Het is niet altijd mogelijk om een foto te vinden
met een sfeerbeeld uit het verleden. Ik heb bergen foto's in het
archief van bussen en dat is waardevol voor een busbrief maar ik
wil graag een tijdsbeeld laten zien inde eerste rubriek.
Hopelijk schendt ik geen auteursrecht met de foto van deze
brief. Ik zie een Puch en een Lelijke Eend in en Oudhollandse
winkelstraat in Noord-Holland. Tenminste de NACO bus geeft mij
dat vermoeden en de winkel met gerookte paling zorgt voor een
mogelijkheid van een vissersdorp aan het IJsselmeer of laat mijn
instinct me in de steek? Ik sta open voor andere suggesties. De
bus rijdt naar Overdie en dat is een wijk in Alkmaar.
Over de bus kan ik wel informatie vinden. Het is een 10 meter
wagen uit de 5300 serie, de 5385. Een Leyland/Verheul uit 1966
die in 1972 een andere eigenaar kreeg namelijk de NACO want die
ging op in de NZH. Daar
eindigde de loopbaan in 1980 bij het beroemde/beruchte CAB.
Over de Puch en het Eendje heb ik geen informatie.....
Aanvulling Olaf Horn:
Deze foto moet gemaakt zijn in Alkmaar. Lijn 2 reed van Overdie
naar Daalmeer. Zie ook
dit overzicht.
Aanvulling Frank M. 1
De Alkmaarse wijk Daalmeer bestond nog niet in die tijd dat deze
foto werd gemaakt. De stadsbussen reden van station Alkmaar naar
het Overdie v.v. en van station Alkmaar naar het Hoefplan v.v.
Dit waren in die tijd de enige twee nieuwbouwwijken in Alkmaar.
Pas later werd de wijk Daalmeer gebouwd.
Aanvulling Frank M. 2
De bus rijdt inderdaad in Alkmaar, in winkelstraat de Laat,
onderweg naar het Overdie. Er ging ook een stadslijn naar het
Hoefplan, ook een stadswijk in Alkmaar, met hetzelfde type bus.
Ook werden de Leylands wel eens ingezet op korte streeklijnen
zoals lijn 114 van Egmond aan Zee naar Castricum vv.
Kortom, de korte Leyland/Verheul bussen waren in die tijd de
stadsbussen van Alkmaar.


8201:
Soms komen er foto's binnen van
wagenparknummers die zich gaan herhalen. Tot een enkele keer wel bij
meerdere bedrijven. In dit geval is het beperkt gebleven toto 2
bedrijven omdat de NZH opgegaan is in Connexxion. Deze 8201 startte bij
de NZH in 1977 en hield het vol tot 1995. De wagen heeft dienst gedaan
als leswagen en later zoals te zien is op de 2e foto, als 'plukbus'.
De 3e foto laat een nieuwere versie van de 8201 zien bij Connexxion
namelijk een VDL Ambassador DAF/Berkhof uit 2003 die in 2012 ging rijden
voor CTS IJmuiden maar keerde al eind van dat jaar terug bij VDL
buscenter in Veldhoven.

John Oron en Dennis van D:
John stuurde mij afgelopen weken foto's. Twee RET wagens uit
vervlogen tijden. Op de eerste foto zien we de 310, een DAF/Verheul uit
1986 in beheer bij de Stichting RoMeO. Deze busbrief kwam uit op 6 april
en deze bus kwam in dienst op 4 april in 1986. De rode stadsbussen
hadden 2 uitvoeringen. Dit is een CSA-II terwijl op de laatste foto een
wagen (de 938) uit de voorlopers van de CSA-II en je raadt het al, dat
was de versie CSA-I. De 310 is dus 39 jaar oud en dat zie je er niet aan
af.
De 2e bus in dit hoofdstuk is dus de 938, ook een DAF/Hainje
maar de oudere CSA uitvoering uit 1982 die tot 1997 in actieve dienst
was. Vanaf 1997 eveneens in beheer bij de Stichting RoMeO.
Bij het ter persen gaan van deze busbrief kreeg ik
actuele foto's toegestuurd door Dennis van D. Afgelopen zondag was er
namelijk een festiviteit met de museumbussen in Schiedam en daar reden
de eerder genoemde 310 en 938 ook rond.

Nicaragua deel 2:
Van vriend/collega Paul kreeg ik een serie
foto's die zijn zoon Maarten recent maakte toen hij in
Nicaragua was.
De meeste bussen zijn, zoals in meer landen in o.a.
Zuid-Amerika, Afrika en Azië, eigendom van de chauffeurs
die er vaak vele fraaie voertuigen van maken zoals hier
te zien is.
In de volgende busbrief zal ik eveneens foto's uit
Nicaragua plaatsen (deel 3). Wie wat bewaard, heeft wat is toch
een bekend gezegde?
Het zijn allemaal
kleurrijke voertuigen in een zeer persoonlijke
uitvoering. Wetgeving omtrent de aankleding van de
bussen is blijkbaar geen prioriteit en aan een kant is
dat wel leuk. Zuid- en Midden Amerika hebben in ieder
geval geen saaie busvloot. Ook heb ik het idee dat
milieu eisen niet hoog scoren. Het onderhoud door middel
van een APK staat vermoedelijk nog in de kinderschoenen
wat goed zichtbaar is aan de achterzijde van de bus op
de laatste foto.....maar ik moet niet zeuren, gewoon een
likje verf en het ziet er weer strak uit.
Zuid-Afrika:
Van Ria van B. kreeg ik deze foto van een bus met
aanhanger uit Zuid-Afrika. De foto is niet optimaal scherp wat
mogelijk ontstaan is doordat het een foto uit een tijdschrift
betreft. De bus rijdt netjes links en ziet er verder solide uit
al is er (nog) geen sprake van een lagevloerbus maar dat is
misschien slechts een uitvoering die alleen rijke landen zich
kan permitteren.

Haltes en Abri's:
De
eindeloze rubriek bijzondere haltes/abri's gaat maar door.
Deze creatie valt in ieder geval op en ik heb de tekst
even nagekeken.
Het betekent: HIER ZITTEN WE. De tijdsduur is een
verrassing wed ik ;-)
 |
Volgens mij geldt hier een waarschuwing, ik gok op een
parkeerverbod
maar er zijn blijkbaar zoveel uitzonderingen dat dit
nodig is.
 |
Nu bij ons de lentekriebels hoogtij vieren is zo'n
besneeuwde omgeving
niet aan ons besteedt maar daar heeft deze eland maling
aan.
 |
Niet alleen elanden begrijpen het niet helemaal want op
deze foto
zien we dat de mensheid ook denkt dat een
streekvervoerder ook
aan verhuizen doet.
 |

Van Piet van H. kreeg ik een email over een
miniatuurbeurs wintereditie in Goes die op 22 en 23 februari
werd gehouden. Hij zag daar een gigabaan van de treinenclub uit
Delft met onder andere een trein/busstation (Hollands Spoor?)
zoals op deze foto met vele busmodellen. Piet dacht dat ik er
wel melding van zou willen maken en dat doet ik dus met plezier.
Voor een uitgebreid Youtube overzicht van de beurs kun je
deze link
gebruiken.
 |
|

2e Leven:
In deze brief weer 3 opvallende wagens met
betrekking tot een 2e leven. Op de eerste foto ziet deze
Mercedes O405 er strak uit. Het is de 3977 oorspronkelijk
van Westnederland uit 1990, in 1994 naar de ZWN Groep en
uiteindelijk in 1999 bij Connexxion tot 2003 en daarna in
handen bij Touringcarbedrijf van Zanten in Herwijnen waarna
in 2009 export volgde naar Rusland.
In mijn eigen tijd als chauffeur heb ik in de negentiger
jaren 13 keer met deze bus dienst gereden waarvan nog 1 keer
in 2003.
 |
Een triestere aanblik geeft deze foto op
de Centraal Nederland wagen 2829, een Leyland/den
Oudsten bus in 1973 begonnen bij Maarse en Kroon waar na
2 maanden de bus al 'omgebouwd' werd tot CN wagen tot
1985 waarna een paar particulieren de bus bezaten.
Tussen 1985 en 1998 was dat in Groesbeek. Van 1998 en
2009 was dat in Rotterdam en van 2009 tot 2014 was dat
in Sneek waarna in Sneek ook de sloop plaatsvond waarvan
vermoedelijk deze foto afkomstig is.
|
 |
Het derde 2e leven in deze brief betreft een redelijk
omstreden type bus, de Frysker. Op deze foto is de bus, gebouwd
in 2007 reeds in handen van een bedrijf in Warschau. De foto is
van 2013. In Nederland heeft deze serie weinig handen op elkaar
gekregen maar de meeste wagens hebben alsnog diverse 'functies'
gehad. |

|

van Eldik:
Van Gert kreeg ik een vraag die ik
graag voor wil leggen aan lezers die hem mogelijk kunnen
helpen. Zijn vraag heb ik bijgevoegd en mocht iemand
informatie hebben dan kan dat via mij bij Gert terechtkomen.

Wie weet dit?:
Geen nieuwe raadfoto. Er zijn in
mijn archief geen foto's beschikbaar. Bedankt voor de
inzendingen. Hieronder de oplossing van de foto in de vorige
busbrief.
Welke locatie zien we hier?
De juiste antwoorden
kwamen binnen van Edwin T.- Nico O. en Marcel de B.
Dit is Uithoorn
Edwin schrijft: Dit is het oude busstation in
Uithoorn aan de Zijdelweg.
Op het moment van het maken van de foto is men druk aan
het bouwen aan het nieuwe busstation
en de vrije busbaan over het tracé van de voormalige
stoomtram.
Nu staat op deze locatie een appartementencomplex.
Marcel schrijft: Links boven de locatie zie je
het nieuwe busstation in laatste fase aanbouw.
Bijnaam van het omcirkelde Uithoornse busstation was
Hoetmer Bult.
Genoemd naar controleur die er in de 70s stond. Het
busstation lag op een soort van bult.
Nico schrijft: Boven de rode cirkel in de
foto, net boven de vier huizenblokken is een licht
gedeelte te zien met bouwkranen.
Dat is waar het huidige busstation toen in aanbouw was.
 |

In busbrief 187 heb ik al een paar
foto's geplaatst van deze nieuwe bussen. In de wandelgangen heb
ik gemerkt dat het enthousiasme voor de Chinese BYD bussen te
wensen overlaat maar over de Chinese Yutong wagens hoor ik
betere berichten. Ik kreeg ook een paar foto's toegestuurd van
de introductie van Yutong die ik jullie niet wilde onthouden.
Digitale technologie kun je wel aan de Chinezen overlaten dus
goed zichtbaar zijn de spiegels in de chauffeurscabine met
daarop de beelden van de buitencamera's en een dashboard dat bij
een game niet zou misstaan.

Aparte plaatjes:
Vanwege de ramen aan de zijkant neem ik
aan dat het een soort busvervoer betreft maar wel zonder
staanplaatsen.....Het kan natuurlijk ook een lijkwagen zijn voor
groepsbegrafenissen. ;-)
De 2e foto laat een ongeval zien
in het verre Oosten tussen een bus en een helikopter. Dat lukt
waarschijnlijk maar 1 keer.
Op de derde foto is een
chauffeursverblijf te zien met zichtbaar passagiersstoelen dus
heeft het ongetwijfeld met instructie/opleiding te maken.
Saillant detail is dat het kenteken niet vaan een bus is maar
van een ALFA ROMEO GT 1300 JUNIOR, uit juni 1973.
Tot slot geen bus maar een
minicamper. Heel creatief maar ik zou rechtop moeten overnachten
vermoed ik.

Clips:
Dit filmpje zal bij meerdere
chauffeurs tot herkenning leiden. Zelf heb ik het ook een aantal
keer meegemaakt. Als je b.v. op zaterdagavond de laatste lijn
170 vanaf Rotterdam CS reed, had je altijd een bus gevuld met
jongelui die uit waren geweest. Kwam je dan bij een rotonde dan
ging de hele bus "Rondje, rondje, rondje" roepen. Chauffeurs die
daar geen gehoor aan gaven konden op boe-geroep rekenen maar als
je inderdaad de rotonde 2 keer rond reed, kon je niet meer stuk.
Hierbij moet ik wel zeggen dat ik spreek over een tijd dat
rotondes nog slechts beperkt aanwezig waren want tegenwoordig
zou je draaierig worden.....


Uitsmijter(s):
Foto's van opvallende zaken in deze
rubriek.
Dit schoolbus onderdeel wordt op een leuke
manier benut. Toch vind ik de spiegel overdreven zeker als je
ervan uitgaat dat we tegen de achterzijde van de bus aankijken.
 |
Nood breekt wetten zal deze chauffeur gedacht
hebben toen hij deze deur gebruikte.
 |
Zojuist stond een bus op de foto met een
helikopter maar deze chauffeur zag blijkbaar niet dat er
reclamezuil overstak.....en de adverteerder had het voorzien:
"you can't miss me"
 |
De zithouding is niet optimaal aan te passen dus niet erg
ergonomisch. Vroeger met paard en wagen lieten de paarden ook
weleens wat vallen dus waarom niet op deze wijze.
 |
QBuzz heeft de oplossing gevonden om de hoge
boetes te betalen


Busbabbel:
Deel 2:
In deel 1 van dit verhaal ben ik nog
vergeten te melden dat ik in de Westnederland/ZWN periode ook invaller
was op de postwagen. Wat dat betekende staat al in eerdere brieven zoals
in
busbrief 34 en
busbrief
68.
Tussen 1999 en 2009 maakte ik dus weer ouderwets rondjes in de regio.
Dat ik geen omleidingen meer hoefde te maken kostte mij enige moeite
omdat ik dat als mijn toko was gaan zien en opeens kom je erachter dat
het anders besloten is. Het verzorgen van de omleidingen betrof niet
alleen de administratie maar ook het afplakken van de opgeheven haltes
en het zorgen dat andere vestigingen ook op de hoogte waren. Rond
landelijke feestdagen waren, en zijn er nog steeds, vele omleidingen
noodzakelijk en dan zorgde het gebruik van een ladder bij al het
afplakken ervoor dat ik best lenig bleef. Maar goed, ik was bij de
overgang naar Connexxion full time terug op de bus. Geen straf overigens
hoewel mijn favoriete bussen, dus handgeschakeld, nauwelijks nog actief
waren. Rond 2002 was dat tijdperk echt voorbij. Maar alles went dus ook
dit verlies. Dan vindt er voorjaar 1999 een trieste gebeurtenis plaats.
Collega/medewerkersupport Bart komt te overlijden. Bij Connexxion kwam
de functie support in beeld en zoals het woord al zegt, support is
ondersteuning in de ruimste zin van het woord. Ondersteuning/support van
chauffeurs maar ook van de leidinggevenden. Bart zijn functie kwam open
en ik bleef terughoudend na mijn ervaring in de vorige eeuw maar plots
ging de telefoon en kreeg ik de vraag of ik interesse had. Ik was
terughoudend in het mezelf naar voren schuiven maar gevraagd worden
zorgde voor een andere kijk op de gang van zaken en ik zei JA.
Deze functie duurde maar een paar maanden want in augustus verruilden we
de naam opnieuw. Connexxion Haaglanden werd Veolia Haaglanden met een
andere organisatie en werkwijze. De functie Medewerker Support werd
vervangen door de functie VOS oftewel VervoersOnderSteuner. En daar
ontstond een kans om mijn oude liefde terug te krijgen. Collega Jan had
vanaf 1999 de omleidingen onder zijn hoede gehad en hij vond het goed
dat ik dat weer ging doen zodat hij meer de technische kant van onze
baan kon beheren. Ik kon in overleg met vestigingschef André ook de
klachten gaan afhandelen. Interessant werk om hoor en wederhoor toe te
passen bij chauffeurs over wie een klacht was binnengekomen en dan ook
een eerlijk antwoord naar de klagende klant formuleren. Veolia had
minder functies voor de exploitatie dus we moesten in vergelijking met
de Connexxiontijd stevig aanpakken. De dagen vlogen om en ik heb het een
heel aantrekkelijke baan gevonden.
Toen, augustus 2019, zou er opnieuw door de aanbestedingen een nieuwe
vervoerder gaan rijden in Haaglanden namelijk EBS. In diezelfde maand
zou ik 65 jaar worden en ik besloot vervroegd met pensioen te gaan en
geen nieuwe werkwijze meer te hoeven ervaren. Niks tegen EBS maar ik
vond het rijtje werkgevers intussen lang genoeg. Mijn hart ligt nog
steeds bij het OV zoals duidelijk zal zijn maar ik kijk er nu met een
andere blik naar en dat bevalt prima. Er is een tijd van komen en een
tijd van gaan is een cliché maar het is goed zo.
Tot zover mijn werkzame ontboezemingen. Waarom dit persoonlijke verhaal?
Lezers van de busbrief weten nu een beetje wie er achter die man met de
pet schuilgaat. Hopelijk wordt dat op prijs gesteld.
Busbios(coop)
film(pjes)
Net als de film in de vorige busbrief
zal ook deze voor de bushobbyisten waarschijnlijk al eerder bekeken zijn maar voor alle anderen geïnteresseerden
toch maar een plaatsje ingeruimd want het gaat over een
communicatiemiddel uit de vorige eeuw (wat klinkt dat lang geleden) de
Combofoon uit de tijd dat er in mijn regio gereden werd onder de vlag
van de ZWN Groep. Ik verklap alvast dat er een aantal bekende gezichten
in beeld komen.
Een vrouw zegt tegen haar man dat ze
snel wil afvallen.
De man zegt: "Dan moet je je inschrijven voor de
Missverkiezingen."
Zegt de vrouw: "Waar slaat dat nou weer op?!"
"Nou," zegt de man, "dan val je als eerste af."
|
 |
D'r zit een man aan de bar.
Komt er een bloedmooie meid naast hem zitten..
Zegt die man: "Jij lijkt sprekend op mijn tweede vrouw!"
"Hoe vaak bent u dan getrouwd?" vraagt de jonge dame.
Antwoordt de man: "Eén keer!"
|
Komt een stewardess bij de dokter.
"Dokter ik heb zo'n pijn. Ik denk dat ik wat aan mijn nieren heb."
"Kleedt u zich maar even uit." zegt de dokter en hij onderzoekt haar.
Zegt de dokter: "Wat die nieren betreft, kan ik u het volgende
mededelen:
Het is niet uw linker nier en het is niet uw rechter nier
maar het is
een souvenir van een maand of vier..
en misschien wel van een vliege-
nier." |

Tot slot:
Nummer 189 is klaar. Ik heb zomaar een keertje
rustig kunnen sleutelen aan de inhoud, zonder tijdsdruk. Regelmatig
realiseer ik me dat de 2 maanden tussen 2 busbrieven in sneller gaan
dan mij lief is en dat geldt niet alleen voor de busbrieven. Voor je
het weet vliegt de tijd. Editie 190 ga ik ook beter plannen maar of
het lukt nu we gelukkig naar warmer weer gaan, weet ik niet maar
proberen kan altijd toch?
Dus graag tot de volgend brief, nummer 190 ergens
rond 6 juni.
Hartelijke groeten
Wim Koeleman

Wijsheden:

Soms moet je veranderen
om jezelf te blijven.
Ik heb vandaag geen tijd om me te haasten.
Droom jij je
leven of leef jij je dromen?

terug naar de
