terug naar de
     
 23 december 2022

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
 
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
   
 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - Co en TP - Museum - Abri's - Gedicht - Schoolbus - Clip - Olaf Horn - Paul - Extra - Winter 4214
 
Uitsmijters: Paard - Think - Kapsel en Esofoon
Busbioscoop: HTM GTL deel 2
Busbabbel: Niets is wat het lijkt
 
 

Wat is het lang donker in deze tijd van het jaar hè? Dat heb ik in mijn leven al een behoorlijk aantal keren meegemaakt en het blijft bijzonder. De zon heeft weinig kracht, staat zo laag dat ertegenin kijken levensgevaarlijk is op de weg. Er zijn gelukkig wel lichtpuntjes in deze midwinter dagen en dat is ten eerste de wetenschap dat bij het ter persen gaan van deze brief de datum bereikt is dat de dagen weer langzaam langere dagen dan nachten gaan worden. Als tweede lichtpuntje bied ik iedereen een nieuwe busbrief aan en als dat niet helpt om de donkere dagen door te komen, dan weet ik het niet meer. Veel lees- en kijkplezier in deze gevarieerde editie.


      
Goud van Oud:

Stationsplein Zwolle. Rechts is het hotel te zien, dat hier in 1921 werd gebouwd (Stationsplein 13). De heer G. van Gijtenbeek kocht het hotel van J. Beenen en liet er een grote vleugel aan bouwen. De architect in 1913 was M. Meijerink. Kleine verbouwingen vonden plaats in 1928 en 1931. In 1935 werd het hotel flink vergroot. In 1979 werd het hotel gesloopt. (foto: Paul Gravemaker)

Nu dan de informatie die ik over de bus kon vinden. Op deze foto staat prominent in beeld de bus van Schutte die de stadsdienst in Zwolle reed tot aan 1982. Het bedrijf heette met een afkorting STZ (Schutte Tours Zwolle). De '31' was een Volvo met een carrosserie van Hainje uit 1972 (CSA-I model - Het landelijke wagenparknummer was 3361). Bij het beëindigen van het bedrijf STZ eindigde ook deze bus op 5 april 1982 toen de VAD het werk overnam. Het definitieve lot laat zich raden.


       
TP - (Twee Provinciën):
De eerste foto is de oudste maar dat had iedereen vermoedelijk al gezien aan het uiterlijk. Van deze bus vond ik ook deze archiefkaart waarop met de hand geschreven staat 'sloop 16-8-67'. De bus is gebouwd in 1952 en is een DAF Perkins met een opbouw van ZABO met wagenparknummer 35. De persoon naast de bus is helaas niet te traceren maar mogelijk herkent diegene (intussen misschien op respectabele leeftijd) zichzelf en levert dat nog meer informatie op.

Daaronder een 6-tal foto's in oplopende getallen te beginnen met de 683. Allemaal DAF/ZABO's uit 1970/71 en al deze wagens werden in 1974 uiteraard weer ingelijfd bij Westnederland dat toen TP overnam en daar hebben deze bussen tot 1984 dienst gedaan. De eindbestemming is onbekend dus dan kunnen we dat wel raden.

35 - geen ander nummer bekend TD kaart
683 - vlootnummer 7 684 - vlootnummer 14
685 - vlootnummer 24 686 - vlootnummer 44
687 - vlootnummer 45 688 - vlootnummer 48


       
Oldtimers en 1 Newtimer:
Foto's van Piet van Hees. De foto's zijn van het Mercedes Benz museum in Stutgart, het trammuseum in Heilbrun en het techniek museum in Speyer. Drie behoorlijk op leeftijd zijnde modellen en rechts boven een geheel futuristisch voertuig, ook al in de vorige brief bij de uitsmijters. Het is een Colani. Staat nu al in het museum maar dit voertuig heeft waarschijnlijk nog een toekomst voor zich. Op de webpagina van Alex Miedema zijn meer voorbeelden met toelichting te vinden.

         

 


       
Haltes en Abri's:
Op de een of andere manier krijg ik vaak excentrieke halte/abri's in handen of toegestuurd. Hieronder weer een viertal waarvan we kunnen zien/denken dat het bushaltes zijn en dat is ook zo maar de manier waarop de vormgeving hier en daar uitgevoerd is, is op z'n minst origineel te noemen. De eerste is een bushalte, het bord laat geen twijfel over maar toch moet ik ook aan een openbaar toilet denken hoewel de privacy dan tekort schiet. Je zit wel droog.
De 2e foto laat daarover geen twijfel bestaan. De paal maakt duidelijk dat het hier toch echt een bushalte betreft maar als je moet dan kun je en daarna je handen wassen is een extra service. De bus zal net aankomen als je.........
Op de 3e foto is ook een paraplu bij het ontwerp betrokken hoewel ik geen garantie geef dat je droog blijft tijdens een fikse bui. Ik denk te lezen 'voorbehouden 805' maar wat, waar en hoe?
Dan de vierde foto. Wie kent hem niet? Jarenlang bepalend in het straatbeeld. De foto is van een abri op de Rotterdamseweg in Gouda en is gemaakt door Sjaak Blaazer.
En tot slot een bijdrage van Erik van L. die mij 2 foto's stuurde: "Altijd stond er een normale abri bij het hoofdkantoor van Heineken in Zoeterwoude Rijndijk. Sinds een poosje hebben ze die vervangen, zie de foto's."
En nu nog een tap.......

 
     
 
     
 


      

Arjen Boswijk stuurde mij een aantal gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste geplaatst is. Deze keer alweer zijn 30e poëtische inzending.

Een 'busloos' gedicht deze keer met een toepasselijke wens voor het Nieuwe Jaar. Van Arjen begreep ik dat ik in busbrief 176 zijn laatste bijdrage kan plaatsen want de busgedichten staan op dit moment einde dienst in de remise. Wie weet komt er een 2e leven. ;-)


      
Schoolbus:
Wil ik een hoofdstuk aan de beroemde gele (Amerikaanse) schoolbussen wijden, vallen er meerdere foto's op de deurmat. Deze vier kregen mijn voorkeur. De eerste bus op 2 foto's heeft wel een heel erg bijzonder 2e leven gekregen. Een soort boshut zou ik het willen noemen. Een soort deur op de begane grond en iets wat voor een raam moet doorgaan en daarna zal er een opening in de bodem van de bus gemaakt zijn waardoor je de 1e etage van dit bouwsel bereikt. Misschien kun je het huren voor een survival vakantie maar of dat een echte aanrader is......
De derde foto laat ook een opvallende constructie zien. De vraag rijst of de bestuurder boven of beneden zit. In tegenstelling tot de eerste schoolbus ziet deze er reiswaardig uit ondanks het uiterlijk vertoon. Op de personenauto is nog een platform te zien. Mogelijk een terras of een landingsplaats voor een helikopter??? Ik sluit niets meer uit mede door de loop van een geweer aan de voorzijde. Amerika hè, je weet maar nooit.
Tot slot is op foto 4 een nuttige creatie te zien. Ik denk dat als je in Amerika op onderzoek uitgaat, je een flinke verzameling aan kan leggen van alternatieve schoolbussen.


      
Clip:
Er zijn filmpjes oftewel clips die laten zien hoe het hoort of juist hoe het niet hoort. Onderstaande clips zijn daar een voorbeeld van. Klik op de foto voor de clip.

Clip 1: Het verkeersplein zorgt ervoor dat je jezelf maar een kluns vindt als er op een druk kruispunt in Nederland de verkeerslichten uitvallen. Nou, hier hebben ze helemaal geen lichten nodig.

Clip 2: Er zijn op sociale media volop mensen die direct hun oordeel klaar hebben over politie, handhavers of conducteurs die op filmpjes even haarfijn gefileerd worden vanwege hun optreden. Hier een conducteur met een kort lontje (neem ik aan maar ik ken de voorgeschiedenis niet).

Aanvulling van Marty Werkman op de 2e clip:
Je wil het niet geloven, maar ik heb dit in het echt mee gemaakt. Ik stond op Zoetermeer Centrum West, in de oude situatie, toen we met onze neuzen richting de treinen stonden en alle bussen tegelijk binnenkwamen en ook weer vertrokken, elk half uur.
Ik stond op het perron met een collega te praten en naast ons was er door een conducteur een zwartrijder uit de trein gehaald.
Deze conducteur was netjes een proces verbaal aan het maken en de jongen werkte ook netjes mee zonder poespas.
Komt er plots nog een conducteur uit de trein zette, loopt naar de jongen toe en gaf hem spontaan een kopstoot!!!
Toen ontplofte de boel spontaan, want het slachtoffer ging me daar uit z’n bol, en terecht.


      
Olaf Horn:
Met dank aan Olaf voor het altijd maar op pad zijn voor het maken van foto's van het Nederlandse wagenpark. Meestal gaat in deze busbrieven mijn voorkeur uit naar lang geleden maar ooit wordt deze bus ook een keertje lang geleden dus vooruit met de geit hierbij een eigentijds exemplaar, de 4133, een VDL/Berkhof Ambassador uit 2010. Voor mij zijn dit soort wagens nog eigentijds maar gezien de stormachtige ontwikkeling van de brandstof transitie, is dit binnenkort een 'oldtimer' maar gelukkig hebben we dan de foto's nog.

Aanvulling van Olaf:
Een update van de foto's van de rode Syntus Twente-bus in Raalte. Deze week is bekend geworden dat Keolis (Syntus Twente) de nieuwe concessie, welke ingaat in december 2023, verloren heeft en wordt overgenomen door Arriva. Dat betekent dat deze rode dieselbussen na 10 jaar buiten dienst zullen gaan en worden vervangen door (elektrische?) bussen.

 

     
Met dank aan Paul Gravemaker:
Paul stuurde mij in maart per email een aantal items waarvan hij dacht dat ik er mogelijk iets aan zou hebben. En dat klopt, vroeg of laat duiken toegestuurde items op in een van de busbrieven. De eerste foto betreft een zo goed als nieuwe (schat ik gezien de glans) 4595 van de VAD Apeldoorn. Een wagen gebouwd in 1964, een Leyland Verheul die van 1968 tot 1981 actief is geweest voor de VAD (Verenigde Autobus Diensten). Links ervan staat de 4328 uit 1962 (actief tot 1979) en rechts de 4536 uit 1961 (ook actief tot 1979).

De den Oudsten poster valt mogelijk onder de noemer collectors item. Voor een grotere versie, klik op de foto. Daarnaast nog 2 ouwetjes, ook aan te klikken voor een forser formaat, de 4334 van 1962 tot 1982 en daarna sloop. Daaronder dezelfde wagen maar dan anders.

 


     
Oude(re) klanten:
Als er vervangend vervoer rondrijdt in verband met een treinstoring, heb je weleens kans op een aparte verschijning zoals op de eerste foto die ik van collega Ed kreeg gestuurd. Een bus van Ray Line uit Purmerend. Ik vond alleen een Facebook pagina waar Ray Line zich bekendmaakt. Altijd nieuwsgierig naar de herkomst van de bus en ik vond hem terug in de bestanden van het GVB als wagen nummer 304. Een Mercedes Citaro uit 2007. Meer en uitgebreide informatie is op deze pagina te vinden.

Op de tweede foto weer eens een treurige aanblik. Een oude bekende van het GVU, de 21. Een DAF/Hainje CSA-II uit 1985 en in 2004 uit dienst geplaatst en in 2005 afgevoerd en via van der Wal naar Albanië vertrokken. Daar zou de bus mogelijk gereden hebben in of om de stad Pogradec. Het ziet er op de foto naar uit dat ook daar deze wagen uit dienst is geplaatst. Ter illustratie een klein kaartje om aan te geven om welke plek het gaat. (rode stip)

 
 


     
Winter December 2022:
Op het laatste moment kreeg ik een paar foto's in handen van Bas Heijer. Het gaat hier om de plotselinge weersomslag. Er wordt ons steeds verteld dat we strenge winters wel kunnen vergeten maar opeens is het zover, schaatsfanatici kunnen aan de slag, de ijsmeesters proberen als eerste een ijsbaan te kunnen openen en op de weg wordt men gewaarschuwd door middel van de beruchte codekleuren oftewel code oranje. Over al glijden bestuurders van de weg en zelfs meerdere berichten maken melding van te water geraakte voertuigen. Dus kan het OV niet achterblijven en als voorbeeld hier de pech van de 4214.

 

 

       

Uitsmijter(s):

In busbrief 173 zag je een paard een bus instappen maar het kan altijd nog gekker. Als je nieuwe buren krijgt en je denkt dat de buurvrouw nogal hinnikend lacht dan weet je wat de reden is.
Daarnaast voor de ouderen onder ons: het plaatje dat in de cabine van elke bus zat met daarop de 'frequenties' van het onder elkaar zenden van zinvolle én zinloze gesprekken en natuurlijk om contact te leggen met de centrale. Het vervoersgebied was opgedeeld in regio's zoals aangegeven. Ik was dus veelal aangewezen op B3 maar onderweg naar b.v. Den Haag kwam ik langs een halte waar een bordje op de haltepaal te zien was met daarop het volgende zendgebied en je klikte dan op het zendtoestel B2 in. Den Haag en Nieuwegein liggen ver genoeg van elkaar zodat het zendbereik deze 2 regio's niet overlapte.
Ook een foto met 2 passagiers die vast niet bij dezelfde kapper geweest zijn........
En de laatste foto in deze rubriek laat een (waarschijnlijk) 15 meter bus zien die de lengte onderschat heeft. Misschien is naam op zijkant van deze bus niet voor niks gekozen maar deze chauffeur heeft in ieder geval niet 'gethinkt'.

 


       
Busbabbel:
In deze rubriek wil ik altijd graag bussen als onderwerp gebruiken. Soms voor 100 % en soms meer zijdelings. Ook deze keer is er enige verdeling te ontdekken. Ik wil namelijk aankaarten dat 'niets is wat het lijkt'. Huh, pardon? Alles wat we ervaren, ervaren we persoonlijk en dus heeft iedereen er een andere beleving bij. Wat voor de een iets is, is voor de ander niets. Wat heeft dat met bussen te maken? Elke chauffeur beleeft zijn of haar werk op een eigen manier. Een voorbeeld: er staat een man met een bullebak uiterlijk en een wat mot je houding (vast wel eens meegemaakt) bij de halte. Hij stapt stuurs in, betaalt zonder morren (pluspunt) en de beleving van de chauffeur is duidelijk, als dat maar goed gaat. Even later is er gedoe achter in de bus met jonge knapen die iemand hinderen. Daar zit je als chauffeur niet op te wachten maar je moet wat. De bus aan de kant en je zet je strengste houding in maar voor je wat hebt kunnen regelen, staat de bullebak bij je cabine en laat weten dat hij op tijd thuis wil zijn en dus geen oponthoud kan gebruiken. "Doe de achterdeur maar open chauffeur, ik regel het voor je". Even later staan de jongens met de grote mond en de dreigende houding beteuterd buiten en kan de bus weer verder. Ik vond het altijd heerlijk als iemand het zo oploste. Ik heb al eerder denk ik verteld over de man met een asociale uitstraling die in de jaren tachtig bij mij instapte en duidelijk maakte dat hij niet ging betalen. Nog 4 haltes en ik zou pauze hebben dus ik koos de weg van de minste weerstand en ik liet het erbij. Eén halte voor het eindpunt komt 'ie naar voren, legt een ruime fooi neer en bedankt me voor de rit van circa 3 minuten. Goed? Verkeerd? De meningen zullen verdeeld zijn maar ook hier geldt de slogan "niets is wat het lijkt". Een geheel ander voorbeeld: Sinterklaas. We hebben hem net weer uitgeleide gedaan na opnieuw menige discussie over de huidskleur van zijn onderdanen meegemaakt te hebben. Al die meningen zitten helemaal mis want deze man met zijn mijter komt van oorsprong uit een regio in Zuid Turkije en leefde zonder hulpsinten in de 4e eeuw. Ik heb eens gezocht naar informatie over deze beste man maar dat het een blanke man met een witte baard zou zijn, is helemaal verkeerd, klopt niets van. Mensen uit die regio hebben geen witte baarden, hooguit grijs. Dus Sinterklaas is een oplichter, in plaats van de zwarte Pieten zou de Sint zelf een kleurtje moeten hebben en de kans is groot dat in de 4e eeuw het Midden-Oosten bepalend was in de wereld en dus had de donkergetinte Sint in die tijd mogelijk witte knechten..... En wij maar ruziën, bekvechten en protesteren. Niets is wat het lijkt.
We gaan in Nederland in rap tempo over naar het gebruik van elektrische bussen. Een lofwaardig streven waar ik ook al eerder in een busbabbel aandacht aan besteedde maar dan met de nodige scepsis. Al met al lijkt het er op dat o.a. met een zee vol windmolens en velden vol zonnepanelen de ontwikkeling succesvol is en blijft. Hoewel blijft? Op dit moment is er zorg over de kwetsbaarheid van onze systemen. Met hackers, terroristen en moeilijk doende wereldleiders kan het zomaar gebeuren dat de energievoorziening ernstige schade ondervindt. Het gevolg is niet alleen dat de bedrijven stilvallen maar ook het OV houdt het met alle accu's maar kort vol terwijl bij calamiteiten cq rampen het OV gevorderd kan worden en dus ingezet moet kunnen worden maar met lege accu's kun je vorderen wat je wilt maar ik geef je weinig kans. Het lijkt allemaal heel goed geregeld maar zou er aan zulke zaken gedacht zijn? Ooit zei een premier, de weledele heer Colijn, in 1940 aan het begin van de 2e wereldoorlog tegen de bevolking dat we rustig konden gaan slapen. Dat was even een misrekening bleek een paar dagen later. Dus als premier Rutte begint over rustig slapen, zou ik maar achterdochtig zijn. Dat zal geen moeite kosten omdat achterdocht al enige tijd aan hem kleeft. Maar misschien geldt ook hierbij 'niets is wat het lijkt' en pakt de toekomst heel anders uit.

Aanvulling Dick van der Goot:
Ik moet je melden dat je met één opmerking aan het eind van jouw verhaal mijn vader nogal boos had kunnen maken. Mijn vader was in de tijd rond de Tweede Wereldoorlog een groot bewonderaar van Colijn en weerlegde altijd de bewering dat Colijn vlak voor het binnenvallen van de Duitsers in ons land zou hebben gezegd "Gaat u maar rustig slapen!". Volgens mijn vader had Colijn dat in 1937 gezegd, toen Nederland nog niet direct bedreigd werd. Onlangs las ik laatst ergens dat deze uitspraak zelfs uit 1936 dateert. Via deze link is een toelichting te vinden.


     
Busbios(coop) film(pjes)

In dit hoofdstuk plaatste ik in de vorige busbrief een filmpje van en over de HTM. Het wordt een drieluik dus hierbij het tweede filmpje en in busbrief 176 komt de derde laatste film. Het betreft de presentatie van 40 jaar GTL trams (Gelede Tram Lang) en alles wat daarmee samenhangt. Neem de tijd want je bent een half uurtje zoet.

 


       
      
 

Een zatlap loopt 's nachts over straat en belt om 4 uur 's morgens aan bij mensen.
De man des huizes staat woedend op en vraagt: "Wat is dat hier, wat scheelt er?"
De zatlap: "Kom me duwen! Je moet me komen duwen!"
Razend zegt de bewoner: "Ik ken je niet eens, het is 4 uur in de morgen, en jij vraagt me om je te komen duwen. Rot op..."
Terug in de slaapkamer, weer in bed, krijgt hij een preek van zijn vrouw.
"Nu heb je toch overdreven. Het is jou toch ook weleens overkomen dat je met pech staat. Je had die sukkelaar toch wel even kunnen helpen duwen."
Man: "Ja, maar die kerel was strontzat."
Vrouw: "Reden te meer om hem te helpen, het gaat hem alleen niet lukken. Nee, zo ken ik je helemaal niet, ik ben zeer teleurgesteld in je."
Haar man, helemaal ontdaan, kleedt zich toch maar weer aan en gaat naar beneden!
Hij opent de deur en roept: "He kerel, ik kom je duwen, waar zit je?"
Zatlap: "Hier in de tuin, op de schommel"
 


   

Tot slot:
Zoals ik zou proberen om deze brief voor de feestdagen klaar te hebben, is een feit. Brief 176 zal bij leven en welzijn volgend jaar verschijnen en dat is alweer 2023. Ik weet nog goed dat we allemaal in spanning zaten toen we van 1999 naar 2000 gingen. Wat zou er allemaal kunnen gebeuren. Uiteindelijk niet veel en zelfs de digitale wereld bleef overeind dus we waren ontsnapt aan rampspoed en tegenslag. 22 jaar verder weet ik nog niet zeker of die rampspoed en tegenslag alsnog in 2022 zijn opgedoken. Er staat ons nog het een en ander te wachten vermoed ik zomaar dus het is extra belangrijk om iedereen een goed en gezond 2023 te wensen. Ik zal in ieder geval bescheiden en een beperkt steentje bijdragen aan enige ontsnapping en vermaak door gewoon door te gaan met busbrieven schrijven en samenstellen. Bij deze dan ook

Allemaal een zo goed mogelijk 2023 gewenst

Graag tot de volgende keer.

Hartelijke groeten

       
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl of busbriefbode@gmail.com)
     

Wijsheden:
      

         

terug naar de