terug naar de
      
 6 juni 2025

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
 
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
   
Deze AI foto werd gemaakt door Marty en 7-6 toegevoegd
 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - Hebbus - Oron - Div. buitenland - Abri's - NZH Purmerend - 2e leven - EBS Poeldijk - Raden - Diversen - Clips - Uitsmijters
 
Uitsmijters: Dubbeldekker - Moederliefde - Uniform - Enge man
Busbioscoop: Voorlichting Connexxion controle
Busbabbel: Verzamelen

Het openingsplaatje hierboven is een tekening van de gelede Westnederland Mercedes/den Oudsten 7792 uit 1976 die in 1988 verkocht is aan Carlier Tours. Met zo'n intro zit ik gelijk in de juiste stemming om enthousiast deze brief verder in te vullen. Met dank aan een aantal inzenders was het weer een plezier om van allemaal losse foto's en verhalen een soort van geheel te maken dat hopelijk lees-en kijkbaar geworden is. De nadruk ligt altijd op historische bussen maar zoals wel vaker heb ik toch ook een paar eigentijdse onderwerpen kunnen plaatsen. Geniet van het aanbod.


      
Goud van Oud:

Zoals de laatste tientallen brieven gebruikelijk, begin ik met een zwart-wit sfeerfoto. Vaak probeer ik zo'n foto te vinden waarbij het straatbeeld ook iets zegt over de tijd van toen. Deze keer is het straatbeeld letterlijk en figuurlijk enigszins op de achtergrond geraakt maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de bus met daarnaast nonchalant de zichtbaar gemotiveerde chauffeur.... Wij bewonderen zulke historische bussen maar als chauffeur in die dagen was er weinig te bewonderen, vergis je niet in de luxe (!) van zo'n voertuig. Jammer dat het kenteken niet leesbaar is want dan had ik meer achtergronden kunnen opzoeken. Het enige bekende is dat het een General Motors bus zou moeten zijn. Google bracht me bij de mogelijkheid dat dit een bus zou kunnen zijn uit 1930/1931. Al met al een fraai beeld.

Aanvulling van Pieter S:
De eerste foto vind ik in het boek "75 jaar Autobussen in Rotterdam 1906-1981" op pagina 42. Het is een G.M.C. van Omnibusdienst N.V. De Ster, directeur was L.P.Boers en dit bedrijf begon op 2 juli 1926 met een buslijn van Rotterdam Oostplein naar Nieuwerkerk aan de IJssel met 2 G.M.C.'s. In 1934 werd dit bedrijf overgenomen door de Gebr. van Gog uit Capelle a/d IJssel. (redactie: van Gog werd later Citosa en weer later Westnederland enzovoort)
Nog een kleine aanvulling van Pieter: voorloper was Reniri & Boers (staat op de bus: Omnibusdienst R en B) en die reed vanaf 27 oktober 1922 op deze lijn. In 1925 overgeschreven op Boers alleen, zonder Reniri. De foto is uit 1925, toen kwamen twee G.M.C.'s in dienst. In 1926 werd het bedrijf overgeschreven op N.V..De Ster.

Van Kees van S kreeg ik een soortgelijke aanvulling die ik ook volledig toevoeg:
Over de fraaie zwart-witfoto uit Goud voor Oud is gelukkig veel te vertellen. Dit is GMC 3 van de Autodienst "R.B." uit Rotterdam. R.B. staat voor C.N. Renirie en L.P. Boers.
Zij openden op 27 oktober 1922 een dienst tussen het Oostplein te Rotterdam en Nieuwerkerk aan de IJssel. GMC 3 (H-29910) werd in 1924 aangeschaft.
Per 18 oktober 1924 wordt de dienst overgeschreven op naam van L.P. Boers alleen, aangezien Renirie inmiddels failliet was verklaard.
De foto stamt nog uit de "R.B."-tijd, gezien het opschrift op de zijkant en dateert dus uit 1924.
Boers ging dus alleen verder en bracht zijn onderneming per 5 juni 1926 onder in een NV: De NV "De Ster". Boers richtte zich met De Ster vooral op toervervoer en deed de lijndienst later over aan de Gebr. van Gog.
De foto is overigens afkomstig uit de collectie De Raadt en staat ook in het boek Autobussen in Rotterdam, p. 42, ten onrechte door Wallast al vermeld als zijnde van De Ster (zie RB op de zijkant).

Van Piet van H kreeg ik een foto met de tekst: op deze kleurenfoto is een 1922 truckchassis van GMC te zien, een firetruck 6 cylinder. Waarschijnlijk een broertje van de bus op de zwart-wit foto.


       
Hebbus:
Van lang geleden naar vandaag de dag. Een beeld van het busstation van Leiden waar het busaanbod op sommige tijden groter is dan de capaciteit van het terrein. Bussen raken ingebouwd en chauffeurs moeten de bus losmaken uit de kluwen als ze na een pauze terugkomen bij hun voertuig. De gevolgen kreeg ik opgestuurd en is te zien op deze foto's. Een ongeluk zit dan in een klein hoekje. Ik denk dat hier sprake is van ongewild contact tussen lijn 43 en lijn 45. En van hen moet gedacht hebben dat de tekst Hebbus op de achterzijde van de bus deze bedoeling had....

     


       
John Oron:
Van John ontving ik een serie foto's van de 'eerste' zelfrijdende bus die bij de RET werd afgeleverd. Vraag niet naar de technische kant van dit zelfstandige vervoermiddel want dat is mij niet bekend al zal een beetje googelen het een en ander opleveren. Ik weet slechts wat er op de foto's te zien is.

De eerste foto laat de aankomst zien.
De tweede foto laat een van de sensors zien op de rechterhoek bovenaan.
Op de derde foto een blik in de chauffeurscabine die dus eigenlijk overbodig is maar indien nodig toch beschikbaar.
De vierde foto laat de bus beter zien en de vijfde foto geeft een andere positie weer.

KLIK HIER VOOR EEN DEMONSTRATIE VIDEO


   
Nicaragua deel 3:
Van vriend/collega Paul kreeg ik een serie foto's die zijn zoon Maarten recent maakte toen hij in Nicaragua was.
De meeste bussen zijn, zoals in meer landen in o.a. Zuid-Amerika, Afrika en Azië, eigendom van de chauffeurs die er vaak vele fraaie voertuigen van maken zoals hier te zien is.

Het zijn allemaal kleurrijke voertuigen in een zeer persoonlijke uitvoering. Wetgeving omtrent de aankleding van de bussen is blijkbaar geen prioriteit en aan een kant is dat wel leuk. Zuid- en Midden Amerika hebben in ieder geval geen saaie busvloot. Ook heb ik het idee dat milieu eisen niet hoog scoren. Het onderhoud door middel van een APK staat vermoedelijk nog in de kinderschoenen.

Dank aan fotograaf Maarten voor deze foto's die ik in 3 delen heb mogen plaatsen.

 
Zwitserland, Porto (Portugal) en Moldavië:
Omdat nu toch het buitenland ter sprake komt, kwam ik in de voorraad foto's deze bus met oplegger tegen. Buiten dat het een beeld geeft van een bus in dienst van de luchthaven van Zürich was ik ook onder de indruk van de bewegwijzering ter plaatse......
 
Collega Ed B. was op vakantie in Porto en tot mijn genoegen kwam de busbrief ook op zijn vakantie in gedachten en stuurde hij mij een paar foto's te beginnen met 2 plaatsbewijzen met daarna een MAN dubbeldekker en dan de chauffeurscabine van de MAN op de volgende foto waarbij het interieur van de cabine herkenbare elementen laat zien die wij direct doen denken aan onze MAN's. Niet heel vreemd als je bedenkt dat MAN en Portugal een bekend duo vormen.
 
De laatste foto in deze rubriek heb ik aangeduid met ?????
Geen idee waar dit plaatsvond maar ik weet zeker dat dit het buitenland betreft. Letterlijk een zwartrijder in een trolleybus.......
 
Aanvulling van Jan B.
De foto met het kenmerk "?????" is een still uit een trailer van een Moldavische film uit 2023. De hele film "Puterea Probabilității" (De Kracht van Waarschijnlijkheid) met daarin de scène waarin "het" gebeurt, speelt zich af in de hoofdstad van Moldavië genaamd Chisinau en de film staat op YouTube. Vanaf 2 uur, 03 minuten en 11 seconden begint de scène. Je ziet dan gelijk dat voor de opname niet het modernste materieel is opgeofferd.
ZWITSERLAND

PORTO

MOLDAVIE

 


       
Haltes en Abri's:
De eindeloze rubriek bijzondere haltes/abri's gaat ook in deze brief door.

Bij Connexxion zijn ze blijkbaar bij
en hebben ze een bzzhalte geschonken aan een natuurpark.

In New York weet ik dat ze werken met straatnummers maar dat
dit ook in Wildervank gebruikelijk is was mij niet bekend. Bedankt Nick.
(Klik op de foto voor de plattegrond)

Op een bus wachten wordt zo wel erg aangenaam

Het woord schaapskooi is hier mogelijk van toepassing of toch maar
schaapsabri? Helaas zie ik ze niet de vloer reinigen. Arme buschauffeur....

 



Van Conrad kreeg ik deze serie foto's van het einde van wat eens een trotse stalling van de NZH is geweest. Gebouwd in 1991 en nu dan toch de sloop. Het betreft NZH garage Nieuwe Gouw in Purmerend dat de titel busremise nog volledig verdiende. De een na laatste foto laat het bovenaanzicht zien van deze historische locatie, zelfs met 1 plaatje van Google én een echte birdeye-viewfoto. Aan de overzijde van de N244 is een nieuw onderkomen gebouwd, niet meer voor de NZH uiteraard maar voor de huidige vervoerder EBS.
Ter illustratie heb ik een foto van een tijdelijke bus, de 3561, in de bekende XX kleur maar met een verduidelijkende filmkast. Deze VDL/Berkhof Ambassadorbus stamt uit 2010.
De werkzaamheden toen aan de nieuwe locatie aldaar, zijn enigszins samengevat in de collage. Als toegift een zwart-wit foto van de huidige bussen op het busstation.

 

      
2e Leven:
Van Dennis kreeg ik diverse foto's waarvan deze 2 exemplaren direct opvielen. Tante Toos was mijn peettante en dan heb je toch extra motivatie om er meer van te weten. Team 238 heeft met de Roparun te maken. Klik op de foto voor een artikel uit het blad 'Delft op zondag' waardoor de achtergrond van deze bus duidelijk wordt. En ook de locatie waarnaar de bus op deze foto's 'verbannen' is. Deze DAF/den Oudsten MB200 dateert van maart 1983 en had wagenparknummer 9387 en was tot 1995 in dienst bij de FRAM waarna tot 1998 de afdeling FRAM-specials volgde. De bus is daarna bij vele eigenaren actief geweest en op dit moment is, voor zover bekend, Tante Toos de laatste bezitter.

Olaf Horn voegt toe: Het originele kenteken is BG-38-JF geweest en de RDW meldt dat de bus nu een kampeerwagen is en de bus is in april 2025 voor het laatst op naam gezet.

 


      
Poeldijk:

Ook in dit hoofdstuk geen terugblik maar een vooruitzicht want EBS Haaglanden gaat verhuizen van Den Haag naar Poeldijk na jaren onderdak gevonden te hebben bij de HTM Telexstraat. De HTM heeft alle ruimte nodig voor de omschakeling naar volledig elektrisch en zodoende is besloten dat EBS naar Poeldijk zal gaan. Dit gaat plaatsvinden in september dit jaar en de voorbereidingen zijn in volle gang. Deze vestiging zal ook volledig op elektrische bussen gebaseerd zijn. Hieronder de eerste bussen in beeld van BYD, type B12. Deze bussen hebben hun oorsprong in het Chinese bedrijf BYD maar worden opgebouwd in de Europese fabriek in Hongarije onder toeziend oog van BYD uiteraard.   


       
Wie weet dit?:
Toch weer een nieuwe raadfoto gevonden. Ik geef geen tip want ik vermoed dat hier ook zonder hulp juiste inzendingen te verwachten zijn. Ik ben benieuwd.

Welke locatie zien we hier?


       
Aparte plaatjes:

Een plaatje van een plaatje toch? Een buschauffeur mag dan niet klagen vooral als je de filmkast erbij neemt. Toch vind ik het een uitnodiging aan de jeugd of denk ik dan te 'misdadig'?

EBS heeft de concessie Zeeland gewonnen en op de 2e foto is de kleurstelling voor de busvloot te zien zoals het in december 2026 moet gaan worden. Er naast nog wat Zeeuwse strippenkaarten nostalgie.

 
 

      
Clips:

Twee clipjes met enige gelijkenis maar toch anders. Veel chauffeurs zullen moeten glimlachen door de herkenbaarheid maar dan dik aangezet in een kort filmpje. Goed gevonden!!!

 


       

Uitsmijter(s):
Foto's van opvallende zaken in deze rubriek.
 

Deze schoolbus bezorgt mensen die te diep in het glaasje hebben gekeken vermoedelijk het gevoel dat het ook echt te diep is geweest....

Vertederend toch?

Een uniform is niet bij iedereen geliefd maar om dit als bedrijfskleding te beschouwen gaat toch iets te ver. Hoewel het waarschijnlijk best vaak door passagiers zal worden gewaardeerd.

In ieder geval was de vorige bedrijfskleding altijd nog beter dan dit.

 


       
Busbabbel:

De 2 vorige busbabbels hadden een persoonlijk tintje en ik noemde ze deel 1 en deel 2 maar eigenlijk realiseer ik me bij het schrijven van deze babbel dat het best deel 3 zou mogen heten want ik gooi opnieuw wat persoonlijke ontboezemingen in de strijd. Toen ik in 2005 begon met het rondsturen van een paar busfoto's om nieuwe collega's te laten zien waar hun 'voorouder'collega's mee hadden gewerkt, was het nooit in mij opgekomen dat ik er 20 jaar later op veel grotere schaal nog steeds mee bezig zou zijn. Zo kan een eenvoudig idee uitmonden in een lange traditie met veel meer lezers dan ik in die begintijd voor ogen had en voor mogelijk hield. In de afgelopen jaren ben ik zelfs een aantal keer benaderd door bedrijven die aanboden om mij in te laten met reclame waardoor de busbrief zelfs een verdienmodel zou kunnen krijgen. Aan de ene kant streelt het mijn ego laat ik daar niet vals bescheiden over zijn maar ik heb de rug recht gehouden en het aanbod resoluut afgeslagen. Dom? Mogelijk, maar ik zit niet te wachten op bemoeienis van buitenaf. Ik wil baas zijn in eigen brief en geen contracten afsluiten waardoor ik verplichtingen heb. Vrijheid blijheid is voor mij belangrijk.
In die 20 jaar heb ik een aardig archief opgebouwd en ik krijg nog steeds zaken toegespeeld. Vaak probeer ik te voldoen aan een inzender door een plekje in te ruimen maar regelmatig moet ik selecteren en beland het toegestuurd deels of soms helemaal in een map op de PC. Weggooien heb ik niet als belangrijkste eigenschap. Of het nu mailtjes zijn, fotomateriaal, teksten en verzin het maar, de computer is geduldig en protesteert niet want de opslagmogelijkheden zijn alleen maar toegenomen dus ruimte te over. Het is mijn woning waar grenzen aan zitten want ik krijg menig opmerking te verduren dat het best wel vol is bij mij thuis. Dat treft want ik hou van dit soort gezelligheid, spullen die een verhaal hebben. Niet trendy of modern maar met een achtergrond en/of geschiedenis die je bij Ikea niet kan kopen. Niets ten nadele van dat bedrijf, smaken verschillen nou eenmaal. Maar mijn interesse in bussen en busbedrijven, vooral uit het verleden, zorgt er voor dat ik nog weleens bedacht wordt door mensen die zelf gaan opruimen en dan eerst nog aan mij denken met de woorden: 'kijk maar of je er wat aan hebt en anders gooi je het maar weg'. Dat kan in veel gevallen leiden tot een doos vol foto's, memorabilia, boeken, beeldjes, allemaal bus gerelateerd. Ik ben altijd dankbaar want het interesseert mij altijd. Bijkomend voordeel is dat ik alleen woon en dus geen vrouw heb die dreigend aangeeft dat de grens nu wel wordt bereikt. Dat vind ik zelf ook wel een beetje maar het vlees is zwak dus ik koester mijn afwijking en ontvang al de spullen.
Dus aan iedereen die meeleeft en meegeeft mijn hartelijke dank. De enige keer dat ik minder enthousiasme zal oproepen, is als ik kom te overlijden want voordat dit allemaal de deur weer uit is zijn er wel een paar dagen verstreken. Eén voordeel.....ik merk het zelf niet meer. Ik voel wel een tijd aankomen dat ik zal besluiten orde op zaken te stellen en de boel kritisch aan een onderzoek te onderwerpen maar ik heb het gevoel dat dit zeker nog even duurt voor het zover is. Tot dat moment heb ik genoeg materiaal om de komende busbrieven te vullen.


     
Busbios(coop) film(pjes)

In dit filmpje een werkwijze die gedateerd aandoet wetende hoe kort de lontjes tegenwoordig zijn. Een voorlichtingsfilm van Connexxion om te laten zien dat verkeerd gedrag tot een stevige aanpak leidt van de autoriteiten. In een tijd dat BOA's behoefte hebben aan wapens, ziet dit er een beetje achterhaald uit. Maar oordeel zelf.

 


       

      

Een kippenkweker zit in zijn stamcafé naast een vrouw en bestelt een glas champagne.
De vrouw kijkt op en zegt: 'Das toevallig, ik bestelde ook net een glas champagne.'
Wat een toeval', zegt de man, 'want dit is een speciale dag voor mij. Ik heb iets te vieren.'
'Voor mij is het ook 'n speciale dag, en ik ben ook aan het vieren', zegt de vrouw.
'Wat een toeval,' zegt de man.
Als ze klinken vraagt hij: 'En wat ben jij aan het vieren?'
'Wel, mijn echtgenoot en ik proberen al lang een kind te krijgen en vandaag vertelde mijn dokter dat ik zwanger ben.'
'Wat een toeval', zegt de man. 'Ik ben een kippenkweker'. Jarenlang waren mijn kippen onvruchtbaar, maar vandaag zijn ze eindelijk bevruchte eieren gaan leggen.'
'Dat is groot nieuws', zegt de vrouw. 'En hoe werden je kippen weer vruchtbaar?'
'Ik veranderde van haan.' antwoordt hij.
Zij lacht eens . . . . . . en zegt: 'Wat een toeval'.....

 

Een vrouw zit in de biechtstoel en zegt: "Vergeef me Vader, want ik heb gezondigd".
"Wat heb je gedaan mijn kind?" vraagt de priester.
De vrouw zegt: "Ik heb de zonde van ijdelheid begaan, twee keer per dag kijk ik ademloos naar mijn beeld in de spiegel en vertel ik mezelf hoe mooi ik ben."
De priester draait zich om, bekijkt de vrouw eens goed en zegt: "Lieve kind, ik heb fantastisch nieuws voor je. Dat is geen zonde, maar een vergissing."
 


   

Tot slot:
Hatsekidee, het indrukwekkende getal 190 staat op het internet. Met dank aan alle inzenders die mij helpen om de inhoud gevarieerd te maken. Wat je ook doet in het leven, je kan het nooit iedereen naar de zin maken maar je kan wel een poging wagen in de buurt te komen. Of dat gelukt is laat ik aan jullie over. Ik wens jullie fijne zomermaanden en ga je op vakantie, geniet ervan en graag........

........tot de volgend brief, nummer 191 zal ergens rond 6 augustus verschijnen.

Hartelijke groeten
Wim Koeleman

     
     

Wijsheden:
      

Het verschil tussen een trolleybus en een politicus: een trolleybus stopt als hij de draad kwijt is.

Mannen zijn net als wijn. Sommigen worden zuur, maar de meesten worden beter naarmate ze ouder worden.

De optimist ziet in elke moeilijkheid een mogelijkheid, de pessimist in elke mogelijkheid een moeilijkheid.

terug naar de