Uitsmijters: bijzonder 2e leven - Creeps &
Wierdos - Spacebus
Busbioscoop: Metrobus? - 3x in kleur
Busbabbel: Voorbeeldfunctie
Tja, een
bijzondere dag om een busbrief te lanceren maar ik wil toch graag een graantje
meepikken van de 'historische' 2 dagen aan het eind van deze maand. Gisteren de
koning jarig - hiep hiep hoera - en vandaag zijn er een flink aantal beperkingen
die ingesteld waren vanwege het Coronavirus voorbij of verminderd. Voor mij
persoonlijk heeft beide bijzondere dagen weinig tot geen invloed op mijn bestaan
maar ik krijg de indruk dat men in het algemeen de herwonnen vrijheid als een
feestdag gaat ervaren. Leve de lol maar er is ook angst dat deze wijzigingen een
onaangename terugslag zouden kunnen opleveren. Maar goed, dat kan ik niet
beïnvloeden dus ik beperk mij tot hetgeen ik wel kan beïnvloeden en dat is de
inhoud van een busbrief. Bij deze heb ik weer een gevarieerde verzameling kunnen
samenstellen en ik hoop dat ook de hooggewaardeerde lezers dezelfde mening zijn
toegedaan.
Goud van Oud:
Om te beginnen heb ik een link geplaatst in grote
letters over een oplossing voor de woningnood die nu groot is
maar in 1949 ook. Men stelde voor om in Groningen een tramdorp
in te richten. Het lijkt een creatief plan en in 1950 zijn de
eerste bewoners geïnstalleerd. Ik schreef 'lijkt' met een reden
want het bleek dat de bewoners toegezegd was dat dit alles een
tijdelijke oplossing was maar dat is een verhaaltje dat meestal
slechts eindigt en zeker niet met 'ze leefden nog lang en
gelukkig'. Ik ga het verder niet omschrijven want dat is met 1
klik op de link gewoon zelf te lezen.
Dan verder met de busvloot in datzelfde jaar
1949. Ooit was de bus op deze foto de 76 van de HTM met kenteken H-37032, een
AEC/Regal/Verheul uit 1949. Het nieuwe kenteken van deze serie
bussen liep van de NB-43-40 tot en met de NB-43-59 met
wagenparknummer 76 t/m 95. In 1959 is deze wagen nog actief
geweest bij Hofstad Tours en in 1962 viel definitief de hamer
(letterlijk).
Deze UB-21-12 ging hier waarschijnlijk een dagje uit met
de opgewonden mensen op deze foto. Tenminste ik neem aan dat ze
opgewonden waren want zo'n uitje was speciaal. De koffer op de foto zegt
genoeg, het was dus vermoedelijk meer dan een dagje uit. Deze
Westnederland bus is wel heel bijzonder maar dat wisten ze toen nog
niet. Het is de 4282, een Leyland/Verheul uit 1961. Deze bus bestaat
namelijk nu nog steeds zoals de 2e foto laat zien want deze wagen is een
museumbus geworden en is te bewonderen in het Haag Bus Museum.
Zelf heb ik er nooit dienst mee gereden want zo oud ben ik nou ook weer
niet..... maar in de hoedanigheid van museumbus heb ik er toch 5 keer
een rit mee mogen rijden. In 1988 1x, in 1991 2x en in 1992 ook 2x.
Schoolbus: Regelmatig zijn Amerikaanse schoolbussen
ook in ons land te zien. Een beetje zoeken op het internet en ik kwam
een paar bijzondere voorbeelden tegen. De eerste betreft een soort tank.
Het lijkt mij niet dat dit een bus is die in het normale verkeer
deelneemt vanwege het beperkte uitzicht van de bestuurder. Passagiers
hebben ook een beperkt uitzicht zullen maar zeggen ;-)
Verder is de uitvoering nogal robuust te noemen. Dubbele assen achter
doet toch denken aan een zware vracht. Ik weet dat Amerikaanse kinderen
nogal aan de maat zijn wat omvang betreft maar om dan met zo'n bus aan
te komen is wel erg overdreven.
De tweede schoolbus heeft betere tijden gekend en is ooit
danig toegetakeld. Het lijkt wel of men er een stoombus van heeft willen
bouwen of zoiets. Een uitlaat aan de voorzijde op deze manier zal vast
niet door de keuring komen. Deze lijkt mij ooit wel op de openbare weg
gereden te hebben maar opnieuw vind ik het uitzicht van de bestuurder
onvoldoende. De kinderen hebben hier wel een beetje uitzicht.
Ik vond gelukkig genoeg actieve schoolbussen op internet
zonder al die poppenkast maar deze viel toch weer op maar ook hier
vermoed ik geen actieve schooldienst meer. Er is duidelijk een sticker
over het woordje 'school' aangebracht maar het is enigszins overdreven
om aan te geven dat dit een korte bus is. Maar toch een grappig gezicht.
Omdat ik tijdens het zoeken van alles tegenkwam waar ik
van opkeek, kan ik het niet laten om dit voertuig toe te voegen aan dit
hoofdstuk. Geen schoolbus in de ware zin van het woord maar toch vermoed
ik dat deze 'bus' vaak te vinden zal zijn geweest bij een school om de
hongerende Amerikaanse kinderen van de nodige calorieën te voorzien. De
opgezwollen carrosserie belooft in ieder geval niet veel goeds.
Haltes en Abri's:
Terug in de tijd met een heel sfeervol plaatje. Eigenlijk is de
halte zelf bijzaak, het gaat om het totaalplaatje. Jammer dat er
niet net nog even een stukje Blauwe Tram op de foto staat. De weg,
die nog steeds bestaat in een aangepaste vorm, heet Oude Trambaan in
de gemeente Leidschendam-Voorburg. Dit soort abri's stonden in veel
gemeentes, betonnen constructies zonder al teveel bescherming tegen
de weersinvloeden. Als er geen ruimte meer was in de abri, kon je
altijd nog de telefooncel in. In de vorige brief (164) heb ik in de
Busbabbel toevallig het gebruik van dit soort telefoonmogelijkheden
in de jaren zestig besproken.
Op de tweede foto is te zien dat in
(vermoedelijk) Engeland ook weleens iets gebeurt waarvan een normaal
mens zegt: Hoe kan dat nou?
In ieder geval een prima foto voor deze rubriek.
Op de eerste foto zagen we een betonnen abri waar ik een
beetje neerbuigend over deed maar het kan altijd erger
zoals op deze 2 foto's van Wim M. (dank) te zien is. Het
betreft als we de naam kunnen geloven een halteplaats
bij Kurklinik Sonnenhof en men heeft geprobeerd dat in
de uitstraling te laten zien door een zonnetje op de
muur en een zonnebloem op de andere muur te tekenen.
Helaas maakt het de boel niet aantrekkelijker en ik hoop
dan maar dat de kliniek zelf een betere uitstraling
heeft.......
Arjen
Boswijk stuurde mij een aantal gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste
geplaatst is. Deze keer alweer zijn 20e poëtische inzending.
Een gedicht waar ik niets aan hoef toe te voegen.
Hoewel, ik vind het wel grappig dat de naam van Gogh erin voorkomt
omdat er ook een busbedrijf geweest is met bijna deze naam, namelijk
van Gog in Capelle aan den IJssel maar daarmee heeft Arjen vast
nooit een busrit gereden.
100 Jaar NZH - 50 jaar busvervoer: In de serie tekeningen van de NZH
blijven we voorlopig nog in een aantal busbrieven in 1972. Op
deze tekening weer een aantal bussen van diverse bouwers met net
weer een paar andere modellen dan op de tekening in busbrief 164.
Klik op de tekening
voor een grotere versie.
Sloop:
Alles heeft een begin en een einde dat hoef ik niemand uit te
leggen en dat het einde zelden florissant is, behoeft ook geen
toelichting. Dat geldt dus ook voor bussen en dat heb ik al in
menige busbrief laten zien. Deze keer een foto en een klein
fotootje van een Berkhof Diplomat van de HTM (wagen 323) waarop
je kan klikken om een triest einde van zo'n HTM bus te zien, de
Berkhof Diplomat 305.
De eerste foto betreft een bekend type bus uit
vervlogen jaren, een Leyland uit 1977. Een bus van de VAGU
(Verenigde Autobusdiensten Gouda-Utrecht) met wagenparknummer
77, later bekend als de 2743. De VAGU zat in Oudewater en is in
1987 opgeslokt door Westnederland. Eenzelfde bus (de 76) is nog
steeds in leven en is in handen van het
Haags Bus Museum.
Deze 77 zal die eindstreep nooit meer bereiken. Geen idee waar
deze foto genomen is en of de bus nog bestaat. Zo te zien geef
ik er geen stuiver voor maar ik ben vaker (aangenaam) verrast.
Aanvulling:
Van Ruurd Berendes kreeg ik deze foto van de 2743 ex VAGU. Deze
bus was van Jan de Bruyne en is destijds verkocht aan een man in
de Linde die de bus verbouwde om er een zweefvliegtuigje in te
vervoeren.
Het kenteken bestaat niet meer, dus de bus zal gesloopt zijn.
Op de foto (van mijn hand) de 2743 nog in gebruik op 17 maart
2001.
En door op deze foto van de 323 te klikken krijg
je een blik op het blik.
Bijzondere foto's: In deze rubriek is er plaats voor
opvallende bijzondere foto's. Dat doe ik meestal in de
'Uitsmijters' maar deze keer had ik teveel foto's voor dat
hoofdstuk.
Zo te zien een fotomontage maar wel een met knipoog.
Of de 2e foto gratis is, lijkt mij voorbarig
gezien het bedrag van de eerste foto.....
Vertederend is het juiste woord.
Geen OV bus maar een tourbus uit +/- 1948
uit Murmerwoude in Friesland
foto:
Tja, op die manier ga je vanzelf aan andere
nieuwsberichten ook twijfelen
En weer een stukje OV geschiedenis gered
Rittenkaart: Dat mijn huis steeds
meer in de buurt komt van een OV museum vind ik niet
zo erg. En zeker niet als het om papieren
museumstukken gaat want in een kastje en een laatje
is altijd ruimte voor b.v. onderstaande kaarten.
De eerste 3 gekregen van Rob vd L. die op moest ruimen en dan in
zulke gevallen gelukkig aan mij denkt in plaats van
aan de prullenbak! Zelf heb ik deze plaatsbewijzen
niet in actieve dienst meegemaakt dus dan denk ik al
gauw aan de zeventiger jaren maar toen had je toch
de Beckson? Het stempelen kwam toch pas bij de
strippenkaart? Of heb ik het helemaal mis? Dit is een betaalsysteem,
een soort abonnement voor 8 of 10 ritten, dat is
gebruikt tijdens de Becksonperiode dus vóór de
strippenkaart eind jaren zeventig bij de bekende
vervoerders in die tijd.
Meerdere kaarten toegevoegd op
30-04 van Aad W. (mijn
dank)
Aanvulling
van Paul W.
Indertijd kwamen de eerste
gelede bussen. Alleen via de voordeur instappen zou
nogal tijdrovend zijn als iedereen zijn/haar
rittenkaart daar af moest laten stempelen, naast
alle andere kaarthandelingen. Daarom werden eerst in
de gelede bussen - primeur was bij Westnederland in
1976 met de serie 7792-7799 - stempelautomaten bij
alle deuren gemonteerd. Echter, de kleine papieren
Beckson-kaartjes konden onmogelijk in een
stempelautomaat. Daarom werden de grote
insteekkaarten geïntroduceerd, ook voor dagkaarten
en abonnementen. Deze kaarten waren beter zichtbaar
en ze zouden minder snel verfrommeld worden. Immers,
alle Becksons waren medio jaren '70 voorzien van een
insteekvak en een knop om het uitdraaien van (ook)
een papieren kaartje tegen te houden. Stempels waren
er al heel lang, want ook op de papieren kaartjes
werd gestempeld bij retourtjes of rittenkaarten. Wel
zijn er in de jaren aanpassingen aan de stempels
gedaan. Eerst geen enkele mogelijkheid om een
zone-nummer te stempelen, toen - door de start van
zones bij de RET - de eerst 2 zoneposities waar
Westnederland ook niet mee uit de voeten kon omdat
WN 3 cijferige zonenummers hanteerde en vervolgens
werden het er 4 vanwege de landelijke invoering van
zonenummers.
Toen de Zoetermeerlijn ging rijden, gingen de gelede
bussen naar Krimpen voor in eerste instantie lijn 17
in Capelle a/d IJssel. Later is dit aangevuld met
een deel van de 7800-en bussen (en ook inzet op lijn
23 naar Krimpen a/d/ IJssel). De overige 7800-en
gingen, na even vanuit Loosduinen gereden te hebben,
naar Nieuwegein. Juist in de gebieden waar de
vertreining, vermetroing of vertramming aan de orde
was, zijn ook in de gewone bussen stempelautomaten
aangebracht (Krimpen, Nieuwegein en Schoonhoven),
net als bij andere streekvervoerders. In Boskoop
zijn ze nooit in de standaardbussen ingebouwd,
behalve dan de bussen die in Boskoop in onderhoud
stonden van Schoonhoven (omdat Nieuwegein dit door
de aanstaande start van de sneltram niet aankon).
Groene Boog:
Van collega Ruurd V. kreeg ik onderstaande
serie. De A16 eindigt nu bij de A20 en daardoor ontstaan
er dagelijks files. In de nabije toekomst zal de A16 bij
het Terbregseplein worden doorgetrokken en rechtstreeks
bij de A13 aan gaan takken. Dit project heeft de naam
Groene Boog en daar blijken bussen ingezet te worden. Ik
verwacht daar weinig passagiers dus ik neem aan dat we
hier met personeelsvervoer te maken hebben. Helaas zijn
de personalia van de bus op de foto's niet te
achterhalen maar het betreft ongetwijfeld een wagen uit
de Connexxionvloot uit, je raadt het nooit......,
Zeeland. Voor geïnteresseerden heb ik hier 2 linken naar
meer informatie over dit nieuwe stuk rijksweg.
Link 1 en
link 2
Ook hier
een aanvulling van toevallig een andere Ruurd(Berendes):
Bij de aanleg van de verbindingsboog naar de A13
worden drie bussen gebruikt afkomstig van TCR en
tegenwoordig eigendom van Pouw (na het
faillissement van TCR).
Het waren de Ambassadors 425, 432 en 435 die
ooit door TCR werden gebruikt voor Connexxion
Zeeland. Inmiddels heeft Pouw ze gehuisstijld
(de laatste 2 foto's)
Foto’s: Ruurd Berendes.
Amsterdam: Lezer Kees G. stuurde mij een mailtje
met onderstaande foto's. Hij schreef als toelichting: "Ik kwam in
busbrief 142 een foto tegen van Old Town Trolley Washington.
Bij mij ging toen een belletje rinkelen, terwijl er niemand aan de
deur stond.
Op 21 augustus 2007 heb ik bij een auto handelaar in Amsterdam zo
een bus zien staan. Dus daar wat foto's van gemaakt en nooit geweten
waar het ding vandaan kwam. Hoe zo'n bus vanuit Washington in
Amsterdam komt is voor mij een raadsel.
Maar voor de busbrief misschien wel leuk!"
En dat is het dan ook. In busbrief 142 is er sprake van een
sightseeing voertuig maar bij dit voertuig ga ik denken aan
lijndienst vanwege het wagenparknummer dat op die andere (toer)wagen
ontbreekt. De chauffeurscabine geeft te denken. In ieder geval heeft
dit voertuig een behoorlijke leeftijd want zo'n cabine zal nu niet
meer gebruikelijk zijn......
Te Koop:
Van veel bussen wordt bijgehouden waar ze na hun OV
leven heen gaan. Een 2e leven particulier of een buitenlandse reis?
Of de sloop en soms komt er informatie binnen over aangeboden bussen
voor een schappelijke prijs. Dat gaat veelal via Womy gevestigd in
het industriegebied van de Moerdijk maar er zijn ook andere
handelaren zoals
de Populier. (3 foto's)
Connexxion 3662 te koop voor een prikkie
(klik op de link)
Via deze link kom je op een geheel andere pagina over
Lifestyle.....
maar er staat wel een nette bus te koop.
Er wordt geschreven dat we te maken hebben met een bus met
277.899 kilometers op de teller
maar ik neem aan dat er een 1 weggevallen is.
Van collega Eric kreeg ik
onderstaande foto's toegestuurd.
Het zijn bussen die in Rotterdam bij Populier staan. Eric schrijft echter:
Deze had Populier te koop aangeboden maar ze mogen niet
verkocht worden voor 3500 euro.
Ze moeten helaas gesloopt worden. Populier vond dat jammer
want hij kon ze zo kwijt zei hij.
Uitsmijter(s): En dan zijn we alweer aan het eind van het foto
gedeelte. Op de laatste drie foto's staan uiteraard bijzondere gevallen.
Te beginnen met een kampeerbus, een permanente wel te verstaan. Er is
zelfs een zolder gecreëerd. Zo te zien 'in the middle of nowhere' zoals
dat heet. Maar alles is beter dan de sloop dus wat wil een bus nog meer?
Hieronder zie je dat je niet altijd zwaar moet
tillen aan een bestemmingsfilm.....Volgens Google is dit een bus
van General Motors en het zou een hybride voertuig moeten zijn.
De rechter foto laat een ongetwijfeld Amerikaanse bus zien. De
tekst meldt dat het een Space Shuttle Café betreft dus dit
voertuig is niet in te zetten op een lijndienst. Misschien is
het de bedoeling dat hiermee op Mars de inwendige mens, die daar
schijnbaar ooit gaat wonen, te voorzien van een hapje en een
drankje.
Busbabbel: Ooit, toen
ik nog jong en onbedorven was...., en dan spreek ik van de late jaren
tachtig, was het toenmalige management op het idee gekomen om een aantal
werkzaamheden anders te verdelen. Chefs, c.q. controleurs, deelden 's
morgens de bussen uit zoals het al jaren gegaan was en hielden daarmee de
opkomst in de gaten om eventuele verslapers op te vangen met reserve
chauffeurs. 's Middags was het indelen rommelig want dan kwam het vaak op
het bordje van het kantoorpersoneel die dan steeds gestoord werden in hun
normale werkzaamheden. Vandaar dat de uitrijchauffeur, ook wel
uitrukchauffeur, in het leven werd geroepen. Ik heb altijd de indruk gehad
dat deze functie bij ons is uitgevonden en later bij alle ov-bedrijven werd
ingevoerd. Dit zal ongetwijfeld reacties oproepen want dat kan ik niet
bewijzen (bijgaand knipsel uit de aanstellingsbrief mét datum). In ieder geval werd ik ook benaderd of ik in deze groep wilde gaan
werken en dat leek mij wel een uitdaging. Vergeleken met tegenwoordig waren
de middelen om mee te werken nog heel beperkt. Er was geen Centrale
Verkeersleiding, er was wel een fax zodat de postduiven tot het verleden
gingen behoren maar verder was het elke ochtend zorgen dat de boel ging
draaien. Om meerdere redenen was dit een uitdaging maar zeker ook omdat we
in Delft een
stalling hadden met een indeling van 12 rijen om de bussen op te stellen en
er is een lange periode geweest dat op elke rij een ander type bus stond. 3
bustypes voor de stadsdienst en 9 soorten streekbussen. Je moest rekening
houden met collega's die op
doktersvoorschrift een bepaald type bus moesten hebben en er waren lijnen
waar een bepaald type bus voor bedoeld was. Ook verzamelde je de
tachograafschijven, bediende de Esofoon en je ving ziekmeldingen of
laatkomers op. En dan spreek ik nog niet over al
die collega's die een voorkeur voor een bepaald merk hadden en van jou
verwachtten dat je daarmee rekening hield bij het indelen. Dat kon niet
altijd wat dan weer de nodige negatieve reacties opleverde. Zelf deed ik
altijd mijn best om iedereen te plezieren want zelf was ik ook een lastige
liefhebber omdat ik het liefst met een oude schakelbus mijn diensten reed en ik
neem aan dat die andere 9 uitrij collega's ook zodanig werkten om iedereen
een fijne dienst te bezorgen voor zover mogelijk. Toen we in deze
functie begonnen en de gang van zaken uitgelegd kregen, werd ons ook
duidelijk gemaakt dat we een voorbeeldfunctie hadden. Dat hield in dat je
een correcte en positieve instelling had, er verzorgd uit zag, dus niet
smokkelen met het dragen van een stropdas wat in de zomerperiode niet
verplicht was, en loyaal zijn naar de werkgever. De eerste uitrijgroep in
1992
bestond uit Frans, Angelo, Willem, Wim, Frans, John, Rob, Bep, Pieter en
Dik.
Als anekdote schiet mij te binnen dat ik de voorbeeldfunctie een keertje
overdreven heb ten koste van een controleur (met de bijnaam Seiko.....wat
genoeg zegt over zijn werkwijze neem ik aan). Aardige man en heel consequent
maar geen aanleg voor compromissen. Het was zomer en ik kwam in dienst
zonder trui of jas en ik had in plaats van een stropdas een vlinderdas omgedaan. Ik stond mijn spullen te regelen om een dienst te gaan rijden toen
ik Seiko achter mij al hoorde pruttelen. En ja hoor, daar kwam hij aan. "Wat moet dat
voorstellen?" was de openingszin en ik keek verbaasd op. "Hoe bedoel
je?" En hij wees uiteraard naar mijn vlinderdas. "Nou, zei ik, ik
ben afgelopen week gevraagd om te testen of een vlinderdas bij het uniform
een aanvulling zou kunnen zijn voor de uitrijchauffeurs in verband met de voorbeeldfunctie. Hebben ze
je daarover niet ingelicht?" Seiko liet die informatie heel even bezinken en
ik zag heel even twijfel op zijn gezicht. Had hij misschien iets gemist?
Helaas is mijn gezicht niet in staat langere tijd niet te lachen dus ik
schoot in de lach en heb Seiko uit de droom geholpen en gewoon weer een
stropdas omgedaan. (de echte naam van Seiko is bekend bij de redactie ;-)
Voor degene die wil kijken of er een uitrijfunctie eerder bestond bij andere
vervoerders, heb ik hierbij een afdrukje van mijn aanstelling in 1992. Ook
heb ik nog een functiebeschrijving gevonden van wel 2 A4tjes vol......
Busbios(coop)
film(pjes):
Van diverse kanten krijg ik tips voor
de Busbios en ik heb er 3 uitgezocht voor deze brief. De eerste film
laat een 'Underground' bus zien in Boston die de Silver Line wordt
genoemd. Het systeem heet BRT en is een afkorting van Bus Rapid Transit.
Onder de grond is het een trolley en rijdt dus op elektriciteit. Eenmaal
weer bovengronds schakelt de bus over op diesel. Het is dus een
vervoermiddel dat nog geen vlees en geen vis is. Het is geen ZE voertuig
maar ook deels wel, het is een bus en eigenlijk ook weer niet. De film
duurt een beetje lang zonder te zien waar het om te doen is. Reizen en
naar buiten kijken kan overal maar toch leek het mij interessant om met
jullie te delen. (met dank aan Bastiaan).
De tweede (en ook de derde) film is/zijn om 2
redenen interessant. We zien hier het straatbeeld in Londen in een
oorspronkelijke zwart-wit film uit circa 1900 waarin te zien is dat het ook in
die tijd heel erg druk was op straat. Openbaar vervoer gebeurde nog met koetsen
en die hadden ogen en oren dubbelhard nodig als je ziet wat er allemaal om hen
heen gebeurt. Verkeersregels waren blijkbaar nog niet uitgevonden. En waarom het
om 2 redenen interessant is, is direct merkbaar want deze film is met moderne
techniek ingekleurd. Hierdoor vervalt het 'oude' karakter maar ik vind dat het
kijken ernaar verrijkt is. (met dank aan Marcel)
Om dat ik toch enthousiast
bezig ben gooi ik er nog een film tegenaan. Deze is dichter bij huis opgenomen
namelijk in Den Haag in 1929. Hier weinig paard en wagen in het straatbeeld maar
trams, bussen en auto's en vooral fietsers!!! Iedereen netjes met een
hoofddeksel. Als je het boeiend vindt, is een zoekopdracht naar ingekleurde
films bij b.v. Google een kleinigheid maar dan kun je uren zoet zijn.
Een Nederlandse man komt van zijn werk, haast zich, maar ziet net
de bus die hij moest hebben, vertrekken.
Hij denkt:"Ik ren de bus achterna en pak hem bij de volgende
halte."
Bij de volgende halte is hij weer nèt te laat maar hij
probeert nog een halte.
Na de vijfde halte ziet hij dat hij zijn huis voorbij holt en
gaat naar binnen.
Moe,warm en bezweet gaat hij zitten en zijn vrouw vraagt hem:"Wat
is er met jou gebeurd?".
Hij zegt:"Ik heb de bus gemist en ben er achter aan gehold maar
ik miste hem bij elke halte nèt." "Maar" lacht hij,"Ik heb wel mooi 3
euro 50 cent uitgespaard."
"Dan had je beter achter een taxi aan kunnen hollen" zegt zijn
vrouw "dan had je 25 euro uit kunnen sparen!"
Tot slot: De laatste regels typ ik hier in
de hoop dat jullie het lezen van deze brief de moeite waard vonden
en dat iedereen alles gelezen heeft in een goede gezondheid. Zojuist
kreeg ik de oproep binnen om gevaccineerd te worden. Het is even
wachten geweest maar dan gaat het toch echt gebeuren. Mocht ik tot
de mensen behoren die de injectie lichamelijk niet kunnen verdragen
dan is de kans groot dat dit de laatste brief was.....maar ik ben
heus wel realistisch van karakter maar ook positief ingesteld en tot
nu toe gelukkig ook negatief t.o.v. besmetting dus ik ga ervan uit
dat we elkaar weer treffen in busbrief 166.
Hartelijke groeten
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl
of busbriefbode@gmail.com)
Wijsheden:
Je kunt een mens niet veranderen, je kunt hem slechts de weg wijzen. (Galileo)
Wees niet jaloers op mensen met wie je toch niet zou willen ruilen. (Lebbis)
Om te vechten heb je minstens twee mensen nodig, in vrede leven kun je in je eentje. (Alberto del Niente al Nada)