terug naar de
      
 6 april 2025

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
 
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
   
 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - NZH/XX - Oron/Dennis (RET) - Buitenland (2x) - Abri's - Miniatuur - 2e leven - Vraagje - Raden - Yutong - Clips - Diversen
 
Uitsmijters: schoolbussen - Reclamezuil - WC-pot
Busbioscoop: Combofoon
Busbabbel: Een persoonlijke noot deel 2
 

Hopelijk is iedereen ongeschonden door de 1 aprilhumor gekomen. Nou, dan staat er hier een busbrief vol met grappen te wachten maar niet heus. Alle gekheid op een digitaal stokje, ik laat mij niet leiden door wat de maatschappij vindt wat je (mee) moet doen met de gevestigde orde. We komen per jaar dagen te kort om er een op te dragen aan van alles en nog wat. Vandaag is de internationale feestdag van Sport voor ontwikkeling en vrede. Morgen is het de Internationale dag van de Verenigde Naties en op 8 april is het de dag van bril. Echt waar. Mijn voorkeur gaat uit naar de dag van de busbrief maar daar kan ik vast nog lang op wachten. Eigenlijk vind ik het meer geschikt voor een uurtje lees- en kijkplezier dus een hele dag is niet nodig. Ik wens iedereen een paar leuke minuten toe.


      
Goud van Oud:

Het is niet altijd mogelijk om een foto te vinden met een sfeerbeeld uit het verleden. Ik heb bergen foto's in het archief van bussen en dat is waardevol voor een busbrief maar ik wil graag een tijdsbeeld laten zien inde eerste rubriek. Hopelijk schendt ik geen auteursrecht met de foto van deze brief. Ik zie een Puch en een Lelijke Eend in en Oudhollandse winkelstraat in Noord-Holland. Tenminste de NACO bus geeft mij dat vermoeden en de winkel met gerookte paling zorgt voor een mogelijkheid van een vissersdorp aan het IJsselmeer of laat mijn instinct me in de steek? Ik sta open voor andere suggesties. De bus rijdt naar Overdie en dat is een wijk in Alkmaar.
Over de bus kan ik wel informatie vinden. Het is een 10 meter wagen uit de 5300 serie, de 5385. Een Leyland/Verheul uit 1966 die in 1972 een andere eigenaar kreeg namelijk de NACO want die ging op in de NZH. Daar eindigde de loopbaan in 1980 bij het beroemde/beruchte CAB.
Over de Puch en het Eendje heb ik geen informatie.....

Aanvulling Olaf Horn:
Deze foto moet gemaakt zijn in Alkmaar. Lijn 2 reed van Overdie naar Daalmeer. Zie ook dit overzicht.

Aanvulling Frank M. 1
De Alkmaarse wijk Daalmeer bestond nog niet in die tijd dat deze foto werd gemaakt. De stadsbussen reden van station Alkmaar naar het Overdie v.v. en van station Alkmaar naar het Hoefplan v.v. Dit waren in die tijd de enige twee nieuwbouwwijken in Alkmaar. Pas later werd de wijk Daalmeer gebouwd.

Aanvulling Frank M. 2
De bus rijdt inderdaad in Alkmaar, in winkelstraat de Laat, onderweg naar het Overdie. Er ging ook een stadslijn naar het Hoefplan, ook een stadswijk in Alkmaar, met hetzelfde type bus. Ook werden de Leylands wel eens ingezet op korte streeklijnen zoals lijn 114 van Egmond aan Zee naar Castricum vv.
Kortom, de korte Leyland/Verheul bussen waren in die tijd de stadsbussen van Alkmaar.


                
8201:
Soms komen er foto's binnen van wagenparknummers die zich gaan herhalen. Tot een enkele keer wel bij meerdere bedrijven. In dit geval is het beperkt gebleven toto 2 bedrijven omdat de NZH opgegaan is in Connexxion. Deze 8201 startte bij de NZH in 1977 en hield het vol tot 1995. De wagen heeft dienst gedaan als leswagen en later zoals te zien is op de 2e foto, als 'plukbus'.
De 3e foto laat een nieuwere versie van de 8201 zien bij Connexxion namelijk een VDL Ambassador DAF/Berkhof uit 2003 die in 2012 ging rijden voor CTS IJmuiden maar keerde al eind van dat jaar terug bij VDL buscenter in Veldhoven.

     


       
John Oron en Dennis van D:
John stuurde mij afgelopen weken foto's. Twee RET wagens uit vervlogen tijden. Op de eerste foto zien we de 310, een DAF/Verheul uit 1986 in beheer bij de Stichting RoMeO. Deze busbrief kwam uit op 6 april en deze bus kwam in dienst op 4 april in 1986. De rode stadsbussen hadden 2 uitvoeringen. Dit is een CSA-II terwijl op de laatste foto een wagen (de 938) uit de voorlopers van de CSA-II en je raadt het al, dat was de versie CSA-I. De 310 is dus 39 jaar oud en dat zie je er niet aan af.

De 2e bus in dit hoofdstuk is dus de 938, ook een DAF/Hainje maar de oudere CSA uitvoering uit 1982 die tot 1997 in actieve dienst was. Vanaf 1997 eveneens in beheer bij de Stichting RoMeO.

Bij het ter persen gaan van deze busbrief kreeg ik actuele foto's toegestuurd door Dennis van D. Afgelopen zondag was er namelijk een festiviteit met de museumbussen in Schiedam en daar reden de eerder genoemde 310 en 938 ook rond.


En hier de foto's van Dennis in Schiedam ter gelegenheid van Festival 750
 

   
Nicaragua deel 2:
Van vriend/collega Paul kreeg ik een serie foto's die zijn zoon Maarten recent maakte toen hij in Nicaragua was.
De meeste bussen zijn, zoals in meer landen in o.a. Zuid-Amerika, Afrika en Azië, eigendom van de chauffeurs die er vaak vele fraaie voertuigen van maken zoals hier te zien is.
In de volgende busbrief zal ik eveneens foto's uit Nicaragua plaatsen (deel 3). Wie wat bewaard, heeft wat is toch een bekend gezegde?

Het zijn allemaal kleurrijke voertuigen in een zeer persoonlijke uitvoering. Wetgeving omtrent de aankleding van de bussen is blijkbaar geen prioriteit en aan een kant is dat wel leuk. Zuid- en Midden Amerika hebben in ieder geval geen saaie busvloot. Ook heb ik het idee dat milieu eisen niet hoog scoren. Het onderhoud door middel van een APK staat vermoedelijk nog in de kinderschoenen wat goed zichtbaar is aan de achterzijde van de bus op de laatste foto.....maar ik moet niet zeuren, gewoon een likje verf en het ziet er weer strak uit.

 
Zuid-Afrika:
Van Ria van B. kreeg ik deze foto van een bus met aanhanger uit Zuid-Afrika. De foto is niet optimaal scherp wat mogelijk ontstaan is doordat het een foto uit een tijdschrift betreft. De bus rijdt netjes links en ziet er verder solide uit al is er (nog) geen sprake van een lagevloerbus maar dat is misschien slechts een uitvoering die alleen rijke landen zich kan permitteren.
 

       
Haltes en Abri's:
De eindeloze rubriek bijzondere haltes/abri's gaat maar door.

Deze creatie valt in ieder geval op en ik heb de tekst even nagekeken.
Het betekent: HIER ZITTEN WE. De tijdsduur is een verrassing wed ik ;-)

Volgens mij geldt hier een waarschuwing, ik gok op een parkeerverbod
maar er zijn blijkbaar zoveel uitzonderingen dat dit nodig is.

Nu bij ons de lentekriebels hoogtij vieren is zo'n besneeuwde omgeving
niet aan ons besteedt maar daar heeft deze eland maling aan.

Niet alleen elanden begrijpen het niet helemaal want op deze foto
zien we dat de mensheid ook denkt dat een streekvervoerder ook
aan verhuizen doet.

 


      
Van Piet van H. kreeg ik een email over een miniatuurbeurs wintereditie in Goes die op 22 en 23 februari werd gehouden. Hij zag daar een gigabaan van de treinenclub uit Delft met onder andere een trein/busstation (Hollands Spoor?) zoals op deze foto met vele busmodellen. Piet dacht dat ik er wel melding van zou willen maken en dat doet ik dus met plezier. Voor een uitgebreid Youtube overzicht van de beurs kun je deze link gebruiken.

 
 

      
2e Leven:
In deze brief weer 3 opvallende wagens met betrekking tot een 2e leven. Op de eerste foto ziet deze Mercedes O405 er strak uit. Het is de 3977 oorspronkelijk van Westnederland uit 1990, in 1994 naar de ZWN Groep en uiteindelijk in 1999 bij Connexxion tot 2003 en daarna in handen bij Touringcarbedrijf van Zanten in Herwijnen waarna in 2009 export volgde naar Rusland.
In mijn eigen tijd als chauffeur heb ik in de negentiger jaren 13 keer met deze bus dienst gereden waarvan nog 1 keer in 2003.

Een triestere aanblik geeft deze foto op de Centraal Nederland wagen 2829, een Leyland/den Oudsten bus in 1973 begonnen bij Maarse en Kroon waar na 2 maanden de bus al 'omgebouwd' werd tot CN wagen tot 1985 waarna een paar particulieren de bus bezaten. Tussen 1985 en 1998 was dat in Groesbeek. Van 1998 en 2009 was dat in Rotterdam en van 2009 tot 2014 was dat in Sneek waarna in Sneek ook de sloop plaatsvond waarvan vermoedelijk deze foto afkomstig is.

Het derde 2e leven in deze brief betreft een redelijk omstreden type bus, de Frysker. Op deze foto is de bus, gebouwd in 2007 reeds in handen van een bedrijf in Warschau. De foto is van 2013. In Nederland heeft deze serie weinig handen op elkaar gekregen maar de meeste wagens hebben alsnog diverse 'functies' gehad.


      
van Eldik:
Van Gert kreeg ik een vraag die ik graag voor wil leggen aan lezers die hem mogelijk kunnen helpen. Zijn vraag heb ik bijgevoegd en mocht iemand informatie hebben dan kan dat via mij bij Gert terechtkomen.

 

       
Wie weet dit?:
Geen nieuwe raadfoto. Er zijn in mijn archief geen foto's beschikbaar. Bedankt voor de inzendingen. Hieronder de oplossing van de foto in de vorige busbrief.

Welke locatie zien we hier?

De juiste antwoorden kwamen binnen van Edwin T.- Nico O. en Marcel de B.

Dit is Uithoorn

Edwin schrijft: Dit is het oude busstation in Uithoorn aan de Zijdelweg.
Op het moment van het maken van de foto is men druk aan het bouwen aan het nieuwe busstation
en de vrije busbaan over het tracé van de voormalige stoomtram.
Nu staat op deze locatie een appartementencomplex.

Marcel schrijft: Links boven de locatie zie je het nieuwe busstation in laatste fase aanbouw.
Bijnaam van het omcirkelde Uithoornse busstation was Hoetmer Bult.
Genoemd naar controleur die er in de 70s stond. Het busstation lag op een soort van bult.

Nico schrijft: Boven de rode cirkel in de foto, net boven de vier huizenblokken is een licht gedeelte te zien met bouwkranen.
Dat is waar het huidige busstation toen in aanbouw was.


      
In busbrief 187 heb ik al een paar foto's geplaatst van deze nieuwe bussen. In de wandelgangen heb ik gemerkt dat het enthousiasme voor de Chinese BYD bussen te wensen overlaat maar over de Chinese Yutong wagens hoor ik betere berichten. Ik kreeg ook een paar foto's toegestuurd van de introductie van Yutong die ik jullie niet wilde onthouden. Digitale technologie kun je wel aan de Chinezen overlaten dus goed zichtbaar zijn de spiegels in de chauffeurscabine met daarop de beelden van de buitencamera's en een dashboard dat bij een game niet zou misstaan.

 


       
Aparte plaatjes:

Vanwege de ramen aan de zijkant neem ik aan dat het een soort busvervoer betreft maar wel zonder staanplaatsen.....Het kan natuurlijk ook een lijkwagen zijn voor groepsbegrafenissen. ;-)

De 2e foto laat een ongeval zien in het verre Oosten tussen een bus en een helikopter. Dat lukt waarschijnlijk maar 1 keer.

Op de derde foto is een chauffeursverblijf te zien met zichtbaar passagiersstoelen dus heeft het ongetwijfeld met instructie/opleiding te maken. Saillant detail is dat het kenteken niet vaan een bus is maar van een ALFA ROMEO GT 1300 JUNIOR, uit juni 1973.

Tot slot geen bus maar een minicamper. Heel creatief maar ik zou rechtop moeten overnachten vermoed ik.


      
Clips:

Dit filmpje zal bij meerdere chauffeurs tot herkenning leiden. Zelf heb ik het ook een aantal keer meegemaakt. Als je b.v. op zaterdagavond de laatste lijn 170 vanaf Rotterdam CS reed, had je altijd een bus gevuld met jongelui die uit waren geweest. Kwam je dan bij een rotonde dan ging de hele bus "Rondje, rondje, rondje" roepen. Chauffeurs die daar geen gehoor aan gaven konden op boe-geroep rekenen maar als je inderdaad de rotonde 2 keer rond reed, kon je niet meer stuk. Hierbij moet ik wel zeggen dat ik spreek over een tijd dat rotondes nog slechts beperkt aanwezig waren want tegenwoordig zou je draaierig worden.....

 


       

Uitsmijter(s):
Foto's van opvallende zaken in deze rubriek.
 

Dit schoolbus onderdeel wordt op een leuke manier benut. Toch vind ik de spiegel overdreven zeker als je ervan uitgaat dat we tegen de achterzijde van de bus aankijken.

Nood breekt wetten zal deze chauffeur gedacht hebben toen hij deze deur gebruikte.

Zojuist stond een bus op de foto met een helikopter maar deze chauffeur zag blijkbaar niet dat er reclamezuil overstak.....en de adverteerder had het voorzien: "you can't miss me"

De zithouding is niet optimaal aan te passen dus niet erg ergonomisch. Vroeger met paard en wagen lieten de paarden ook weleens wat vallen dus waarom niet op deze wijze.

QBuzz heeft de oplossing gevonden om de hoge boetes te betalen

 


       
Busbabbel:

Deel 2:

In deel 1 van dit verhaal ben ik nog vergeten te melden dat ik in de Westnederland/ZWN periode ook invaller was op de postwagen. Wat dat betekende staat al in eerdere brieven zoals in busbrief 34 en busbrief 68.
Tussen 1999 en 2009 maakte ik dus weer ouderwets rondjes in de regio. Dat ik geen omleidingen meer hoefde te maken kostte mij enige moeite omdat ik dat als mijn toko was gaan zien en opeens kom je erachter dat het anders besloten is. Het verzorgen van de omleidingen betrof niet alleen de administratie maar ook het afplakken van de opgeheven haltes en het zorgen dat andere vestigingen ook op de hoogte waren. Rond landelijke feestdagen waren, en zijn er nog steeds, vele omleidingen noodzakelijk en dan zorgde het gebruik van een ladder bij al het afplakken ervoor dat ik best lenig bleef. Maar goed, ik was bij de overgang naar Connexxion full time terug op de bus. Geen straf overigens hoewel mijn favoriete bussen, dus handgeschakeld, nauwelijks nog actief waren. Rond 2002 was dat tijdperk echt voorbij. Maar alles went dus ook dit verlies. Dan vindt er voorjaar 1999 een trieste gebeurtenis plaats. Collega/medewerkersupport Bart komt te overlijden. Bij Connexxion kwam de functie support in beeld en zoals het woord al zegt, support is ondersteuning in de ruimste zin van het woord. Ondersteuning/support van chauffeurs maar ook van de leidinggevenden. Bart zijn functie kwam open en ik bleef terughoudend na mijn ervaring in de vorige eeuw maar plots ging de telefoon en kreeg ik de vraag of ik interesse had. Ik was terughoudend in het mezelf naar voren schuiven maar gevraagd worden zorgde voor een andere kijk op de gang van zaken en ik zei JA.
Deze functie duurde maar een paar maanden want in augustus verruilden we de naam opnieuw. Connexxion Haaglanden werd Veolia Haaglanden met een andere organisatie en werkwijze. De functie Medewerker Support werd vervangen door de functie VOS oftewel VervoersOnderSteuner. En daar ontstond een kans om mijn oude liefde terug te krijgen. Collega Jan had vanaf 1999 de omleidingen onder zijn hoede gehad en hij vond het goed dat ik dat weer ging doen zodat hij meer de technische kant van onze baan kon beheren. Ik kon in overleg met vestigingschef André ook de klachten gaan afhandelen. Interessant werk om hoor en wederhoor toe te passen bij chauffeurs over wie een klacht was binnengekomen en dan ook een eerlijk antwoord naar de klagende klant formuleren. Veolia had minder functies voor de exploitatie dus we moesten in vergelijking met de Connexxiontijd stevig aanpakken. De dagen vlogen om en ik heb het een heel aantrekkelijke baan gevonden.
Toen, augustus 2019, zou er opnieuw door de aanbestedingen een nieuwe vervoerder gaan rijden in Haaglanden namelijk EBS. In diezelfde maand zou ik 65 jaar worden en ik besloot vervroegd met pensioen te gaan en geen nieuwe werkwijze meer te hoeven ervaren. Niks tegen EBS maar ik vond het rijtje werkgevers intussen lang genoeg. Mijn hart ligt nog steeds bij het OV zoals duidelijk zal zijn maar ik kijk er nu met een andere blik naar en dat bevalt prima. Er is een tijd van komen en een tijd van gaan is een cliché maar het is goed zo.
Tot zover mijn werkzame ontboezemingen. Waarom dit persoonlijke verhaal? Lezers van de busbrief weten nu een beetje wie er achter die man met de pet schuilgaat. Hopelijk wordt dat op prijs gesteld.


     
Busbios(coop) film(pjes)

Net als de film in de vorige busbrief zal ook deze voor de bushobbyisten waarschijnlijk al eerder bekeken zijn maar voor alle anderen geïnteresseerden toch maar een plaatsje ingeruimd want het gaat over een communicatiemiddel uit de vorige eeuw (wat klinkt dat lang geleden) de Combofoon uit de tijd dat er in mijn regio gereden werd onder de vlag van de ZWN Groep. Ik verklap alvast dat er een aantal bekende gezichten in beeld komen.

 


       
      
Een vrouw zegt tegen haar man dat ze snel wil afvallen.
De man zegt: "Dan moet je je inschrijven voor de Missverkiezingen."
Zegt de vrouw: "Waar slaat dat nou weer op?!"
"Nou," zegt de man, "dan val je als eerste af."

 

D'r zit een man aan de bar.
Komt er een bloedmooie meid naast hem zitten..
Zegt die man: "Jij lijkt sprekend op mijn tweede vrouw!"
"Hoe vaak bent u dan getrouwd?" vraagt de jonge dame.
Antwoordt de man: "Eén keer!"
 

Komt een stewardess bij de dokter.
"Dokter ik heb zo'n pijn. Ik denk dat ik wat aan mijn nieren heb."
"Kleedt u zich maar even uit." zegt de dokter en hij onderzoekt haar.
Zegt de dokter: "Wat die nieren betreft, kan ik u het volgende mededelen:
Het is niet uw linker nier en het is niet uw rechter nier
maar het is een souvenir van een maand of vier..
en misschien wel van een vliege- nier."

   

Tot slot:
Nummer 189 is klaar. Ik heb zomaar een keertje rustig kunnen sleutelen aan de inhoud, zonder tijdsdruk. Regelmatig realiseer ik me dat de 2 maanden tussen 2 busbrieven in sneller gaan dan mij lief is en dat geldt niet alleen voor de busbrieven. Voor je het weet vliegt de tijd. Editie 190 ga ik ook beter plannen maar of het lukt nu we gelukkig naar warmer weer gaan, weet ik niet maar proberen kan altijd toch?

Dus graag tot de volgend brief, nummer 190 ergens rond 6 juni.

Hartelijke groeten
Wim Koeleman

     
     

Wijsheden:
      

Soms moet je veranderen om jezelf te blijven.

Ik heb vandaag geen tijd om me te haasten.

Droom jij je leven of leef jij je dromen?

terug naar de