
Haltes en Abri's:
Een
zeldzame verschijning geworden in deze vorm. Het lijkt mij een
eenzaam gevoel als je in die abri zou moeten gaan zitten wachten.
Een uitgestrekt landschap wat de kans op een praatje tijdens het
wachten niet zal vergroten. Eén voordeel heb je wel want je ziet de
bus vermoedelijk van verre aankomen.
Van collega Wendy kreeg ik de 2e foto
toegestuurd. Een Franse bushalte in dit geval pal voor de deur van
de Mairie oftewel het Stadhuis. Het onderhoud is hier blijkbaar ook
geen prioriteit. Wel genoeg te lezen.....👍

Arjen
Boswijk stuurde mij een aantal gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste
geplaatst is. Deze keer alweer zijn 27e poëtische inzending.
Over een herinnering aan de vroegere VAD heeft Arjen
een stukje poëzie geschreven met een bijbehorende foto van de
vestiging in Ermelo.


100 Jaar NZH:
Vanaf busbrief 147 heeft er in
iedere brief een tekening gestaan met een getekende impressie
van 100 jaar NZH. Alweer lang geleden want zoals te lezen is op
de tekening dateert deze reeks tekeningen alweer van het
eeuwfeest in 1981. Deze rubriek is mogelijk gemaakt doordat Co
R. mij de tekeningen afstond. (Nogmaals mijn hartelijke dank
daarvoor) Nu dus de laatste tekening en een afwijkende want het
zijn nu trams uit vervlogen tijden ter afsluiting van de reeks.
Van Kees ontving ik een uitleg over het ontstaan
van deze tekeningen te bestaan en hieronder zijn verhaal.
Aanvulling van Kees van der Z: "De vele
tekeningen van NZH-bussen en nu van -trams rond 1980/1981 zijn
gemaakt door de heer A.J. van den Boom en zijn zoon B. van den
Boom.
Ik heb hen destijds vele malen thuis bezocht en ik heb toen
kunnen zien dat dit een enorme klus is geweest waar zij
maandenlang belangeloos mee bezig zijn geweest en dat allemaal
ten behoeve van de bushobbyisten.
Vader tekende met potlood en zijn zoon verzorgde alle zgn. calcs
met Oost-Indische inkt. De NZH directie verzocht hen toen om
tekeningen te maken bij gelegenheid van het 100-jarig bestaan,
maar al eerder hebben zij samen vele bustekeningen het licht
doen zien ten behoeve van de leden van de Autobus Documentatie
Vereniging.
Beiden leven inmiddels niet meer, maar postuum mogen zij via de
Busbrief nog wel een keer in het zonnetje worden gezet." Bij
deze.
Klik op de tekening
voor een grotere versie.


Diversen:
De eerste 2 plaatsbewijzen zijn van de BBA en waarom 2x? Ik vond
het bijzonder dat er van deze kaartje 2 bewaard zijn gebleven
sinds de jaren vijftig en die opeenvolgend zijn.
Daaronder links een opvallend kaartje voor de
overtocht Breskens-Vlissingen eind jaren vijftig. Zestig cent
voor de overtocht klinkt nu bescheiden maar elke dag naar b.v.
je werk, telde dat flink door voor de burger. PSD is een
afkorting voor Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland.
Een kaartje naar de TT races in Assen van vrij
recent vond ik ook aardig om te plaatsen. En ondanks 2018 nog
maar kort geleden is, zijn papieren kaartjes als deze al
historie want de chipkaart is ingeburgerd en het zal toen ook de
laatste keer geweest zijn dat een chauffeur het kaartje moest
stempelen.....

Leyland:
Een opvallende Leyland mag je de
2587 wel noemen. De rechter foto uit de Westnederland jaren heb
ik van Ruurd Berendes ontvangen en van de linker foto heb ik
helaas geen fotograaf kunnen vinden. Bij het vergelijken van
deze 2 foto's valt natuurlijk op dat de bekende slogan 'Gezond
Verstand: Westnederland' de zijkant siert. Links is de bus van
eigenaar veranderd want daar staat het logo van de ZWN-groep al
op de rechterzijde én een zwaailicht op het dak. Ik neem aan dat
het circa 1997 moet zijn geweest want toen kwam deze bus bij
Stichting Bever terecht. Daar is bus in 2008 weer vertrokken
naar de volgende halte bij het NOV (Nationaal Openbaar Vervoer
Museum). Daar is de bus ook vertrokken en via een aantal
particulieren is de bus op de derde foto (gefotografeerd door
Olaf Horn in 2022 terechtgekomen in Raalte en ziet de wagen er
patent uit.
Met deze 2587 heb ik persoonlijk niet gereden. Ik heb de meeste
bussen uit de serie 2580 t/m 2594 wel een of meerdere keren
meegekregen op een dienst. De serie stamt uit 1976 en de meeste
wagens vonden hun Waterloo rond 1988. De 2586 heb ik ook nooit
op mijn lijstje kunnen bijschrijven en opvallend is daarbij dat
de bus als eerste van deze serie in 1985 al afgevoerd is naar de
sloop. Mogelijk is er met deze bus iets aan de hand geweest.
Aanvulling: in de volgende busbrief komt een kleine reportage
van de 2586.(bedankt Co)
De 2587 heeft het wel lang uitgehouden mede vanwege de functie
'Informatiebus'. Dat hield in dat het interieur geheel aangepast
was voor PR doeleinden.
 |
|
 |
Bij de vestiging Nieuwegein
 |
%202022-04-29%20Raalte%20Tjalkstraat%20Co-Olaf%20Horn2022.JPG) |

In de rubriek 'EXTRA' deze keer een
onlangs opgedoken foto van de 3115, een Leyland National
op weg in Rijswijk.
Bij Westnederland waren er 5 stuks geleverd van een
totaal van 25 stuks die verder over het land verdeeld
waren, de 3113 t/m de 3118.
Bij de ZuidOoster stonden de 3119 t/m 3124 en CN kreeg
de 3107 t/m 3112, de NZH de 3100 t/m 3106.

foto: André Keus
|
Van collega Ed B. kreeg ik deze foto
gestuurd. Heel eigentijds want dit is een wagen van de huidige vervoerder
EBS, de 5126 en net als de vorige foto is deze gemaakt in Rijswijk.
 |
Een zogenaamde GIF presentatie, een
stukje 'huisvlijt' over Citosa waar ik mogelijk
uitgebreider aandacht kan schenken in een volgende
busbrief.
 |

DAF/van Hool 168:
Ed B. stuurde mij onlangs 2 foto's
van een pendelbus bij Westerbork. Wat schetst mijn verbazing toen ik
merkte dat dit een oude bekende is, de DAF/van Hool 168, nieuw in
2004. In de Veoliatijd in Haaglanden een wagen uit een serie waar
wij in Delft veel moeilijkheden hadden. Bij de start van Veolia
Delft in 2009 moesten er stadswagens ingezet kunnen worden en men
had ergens in Brabant of Limburg (ooit Veolia gebied) nog een paar wagens in een
weiland
staan, de 168 t/m de 174. Die tijd in het gras had het nodige
aangetast. Motorisch prima wagens maar de krachten van de natuur
hadden de elektronica en de slangen fors beschadigd. Om de haverklap
barstte er een verwarmingsslang en sowieso waren de kachels niet
optimaal te krijgen. Ik kan de keren niet meer tellen dat er een
monteur moest komen om het een en ander te verhelpen. Maar plots was
er een oplossing, de wagens gingen in 2011 weg en er kwamen 2 (?)
geruilde wagens van Syntus voor in de plaats. Daarover kan ik
mogelijk een andere keer onze 'vreugde' weergeven maar in ieder
geval is het leuk om te zien dat deze 168 nog actief is bij
Stichting Herinneringscentrum Kamp Westerbork sinds december 2017.
Als derde foto deze wagen in de Veolia kleding met collega Eline
achter het stuur.



Een binnengekomen bericht
over een vaste busbrieflezer:Op 7 juni
is op 53 jarige leeftijd
Bas van der Burght overleden
veel sterkte gewenst aan zijn
nabestaanden |
 |
Bizar!!!
Op 20 juni kreeg ik de definitieve
bevestiging
dat Co Rozendaal op 13 juni onverwacht is overleden.
Co heeft menige bijdrage
geleverd aan de busbrieven
en na het verschijnen van deze busbrief 172 op 12 juni,
had ik op 13 juni nog email contact met hem over
hoofdstuk 2587.
Hij was heel actief bij Patiëntenvereniging Hoofd-Hals.
Klik
hier voor meer info |
 |

Uitsmijter(s):
Mogelijk dat er nieuwe rage aan
het ontstaan is maar in de vorige brief had ik een bijzondere
prestatie van een chauffeur en deze keer opnieuw een bus in een
bijna onmogelijke houding. Begrijpen kan ik het niet maar ik
hoop nooit zo te hoeven staan. Of is dit een extra service als
alternatieve overstap?
Van collega Walter kreeg ik de derde foto, Deze 'bus' werd
gesignaleerd in Zutphen en doet minimaal aan. Ik mag hopen dat
er geen staanplaatsen beschikbaar zijn.
Aanvulling van Marten R: Dit is een particulier
initiatief, min of meer ter vervanging van de aloude buurtbus om
ouderen van en naar het centrum te krijgen. De voertuigen zijn
elektrisch aangedreven en de chauffeurs vrijwilligers. Hier de
link naar hun site
www.stapinstapuit.eu
Dat ze in Zuphen niet de eersten zijn met dit formaat vervoer is
te zien op de vierde foto. Hier wel staanplaatsen want het dak
is hoger.....Op internet gaat de discussie dat er een spelfout
te zien is want tussen de S en de L hoort een spatie te staan.
Ik maak er dan nog geen chocola van maar dat ligt aan mijn
kennis van de scholen in Agra waar deze bus rijdt. Agra is een
stad in India.

Busbabbel:
Lang
geleden is mij tijdens een dienst iets overkomen waar ik aan terugdacht toen
ik
dit bericht las in de krant. (Chauffeur bedreigd, rijdt rechtstreeks
naar het politiebureau).
In het artikel staat dat het een kordaat optreden betrof. Maar wie weet nu
nog wat kordaat betekent? Gelukkig hebben we Google en daar vond ik een
ruime hoeveelheid 'kordaten': 1) Beslist 2) Beslist van optreden 3)
Besluitvaardig 4) Dapper 5) Doortastend 6) Energiek 7) Ferm 8) Flink 9)
Flinkweg 10) Gedecideerd 11) Geresolveerd 12) Hartelijk 13). Dat is nogal
wat! Gelukkig voor deze collega was het optreden van de politie eveneens
kordaat want bij mijn ervaring was daar geen sprake van. Ik stond op Delft
station en wilde op weg gaan met de lijn naar de camping in natuurgebied de
Delftse Hout. Ik had 2 passagiers in m'n bus want het was zeker geen
hoogseizoen dus de camping was niet optimaal in gebruik zal ik maar zeggen.
Net toen ik weg wilde rijden kwamen er een stuk of 5 jongeren aan die
instapten, betaalden en op de achterbank gingen zitten. Maar er hing direct
al een gespannen sfeer en toen ik verder reed werd dat ook direct duidelijk
toen er grove taal geroepen werd en ook een passagier werd beledigd. Ik
wilde tegenover de passagiers laten blijken dat ik hier iets tegen ging doen
en ik gaf via de microfoon aan dat ik een geintje kon waarderen maar dat zij
te ver gingen. Dat was koren op de molen en ik voelde aan mijn water dat ik
een probleem had. Ik zou over 10 minuten aan een verlaten eindpunt staan en
daar zag ik tegenop met zo'n opgefokt gezelschap. Goede raad is altijd duur
maar ik besloot radicaal te zijn. Op een breed stuk weg gooide ik de bus
rond en reed vol gas de andere kant op recht de tunnel in waar ik van wist
dat het politiebureau daar direct achter bevond. Ik had het
verrassingseffect aan mijn zijde en het roepen van de achterbank nam in
hevigheid toe. Na de tunnel 2 keer rechtsaf en ik stond voor het
politiebureau waar ik vrolijk op de claxon ging hangen. Seconden zijn dan
erg lang want er gebeurde niets. Niet dat ik de ME had verwacht maar
tenminste een dienstdoende agent die po(o)lshoogte kwam nemen. Maar niets
van dat alles. Achterin begon het nu door te dringen waar we waren en ik zou
nu wel wat hulp willen hebben. Er kwam een auto aanrijden en daar stapte
iemand in uniform uit. Bleek geen agent maar iemand van de marechaussee die
op visite kwam. Op dat moment kon mij dat weinig schelen, zijn uniform
zorgde ervoor dat het achterin wat rustiger werd en er zelfs
verontwaardiging doorklonk in hun uitroepen. Ik had er genoeg van want mijn
verwachting dat ik kordaat optreden ging meemaken was best een beetje
getemperd en dan druk ik me zachtjes uit. Ik wilde maar een ding en dat was
'dat spul' kwijt. De marechaussee begreep dat ook en hij sommeerde de
jongens de bus te verlaten, wat zonder omwegen gebeurde. Ik bedankte hem en
sloot de deuren. Ik heb de overige passagiers alsnog naar hun bestemming
gebracht en daarna aan het eindpunt even diep adem gehaald. Mijn pauze was
erbij ingeschoten dus ik hoefde daar niet te blijven staan maar ik kon
gelijk terug met de volgende rit.
Na al die jaren was het voorval onder wat stof terechtgekomen maar het
krantenartikel van mei 2022 zorgde ervoor dat het allemaal weer boven kwam
en ik vond het een geschikt voorval voor de busbabbel.
Moraal van het verhaal: Impulsief
handelen kan een voordeel zijn maar het resultaat staat nooit vast.
Busbios(coop)
film(pjes)
In busbrief 170 had ik een
bedrijfsfilm van de NZH op deze plek en daar kreeg ik meerdere positieve
reacties op en over met als kern dat men het leuk vond om zulke
nostalgische beelden te kunnen bekijken. Ik benadruk hierbij natuurlijk
dat ik dit ook van YouTube afhaal dus dat kan iedereen zelf ook. Toch
helpt het dat ik soms getipt wordt over opvallende video's en dan hoop
ik dat ik anderen op mijn beurt een plezier kan doen.
Nu dus opnieuw een bedrijfsfilm, nu van de GTW oftewel de Gelderse Tram
Wegen. Veel trambeelden waarvan je denkt dat het niet waar kan zijn. De
trams in die jaren reden door smalle straatjes en langs andere
weggebruikers en er liep op bepaalde stukken een man met een vlag voor
de tram uit. Alleen door dit soort, voor nu onbegrijpelijke openbaar
vervoer, is het bekijken van de film de moeite waard.
Als nagerecht heb ik een film
gevonden van een sfeervolle busrit in Dublin. Het is het
tegenovergestelde van een stilte coupé maar er zijn slechtere ritjes te
bedenken. Verder in het filmpje zien we de bus een momentje stoppen om
een van de muzikanten gelegenheid te geven wat te drinken te gaan kopen.
En verder gaat het weer. Dat maak je niet mee in ons land. Tenminste dat
denk ik maar als er bewijs is van het tegendeel, hou ik me aanbevolen
voor deze rubriek.

Vrouw loopt uitdagend de kamer binnen en vraagt aan haar man:
"Wat vind je opwindender; mijn mooie gezicht of mijn sexy
lichaam?"
De man laat zijn krant zakken en bekijkt zijn vrouw aandachtig
waarna hij antwoordt: "Ik vind je gevoel voor humor het meest
opwindend......"
Een ouder echtpaar nodigde de buren uit om te komen eten.
Telkens als de oude man zijn vrouw iets vroeg, begint hij met
'schat','lieveling', 'duifje', 'honnepon' enzovoorts..
De buren waren onder de indruk, want het echtpaar was al bijna
60 jaar getrouwd.
Toen de vrouw even naar de keuken was, zei de buurman tegen de
man : "Ik vind het zo mooi dat u uw vrouw, na al die jaren dat u
getrouwd bent, nog steeds koosnaampjes geeft"..
De oude man boog zijn hoofd. "Hou op", zegt de man, "ik kan al
tien jaar niet meer op haar naam komen!!!"
Mijn vrouw en ik waren op een samenkomst van oud leerlingen van
haar school.
Een van de aanwezige mannen werd compleet dronken, hij nam het
ene glas na het andere.
Ik vroeg mijn vrouw of ze hem kende. Zeker wel, zei ze zuchtend,
wij zijn lang een koppel geweest
en toen we uit elkaar gingen is hij begonnen met drinken en is
nooit meer gestopt.
Ik zei: Wie had ooit gedacht dat hij dat nu nog aan het vieren
zou zijn.
Toen is de ruzie begonnen...

Tot slot:
Recent kreeg ik bericht van een
collega dat hij ging opruimen en of ik interesse had voor bepaalde
voorwerpen. Nou dat is niet aan dovemansoren gezegd. Ik trof nog
niet gebruikte kleding aan uit de Westnederland periode met bij
sommige kledingstukken het kaartje van de kleermaker er nog aan. Hoe
nieuw wil je het hebben. Op bijgaande foto is hier een voorbeeld van
vastgelegd met de busbriefbode die een strenge doch rechtvaardige
blik uitprobeert.
Dit uniform mét glimmende 'zilveren' knopen stamt vermoedelijk uit
de jaren zeventig en werd gedragen tot ergens halverwege de jaren
tachtig met de knopen en het oude logo. Na al die jaren paste het
mij niet helemaal meer maar met wat adem inhouden lukte het om er
fatsoenlijk mee voor de dag te komen. De broeken, sorry, pantalons
waren lastiger dicht te krijgen dus dat heb ik maar niet op de foto
laten zien. De volgende brief ga ik afsluiten met een soortgelijke
foto maar dan van met het uniform dat daarna kwam, donkerder blauw
en een ander logo. Dat uniform bleef tot het moment dat de ZWN-groep
ontstond waarna er opnieuw andere kleding aan te pas ging komen.
Dat was het weer, geniet allemaal van de zomer en ik kom ergens in
augustus terug om te vragen of het een geslaagde zomer is.Graag tot de volgende keer.
Hartelijke groeten

Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl
of busbriefbode@gmail.com)
Wijsheden:

Voor sommige mensen ben ik nooit goed genoeg. Gelukkig is dat niet mijn probleem (Omdenken)
Kies werk waar je van houdt dan hoef je nooit meer één dag in je leven te werken (Confusius - Omdenken)
Het leven moet met liefde en humor worden geleefd: liefde om het te begrijpen en humor om het te dragen. (Phil Bosmans)