terug naar de
     
 19 februari 2023

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
 
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
   
   
 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - Co en TP - Vervangend vervoer - Abri's - Gedicht - Patrick - Brand new day - Clip - Potter - Zuid-Afrika - Plaatsbewijs
 
Uitsmijters: Buurtbus? - Inpakken en wegwezen - Volkswagen
Busbioscoop: HTM GTL deel 3
Busbabbel: Bedreiging
 
 

Een nieuwe busbrief en wat zal daar weer allemaal in te vinden zijn? Genoeg 'oude meuk' zoals ik pas oneerbiedig van een lezer vernam. Maar ook wat inzendingen en een paar foto's van de rampzalige gebeurtenis in Utrecht waar een groot aantal bussen in vlammen opgingen. Het OV wordt warm aanbevolen maar dit is een beetje overdreven. ;-)
Het OV ligt toch op dit moment niet echt lekker in de markt. De NS kampt met slordigheden (kapotte trein met honderden passagiers) en een gedeukt image op meerdere terreinen. Schiphol is al langer de kop van Jut en er zijn opnieuw beloftes gedaan dat het in 2023 beter zal gaan. Busmaatschappijen kampen met stakingen en op vele plaatsen rituitval door personeelsgebrek. Gelukkig heeft de busbrief daar allemaal geen last van en kan ik zonder oponthoud het openbaar vervoer van weleer de hemel in prijzen. Het bewijs staat hieronder, veel plezier.


      
Goud van Oud:

Hoe historisch wil je het hebben? In dit eerste hoofdstuk van brief 176 leek mij deze foto wel gepast. Een buscombinatie bij de RET in de jaren vijftig. Jawel, ooit reden er bussen met aanhanger. Uit logistiek oogpunt heb ik al eerder aangegeven dat mij dit een prima oplossing lijkt voor spitsbussen. Op een aantal plaatsen in het vervoersgebied stal je een aantal aanhangers en bij grote drukte kan de bus verlengd worden en daarna in de daluren weer zonder verleng(bus)stuk. Al jaren is de ruimte in een bus vaak te beperkt voor spitsritten en vaak rijdt er dan op die rit een gelede bus. Prachtig, maar die gelede bus rijdt de hele dag op die dienst en dus ook in de daluren. In de vorige eeuw, mijn beginjaren, was er een vervoersplicht die met het concessieprincipe is afgeschaft. De vervoersplicht zorgde ervoor dat in de spits op bepaalde tijden 2 bussen reden. Maar dat betekende ook een 2e chauffeur en soms reed ik een gebroken dienst voor 2 'bijritten'. Economisch niet briljant maar zo ging dat toen en passagiers hadden zodoende meer ruimte. En klop bij mij niet aan dat aanhangers gecompliceerd zijn want wat in de jaren vijftig kon, moet nu met de moderne middelen nog beter geregeld kunnen worden. Het vervoer krijgt dan een flexibiliteit waar volgens mij veel behoefte aan is.
Maar goed, op de foto staat de RET406 met aanhanger 1001. De 406 was een Hainje/Saurer bus uit 1953 met het (tijdelijke) provinciekenteken H-96004 waarna later het kenteken NB-10-15 volgde zoals op deze foto werd gebruikt. De bus eindigde in 1966 op de sloop bij sloperij Bamberg en Vuik in Leidschendam. De aanhanger is ook van Hainje/Saurer en dateert van 1952, en ook in gebruik tot 1966. Het lot van deze 1001 is niet beschreven maar ik vermoed het ergste....


       
TP - (Twee ProvinciŽn):
Van deze helaas te vroeg overleden busbrieflezer heb ik postuum weer het een en ander weten op te duiken in de archieven van Co. Te beginnen met een aanvraag voor een groepsvervoertje in 1959. Vroeger gebeurde het vaak dat OV-bedrijven aan schoolvervoer deden. Een kleuterklas b.v. naar het zwembad of naar een museum brengen. Meestal best leuk om te doen maar ook dat is al jaren uit de gratie en daar werken de commerciŽle vervoerders nu mee. Op zich is onderstaande aanvraag duidelijk ware het niet dat ik de combinatie van 17 kinderen met een handel in ijzerwaren niet kan volgen. Ook de datum is onduidelijk geweest en dat kan niet aan een vrijdag de 13e gelegen hebben want 13 augustus 1959 was een donderdag.....
Ook de omschrijving 'groten' komt ietsje apart over als er sprake is van 4 volwassenen maar goed tijden veranderen.

Op de 2e foto zien we een overzicht van de lijnen die Westnederland reed in 1972. TP ontbreekt op dit kaartje maar bevond zich ooit ergens in het midden....;-)

De 3e foto laat het gebied zien waar de ZWN Groep actief was. Geen gering gebied nadat er weer eens bedrijven samengevoegd waren zoals Westnederland en Zuid-West-Nederland maar ook liep de concessie ook tot in Leiden. Hiervoor waren 3300 werknemers nodig met 1100 bussen en 250 taxi's.


       
NS-Vervoer:
Hierboven schreef ik dat OV bedrijven ook eenvoudige tourritten voor scholen verzorgde maar ooit was het zodanig georganiseerd dat als er treinstoringen of werkzaamheden plaatsvonden, streekbussen ingezet werden als vervangend vervoer. Dat is tegenwoordig ook al jaren niet meer gebruikelijk en draven er bussen op van particuliere bedrijven of ook tourbedrijven. Hieronder is zo'n ingehuurde bus te zien op het busplatform van Den Haag centraal. Bussen die ooit actief waren in het streekvervoer gaan daarna soms een 2e leven beginnen in de particuliere sector. Dit was oorspronkelijk wagen 255 van Arriva tussen 2008 en 2011 waarna Syntus de eigenaar werd in 2011 en het wagennummer wijzigde in 5245. Waarna Syntus de bus uit dienst gesteld heeft maar in elk jaar is mij niet bekend. In Volendam is dit naar mijn weten de enige (streek)bus bij TTA dus zal de wagen het nummer 1 misschien hebben.

Aanvulling van Paul W.
Die Syntus 5245 ging aan de kant door de implementatie van de concessie IJssel-Vecht december 2020 en ging naar Womy. (en daar dus gekocht door TTA - red.)

Aanvulling van Olaf Horn:
De ex-Syntus 5245 bij TTA in Volendam, is daar sinds juli 2022 (via Womy gekocht). Deze bus is de enige bus die dit taxibedrijf heeft en daarom zal hij geen parknummer hebben.


       
Haltes en Abri's:
Het is wonderlijk hoeveel verschillende creatieve abri's er internationaal zijn. Onderstaande 4 voorbeelden van bijzondere uitvoeringen en daarvan is er maar eentje 'gewoontjes' en dat is de 3e foto met de blauwe halte die terug te vinden is in Nijkerk bij EVObus. Op de eerste foto zien we een abri waarover ik niet te veel in detail ga treden. De mevrouw op de foto heeft er een huiselijk tafereel van gemaakt met eten en drinken en een relaxte houding. Waarom de abri schuin is gefotografeerd weet ik niet maar de bewoner van deze abri heeft er in ieder geval geen last van.
Ook is er een abri in de vorm van een voetbaldoel en dat is natuurlijk in BraziliŽ geen probleem maar in Nederland zou het te weinig een schuilplaats bieden tegen de ons bekende regenbuien.
En tot slot een kermisachtige abri waar slechts de zweefstoeltjes ontbreken en ook hier weinig bescherming tegen de elementen.

 
     
 
     

      

Arjen Boswijk stuurde mij een aantal gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste geplaatst is. Deze keer alweer zijn 31e poŽtische inzending.

Deze keer het een na laatste gedicht want ik kreeg onverwacht nog een slotgedicht toegestuurd voor busbrief 177.
Op de foto bij dit gedicht staat boven de entree vaag leesbaar 'tramhalte' vermeld. Sinds 1939 rijdt er echter geen tram meer naar Haren dus als wachtruimte is dit gebouwtje buiten gebruik. Aan de ruiten te zien loop je ook nog een reŽel gevaar. Tegenwoordig rijdt buslijn 50 naar Haren maar daarbij is deze halte niet in de route opgenomen.



      
NACO en MK met dank aan Patrick van B:
De 6200 op deze foto is een bijzondere bus. Het is namelijk een uniek model van de NACO (Nederlandsche Auto Car Onderneming) uit 1957. Het is een prototype met een chassis van AEC/Monocoach en een carrosserie van den Oudsten. Monocoach was een typisch Engelse bus die in 1955 gebouwd werd en later in 1957 getest werd bij de NACO. Dat is blijkbaar toch goed bevallen want de bus werd pas in 1967 afgevoerd. De NOF (Noord-Oost-Friesche Autobusonderneming) heeft in die tijd de 6201 in dienst gehad en ook de NBM (Nederlandsche Buurtspoorweg-Maatschappij) had een zelfde wagen in dienst onder nummer 5700 maar met een carrosserie van Verheul. De 5701 reed bij NTM (Nederlandsche Tramweg Maatschappij) Heerenveen met een carrosserie van Hainje. Dit model is ook nog in beeld geweest bij Cupido op Terschelling en ook bij de GADO (Groninger Autobusdienst Onderneming).

Ook op de 2e foto staat een proefbus in beeld die gedurende 3 maanden voor Maarse & Kroon reed in 1968 onder wagenparknummer 3. Het is een Magirus-Deutz. Na de proef kwam deze bus in 1969 terecht bij de GTW (Gelderse Tramwegen) en heeft daar onder nummer 202 tot 1973 dienst gedaan. Ik vind het een fraaie bus maar de wagen lijkt meer een touringcar dan een streekbus.


      
Utrecht U-OV:
En daar ging het weer eens mis. Branden in garages hebben zich altijd voorgedaan en een enkele bus die door een defect in brand vliegt is er ook altijd geweest maar in Utrecht was de schade fors. 10 dubbel gelede bussen en 2 standaardwagens staken elkaar aan. Uiteraard wordt een busgarage (open of met dak) altijd door de brandweer gekeurd en zodoende was er o.a. in Utrecht gekozen de bussen in 'gangen' te plaatsen tussen antibrand muren. Op de foto is te zien dat dit een goed plan is geweest want de andere gangen bleven vrij van de brand. Een link met info bij de NOS. Ook een foto van de voorpagina van het AD en klik je daarop dan is de tekst in de grotere versie redelijk leesbaar. De karkassen worden afgevoerd, vermoedelijk naar een sloper in Dendermonde.


       
Clip: Mazzelaar, meer toelichting is niet nodig, klik maar op de foto.


      

Knightbus:
Via collega (in ruste) Walter kreeg ik deze foto toegestuurd. De bus was zijn dochter opgevallen in Londen en Walter vermeldde dat dit gevaarte nog kon rijden ook zij het slechts 10 mijl per uur....wij waren verbaasd maar.......
Walter en ik blijken onder een steen geleefd te hebben want even later stuurt zijn dochter de verduidelijking dat het een bus is die in een Harry Potterfilm een rol speelt. Leuk om hier te vermelden leek mij en wil je weten hoe dat verloopt dan kun je op de foto klikken en zie je een scene uit de film met de bus in een hoofdrol.


      
Jan van B:
Oud collega Jan is verliefd op Zuid-Afrika en is daar gaan overwinteren. Met dank aan zijn bereidheid om een oogje open te houden voor de plaatselijke bussen en mij daar foto's van te sturen. Aangezien wij jarenlang zelf met MAN bussen hebben gewerkt, zag hij er in Zuid-Afrika eentje en dacht aan dit digitale plakboek. Plaats van handeling: het stadje Springbok. Klik op de link voor een Wikipedia toelichting. De eerste foto laat al gelijk duidelijk zien dat er links gereden wordt want de chauffeur in korte broek staat niet bij de ingang (zou wel een erg hoge instap zijn) maar bij de deur van de chauffeurscabine. Kleurrijke bekleding, een chauffeurstasje voor vermoedelijk het wisselgeld (?), het bordje met technische gegevens en tot slot duidelijk te zien dat de versnellingspook links van de chauffeur zit. In de volgende brief meer foto's van Jan uit Zuid-Afrika.

 

      
Citosa:
Zo nu en dan zit ik wat te bladeren in de historie van mijn regio en ik zag een aardig artikel voor deze rubriek in het toenmalige personeelsblad van Westnederland 'Buzz'.

 


       

Uitsmijter(s):

De uitsmijters laten een gevarieerd openbaar vervoer zien.
Op de eerste foto staat een ingepakte bus. Met welk doel is mij niet duidelijk maar het is in ieder geval opvallend te noemen.

Intussen is er informatie binnengekomen van Paul W.
De verpakte bus was een proef met een zelfrijdende Mercedes. Ik zag deze bus ingepakt rijden op de Zuidtangent baan in Hoofddorp. Hieronder de Youtube toelichting.

 


De 2e foto laat een wel heel bijzondere creatie zien om mensen te vervoeren. Bij ons is alles wat aan het verkeer mag deelnemen tot in detail vastgelegd maar er zijn landen waar het allemaal minder formeel is. Misschien noemen ze dit daar wel een buurtbus.
En op de 3e foto een uitvoering waar ik wel eens een keertje mee zou willen rijden. De bus zelf is aan de lage kant dus zal het Volkswagen gedeelte wel voor staanplaatsen bedoeld zijn ;-)


       
Busbabbel:
We leven in een tijd dat je zou gaan denken dat het voor het eerst in de moderne geschiedenis is dat er zoveel zinloos geweld gebeurt. Maar de meesten onder ons weten wel beter. Waarom mensen hun toevlucht tot geweld zoeken is om politieke en financiŽle redenen nog wel te verklaren maar gewoon op straat, in het ov en noem maar op, gaat het de laatste tijd heel vaak, zeg maar dagelijks, verkeerd. We zijn geneigd om naar de moderne digitale mogelijkheden te wijzen als verklaring maar dat is maar ten dele waar naar mijn mening. De middelen zijn veranderd maar de hang naar geweld is er altijd geweest. Een lelijke eigenschap van ons mensen maar gelukkig hebben de meeste medemensen een redelijk laagje beschaving opgebouwd en houden ze zich rustig maar wee je gebeente als er scheuren in die keurige menselijke faÁade ontstaan want dan komt de 'holbewoner' weer tot leven.
Waarom dit intro? Ik bladerde in een oude agenda en ik kwam een voorval tegen dat ik meemaakte in de jaren tachtig. Ik reed lijn 127 richting Naaldwijk om 5.50 uur tussen Poeldijk en Honselersdijk. Het was dus nog vroeg en mijn eerste rit van die ochtend. Ik was van Den Haag CS vertrokken en via de bekende Schilderswijk had ik een redelijk gevulde bus naar het Westland gereden. Ik had nog een man of 8 in de bus en ik zat ontspannen van het vroege uur bij te komen (toen nog wel om 4.30 uur uit mijn bed, nu al jaren geniet ik meer van andere tijden.....) Opeens hoorde ik achter mij een stem en die zei dat 'ie me neer ging steken. Geen idee waarom ik hierop reageerde met de woorden: "vind je het niet een beetje vroeg om dat te doen?" Echt gebeurd, eerlijk waar maar tegelijkertijd draaide ik mij om en ik zag een man in een groen jack staan met verwilderde ogen en schuim om zijn mondhoeken. Iemand die zoiets zegt, doet het meestal niet zegt men altijd maar let op het woordje 'meestal'. Goeie raad is duur en ik realiseerde mij dat het op straat nog erg rustig was dus veel hulp kon ik niet verwachten. Een gesprek met de man leek mij geen oplossing te bieden dus besloot ik om in ieder geval aandacht te trekken en ik gooide het stuur om, zette de bus dwars over de weg, gooide de voordeur open en verliet met enige spoed de bus. Tot mijn grote opluchting kwam op dat moment mijn tegenligger de hoek om en daarin zaten 2 controleurs die natuurlijk op mij af kwamen. Ik legde uit wat er aan de hand was en zij gingen mijn bus in om meer te weten te komen. Eind van het liedje was dat de man in de Schilderswijk was opgestapt maar hij had het idee dat ik niet iedereen had meegenomen bij die halte en daar had hij zich over op zitten winden tot de bom barstte met het bovenstaande tot gevolg. Hij bleek geen mes bij zich te hebben en hij had als einddoel de Sociale Werkplaats in Naaldwijk. De controleurs reden mee tot Naaldwijk en we leverden de man af op zijn bestemming. Eind goed, al goed. Een verwarde man uiteindelijk. Ook zonder drillrap videos kan het dus zomaar misgaan al wist die man niet van het bestaan van deze muziek. Waarom de andere passagiers niet reageerden is te verklaren dat de bus vroeger meer lawaai maakte dan tegenwoordig dus zij hadden de bedreiging waarschijnlijk niet gehoord en als ze het gehoord hadden, hadden ze de taal niet verstaan. Op de volgende rit ging alles gelukkig goed ;-)


     
Busbios(coop) film(pjes)

In dit hoofdstuk plaatste ik in de vorige 2 busbrieven een filmpje van en over de HTM. Het is een drieluik dus hierbij het derde filmpje. Het betreft de presentatie van 40 jaar GTL trams (Gelede Tram Lang) en alles wat daarmee samenhangt. Neem de tijd want je bent een half uurtje zoet.

 


       
      
 

Een vrouw loopt met haar jonge dochtertje in Brussel en op een gegeven moment lopen ze door een steegje bij het Noordstation.
Het jonge meisje, verbaasd over de vrouwen achter de ramen, vraagt logischerwijs: 'Mama, wie zijn die vrouwen daar in het rode licht?'
De moeder wil haar dochtertje die ellende nog even besparen omdat ze haar nog te jong vindt en zegt: 'Oh niets schat, die staan te wachten tot hun man ze komt ophalen!'
Een Voetbalsupporter die daar toevallig rondloopt hoort dat en wil de moeder eens lekker in verlegenheid brengen.
'Nee hoor meisje, er is niets van waar wat je moeder zegt, dat zijn hoertjes en die geven sex voor geld!'
Het jonge meisje kijkt verschrikt op en vraagt: 'Mama, krijgen hoeren ook kinderen?'
Waarop de geÔrriteerde moeder zegt: 'Tuurlijk schat waar denk je dat voetbalsupporters vandaan komen?'

Frans en Karel beslissen om eens in Amsterdam te gaan feesten.
Ze pakken wat pinten in een cafť en kijken eens goed naar het voorbijlopende publiek maar niet op hun horloge.
Plots zegt Frans tegen Karel: "Jong, we hebben de laatste bus gemist! Hoe gaan we nu naar Utrecht?"
Frans: "Ja jong, had ik nog niet gemerkt."
Karel: "En ons geld is op. We hebben niet genoeg voor een taxi."
Frans: "Weet je wat, we pikken een bus en rijden ermee naar huis!"
Ze gaan naar de garage van de GVB om een bus te stelen.
Frans: "Karel, jij blijft hier wacht houden en ik ga de bus gaan pakken."
Frans gaat naar binnen en merkt dat het er pikdonker is, dus stapt hij in de eerste bus en rijdt hem naar buiten.
Buiten stopt hij, stapt uit en gaat terug de garage in.
"Wat doet Frans toch allemaal", denkt Karel. "Waarom gaat hij weer terug naar binnen?"
Frans stapt in een 2de bus, vertrekt en parkeert de bus buiten naast de eerste.
Vervolgens gaat hij WEER naar binnen.
Karel kan het maar niet begrijpen en roept angstig: "Maar Frans toch, straks komt de politie, wat ben je aan het doen?"
Maar Frans stapt alweer in 3de bus en doet weer hetzelfde.
Op het moment dat hij voor de 4e keer naar binnen wil rennen, houdt Karel hem tegen.
"Waarom heb je al 3 bussen buiten gezet? Laten we toch gewoon een bus pakken en naar huis rijden?!"
Frans antwoordt: "Maar Karel, de bus naar Utrecht staat helemaal achteraan......."

 


   

Tot slot:
Het zit er weer op, de brief is klaar. Het was mij weer een genoegen de nodige zaken bij elkaar te zoeken. Nu nog hopen dat het niet alleen voor mij een leuke bezigheid was maar dat de lezer er ook wat aan heeft. Gezien de reacties die ik gestuurd krijg, hoef ik mij geen zorgen te maken dus dat is een prettige gedachte.   

Graag tot de volgende keer.

Hartelijke groeten

       
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl of busbriefbode@gmail.com)
     

Wijsheden:
      

Je kunt niet meer worden dan jezelf. Je kunt wel meer jezelf worden.

Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Elke dag iets leren, is kennis. Elke dag iets loslaten, is wijsheid.

terug naar de