Haltes en Abri's:
Deze
keer o.a. 2 foto's van Jan van den Berg die hij geruime tijd
terug op vakantie in Noorwegen
gemaakt heeft, om precies te zijn in 2007!! Je ziet, de busbriefbode
bewaard alles en plots duikt een foto weer op. De Ekeberg camping
ligt in een prachtig gebied en heeft (of had) een fraaie glazen abri
voor de deur. Helaas gaat er in Noorwegen ook weleens wat mis gezien
de stapel glasscherven links van de abri. Dat hoeft natuurlijk geen
vandalisme te zijn want ook steenslag kan zorgen dat een glazen
plaat het begeeft. Daar heeft de abri op de 2e foto in ieder geval
geen last van.
Het haltebord op de derde
foto herinnert ons er maar weer eens aan de huidige tijd. In een
hoofdstuk verderop in de busbrief wordt daar nogmaals op gewezen. De
Van Nellefabriek was
een hele bijzondere fabriek want het werd ooit gezien als de
modernste fabriek van Europa. Het is nu een monument en
werelderfgoed, beschikbaar voor vele opties en dat was in de huidige
tijd een vaccinatielocatie betreffende het Coronavirus.
Wat de 4e foto betreft, volgens het bijschrift zou dit in
Winterswijk staan en samen met de historische seinpalen ergens voor
dienen. Ik heb gezocht maar kon niets vinden wat dit zou kunnen
verklaren. Bij de foto staat nu een aanvulling.
Arjen
Boswijk stuurde mij een aantal gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste
geplaatst is. Deze keer alweer zijn 23e poëtische inzending.
Een persoonlijk verhaal in dichtvorm over een
dagje uit in vroeger tijden, in ieder geval van voor 1994 want toen
hield de VAD op te bestaan door op te gaan in Centraal Nederland en
Midnet.
100 Jaar NZH - 50 jaar busvervoer:
In de serie tekeningen van de NZH nog steeds
de jaren zeventig met Leyland en
DAF. We zijn deze keer wel aangekomen in de 2e helft van de
jaren zeventig waarbij de nadruk ligt op de DAF bussen. De
volgende 2 brieven laten de jaren tachtig zien en daarna sluit
dit hoofdstuk na 23 afleveringen af.
Klik op de tekening
voor een grotere versie.
Diversen:
Vorige keer heb een paar smalle kaartjes geplaatst die soms heel
plaatselijk waren. Vanaf nu gewoon in het wilde weg in de
komende brieven een aantal plaatsbewijzen die aantonen hoe er in
vroeger tijd met OV-kaartjes gewerkt werd. De eerste 2 foto's
laten de voorzijde en ook de achterzijde van een Zuid-Ooster
meerreizenbiljet. Opvallend wat er allemaal 'geknipt' kon worden
tot bagage aan toe. Voor de jongeren onder ons: er was vroeger
een conducteur aanwezig in het OV die met een kniptang gaatjes
maakte in je plaatsbewijs. Soms gebeurde dat zomaar ergens op
het kaartje en was daarmee het kaartje niet opnieuw te
gebruiken. In dit geval kon er specifiek geknipt worden. Op de
achterzijde staat onderaan wat de straf is voor zwartreizigers
(voor alle zekerheid betekent dat woord dat je zonder te betalen
mee wil). De boete bedroeg 50 cent!!!
De derde foto laat een bijzonder plaatsbewijs
zien, afgegeven door het ministerie van oorlog. Dat heet
tegenwoordig het ministerie van defensie....Ook hier even
verduidelijken want er staat 2x Den Haag ss vermeldt, dat heeft
niets met de oorlog te maken maar in die jaren heette het
station in Den Haag StaatsSpoor.
Op de 4e foto staat een kast met treinkaartjes want ook in de
trein werd met een kniptang gecontroleerd. De foto gemaakt in
2021 betreft een impressie van het mogelijke aantal kaartjes.
Bijzondere foto's:
In deze rubriek is er plaats voor
opvallende bijzondere foto's.
Er zijn diverse maatregels genomen om het mensen
makkelijk te maken om tegen Corona ingeënt te worden. Zoals
vroeger de SRV-man bij je langskwam (misschien hier en daar nog
wel), zo kwam er nu een Prikbus in de straat. Kun je eindelijk
voor een prikkie in de bus terecht. En bus uit 2007 die tot 2014
voor Veolia Brabant heeft gereden, daarna nog een jaartje in
Limburg en eind 2016 in handen kwam van TCR en tegenwoordig
sinds 2020 staat de naam Pouw vervoer op de meeste bussen.
Daarna staan er 2 identieke foto's in dit
hoofdstuk alleen vanuit een andere hoek gefotografeerd. Deze
rubriek heet 'bijzondere foto's' en dat is hier wel duidelijk op
z'n plaats. Normaal zou je denken aan een trucagefoto want dit
kan eigenlijk niet echt zijn maar de schade aan de auto en de
brokstukken op de grond lijken aan te geven dat het toch iemand
gelukt is om een eigen parkeerplaats te creëren. Het wegslepen
voor het foutparkeren zal een beetje prijzig uitvallen vermoed
ik.
Bakkerarchief:
Wat is het toch
prettig als er steeds mensen zijn die een periode in
de geschiedenis vastleggen waardoor er later met
vertedering op teruggekeken kan worden. Piet is een
van deze liefhebbers en van hem heb ik veel foto's
gekregen die ik graag laat zien.
Te beginnen met een triootje in de sneeuw. Ploeteren
heet dat maar in dit geval lijken het stilstaande
wagens te zijn die of de handdoek in de ring gegooid
hebben of die b.v. staan te wachten op
schoolkinderen want het lijnnummer staat duidelijk
op 000 en ik heb het gevoel dat er 'Groepsvervoer'
in de filmkast staat. Voorop staat de 6105 van
Westnederland, een wagen die vaker in de busbrief te
zien is geweest. De laatste keer bij de
'Uitsmijters' van
busbrief 136. Toevallig ook in de sneeuw en
toevallig ook met groepsvervoer in de filmkast.
|
Op de 2e foto staat een bus met
wederom groepsvervoer in de filmkast. Dat kan geen
toeval meer zijn....;-)
Eerder kwam dezelfde bus in beeld in busbrief 119
maar nu vanuit een andere hoek gefotografeerd. De
tekst toen was: een Leyland/Werkspoor, de 4139
uit 1957. Deze bus begon bij de NZH en ging in 1964
naar de RTM (N.V. Rotterdamsche Tramweg
Maatschappij), werd in dat jaar verbouwd bij het CAB
(Centraal Auto Herstelbedrijf) en werd uiteindelijk
de van Kooten 7. |
|
Deze foto laat een maagdelijk witte
bus zien waarvan ik geen details kan vinden maar ik
vermoed in ieder geval dat het een stadsbus is
geweest maar omdat elke verwijzing naar een
busbedrijf ontbreekt, ga ik ervan uit dat de bus aan
een 2e leven bij een particulier begonnen is want
ook al doet het OV veel moeite om het mensen naar de
zin te maken......maar gordijnen ophangen is er niet
bij. Aanvulling van Henrie:
Deze witte Leyland bus is de ex-GEVU 64
(duikboot) als camper. Hij was van Rob Sillen maar
helaas is de bus bij een brand verloren gegaan. Met
vriendelijke groet Henrie uit Utrecht. |
|
|
Caetano 8270:
Van Antonio S. kreeg ik deze serie
foto's. Van oorsprong een bus uit mijn eigen vestiging,
de 8270, een Caetano uit de beroemde serie waar we nog
weleens met weemoed aan terugdenken. Wil je meer weten
over deze serie van MAN dan verwijs ik naar
busbrief 112 waar ze allemaal te zien zijn. In
deze brief en in dit hoofdstuk is te zien wat er van de
8270 geworden is in het 2e leven. Onherkenbaar, de bus
heeft na export richting België bij de nieuwe eigenaar
een geheel ander uiterlijk gekregen en staat (stond?) te
koop op het moment van fotograferen. We zeggen weleens
als het heel druk is in de bus en de mensen als haringen
in een ton staan (dat was ooit voor de Coronatijd....)
dat het lijkt of we met veevervoer bezig zijn. Nou, de
8270 doet nu echt aan veevervoer namelijk paarden en wel
ruimte voor 4 echte paardenkrachten. Ze kunnen niet meer
op de achterbank gaan liggen en ook een plaatsje bij het
raam zit er niet in maar verder ziet het er strak uit.
Veel dank aan Antonio voor de foto's want dit is een kom
je niet elke dag tegen en zeker als je er zelf 37
diensten mee hebt gereden.
Piet? Piet wie? Nou dat zal ik je
vertellen. Piet Verbeek! Hij heeft een bedrijf met exclusief vervoer
voor de liefhebber van een bijzondere dag. Vele voertuigen zijn
beschikbaar (waaronder 40 oldtimerbussen). Ook de bussen op
onderstaande foto's behoren bij de vloot. Crown Super Coachbussen
uit Los Angeles waar de bus op de eerste foto in 1962 is gebouwd. Op
de 2e foto (de bus met de dubbele achteras) staat een Crown bus die
in 1986 gebouwd is als schoolbus voor de Yosemite Park High School
aldaar. Toen natuurlijk Amerikaans geel maar nu in de kleuren van
P.Verbeek. Nieuwsgierig geworden? Klik op
deze link voor de
homepage.
DAF Museum:
Nog even voordat ik de uitsmijter
opdien nog een paar ingestuurde foto's die collega Paul en
echtgenote Riekie gemaakt hebben in het DAF museum. Een verhaal over
Doornroosje, de bijnaam van de bus waarover in het verhaaltje meer
duidelijk zal worden.