadsvervoer, 2x Daf/Hainje en 1x Mercedes waarbij mij vooral de grote verschillen aan de voorruiten opvalt. Vermoedelijk een promotiefoto ten tijde van de introductie van de Mercedes O405 (nummers 420-439) omdat de rechtse bus nog een tijdelijke kentekenplaat draagt. Alle onderstaande foto's heb ik geleend van een RET pagina die helaas niet meer online staat.
Van Ed S. kreeg ik kortgeleden de foto van de Den Oudsten Alliance B96 City met wagenparknummer 830 waarvan er bij de RET ook een flink aantal rijden. Hier eveneens een witte kentekenplaat dus ik kan aannemen dat er nog niet veel kilometers op de teller stonden toen deze foto werd genomen. Ed reed er als vermoedelijk 3e of 4e chauffeur op na de aanschaf toen hij deze foto maakte.


Foto 5:
Nog een ander type bus, de Volvo B10B-55 in uitbundige kleuren. Tja, mijn mening over dit soort uitdossingen heb ik al eens kenbaar gemaakt. Leuk om te doen als de bus een alternatieve functie heeft gekregen maar als lijndienst is het in mijn ogen geen succes. De tekst op de dakrand heeft wel mijn instemming maar dat is niet zo moeilijk lijkt me omdat je met zo'n cryptische zin altijd gedekt bent als je niet helemaal op tijd rijdt.


Foto 6a-6b-6c-6d:
De tijden van weleer heb ik hier samengebracht bij foto 6.
De RET-204 staat hier duidelijk te pronken op het Willemsplein, waarschijnlijk tijdens de Wereldhavendagen, waar men met oud materiaal  een rondrit kon maken (met dank aan Gerrit Prins). De 204 is een Leyland Panther uit 1965 en behoort tot de voorlopers van de eerste serie donkerrode stadsbussen zoals de ongelukkige bus op foto 8. Omdat de carrosseriebouwer teveel wijzigingen aanbracht die bij Leyland niet in goede aarde vielen, eiste Leyland dat de bussen niet meer als Leyland herkenbaar waren en verdwenen de typerende wieldoppen en de beroemde logo's.
                                                                                               
 
De andere drie foto's geven een beeld van hoe het er bij de Rotterdamse buren uitzag in vroeger tijden. Omdat de RET meer is dan alleen maar bus, hier ook een frontaal plaatje van een museumtram.
Vooral de interieurfoto van vermoedelijk museumbus 223, een Saurer uit 1948 die in topconditie tot het wagenpark van de SVA behoort, de Stichting Veteranen Autobus ziet er heel goed verzorgd uit. "Those were the days folks!!!
 
                    
                   

Foto 7:
Op de bij foto 4 genoemde pagina zag ik ook deze foto staan. Onlangs is er nog een busbrief verschenen over Cuba en daar had dit exemplaar in kunnen staan. In Nederlandse stadskleur gehouden met het RET-logo er nog op, rijdt deze DAF rond op het sigareneiland van Castro.

 


Foto 8:
Als uitsmijter nog een foto van Ed S. met een bijzonder verhaal. Deze gedateerde foto stamt vermoedelijk uit het tijdperk waar ook de bus op foto 7 toe behoort. Op zekere dag was een monteur van de RET met deze bus op weg van de garage Kleiweg naar de garage Sluisjesdijk voor wat nachtelijk onderhoud (de bestemmingsfilm laat Crooswijk zien maar dat is later gebeurd nadat de wagen vervoerd was naar de garage).Hij reed door de Maastunnel toen hij plotseling een vrachtwagen uit tegenovergestelde richting over de middenstreep op hem af zag komen. De monteur verstijfde niet van schrik, wat ik heel normaal had gevonden, maar hij remde uit alle macht en dook toen in een fractie van een seconde uit zijn stoel het trapgat in en redde daarmee hoogstwaarschijnlijk zijn leven. De vrachtwagen ramde de bus en reed na de aangerichte schade zonder te stoppen door. De volgende dag werd de vrachtwagen gevonden in de buurt van de Vierhavenstraat bij het Marconiplein en de stukken van de bus zaten er nog aan. De chauffeur bleek ook na al die tussenliggende uren nog steeds een te hoog alcoholpromillage in zijn bloed te hebben en wist zich van de aanrijding niets te herinneren. (excuus aan de RET-lezers dat deze brief een hoog rampengehalte heeft gekregen)

Van Patrick ontving ik nieuwe foto's en nieuwe informatie over dit ongeval.
Het was een vrachtwagen van van Deudekom en het was mijn vader Joop (de monteur) die het ongeluk heeft gehad (Joop is vorig jaar overleden). Op bijgaande foto staat hij bij de bus, twee dagen na het ongeluk. De foto's zijn gemaakt door mijn opa (de schoonvader van mijn vader). Als iemand meer kan vertellen over dit ongeval dan kun je die informatie sturen naar zoon Patrick, pd.vanhelden@hotmail.nl


       
Surftips:
De surftips die hier stonden zijn niet meer actief en dus verwijderd.

Klik op:     



Tot slot:
Genoeg om eens rustig te bekijken. Doe er je voordeel mee en vergeet de spreuk onderaan niet te lezen!!

 
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
 
      
Wijsheden:
 
Dans nooit naakt, want het lichaam heeft onderdelen die niet ophouden te bewegen als de muziek ophoudt.  (Gerald Arpino)

terug naar de