Haltes en Abri's:
Op
de eerste foto geen bijzonder opvallende halte maar dit plaatje van
collega Ed laat de halte zien die je kunt aantreffen bij het
dierenpark in Emmen.
|
Paul stuurde mij dit uit Chamonix
Frankrijk: Goed geregeld hier, iedere campinggast in dit
gebied krijgt een kaartje voor gratis busvervoer in het
hele gebied. Parkeren is niet te betalen. |
Een voorbeeld van hoe het niet moet.
Alleen voor lange mensen. Uit betrouwbare
bron heb ik vernomen dat dit een noodoplossing was.
Later netjes aangepast. |
|
|
Arjen
Boswijk stuurde mij een aantal gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste
geplaatst is. Deze keer alweer zijn 28e poëtische inzending.
Over een herinnering aan de 'Zero Emissie'
trolleybussen avant la lettre in Groningen die opgedoekt werden en
vervangen door de heerlijke dieselwalm. Alleen Arnhem heeft nu nog
trolleybussen rijden in Nederland. Arjen beschrijft het in
dichtvorm.
OV vakantie:
Ik werd getipt over een
mogelijkheid om een originele vakantie optie te bekijken. De
eerste optie is een verblijf in een lijnbus van De Lijn. De
tweede optie is een (hondenkop)trein om te boeken. De derde
mogelijkheid is een tramvakantie en tot slot kun je een verblijf
in een U2 bus kiezen. Wat is dat voor bus? Dat is de bus waarvan
U2, je weet wel Bono, Ierland en muziek, gebruik gemaakt hebben
bij hun tour. Klik op elke foto voor meer informatie.
Diversen:
Hoe oud wil je het hebben? Een briefje uit 1959? Met schrijffout
van de datum en 4 grot(t)en. Dit was blijkbaar in die jaren een manier om een
busreis te boeken.
Een ander stukje historie vind je daaronder. Het
is een 3-rittenkaart maar ik zie slechts 2 knipjes. Zou ik de derde
rit nog tegoed hebben? Trouwens voor de goede opletter is het
natuurlijk al duidelijk dat deze voorkant en deze achterkant
niet een en dezelfde kaart betreft.
North American Bus Industries:
Collega Arno, een verwoed fotograaf,
maakte deze foto's van wat hij zelf omschrijft als "foeilelijke Chance bussen". Tja, als je dit bekijkt als busliefhebber kan ik
mij indenken dat je niet begrijpt waarom dit aangekondigd wordt
als 'Classic-Bus'. Toch is dit een stukje transportgeschiedenis
van San Francisco. Intussen is dit ingehaald door de tijd en is
het een toeristen attractie geworden en ook beschikbaar in
Nederland. Klik op
Classicbus voor een video.
Aanvulling Olaf:
Wat betreft die Amerikaanse bussen uit San Francisco het
volgende: in 2019 heb ik bij Elbo Bus in Heino ook zo'n voertuig
op de foto gezet. Hierbij de foto als aanvulling op het artikel.
Deze bus van Elbo Classicbus van Martyn Besselsen uit Heino en
nog steeds in dienst. De gegevens kan je vinden op de website
van de RDW (04-BSJ-1) en Martyn zal hopelijk geen bezwaar hebben
om die foto van mij hierbij te plaatsen.
Nieuwe klanten:
Waterstof:
In opdracht van EBS werd er een proef
gehouden met waterstof. Dat wordt intussen wel vaker gedaan want in
een paar jaar tijd is er een transitie ontstaan die niet bij te
benen is. Er is net een situatie ontstaan dat de rookpluimen in het OV
verleden tijd zijn en daar komt de volgende omschakeling alweer aan.
Het waterstofgebruik door middel van een aanhanger is gelanceerd
maar ik geloof niet dat er veel mensen vrolijk worden van deze vorm.
Maar goed, ontwikkelingen gaan sneller dan het geluid en deze proef
zal ongetwijfeld tot andere inzichten leiden. Energie is momenteel
op alle terreinen het belangrijkste onderwerp. Elektrisch gaan
rijden was het sleutelwoord maar ik ben daar al veel eerder kritisch
over geweest want elektriciteit is uiterlijk schoon maar de manier
waarop het tot stand komt, is nog lang niet 'schoon'. Er wordt aan
gewerkt en daar hoort deze proef ook bij.
Extra saillant detail is natuurlijk
de combinatie Toyota en Caetano. De eerste was nog niet serieus in
beeld als bussenbouwer en de tweede kennen wij in Haaglanden goed
genoeg vanwege de Caetano bussen waarmee jarenlang vanuit Delft
gereden is. Later zijn deze bussen verspreid geraakt over meerdere
vervoerders maar dat is nadat deze vloot Delft had verlaten. Zie
busbrief 112
voor een uitgebreide reportage. Voor meer info
klik hier.
Uitsmijter(s):
Ik kom steeds vreemdere bussen
tegen. De bestuurder komt steeds meer in een soort cockpit te
zitten lijkt het. Naast deze futuristische modellen staat toch
nog een ouderwets model (trolley)bus mét een ouderwets model
passagier aan boord. Geen zitplaats, geen staanplaats maar een
hangplaats.
Busbabbel:
Het is een
vervelende eigenschap dat we meestal vervelende voorvallen makkelijker
onthouden dan al de aangename voorvallen. Al de passagiers die vriendelijk
groetend binnenkomen verdwijnen als sneeuw voor de zon voor je humeur als er daarna eentje
binnenkomt die onbeschoft reageert op een normale opmerking mijnerzijds. Op
een verjaardag vertel je vaker over meegemaakte narigheid omdat je dan je
toehoorders blijkbaar een plezier doet want er wordt vaak gevraagd: "Ben je
buschauffeur? Oh, dan maak je nog weleens wat mee zeker?" En dan bedoelt
niemand dat ze willen horen dat je een fijne zorgeloze dienst gereden hebt.
Noem het maar een vorm van sensatiezucht.
Dus ook deze keer toch maar weer een sterk verhaal.
Rijdend door Maassluis, komende van Rotterdam met als einddoel Den Haag,
kwam ik bij een halte waar een Indische, tengere en ietwat oudere, dame stond.
Zij stapte binnen en klom het trapje op wat in die tijd een gewone zaak was,
niks lage vloerbus. Ik knikte vriendelijk naar haar en zij legde een
strippenkaart neer terwijl ze mij met verwachtingsvolle ogen aankeek. Tot nu
toe ging alles zwijgend dus ik verbrak de stilte en vroeg wat ik moest
stempelen. Geen antwoord maar ze wees ongeduldig naar de strippenkaart en
tikte er dwingend op. Ik
bleef kalm en probeerde te weten te komen of ze een stadsrit Maassluis van 2
strippen wilde of dat ze mee moest naar Den Haag voor 7 strippen.
Beide afstanden waren niet bijzonder en kwamen dagelijks voor. Geïrriteerd tikte ze
nogmaals driftig met haar wijsvinger op de kaart dus ik besloot
dat ze mee ging naar het eindpunt en ik stempelde 7 strippen af. Dat zorgde
ervoor dat haar stembanden in werking traden. Op hoge toon liet ze blijken
dat ik het fout gedaan had en dat ik een correctiestripje moest gebruiken om
de ritprijs te corrigeren naar 2 strippen. Intussen was ik voorzichtig gaan
rijden want ik stond het verkeer flink op te houden. We werden het niet eens
want ik heb correctiezegels in principe om te gebruiken als ik zelf een
fout maak en niet als de klant het verkeerd doet. Uiteraard gaat dat in de
meeste gevallen toch naar ieders wens zolang het op vriendelijke toon
gebracht wordt. In dit geval was het verre van vriendelijk gegaan dus ik
besloot haar te negeren. Toen maakte ze een cruciale vergissing want ze
greep in mijn geldbak om zelf de correctiezegels te pakken. Toen was ik er
klaar mee. Ik zette de bus op de handrem en verzocht haar de bus te
verlaten. Twee keer raden wat ze deed. Niet dus. Ik riep de centrale op en
na overleg zouden zij politie sturen. Dat ging vrij vlot, de agenten
begrepen het probleem en wezen haar erop dat ze niet met haar handen in de
kassa mocht zitten. De agent werkte haar de bus uit en zei tegen haar dat
zij met de politiewagen naar haar bestemming in Maassluis (!) gebracht ging
worden. Toen mevrouw uitstapte liet ze mij weten dat ik gestraft zou worden
want ze riep dat ze thuis spelden zou gaan steken in een poppetje waardoor ik het wel
zou merken. Ik heb toen mijn duim maar opgestoken, blij dat ik ervan af was.
Helaas is mevrouw uiteindelijk iets later thuisgekomen want toen ze bij de
agenten ingestapt was, kregen zij een dringende oproep en ging de auto er
met sirene aan vandoor. Het is al lang geleden en ik heb sinds die tijd geen
voodoo ervaring gehad voor zover ik weet en ik huppel gelukkig nog vrolijk
rond. Misschien heeft ze zich bedacht of heeft de politie haar dit ontraden.
In ieder geval was ik een ervaring rijker en ik realiseerde me weer eens dat
iets onbenulligs zomaar kan escaleren. Achteraf had ik dit natuurlijk anders
moeten aanpakken maar achteraf is het altijd allemaal makkelijk praten.
Busbios(coop)
film(pjes)
In deze aflevering heb ik gekozen
voor een fraaie video van en over toegewijde busliefhebbers van
OVCN (Openbaar Vervoer Collectie
Nederland).
Aansluitend heb ik via een link de
beelden van een testrit waarbij de BBA438 na 10 jaar buiten mocht
spelen. Klik op de foto.
Vrouw vertelt: "Ik ben in de keuken als mijn man in de kamer een
glas kapot laat vallen dus zeg ik: ik pak zo even een bezem en
dan kom ik er aan.
Zegt hij: "Dat stukje kun je toch wel lopen......"
Enkele dagen geleden vroeg ik mijn
vrouw waar we heen zouden gaan voor onze huwelijksdag.
Ergens waar ik lang niet meer geweest ben, antwoordde ze.
Ik stelde toen voor om naar de keuken te gaan.
Toen is de ruzie begonnen...
Tot slot:
Zoals in de vorige brief
aangekondigd, eindig ik deze keer met het andere uniform uit de
vorige eeuw, het pak van Westnederland. Van het oorspronkelijke
blauw naar het chiquere donkerblauw kreeg het uniform een soort
update waarna dit ongeveer identiek werd aan het ZWN uniform. Bij WN
had ik ook een pet maar die is in de vaart der volkeren gesneuveld.
Niet helemaal, maar de aanblik is niet meer representatief zal ik
maar zeggen. Bij ZWN was er in het begin nog een optie om alsnog een
pet te bestellen wat ik toen gedaan heb. De speld met het 'wiel met
vleugels' logo heb ik overgezet van de WN pet want dat logo was niet
beschikbaar bij ZWN. Petten zijn intussen volledig verdwenen uit
elke tak van de samenleving. Tenminste dit soort petten want de
(Amerikaanse) baseball petjes hebben die plek op veel beroepshoofden
overgenomen.
Geniet allemaal van de droge zomer en ik heb het vermoeden dat al
die uitgestelde regen vast later nog naar beneden gaat komen, maak je
borst alvast maar nat.Graag tot de volgende keer.
Hartelijke groeten
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl
of busbriefbode@gmail.com)
Wijsheden:
Met computers gaat alles sneller, maar het duurt langer.....
Het is leuker om snel te rijden met een langzame auto, dan om met een snelle auto langzaam te rijden.
Pensioen: We kunnen niet zonder jou..., maar we gaan het wel proberen
terug naar de