Haltes en Abri's:
Wat
zou ik moeten zonder de mensen die aan mij denken b.v. tijdens een
vakantie. Foto's van bijzondere bussen, foto's van halteborden, van
abri's en van alles waarvan gedacht wordt dat ik het zou kunnen
gebruiken. Niet altijd eindigt een foto in een busbrief maar dat is
een keuze die ik maak maar ik bewaar in principe alles wat gestuurd
wordt. Je weet maar nooit toch? Klasse vrienden, ga vooral zo door.
De eerste foto kreeg ik van Paul v.d. B. en betreft een primitieve
halte in Bakkeveen, Friesland. Het zal vermoedelijk nooit storm
lopen bij deze bushalte maar om het er dan zo bij te laten liggen is
toch ook niet nodig. Arriva, hierbij het verzoek om er iets beters
van te maken. En is de provincie verantwoordelijk voor de haltes dan
graag een oproep doen aan deze instantie.
De 2e foto kreeg ik van buurman Wim
die op vakantie was in Duitsland en deze 'abri' zag bij zijn hotel.
Ook geen voorbeeld van een verzorgde bushalte maar je staat in ieder
geval droog en het heeft in de verte toch iets van een sfeervol
tafereel. Of je daar blij mee bent als je zit te wachten op de bus
betwijfel ik.
De laatste 4 foto's in dit hoofdstuk
zijn van collega Thijs die een bezoek bracht aan de plaats Cannon
Beach in Oregon USA waar ook hij aan mij moest denken toen hij deze
abri zag. Hoe fraai wil je het hebben? Konden wij ons nog maar zulke
ruiten in een abri veroorloven. Ooit kon dat, maar dat was de tijd
van het touwtje uit de brievenbus en die tijd ligt helaas al ver
achter ons. Cannon Beach is een luxe toeristische badplaats aan de
Stille Oceaan en die luxe zie je al af aan de abri. Voor de toerist
hangen er gewoon berichten en dienstregelingen zonder kastje of
bescherming in de abri.......
Arjen
Boswijk stuurde mij een aantal gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste
geplaatst is. Deze keer alweer zijn 29e poëtische inzending.
In de vorige rubriek kwam het comfort van haltes
aan de orde maar in dit gedicht van Arjen is ook weinig luxe te
ontdekken maar omdat er in de titel DDR staat, zorgt dat ervoor dat
er direct begrip ontstaat want vergeleken met Oost-Duitsland hebben
we niets te klagen gehad.
Naamgenoten:
Deze foto kreeg ik van Philip S.
Hij maakte deze foto jaren geleden (2014) bij Haarlem station.
2x VDL en 2x 8796. De linker bus, een VDL-Citea van Arriva, is
uit 2012 op weg naar Leiden als lijn 50 en de rechter 8796 is
een VDL-Berkhof van Connexxion uit 2005 op weg naar Uithoorn als
lijn 140. Even zoeken en ik kwam foto 3 en 4 tegen als derde
8796, een MB200 dus DAF-den Oudsten in dienst van de GVM, en
daarna het opvolgende bedrijf GSM. Deze bus is uit 1981 (GSM) en in 1993 overgestapt
naar de GVM en in 1995 afgevoerd. Later in 1999 was deze bus een
jaartje actief actief bij Milot en daarna nog weer een jaartje
(2001) bij een particulier met een raceclub in Barendrecht. Tot
slot vond ik nog een vermelding waarbij deze bus in dienst was
in 2012, al lange tijd een bezig baasje gebleven. De huidige stand is dat er
een APK loopt tot december 2022 dus na 41 jaar nog 'alive and
kicking'. Of de 2 naamgenoten dat na kunnen gaan zeggen moet de
tijd uitwijzen maar ik heb er zo mijn gedachten over.
(PS, de eigenaar van foto 3 en 4 is niet bekend, hopelijk is dat
geen probleem).
Aanvulling van J.K.
GSM was de opvolger van de GTW in 1977 en GVM de opvolger van
de GSM in 1993.
Dus de eerste periode van de 8796 was van 1981 t/m 1993 bij de
GSM geweest zijn en vanaf 1993 bij de GVM.
Ik weet het niet helemaal zeker maar volgens mij is de bus nieuw
bij de ZO begonnen en na ongeveer een jaar naar de GSM gegaan.
Het interieur was ook niet volledig GSM-stijl. De boarding was
grijs zoals bij veel streekvervoerders. Bij de GSM had de
boarding normaal een licht houten structuur.
Wel was de stoelbekleding vervangen met de groene stoffen
bekleding die gebruikelijk was bij de GSM.
Diversen:
Er zwerven nogal wat foto's op internet van bussen die zich als
trein voordoen. De filmkasten trekken in ieder geval de aandacht
en het gaat zo te zien om een internationaal gebruik. Ach,
zolang de trein zich niet als een bus gaat gedragen en b.v. door
de Breestraat in Leiden gaat rijden, is het een leuk gegeven.
Voor de niet OV kenners......bij treinstoringen worden vaak
bussen ingezet waarbij deze aanduiding helpt voor de reiziger te
kunnen zien in welke bus ze moeten stappen.
De derde foto heeft ook een aardige boodschap in de filmkast.
Lijn 164 is van Connexxion maar volgens Google rijdt er een lijn
164 in de buurt van Heinenoord maar ook bij Castricum en dat is
dan weer een andere provincie.
De vierde foto heb ik ergens zien staan en ik heb geen idee waar
dit is maar in lijn 23 reizen waarschijnlijk veel bijzondere
passagiers.......;-)
2e leven - Hetebrij en pensioen:
Met dank aan Olaf voor het wederom
insturen van interessante foto's, heb ik hieronder 2 foto's
geplaatst van een verwarrend wagenparknummer. In eerste
instantie vanaf 2009 actief bij Syntus Veluwe als de 5108 ging
deze wagen in 2010 over naar Syntus Doetinchem. Niets bijzonder
maar dan gaat de bus in 2010 rijden onder nummer 1508. Het lijkt
alsof er per ongeluk een verwisseling van cijfers is ontstaan
maar dat kan ik niet geloven. Maar wat dan de reden is hoor ik
misschien nog wel van iemand. In 2017 reed de bus onder de naam
Syntus Twente maar of het nummer toen weer anders was (5081???
;-)
is niet bekend.
Met mijn hartelijke dank wederom aan Dick
van der Goot voor de volgende aanvulling:
Het is andersom gegaan! De bus in kwestie is in 2009 nieuw
afgeleverd bij Syntus, toen nog in de Achterhoek opererend,
onder het wagennummer 1508. Hij maakte deel uit van de serie
1501 t/m 1526. Dit waren nog wagennummers die in het landelijk
nummersysteem pasten, zoals dat ook door Connexxion (Connexxion
was aanvankelijk voor eenderde eigenaar van Syntus, evenals NS
en Keolis), en eerder door de vereniging ESO en het NS-concern
werd toegepast.
Eind 2010 verloor Syntus het (bus)vervoer in de Achterhoek en
kreeg Syntus tegelijkertijd de Veluwe erbij. Inmiddels had
Syntus een eigen wagennummersysteem bedacht, waarbij voor elke
concessie een ander begincijfer werd gehanteerd. Voor de
concessie Veluwe werd het begincijfer 5 gebruikt. Voor de Veluwe
werden in hoofdzaak splinternieuwe bussen aangeschaft, maar de
nog vrij nieuwe 1501 t/m 1526 mochten meeverhuizen. Ze kregen
daarbij de gewijzigde wagennummers 5101 t/m 5126 (in dezelfde
volgorde).
Later verhuisde een aantal Ambassadors inderdaad naar Twente, zo
ook "onze" bus 5108, die daardoor met het Twentse rood werd
overgeplakt. Het wagennummer werd toen niet meer aangepast. Uit
bijvoorbeeld foto's op "busposities.nl" is af te leiden dat de
5108 ook tot de Twentse Ambassadors behoorde die in het najaar
van het eerste coronajaar 2020 tijdelijk naar Apeldoorn e.o.
terugkeerden om de onbruikbaarheid van de hier eerder ingezette
Optare-busjes (5300-groep) op te vangen.
En nadat Keolis de exploitatie op de Veluwe en in
Midden-Overijssel eind 2020 onder de eigen naam, maar verscholen
onder de door de opdrachtgevende provincies verzonnen
productnaam RRReis, met Chinese elektrische BYD-bussen had
voortgezet, mochten er opnieuw Ambassadors inspringen vanwege
het veelvuldig falen van de BYD's. Ook daar schijnt de 5108 nog
aan te hebben meegedaan; volgens busposities.nl heeft deze bus
op 28 juli van dit jaar zijn laatste dienstregelingsrit op
stadslijn 4 te Apeldoorn gereden.
Op deze 2 foto's van Olaf staat de bus na het OV leventje bij
Hetebrij, een bedrijf gespecialiseerd in taxi, touringcar en
koeriersdiensten. Een prima 2e leven denk ik.
Aanvulling van Olaf: 2 extra foto's
van deze bus in de kleuren van Hetebrij
Theo en de 1726:
Eigenlijk ook een bus voor het
hoofdstuk 2e leven maar ik heb Theo, een oud collega/vriend
een eigen stekkie gegeven in deze busbrief. Theo ontdekte
voor zijn deur een roze gevaarte. Geen LHBTIXYZ enzovoort voertuig en
ook geen Pink Panther reclame maar een Gribus. Nou denk ik
in eerste instantie niet aan iets positiefs als je gribus
zegt maar als variant op beschuitbus, brievenbus, melkbus en
dergelijke is de nieuwsgierigheid gewekt. Van oorsprong was
dit een voertuig van Hermes, de 1726 uit 2003 en in 2014
afgevoerd naar autodealer Wittebrug.
Gribus.net blijkt
op gribus.nl een restaurant te zijn maar .net staat voor een partybus.
Voor meer info verwijs ik naar het filmpje hieronder.
Nieuwe klanten:
In de vorige brief had ik in
deze rubriek
ook een paard als instappende passagier geplaatst en onlangs
loop ik toevallig tegen nog een soortgelijke foto aan. Het paard is
blijkbaar inderdaad gaan zitten.
Ernaast staat iets wat ik vermoedelijk aan
kan duiden als een monument. Deze bussen hebben een wel heel
bijzonder 2e leven.
Klik op het derde plaatje voor een kort
filmpje waar ook een bus een rol in heeft, Hans Klok is er
niets bij.
Tot slot op de vierde foto een bus in het
Verre Oosten waarbij de chauffeur blijkbaar veel vrijheid
heeft wat inrichting betreft. Ik ga er zomaar vanuit dat het
om een privé wagen gaat die een OV lijn rijdt maar of dit
een rage moet worden lijkt mij niet verstandig. Het levert
wel een plaats in een busbrief op.
Ingezonden:
Van Martin H. kreeg ik de
volgende tekst en deze foto:
"Met veel plezier lees ik de busbrieven, ik hoop dat je
er nog lekker lang mee doorgaat.
Zelf rijd ik als oproeper/ touringcarchauffeur bij JoJo
Tours / Vreugde Tours in Maasdijk. Dat vind ik onwijs leuk
om te doen.
Bijgaand een foto van mijn ‘vaste’ wagen toen ik met
toeristen in een kaasboerderij in Giessenburg was."
De 2e foto kreeg ik van collega Ed B.
en daar zien we een halte overzicht in Hoek van Holland. Op de foto
staat links de RET 351, een Mercedes Citaro uit 2008. De rechter bus
is van EBS en heeft het rugnummer 5182 en dat is ook een Mercedes
Citaro. Zoek de verschillen.
En als derde een ingelast triest
bericht.
Uitsmijter(s):
Een geschikte stadsbus wil ik het
noemen, deze sightseeing bus in IJsland. Het is de grootste
gletsjer bedwinger en noodzakelijk om de 3,5 uur durende rondrit
over de barre omgeving te kunnen maken. Uiteraard is het busje
op de andere foto niet geschikt voor zulke uitstapjes maar het
verschil tussen die 2 is leuk om te zien. Om een indruk te
krijgen van dit rode 'monster' heb ik eronder een filmpje
geplaatst. Bijzonder interessant.
|
|
|
Busbabbel:
Buschauffeurs en natuurlijk ook vele andere beroepen, hebben door het
directe contact met een tevreden klant een kans op het ontvangen van een
fooitje. Officieel niet toegestaan maar toch. Nu wil het geval dat contant
geld steeds minder actief gebruikt wordt en dat zorgt ervoor dat het geen
vetpot meer is in de fooienpot. Nee dan vroeger......dat waren andere
tijden. Toen ik aan mijn loopbaan in het OV begon bestond de Giro nog en dan
bedoel ik geen wielerwedstrijd. Digitaal geld was niet bekend dus plastic
geld werd niet gebruikt. Nee, het waren stuivers, dubbeltjes en kwartjes in
die tijd en als je nou maar zorgde dat je vriendelijk en behulpzaam was dan
viel er nog wel eens een muntje op je betaaltafel. (Trouwens ook al een
begrip uit het verleden). Vooral op marktdagen en de zaterdag kon het best
oplopen met dat kleingeld. Na een poosje had je bij sommige mensen door hoe
het werkt. Dan stond er een mevrouw bij de halte met een dichtgeknepen hand
en dan liet je de begroeting extra enthousiast klinken en jahoor, de vuist
ging open en daar lag de fooi. Ik heb altijd één vakje in mijn geldbak apart
gehouden voor deze kleine bijverdienste zodat ik na geruime tijd een leuk
bedrag had waarvan ik dan iets kocht, b.v. een CD. Veel collega's gingen er
anders mee om en gebruikten het om onderweg koffie te kopen of sigaretten.
Als je tegenwoordig met de tijd mee wilt gaan, zou je je bankrekeningnummer
in beeld moeten brengen maar dat zou met zekerheid uitmonden in een gesprek
met de manager. Heel vroeger, jaren zeventig, reed er een oudere dame
regelmatig mee. Vermoedelijk uit het Westland naar Den Haag centrum om
boodschappen te doen of om gewoon wat te winkelen. Deze dame werd 'goudappeltje'
genoemd en niet vanwege een pak frisdrank maar zij gaf veel chauffeurs een
dikke fooi die met de tijd dikker werd tot het zelfs papiergeld ging worden.
Het is mij niet bekend of ik het helemaal juist beschreven heb en of er een
stokje voor gestoken is durf ik niet te zeggen. In ieder geval was deze
mevrouw reuze populair.....
Zelf heb ik ooit een oud vrouwtje in de bus gehad op het eerste stoeltje
rechts vooraan (een beroemd en berucht stoeltje) en tijdens het rijden
hoorde ik met een dunne hoge stem roepen 'chauffeur, wilt u een appeltje?'
en toen ik omkeek stak ze haar hand uit en gaf ze mij een appel. Ik bedankte
netjes en ging verder maar na een paar kilometer hoorde ik opnieuw
'chauffeur, wilt u een appeltje?' en daar stopte ze mij weer een appel toe.
Ik vond dat een beetje vreemd maar ik kende de term "God heeft vreemde
kostgangers" en we reden weer een poosje. Ik hoef zeker niet te vertellen
wat er daarna gebeurde? Op een gegeven moment had ik 5 appels naast het
dashboard liggen echt waar. Fatsoenlijk opgevoed zoals ik ben, heb ik haar
bij het uitstappen 4 appels teruggegeven maar daar keek ze helemaal niet van
op. Dat was dus mijn eerste kennismaking met Alzheimer. Hopelijk wist ze nog
wel haar adres.
(Goudappeltje en dit laatste verhaal met appels berust op pure toevalligheid
en daar zaten vele jaren tussen ;-)
Aanvulling van Walter:
Over Goudappeltje weet ik nog wel iets. In mijn heel prille begin als
chauffeur heb ik haar 1x in de bus gehad, in 1980 of 1981 denk ik. Zij
woonde bij de halte Güntersteinweg in Den Haag en zij ging dan met (toen
nog) lijn 58 naar de V&D in de Grote Marktstraat in Den Haag. Ze vertelde
dat ze ruzie had met haar kinderen en daarom zouden die "nooit iets erven"
en gaf ze het liever aan de buschauffeurs (dit heb ik uit verhalen hoor). Ze
gaf daarom elke keer de chauffeur tot wel fl.25,- als tip, zeer royaal dus.
Als je mazzel had, had je haar op de terugweg ook weer en je kreeg dan
opnieuw fl.25,-. Wij als jonge Delftse chauffeurtjes hadden in het algemeen
pech want de meeste ritten op lijn 58 werden in die tijd gereden door de
chauffeurs van de vestiging Loosduinen waar veel Westlanders werkten ui de
tijd van de oude WSM. Heel af en toe had Delft zo'n ritje. Dit soort
passagiers vielen uiteraard op en waren wel legendarisch te noemen, je
vergeet zo'n Goudappeltje nooit meer net als andere opvallende
passagiers bij ons in Delft zoals "opaatje" uit de Hugo de Grootstraat met
z'n stukje zeep, een broodje haring en zo.......
Busbios(coop)
film(pjes)
In dit hoofdstuk plaats ik vanaf deze
aflevering 3 filmpjes van en over de HTM, hierbij het eerste filmpje. Het betreft de presentatie van
40 jaar GTL trams (Gelede Tram Lang) en alles wat daarmee samenhangt. Hieronder aflevering
1 met o.a. een introductie. Neem de tijd want je bent een half uurtje
zoet.
Mijn buurvrouw is zo dom, ze denkt dat
usb een buurland van usa is.
De vrienden van de kaartclub hebben het over oud worden en oud
zijn.
Fons: Ik ben in mijn metaaltijdperk.
Guus: Je metaaltijdperk?
Fons: Ja, als je zo oud bent als ik heb je zilver in het haar,
goud tussen de tanden en... lood in de benen!
Guus: Dan heb je nu blijkbaar metaalmoeheid.
Tot slot:
Brief 174 is klaar. Weer gelukt.
Bij veel hedendaagse zaken wordt er steeds gevraagd of die en die de
kerst wel gaat halen. Ik noem Poetin, Rutte, Biden, Truss en vele
anderen. Het zijn tijden waarin ook het gokken ter discussie staat
dus weddenschappen aangaande deze 'leiders' of in sommige gevallen
'lijders' zijn taboe. Dan blijft de vraag of de busbrief de kerst
gaat halen? Geen weddenschappen aub. Zolang ik nog stroom heb en er
geen nucleair probleem speelt, zie ik er naar uit om in december bij
iedereen wat warmte te brengen door middel van busbrief 175. Meer
kan ik niet betekenen in deze barre tijden dus hopelijk tot dan. Sinterklaas zal
bij menigeen beperkt geschenken kunnen brengen is de algemene verwachting maar
hierbij alvast toch een aangename pakjesavond gewenst. Je moet maar
denken: die arme (!) oude man kan er ook niets aan doen. Graag tot de volgende keer.
Hartelijke groeten
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl
of busbriefbode@gmail.com)
Wijsheden:
terug naar de