
Haltes en Abri's:
Op
de een of andere manier krijg ik vaak excentrieke halte/abri's in
handen of toegestuurd. Hieronder weer een viertal waarvan we kunnen
zien/denken dat het bushaltes zijn en dat is ook zo maar de manier
waarop de vormgeving hier en daar uitgevoerd is, is op z'n minst
origineel te noemen. De eerste is een bushalte, het bord laat geen
twijfel over maar toch moet ik ook aan een openbaar toilet denken
hoewel de privacy dan tekort schiet. Je zit wel droog.
De 2e foto laat daarover geen twijfel bestaan. De paal maakt
duidelijk dat het hier toch echt een bushalte betreft maar als je
moet dan kun je en daarna je handen wassen is een extra service. De
bus zal net aankomen als je.........
Op de 3e foto is ook een paraplu bij het ontwerp betrokken hoewel ik
geen garantie geef dat je droog blijft tijdens een fikse bui. Ik
denk te lezen 'voorbehouden 805' maar wat, waar en hoe?
Dan de vierde foto. Wie kent hem niet? Jarenlang bepalend in
het straatbeeld. De foto is van een abri op de Rotterdamseweg in
Gouda en is gemaakt door Sjaak Blaazer.
En tot slot een bijdrage van Erik van L. die mij 2 foto's stuurde:
"Altijd stond er een normale abri bij het hoofdkantoor van Heineken
in Zoeterwoude Rijndijk. Sinds een poosje hebben ze die vervangen,
zie de foto's."
En nu nog een tap.......


Arjen
Boswijk stuurde mij een aantal gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste
geplaatst is. Deze keer alweer zijn 30e poëtische inzending.
Een 'busloos' gedicht deze keer met een
toepasselijke wens voor het Nieuwe Jaar. Van Arjen begreep ik dat ik
in busbrief 176 zijn laatste bijdrage kan plaatsen want de
busgedichten staan op dit moment einde dienst in de remise. Wie weet
komt er een 2e leven. ;-)


Schoolbus:
Wil ik een hoofdstuk aan de
beroemde gele (Amerikaanse) schoolbussen wijden, vallen er
meerdere foto's op de deurmat. Deze vier kregen mijn voorkeur.
De eerste bus op 2 foto's heeft wel een heel erg bijzonder 2e
leven gekregen. Een soort boshut zou ik het willen noemen. Een
soort deur op de begane grond en iets wat voor een raam moet
doorgaan en daarna zal er een opening in de bodem van de bus
gemaakt zijn waardoor je de 1e etage van dit bouwsel bereikt.
Misschien kun je het huren voor een survival vakantie maar of
dat een echte aanrader is......
De derde foto laat ook een opvallende constructie zien. De vraag
rijst of de bestuurder boven of beneden zit. In tegenstelling
tot de eerste schoolbus ziet deze er reiswaardig uit ondanks het
uiterlijk vertoon. Op de personenauto is nog een platform te
zien. Mogelijk een terras of een landingsplaats voor een
helikopter??? Ik sluit niets meer uit mede door de loop van een
geweer aan de voorzijde. Amerika hè, je weet maar nooit.
Tot slot is op foto 4 een nuttige creatie te zien. Ik denk dat
als je in Amerika op onderzoek uitgaat, je een flinke
verzameling aan kan leggen van alternatieve schoolbussen.


Clip:
Er zijn filmpjes oftewel clips die laten zien hoe het hoort of
juist hoe het niet hoort. Onderstaande clips zijn daar een
voorbeeld van. Klik op de foto voor de clip.
Clip 1: Het verkeersplein zorgt ervoor dat je
jezelf maar een kluns vindt als er op een druk kruispunt in
Nederland de verkeerslichten uitvallen. Nou, hier hebben ze
helemaal geen lichten nodig.
Clip 2:
Er zijn op sociale media volop mensen die direct hun oordeel
klaar hebben over politie, handhavers of conducteurs die op
filmpjes even haarfijn gefileerd worden vanwege hun optreden.
Hier een conducteur met een kort lontje (neem ik aan maar ik ken
de voorgeschiedenis niet).
Aanvulling van Marty Werkman op de 2e clip:
Je wil het niet geloven, maar ik heb dit in het echt mee
gemaakt. Ik stond op Zoetermeer Centrum West, in de oude
situatie, toen we met onze neuzen richting de treinen stonden en
alle bussen tegelijk binnenkwamen en ook weer vertrokken, elk
half uur.
Ik stond op het perron met een collega te praten en naast ons
was er door een conducteur een zwartrijder uit de trein gehaald.
Deze conducteur was netjes een proces verbaal aan het maken en
de jongen werkte ook netjes mee zonder poespas.
Komt er plots nog een conducteur uit de trein zette, loopt naar
de jongen toe en gaf hem spontaan een kopstoot!!!
Toen ontplofte de boel spontaan, want het slachtoffer ging me
daar uit z’n bol, en terecht.

Olaf Horn:
Met dank aan Olaf voor het altijd
maar op pad zijn voor het maken van foto's van het Nederlandse
wagenpark. Meestal gaat in deze busbrieven mijn voorkeur uit
naar lang geleden maar ooit wordt deze bus ook een keertje lang
geleden dus vooruit met de geit hierbij een eigentijds
exemplaar, de 4133, een VDL/Berkhof Ambassador uit 2010. Voor
mij zijn dit soort wagens nog eigentijds maar gezien de
stormachtige ontwikkeling van de brandstof transitie, is dit
binnenkort een 'oldtimer' maar gelukkig hebben we dan de foto's nog.
Aanvulling van Olaf:
Een update van de foto's van de rode Syntus Twente-bus in
Raalte. Deze week is bekend geworden dat Keolis (Syntus Twente)
de nieuwe concessie, welke ingaat in december 2023, verloren
heeft en wordt overgenomen door Arriva. Dat betekent dat deze
rode dieselbussen na 10 jaar buiten dienst zullen gaan en worden
vervangen door (elektrische?) bussen.
 |
|
 |

Met dank aan Paul Gravemaker:
Paul stuurde mij in maart per
email een aantal items waarvan hij dacht dat ik er mogelijk
iets aan zou hebben. En dat klopt, vroeg of laat duiken
toegestuurde items op in een van de busbrieven. De eerste
foto betreft een zo goed als nieuwe (schat ik gezien de
glans) 4595 van de VAD Apeldoorn. Een wagen gebouwd in 1964,
een Leyland Verheul die van 1968 tot 1981 actief is geweest
voor de VAD (Verenigde Autobus Diensten). Links ervan staat
de 4328 uit 1962 (actief tot 1979) en rechts de 4536 uit
1961 (ook actief tot 1979).
De den Oudsten poster valt mogelijk
onder de noemer collectors item. Voor een grotere versie, klik op de
foto. Daarnaast nog 2 ouwetjes, ook aan te klikken voor een forser
formaat, de 4334 van 1962 tot 1982 en daarna sloop. Daaronder
dezelfde wagen maar dan anders.


Oude(re) klanten:
Als er vervangend vervoer
rondrijdt in verband met een treinstoring, heb je weleens
kans op een aparte verschijning zoals op de eerste foto die
ik van collega Ed kreeg gestuurd. Een bus van Ray Line uit
Purmerend. Ik vond alleen een
Facebook
pagina waar Ray Line zich bekendmaakt. Altijd
nieuwsgierig naar de herkomst van de bus en ik vond hem
terug in de bestanden van het GVB als wagen nummer 304. Een
Mercedes Citaro uit 2007. Meer en uitgebreide informatie is
op
deze pagina te vinden.
Op de tweede foto weer eens een treurige
aanblik. Een oude bekende van het GVU, de 21. Een DAF/Hainje
CSA-II uit 1985 en in 2004 uit dienst geplaatst en in 2005
afgevoerd en via van der Wal naar Albanië vertrokken. Daar
zou de bus mogelijk gereden hebben in of om de stad Pogradec.
Het ziet er op de foto naar uit dat ook daar deze wagen uit
dienst is geplaatst. Ter illustratie een klein kaartje om
aan te geven om welke plek het gaat. (rode stip)


Winter December 2022:
Op het laatste moment kreeg ik een
paar foto's in handen van Bas Heijer. Het gaat hier om de
plotselinge weersomslag. Er wordt ons steeds verteld dat we
strenge winters wel kunnen vergeten maar opeens is het
zover, schaatsfanatici kunnen aan de slag, de ijsmeesters
proberen als eerste een ijsbaan te kunnen openen en op de
weg wordt men gewaarschuwd door middel van de beruchte
codekleuren oftewel code oranje. Over al glijden bestuurders
van de weg en zelfs meerdere berichten maken melding van te
water geraakte voertuigen. Dus kan het OV niet achterblijven
en als voorbeeld hier de pech van de 4214.


Uitsmijter(s):
In busbrief 173 zag je een paard
een bus instappen maar het kan altijd nog gekker. Als je nieuwe
buren krijgt en je denkt dat de buurvrouw nogal hinnikend lacht
dan weet je wat de reden is.
Daarnaast voor de ouderen onder ons: het plaatje dat in de
cabine van elke bus zat met daarop de 'frequenties' van het
onder elkaar zenden van zinvolle én zinloze gesprekken en
natuurlijk om contact te leggen met de centrale. Het
vervoersgebied was opgedeeld in regio's zoals aangegeven. Ik was
dus veelal aangewezen op B3 maar onderweg naar b.v. Den Haag
kwam ik langs een halte waar een bordje op de haltepaal te zien
was met daarop het volgende zendgebied en je klikte dan op het
zendtoestel B2 in. Den Haag en Nieuwegein liggen ver genoeg van
elkaar zodat het zendbereik deze 2 regio's niet overlapte.
Ook een foto met 2 passagiers die vast niet bij dezelfde kapper
geweest zijn........
En de laatste foto in deze rubriek laat een (waarschijnlijk) 15
meter bus zien die de lengte onderschat heeft. Misschien is naam
op zijkant van deze bus niet voor niks gekozen maar deze
chauffeur heeft in ieder geval niet 'gethinkt'.


Busbabbel:
In deze rubriek wil ik altijd graag bussen als onderwerp gebruiken. Soms
voor 100 % en soms meer zijdelings. Ook deze keer is er enige verdeling te
ontdekken.
Ik wil namelijk aankaarten dat 'niets is wat het lijkt'. Huh, pardon? Alles wat we
ervaren, ervaren we persoonlijk en dus heeft iedereen er een andere beleving
bij. Wat voor de een iets is, is voor de ander niets. Wat heeft dat met
bussen te maken? Elke chauffeur beleeft zijn of haar werk op een eigen
manier. Een voorbeeld: er staat een man met een bullebak uiterlijk en een
wat mot je houding (vast wel eens meegemaakt) bij de halte. Hij stapt
stuurs in, betaalt zonder morren (pluspunt) en de beleving van de chauffeur is duidelijk,
als dat maar goed gaat. Even later is er gedoe achter in de
bus met jonge knapen die iemand hinderen. Daar zit je als chauffeur niet op te wachten maar je moet wat. De bus
aan de kant en je zet je strengste houding in maar voor je wat hebt kunnen regelen, staat de bullebak bij je
cabine en laat weten dat hij op tijd thuis wil zijn en dus geen oponthoud
kan gebruiken. "Doe de achterdeur maar open chauffeur, ik regel het voor
je". Even later staan de jongens met de grote mond en de dreigende houding
beteuterd buiten en kan de bus weer verder. Ik vond het altijd heerlijk als
iemand het zo oploste. Ik heb al eerder denk ik verteld over de man met een
asociale uitstraling die in de jaren tachtig bij mij instapte en duidelijk
maakte dat hij niet ging betalen. Nog 4 haltes en ik zou pauze hebben dus ik
koos de weg van de minste weerstand en ik liet het erbij. Eén halte voor het
eindpunt komt 'ie naar voren, legt een ruime fooi neer en bedankt me voor de
rit van circa 3 minuten. Goed? Verkeerd? De meningen zullen verdeeld zijn
maar ook hier geldt de slogan "niets is wat het lijkt". Een geheel ander
voorbeeld: Sinterklaas. We hebben hem net weer uitgeleide gedaan na opnieuw
menige discussie over de huidskleur van zijn onderdanen meegemaakt te
hebben. Al die meningen zitten helemaal mis want deze man met zijn mijter
komt van oorsprong uit een regio in Zuid Turkije en leefde zonder hulpsinten in de 4e eeuw. Ik heb eens
gezocht naar informatie over deze beste man maar dat het een blanke man met
een witte baard zou zijn, is helemaal verkeerd, klopt niets van. Mensen uit die regio hebben
geen witte baarden, hooguit grijs. Dus Sinterklaas is een oplichter, in plaats van de
zwarte Pieten zou de Sint zelf een kleurtje moeten hebben en de kans is
groot dat in de 4e eeuw het Midden-Oosten bepalend was in de wereld en dus
had de donkergetinte Sint in die tijd mogelijk witte knechten..... En wij
maar ruziën, bekvechten en protesteren. Niets is wat het lijkt.
We gaan in Nederland in rap tempo over naar het gebruik van elektrische
bussen. Een lofwaardig streven waar ik ook al eerder in een busbabbel
aandacht aan besteedde maar dan met de nodige scepsis. Al met al lijkt het
er op dat o.a. met een zee vol windmolens en velden vol zonnepanelen de
ontwikkeling succesvol is en blijft. Hoewel blijft? Op dit moment is er zorg
over de kwetsbaarheid van onze systemen. Met hackers, terroristen en
moeilijk doende wereldleiders kan het zomaar gebeuren dat de
energievoorziening ernstige schade ondervindt. Het gevolg is niet alleen dat
de bedrijven stilvallen maar ook het OV houdt het met alle accu's maar kort
vol terwijl bij calamiteiten cq rampen het OV gevorderd kan worden en dus ingezet moet kunnen worden
maar met lege accu's kun je vorderen wat je wilt maar ik geef je weinig kans.
Het lijkt allemaal heel goed geregeld maar zou er aan zulke zaken gedacht
zijn? Ooit zei
een premier, de weledele heer Colijn, in 1940 aan het begin van de 2e wereldoorlog
tegen de bevolking dat we
rustig konden gaan slapen. Dat was even een misrekening bleek een paar dagen
later. Dus als premier
Rutte begint over rustig slapen, zou ik maar achterdochtig zijn. Dat zal
geen moeite kosten omdat achterdocht al enige tijd aan hem kleeft. Maar
misschien geldt ook hierbij 'niets is wat het lijkt' en pakt de toekomst
heel anders uit.
Aanvulling Dick van der Goot:
Ik moet je melden dat je met één opmerking aan het eind van jouw
verhaal mijn vader nogal boos had kunnen maken. Mijn vader was in de
tijd rond de Tweede Wereldoorlog een groot bewonderaar van Colijn en
weerlegde altijd de bewering dat Colijn vlak voor het binnenvallen
van de Duitsers in ons land zou hebben gezegd "Gaat u maar rustig
slapen!". Volgens mijn vader had Colijn dat in 1937 gezegd, toen
Nederland nog niet direct bedreigd werd. Onlangs las ik laatst
ergens dat deze uitspraak zelfs uit 1936 dateert. Via
deze link is een toelichting te vinden.
Busbios(coop)
film(pjes)
In dit hoofdstuk plaatste ik in de
vorige busbrief een filmpje van en over de HTM. Het wordt een drieluik
dus hierbij het tweede filmpje en in busbrief 176 komt de derde laatste
film. Het betreft de presentatie van
40 jaar GTL trams (Gelede Tram Lang) en alles wat daarmee samenhangt. Neem de tijd want je bent een half uurtje
zoet.
Een zatlap loopt 's nachts over straat
en belt om 4 uur 's morgens aan bij mensen.
De man des huizes staat woedend op en vraagt: "Wat is dat hier,
wat scheelt er?"
De zatlap: "Kom me duwen! Je moet me komen duwen!"
Razend zegt de bewoner: "Ik ken je niet eens, het is 4 uur in de
morgen, en jij vraagt me om je te komen duwen. Rot op..."
Terug in de slaapkamer, weer in bed, krijgt hij een preek van
zijn vrouw.
"Nu heb je toch overdreven. Het is jou toch ook weleens
overkomen dat je met pech staat. Je had die sukkelaar toch wel
even kunnen helpen duwen."
Man: "Ja, maar die kerel was strontzat."
Vrouw: "Reden te meer om hem te helpen, het gaat hem alleen niet
lukken. Nee, zo ken ik je helemaal niet, ik ben zeer
teleurgesteld in je."
Haar man, helemaal ontdaan, kleedt zich toch maar weer aan en
gaat naar beneden!
Hij opent de deur en roept: "He kerel, ik kom je duwen, waar zit
je?"
Zatlap: "Hier in de tuin, op de schommel"

Tot slot:
Zoals ik zou proberen om deze brief
voor de feestdagen klaar te hebben, is een feit. Brief 176 zal bij
leven en welzijn volgend jaar verschijnen en dat is alweer 2023. Ik
weet nog goed dat we allemaal in spanning zaten toen we van 1999
naar 2000 gingen. Wat zou er allemaal kunnen gebeuren. Uiteindelijk
niet veel en zelfs de digitale wereld bleef overeind dus we waren
ontsnapt aan rampspoed en tegenslag. 22 jaar verder weet ik nog niet
zeker of die rampspoed en tegenslag alsnog in 2022 zijn opgedoken.
Er staat ons nog het een en ander te wachten vermoed ik zomaar dus
het is extra belangrijk om iedereen een goed en gezond 2023 te
wensen. Ik zal in ieder geval bescheiden en een beperkt steentje
bijdragen aan enige ontsnapping en vermaak door gewoon door te gaan
met busbrieven schrijven en samenstellen. Bij deze dan ook
Allemaal een zo goed
mogelijk 2023 gewenst

Graag tot de volgende keer.
Hartelijke groeten

Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl
of busbriefbode@gmail.com)
Wijsheden:

terug naar de
