Haltes en Abri's:
Het
is wonderlijk hoeveel verschillende creatieve abri's er
internationaal zijn. Onderstaande 4 voorbeelden van bijzondere
uitvoeringen en daarvan is er maar eentje 'gewoontjes' en dat is de
3e foto met de blauwe halte die terug te vinden is in Nijkerk bij
EVObus. Op
de eerste foto zien we een abri waarover ik niet te veel in detail
ga treden. De mevrouw op de foto heeft er een huiselijk tafereel van
gemaakt met eten en drinken en een relaxte houding. Waarom de abri
schuin is gefotografeerd weet ik niet maar de bewoner van deze abri
heeft er in ieder geval geen last van.
Ook is er een abri in de vorm van een voetbaldoel en dat is
natuurlijk in Brazilië geen probleem maar in Nederland zou het te
weinig een schuilplaats bieden tegen de ons bekende regenbuien.
En tot slot een kermisachtige abri waar slechts de zweefstoeltjes
ontbreken en ook hier weinig bescherming tegen de elementen.
Arjen
Boswijk stuurde mij een aantal gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste
geplaatst is. Deze keer alweer zijn 31e poëtische inzending.
Deze keer het een na laatste gedicht want ik kreeg
onverwacht nog een slotgedicht toegestuurd voor busbrief 177.
Op de foto bij dit gedicht staat boven de entree vaag leesbaar
'tramhalte' vermeld. Sinds 1939 rijdt er echter geen tram meer naar
Haren dus als wachtruimte is dit gebouwtje buiten gebruik. Aan de
ruiten te zien loop je ook nog een reëel gevaar. Tegenwoordig rijdt
buslijn 50 naar Haren maar daarbij is deze halte niet in de route
opgenomen.
NACO en MK met
dank aan Patrick van B:
De 6200 op deze foto is een
bijzondere bus. Het is namelijk een uniek model van de NACO (Nederlandsche
Auto Car Onderneming) uit 1957. Het is een prototype met een
chassis van AEC/Monocoach en een carrosserie van den Oudsten.
Monocoach was een typisch Engelse bus die in 1955 gebouwd werd
en later in 1957 getest werd bij de NACO. Dat is blijkbaar toch
goed bevallen want de bus werd pas in 1967 afgevoerd. De NOF (Noord-Oost-Friesche
Autobusonderneming) heeft in die tijd de 6201 in dienst gehad en
ook de NBM (Nederlandsche Buurtspoorweg-Maatschappij) had een
zelfde wagen in dienst onder nummer 5700 maar met een
carrosserie van Verheul. De 5701 reed bij NTM (Nederlandsche
Tramweg Maatschappij) Heerenveen met een carrosserie van Hainje.
Dit model is ook nog in beeld geweest bij Cupido op Terschelling
en ook bij de GADO (Groninger Autobusdienst Onderneming).
Ook op de 2e foto staat een proefbus in beeld die
gedurende 3 maanden voor Maarse & Kroon reed in 1968 onder
wagenparknummer 3. Het is een Magirus-Deutz. Na de proef kwam
deze bus in 1969 terecht bij de GTW (Gelderse Tramwegen) en
heeft daar onder nummer 202 tot 1973 dienst gedaan. Ik vind het
een fraaie bus maar de wagen lijkt meer een touringcar dan een
streekbus.
Utrecht U-OV:
En daar ging het weer eens mis. Branden in garages hebben zich
altijd voorgedaan en een enkele bus die door een defect in brand
vliegt is er ook altijd geweest maar in Utrecht was de schade
fors.
10 dubbel gelede bussen en 2 standaardwagens staken elkaar aan.
Uiteraard wordt een busgarage (open of met dak) altijd door de
brandweer gekeurd en zodoende was er o.a. in Utrecht gekozen de
bussen in 'gangen' te plaatsen tussen antibrand muren. Op de
foto is te zien dat dit een goed plan is geweest want de andere
gangen bleven vrij van de brand. Een link met info bij
de NOS. Ook een foto van de voorpagina van het AD en
klik je daarop dan is de tekst in de grotere versie redelijk
leesbaar. De karkassen worden afgevoerd, vermoedelijk naar een
sloper in Dendermonde.
Clip:
Mazzelaar, meer toelichting is niet nodig, klik maar op de foto.
Knightbus:
Via collega (in ruste) Walter kreeg ik
deze foto toegestuurd. De bus was zijn dochter opgevallen in Londen
en Walter vermeldde dat dit gevaarte nog kon rijden ook zij het
slechts 10 mijl per uur....wij waren verbaasd maar.......
Walter en ik blijken onder een steen geleefd te hebben want even
later stuurt zijn dochter de verduidelijking dat het een bus is die
in een Harry Potterfilm een rol speelt. Leuk om hier te vermelden
leek mij en wil je weten hoe dat verloopt dan kun je op de foto
klikken en zie je een scene uit de film met de bus in een hoofdrol.
Jan van B:
Oud collega Jan is verliefd op
Zuid-Afrika en is daar gaan overwinteren. Met dank aan zijn
bereidheid om een oogje open te houden voor de plaatselijke
bussen en mij daar foto's van te sturen. Aangezien wij jarenlang
zelf met MAN bussen hebben gewerkt, zag hij er in Zuid-Afrika
eentje en dacht aan dit digitale plakboek. Plaats van handeling:
het stadje
Springbok. Klik op de link voor een Wikipedia
toelichting. De eerste foto laat al gelijk duidelijk zien dat er
links gereden wordt want de chauffeur in korte broek staat niet
bij de ingang (zou wel een erg hoge instap zijn) maar bij de
deur van de chauffeurscabine. Kleurrijke bekleding, een
chauffeurstasje voor vermoedelijk het wisselgeld (?), het bordje
met technische gegevens en tot slot duidelijk te zien dat de
versnellingspook links van de chauffeur zit. In de volgende
brief meer foto's van Jan uit Zuid-Afrika.
Citosa:
Zo nu en dan zit ik wat te
bladeren in de historie van mijn regio en ik zag een aardig
artikel voor deze rubriek in het toenmalige personeelsblad
van Westnederland 'Buzz'.
Uitsmijter(s):
De uitsmijters laten een
gevarieerd openbaar vervoer zien.
Op de eerste foto staat een ingepakte bus. Met welk doel
is mij niet duidelijk maar het is in ieder geval opvallend te
noemen.
Intussen is er informatie
binnengekomen van Paul W.
De verpakte bus was een proef met
een zelfrijdende Mercedes. Ik zag deze bus ingepakt
rijden op de Zuidtangent baan in Hoofddorp. Hieronder de Youtube
toelichting.
De 2e foto laat een wel heel bijzondere creatie zien om
mensen te vervoeren. Bij ons is alles wat aan het verkeer mag
deelnemen tot in detail vastgelegd maar er zijn landen waar het
allemaal minder formeel is. Misschien noemen ze dit daar wel een
buurtbus.
En op de 3e foto een uitvoering waar ik wel eens een
keertje mee zou willen rijden. De bus zelf is aan de lage kant
dus zal het Volkswagen gedeelte wel voor staanplaatsen bedoeld
zijn ;-)
Busbabbel:
We leven in een tijd dat je zou gaan denken dat het voor het eerst in de
moderne geschiedenis is dat er zoveel zinloos geweld gebeurt. Maar de
meesten onder ons weten wel beter. Waarom mensen hun toevlucht tot geweld
zoeken is om politieke en financiële redenen nog wel te verklaren maar
gewoon op straat, in het ov en noem maar op, gaat het de laatste tijd heel
vaak, zeg maar dagelijks, verkeerd. We zijn geneigd om naar de moderne
digitale mogelijkheden te wijzen als verklaring maar dat is maar ten dele
waar naar mijn mening. De middelen zijn veranderd maar de hang naar geweld
is er altijd geweest. Een lelijke eigenschap van ons mensen maar gelukkig
hebben de meeste medemensen een redelijk laagje beschaving opgebouwd en
houden ze zich rustig maar wee je gebeente als er scheuren in die keurige
menselijke façade ontstaan want dan komt de 'holbewoner' weer tot leven.
Waarom dit intro? Ik bladerde in een oude agenda en ik kwam een voorval
tegen dat ik meemaakte in de jaren tachtig. Ik reed lijn 127 richting
Naaldwijk om 5.50 uur tussen Poeldijk en Honselersdijk. Het was dus nog
vroeg en mijn eerste rit van die ochtend. Ik was van Den Haag CS vertrokken
en via de bekende Schilderswijk had ik een redelijk gevulde bus naar het
Westland gereden. Ik had nog een man of 8 in de bus en ik zat ontspannen van
het vroege uur bij te komen (toen nog wel om 4.30 uur uit mijn bed, nu al
jaren geniet ik meer van andere tijden.....) Opeens hoorde ik achter mij een
stem en die zei dat 'ie me neer ging steken. Geen idee waarom ik hierop
reageerde met de woorden: "vind je het niet een beetje vroeg om dat te
doen?" Echt gebeurd, eerlijk waar maar tegelijkertijd draaide ik mij om en
ik zag een man in een groen jack staan met verwilderde ogen en schuim om
zijn mondhoeken. Iemand die zoiets zegt, doet het meestal niet zegt men
altijd maar let op het woordje 'meestal'. Goeie raad is duur en ik
realiseerde mij dat het op straat nog erg rustig was dus veel hulp kon ik
niet verwachten. Een gesprek met de man leek mij geen oplossing te bieden
dus besloot ik om in ieder geval aandacht te trekken en ik gooide het stuur
om, zette de bus dwars over de weg, gooide de voordeur open en verliet met
enige spoed de bus. Tot mijn grote opluchting kwam op dat moment mijn
tegenligger de hoek om en daarin zaten 2 controleurs die natuurlijk op mij
af kwamen. Ik legde uit wat er aan de hand was en zij gingen mijn bus in om
meer te weten te komen. Eind van het liedje was dat de man in de
Schilderswijk was opgestapt maar hij had het idee dat ik niet iedereen had
meegenomen bij die halte en daar had hij zich over op zitten winden tot de
bom barstte met het bovenstaande tot gevolg. Hij bleek geen mes bij zich te
hebben en hij had als einddoel de Sociale Werkplaats in Naaldwijk. De
controleurs reden mee tot Naaldwijk en we leverden de man af op zijn
bestemming. Eind goed, al goed. Een verwarde man uiteindelijk. Ook zonder
drillrap videos kan het dus zomaar misgaan al wist die man niet van het
bestaan van deze muziek. Waarom de andere passagiers niet reageerden is te
verklaren dat de bus vroeger meer lawaai maakte dan tegenwoordig dus zij
hadden de bedreiging waarschijnlijk niet gehoord en als ze het gehoord
hadden, hadden ze de taal niet verstaan. Op de volgende rit ging alles
gelukkig goed ;-)
Busbios(coop)
film(pjes)
In dit hoofdstuk plaatste ik in de
vorige 2 busbrieven een filmpje van en over de HTM. Het is een drieluik
dus hierbij het derde filmpje. Het betreft de presentatie van
40 jaar GTL trams (Gelede Tram Lang) en alles wat daarmee samenhangt. Neem de tijd want je bent een half uurtje
zoet.
|
|
Een vrouw loopt met haar jonge
dochtertje in Brussel en op een gegeven moment lopen ze door een
steegje bij het Noordstation.
Het jonge meisje, verbaasd over de vrouwen achter de ramen,
vraagt logischerwijs: 'Mama, wie zijn die vrouwen daar in het
rode licht?'
De moeder wil haar dochtertje die ellende nog even besparen
omdat ze haar nog te jong vindt en zegt: 'Oh niets schat, die
staan te wachten tot hun man ze komt ophalen!'
Een Voetbalsupporter die daar toevallig rondloopt hoort dat en
wil de moeder eens lekker in verlegenheid brengen.
'Nee hoor meisje, er is niets van waar wat je moeder zegt, dat
zijn hoertjes en die geven sex voor geld!'
Het jonge meisje kijkt verschrikt op en vraagt: 'Mama, krijgen
hoeren ook kinderen?'
Waarop de geïrriteerde moeder zegt: 'Tuurlijk schat waar denk je
dat voetbalsupporters vandaan komen?'
Frans en Karel beslissen om eens in Amsterdam te gaan feesten.
Ze pakken wat pinten in een café en kijken eens goed naar het
voorbijlopende publiek maar niet op hun horloge.
Plots zegt Frans tegen Karel: "Jong, we hebben de laatste bus
gemist! Hoe gaan we nu naar Utrecht?"
Frans: "Ja jong, had ik nog niet gemerkt."
Karel: "En ons geld is op. We hebben niet genoeg voor een taxi."
Frans: "Weet je wat, we pikken een bus en rijden ermee naar
huis!"
Ze gaan naar de garage van de GVB om een bus te stelen.
Frans: "Karel, jij blijft hier wacht houden en ik ga de bus gaan
pakken."
Frans gaat naar binnen en merkt dat het er pikdonker is, dus
stapt hij in de eerste bus en rijdt hem naar buiten.
Buiten stopt hij, stapt uit en gaat terug de garage in.
"Wat doet Frans toch allemaal", denkt Karel. "Waarom gaat hij
weer terug naar binnen?"
Frans stapt in een 2de bus, vertrekt en parkeert de bus buiten
naast de eerste.
Vervolgens gaat hij WEER naar binnen.
Karel kan het maar niet begrijpen en roept angstig: "Maar Frans
toch, straks komt de politie, wat ben je aan het doen?"
Maar Frans stapt alweer in 3de bus en doet weer hetzelfde.
Op het moment dat hij voor de 4e keer naar binnen wil rennen,
houdt Karel hem tegen.
"Waarom heb je al 3 bussen buiten gezet? Laten we toch gewoon
een bus pakken en naar huis rijden?!"
Frans antwoordt: "Maar Karel, de bus naar Utrecht staat helemaal
achteraan......."
Tot slot:
Het zit er weer op, de brief is
klaar. Het was mij weer een genoegen de nodige zaken bij elkaar te
zoeken. Nu nog hopen dat het niet alleen voor mij een leuke
bezigheid was maar dat de lezer er ook wat aan heeft. Gezien de
reacties die ik gestuurd krijg, hoef ik mij geen zorgen te maken dus
dat is een prettige gedachte. Graag tot de volgende keer.
Hartelijke groeten
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl
of busbriefbode@gmail.com)
Wijsheden:
Je kunt niet meer worden dan jezelf. Je kunt wel
meer jezelf worden.
Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.
Elke dag iets leren, is kennis. Elke dag iets
loslaten, is wijsheid.
terug naar de