In busbrief 186 schreef ik in de Busbabbel over
het rijden vanuit Delft op de lijnen 93 en 98 van Krimpen a/d
IJssel. De vestiging Krimpen telde vele gelede bussen waarvan ik
er hieronder eentje laat zien.
Deze 7806 is gebouwd in 78 en was nummer 7 in een serie van 7800
t/m 7813. Het is een gelede Mercedes met de bekende carrosserie
van den Oudsten. De bus bleef dienst doen tot 1990 waarna via
een tussenhandelaar in Papekop (een gehucht in de buurt van
Oudewater) de bus geëxporteerd is. De bestemming is niet bekend
maar deze 7806 zal vast nog ergens jaren actief geweest zijn.
Op de 2e foto een ludiek voertuig waarvan ik geen
gegevens kon vinden maar dat er dusdanig 'grappig' uitziet dat
ik het hier wel vond passen. Een bagagerek, dakramen laten zien
dat deze korte versie toch als toerbus gebruikt werd. Door de
wielbasis zal het op slecht wegdek (en dat bestond toen nogal
veel) niet een ontspannen reisje zijn geweest.
Aanvulling van Piet van H. met een extra (3e)
foto:
Het betreft hier een "1000 kg" Renault chassis. De minibus met
panoramisch zicht had een carrosserie van de firma Pelpel in
Frankrijk.




Nederlandsche Buurtspoorweg-Maatschappij:
Door de jaren heen zijn er vele bussen
geweest die het predicaat 'Flipper' probeerden te krijgen maar al zullen
de meningen daarover verdeeld zijn, voor mij en velen met mij in
Haaglanden was er maar 1 Flipper en die staat uitgebreid in
busbrief 3, de DAF
2780 van de WSM. De bus op deze foto heeft in ieder geval een poging
gedaan om geschiedenis te schrijven en dat is gelukt. Meer achtergrond
informatie over de NBM vind je natuurlijk op Wikipedia maar ook via deze
link naar
de historische vereniging Oud Wageningen kun je meer te weten
komen.
Deze bus stamt uit 1947 en reed/zwom tot 1961 bij de NBM. Eerst met het
oude kenteken L-43880. Of de actie op deze foto bijgedragen heeft aan
het einde van de loopbaan bij het CAB is niet bekend maar zou zomaar
kunnen. Opvallend is natuurlijk de nooddeur aan de achterzijde. Dat was
toen normaal maar toch is dat niet vaak te zien en dat zou tegenwoordig
ondenkbaar zijn. Ook de takelkraan van garage Slagboom is museumwaardig.
Van Edwin K. kreeg ik in september 2024 deze foto
gestuurd die hij gevonden had in een groep met oud buschauffeurs. De bus
op de foto was via Muiderberg onderweg naar Bussum en toen ging het mis
ter hoogte van de Naardertrekvaart. Bedankt Edwin.
Aanvulling van Ton van der S.
De NBM-bus in de Muidertrekvaart was op 29-12-1953. De foto lijkt wel
ingekleurd. Als bijlage het bewuste krantenartikel.
Bus 1220 - Crossley/Werkspoor NB-99-02 - 1947-1961
 |
 |

John Oron en dochter - (les)bussen:
John stuurde mij deze foto waarbij hij aangaf dat hij dit een fraaie
beeldcompositie vond en daar heeft hij helemaal gelijk mee. De bus stamt
uit 2017 en is als lesbus dus in gebruik bij Transdev. Een Iveco/Crossway
poseert hier bij de vuurtoren met de naam Eierland op Texel.
De 2e foto van een lesbus betreft de 2418 met kenteken
BH-SZ-80. De DAF/den Oudsten B95 Alliance rolde van de loopband in 1999
en verliet Connexxion weer in 2013. In 2007 werd de bus getroffen door
een brand maar kon worden hersteld. Deze wagen is tussen december 2006
t/m april 2007 verhuurd geweest aan de BBA en eindigde in 2013
uiteindelijk in het buitenland en wel in Ivoorkust in de stad Abidjan
bij het aldaar bekende vervoerbedrijf Sotra.
En als derde op de foto de 5735 van Connexxion. Een Volvo
uit 2008 met een bewogen leven via BRENG, QBuzz en weer XX maar toen
sinds 2015 bij XX-Tours in het grijs. Uiteindelijk in 2016 bij de
Connexxion Academy. In de tussentijd in 2014 ook nog voorzien van een
nieuw interieur dus de term 'bewogen leven' is juist. In 2017 viel het
doek.
Aanvulling Paul W.
Lesbus 5735: de Womy-leasebak is eerst in dienst gewest als Qbuzz ZOF
407, werd daarna met de hele Womy-voorraad in dienst gesteld (10
ex-Qbuzz bussen en 10 nieuwe) bij Breng. Vervolgens ging de 5735 -
vandaar z'n blauwe jasje - naar OV regio IJsselmond. Of de bus groen is
geweest bij Tours, waag ik te betwijfelen. Volgens mij is de bus direct
aansluitend naar de Academy gegaan.
Aanvulling Dick van der Goot (inclusief 2 extra
foto's):
De reactie van Paul kan ik volledig onderschrijven. Wat ik hierbij
alleen nog mis, is dat de 5735 in 2015 een aantal maanden voor
Connexxion in Zeeland heeft gereden in afwachting van de komst van
nieuwe IVECO-bussen vanwege het ingaan van een nieuwe concessie.
Connexxion kreeg die nieuwe concessie op een laat tijdstip definitief
toegewezen omdat er eerst een bezwaarschrift van Syntus moest worden
afgewikkeld. Waarschijnlijk was dit de periode waarin de bus volgens
andere bronnen bij Connexxion Tours was ingedeeld. De levensgeschiedenis
van het groepje 5729 tot en met 5736 was overigens vrijwel identiek. Aan
het eind van hun Zeeuwse avontuur werden enkele van deze bussen,
waaronder waarschijnlijk ook de 5735, nog een poosje uitgeleend aan Van
Oeveren omdat de lijnbussen van Van Oeveren moesten worden aangepast
voor dezelfde nieuwe concessie.
Interessant lijkt mij ook dat de twaalf overgebleven Volvo 8700's uit de
oorspronkelijke Breng-serie heden ten dage nog steeds actief zijn in het
OV!
De 5737 en 5738 (de enige overgebleven exemplaren die óók in het jaar
dat aan hun indiensttreding bij Breng voorafging, voor Qbuzz in Z.O.
Friesland hadden gereden) rijden thans voor Hermes in het
concessiegebied Veluwe-Zuid. De overige tien Volvo's 8700 rijden sinds
vorig jaar ..... in Zeeland! Ditmaal om de "noodconcessie" voor
Connexxion te helpen invullen die is ontstaan naar aanleiding van het
vooralsnog mislukken van een nieuwe aanbesteding van het busvervoer in
Zeeland.
Extra foto 1
(5737): De 5737 betrapte ik op zaterdag 6 juli 2024 te Otterlo
op het Hoge-Veluwe-lijntje 106 dat normaliter met een 8-persoonsbusje
door Noot Personenvervoer wordt uitgevoerd. Maar Noot leende ook een bus
van Transdev/Hermes voor het uitvoeren van schoollijn 679 tussen De Valk
en Amersfoort, dat was toen de 5737. Deze bus
werd in zomerse weekends dus ook gebruikt voor lijn 106! Deze bus heeft
boven de koplamp aan de deurzijde de bijnaam "Ollie" gekregen. Ik vroeg
mij af wat dit betekende, en het bijgevoegde, gestyleerde plaatje deed
mij vermoeden dat het iets te maken heeft met "een-ollie-doen".
Zou je met een beetje handig manoeuvreren deze bus een stukje kunnen
laten vliegen, bijvoorbeeld om het Apeldoorns Kanaal over te steken?
Extra foto 2 (5739): Op het andere plaatje staat de 5739,
met daarachter soortgenoot 5748 te Bergen op Zoom gereed voor een ritje
naar het mooie Zeeuwse eilandje Tholen (19 augustus 2024).

|

Nicaragua deel 1:
Van vriend/collega Paul kreeg ik een serie
foto's die zijn zoon recent maakte toen hij in Nicaragua
was. Er was ook een filmpje bij waarin te zien is dat
buschauffeur zijn niet overal hetzelfde werk is.
Duidelijk zichtbaar staat de voorzijde open en dat zal
te maken hebben met de nodige koeling....kijk zelf maar.
De meeste bussen zijn, zoals in meer landen in o.a.
Zuid-Amerika, Afrika en Azië, eigendom van de chauffeurs
die er vaak vele fraaie voertuigen van maken zoals hier
te zien is. De andere 2 foto's laten de bekende
vormgeving van de Amerikaanse schoolbus zien waarbij
duidelijk is dat de fotograaf vanaf een motor opereerde.
In de volgende 2 busbrieven zal ik eveneens foto's uit
Nicaragua plaatsen. Wie wat bewaard, heeft wat is toch
een bekend gezegde?
 |
Zuid-Afrika:
Van Ria van B. kreeg ik deze foto van een bus met
oplegger uit Zuid-Afrika. De foto is niet optimaal scherp wat
vermoedelijk komt doordat er b.v. door een autoruit heen
gefotografeerd is. Veel informatie over deze bus is lastig te
vinden maar over het merk OSHKOSH heb ik wel een Engelstalige
pagina van
Wikipedia gevonden voor de liefhebbers. Dit merk komt
namelijk uit Wisconsin USA.

Haltes en Abri's:
De
eindeloze rubriek bijzondere haltes/abri's gaat maar door.
Deze lieftallige passagier neemt zelfs de busbrief mee
voor onderweg
 |
Hoe huiselijk wil je het hebben?
 |
Huiselijk is niet direct wat je denkt bij dit beeld in
Tromsø,
een eiland dicht bij de Noordpool, hoog in Noorwegen.
 |
Laat die bus nog maar even wegblijven, hier zit je goed.

|

Al in een eerdere busbrief heb ik aandacht
gevraagd voor het 'magische' systeem voor plaatsbewijzen. De
oudgedienden onder ons hebben mogelijk de Beckson meegemaakt
maar ik durf te wedden dat er menig busbrieflezer is die geen
idee heeft wat het is. De meeste mensen stammen nou eenmaal uit
de strippenkaarten generatie, inclusief de busbriefbode zelf. In
busbrief 84
vind je een uitgebreid verhaal over dit apparaat in het
hoofdstuk 'Ingezonden berichten'. Dat ga ik niet herhalen maar
ik kreeg van Paul een tip doorgestuurd over een filmpje over de
Beckson en dat leek mij een goed moment om het te plaatsen.
Teveel van het goed? Hierbij de
link naar die
pagina waar je zonder muziek een aantal foto's kunt
vinden.
Aanvulling van Jan M. tekst en foto:
Filmpje van de Beckson bekeken maar ik kwam er niet helemaal
uit. Ik heb er vroeger een jaar mee gewerkt en uiteraard weet ik
niet meer helemaal alles. Ik denk dat er een paar verschillende
modellen van waren.
Ik reed toen bij Centraal Nederland in Aalsmeer.
De Beckson op de bijgevoegde foto komt me beter bekend voor. De
eerst 4 schuiven waren voor het zone nummer waar je op dat
moment reed. De tweede 4 gebruikte je als zone nummer als je een
abonnement draaide cq verkocht. Toen was er nog het traject
abonnement.
Bij verkoop van een enkel kaartje moest je ook de 8 of de 9
instellen, dat was de richting waar je naar reed.
Verder kon je meerrittenkaarten instellen, enkel of retour.
|
 |

2e Leven:
Dit 2e leven hoef ik niet te zoeken, het Rode
Kruis, gefotografeerd door Jason die zelf aangeeft om welke
bus het gaat. De bus is gebouwd in 1986 voor de HTM. Het is
een DAF/Hainje en is tot 1999 in het OV actief gebleven. In
1999 is de bus onder handen genomen door NOVIO Techniek om
daarna tot 2013 onder nummer 4623 bij het Rode Kruis te gaan
werken. Jason maakte de foto op 13 augustus en het toeval
wil dat de bus bij het Rode Kruis afzwaaide op 13 augustus 2
jaar later. In 2013 kwam de bus terecht bij Stichting
Standaard Streekbus in Noordwolde waar tot 2023 de APK nog
geregeld was.
%20-%20Wateringen,%20Heulweg.jpg)
|
Eerder in deze brief kwam bij de 5735 de uitdrukking
'bewogen leven' ter sprake. Dat geldt ook voor deze bus.
Diverse OV bedrijven waren eigenaar. Daarna is de bus
bij vele particulieren in handen geweest. Teveel om hier
allemaal te melden maar de oorsprong mag niet onvermeld.
In 1980 startte de bus bij Centraal Nederland tot 1994
waarna Midnet het stokje overnam tot 1996. Nu dus een
Griezelbus. In busbrief 60 heb ik in hoofdstuk 7 al
eerder een griezelbus geplaatst maar dat was een Leyland
dus neem ik aan dat dit mogelijk de opvolger zal zijn
geweest. Het kenteken laat zien dat de APK slechts liep
tot 2002 dus mogelijk is voor deze bus ook alweer een
opvolger te vinden. Iemand meer info? Ik hoor het graag.
Aanvulling van Olaf Horn:
Hierbij meer over de Griezelbus 55-TB-83 ex-CN 6635:
In dienst in mei 1980 als CN 6635, in mei 1994 volgde
Midnet, juni 1995 CN-Midnet Tours en in september 1997
Stichting Bever. Januari 1999 kwam deze bus bij Sinus
Producties als Griezelbus. In maart 2003 werd Stichting
MB200 World eigenaar en in januari 2011 Stichting
Youngtimer Bussen. Vanaf januari 2018 is de eigenaar wel
bekend maar de bus is niet meer rijvaardig volgens de
RDW. APK is vervallen in 2002.
 |
|
Het kenteken van deze zwarte wagen
levert geen informatie meer dus deze bus zal in ieder
geval niet meer in Nederland woonachtig zijn (als hij
nog leeft). De bus is gebouwd in 1985 en reed voor de
VSL van 1986 tot 1995 waarna tot 2000 Hermes volgde en
daarna kwamen EHAD, EDAD, Milot, part. in Soest, part.
in Zevenbergschenhoek en een part. in Elst. Ook deze bus
had geen saai bestaan. In Zevenbergschenhoek verbleef de
bus tussen 2009 en 2018. Op 25 juni 2018 eindigde de
3677 op de sloop.

|

Pieter Bakker:
Uit de verzameling van Pieter
heb ik deze keer weer 3 foto's geselecteerd. Te beginnen met
de GADO 6790. De eerste stapjes in de grote wereld deed deze
bus in 1963 tot in 1980 toen er een nieuwe eigenaar
verscheen namelijk Pandy in Bussum en al snel volgde export
naar Suriname.
 |
De 2e foto betreft de FRAM en daar zien
we de 7461 in beeld. Een stoere Leyland/Werkspoor zoals
zoveel bussen in die tijd. Vanaf de bouw in 1963 kwam de bus
via het CAB in dienst
van de FRAM tot 1981. Hierna volgde geen 2e leven want
toen kwam het CAB in beeld en als het CAB in beeld kwam was
het einde zeker.
Aanvulling van Kees van der Zwaard: zie de zwart-wit
foto hieronder.

Hierbij een foto uit 1965 toen ik (Kees) hem kon
vastleggen voor het Heerenveense station met het logo
van de NTM. Dat bedrijf ging in 1971 op in de FRAM.
 |
Deze Volvo/Hainje is volgens de
beschikbare gegevens nooit in het OV actief geweest. De
bus dateert uit 1972 en reed tussen 1985 en 1995 voor
reisbureau van Fraassen in Vlissingen en werd in eigen
beheer gesloopt in 1995. De tijd tussen 1972 en 1985 is
onbekend.
Bovenstaande tekst is deels
achterhaald door een aanvulling van Paul W. hij schrijft
namelijk:
Dan de Olau 5. Geen OV? Kijk eens naar bijgaande foto!
Ja, als de bus een nieuw kenteken heeft gekregen is het
moeilijk zoeken. Dit is de eerste Volvo B59-55 in
Nederland en werd van een CSA1-carrosserie voorzien door
Hainje in opdracht van Volvo-importeur en-dealer NEBIM
(Nederlandse Bedrijfwagen Import). Deze bus is als 901
bij de meeste stadsvervoerbedrijven op proef in dienst
geweest. In Rotterdam reed de bus - vanwege dubbele
nummering, er reed al een 901 - onder nummer 801. Na
uitgebreide testrondes was Schutte in Zwolle de eerste
die de bus aanschafte. Wel is de 901 de enige gebleven
met de standaardachterkant. De reguliere bussen hadden
een rechte achterkant vanwege een extra luchtrooster
voor motorkoeling. Bij Schuute was er een hele
achterruit, bij bijvoorbeeld Enhabo wel weer een
gedeelde achterruit.
De 901 is verkocht aan Schutte Tours voor groepsvervoer
en kreeg vanwege het 750 jarig bestaan van Zwolle in
1980 een totaalbeschildering gesponsord door de OLM
(Overijsselse Landbouwmaatschappij). Wel is de bus
tijdens de hoogtijdagen - samen met de ex-HTM 144 als 'Bondsspaarbankbus'
op zon- en feestdagen op de lijndienst ingezet. Het
busbedrijf werd opgesplitst in de tourafdeling die naar
Henk Oost ging en de stadsdienst als VAD-dochter. Of de
bus nog naar Henk Oost is gegaan of al eerder weg is
gegaan, weet ik niet. Wel is op de foto van de Olau-bus
nog wat uit Zwolle te zien: het lijnnummer en de film,
waar ook nog in Vlissingen de bestemming van het veer
werd getoond met de Zwolse wijknaam Veerallee (de
historische verbinding richting het Katerveer bij de
IJssel).

 |

Wie weet dit?:
Vermoedelijk een lastigere locatie
maar wie weet. Omdat het niet mijn regio is, kan ik me
vergissen in de herkenbaarheid. Daaronder de oplossing van busbrief 187.
Welke locatie zien we hier?
Op 12-2 zijn er al 3 juiste antwoorden
binnen van Edwin, Nico en Marcel
 |
In de vorige busbrief stond deze foto en ik heb daar de
oplossing ook vermeld, een bovenaanzicht van Leiden
busstation.
 |
Hieronder het plein op straatniveau
 |

Olaf Horn:
Een bekend hoofdstuk als Olaf mij
een foto stuurt. In dit geval een nieuwbouwwijk in Heemskerk
waar het station in 1970 er nog maagdelijk uitzag. In 1970 reden
daar de bussen van de NACO zoals je ziet. In 1972 ging de NACO
op in de NZH. De bus heeft wagenparknummer 7058 en is gebouwd in
1962 met kenteken UB-76-13, een Leyland/van Hool, een zogenaamde
bolramer. Vanaf 1972 dus onder de vlag van de NZH tot 1976 toen
het CAB zich over de bus ontfermde en dus einde oefening.
Op de 2e foto staat ter illustratie een broertje/zusje van de
7058 in kleur.



Aparte plaatjes:
Toch nog een beetje februari sfeer met
witte neerslag in beeld op deze foto van John Oron. De foto is
in 2025 gemaakt.....in de eerste week van januari.
De 2e foto laat een leuke
combinatie zien van een reclame in combinatie met een schadebus.
De derde foto spreekt voor zich.
De functie is niet duidelijk maar de neus, de ogen en het gewei
wijzen erop dat het serieus moet zijn. Het zal in de kersttijd
zijn geweest en doet de bus Rudolf het rendier na. Burrard
station is in Vancouver, Canada.
Tot slot nog een bus met een
prima bestemming.....

Uitsmijter(s):
Foto's van opvallende zaken in deze
rubriek.
Deze schoolbus heet hier Cheese bus. Heeft weinig met kaas te
maken maar het is de naam van een busbedrijf dat zich
specialiseert in studentenvervoer in Springfield Gardens in de
buurt van New York
 |
Dit exemplaar ziet er stoer uit en zal vast niet bij een
busbedrijf ingezet worden.
 |
Vergelijkbaar met de foto in busbrief 187.
Frisse lucht is belangrijk maar je kan overdrijven
 |
Een zero emissie camper.....
 |

Busbabbel:
Deel 1:
Opeens komt het bij me binnen, ik ben alweer
ruim 5,5 jaar met pensioen. Het is in de loop van de tijd gewoon
geworden maar het getal maakt opeens even indruk. Toch denk ik vaak terug (maar dat zal niemand die mij kent
verbazen) aan de actieve tijd in het OV, vroeger dus. De start in 1983 staat in mijn
geheugen gegrift en ook de laatste dag in 2019 toen ik afzwaaide staat
mij nog helder voor de geest.
Daartussenin is veel gebeurd en daar heb ik in deze rubriek menig
voorbeeld van beschreven in de loop van de jaren. Saai is het nooit
geweest, niet achter het stuur maar ook tijdens de latere exploitatie
functie was en bleef elke dag een verrassing. De eerste interne carrière stap ontstond
toen er bedacht werd dat in plaats van de controleurs/chefs, die tot dan
toe 's morgens de bussen indeelden, men over wilde gaan op een groep van
10 collega's onder de noemer 'uitrijchauffeur'. Daartoe werd de groep
gezocht onder chauffeurs die bereid waren om een voorbeeldfunctie te
vervullen oftewel correcte kleding, algemene verzorging en vooral
improvisatie talent want om 5 uur 's morgens beginnen en dan zorgen dat
de juiste diensten de weg op konden met de juiste bussen was een
uitdaging. In de garage stonden minimaal 60 bussen opgesteld over 12
rijen waarbij op een gegeven moment op elke rij een ander type bus
stond. Stadsbussen in 4 versies en streekbussen in 8 gedaantes. Mercedes
en DAF, groot en klein, schakelen en automaat, vaste stoel of een
verende stoel en veel van die bussen moesten niet lukraak ingedeeld
worden maar volgens een dagelijks patroon waarbij rekening gehouden
moest worden met bussen die vroeg binnen moesten komen voor de TD maar
ook bepaalde bussen voor bepaalde chauffeurs in verband met b.v.
doktersadvies. Ik spreek over de tijd dat er
geen mobiele telefoon was, faxen was nog gewoon en een mobilofoon was
vergeleken met de huidige techniek 'peanuts'. Maar we wisten niet beter
en toen ging het ook prima. Er werd nog gewerkt met tachoschijven die
elke chauffeur handmatig in de daarvoor bestemde klok in het dashboard
moest gebruiken. Er was nog ruimte voor zogenaamde reserve chauffeurs
die paraat zaten in geval er een ziekmelding kwam of een bus met storing
geruild moest worden. Nog geen aanbestedingen dus de overheid stond
garant en de kosten voor reserves hoorden er gewoon bij de personele
bezetting. Al met al was de
functie van uitrijchauffeur een kolfje naar mijn hand.
De volgende stap maakte ik toen ik gevraagd werd om de omleidingen te
gaan verzorgen naast het dienstrijden en de uitrijdienst. Tot dan toe
werden de omleidingen op kantoor verzorgd door de dames van de
administratie/planning. Zij hadden daar niet echt tijd voor omdat het
vaak uitzoekwerk betreft om op een A4-tje fatsoenlijk de omleidingsroute
te beschrijven als je zelf niet rijdt en dus niet optimaal bekend bent met alle routes. Wel op
papier maar niet echt in de praktijk. Ik kreeg de beschikking over een
heuse computer uit het stenen tijdperk met Windows 3.11 erop. Dat was
nieuw voor mij maar al gauw ben ik begonnen om de omleidingsinformatie te
voorzien van een plattegrond waar ik dan de route en de omleiding in
aangaf. Dat werd gewaardeerd door de collega's want duidelijkheid is
belangrijk. Nu zit veel standaard in een computer en spuwt een printer
het in no-time uit maar ja vroeger hè.....
Deze 'carrière' duurde tot 1999 toen Connexxion zijn intrede maakte en
er nieuwe functies ontstonden waardoor de omleidingen in
andere handen kwamen. Ik legde mij er bij neer en tot 2009 maakte ik
weer ouderwets mijn rondjes op de bus.
Deel 2 wordt vervolgd in busbrief 189.
Busbios(coop)
film(pjes)
Voor de hobbyisten waarschijnlijk een
film die al eerder bekeken is maar voor alle anderen geïnteresseerden
toch maar geplaatst want het geeft een fraai beeld van de beroemde gele
vloot in vroeger tijden dus volop de populaire DAF MB200 en ook de
Volvo. Je komt langs diverse locaties waarbij herkenbaarheid een leuke
ervaring is. De film is gemaakt voor de viering van 50 jaar standaard
streekbus in 2017. Ter informatie heb ik een toelichting op de inhoud
die ook op het You-tube kanaal staat, onder de video weergegeven.

Een man komt bij de dokter en zegt: "
Dokter, ik lijd aan geheugenverlies. Ik kan niets meer
onthouden, als men iets tegen me zegt, ben ik het een minuut
later al vergeten."
" Mm!" zegt de dokter, trekt zijn kast open, neemt het dossier
van de man, opent het en noteert daarin al de datum. ""En?",
vraagt de dokter, "hoelang heb je dat al?"
"Wat?" vraagt de patiënt. |
 |
De ene blondine zegt tegen de ander: 'Dit jaar valt Kerstmis op
een vrijdag'...
Zegt de ander: 'Oh! hopelijk niet op de 13de!!'
|
 |

Tot slot:
En dan ben ik alweer toe aan het slotwoord. Ik heb me weer prima
vermaakt en ik hoop dat dat wederzijds is. Het magische getal 200
komt in zicht en in het huidige tempo is dat haalbaar over 2
jaar.....Dat had ik niet kunnen bedenken toen ik kleinschalig een
paar foto's in 2005 rond ging sturen.
Graag tot de volgend brief, nummer 189 ergens in
april.
Hartelijke groeten
Wim Koeleman

Wijsheden:

Je zorgen maken is de
verkeerde kant op fantaseren.
Het leven is heel eenvoudig, maar we staan erop het ingewikkeld
te maken. (Confusius)
Hoe ouder ik
word, hoe meer ik besef dat de dingen in het leven die niets kosten,
het meest waardevol zijn.
terug naar de
