Een met AI opgepoetste foto uit Baarn hieronder.
Hoe scherp wil je het hebben? Links staat volgens het bijschrift
van de foto de NBM1747 uit 1956 en rechts daarvan staat de
Tensen 23 in beeld op het toenmalige station van Baarn. Dat
bijschrift zorgt voor wat onduidelijkheid want het zichtbare
kenteken leidt naar de NBM1219 uit 1947, een Crossley/Werkspoor
terwijl de 1747 een Leyland/den Oudsten is geweest. Aan
bijschriften van foto's is dus ook de zekerheid geen 100 % want
ook bij de andere bus ontstaat enige onduidelijkheid. Het
bijschrift geeft aan dat het wagen 23 zou zijn maar daarbij vind
ik een ander jaartal in de overzichten. Het zichtbare getal 10
maakt het er niet duidelijker op dus mijn hoop is gevestigd op
lezers en dan gaan mijn gedachten vanzelf uit naar dhr. D.van
der Goot. HELP.
Mijn oproep heeft gehoor gevonden bij Dick en
Kees waarvoor mijn hartelijke dank. Hieronder hun (verzamelde)
toelichting:
Kees: Je ziet hier de NBM 1737 met
kenteken NB-99-81 en de Tensen 23 met kenteken NB-76-81 tijdens
een stop bij het Station van Baarn. (dus niet kenteken
NB-99-01). De verwarring over beide kentekens is begrijpelijk
maar een vergelijking met de foto van de NBM 1219 die ik in mijn
verzameling heb, biedt uitkomst want deze heeft als duidelijk
kenteken NB-99-01. De Tensen 23 is niet in een veel gebruikte
lijst met buskentekens te vinden, maar het is echt de 23 met
kenteken NB-76-81.
Dick: Deze foto heb ik zelf al lang
geleden ontvangen en opgenomen in de geschiedschrijving over
vervoerbedrijf Tensen, die momenteel bij mij in bewerking is. De
foto is volgens mijn informatiebron gemaakt door wijlen Jan
Voerman (de vroegere directeur van touringcarbedrijf Speedwell,
die je ook als de "vader" van alle OV-hobbyïsten kunt
beschouwen. Al voordat wij geboren waren, trok hij het land door
om bijzondere opnamen van bussen, trams en treinen te maken.
Volgens mijn oorspronkelijke informatie is de afgebeelde NBM-bus
wagen 1737, en ik denk dat dat klopt. Dit was een Crossley met
kenteken NB-99-81, die vanaf 1948 tot 1961 bij de NBM in dienst
was. Dus niet de Crossley 1747, die binnen diezelfde periode bij
de LTM in dienst was en een heel ander kenteken had, en ook niet
de 1219 met kenteken NB-99-01. De door jou genoemde Leyland-bus
1747 is uit veel latere tijden, deze was in 1976 bij Nefkens te
Amersfoort in dienst gekomen als bus 47 en in 1983 door de VAD
overgenomen en in 1747 vernummerd.
De afgebeelde Tensen-bus is inderdaad de 23 met kenteken
NB-76-81 en bouwjaar 1955. Dit was een Volvo/Hoogeveen-lijndienstbus
van een type dat bij Tensen slechts twee keer vaker is
aangeschaft: bus 11 (PB-70-96) uit 1955 en bus 21 (PB-36-08) uit
1954. De "10" op deze bus is geen wagennummer, maar het
LIJNNUMMER. Vanaf een bepaald moment moesten er lijnnummers op
de bussen worden vermeld (in dit geval werd dat waarschijnlijk
vooral gestimuleerd door de NBM, die vanaf 1955 een gezamenlijke
concessie met Tensen had). Omdat de oudere streekbussen vaak nog
geen filmkast voor een lijnnummer hadden, werd er onderaan bij
de voorruit een wit kastje geplaatst, waar de chauffeur een
bepaalde mal overheen moest leggen om het juiste lijnnummer te
laten zien. Het witte kastje kon zelfs worden verlicht, waardoor
het lijnnummer ook in het donker redelijk zichtbaar was. Op de
foto is ook te zien dat op de oude NBM-bus hetzelfde systeem
wordt toegepast om het lijnnummer "17" te tonen.
Ik vermoed dat deze foto nog in 1955 of vrij kort daarna is
gemaakt, want het was bekend dat zowel NBM als Tensen meestal
nieuw materieel inzetten om een goede indruk te maken op de
gezamenlijk geëxploiteerde lijn 17 Baarn - Utrecht v.v. Toen ik
omstreeks 1960 zelf in Soest en omgeving begon rond te kijken,
reed de NBM echt niet meer met dit soort spul op lijn 17. En
Tensen-bus 23, die hier hoogstwaarschijnlijk (met conducteur!)
op "lange" ritten Amersfoort - Hilversum v.v. van lijn 10 reed
(ongeveer de huidige lijn 70), was toen al gedegradeerd tot
"korte" ritten Amersfoort - Baarn v.v. van lijn 10 in combinatie
met het vrij onbetekenende lijntje 13 Baarn - Pijnenburg v.v.
Hopelijk is alles zo duidelijk.
Nogmaals mijn dank en ik vermoed dat deze foto
vaker voor een opknapbeurt is gebruikt waardoor de foto wel
opknapt maar de tekst een stuk minder waardoor o.a. de
verwarring over het kenteken kon ontstaan. Zelfs AI kon dat niet
verzorgen.
De 2e foto in 'Goud van oud' is volgens de gegevens een
wagen uit 1928, een Mercedes-Benz van de WSM Loosduinen met
wagenparknummer 14. Deze bus heeft dienst gedaan toto 1937. Dit op het
oog sjieke voertuig heeft geen 2e kans gekregen en eindigde bij de
sloper. Bij een kleurenfoto uit die tijd is achterdocht tegenwoordig
geen overbodige luxe door de moderne middelen om een zwart-wit foto
digitaal in te kleuren maar ik denk zomaar dat dit wel een originele
prent is.
EBS 5102 en RTM 87:
Van collega Sam (1e foto) krijg ik vele
foto's toegestuurd. In de meeste gevallen betreffen het hedendaagse
bussen of activiteiten. Als Sam erbij is geweest, kan ik rekenen op een
volle digitale brievenbus. In dit geval trof hij bij het eindpunt van
lijn 456 op Schiedam busstation een oudgediende bus aan, de RTM 87. Op
het internet staat een webpagina waar ik het qua informatie niet van ga
winnen.
Een uitgebreide toelichting en andere info over deze wagen uit
1970 via de link.
De 2 laatste vergelijkende foto's laten zien dat veel
veranderd is in het OV door de combinatie met de EBS 5102, een Mercedes
Citaro hybrid die de eerste pasjes in Haaglanden zette vanaf oktober
2020. Of die bus het gaat overleven zoals de 87 het heeft gedaan valt te
betwijfelen maar dan hebben we gelukkig de foto's nog.....
John Oron - Lesbussen:
Op deze foto's worden de Arriva lesbussen 8238 en 8239 (in dienst
gekomen in 2007, buiten dienst gesteld in 2020 en verkocht) voorzien van
een wervende bestickering.
|
Hier op de foto zien we een DAF/van Hool als lesbus bij
Connexxion, wagen 4126.
Deze wagen startte in 2004 bij het GVU tot 2007 waarna Novio volgde van 2008 tot
2010 en toen volgde de Connexxion Academy.
In 2015 kwam deze bus alweer bij een tijdelijk eindpunt terecht namelijk Womy.
Van Womy ging de reis in 2016 naar een nieuwe eigenaar, verkeersschool E&R
Opleidingen in Nieuwegein waarna in 2018 Womy weer eigenaar werd en de bus
geëxporteerd is.
|
De 8339 uit 2004 zien we hier, ook in dienst van de Connexxion
Academy maar dan in de kleuren van de concessie Voorne-Putten. In 2019 volgde
afvoer en export.
|
6782: een DAF/Smit Joure uit 1990 die begon bij Westnederland,
ZWN volgde in 1994 en in 1999 werd Connexxion de eigenaar. Dit model had de naam
Orion Highliner.
In 2007 kwam Womy in beeld en in 2008 de export. Hiernaast een relikwie uit de
archieven.
|
Klik voor een leesbare vergroting op de foto
|
Toelichting:
Hierboven komen lesbussen uit het nabije
verleden aan de beurt maar ook EBS heeft gekozen voor
een eigen verkeersschool waarvan hier de eerste foto's
van de 6770.
De eerder vermeldde heer
Sam (Sam van SAMenwerking) stuurde de foto's en ook de
derde foto van 2 gelede bussen van Keolis die tijdelijk
op het HTM terrein stonden t.b.v. instructie voor het
personeel.
Haltes en Abri's:
Dit
busstation heeft een wel heel bijzondere haltevoorziening: de
ShortStory. Tijdens het wachten kun je kiezen voor een verhaaltje.
Het lijkt een soort jukebox voor verhaaltjes op de linker foto en op
de rechter foto is via een close-up een gedeelte te zien waaruit
gekozen kan worden. Ik kwam dit tegen op 'X' in de tijdlijn van
'Sandra rijdt over de Veluwe' dus Sandra bedankt.
Op internet vond ik deze
reactie: "Wachthuisje op busstation Wittenberg, bij een
kruispunt van wegen in de Veluwse bossen in de buurt van
Garderen. Al in de tijd van busmaatschappij VAD was dit een
belangrijk overstappunt. Het bushokje met zijn zitkrukken doet
denken aan een Amerikaanse 'diner'. Dat was ook de bedoeling van
kunstenaar Jerome Symons, die de abri in 2007 vorm gaf in
opdracht van de provincie Gelderland. In het wachthuisje zit een
jukebox die na een druk op de knop een kort verhaal naar keuze
van vijf minuten afspeelt. De overstaptijd tussen de
verschillende samenkomende buslijnen is echter maar twee
minuten."
De 2 onderste foto's laten zien
hoe het kan en hoe het niet moet......
Tekeningen:
Van Martijn ontving ik een serie zelfgemaakte tekeningen waarvan ik
in de volgende busbrieven een aantal exemplaren zal laten zien. Martijn
ontwerpt deze tekeningen om in een game te gebruiken en hij geeft
zelf een toelichting op het waarom en hoe.
Omdat ik voor een creatief project samen met iemand
een bus wil gaan maken voor in een computerspel wat tegenwoordig
heel populair is: Grand Theft Auto 5.
Dat spel klinkt misschien wat gewelddadig en niet helemaal als een
plek voor een prachtige nostalgische bus maar tegenwoordig is dat
spel online ook al op zo'n manier aangepast dat mensen het spel ook
voor een soort dagelijks leven gebruiken maar dan anders. De één
speelt een politieagent, de ander een buschauffeur, een crimineel,
een ANWB medewerker. Dus voor die doelgroep is zo'n nostalgische bus
natuurlijk wel prachtig. En ik zelf ben bezig met het opnemen van
een videoclip met beeldmateriaal opgenomen in dat spel. Dus
uiteraard wil ik in die video ook een aantal keren de bus een
verschijning geven. Waarschijnlijk is deze informatie voor
niet-gamers niet te volgen, maar ik ben er zelf erg enthousiast over
en het heeft met mooie nostalgische bussen te maken, dus dat kan
weinig kwaad om te vertellen denk ik.
In deze brief voorlopig het laatste 'optreden' van
Martijn. Ik heb de afgelopen brieven menig voorbeeld van zijn Grand
Theft bus opzet. Als er nieuwe ontwikkelingen zijn dan kom ik er
graag op terug.
Praag:
Lezer Piet van H. is op vakantie naar Praag geweest en zag daar
onderstaande zaken o.a. in het Praagse OV museum. Er staan
trammetjes, trolleys en bussen! Er wordt echter helaas maar
weinig reclame voor gemaakt. De muurschildering is van een
creatieve pizza boer, helaas wat verbleekt. Gelukkig hebben we
internet en dan vind je de niet gebleekte versie vanzelf en
inderdaad, een opfrisser kan de muurschildering wel gebruiken.
Informatie over
het museum vind je hier. (al krijg je er een stijve nek
van....)
Servië:
John Veerkamp is een autoriteit op
busgebied en hij is een samenwerking aangegaan met de ADV
(Autobus Documentatie Vereniging sinds 1963). Te bezoeken op
deze link van ADV. John
vond deze 5 wagens terug die na hun loopbaan bij Veolia
Haaglanden bij o.a. de aanloop van EBS in Haaglanden hebben
geholpen. Nu dus in Servië actief. Wie had dat kunnen denken ;-)
(met dank aan Harry voor het doorsturen)
Oostenrijk:
Vaste lezers kunnen zich op
vakantie niet inhouden en krijg ik vaak een paar foto's zoals we
vroeger een "groeten uit" ansichtkaart kregen. Over de bussen op
zulke foto's kan ik meestal weinig vertellen maar ter
illustratie van de busbrief doen ze het goed. Met dank aan Theo.
Foto's Niek van S:
Foto's uit de eerste hand zijn extra welkom omdat ik me dan
geen zorgen hoef te maken over auteursrecht. Dankjewel Niek.
Op deze foto's staan 2 van de
nieuwste serie van 10 Solaris trolleybussen voor Arnhem te
pronken. Om mezelf een hoop typewerk te besparen en geen
kopieergedrag wil promoten, vinden jullie
via deze link de meeste info die nodig is. Deze
serie loopt van de 5275 t/m de 5284 en wordt ingezet op lijn
352 van Arnhem naar Wageningen. Voor meer technische
gegevens verwijs ik graag naar het
goeie ouwe Wikipedia.
Busfilm 3:
Pieter Bakker stuurde mij
recent een aantal filmbeelden uit een ver verleden. Zelf
gefilmd tijdens zijn omzwervingen door Nederland toen hij
nog een jong ventje was. Hij dacht
dat ik er waarschijnlijk wel interesse in zou hebben en dat
klopte als een bus. De kwaliteit was er na al die jaren niet
op vooruit gegaan dus heb ik ook met deze film een poging gedaan
om met
Kunstmatige Intelligentie oftewel AI de film wat op te
frissen. Helaas is het resultaat niet om over naar huis te
schrijven en dat heb ik dan ook maar niet gedaan. Voor films
is slechts beperkt AI beschikbaar en dan ook nog eens voor
korte video's. Ik neem aan dat in de nabije toekomst meer
mogelijk zal zijn dus voor nu de originele film.
De derde film in deze serie laat
in het begin veel HTM bussen zien maar later komen nog een paar
goudgele rakkers in beeld.
Wie weet dit?:
Opnieuw een stukje
geschiedenis en ik geef alvast een hint: het is in
Zuid-Holland. Wil je reageren, ik weet het deze keer zeker
maar het zou leuk zijn als er met de juiste locatie
gereageerd wordt. De hoofdprijs voor de juiste inzending
betreft 'eeuwige roem' met een vermelding in de
busbrief.....;-)
Wim H. was een van de eersten om
te melden dat dit een foto was van de vestiging Krimpen a/d
IJssel. Hij schreef: "De getoonde vestiging is natuurlijk
Krimpen ad IJssel na de uitbreiding van de werkplaats, nieuwbouw
van het kantoor nu met een extra verdieping en een extra 2e
stalling. Het is de vestiging waar ik 23 jaar (van de 50 jaar)
hebt gewerkt en daarvan de laatste jaren t/m december 1994 als
werkplaatschef. Mijn toenmalige beige Citroen GS is als 3e auto
van rechts op de parkeerplaats zichtbaar."
Ook Peter vd H. reageerde: "De
locatie waarover de vraag gaat, is de stalling Krimpen a/d
IJssel. Dit is momenteel een Arriva vestiging. Deze locatie gaat
vanaf 15 december sluiten door de concessie wisseling. Op de
foto staan de gelede wagens die tussen Capelle Schollevaar en
Krimpen Vijverlaan in de spits om de paar minuten vertrokken
naar metrostation Capelse brug. Zelfs vanuit Delft werden er
toen in de ochtendspits 2 á 3 ritjes van 10 minuten gereden om
het aanbod van de passagiers weg te krijgen. Terwijl de mat
ritten heen en weer meer tijd kosten (2× 33 minuten). Na het
doortrekken van de metro naar Capelle is dit werk komen te
vervallen."
Welke locatie zien we hier?
Westnederland - Krimpen aan den IJssel
in 1981
|
Bus te koop?
Hallo Wim,
Ik ben al een tijdje op zoek naar een oude touringcar of OV
bus. Ik wil graag met vrienden een oude (oldtimer) bus
ombouwen tot camper.
Weet jij een bus te koop of kun je een berichtje plaatsen in
de busbrief?
Mvg Robin Woudsma
robinwoudsma@hotmail.com
Wie kan Robin helpen?
Aparte plaatjes:
Van Ed B. kreeg ik de eerste foto met
daarop 2 oldtimers die bezoekers gebracht hebben naar Duinrell.
De achterste wagen dateert van 1966, een Setra model Domburg
vlootnummer 16, reed in 1970 voor Speedwell tot eind 1981 en
kwam toen onder de vleugels van de SVA (Stichting Veteraan
Autobussen) en zo te zien nog 'alive and kicking'.
Klik voor
info. De voorste bus is ook van de SVA en het betreft de
1605 en ook hier heb ik
een
link voor meer informatie.
Daaronder een foto uit vervlogen
tijden die Koos van R. mij stuurde met het vermoeden dat men
toen vermoedelijk een heel lang verlengsnoer moest gebruiken....
De 3e foto is gewoon een
vriendelijke uiting van het openbaar vervoer. Wel een aparte bus
op een bepaalde manier want in het rood reed deze wagen voor
Veolia onder dit nummer 5348 waarna de bus in 2015 overgenomen
werd door Connexxion maar daarna verder leefde onder nummer 5835
wat ongetwijfeld te maken heeft met het feit dat er al een 5348
bij XX reed.
Uitsmijter(s):
Foto's van opvallende zaken in deze
rubriek.
Een zeer opvallende uitvoering van busvervoer.
Wel oppassen bij viaducten......
Ik houd er zelfs rekening mee dat er een heli kan landen.
|
Geen idee waar dit voor dient maar het is een bus dus vandaar
deze plek
|
Ben benieuwd naar de agenda van deze opzichter
|
Eerst wordt er een weg omgelegd (dubbele betekenis)
en dan wordt 'ie nog gestolen ook
|
Clips:
Weer wat opvallende clipjes gevonden.
De maatschappij verhardt is een veel besproken iets
maar in deze clip zie je dat het ook anders kan |
En hoe je onbeleefdheid kunt oplossen..... |
|
|
Busbabbel:
Het klimaat staat dagelijks in het
brandpunt van het nieuws dus ik wil daar in deze babbel iets aan
bijdragen. Mensen mopperen altijd zoals we weten. We krijgen in
Nederland niet de warmte die we de laatste jaren gewend geraakt zijn
maar in Griekenland en omliggende landen mogen ze niet mopperen of juist
nu wel misschien met 40 graden en hoger? Gelukkig vinden we dat het
klimaat wel tegen een stootje kan en we schaffen ons daarom maar veel
airco's aan want klimaatbeheersing is toch belangrijk? Dat we daarmee de
zaak omdraaien hebben veel mensen niet door. We zitten in het schuitje
en we moeten door. Heerlijk zo'n moderne auto met klimaatcontrole en
laten we niet vergeten dat er geen bus meer rondrijdt zonder. Ik gun het
elke collega want ik moet natuurlijk vaak denken aan mijn beginperiode
op de bus. Wat een verschil. Vroeger, daar heb je hem weer. Tja over de
toekomst heb ik weinig te vertellen maar over het verleden des te meer.
Hoog zomer in een MB200 was een uitdaging kan ik je verzekeren maar we
wisten niet beter dus deden we wat nu ook nog gebeurt, we mopperden! Je
bus had een raam dat open kon, 2 dakluiken die open geschoven konden
worden en later een ventilator die ter verkoeling warme lucht in je
gezicht blies. Overdreven? Vergeet het maar. Het ergste heb ik nog niet
benoemd namelijk want vroeger en nu worden chauffeurs afgelost, voel je
waar ik heen ga? Na een uurtje in de oven die bus heette, kwam het
moment dat je 'verlost' werd en je verliet de stoel met een zuigend
geluid waarna je aflosser ging zitten met datzelfde zuigende geluid. Eet
smakelijk maar ach je was ervan af. Ik vergeet te zeggen dat ook ik
weleens moest gaan aflossen en dus gebeurde het omgedraaide. Ik mocht
plaatsnemen in het okselvocht van mijn collega. Veel collega's hadden
dit geprobeerd te ondervangen door een handdoek mee te nemen maar wat er
in de stoelzitting zit, komt er echt wel weer uit. Ik zal het hierbij
laten om de eetlust niet verder te ondermijnen. Was het onprettig?
Jazeker maar je wist niet beter. De generatie hiervoor had nog geen
stuurbekrachtiging dus die hadden het net nog een tikje zwaarder als de
zon het binnenklimaat teisterde dus met die moderne bussen in die tijd
moest je meer dan tevreden zijn. Tegenwoordig is het zo lekker in de bus
dat veel collega's de cabine niet verlaten om de benen te strekken en
een praatje met een collega te maken op een eindpunt. Vroeger een 'must'
om je rug droog te krijgen maar tijden zijn veranderd. Heeft dat mijn
werkplezier in de weg gezeten? Gelukkig niet want als je het zo warm
had, moest je niet vergeten dat er ook weer een winter aan zat te komen
en dan zat ik vaak met mijn jas aan rillend achter het stuur te
'genieten' van mijn onvoldoende cabineverwarming. Alles heeft altijd 2
kanten.
Busbios(coop)
film(pjes)
Een prachtige documentaire,
historisch Noord-Holland in beeld. De beelden zijn in de afgelopen jaren
verzameld door het Regionaal Archief Alkmaar en veelal afkomstig uit
privébezit. Sommige beelden zijn uniek en nog nooit te zien geweest.
Een pas gehuwd koppel gaat om een
uur of elf slapen.
Na een half uurtje zegt het vrouwtje dat ze het koud heeft.
De lieve echtgenoot gaat het bed uit en haalt een extra deken.
Een half uurtje later zegt de vrouw dat ze het nog steeds koud
heeft.
Haar man weer uit bed en hij haalt nog een extra deken.
Een half uurtje later zegt de vrouw weer dat ze het koud heeft
maar nu met de vraag:
"Weet je wat mijn vader deed als moeder het
koud had?"
"NEEN", was het geïrriteerde antwoord.
"Hij ging boven op ma liggen!"
Hij antwoordt: "Schat, dit is nu toch geen tijd om je vader te
gaan halen".
|
|
Enkele dagen geleden vroeg ik mijn vrouw waar we heen zouden
gaan voor onze huwelijksverjaardag.
Ergens waar ik lang niet meer geweest ben, antwoordde ze.
Ik stelde toen voor om naar de keuken te gaan.
Toen is de ruzie begonnen...
|
Tot slot:
Terwijl ik deze brief samenstel, krijg ik alweer
boeiende bestanden binnen. Ik kan natuurlijk gaan tussenvoegen maar
dan wordt ten eerste deze busbrief wel erg lang en ten tweede is het
ook roofbouw op de volgende busbrief want daar wil ik graag een
ruime keuze hebben om er een smakelijk geheel van te maken dus bij
deze aan de inzenders de belofte.....het komt er echt van, nog even
geduld aub. De volgende editie hoop ik begin oktober te kunnen
presenteren. Tijd vliegt en belofte maakt schuld dus.....
......graag tot de volgend brief, nummer 186.
Hartelijke groeten
Wijsheden:
Je kunt niet meer worden dan jezelf. Je kunt wel
meer jezelf worden.
In een waardevol gesprek is het spreken een gevolg
van het luisteren.
Accepteer wat je niet kunt veranderen en verander
wat je niet kunt accepteren.
terug naar de