terug naar de
      
 7 februari 2024

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
 
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
   
   
 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - Volvo - Mercedes - John Oron - Marty - Abri's - Martijn - LAB - Cuba - Raden - Clips
 
Uitsmijters: 2x schoolbus - Kaasbus - Vliegbus
Busbioscoop: NZH bedrijfsfilm 1991 - Restauratie bolramer 5023
Busbabbel: Collegialiteit
 
 

Na al die eerdere busbrieven blijft het samenstellen ervan mij nog altijd verbazen. Ik ga aan de computer zitten en ik begin zonder te weten hoe het eruit komt te zien. Ik heb een aantal rubrieken waar ik voorraad voor heb zoals b.v. de abri's maar het meeste komt geleidelijk vanzelf. Het knutselen aan een origineel plaatje met het briefnummer zoals hierboven en ook het laatste plaatje met iets van mezelf erin, is onder andere altijd weer een creatieve uitdaging. Al met al wil ik er maar mee zeggen dat ik het nog steeds met veel plezier samenstel. Hopelijk is dat ook in de nieuwe brief te merken dus ga van start met deze brief 182. Veel plezier.


      
Goud van Oud:

In deze brief als openingsfoto met de KLM als onderwerp, ingestuurd door Edwin van der B. We zien KLM’s eerste passagekantoor op het kleine Gartmanplantsoen in Amsterdam in 1939. Dit plantsoen ligt op een steenworp afstand van het Leidseplein zodat het een idee geeft waar je deze foto kunt plaatsen in Amsterdam. Edwin vroeg mij naar de B aan de voorzijde van de bus. De eerste uitleg is eenvoudig en zou staan voor de brandstof. In die tijd stond er soms een B (benzine) of een D (diesel) vermeld op bussen. De 2e uitleg spreekt over de B van B-wegen oftewel dat voor controleurs/politie te zien was dat de bus een vergunning heeft voor B-wegen. Dat is eerder in busbrief 23 ter sprake geweest.
De bus is uit 1934 en heeft een chassis van Reo en een carrosserie van ARM. Van dit type waren in die tijd 3 voertuigen in gebruik. The REO Motor Car Company was een bedrijf in Lansing, Michigan USA. Ze maakten auto's en trucks in de jaren 1905-1975. Op een bepaalde moment is men ook bussen gaan bouwen waarvan hier een op de foto. De opbouw is van A.R.M. (Amsterdamsche Rijtuig Maatschappij) te Amsterdam.

Een andere sfeerfoto kreeg ik via Jan M.
Op weg naar Lourdes, als de bus het haalt....
Het jaartal ken ik niet maar het is in ieder geval geruime tijd geleden. Opmerkelijk is het voertuig wel. Vier deuren om in te stappen, een rolletje dakbedekking achterop waarvan ik me niet kan voorstellen dat het voldoende is voor de complete lengte van de bus en tot slot lijkt het me niet aangenaam om de hele reis staanplaatsen te gebruiken. Het is een erg volle bak en helemaal achterin zie je ook nog 2 mensen opgevouwen zitten.


       
Nieuwe bussen:
Van collega Durk kreeg ik een aantal foto's van deze Volvo serie. Deze nieuwe Volvo elektrische bussen zijn voor de (nieuwe) concessie Twente. Ze zijn vanuit Vorden o.a. verdeeld over de Arriva en ex-Keolis vestigingen Groenlo, Almelo, Enschede, Hengelo en Haaksbergen. In totaal ongeveer 70 bussen.
In de busbrieven staat voor 90 % historisch materiaal in beeld. Misschien ook een keertje leuk om het moderne vervoer te zien want dit zijn tenslotte de historische wagens van de toekomst.......

     

       
Nieuwe bussen:
Van collega Ed kreeg ik deze foto. Nieuwe bussen AFB Eindhoven. De nieuwste versie van de Mercedes Citaro. Gele bussen komen in de busbrief vaker aanbod maar dan praten we over o.a. de aloude MB200. Op deze foto een andere kleur geel maar het oogt toch vertrouwd.

 


       
John Oron - Lesbussen:
De heer Oron heeft mij intussen een compleet wagenpark aan lesbussen gestuurd dus de hoogste tijd om daarmee aan de slag te gaan. In deze brief 4 voorbeelden.

Gelijk al een bijzonder exemplaar, de 9998 van Centaal Nederland.
Een DAF/den Oudsten MB200 uit 1985 die in 1990 in Utrech uitgebrand is
en dus na 5 jaar op de sloop terecht kwam.

 

De 4126, DAF/van Hool,  begon als doorsnee bus bij Connexxion in 2004.
In 2016 werd de bus opgenomen in de lesbussen van E&R opleidingen
en in 2018 volgde een laatste ritje naar Womy.

 

   
Een lesbus van Syntus uit 2000, een Volvo met nummer 1400
die in 2014 zijn Waterloo vond bij Womy voor de export

Een leswagen uit vervlogen tijden, de 159 van de GEVU uit 1946.
Een Ford/Verheul die in 1963 de dienst verliet.
In 1959 werd het wagennummer ingekort tot 59.

 

   
Marty Werkman:
Webmaster Marty van OVinBoskoop stuurde mij een aantal foto's van opvallende bussen. En die omschrijving klopt volkomen. Kijk en beoordeel of 'opvallend' de lading dekt.


       
Haltes en Abri's:
Toelichting bij elke foto.

Vette hap tijdens het wachten
en lekker warm met die kachel in het plafond

  Van Nick kreeg ik ooit dit straatnaambord. Geen halte,
geen abri maar gewoon grappig

     
Geen abri waar elke morgen veel mensen staan te wachten
lijkt mij, wel een degelijk en schoon 'wachtlokaal'.
 

 
Een abri uit de kunstgalerij. De kunstenaar heeft er de indruk
mee gemaakt dat we in een dierrijke omgeving vertoeven
of gaat mijn verbeelding met mij op de loop?

 


       
Tekeningen:
Van Martijn ontving ik een serie zelfgemaakte tekeningen waarvan ik in elke volgende busbrief een exemplaar zal laten zien. Martijn ontwerpt deze tekeningen om in een game te gebruiken en hij geeft zelf een toelichting op het waarom en hoe.

Omdat ik voor een creatief project samen met iemand een bus wil gaan maken voor in een computerspel wat tegenwoordig heel populair is: Grand Theft Auto 5.
Dat spel klinkt misschien wat gewelddadig en niet helemaal als een plek voor een prachtige nostalgische bus maar tegenwoordig is dat spel online ook al op zo'n manier aangepast dat mensen het spel ook voor een soort dagelijks leven gebruiken maar dan anders. De één speelt een politieagent, de ander een buschauffeur, een crimineel, een ANWB medewerker. Dus voor die doelgroep is zo'n nostalgische bus natuurlijk wel prachtig. En ik zelf ben bezig met het opnemen van een videoclip met beeldmateriaal opgenomen in dat spel. Dus uiteraard wil ik in die video ook een aantal keren de bus een verschijning geven. Waarschijnlijk is deze informatie voor niet-gamers niet te volgen, maar ik ben er zelf erg enthousiast over en het heeft met mooie nostalgische bussen te maken, dus dat kan weinig kwaad om te vertellen denk ik.

De volgende tekening die ik gekozen heb betreft de bekende GVB trams. Lijn 6 moet het helaas zonder ruitenwisser doen...;-)
Op de 2e foto staat een miniatuur 8240 van de BBA maar dat is niet juist want de 8240 reed bij Westnederland. De lijnfilm is wel juist want deze bestemming vind je in Breda. Fraai getekend dat is zeker.


      
Leeuwarder Auto Bedrijf:
Een kwartet uit het noorden des lands, Friesland. Tussen 1920 en 1971 verzorgde dit bedrijf het openbaar vervoer. Belangrijk is het feit dat er ook een bedrijf reed met de naam LABO maar geen 'familie' van LAB was.
Voor meer informatie verwijs ik graag naar Wikipedia.   

Een Leyland/Verheul met wagenparknummer 18 uit 1953.
Op 1 januari 1970 eindigde de levensduur.

Van Pieter Schelling kreeg ik de benodigde informatie over deze bus.
Het is een Leyland/Hainje met nummer 22
(foto J.G. (Jan) Eggink) klik op de foto voor de infokaart

Een Smit/Joure met carrosserie van White uit 1947
met wagenparknummer 24.
In maart 1957 kwam de bus in handen van een particulier

Dit is een Kromhout/Hainje uit 1950 met nummer 29 in de vloot.
In 1961 bij de sloper geëindigd.

 

      
Cuba:
Alweer enige tijd geleden dat ik regelmatig ex-Nederlandse bussen in Cuba heb geplaatst. Ook dit hoofdstuk is voorzien van een kwartet.

Een MB200 DAF/den Oudsten uit 1988 op weg naar Alblasserdam maar daar zal deze bus nooit meer komen.
De bus was ooit in dienst van Westnederland Waddinxveen met kenteken BY-96-SP.
Later kwam er ZWN op te staan en in 1999 werd het Connexxion waar het in 2003 einde oefening was voor Nederland.

     

Erik Kanters heeft al het een en ander verklapt op de foto maar ik probeer nog wat meer te vinden.
Met Haarlem in de filmkast kun je ongeveer raden waar het werkterrein geweest is.
De 7633 heeft dienst gedaan Bij de NZH, CN en Connexxion met kenteken BY-37-BP in originele gelede vorm.
De bus reed van 1987 tot 2005 en verdween in 2007 naar Cuba waar de bus ingekort werd en voorzien van een cabrio achterzijde.

     

Deze MAN-A78 3938 stamt uit 2007 en kwam in 2011 bij Womy terecht.
Via TCR (nummer 484 werkgebied Brabant) heeft de 3938 in 2013 nog dienst gedaan op de Arriva Keukenhoflijn als wagen 854.
De bus is uiteindelijk dus naar Cuba verscheept. Het originele kenteken was BT-NR-19.

 

Een DAF/den Oudsten B86 uit 1987 met ooit kenteken BY-21-HL werd in 1997 uit dienst genomen.
De bus heeft het op Cuba nog geruime tijd volgehouden zoals Erik vermeldt.
Dit type had een lagevloer en een kortere lengte dan de standaardbussen.


       
Wie weet dit?:
Deze foto laat een 'birdview' zien van een busgarage annex busstation ergens in Nederland. Er waren nog geen drones dus dit zal met een lange hengel gefotografeerd zijn of een vliegtuigje. (doorstrepen wat niet van toepassing is). Het ziet er allemaal nogal verlaten en nieuw uit maar ik heb geen idee waar het is. Ik heb er het volste vertrouwen in dat er lezers zijn die mij uit de droom kunnen helpen.

En het klopte dat ik uit de droom geholpen zou worden. Van Niels, Wietze en René kreeg ik een reactie:

De luchtfoto betreft het oude busstation van de GADO in Stadskanaal aan de Beneluxlaan. Het huidige busstation ligt om de hoek, langs de doorgaande weg in de bovenste helft van de foto (Navolaan) Op de plek van het oude busstation zit nu een Jumbo, met daarboven appartementen. Het geknikte flatgebouw staat er nog. Waarschijnlijk ergens begin jaren 60 want van de (toen) nieuwbouwwijk Plan-Ter Maars is nog weinig te zien.

Hartelijk dank voor de reacties.

 


       
Clips:
Twee opvallende clips deze keer. Op de eerste video is een bus te horen en deels te zien die honden ophaalt. Met als doel??? Een soort werknemers?
De tweede video laat een onscherp beeld zien van een revolutionaire uitvinding, het vijfde wiel aan de wagen.

                   


       

Uitsmijter(s):
Foto's van een Amerikaanse schoolbus komen regelmatig terug in deze rubriek.
 
Deze schoolbus wordt als container gebruikt
of staat te wachten op verscheping

En deze schoolbus heeft een 2e leven gekregen als vrachtwagen
De vele gedaantes van dit type bus zijn ruim voor handen

Geen idee wat het idee hierbij is maar het
moeten blokjes kaas voorstellen.
Een soort SRV wagen dus....?

De grote spiegels op bussen zijn niets vergeleken met uitstekende delen
bij deze wagen. Hij gaat vermoedelijk wel hard met 4 straalmotoren....


       
Busbabbel:

Wat kan ik nog vertellen dat niet eerder aan de beurt is geweest? Toch vond ik weer een onderwerp. Al de busbabbels staan bij elkaar, te bereiken vanaf de startpagina van de busbrief of via deze link: Busbabbels.
De vorige keer dat ik op bezoek ging bij mijn oude collega's in de vestiging van wat nu EBS is, viel het mij op dat er veel nieuwe collega's rondhuppelen. Dat is natuurlijk onvermijdelijk want de tijd staat niet stil en de 'oude hap' verdwijnt gaandeweg op een paar fanatieke liefhebbers na die van geen stoppen (willen) weten want ook na b.v. 40 jaar kun je het werk nog steeds prettig vinden. Misschien nog wel prettiger zelfs want de jeugdige bravoure is na zoveel dienstjaren vervangen door een soort senioren berusting. Je gaat de maatschappij niet veranderen dus ga het dan ook niet proberen en negeer de grootbekken en koester de mensen die van goede wil zijn. Ze zijn er nog hoor als je maar oplet. Maar goed, nieuwe collega's. Als ik ze tegenkom en er is gelegenheid voor een praatje, dan stel ik me voor en stel ik een paar voor de hand liggende vragen. Laatst ook, een nieuw gezicht dus een praatje. "Hoe lang ben je in dienst?" Deze keer iemand die antwoordde dat het zijn 3e dag was. Ik keek naar zijn rug en ik zei dat ik dat kon zien omdat het prijskaartje nog op zijn rug hing. Flauw natuurlijk maar het breekt het ijs. Onlangs is een collega plots overleden, Martin, die voor mij altijd met een kleinigheid veel betekend heeft in de tijd van mijn eigen start als chauffeur in 1983. Ik was zelf nogal voorzichtig met het aanwezig zijn omdat ik ervan uitging dat ik me tussen ervaren buschauffeurs bevond dus even rustig de kat uit de boom kijken was mijn devies. In de vestiging stond toen een biljart en een tafeltennistafel (raar woord eigenlijk) en na een paar weken als startende buschauffeur, zittend in de luwte aan de koffietafel, riep deze Martin mijn naam en vroeg of ik mee wilde doen bij het tafeltennisspel. Hij wist mijn naam (!) en ik werd bij de groep betrokken (!). Geen schokkend moment maar dat ik het na zoveel jaren nog onthouden heb, zegt iets over het belang ervan. Het heeft mij altijd laten zorgen dat ik nieuwe mensen snel leerde kennen. Geef ze een kans en oordeel niet te vroeg. Ze hebben het al moeilijk genoeg want alle ervaren collega's hebben commentaar op van alles en nog wat, Rijtijden, eindpunten, busmateriaal, leidinggevenden, voorschriften en nog veel meer. Het is allemaal helaas vaak negatief. (Ik generaliseer natuurlijk want ik moet ook de positivo's niet vergeten). Nieuwe collega's krijgen een uniform, op tijd hun salaris, rijden in moderne bussen en hoeven hun bus niet te tanken en niet schoon te houden. Dat wordt allemaal geregeld. En natuurlijk gaat niet alles naar wens maar als je om je heen kijkt naar vergelijkbare beroepen dan weet ik zeker dat het overal niet altijd geweldig gaat. Soms is klagen een terechte activiteit maar doe wat je moet doen, meer wordt echt niet van je verwacht. De afspraak is namelijk dat je veilig van A naar B rijdt en indien mogelijk een beetje vriendelijk omgaat met je klanten en je bus. Meer niet.
Tot slot: geef nieuwe collega's een kans, help ze en laat ze niet starten in een negatieve sfeer, zij hebben 'vroeger' niet meegemaakt en hebben weinig aan vergelijkingen met die tijd. Over dertig jaar hebben zij weer verhalen van vroeger uit deze tijd.


     
Busbios(coop) film(pjes)

In deze busbios heb ik gekozen voor een bedrijfsfilm van de NZH uit 1991. In mijn ogen is 1991 nog niet heel lang geleden maar als je in deze film de werkwijze en de presentatie bekijkt, klinkt het beter om te spreken over de vorige eeuw, klinkt wat meer gedateerd en daardoor beter op z'n plaats. De kwaliteit laat helaas te wensen over maar het gaat mij om het tijdsbeeld.
Nu ik toch bij de NZH bezig ben, is een vervolg op de vorige brief vrij logisch. In de 2e film is te zien hoe het NZH museum aan de restauratie van een bolramer, de 5023, bezig is. De toelichting op deze bus staat in busbrief 181.

En heb ik interesse opgewekt voor het herstellen van historisch materiaal, moet ik natuurlijk ook een link naar het herstel van de blauwe tram vermelden. Heel jammer dat deze tram voorlopig nog niet te zien is doordat de werkzaamheden vertraging hebben opgelopen waarvan via deze link het laatste nieuws te lezen valt.

 

 


       
      
 

Oma is 100 jaar geworden. Voor die gelegenheid komt de burgemeester bij haar op bezoek. 'U leeft nu honderd jaar," zegt de burgemeester, "wat is in al die honderd jaar nu de grootste verandering in uw leven geweest? Zonder een seconde na te denken, zegt oma: "De dokter." 'De dokter?' vraagt de burgemeester verbaasd. "Ja," zegt oma: "Toen ik 20 jaar was, zei de dokter: helemaal uitkleden en ga maar liggen'. Toen ik 40 jaar was, zei de dokter: 'bloesje uit en ga maar zitten'. En toen ik 80 jaar was, zei de dokter: je tong maar uit en blijf maar staan'.

Onderwijzer: "Peter, zeg me eens wie van jullie is gisteren in mijn appelboom geklommen om appels te stelen ?"
Peter: "Ik hoor u niet goed, meester, hier op de achterbank."
Onderwijzer: "Dat zullen we wel eens zien. Kom eens hier op mijn plaats vooraan. Ik zal eens plaats nemen aan jouw lessenaar, en dan mag jij me eens een vraag stellen."
Ze wisselen van plaats en Peter doet wat hem opgedragen is.
Peter: "Meester, wie heeft gisteren nacht met mijn zus geslapen?"
Onderwijzer: "Je hebt volkomen gelijk Peter, hier achteraan kun je echt niks verstaan."

 


   

Tot slot:
Dat was het dan weer. Ik trap op de rem want ik vind het zo mooi geweest. Ik moet nog wat overhouden voor brief 183....;-)
Graag tot april wanneer ik weer een ei gelegd zal hebben. Het is dan lente dus ik ben benieuwd wat het ei gaat worden. Het blijft namelijk altijd de vraag: wat was er eerder, de kip of het ei???
Ik denk het ei maar voor die discussie zullen er vast wel podcasts zijn.

Graag tot de volgend brief.

Hartelijke groeten

       
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl of busbriefbode@gmail.com)
     

Wijsheden:
      

Wees jezelf! Een origineel is altijd meer waard dan een kopie.

Soms kun je beter achteraf vergiffenis vragen, dan vooraf toestemming.

Als er twee wegen zijn, neem dan de moeilijke, want op de gemakkelijke is het meestal druk.

terug naar de