15 januari 2006

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
______________________________________________________

______ Onderwerp:  Westnederland 6671 _______________
   
           Verhalen over oude en nieuwe bussen, aflevering 33   
 

 
Deze keer dus een "special", een hele busbrief aandacht voor 1 wagen. Niet omdat ik er een bepaalde voorliefde voor heb/had maar omdat ik de serie heel vriendelijk kreeg aangeleverd van oud-collega en hobbyist Ruurd Berendes. Leuk om de levensloop van de 6671 in een serie foto's te kunnen vastleggen.
            

Foto 1:

Deze DAF/den Oudsten wagen stamt uit vervlogen Westnederland jaren. Er werden 69 exemplaren van gebouwd tussen 1973 en 1982. Van de standaardbus MB200 werden er van 1969 tot 1988 ongeveer 2888 geleverd. Uiteraard zijn er in die jaren varianten ontstaan en een van die afwijkende versies is hier te zien: de semi-toerbusversie. Ze hadden een verhoogd passagiersgedeelte en een knik in het dak, de uitstapdeur helemaal achterin en rechthoekige koplampen zoals op toerwagens gebruikelijk was.
De 6671 werd met 4 soortgenoten, de 6668, 6685, 6687 en 6689 op 19 juni 1991 verkocht aan Boulevard Tours te Den Haag. De bus staat hier op 2 juli 1991 voor het gebouw de Vluchtheuvel aan de Seinpostduin in Scheveningen. Vanaf 1950 tot 2003 heeft de oude villa aan de Seinpostduin dienst gedaan als kindertehuis. De aanwezigheid van de bus op deze plek hield echter geen verband met het kindertehuis maar stond hier i.v.m. het Boulevardhotel eveneens aan de Seinpostduin. Ruurd was part-time chauffeur bij Boulevard Tours, en had de bus meegekregen voor een ritje i.v.m. een diner in het hotel.

Foto 2a-2b-2c:
Hierboven als toerbus met Groepsvervoer op de filmkast en op foto 2 'gewoon' als lijnwagen op de route van lijn 128 naar Naaldwijk. Ik hoor nu veel collega's denken dat ik flink aan de fles gezeten moet hebben want je ziet toch duidelijk dat dit het eindpunt in de wijk Tanthof van Delft betreft. Hoezo lijn 128?? Toch heb ik gelijk want zoals aan de tijdelijke eindpuntvoorziening is te zien, is dit een foto van geruime tijd terug. Ook het ontbreken van een bovenleiding en de rails voor de tram valt nadrukkelijk op dus we hebben hier te maken met een foto van vr 1991 want dat is het jaar dat er besloten werd de tram naar Tanthof door te trekken. Een paar jaar hard werken (o.a. verbreding van de Irenetunnel) en op 26 april 1994 werd er voor het eerst proefgereden en vanaf 26 augustus 1994 wordt de dienstregeling voor lijn 1 van de HTM in gebruik genomen.
Nu terug naar die lijn 128. In deze periode is namelijk ook de busbaan door Tanthof-Oost aangelegd. Een prestige-object van de toenmalige wethouder omdat bij het ontwerpen van Tanthof-Oost al op de tekeningen rekening werd gehouden met zo'n busbaan, zou die er ook komen, zinvol of niet. Om te laten zien dat deze busbaan in vol bedrijf een aanwinst zou zijn voor de wijk n vermoedelijk ook om het benodigde budget los te krijgen, moest en zou het druk worden op de busbaan. Er werden vele lijnen omgelegd naar de Delftse wijk Tanthof waaronder dus ook lijn 128. Nadat de commotie van de bewoners die opeens een busbaan door hun achtertuin hadden gekregen, wat was wegebt, zijn in de jaren daarna steeds meer lijnen weer verdwenen en bleef alleen lijn 64 over. (anno 2010 zijn het 2 ringlijnen geworden namelijk lijn 80 en 82)
Door materieeltekort (ook toen dus al) werden de 6668 en 6671 in 1992 korte tijd teruggehuurd door Westnederland en daardoor staat de 6671 hier, ingehuurd als lijn 128 en dus zonder Westnederlandkenmerken, op 18 maart 1992 in Tanthof.
Foto 2c laat twee 71-ers zien, de 6671 naast de 3971, een Mercedes O405, ook een oudgediende maar toen volledig in dienst van Westnederland.
Op foto 2b is de achterzijde van de 6671 te zien met het kenmerk van de toenmalige eigenaar.
               

Foto 3:
Weer een andere bestemming op de filmkast en wat roestplekjes onder voorruit. Ook lijkt het of er vuur in het spel is geweest als ik naar de roetplek kijk die net voor de rechterachterwielen zit maar dat is gezichtsbedrog want dit blijkt graffiti te zijn. Duidelijk is wel dat de 6671 weer in een andere fase is beland. Al vrij snel nadat foto 2 werd genomen, werd de 6671 verkocht als motorhome naar Putten. Op de foto 3 is het inmiddels 29 juli 1993 en is men bezig de achterzijde open te bouwen dus terwijl de meeste bussen wegkwijnen tot de sloophamer een vorm van euthanasie mag toepassen, gaat het busleven van de 6671 gewoon verder. De wagen staat te wachten op een metamorfose (gedaanteverandering) wat blijkt uit foto's 4a en 4b.

Foto 4a-4b:
Onherkenbaar voor wie het niet weet, zie je hier dezelfde 6671 in een ander jasje. Het kenteken is op deze foto niet zichtbaar maar dat kun je wl zien op foto 4b zodat het bewijs geleverd wordt dat ik hier niet iets uit mijn duim zit te zuigen. Toch zijn er genoeg kenmerken te vinden die laten zien dat dit echt de hoofdpersoon uit deze busbrief betreft. Vergelijk op foto 3 en 4 de dakrand van het gebouw en je ziet dat dit op een en hetzelfde terrein is. Omgebouwd tot transportmiddel voor een klassieke Amerikaanse race-auto en tevens tot motorhome, te zien aan de nog aanwezige ruit aan de zijkant.
Regelmatig laat ik bussen zien die een tragisch einde hebben gekregen zoals b.v. vorige week door een brand of onder de handen van een sloper maar nu dan gelukkig een voorbeeld van een positief verlopend busbestaan.


     
Surftips:
Railnieuws werd me door Harry Laming toegezonden. Daar was ik blij mee omdat het aantal pagina's met openbaar vervoer als onderwerp niet onbeperkt is. Tuurlijk zijn er nog genoeg maar ik vind ze vaak niet geschikt omdat niet iedere busbrieflezer een fanatieke hobbyist is. Ook de pagina's van bus en trambedrijven zijn heel makkelijk zelf te vinden dus hoef ik niemand daar op te wijzen. De link van Harry is ook behoorlijk gespecialiseerd maar met een beetje doorzettingsvermogen valt er genoeg te vinden. Na wat scrollen en klikken, kom je van alles tegen. 
 
Wat is er toch veel te vinden op het internet waar mensen zich creatief op hebben uitgeleefd. Pas had ik die pagina naar dat waanzinnige balletjesgedoe en deze week wederom iets om je over te verbazen. Op fcmx.net zie je een tekenaar aan het werk die via een skelet en een functioneel naakt naar een bevallige vrouw toewerkt. De pagina duurt heel even om te laden zoals dat heet maar dan begint de kunstenaar en kun je zijn/haar snelheid zelf aanpassen van 1x de snelheid naar 16x het tempo. Als je met ruwe lijnen zoiets fraais kan maken dan zal ik mijn hulpeloze tekeningetjes maar niet ter sprake brengen.

Klik op:     


Tot slot:
Het is weer gelukt, nummer 33 kan naar de persen. Hopelijk stuur ik jullie tot nu toe een gevarieerd aanbod aan brieven. Ik ben benieuwd waar ik het volgende week over ga hebben want ook voor mij is het bijna altijd een verrassing. Ik ga aan de pc zitten, bekijk het aanbod aan foto's die ik nog niet gebruikt heb en probeer er minimaal 4 te vinden die verband met elkaar hebben of waar ik een verband tussen kan leggen. Dan even nagaan of ik er uit mijn bovenkamer iets bij weet te vertellen of controleren op het internet of er genoeg details over te vinden zijn. En dan begint het te gisten en te pruttelen en na een flink aantal uurtjes komt er dan een aflevering tevoorschijn.
 
Het was me weer een waar genoegen, tot volgende week
   
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
       
     
Wijsheden:

Twintig jaar ervaring zegt niets, men kan het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben.

terug naar de