MAN scout:
Op de valreep kreeg ik bericht van oud-collega Antonio en
wilde ik dit onderwerp nog graag toevoegen aan deze al volle
busbrief. De 6413 heeft vele jaren dienst gereden in
Haaglanden, om precies te zijn: tussen 2001 en 2009 en
ikzelf heb er 5 keer een dienst mee gereden in 2008 en 2009.
Antonio schrijft:
Vorig jaar heb ik de ex-Connexxion MAN Scout 6413
overgenomen van een uitzendburo. Deze bus heeft jarenlang
trouw in Limburg rondgereden. Via via kreeg ik de tip dat ie
te koop was en na een bezoek aldaar heb ik hem gekocht.
Zoals je waarschijnlijk nog weet was ik een enorme fan van
de Scoutjes.
In januari 2024 is de 6413 weer in originele Connexxion
kleuren gespoten en twee maandjes later weer van logo's
voorzien zodat de 6413 er weer picobello uitziet.
Afgelopen week bestond Connexxion 25 jaar en dat werd
gevierd door OVCN (Openbaar Vervoer Collectie Nederland) in
de omgeving van Haarlem, Amstelveen en Alphen/Boskoop.
De 6413 heeft daar aan meegedaan en bij deze stuur ik je wat
foto's. De 6413 heeft voor geïnteresseerden ook een Facebook
pagina : MAN Berkhof Scout 6413, daar staat het hele
verhaal.
Busfilm 2:
Pieter Bakker stuurde mij
recent een aantal filmbeelden uit een ver verleden. Zelf
gefilmd tijdens zijn omzwervingen door Nederland toen hij
nog een jong ventje was. Hij dacht
dat ik er waarschijnlijk wel interesse in zou hebben en dat
klopte als een bus. De kwaliteit was er na al die jaren niet
op vooruit gegaan dus heb ik ook met deze film een poging gedaan
om met
Kunstmatige Intelligentie oftewel AI de film wat op te
frissen. Helaas is het resultaat niet om over naar huis te
schrijven en dat heb ik dan ook maar niet gedaan. Voor films
is slechts beperkt AI beschikbaar en dan ook nog eens voor
korte video's. Ik neem aan dat in de nabije toekomst meer
mogelijk zal zijn dus voor nu de originele film.
Wie weet dit?:
Op de vorige raadplaatjes in
busbrief 182 en 183 heb ik een aardig aantal reacties mogen
ontvangen dus ik houd dit item nog even actief. Ik heb wel
een idee waar dit is maar ik laat me verrassen of ik het
goed heb.
Reactie van Ferdinand:
Het station op de foto is het inmiddels in oktober 2007, in de
nachtelijke uurtjes tussen 01:00 en 05:00 uur, gesloopte station
van Alphen aan den Rijn. Dat werd 's nachts gedaan omdat er in
die uren geen treinen reden.
Gesloopt door
Vlasman.
Klik op Vlasman voor een video. In 2010 is er een nieuw
NS-station en busstation Alphen aan den Rijn in gebruik genomen.
Omroep West deed verslag.
Reactie van Marthijn:
Het plaatje toont het stationsgebouw van Alphen aan den Rijn. Ik
weet niet of dat jouw vermoeden hetzelfde was.
Reactie Erik: De
raadplaat uit deze busbrief is door middel van vogelperspectief
gemaakt van het oude NS station Alphen aan de Rijn.
Welke locatie zien we hier?
|
München:
Al vaker heb ik aandacht gevraagd en
geschonken aan het fenomeen aanhangbus. Bij ons rijdt een
chauffeur in de spits met een gelede bus en daarna starten de
dal- cq avonduren en is een gelede bus ietwat overdreven voor
een handjevol passagiers. In München is daar wel ook en oor voor
te vinden blijkens deze foto's die ik van 'mijn' hoffotograaf
heer Sam mocht ontvangen. Sam is in Haaglanden fanatiek op
oorlogspad om zoveel mogelijk vast te leggen. Deze eigenschap
heeft hij op vakantie meegenomen en vandaar deze foto's.
De plaatjes spreken voor zich. Hoe dat geregeld is met
plaatsbewijzen weet ik niet maar dat zal in Duitsland grondig
opgelost zijn. De totale lengte bedraagt 23 meter dus dat zal
wellicht invloed hebben op welke busroute geschikt is. Dat de
bus een MAN Lion's City is, zal de kenner niet zijn ontgaan maar
het merk van de aanhanger is waarschijnlijk minder bekend maar het gaat om een Göppel Go4City in dienst van
het vervoerbedrijf MVG. Niet de darter.....maar Münchner Verkehr
Gesellschaft.
Van John Oron ontving ik op de
valreep een foto die ik er nog bij kon plaatsen en waarop te
zien is dat er ook hier aanhangers getest worden/werden door VDL.