terug naar de
      
 6 augustus 2024

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
 
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
   
   
 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - RTM87 - John Oron - Lesbussen - Abri's - Martijn - Buitenland - Solaris - Pieter film - Raden - Diversen - Clips - Vraag
 
Uitsmijters: Hotelbus - Fantasiebus - Wegwijzers
Busbioscoop: Noord-Holland
Busbabbel: Hitte bestendig
 
 

Dat ik niet helemaal bij de tijd ben, weet ik al een poosje. Ik word (gelukkig) een dagje ouder maar ik reken mezelf nog steeds tot de Eenoog in het land der blinden. Ik heb het over moderne media en het maken van mijn 2 websites. Voor de gepokte en gemazelde medemens zal ik het met een meewarige blik moeten stellen maar dat boeit mij niet echt meer. Ik doe mijn voordeel met bepaalde kennis en ik heb me neergelegd bij het idee dat ik alles weet en wat mijn grenzen zijn. Voor iemand die ooit in de vorige eeuw een fervent anti-internet/computer persoon was, heb ik kans gezien om te komen tot waar ik nu ben. En die denkwijze hoop ik hieronder in praktijk te hebben gebracht.
Veel kijk- en leesplezier.


      
Goud van Oud:

Een met AI opgepoetste foto uit Baarn hieronder. Hoe scherp wil je het hebben? Links staat volgens het bijschrift van de foto de NBM1747 uit 1956 en rechts daarvan staat de Tensen 23 in beeld op het toenmalige station van Baarn. Dat bijschrift zorgt voor wat onduidelijkheid want het zichtbare kenteken leidt naar de NBM1219 uit 1947, een Crossley/Werkspoor terwijl de 1747 een Leyland/den Oudsten is geweest. Aan bijschriften van foto's is dus ook de zekerheid geen 100 % want ook bij de andere bus ontstaat enige onduidelijkheid. Het bijschrift geeft aan dat het wagen 23 zou zijn maar daarbij vind ik een ander jaartal in de overzichten. Het zichtbare getal 10 maakt het er niet duidelijker op dus mijn hoop is gevestigd op lezers en dan gaan mijn gedachten vanzelf uit naar dhr. D.van der Goot. HELP.

Mijn oproep heeft gehoor gevonden bij Dick en Kees waarvoor mijn hartelijke dank. Hieronder hun (verzamelde) toelichting:

Kees: Je ziet hier de NBM 1737 met kenteken NB-99-81 en de Tensen 23 met kenteken NB-76-81 tijdens een stop bij het Station van Baarn. (dus niet kenteken NB-99-01). De verwarring over beide kentekens is begrijpelijk maar een vergelijking met de foto van de NBM 1219 die ik in mijn verzameling heb, biedt uitkomst want deze heeft als duidelijk kenteken NB-99-01. De Tensen 23 is niet in een veel gebruikte lijst met buskentekens te vinden, maar het is echt de 23 met kenteken NB-76-81.

Dick: Deze foto heb ik zelf al lang geleden ontvangen en opgenomen in de geschiedschrijving over vervoerbedrijf Tensen, die momenteel bij mij in bewerking is. De foto is volgens mijn informatiebron gemaakt door wijlen Jan Voerman (de vroegere directeur van touringcarbedrijf Speedwell, die je ook als de "vader" van alle OV-hobbyïsten kunt beschouwen. Al voordat wij geboren waren, trok hij het land door om bijzondere opnamen van bussen, trams en treinen te maken.
Volgens mijn oorspronkelijke informatie is de afgebeelde NBM-bus wagen 1737, en ik denk dat dat klopt. Dit was een Crossley met kenteken NB-99-81, die vanaf 1948 tot 1961 bij de NBM in dienst was. Dus niet de Crossley 1747, die binnen diezelfde periode bij de LTM in dienst was en een heel ander kenteken had, en ook niet de 1219 met kenteken NB-99-01. De door jou genoemde Leyland-bus 1747 is uit veel latere tijden, deze was in 1976 bij Nefkens te Amersfoort in dienst gekomen als bus 47 en in 1983 door de VAD overgenomen en in 1747 vernummerd.
De afgebeelde Tensen-bus is inderdaad de 23 met kenteken NB-76-81 en bouwjaar 1955. Dit was een Volvo/Hoogeveen-lijndienstbus van een type dat bij Tensen slechts twee keer vaker is aangeschaft: bus 11 (PB-70-96) uit 1955 en bus 21 (PB-36-08) uit 1954. De "10" op deze bus is geen wagennummer, maar het LIJNNUMMER. Vanaf een bepaald moment moesten er lijnnummers op de bussen worden vermeld (in dit geval werd dat waarschijnlijk vooral gestimuleerd door de NBM, die vanaf 1955 een gezamenlijke concessie met Tensen had). Omdat de oudere streekbussen vaak nog geen filmkast voor een lijnnummer hadden, werd er onderaan bij de voorruit een wit kastje geplaatst, waar de chauffeur een bepaalde mal overheen moest leggen om het juiste lijnnummer te laten zien. Het witte kastje kon zelfs worden verlicht, waardoor het lijnnummer ook in het donker redelijk zichtbaar was. Op de foto is ook te zien dat op de oude NBM-bus hetzelfde systeem wordt toegepast om het lijnnummer "17" te tonen.

Ik vermoed dat deze foto nog in 1955 of vrij kort daarna is gemaakt, want het was bekend dat zowel NBM als Tensen meestal nieuw materieel inzetten om een goede indruk te maken op de gezamenlijk geëxploiteerde lijn 17 Baarn - Utrecht v.v. Toen ik omstreeks 1960 zelf in Soest en omgeving begon rond te kijken, reed de NBM echt niet meer met dit soort spul op lijn 17. En Tensen-bus 23, die hier hoogstwaarschijnlijk (met conducteur!) op "lange" ritten Amersfoort - Hilversum v.v. van lijn 10 reed (ongeveer de huidige lijn 70), was toen al gedegradeerd tot "korte" ritten Amersfoort - Baarn v.v. van lijn 10 in combinatie met het vrij onbetekenende lijntje 13 Baarn - Pijnenburg v.v.
Hopelijk is alles zo duidelijk.

Nogmaals mijn dank en ik vermoed dat deze foto vaker voor een opknapbeurt is gebruikt waardoor de foto wel opknapt maar de tekst een stuk minder waardoor o.a. de verwarring over het kenteken kon ontstaan. Zelfs AI kon dat niet verzorgen.

De 2e foto in 'Goud van oud' is volgens de gegevens een wagen uit 1928, een Mercedes-Benz van de WSM Loosduinen met wagenparknummer 14. Deze bus heeft dienst gedaan toto 1937. Dit op het oog sjieke voertuig heeft geen 2e kans gekregen en eindigde bij de sloper. Bij een kleurenfoto uit die tijd is achterdocht tegenwoordig geen overbodige luxe door de moderne middelen om een zwart-wit foto digitaal in te kleuren maar ik denk zomaar dat dit wel een originele prent is.


       
EBS 5102 en RTM 87:
Van collega Sam (1e foto) krijg ik vele foto's toegestuurd. In de meeste gevallen betreffen het hedendaagse bussen of activiteiten. Als Sam erbij is geweest, kan ik rekenen op een volle digitale brievenbus. In dit geval trof hij bij het eindpunt van lijn 456 op Schiedam busstation een oudgediende bus aan, de RTM 87. Op het internet staat een webpagina waar ik het qua informatie niet van ga winnen. Een uitgebreide toelichting en andere info over deze wagen uit 1970 via de link.

De 2 laatste vergelijkende foto's laten zien dat veel veranderd is in het OV door de combinatie met de EBS 5102, een Mercedes Citaro hybrid die de eerste pasjes in Haaglanden zette vanaf oktober 2020. Of die bus het gaat overleven zoals de 87 het heeft gedaan valt te betwijfelen maar dan hebben we gelukkig de foto's nog.....

 


       
John Oron - Lesbussen:
Op deze foto's worden de Arriva lesbussen 8238 en 8239 (in dienst gekomen in 2007, buiten dienst gesteld in 2020 en verkocht) voorzien van een wervende bestickering.

Hier op de foto zien we een DAF/van Hool als lesbus bij Connexxion, wagen 4126.
Deze wagen startte in 2004 bij het GVU tot 2007 waarna Novio volgde van 2008 tot 2010 en toen volgde de Connexxion Academy.
In 2015 kwam deze bus alweer bij een tijdelijk eindpunt terecht namelijk Womy.
Van Womy ging de reis in 2016 naar een nieuwe eigenaar, verkeersschool E&R Opleidingen in Nieuwegein waarna in 2018 Womy weer eigenaar werd en de bus geëxporteerd is.

De 8339 uit 2004 zien we hier, ook in dienst van de Connexxion Academy maar dan in de kleuren van de concessie Voorne-Putten. In 2019 volgde afvoer en export.
 

6782: een DAF/Smit Joure uit 1990 die begon bij Westnederland, ZWN volgde in 1994 en in 1999 werd Connexxion de eigenaar. Dit model had de naam Orion Highliner.
In 2007 kwam Womy in beeld en in 2008 de export. Hiernaast een relikwie uit de archieven.

Klik voor een leesbare vergroting op de foto


   
Toelichting:
Hierboven komen lesbussen uit het nabije verleden aan de beurt maar ook EBS heeft gekozen voor een eigen verkeersschool waarvan hier de eerste foto's van de 6770.

De eerder vermeldde heer Sam (Sam van SAMenwerking) stuurde de foto's en ook de derde foto van 2 gelede bussen van Keolis die tijdelijk op het HTM terrein stonden t.b.v. instructie voor het personeel.


       
Haltes en Abri's:
Dit busstation heeft een wel heel bijzondere haltevoorziening: de ShortStory. Tijdens het wachten kun je kiezen voor een verhaaltje. Het lijkt een soort jukebox voor verhaaltjes op de linker foto en op de rechter foto is via een close-up een gedeelte te zien waaruit gekozen kan worden. Ik kwam dit tegen op 'X' in de tijdlijn van 'Sandra rijdt over de Veluwe' dus Sandra bedankt.

Op internet vond ik deze reactie: "Wachthuisje op busstation Wittenberg, bij een kruispunt van wegen in de Veluwse bossen in de buurt van Garderen. Al in de tijd van busmaatschappij VAD was dit een belangrijk overstappunt. Het bushokje met zijn zitkrukken doet denken aan een Amerikaanse 'diner'. Dat was ook de bedoeling van kunstenaar Jerome Symons, die de abri in 2007 vorm gaf in opdracht van de provincie Gelderland. In het wachthuisje zit een jukebox die na een druk op de knop een kort verhaal naar keuze van vijf minuten afspeelt. De overstaptijd tussen de verschillende samenkomende buslijnen is echter maar twee minuten."

De 2 onderste foto's laten zien hoe het kan en hoe het niet moet......

Sfeervol huiselijk tafereel


Minder huiselijk in Chili bij de stad Santa Cruz

 


       
Tekeningen:
Van Martijn ontving ik een serie zelfgemaakte tekeningen waarvan ik in de volgende busbrieven een aantal exemplaren zal laten zien. Martijn ontwerpt deze tekeningen om in een game te gebruiken en hij geeft zelf een toelichting op het waarom en hoe.

Omdat ik voor een creatief project samen met iemand een bus wil gaan maken voor in een computerspel wat tegenwoordig heel populair is: Grand Theft Auto 5.
Dat spel klinkt misschien wat gewelddadig en niet helemaal als een plek voor een prachtige nostalgische bus maar tegenwoordig is dat spel online ook al op zo'n manier aangepast dat mensen het spel ook voor een soort dagelijks leven gebruiken maar dan anders. De één speelt een politieagent, de ander een buschauffeur, een crimineel, een ANWB medewerker. Dus voor die doelgroep is zo'n nostalgische bus natuurlijk wel prachtig. En ik zelf ben bezig met het opnemen van een videoclip met beeldmateriaal opgenomen in dat spel. Dus uiteraard wil ik in die video ook een aantal keren de bus een verschijning geven. Waarschijnlijk is deze informatie voor niet-gamers niet te volgen, maar ik ben er zelf erg enthousiast over en het heeft met mooie nostalgische bussen te maken, dus dat kan weinig kwaad om te vertellen denk ik.

In deze brief voorlopig het laatste 'optreden' van Martijn. Ik heb de afgelopen brieven menig voorbeeld van zijn Grand Theft bus opzet. Als er nieuwe ontwikkelingen zijn dan kom ik er graag op terug.


      
Praag:
Lezer Piet van H. is op vakantie naar Praag geweest en zag daar onderstaande zaken o.a. in het Praagse OV museum. Er staan trammetjes, trolleys en bussen! Er wordt echter helaas maar weinig reclame voor gemaakt. De muurschildering is van een creatieve pizza boer, helaas wat verbleekt. Gelukkig hebben we internet en dan vind je de niet gebleekte versie vanzelf en inderdaad, een opfrisser kan de muurschildering wel gebruiken. Informatie over het museum vind je hier. (al krijg je er een stijve nek van....)

Servië:
John Veerkamp is een autoriteit op busgebied en hij is een samenwerking aangegaan met de ADV (Autobus Documentatie Vereniging sinds 1963). Te bezoeken op deze link van ADV. John vond deze 5 wagens terug die na hun loopbaan bij Veolia Haaglanden bij o.a. de aanloop van EBS in Haaglanden hebben geholpen. Nu dus in Servië actief. Wie had dat kunnen denken ;-)
(met dank aan Harry voor het doorsturen)

Oostenrijk:

Vaste lezers kunnen zich op vakantie niet inhouden en krijg ik vaak een paar foto's zoals we vroeger een "groeten uit" ansichtkaart kregen. Over de bussen op zulke foto's kan ik meestal weinig vertellen maar ter illustratie van de busbrief doen ze het goed. Met dank aan Theo.

 

      
Foto's Niek van S: Foto's uit de eerste hand zijn extra welkom omdat ik me dan geen zorgen hoef te maken over auteursrecht. Dankjewel Niek.

Op deze foto's staan 2 van de nieuwste serie van 10 Solaris trolleybussen voor Arnhem te pronken. Om mezelf een hoop typewerk te besparen en geen kopieergedrag wil promoten, vinden jullie via deze link de meeste info die nodig is. Deze serie loopt van de 5275 t/m de 5284 en wordt ingezet op lijn 352 van Arnhem naar Wageningen. Voor meer technische gegevens verwijs ik graag naar het goeie ouwe Wikipedia.


      
Busfilm 3:
Pieter Bakker stuurde mij recent een aantal filmbeelden uit een ver verleden. Zelf gefilmd tijdens zijn omzwervingen door Nederland toen hij nog een jong ventje was. Hij dacht dat ik er waarschijnlijk wel interesse in zou hebben en dat klopte als een bus. De kwaliteit was er na al die jaren niet op vooruit gegaan dus heb ik ook met deze film een poging gedaan om met Kunstmatige Intelligentie oftewel AI de film wat op te frissen. Helaas is het resultaat niet om over naar huis te schrijven en dat heb ik dan ook maar niet gedaan. Voor films is slechts beperkt AI beschikbaar en dan ook nog eens voor korte video's. Ik neem aan dat in de nabije toekomst meer mogelijk zal zijn dus voor nu de originele film.

De derde film in deze serie laat in het begin veel HTM bussen zien maar later komen nog een paar goudgele rakkers in beeld.

 


       
Wie weet dit?:
Opnieuw een stukje geschiedenis en ik geef alvast een hint: het is in Zuid-Holland. Wil je reageren, ik weet het deze keer zeker maar het zou leuk zijn als er met de juiste locatie gereageerd wordt. De hoofdprijs voor de juiste inzending betreft 'eeuwige roem' met een vermelding in de busbrief.....;-)

Wim H. was een van de eersten om te melden dat dit een foto was van de vestiging Krimpen a/d IJssel. Hij schreef: "De getoonde vestiging is natuurlijk Krimpen ad IJssel na de uitbreiding van de werkplaats, nieuwbouw van het kantoor nu met een extra verdieping en een extra 2e stalling. Het is de vestiging waar ik 23 jaar (van de 50 jaar) hebt gewerkt en daarvan de laatste jaren t/m december 1994 als werkplaatschef. Mijn toenmalige beige Citroen GS is als 3e auto van rechts op de parkeerplaats zichtbaar."

Ook Peter vd H. reageerde: "De locatie waarover de vraag gaat, is de stalling Krimpen a/d IJssel. Dit is momenteel een Arriva vestiging. Deze locatie gaat vanaf 15 december sluiten door de concessie wisseling. Op de foto staan de gelede wagens die tussen Capelle Schollevaar en Krimpen Vijverlaan in de spits om de paar minuten vertrokken naar metrostation Capelse brug. Zelfs vanuit Delft werden er toen in de ochtendspits 2 á 3 ritjes van 10 minuten gereden om het aanbod van de passagiers weg te krijgen. Terwijl de mat ritten heen en weer meer tijd kosten (2× 33 minuten). Na het doortrekken van de metro naar Capelle is dit werk komen te vervallen."

Welke locatie zien we hier?

Westnederland - Krimpen aan den IJssel in 1981


      
Bus te koop?

Hallo Wim,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een oude touringcar of OV bus. Ik wil graag met vrienden een oude (oldtimer) bus ombouwen tot camper.
Weet jij een bus te koop of kun je een berichtje plaatsen in de busbrief?

Mvg Robin Woudsma
robinwoudsma@hotmail.com

Wie kan Robin helpen?


       
Aparte plaatjes:

Van Ed B. kreeg ik de eerste foto met daarop 2 oldtimers die bezoekers gebracht hebben naar Duinrell. De achterste wagen dateert van 1966, een Setra model Domburg vlootnummer 16, reed in 1970 voor Speedwell tot eind 1981 en kwam toen onder de vleugels van de SVA (Stichting Veteraan Autobussen) en zo te zien nog 'alive and kicking'. Klik voor info. De voorste bus is ook van de SVA en het betreft de 1605 en ook hier heb ik een link voor meer informatie.

Daaronder een foto uit vervlogen tijden die Koos van R. mij stuurde met het vermoeden dat men toen vermoedelijk een heel lang verlengsnoer moest gebruiken....

De 3e foto is gewoon een vriendelijke uiting van het openbaar vervoer. Wel een aparte bus op een bepaalde manier want in het rood reed deze wagen voor Veolia onder dit nummer 5348 waarna de bus in 2015 overgenomen werd door Connexxion maar daarna verder leefde onder nummer 5835 wat ongetwijfeld te maken heeft met het feit dat er al een 5348 bij XX reed.


       

Uitsmijter(s):
Foto's van opvallende zaken in deze rubriek.
 
Een zeer opvallende uitvoering van busvervoer.
Wel oppassen bij viaducten......
Ik houd er zelfs rekening mee dat er een heli kan landen.

Geen idee waar dit voor dient maar het is een bus dus vandaar deze plek

Ben benieuwd naar de agenda van deze opzichter

Eerst wordt er een weg omgelegd (dubbele betekenis)
en dan wordt 'ie nog gestolen ook


 


     
Clips:
Weer wat opvallende clipjes gevonden.

De maatschappij verhardt is een veel besproken iets
maar in deze clip zie je dat het ook anders kan
En hoe je onbeleefdheid kunt oplossen.....

       
Busbabbel:

Het klimaat staat dagelijks in het brandpunt van het nieuws dus ik wil daar in deze babbel iets aan bijdragen. Mensen mopperen altijd zoals we weten. We krijgen in Nederland niet de warmte die we de laatste jaren gewend geraakt zijn maar in Griekenland en omliggende landen mogen ze niet mopperen of juist nu wel misschien met 40 graden en hoger? Gelukkig vinden we dat het klimaat wel tegen een stootje kan en we schaffen ons daarom maar veel airco's aan want klimaatbeheersing is toch belangrijk? Dat we daarmee de zaak omdraaien hebben veel mensen niet door. We zitten in het schuitje en we moeten door. Heerlijk zo'n moderne auto met klimaatcontrole en laten we niet vergeten dat er geen bus meer rondrijdt zonder. Ik gun het elke collega want ik moet natuurlijk vaak denken aan mijn beginperiode op de bus. Wat een verschil. Vroeger, daar heb je hem weer. Tja over de toekomst heb ik weinig te vertellen maar over het verleden des te meer. Hoog zomer in een MB200 was een uitdaging kan ik je verzekeren maar we wisten niet beter dus deden we wat nu ook nog gebeurt, we mopperden! Je bus had een raam dat open kon, 2 dakluiken die open geschoven konden worden en later een ventilator die ter verkoeling warme lucht in je gezicht blies. Overdreven? Vergeet het maar. Het ergste heb ik nog niet benoemd namelijk want vroeger en nu worden chauffeurs afgelost, voel je waar ik heen ga? Na een uurtje in de oven die bus heette, kwam het moment dat je 'verlost' werd en je verliet de stoel met een zuigend geluid waarna je aflosser ging zitten met datzelfde zuigende geluid. Eet smakelijk maar ach je was ervan af. Ik vergeet te zeggen dat ook ik weleens moest gaan aflossen en dus gebeurde het omgedraaide. Ik mocht plaatsnemen in het okselvocht van mijn collega. Veel collega's hadden dit geprobeerd te ondervangen door een handdoek mee te nemen maar wat er in de stoelzitting zit, komt er echt wel weer uit. Ik zal het hierbij laten om de eetlust niet verder te ondermijnen. Was het onprettig? Jazeker maar je wist niet beter. De generatie hiervoor had nog geen stuurbekrachtiging dus die hadden het net nog een tikje zwaarder als de zon het binnenklimaat teisterde dus met die moderne bussen in die tijd moest je meer dan tevreden zijn. Tegenwoordig is het zo lekker in de bus dat veel collega's de cabine niet verlaten om de benen te strekken en een praatje met een collega te maken op een eindpunt. Vroeger een 'must' om je rug droog te krijgen maar tijden zijn veranderd. Heeft dat mijn werkplezier in de weg gezeten? Gelukkig niet want als je het zo warm had, moest je niet vergeten dat er ook weer een winter aan zat te komen en dan zat ik vaak met mijn jas aan rillend achter het stuur te 'genieten' van mijn onvoldoende cabineverwarming. Alles heeft altijd 2 kanten.


     
Busbios(coop) film(pjes)

Een prachtige documentaire, historisch Noord-Holland in beeld. De beelden zijn in de afgelopen jaren verzameld door het Regionaal Archief Alkmaar en veelal afkomstig uit privébezit. Sommige beelden zijn uniek en nog nooit te zien geweest.

 


       
      
Een pas gehuwd koppel gaat om een uur of elf slapen.
Na een half uurtje zegt het vrouwtje dat ze het koud heeft.
De lieve echtgenoot gaat het bed uit en haalt een extra deken.
Een half uurtje later zegt de vrouw dat ze het nog steeds koud heeft.
Haar man weer uit bed en hij haalt nog een extra deken.
Een half uurtje later zegt de vrouw weer dat ze het koud heeft maar nu met de vraag:
"Weet je wat mijn vader deed als moeder het koud had?"
"NEEN", was het geïrriteerde antwoord.
"Hij ging boven op ma liggen!"
Hij antwoordt: "Schat, dit is nu toch geen tijd om je vader te gaan halen".
 

Enkele dagen geleden vroeg ik mijn vrouw waar we heen zouden gaan voor onze huwelijksverjaardag.
Ergens waar ik lang niet meer geweest ben, antwoordde ze.
Ik stelde toen voor om naar de keuken te gaan.
Toen is de ruzie begonnen...

 

   

Tot slot:
Terwijl ik deze brief samenstel, krijg ik alweer boeiende bestanden binnen. Ik kan natuurlijk gaan tussenvoegen maar dan wordt ten eerste deze busbrief wel erg lang en ten tweede is het ook roofbouw op de volgende busbrief want daar wil ik graag een ruime keuze hebben om er een smakelijk geheel van te maken dus bij deze aan de inzenders de belofte.....het komt er echt van, nog even geduld aub. De volgende editie hoop ik begin oktober te kunnen presenteren. Tijd vliegt en belofte maakt schuld dus.....

......graag tot de volgend brief, nummer 186.

Hartelijke groeten

       
     

Wijsheden:
      

Je kunt niet meer worden dan jezelf. Je kunt wel meer jezelf worden.

In een waardevol gesprek is het spreken een gevolg van het luisteren.

Accepteer wat je niet kunt veranderen en verander wat je niet kunt accepteren.

terug naar de