terug naar de
      
 7 april 2024

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
 
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
   
   
 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - Brandb(l)ussen - John Oron - Marty - Abri's - Martijn - 2e leven - Pieter - Raden - Diversen
 
Uitsmijters: Bijzondere bussen
Busbioscoop: Rellen Den Haag
Busbabbel: Cijfers, nummers en getallen
 
 

De knoppen zwellen, de natuur loopt uit en dus probeer ik daarop te letten want de lente is weer voorbij voor je er erg in had. Niet dat het iets wijzigt aan de inhoud van deze busbrief maar toch. De dageraad is weer eens aangepast wat voor sommigen een probleem oplevert. Ach, het is maar 2 keer per jaar een dingetje. Een soort jetlag eigenlijk en daar wennen we meestal ook wel aan. De busbrief zoals gezegd, laat zich er niet door beÔnvloeden en dus zoals vanouds een verzameling bekende zaken waar de meeste van jullie hopelijk tevreden mee en over zijn. Ik realiseerde me dat we een uur inleverden maar we hadden dit jaar een dag extra. Of dat invloed gehad heeft op deze brief lees je vanzelf. Ik doe mijn best, jullie doen de rest. Succes ;-)


      
Goud van Oud:

Opnieuw een foto in deze rubriek waar de sfeer vanaf druipt. Er vallen meerdere zaken op en om te beginnen zie je dat er een reserveband verplicht was. Of dat zinvol was, durf ik niet te zeggen want ik vraag me wel af hoe ze toen de band over de velg kregen in geval van het vervangen onderweg. Ook valt de bestemming op want in die jaren werd de naam Drachten nog op de oude manier geschreven als beoogt eindpunt terwijl op de zijkant van de bus de 'moderne' naam pronkt. Mogelijk heeft het te maken met de Friese taal waarin de naam zo is bewaard en gebleven. De bus staat hier op de Westersingel in vermoedelijk het jaar 1924. Motormerk en/of carrosseriebouwer zijn niet te achterhalen maar als eerste foto in dit hoofdstuk voldoet het volledig

.

De 2e foto is er eentje uit vermoedelijk Groot BrittanniŽ gezien de kant van de wagen waar het stuur geplaatst is. Een soort combinatie van een bus en een personenvoertuig. De originele foto zag er wat beduimeld uit en ik heb toen maar eens geprobeerd om met het tegenwoordig beschikbare AI de foto op te knappen. Nou, dat mag een succes heten. Het is een messcherpe foto geworden dus leuk om vaker te proberen.


       
Brandb(l)ussen:
Bussen hebben zoals alles in de maatschappij te maken met brand. Er zijn voorbeelden genoeg en dat is zeker geen dingetje van tegenwoordig want ik kan een lijst maken van hier tot Drachten. Meestal blijft de schade beperkt en kan er herstel volgen maar het gaat ook weleens echt mis en is er geen houden aan. Diesel, gas of elektrisch heeft nauwelijks invloed of het vaker gebeurt. Van voertuigen uit elke categorie zijn voorbeelden te vinden. In deze rubriek 3 foto's van bussen die niet voor herstel in aanmerking zijn gekomen. De Connexxionbus is tijdelijk voorzien van een airco nadat het erg heet was geworden.
De 2e foto betreft een wagen van de HTM die strandde op de Viaductweg in Den Haag in 1983. Einde oefening.
De derde foto is geen OVbus maar de touringcar die onlangs tijdens rellen in Den Haag door de relschoppers in brand gestoken is. In de rubriek Busbios verder in deze brief staat een film die velen van jullie vermoedelijk wel op de televisie hebt gezien over deze treurige rellen en daar zie je deze uitgebrande touringcar nogmaals.

 


       
John Oron - Lesbussen:
De heer Oron heeft mij intussen een compleet wagenpark aan lesbussen gestuurd dus de hoogste tijd om daarmee aan de slag te gaan. (Zie ook het hoofdstuk 2e leven) In deze brief 3 voorbeelden en een anonieme foto met een handigheidje voor instructeurs.....

De eerste foto betreft de 3684, een DAF/MB200 van WN uit 1986,
na de overgang naar de ZWN-groep onder die vlag tussen 1994 en 1999
en vanaf 1999 actief bij XX. Afgevoerd in 2002 naar Womy en gesloopt.

Uit dezelfde familie komt deze 3693
Dezelfde levensloop als de 3684
van 1999 tot 2004 bij XX en daarna volgde geen sloop maar export

   
In 1982 bij de OAD gereden onder nummer185.
Deze DAF/BOVA ging als 603 aan de slag bij NZHtours in december1987
waarna de bus enige tijd als de 198 reed bij de NZH verkeersschool
waarna in 1999 BOVO de bus enige tijd overnam. Geen eindtijd bekend.

Een handigheidje voor instructeurs

 

 

   
Marty Werkman:
Webmaster Marty van OVinBoskoop stuurde mij een aantal foto's van opvallende bussen. En die omschrijving klopt volkomen. Kijk en beoordeel of 'opvallend' de lading dekt.

Geen gegevens beschikbaar maar gewoon om je te verbazen over de giga bus, de vliegende bus en de varende bus


       
Haltes en Abri's:
Toelichting bij elke foto.

Hoe knus wil je het hebben?

  Ik neem aan dat iemand hier een grapje mee wilde maken en
zelf aan het knutselen is geslagen met dit resultaat
want de suggestie bij de foto betrof de naam voor deze halte
"abrikoos"

Eerlijk gezegd hoop ik niet dat dit een abri betreft
maar een faciliteit op een camping.
Toch is het een idee misschien.....

 
Een abri uit de serie strak.
Lijkt getekend maar helemaal zeker ben ik daarover niet
hoewel.....

 


       
Tekeningen:
Van Martijn ontving ik een serie zelfgemaakte tekeningen waarvan ik in de volgende busbrieven een aantal exemplaren zal laten zien. Martijn ontwerpt deze tekeningen om in een game te gebruiken en hij geeft zelf een toelichting op het waarom en hoe.

Omdat ik voor een creatief project samen met iemand een bus wil gaan maken voor in een computerspel wat tegenwoordig heel populair is: Grand Theft Auto 5.
Dat spel klinkt misschien wat gewelddadig en niet helemaal als een plek voor een prachtige nostalgische bus maar tegenwoordig is dat spel online ook al op zo'n manier aangepast dat mensen het spel ook voor een soort dagelijks leven gebruiken maar dan anders. De ťťn speelt een politieagent, de ander een buschauffeur, een crimineel, een ANWB medewerker. Dus voor die doelgroep is zo'n nostalgische bus natuurlijk wel prachtig. En ik zelf ben bezig met het opnemen van een videoclip met beeldmateriaal opgenomen in dat spel. Dus uiteraard wil ik in die video ook een aantal keren de bus een verschijning geven. Waarschijnlijk is deze informatie voor niet-gamers niet te volgen, maar ik ben er zelf erg enthousiast over en het heeft met mooie nostalgische bussen te maken, dus dat kan weinig kwaad om te vertellen denk ik.

Deze keer een paar tekeningen uit het ouvre van Martijn. Intussen ben ik/zijn we natuurlijk nieuwsgierig naar de ontwikkelingen van de videoclip.
De achterzijde van de BBA bus is helaas niet geheel conform de werkelijkheid want het kenteken hoort bij de 837 van BBA en niet bij de 143 want die reed bij de BBA met kenteken BN-JH-50. Misschien is er nog aanpassing mogelijk? Voor de aardigheid heb ik foto's gevonden en geplaatst van de originele bussen.


 

          


      
2e leven:
John Oron was op bezoek bij het Brainpark (bedrijventerrein bij Rotterdam) en daar stond deze blauwe bus geparkeerd. Hij stuurde mij een foto en als je Oron schrijft dan heb je de eerdere eigenaar snel te pakken namelijk Connexxion onder wagenparknummer 4246. Deze VDL/Berkhof Ambassador heeft van 2008 tot 2017 o.a. als leswagen gereden. Foto bijgevoegd.

Een andere bus met een 2e leven is de Bustrumbar op de 3e foto. Van origine is deze bus in 2006 ter wereld gekomen als telg van Veolia Limburg met nummer 5139. Eveneens een VDL/Berkhof Ambassador die in 2013 als wagen 606 reed voor TCR ter ondersteuning van Arriva Limburg die na Veolia de dienst uitmaakte. In 2016 werd afscheid genomen maar de bus is "alive en kicking" voor zover de kentekenregistratie aangeeft. Opvallend is dat de RDW meldt dat de bus slechts geschikt is voor 11 personen (buiten de chauffeur). De verbouwing tot 'bar' heeft blijkbaar invloed gehad. In februari 2024 is de bus weer te naamgesteld. De originele bus bij Veolia

op de 4e foto.

 

      
Busfilm:
Pieter Bakker stuurde mij recent een aantal filmbeelden uit een ver verleden. Zelf gefilmd tijdens zijn omzwervingen door Nederland. Hij dacht dat ik er waarschijnlijk wel interesse in zou hebben en dat klopte als een bus. De kwaliteit was er na al die jaren niet op vooruit gegaan dus heb ik nogmaals een poging gedaan met Kunstmatige Intelligentie oftewel AI. Na meerdere pogingen moest ik vaststellen dat er slechts minimale verbetering was te bemerken. Het ging geen heldere scherpe film meer worden dus ik heb de beste versie geselecteerd en die staat hieronder. In de komende paar brieven zal ik meer films laten zien maar hierbij een primeur uit de hoge hoed van de heer Bakker.

 


       
Wie weet dit?:
Deze foto laat de 7804 zien op een soort busbaan. Voor zover bekend was dit een poging om een bus over een baan te laten rijden met zijwieltjes. Dit zal mogelijk een proefopstelling zijn om te testen of er onbemand gereden zou kunnen worden maar meer is mij niet duidelijk. Wie heeft meer info?
Aanvulling van Nick Smit:
De foto over de bus in de betonnen baan triggerde mij aangezien ik er wel meer van weet en ook meegereisd heb. Het betreft hier een zogenoemde spoorbus. Volgens mij niet om chauffeurloos te rijden maar eerder om een goedkopere busbaan aan te leggen die ook nog eens minder ruimte inneemt. In de omgeving van Hoofddorp heeft men ook plannen gehad voor dit systeem maar dat is nooit wat geworden. Ik heb ooit een grote flyer gehad van dit project. Er zijn, voor zover mij bekend, 2 steden waar men een dergelijk systeem had. De Duitse stad Essen en Adelaide in AustraliŽ. In de stad Essen is niets meer over van de spoorbus. In Adelaide wordt de baan nog gebruikt voor regionale bussen die een paar grote overstaphaltes aan doen. Het heet daar O-bahn.
In Essen reden de bussen ook op de tramrails in de tunnels onder de stad, evengoed geleid door randen en zijwieltjes. Omdat diesel in de tunnels geen goed idee was, hadden deze bussen zowel een dieselmotor als ook een elektrische aandrijving met behulp van het trolley principe. De bus reed dus in de buitenwijken op de dieselmotor en zodra hij in het centrum kwam en de tunnel in moest was er een speciale halte waar de diesel uit ging en de trolleybussen automatisch tegen de bovenleiding geleid werden en er elektrisch verder gereden werd. Er waren, behalve de zijgeleidewieltjes, ook nog een paar opvallende zaken. Omdat er in de tunnels ook wissels voor de tram liggen was ter plaatse de zijgeleiding aan een zijde onderbroken om de tram door te laten wisselen. Om nu te voorkomen dat de bus daar uit de koers zou raken, kon de chauffeur op een schakelaar drukken waardoor het stuur een stukje gedraaid werd en de bus dus tegen de nog wel aanwezige zijgeleiding bleef rijden. Verder hadden de bussen ook deuren aan de linkerkant omdat sommige perrons aan de linkerkant lagen. Het waren geen lagevloer bussen dus die deuren waren op perronhoogte. Het project is uiteindelijk helemaal gestopt in de binnenstad omdat de baandelen in de tunnels kapot gereden werden. Ik heb indertijd een heleboel foto’s gemaakt en als ik ze gevonden heb, zal ik ze sturen.

De 2e foto in dit item 'wie weet dit?' is net als in de vorige brief een luchtopname van een vestiging ergens in Nederland (neem ik aan). Hopelijk is er weer iemand die hier enig licht op kan werpen.
Aanvulling en foto van Marty Werkman: Dit is de vestiging Alphen a/d Rijn. Zie de latere foto hieronder.

 


       
Aparte plaatjes:

Als eerste foto een goede raad. Daarnaast een hele sterke motor of een zwakke voorzijde van een bus.
Ook een kruispunt waar niemand meer uitkomt zo lijkt het en tot slot op de 4e foto is er sprake van 1 paardenkracht met passagiersneigingen of er is een controleur ingestapt die de boel wilde verrassen.


       

Uitsmijter(s):
Foto's van een Amerikaanse schoolbus komen regelmatig terug in deze rubriek en dus ook in deze editie.
 
Deze schoolbus doet dienst bij het 'dangerfest'
Voor zover ik kon vinden is dit een festival in Los Angeles

Improviseren is natuurlijk een kunst
maar dit is 'over de top'. Moet je eerst aanbellen?

APK is lang geleden bij deze weggebruiker maar
krakende wagens lopen het langst.....

Bij binnenvaartschepen zie je het vaak, een auto aan boord
maar met je camper(school)bus kan het ook.


       
Busbabbel:

In de de aanhef van deze busbrief stond vermeld dat het over cijfers, getallen en nummers zou gaan, in willekeurige volgorde. Ons leven wordt samengevat in getallen waardoor we van jongs af aan bezig zijn te tellen. Je verjaardag, je cijfers in de rapporten op school, de hoogte van je zakgeld enz. enz. Later word je buschauffeur en dan gaat het pas goed los. Lijnnummers, zonenummers, personeelsnummers, wagenparknummers en zo kan ik deze brief nog veel langer maken met alle vormen van getalsbeleving. In de busbrieven spelen getallen ook een grote rol. Bouwjaar en leeftijd om maar iets eenvoudigs te noemen. Die getallen zijn bepalend voor de waardering en nu we het er toch over hebben, de kilometerstand. Als ik de hand in eigen boezem mag steken dan weet ik nog dat ik regelmatig bezig was met de stand op het dashboard van een bus. Bijvoorbeeld als de teller in de buurt van de 1.000.000 kilometer ging komen want dan wilde ik getuige zijn van het moment waarop de bus weer 0 kilometer gereden zou hebben want de 1 van het miljoen was niet beschikbaar op de teller. Helemaal niet belangrijk maar gewoon leuk om zo'n getal te zien verschijnen. Het is trouwens niet niks natuurlijk want dat betekent dat zo'n bus circa 25 keer de aarde rondgereden heeft. Niet echt natuurlijk maar wel pakweg 25 keer de omtrek van de aarde (een rondje aarde is 40.000 km en nog wat). Getallen, wat zouden we zonder zijn? Het loopt wel de spuigaten uit de laatste jaren want we praten overal over bedragen waar we geen benul van hebben en het wordt steeds gekker. Een miljoen? Dat is te verwaarlozen. Een miljard dan? Het gaat erop lijken. Dan maar een biljoen of een biljard (zonder keu's, dat dan weer wel). Er zal toch weleens een grens bereikt worden. Begrotingscijfers van overheden groeien gestaag, ze draaien er hun hand niet voor om. Sterrenkundigen halen hun neus op voor die getallen. Ach, ik zie het en registreer het, maar mijn leventje blijft gewoon ouderwets bezig met de temperatuur, de kracht van een storm en het beschermingsgetal van zonnebrandproducten. Procenten, dienstjaren, kilometerstanden, salaris, eredivisie, winkelprijzen.....ho maar. Ik tel hoofdzakelijk het belangrijkste en dat is mijn leeftijd. Ik kom dit jaar hopelijk weer eens op een mooi rond getal maar daar moet ik toch nog 128 dagen op wachten, ik heb geen haast zolang mijn bloeddruk en hartslag keurige getallen laten zien. De rest is afwachten, ik reken mezelf nog niet rijk want dat is toch onbetaalbaar, gezondheid is nog voor geen triljoen te koop.


     
Busbios(coop) film(pjes)

Het was een situatie waar iedereen schande van sprak en dan druk ik me nog zachtjes uit. Maatregelen waren nodig. Geen idee of dat is gebeurd maar ik heb er weinig of niets meer over gehoord of gezien. We leven in een tijd dat er dagelijks iets gebeurt waar we van schrikken maar het nieuws wordt al snel verdrongen door het volgende voorval. Aangezien deze gebeurtenis voor de deur van een HTM/EBS locatie plaatsvond en er een touringcar verloren ging, wilde ik dit in de bios plaatsen. Het was heel heftig.

 


       
      
 

De ene blondine zegt tegen de ander: 'Dit jaar valt Kerstmis op een
vrijdag'...Zegt de ander: 'Oh! hopelijk niet op de 13e!!'

Twee paters besloten op vakantie naar HawaÔ te gaan.
Zij waren vastbesloten dit keer een echte vakantie te maken door niets te dragen dat ze zou kunnen identificeren als paters.
Zodra het vliegtuig geland was gingen ze naar de winkel en kochten bont gekleurde shorts, erg opvallende overhemden, sandalen, zonnebrillen enz.
De volgende morgen gingen ze naar het strand geheel uitgedost in hun 'toeristen' kledij.
Ze zaten op hun strandstoelen, genietend van een heerlijk drankje, de zonneschijn en het landschap, toen een beeldschone blondine in een topless bikini regelrecht naar ze toe kwam lopen.
Zij konden alleen maar staren. Toen de blondine ze passeerde, glimlachte ze vriendelijk en knikte tegen elk afzonderlijk: "Goedemorgen pater ~ Goedemorgen pater" terwijl ze hen passeerde.
Beide paters waren met stomheid geslagen. Hoe wist ze in 's hemelsnaam dat ze paters waren, dus vroeg de volgende morgen gingen ze terug naar de winkel en kochten nog meer afwijkende opvallende kleding.
Opnieuw, in hun nieuwe kleding, zaten ze in hun strandstoelen lekker van het zonnetje te genieten.
Na enige tijd kwam dezelfde beeldschone blondine in een anderskleurige topless bikini op haar dooie gemak naar hen toelopen.
Ze knikte weer vriendelijk naar allebei en zei: "Goedemorgen pater” tegen de ene en ook “ Goedemorgen pater" tegen de andere en ze wilde verder lopen.
Een van de paters kon het niet langer aanzien en zei: "Ogenblikje jongedame."
Ze draaide zich om en antwoordde: "Ja, pater?”
Wij zijn paters en trots daarop, maar ik moet nu toch wel weten hoe jij in hemelsnaam WEET, gekleed zoals we nu zijn, dat wij paters zijn?” en zij antwoordde: ”Maar pater, ik ben het, zuster Kathleen."


   

Tot slot:
De lente is begonnen dus ik heb mezelf maar wat tulpen gegeven zoals je ziet. Wel leuk dat ik op die foto niet ouder word maar dat is bedrog want ik ben intussen meer op de vader van die pettenman gaan lijken. Hopelijk krijg ik de kans om nog eens op de opa van die foto te gaan lijken want dat zou betekenen dat ik nog een poosje mee mag/kan. Genoeg sentimentele tekst, bedankt voor het lezen en over 2 maanden hoop ik editie 184 af te leveren.

Graag tot de volgend brief.

Hartelijke groeten

       
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl of busbriefbode@gmail.com)
     

Wijsheden:
      

Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen.

Op een dag vind je de vrouw van je leven en dan ben je al getrouwd, natuurlijk.

De natuur is een wonder. Een miljoen jaar geleden wist nog niemand dat de mensen een bril zouden dragen
en toch staan onze oren op de goede plaats.

terug naar de