23 december 2012

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
________________________________________________________________________                                                                                                 

______ Onderwerp: Herboren ______________________________________
   
 Verhalen over oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
Herboren
Uitsmijters: Een beetje druk - een handig kontje
Busbioscoop: Kerstsfeer
Busbabbel: Luxe leventje
 
               

De busbrief ziet er enigszins anders uit want dat leek mij wel gepast op dit moment. Wat gekleurde ballen, een paar kaarsjes en een paar afbeeldingen van die malle man die de Amerikanen van onze Sinterklaas hebben gemaakt: Santa Claus.
De inhoud van deze brief is min of meer ook symbolisch want ik heb opnieuw een aflevering van bussen in een 2e leven. Met 2012 achter ons en 2013 voor ons, staan hieronder bussen afgebeeld die van oud naar nieuw zijn omgetoverd door de nieuwe eigenaren. De ene bus fraaier dan de andere maar allemaal zijn ze de sloper voorlopig ontweken en zo hoop ik dat iedereen die dit leest volgend jaar ook de 'sloper' mag ontlopen.
 

Foto 1a-1b:
Het spits wordt afgebeten door een ex-VAD bus, de 6631 hier op de foto in Nunspeet. Deze bus uit 1980 gold in die tijd als semitour wagen en was altijd zeer herkenbaar door o.a. de afwijkende zijruit bij de instapdeur. In januari 2006 heb ik in busbrief 33 een soortgenoot in het zonnetje gezet namelijk de 6671 van Westnederland die ook een 2e leven gegund was. Beide bussen zijn nog steeds actief in deze tijd. (zie foto 1b) Voor zover ik kon nazoeken bestond er een complete serie van deze bussen beginnend bij 6595 tot ongeveer in de buurt van de 6699. Deze 6631 ziet er in ieder geval uit om door een ringetje te halen.

 

Laat ik nou als 2e foto nog zo'n semitour wagen hebben. In mei 2012 is deze bus gefotografeerd en tot mijn verbazing is dat de eerder genoemde 6671 die dus in busbrief 33 een heel ander uiterlijk had. Hier op de foto in het stemmige grijs, 1 tint grijs en geen 50, en gezien de naam GINAF (Nederlands truckmerk actief in o.a. de DAKAR rally) is de bus nog steeds in bezit van rally liefhebbers. De ouwetjes doen het nog zichtbaar goed.

De foto met de grijze 6671 is van de hand van Olaf Horn en Olaf heeft deze bus vastgelegd op de gevoelige plaat tussen Ede en Veenendaal. Hij heeft netjes toestemming aan de eigenaar gevraagd en gekregen.


Foto 2:
Wat deze DAF op dit moment precies uitspookt, weet ik niet maar volgens het kenteken is deze bus ook nu nog actief en ik gok op Texel als basis. Het is de Westnederland 8362 uit 1978. Zelf heb ik o.a. in 1986 een keertje met deze wagen een dienst gereden in de tijd van de 'gele rijders'.


Foto 3:
Nog een stukje nostalgie voor mijn collega's en mezelf. Een minibus, de 6580, uit een serie die door Westnederland gebruikt werd speciaal voor de toenmalige lijn 61 die dwars door de oude binnenstad van Delft reed waar geen grote standaard bussen op konden worden ingezet. En ook deze bus bestaat nog steeds als je het kenteken controleert. De omgeving waarin deze bus staat, past goed in deze busbrief. De foto is gemaakt in januari 2009 door Hugo Richter en Hugo heeft erbij geschreven dat deze 6580 in 2009 eigendom was van Sonnemans Taxi & Touringcarbedrijf in America. Voor de lezer die denkt dat de bus geëmigreerd is, moet ik melden dat het plaatsje America tussen Eindhoven en Venlo ligt.


Foto 4a-4b:
Als je foto 4a zo ziet, kun je je nauwelijks voorstellen dat deze bus uit 1967 stamt. Dat is natuurlijk niet zonder slag of stoot gegaan want dit is van oorsprong het kenteken van een Leyland waarvan ooit de carrosserie overgezet is op een DAF chassis. Begonnen bij van Kooten Touringcarbedrijf in Kootwijkerbroek en later via via opnieuw omgebouwd tot renstalwagen met ongeveer 25 zitplaatsen. Het zou zomaar kunnen dat de renstalfunctie nog steeds benut wordt bij The Riddle. Als ik alles zo bekijk, hebben we hier te maken met een heel bijzonder busexemplaar met een indrukwekkende staat van dienst.

Mijn idee van de oorsprong en de latere gang van zaken is niet helemaal waarheidsgetrouw gebleken want deze bus is bij het busmuseum beter omschreven. Kijk op Busmuseum

In het overzicht van deze bus bij het busmuseum komt de naam Nefkens langs. Van Dick vd G. ontving ik een leuke anecdote over dit bedrijf. Dick schrijft: "In mijn jeugd heb ik bij Nefkens in Amersfoort het volgende meegemaakt. Voor reserve en secundaire diensten reden daar nog drie oude Chevrolet-stadsbussen van vlak na de oorlog, met de wagennummers 11, 12 en 14. Ik weet de kentekens nog uit mijn hoofd: PB-02-34, PB-02-35 en PB-02-37. Natuurlijk vroeg ik mij toen al af of er ook een bus 13 zou bestaan met wellicht het kenteken PB-02-36. Die ontdekte ik later inderdaad in halfgesloopte toestand achter de Nefkens garage. In het begin van de zestiger jaren werden ook de 11 en de 12 aan de kant gezet, maar de 14 werd opgeknapt en bleef nog tot 1964 in dienst. Bij die opknapbeurt moet de 14 echter aan de voorzijde (per ongeluk?) de grill van de 11 hebben gekregen, met daarop bevestigd het kenteken van de 11. Deze bus 14 heeft dus zijn laatste jaren met twee verschillende kentekens dienstgedaan (wel op beperkte schaal overigens, ik zag hem normaliter alleen nog maar soms op zaterdagochtend op de rustige lijn 5, want dat was de wasochtend, waarop de stadswagens een voor een werden omgewisseld voor een wasbeurt). Ik denk dat maar heel weinig mensen van die kentekenverwisseling op de hoogte waren, misschien zelfs niemand anders dan ik ....."

De 2e foto laat een meer herkenbare bus zien, een foto uit september 2012. Het gaat hier om de DAF/den Oudsten 9171 uit 1982. Deze bus begon zijn carrière bij de GADO en stroomde later door naar Arriva. De tand des tijd dus overleefd en nu nog steeds in gebruik. Bij wie precies durf ik niet te zeggen want een bus inzetten om lingerie te promoten, lijkt mij niet echt logisch maar je weet het nooit. Ik vermoed dat de reclame meer bedoeld is om extra inkomsten te verkrijgen om de bus te kunnen bekostigen. De bestemmingsfilm geeft een webpagina en dan kom je in Uden uit dus daar zullen we de standplaats dan ook maar vermoeden.


Foto 5:
Deze bus heeft een aparte achtergrond. Gebouwd in 1979 en als eerste werkgever kwam de Flevodienst in beeld. Deze kleinere vervoerder is in 1981 gefuseerd met de VAD. Deze bus had het wagenparknummer 1328 en is een DAFMB200 met een Hainje opbouw. In 1995 is deze bus bij Berkhof terechtgekomen. De foto is gemaakt in Groningen bij de Sontweg in 1997. Het kenteken is nu in 2012 niet meer actief dus het 2e leven van deze oldtimer is vermoedelijk voorbij. De bus was in 1997 in gebruik bij het AOC Terra, een vorm van scholengemeenschap met vele vestigingen in het Noorden van Nederland.


Foto 6a-6b:
Deze autovereniging heeft de bus al geruime tijd in bezit namelijk sinds 2005 op z´n minst. Oorspronkelijk is het de 8721 van de Zuidooster (ZO) en de DAF bus is gebouwd in 1981 door den Oudsten. Ik vermoed dat De Kempen op de volgende link de eigenaar is van deze bus: Kempen.

De 'Grenzeloze' bus hieronder is in 2012 gefotografeerd in Gouda bij een parkeerterrein met de naam Klein Amerika. Het is een Volvo met een opbouw van Hainje uit 1985. Deze stoere bus is zijn carrière begonnen bij de TET als wagen 1986 en al in 1990 in andere handen terechtgekomen. (TET - De Twentsche Electrische Tramweg-Maatschappij)


Foto 7a-7b-7c:
Drie foto's van de 3987, een Mercedes O405 uit 1990. Nadat de DAF MB200 lang dé standaardwagen in Nederland was op OV gebied, is de Mercedes O405 de bus die in 1988 deze positie in grote delen van Nederland overnam. Deze 3987 begon bij de ZWN in Zeeland, ging mee naar de nieuwe versie van ZWN in 1994 en eindigde in het OV bij Connexxion. Deze foto's kreeg ik van John Windau en daarvoor mijn dank. De foto's zijn gemaakt in 2008 op 25 december!!! Passend in deze busbrief dus. John heeft alle drie de foto's voorzien van het wagenparknummer 3987 maar op foto 7c staat achterop toch echt 3988. Toch is het kenteken in alle gevallen gelijk. Rarara, hoe zit dat? De locatie is Durbuy in België, een familiepark met vele sportactiviteiten.

De verwarring omtrent de nummering (3987/3988) wordt vermoedelijk opgelost door Dick en Robin. Robin schrijft: "Naar mijn weten is de EX ZWN 3987 in dienst geweest bij van Zanten.En ook bij mijn weten is de klep indertijd gewisseld waarom weet ik niet, misschien schade?"



Foto 8a-8b:
Ex-Novio 705 aan de Nieuwe Bredase Laan in 2012. Het is een DAF SB220 met Berkhof opbouw uit 1994. Dit type bus had de modelnaam Duvedec. De bus is nog volop actief en dat is aan de uitmonstering duidelijk te zien. De naam Dongemond komt het meest voor in de omgeving van Raamsdonksveer, ten zuiden van de Biesbosch. Het zal dan ook niemand verbazen dat Thieu van Dorst bedrijven heeft in Breda, Goes en Roosendaal. Vermoedelijk is deze ex-Novio bus daar aanwezig i.v.m. onderhoud. Het interieur is op z'n minst gezegd opvallend te noemen en dat kun je zien op foto 8b.

Wat kun je ook verwachten van een bus met als bestemming 'Oktoberfest' anders dan een bierpomp ter hoogte van de uitstapdeur. Leuke schemerlampjes ondersteboven aan het plafond en frivole gordijnen in stemmig roze.


Foto 9a-9b:
Een DAF camper hier in beeld. Het uiterlijk zette mij op het verkeerde been maar dit is toch echt een DAF MB200 bus uit 1973 en nog steeds actief. In mijn beschikbare gegevens komt de bus niet voor en aan het uiterlijk, b.v. de grill en de koplampen, te beoordelen is het dusdanig afwijkend dat ik nieuwsgierig ben naar meer gegevens. Misschien is er iemand die dit leest en mij(ons) kan bijpraten.

Leuk altijd dat zo'n oproep om meer informatie de nodige reacties oproept. Kees meldt dat dit een voormalige bus is van Dalstra Reizen, wagen nummer 24 en PC.K. geeft nog meer details: "Het is een Daf: Daf MB 200 DKDL 600, chassisnr 106812, carrosserie Van Rooijen nr 830, bouwjaar 1973. Eerste eigenaar FSZ met nummer24, daarna in 1982 verder als Dalstra 24. In mei 1985 is de wagen particulier verkocht.
Op de kleurenfoto heeft de wagen nog de kenmerken van zoals 'ie is afgeleverd. De meningen over dit type Van Rooijen lopen nogal uiteen variërend van erg lelijk via origineel en daarmee ook wel mooi….
Bijgevoegd een zwart-wit foto die ik van internet heb geplukt. Wie de maker ervan is weet ik niet."

Nog ietsje ouder dan de DAF hierboven is de DAF op deze foto. Afkomstig uit 1972. Het is de 6862, een DAF/den Oudsten van de ZO (Zuidooster Autobusdiensten). Gezien de omgeving zal dit ook een camper geworden zijn van een liefhebber van goede verlichting.....misschien dat een papierprikker ook handig zou zijn.


Foto 10:
De filmkast van deze bus laat al zien uit welke hoek de wind waait. Een bus van de BBA en wel de 1587 uit 1984 (Het eigen BBA nummer was 695). Het doel waar deze wagen voor wordt gebruikt is duidelijk herkenbaar: Deventer en de Go Ahead Eagles. 'Deventer gaat voor gezond' staat op de filmkast en aan de zijkant 'meedoen is winnen' maar of die uitspraken allebei iets met voetballen te maken hebben, durf ik niet te beweren. Al met al heeft weer een bus in een 2e leven een prima en goed onderhouden bestaan.


Foto 11a-11b-11c-11d:
Ik heb geen idee met welke bus we op deze foto's te maken hebben maar de wagen vervoert in ieder geval geen passagiers meer. Mogelijk is het aan Amsterdamse stadsbus geweest, een DAF/Hainje uit de jaren 80. Het is nu een atelier op Schiermonnikoog en de foto's dateren van 2012 dus lijn 7 is nog steeds in gebruik.
 
Over deze bus kwamen vele reacties binnen. Ik had het als een Amsterdamse bus durven betitelen maar dat schoot menig kenner van Utrecht in het verkeerde keelgat. Oog in Al is een wijk in Utrecht en dat heb ik niet opgemerkt. (Bedankt Jesse B., Gerard K. en Jan B.)
Van dhr. Obolos kreeg ik 3 linken toegestuurd (hartelijk dank) waarop meer foto's en een korte toelichting staan. Klik op
GVU 44/1 of op GVU 44/2 (de een na onderste foto) of op GVU 44/3

         


Foto 12:
Het 12e hoofdstuk in deze busbrief heeft de kindertelefoon als onderwerp. Een ex-BBA bus hier in Tilburg op de gevoelige plaat gezet. Het landelijke wagenparknummer was 5175 voor deze DAF SB220/den Oudsten. De BBA hanteerde eigen nummers en dat nummer was 563. Bouwjaar is 1989. Kijk op het webpagina adres en de activiteiten van de kindertelefoon zijn duidelijk.


Foto 13:
Tot slot een wat minder goed ogende bus. Opnieuw een oud BBA'er met het landelijke nummer 1523 en het BBA nummer 674 uit 1982. De foto is gemaakt in Den Haag/Wateringen in de wijk Wateringseveld in 2012. De naam in de filmkast staat voor HSV Celeritas en dat is een voetbalvereniging. Ik neem aan dat deze bus in het 2e leven een supportersbus is.


      
Uitsmijter(s):
In India of mogelijk menig ander Oosters land is het OV anders geregeld dan bij ons wat we o.a. op onderstaande foto kunnen zien. Wachten op de volgende trein doet men daar zelfs al op 2 etages want het dak van het perron is blijkbaar omgetoverd tot extra perron. Op de zijkant van de trein staat 'Intercity' en dat zal wel kloppen maar dan hoop ik niet dat er zoals bij ons met 120/130 km/uur gereden wordt. Ook voor de conducteur wordt lastig controleren dus zwartrijden kun je het beste op het dak doen.....

Grappige foto's zijn er genoeg op het internet. Deze hoort daarbij. Ik begrijp nu wel beter waarom ik vaak vrouwen zie lopen met een forse batterij. Op deze manier hoeft ze blijkbaar zelfs niet de lus boven haar hoofd vast te houden. Ik heb er nog veel meer gedachten bij maar dat laat ik aan jullie zelf over.


     
Busbios(coop) film(pje):
Waarom doen wij dit niet in deze tijd van het jaar?????

 


    
Digitaal puzzelen:
 Sudoku from SudokuPuzz.com


           
BusBabbel:
Op gezette tijden trekken grote groepen van onze bevolking er op uit. Meestal is dat enige tijd vóór de feestdagen met name rond Pasen, Sinterklaas, Kerst en Oud en Nieuw. Er wordt dan ondanks de crisis over het algemeen nog steeds flink ingeslagen. Het genieten van al die spullen schijnt erg beperkt houdbaar te zijn want na de 1e dag weten velen al niet meer wat ze op 2e Paas- c.q. Kerstdag moeten doen om de geest bezig te houden nu het lichaam voldaan onderuit hangt en gevuld is. Kom, laten we de financiën nog een beetje meer om zeep helpen, denken hele volksstammen en gaan op weg naar de woonboulevard, je moet toch wat. Als chauffeur op de bus staan die menselijke mierennesten mij altijd erg tegen en ik werk dan ook het liefst op de 1e dagen als iedereen nog bezig is om vredig en gezellig te doen want dat vredige voornemen is de volgende dag snel verdwenen als het om het vinden van een parkeerplaats gaat. Sfeervol in de file op de afrit van de rijksweg en daarna in de file in het warenhuis of tuincentrum.
Ben ik dan zo'n negatieve somberdenker? Dat valt wel mee vind ik zelf maar omdat ik de jaren vijftig en zestig bewust heb meegemaakt, weet ik, dat wat de meeste mensen tegenwoordig doordeweeks als normaal ervaren, in die jaren luxe was en slechts tijdens de feestdagen in beeld kwam. Toen de vooruitgang steeds meer vooruit ging, moest dat gevoel van luxe meegroeien en de commercie deed wat graag een duit in het zakje (of eigenlijk haalde de commercie graag een duit uit het zakje) Dit jaar blijft de grote terugslag nog achterwege maar met de grote wereldomvattende problemen op het gebied van de pingping in het achterhoofd, is het haast onontkoombaar dat we het laatste zorgeloze jaar achter ons hebben. Natuurlijk wens ik iedereen voorspoed en een fantastisch 2013 maar helaas verwacht ik niet dat dit voor alle lezers van dit relaas zal gelden. Geniet er dus maar goed van maar hou eens in je achterhoofd dat je tijdens het nuttigen van allerlei prijzige spijzen alles op de juiste waarde schat en je je realiseert wat een geluksvogel je bent.
Jonge mensen die in luxe zijn opgegroeid en niet hebben meegemaakt dat er b.v. geen telefoon, televisie, koelkast en centrale verwarming bestond, zullen het vermoedelijk lastig krijgen om bepaalde verworvenheden te moeten missen. Deze gedachte kwam bij mij op door een voorval verpakt als mopje dat ik onlangs las. De zogenaamde mop had namelijk een grote dosis realiteit in zich. Het ging als volgt:
Een nogal met zichzelf ingenomen student zit in een overvolle bus naast een oudere man.
De student legt de man omslachtig en behoorlijk neerbuigend uit dat het voor de oudere generatie onmogelijk is het leven van de tegenwoordige jeugd te begrijpen.
"U bent in een compleet andere wereld opgegroeid, nogal primitief" zegt hij nogal luid zodat de andere passagiers het konden horen. "Mijn generatie is opgegroeid met tv, internet, mobiele telefoons, straalvliegtuigen, ruimtevaart en een robot op Mars die foto's naar de aarde stuurt. We hebben kernraketten, computers die op lichtsnelheid werken en zo kan ik nog wel even doorgaan."
Na een korte pauze zegt de oude man: "Je hebt helemaal gelijk jongeman, wij hadden al die dingen niet toen we zo oud waren als jij. Dus vonden WIJ al die dingen uit zodat de volgende generatie ervan kon genieten! Dus jongen, wat ga jij achterlaten voor de volgende generatie?"
Helemaal kloppen doet mijn leeftijdsbetoog niet want ik weet zeker dat veel 'ouderen' het net zo moeilijk gaan krijgen als ze hun welvarende leventje los moeten laten maar 'wij ouderen' weten dat het kan en dat zal voor de latere generaties een onthutsende ervaring worden. Grote groepen mensen weten al waar ik het over heb als ik denk aan de berichten in de media over voedselbanken e.d.
Ik ben van plan om de busbrief nog zeker een jaartje voort te zetten dus zal ik in december 2013 deze busbabbel opnieuw doorlezen en ik hoop dan dat mijn verwachtingen niet bewaarheid worden. Hopelijk hoor ik dan in de bus een jonge man tegen een oude man zeggen: "Kunt u mij vertellen hoe ik de toekomst het beste in kan richten zodat ik mijn leven op de rails kan blijven houden? Een robot op Mars is wel leuk maar ik heb nu toch liever een andere Mars." De oudere persoon zal dan het hoofd schudden omdat hij weet dat de geschiedenis zich herhaalt.
 

       
Surftips:
We willen steeds meer weten over ons eten maar of dat verstandig is, weet ik niet. Des te meer je weet, des te minder je eet want met ons huidige eten is altijd gerommeld. Het is bespoten, het is geverfd, het is gemodificeerd, het is eenheidsworst omdat het in te grote hoeveelheden fabrieksmatig wordt gemaakt. Maar hoe dan ook, er is met zorg mee omgegaan omdat het moet wel lekker moet zijn want anders wordt er niet genoeg van verkocht. Wil je meer weten over ons moderne eten dan kun je op de volgende pagina eens rondneuzen: Voedingscentrum

De boetes worden steeds hoger en het loont de moeite om zo nu en dan voordat je op pad gaat met de auto om eens te kijken waar men staat te wachten om je centjes in ontvangst te nemen. Op de volgende pagina kun je nagaan waar en wanneer er geflitst wordt. Ook files en trajectcontroles staan vermeld. Verder is er een app beschikbaar voor de smartphone dus kijk even op Flitsmeister

Echt doen, zeer verrassend. Klik op deze link. Als de persoon stopt met lopen dan ga je met de cursor één cm boven zijn hoofd staan en zie wat er gebeurt. Het is onwaarschijnlijk............Controlfreak

Klik op:     


      
Grappig:
Joseph reed terug naar huis van een van zijn zakenreisjes in Noord Arizona en zag een oude Navajo Indiaan langs de kant van de weg lopen.
Omdat de trip lang en saai was, stopte hij de auto en vroeg aan de oude Navajo Indiaan of hij een lift wou.
Met een stille hoofdknik stapte de oude man in de auto.
Verdergaand met de reis probeerde hij om een gesprek op gang te brengen.
De oude man zat stil en zei niets, maar keek aandachtig naar ieder detail in de auto, totdat zijn aandacht getrokken werd door een bruine papieren zak op de zitting naast Joseph.
'Wat zit er in die zak?' vroeg de oude Indiaan.
Joseph keek naar de bruine zak en zei: 'Het is een fles wijn die ik gekregen heb voor mijn vrouw.'
De Navajo Indiaan zei even niets. Toen sprekend met stille wijsheid, zei hij: 'Goeie ruil '..........

Een man vraagt op de groenteafdeling van een supermarkt om een half kropje sla. Een jonge bediende zegt hem dat ze alleen hele kroppen sla verkopen. Maar de man blijft maar aandringen en dus zegt de bediende dat hij het even aan de filiaalchef zal vragen. Hij loopt het kantoortje van de filiaalchef binnen en zegt: "Een of andere idioot wil een halve krop sla kopen." Terwijl hij zijn zin afmaakt, draait hij zich om en ziet hij de man achter zich in de deuropening staan, dus voegt hij er snel aan toe: "en deze meneer wil de andere helft."
De chef complimenteert hem even later met zijn tact: "Ik was onder de indruk van de manier waarop je je daar uit redde. We houden wel van mensen die kunnen improviseren hier. Waar kom je eigenlijk vandaan?"
"Sint Truiden, meneer."
"O, en waarom ben je daar weggegaan?"
"Je hebt er alleen maar hoeren en ex-voetballers."
"Zo. Mijn vrouw komt ook uit Sint Truiden."
"Echt?" antwoordt de bediende. "Voor welke club heeft ze gevoetbald?"

Een dame van rond de 75 jaar rijdt met haar splinternieuwe Ferrari op de A67 ongeveer 66 km/u.
Een stel agenten in een politiebusje merken dit op en zetten de dame bij de eerstvolgende afrit aan de kant.
Eén van de agenten stapt uit, loopt naar de Ferrari en vraagt de dame haar raampje naar beneden te doen.
De agent ziet dat er een bejaarde dame achter het stuur zit en vraagt: “Mevrouw, u rijdt hier op een snelweg en de minimum snelheid is hier 80 km/u…”
“Is dat zo?” vraagt de dame, “Ik zag een stukje terug een bord met A67 en nam aan dat ik hier maar 67 mocht rijden!”.
Naast de dame zit een oud manneke te rillen als een rietje. De politieagent is zichtbaar geamuseerd door de situatie en zegt: “Wat is er meneer? Gaat het wat te snel voor u?”.
De oude man snauwt: “Wil je alsjeblieft je mond houden, we komen net van de N219 !!!
 

      
Ingezonden berichten:
Mijn dank aan alle inzenders van aanvullingen/foto's die intussen verwerkt zijn in oudere busbrieven.
 

   
Tot slot:
Dan rest mij slechts om u en de uwen fijne feestdagen toe te wensen en net zoals de bussen hierboven, herboren het nieuwe jaar in te gaan. Tot ziens in 2013.

 

Groeten en tot de volgende brief

Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)

    
 
Wijsheden:

Van klok kijken, wordt onze kleine wijzer.

De dikste boeken over jeugdopvoeding worden geschreven door mensen die zich nog geen uur per week met hun kinderen bezighouden (H.Wauters)

Niets geeft meer zelfvertrouwen dan een masker.
 

terug naar de