Voor veel menen zal deze foto herkenbaar zijn.
Het betreft Leiden busstation anno 1968. Het gebied was
duidelijk zichtbaar aan een opfrissing toe qua inrichting maar
dat is dan ook een aantal keer gebeurd en gaat vast op termijn
nogmaals herzien worden want dat hoort zo bij vooruitgang. Het
wegdek heeft in ieder geval ernstig gelden onder de druk van de
zware bolramers.
In mijn tijd op de bus ben ik regelmatig ter plekke geweest met
o.a. lijn 170 en lijn 48. Er was een ruimte voor de chauffeurs
die in dienst kwamen en hun kastjes hadden met daarin de spullen
om een dienst te kunnen rijden zoals een geldbak en een stempel.
Er was natuurlijk een kantine en daar maakte elke chauffeur
gebruik van die pauze had maar.....er waren wel huisregels want
in Leiden 'regeerde' natuurlijk de NZH maar er kwamen buslijnen
samen uit diverse regio's en dus van verschillende
busmaatschappijen zoals Westnederland, Midnet, ZWN-groep en CN
in willekeurige volgorde. Dat had gevolgen voor het gebruik van
de kantine want het was een ongeschreven wet dat elk bedrijf een
eigen hoek had en het was niet de bedoeling dat iemand van CN
aan de grote centrale tafel van de NZH ging zitten. Deed je dat
toch, en dat 'durfde' ik soms, dan had je kans dat je letterlijk
met de nek werd aangekeken. Tja, hokjesgeest was het motto. Ik
ben benieuwd hoe dat tegenwoordig gaat want er zijn weer andere
bedrijven verschenen en het busstation is geruime tijd geleden
volledig op de schop gegaan en bouwde men ook een fraai onderkomen voor
pauzerende chauffeurs maar of de hokjesgeest is gebleven na al
die jaren? Wie het weet mag het zeggen.
De 2e foto in 'Goud van oud' is een Chevrolet gebouwd in
1931 en vanaf 1936 rijdend voor Citos Zoetermeer met wagenparknummer 15.
Er is geen jaartal bekend van afvoer. In busbrief 23 is de naam Citos
eerder ter sprake gekomen en toen heeft Rob S. daar een aanvulling op
gemaakt die ik hieronder nogmaals plaats:
"Bij de start in 1928 had Jelle Kok, de directeur, inderdaad de naam
CITO gekozen. Het Haagse Cartografie bedrijf CITO maakte daar bezwaar
tegen (via de rechter). De naam Citos was geboren maar dat zinde Jelle
Kok niet. Aangezien hij voor 1928 in Parijs gewoond en gewerkt had,
bedacht hij het volgende. Het bedrijf was een NV. Het Franse woord voor
NV is Société Anonyme. De afkorting is SA en dat werd aan de naam Cito
geplakt. Vandaar ontstond Citosa."
Aanvulling Olaf Horn: bouwjaar is inderdaad
1931, in 1936 naar CITOS Jelle Kok als 15, in 1937 vernummerd in 18, in
1941 naar Citosa als nr.18, in 1943 nieuw nummer Citosa 761, en
afgevoerd in 1948-1950.
Dank aan Olaf maar Kees van der Z heeft een andere
visie op deze busfoto: Op de foto staat de Citos 18, een Volvo
die gloedjenieuw in 1937 in dienst kwam en in 1941 als bus 761 bij de
Citosa zijn leven vervolgde.
Om de verwarring op te lossen heb ik nog eens goed in de
lijsten gezocht en ik ben er achter. Dit kenteken staat 2x vermeld. Bij
de 15 (de Chevrolet) én bij de 18 (een Volvo). En gezien de diagonaal op
de grill is de bus op de foto dus de 18.
Beide heren bedankt.
Vaassen's Autobus Dienst en Autohandel:
De afkorting is hierboven toegelicht. In
die jaren werd een bedrijfsnaam vaak door een afkorting gebruikt. En dat
waren er veel want het openbaar vervoer werd in die jaren veelal gereden
door kleine particuliere bedrijven die soms slechts 1 lijn verzorgden.
Toen later diverse overnames cq fusies plaatsvonden, verdwenen een
aantal van die namen in de geschiedenisboekjes. De Vadah wachtte dat lot
eind jaren 1960 toen het bedrijf opging in de NAO (Nedam's Autobus
Onderneming) en de NAO werd in 1977 toegevoegd aan de LTM (Limburgsche
Tramweg-Maatschappij) en 1 jaar later werd alles onder de paraplu van de
VSL geplaatst. (Verenigd Streekvervoer Limburg) Ook die naam is in 1995
verdwenen toen de fusie met de ZO (Zuidooster) plaatsvond. Dat werd de
Hermes Groep die in 1999 Connexxion als eigenaar kreeg. In die jaren
waren er concessies op het podium verschenen en werd 'Limburg' verloren
aan Veolia. Maar ook deze vervoerder is niet meer en verscheen Arriva
ten tonele.
Al met al is het een groot schaakspel geworden want zo'n opsomming van
vervoerders kan voor elke provincie gemaakt worden. Deze keer dus
aandacht voor de Vadah met een video presentatie en een aantal losse
foto's. Altijd leuk om te zien dat in 1950 volstaan kon worden met een
telefoonnummer van 3 cijfers....
PS: bovenstaande is uiteraard een simpele samenvatting maar als er
belangstelling is voor een uitgebreid overzicht dan raad ik de
onvolprezen Wiki
pagina aan.
Klik op de zomerdienstregeling 1950
rechts hiernaast voor een
presentatie over Vadah. |
|
Op deze foto staat de Mostart/Kromhout 40 uit 1956. In 1970 na
een dienstverband met EBAD (Eerste Beeker Autobus Dienst) eindigde deze wagen
als zogenaamde 'plukbus' zoals te zien is op de 2e foto uit 1973.
|
|
|
John Oron - (les)bussen:
De eerste 3 foto's zijn promotie plaatjes, misschien interessant voor
o.a. verzamelaars. Daaronder 4 foto's van lesbussen die John mij ook
stuurde met toelichting bij elke foto.
|
Hier op de foto zien we een VDL/Berkhof van Arriva, wagen 8324
uit 2007.
|
De 1241 DAF/den Oudsten uit 1995 zien we hieronder, als lesbus
vanaf 2008 voor Hermes en in 2010 in gebruik bij verkeersschool Dekker in
Eindhoven.
|
De 2536 DAF/den Oudsten uit 2000 begon de loopbaan bij
BBA-Connex en kwam bij Connexxion terecht in 2006. In 2013 eindigde de
Nederlandse identiteit toen de wagen vertrok naar de plaats Abidjan in
Ivoorkust.
|
Hieronder de 4125 in actie tijdens de praktijkles. Een DAF/van Hool uit 2004.
In 2015 in beheer bij Womy en toen volgde een reisje Litouwen.
|
E & R:
Van Jaap K. kreeg ik lesbussen toegestuurd
van bussen die gebruikt worden door E & R. Jaap
schrijft: E & R zit onder andere in Nieuwegein en
heeft verschillende lesbussen waar o.a. de toekomstige
Qbuzz chauffeurs hun busrijbewijs proberen te
bemachtigen. Hierbij een paar van hun bussen.
Deze wagen heeft een loopbaan achter de
rug voor E & R in beeld kwam, daar heb ik een hele
busbrief voor nodig....;-)
De bus startte bij E & R in 2011 en stamt uit 2002.
Uiteindelijk vond de bus zijn Waterloo in 2016 bij Womy
|
De 1289, een IVECO/den Oudsten uit 1996. Bij E & R in
dienst vanaf 2007 maar al snel eindigde het
dienstverband in 2009bij Womy.
|
Een Volvo bus uit 2004, reed omstreeks
2011 o.a. bij de Jong in Ridderkerk
en bij Taxi van Dijk in Delfzijl. Bij E & R sinds 2015.
|
Wagen 6207, een DAF/Wright uit 2003, in
dienst bij E & R in 2015 na een jarenlange loopbaan bij
Arriva.
|
Haltes en Abri's:
Ook
in deze busbrief 4 opvallende abri's.
Zou het effect hebben?
|
met dank aan Ria
|
Een alternatieve slaapplaats in een hangmat
|
Piet van H. stuurde mij deze foto. Een abri in
Zeeland bij Hoofdplaat
op 11-08-2024. De abri staat boven op een dijk,
misschien rijdt daar een bus op rupsbanden.....;-)
|
Tsjechië:
Lezer Krijn stuurde mij een paar foto's van zijn vakantie in
Tsjechië. Altijd aardig als er tijdens vakanties nog aan mij
gedacht wordt. Over de bus kan ik weinig vertellen maar de
hagelwitte abri steelt de show. En wat zien we op de tijdtabel:
Veolia!! Het een heeft niets met het ander te maken maar gewoon
een aardige combinatie.
Oostenrijk:
Dit land komt vaker voorbij in de
busbrief zoals ook in brief 185. Deze keer foto's van Sam S. die
sfeervolle foto's maakte van de 8300 serie in Wenen. Foto's
geschikt voor een brochure. Het betreft elektrische bussen en
laat nou de bus op de 2e foto, de 8311, gebruikt zijn bij een
proef in Utrecht. Wil je bewijs? Klik op deze link:
Pilot Elektrische bus in Utrecht van start.
2e Leven:
Van Arjo G. kreeg ik foto's van de "7663"
toegestuurd toen hij op bezoek was bij Zooparc Overloon.
Heel geschikt voor het hoofdstuk 2e leven dus hierbij.
Op zijn verzoek ben ik gaan zoeken naar het wat, waar en
wanneer. Het wagenparknummer was de 9409 met kenteken
BG-26-GX, reed vanaf 1985 tot 1994 bij ZWN Zierikzee en
daarna bij ZWN-OV Zierikzee tot 1998. Het nummer 7663 was
het 'body nummer' van deze bus dus niet te verwarren met het
vlootnummer. Vanaf 1998 reed de bus voor de Beekse Bergen
tot 2016 waarna Zooparc Overloon de bus inzette als
'statisch object' dus niet meer als bus rijdbaar
beschikbaar.
Arjo schreef een uitgebreide
toelichting met een persoonlijke tekst over zijn interesse
in het OV waar ik hieronder een deel van plaats.
Een andere reïncarnatie staat op deze
foto die ik van Dennis van D kreeg toegestuurd. Ome
Joop's Tour ziet er gezellig uit. De kleurrijke bus is
ooit actief geweest bij de GSM met nummer 9522. Een bus
gebouwd in 1983 en uit dienst gegaan bij de GSM in 1993
waarna tot 1997 Oostnet eigenaar was. De bus doet, dus
al meer dan 30 jaar verder, nog steeds goed werk. Vanaf
2006 actief bij Ome Joop na nog enige jaren als bus bij
politie Gelderland Midden op de loonlijst te hebben
gestaan. Het huidige uiterlijk dateert van 2008. Meer
weten over Ome Joop?
Hier kun je de geschiedenis vinden.
Busfilm 4:
Pieter Bakker stuurde mij
recent een aantal filmbeelden uit een ver verleden. Zelf
gefilmd tijdens zijn omzwervingen door Nederland toen hij
nog een jong ventje was. Hij dacht
dat ik er waarschijnlijk wel interesse in zou hebben en dat
klopte als een bus. De kwaliteit was er na al die jaren niet
op vooruit gegaan dus heb ik ook met deze film een poging gedaan
om met
Kunstmatige Intelligentie oftewel AI de film wat op te
frissen. Helaas is het resultaat niet om over naar huis te
schrijven en dat heb ik dan ook maar niet gedaan. Voor films
is slechts beperkt AI beschikbaar en dan ook nog eens voor
korte video's. Ik neem aan dat in de nabije toekomst meer
mogelijk zal zijn dus voor nu de originele film.
In de vierde film en laatste in deze serie
staat o.a. de bolramer centraal en zien we een bus uit de 6700
serie in ouderwets winterweer. Aan het eind is de Westnederland
5170 uit 1969 goed in beeld.
Wie weet dit?:
Opnieuw een stukje
geschiedenis en ik geef alvast een hint: het is weer in
Zuid-Holland. Wil je reageren, ikzelf weet het deze keer zeker
maar het zou leuk zijn als de juiste locatie
herkend wordt. De hoofdprijs voor de juiste inzending
betreft 'eeuwige roem' met een vermelding in de
busbrief.....;-)
Welke locatie zien we hier?
|
Aparte plaatjes:
Als eerste een animatie van de 452. Een
wagen van de LTM (zie eerder in deze brief) uit 1947. Later
kreeg de Bedford het kenteken NB-20-15. In 1953 was het einde
oefening bij de LTM, wat ik van korte duur vind, maar blijkbaar
was verkoop lucratief want de bus verdween naar Dusseldorp in
Apeldoorn. (bedankt Kees)
Daaronder 2 foto's met een
knipoog (links) en een kleurplaat uit het promotie arsenaal van
Westnederland.
Uitsmijter(s):
Foto's van opvallende zaken in deze
rubriek.
In de schoolbussen serie een nieuwe creatie
met een kleine aanpassing in de naam: Coolbus
|
Overdrijven is een vak
maar pech met een kinderwagen moet ook opgelost worden
|
Het onderhoud aan de airco duurde te lang dus dan maar zo
|
Er zijn landen waar de functie eisen voor het controleursvak
veel van het personeel vergen
|
Clips:
Weer wat opvallende clipjes gevonden.
Bizar is het juiste woord (klik op de foto) |
En hoe bizar is dit dan? (klik op de foto) |
|
|
Busbabbel:
Deze keer ga ik proberen mijn herinnering
te peilen en terug te gaan naar halverwege de jaren tachtig. Ik was als
buschauffeur begonnen in 1983 na een testrit en een instructieperiode
met de 2570, een wagen waar dubbele bediening achter een luik aanwezig
was. Luik open en daar waren de pedalen en een verplaatsbare stoel in
een gat in de vloer waren samen met extra spiegels de uitmonstering van
de lesbus. Moet je nu eens voor komen maar dat was niet anders in die
tijd en ook zonder allerlei moderne eisen aan de bus werden er evengoed
prima chauffeurs mee opgeleid. In ieder geval heb ik de testrit
overleefd en kon ik aan de slag samen met een leermeester die de routes
en het plaatsbewijzen systeem uitlegde. Dat was geen kleinigheid want er
werd door onze vestiging enige tientallen routes gereden en het
zonesysteem van de strippenkaart was op zich niet moeilijk maar dat is
alles als je het weet. Ik begon de eerste tijd op de stadsdienst in
Delft en dat was een regelrechte uitdaging doordat er met 10 meter
wagens maar ook regelmatig met 12 meter wagens dwars door de binnenstad
gereden werd zelfs over het Montmartre van Delft, de Beestenmarkt. Toen
ik later gevraagd werd om ook de streeklijnen te gaan rijden, kreeg ik
opnieuw een leermeester (Joop) toegewezen en moest ik gaan begrijpen hoe
b.v. het Westland in elkaar stak. We reden en we reden en dan vroeg Joop
mij zo nu en dan of ik wist in welk dorp ik reed. Daar verdiende ik in
het begin geen punten mee maar die kennis heb ik aardig kunnen
bijwerken.
Zoals ik al schreef reden we best veel lijnen en daar zaten 2 extra
opvallende lijnen bij want in die jaren werd er ook assistentie verleend
aan de Westnederland vestiging Krimpen aan den IJssel. Dat betrof voor
90 % spitsritten omdat Krimpen en Capelle in die tijd geen metro hadden
en het spitsaanbod van passagiers enorm was dus werden er extra bussen
ingezet op lijn 93 en op lijn 98 voor soms maar 3 ritjes in de
ochtendspits. De rit ernaartoe duurde langer dan de diensritten maar dat
kon allemaal en het was weer eens wat anders. De vestiging Krimpen reed
met veel gelede bussen en dat was geen luxe want er werd om de 10
minuten gereden, je startte aan het beginpunt en dan was je na 3 haltes
meestal vol en kon je recht toe recht aan naar het bus/metrostation
Capelse Brug en soms door naar Rotterdam Centraal. Sommige ritten (zie
foto) reden niet verder dan Capelse Brug en dan reed je weer terug naar
je beginpunt en ging alles weer van voren af aan. Prachtig om het
massale aantal bussen in de spits te zien. Eén ochtend zal ik niet snel
vergeten. Het was in de winter en het had 's nachts behoorlijk gesneeuwd
en ik had dienst in de Krimpenerwaard. De verkeersdrukte toen is niet te
vergelijken met nu want ik kon rond 6 uur 's morgens zonder file naar
het startpunt. Om die tijd was de sneeuw nog redelijk maagdelijk en dan
is het minder link dan als de sneeuw vastgereden is. Ik reed de A13 op
met de sneeuw tot aan de assen. Handschoenenjas aan, muts op en jas aan
want de bus was de eerste tijd nog niet op een dusdanige temperatuur dat
de kachel mee kon doen. Afijn, ik ben er heelhuids gekomen en ik heb
slechts 1 rit kunnen rijden doordat intussen de wegen volliepen dus voor
een ritje van 20 minuten was ik de hele ochtend bezig want de terugreis
verliep een stuk moeizamer dan de heenreis. De A16, A20 en A13 waren,
zoals te voorzien was, veranderd in een blubberige chaotische route.
Terug in Delft was ik uiteraard blij gezond en zonder schade op de basis
aan te komen maar zulke dagen zullen je altijd bijblijven en komen nu
van pas in de busbrief.
Busbios(coop)
film(pjes)
Zoals ik bij de inleiding al schreef,
heb ik deze keer gekozen voor een film over de beroemde bussen met soms
nog steeds Nederlandse bestemmingen zichtbaar in (of op) Cuba. Deze
video dateert van 2013 dus ga je naar Cuba dan garandeer ik geen
ontmoeting meer met de bussen in deze film want gezien de staat waarin
sommige wagens verkeren zal het na 11 jaar wel einde oefening zijn maar
je weet het nooit want je ziet zelfs een bus voorbijkomen waar men het
bestemmingendisplay vervangen heeft door een voordeur dwars op de
voorzijde te monteren....heel creatief. Deze film is van Hugo Richter.
Een oudere man die woont in de
omgeving van Parijs, ging naar de plaatselijke kerk om te
biechten.
De priester maakt het luikje open van de biechtstoel, en de man
zei : "Vader, tijdens de 1e wereldoorlog klopte er een mooie
vrouw op mijn deur en ze vroeg me om haar te verbergen voor de
Nazi's dus ik verstopte haar op mijn zolder."
De priester zei: "Fantastisch dat je dat gedaan hebt mijn zoon,
er is absoluut geen reden om dat op te biechten."
"Maar het is eigenlijk erger Vader. Ze betaalde me met seks.
Elke dag en twee keer in het weekend."
De priester zei : "Door dat te doen liep je beiden natuurlijk
groot gevaar maar wel begrijpelijk dat in die omstandigheden 2
mensen zich zo gaan gedragen. Maar als je er echt spijt van
hebt, dan zijn nu je zonden vergeven."
"Dank je wel Vader, dat is een pak van mijn hart maar ik heb nóg
een vraagje: "Zal ik haar vertellen dat de oorlog intussen is
afgelopen?" |
|
"Wie heeft tegen u gezegd!!," raast de chef tegen zijn
secretaresse, "dat u hier de hele dag kunt luieren, alleen omdat
ik u een paar keer gekust heb!?"
Lachend reageert de secretaresse: "Mijn advocaat!"
|
Een jager komt thuis en vindt zijn vrouw in
bed met één van zijn vrienden.
Hij neemt zijn wapen en schiet de man dood!
Zijn vrouw verbolgen : "Als je zo verder gaat, raak je al je vrienden
kwijt…...”
|
Tot slot:
Tot zover. Er blijft nog materiaal achter maar dat
bewaar ik voor brief 187. In ieder geval wil ik dan graag (op verzoek
van Leo M) een hoofdstuk wijden aan de TP en dan in het bijzonder
een bustype uit die tijd. Dan kost vast nog een beetje graafwerk
maar dat is het leuke van zo'n onderwerp. Hopelijk hebben jullie je
een beetje kunnen vermaken met het gebodene en zien we elkaar
overdrachtelijk weer begin december
......graag tot de volgend brief, nummer 187.
Hartelijke groeten
Wim Koeleman
Wijsheden:
We kunnen niet
iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen
Het leven is net een krentenbol, met af en toe een hard stukje
Het gaat er niet
om hoe vaak je valt, maar hoe vaak je opstaat
terug naar de