terug naar de
     
 07 maart 2021

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
 
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
 
 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - Stefan 1 - Abri's - Gedicht - NZH - Bustype - Variaties - HTM - Stefan 2 - Stefan 3 - Buitenland
Uitsmijters: Busbos en sneeuwbus
Busbioscoop: Elektrisch vervoer
Busbabbel: De jaren zestig
 

Het leven van een pensionado bevalt mij nog steeds prima. Niets hoeft, alles mag. Vaak zeggen mensen die met pensioen gegaan zijn dat ze niet begrijpen waar ze vroeger de tijd vandaan haalden om te werken. Ik ben geen druk bezet mens en nu met de Covid beperkingen erbij ligt het tempo laag en veel activiteiten kan ik niet noemen. Toch komt de dag om zonder dat ik mij hoeven te vervelen. Vandaar dat ik deze week tot de ontdekking kwam dat het alweer de hoogste tijd was om een nieuwe busbrief samen te stellen. Het voorjaar dient zich aan en de winter duurde deze keer slechts een volle week. Tijd dus om na mijn winterslaap aan de slag te gaan. Het resultaat staat hieronder. In deze editie 3 hoofdstukken met de naam 'Stefan' en dat is puur toeval want het zijn 3 heel verschillende personen maar wel leuk om hen in deze brief gezamenlijk aan bod te laten komen.


      
Goud van Oud:

De titel van dit hoofdstuk is 'zwart-wit' maar de eerste foto beantwoordt duidelijk niet aan deze naam. Het betreft een foto die mij gestuurd werd door Wilco met de vraag of ik meer wist over deze bus en de tijd waarin deze bus dienst deed. Ik beschik over vrij veel materiaal maar over de GTW/GSM 376 kwam ik toch weinig te weten. De bus heeft een oud kenteken dus een provinciaal getal en bij deze 376 was dat de M. Maar dan viel het tegen met de bekendheid. Ik vond wel een GTW/GSM 376 maar die had een 'normaal' kenteken en stamde uit de jaren zestig dus in principe valt die af. Wilco zelf heeft ook gezocht en denkt te hebben gevonden dat dit een Saurer bus van de Geldersche Tramwegen betreft uit de jaren vijftig.
Het is een 's zomers tafereel bij station Terborg in Gelderland waarbij zo te zien de gelegenheid geboden wordt om een ijsje te kopen. Het jaartal zou mogelijk 1952/1953 zijn. Wilco schrijft: in dit geval staat er een ijscowagen van onze familie op deze foto en ik zou graag het jaartal waarop deze foto gemaakt is, te weten komen.
Als er iemand meer informatie kan geven, is dat hierbij op voorhand al op prijs gesteld. Via de onderstaande aanvullingen zou de foto dus inderdaad tussen 1949 en 1954 genomen moeten zijn.

Aanvulling van Peter J. B.:
Na lang zoeken info gevonden via het Nederlands maandblad voor Streek- en Vervoer 6e jaargang nr 10 juli 1951, op bladzijde 152 stond een foto van deze bus met aanvullende gegevens. Toen gezocht op GTW-Saurer-chassis-Verheul en een overzicht gevonden. Busnummer 376 had als kenteken M-83546 en is gebouwd en in dienst gekomen in 1949.

Aanvulling Pieter S.:
In 1954 werd deze bus vernummerd in de GTW 335 en hij werd in november 1960 verbouwd tot vrachtwagen.

Van een collega kreeg ik een krantenartikel over een prehistorische omnibus verbinding in zijn geliefde dorp Pijnacker. Eén PK en geen staanplaatsen......Soms zou ik heel graag kunnen tijdreizen en dan zou ik hier zeker even een bezoekje willen brengen. De tekst onder de foto maakt duidelijk dat er in een dorp in die tijd een andere middenstand floreerde dan tegenwoordig.


       
Leyland National:
De eerste Stefan dan in deze brief. Op Facebook had hij een artikel gevonden over Engelse pogingen in een grijs verleden om een experiment met elektrische bussen uit te voeren. Dit vond plaats in de jaren zeventig van de vorige eeuw. Avant la lettre heet dat in goed Nederlands. De tekst is uiteraard in het Engels maar dat zal voor menig liefhebber geen probleem zijn. Duidelijk zichtbaar is dat de accu's nog aan de grote kant waren en daarom achter de bus aan reden. Zo'n 50 jaar later stuurt de elektrische bus bij ons aan op de titel "standaard". Hoe dat in Engeland vorm krijgt is mij niet bekend maar duidelijk is dat ze er al vroeg bij waren.


       
Haltes en Abri's:
Al vele edities van de busbrief hebben een hoofdstuk over bijzondere abri's en haltes. Een dankbaar onderwerp want dit vaak onontbeerlijke onderdeel van het OV netwerk komt er bij de meeste burgers heel bekaaid af. Zelfs het woordje 'abri' laat bij een grote groep mensen een vraagteken in hun ogen opduiken. Deze keer dus opnieuw een serie van 4 stuks.

Misschien opzettelijk zo geplaatst voor de foto maar dat neemt niet weg dat het vragen oproept. Was Assepoester hier om de bus te nemen? Zit er nu iemand met blote voeten in de bus omdat het lopen op deze etagewoningen niet beviel? Of staan ze gewoon keurig te wachten op de volgende bus maar waar is de eigenaar of eigenaresse (je kan niet weten tegenwoordig)?

Van Erik T. kreeg ik deze bushalte toegestuurd.
De locatie is Vlahita in midden Roemenië.

En ja, deze foto spreekt voor zich,
een leuke woordspeling en een leuke dame.
Zo zie je ze niet vaak bij een halte

De chauffeur die deze groep mag vervoeren
zal eerst even in zijn of haar ogen wrijven vermoed ik


      

Arjen Boswijk stuurde mij een aantal gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste geplaatst is. Deze keer alweer zijn 19e poëtische inzending.

Een gedicht over de vakantie ervaring in het Midden-Oosten waarvan Arjen herinneringen ophaalt. Streekvervoer zal door de uitgestrektheid van dit gebied geen strak georganiseerde indruk maken vermoed ik.


      
100 Jaar NZH - 50 jaar busvervoer:
In de serie tekeningen van de NZH blijven we voorlopig nog in een aantal busbrieven in 1972. Op deze tekening weer een aantal bussen van diverse bouwers.

Klik op de tekening voor een grotere versie.


      
Bustype:
Zoals ik in de vorige brief al aangaf, eindigt deze serie. Niet omdat er geen bustypes meer te vermelden zouden zijn, integendeel, maar ik kreeg jaren terug een serie van 12 foto's met een kort technisch overzicht en daarvan is dit de laatste. In deze brief het 12e voorbeeld, een van Hool AG300. Het verschil is niet alleen de G in de naam, de G van geleed, maar de technische getallen zijn allemaal verschillend met de A300. De A300 betrof het Sternet vervoer tussen Schiphol en de omliggende steden A, A, A en B oftewel Aalsmeer, Amsterdam, Amstelveen en Badhoevedorp. Deze AG300 wagens waren voor het Zuidtangent project op o.a. speciale busbanen rond Schiphol.


      
Bijzondere foto's:
De winter viel dit jaar in week 6 met een verhoogde bloeddruk bij de liefhebbers van de Elfstedentocht waarna week 7 compleet tegengesteld verliep met lente-achtige temperaturen. In die 7 dagen winter zijn er verschillende voorvallen geweest waarvan veel mensen niet meer hadden gedacht het ooit nog mee te maken. Op deze foto een voorbeeld. Petje af voor deze stuntrijder om niet te proberen onder de brug door te gaan want dat was vast geen succes geworden. Het hoe, wat, waar en waarom hiervan is mij niet bekend maar in deze rubriek volstaat het om slechts met be(ver)wondering te kijken.

Op deze foto geen kille koude omgeving maar een warme zomerse uitstraling. Ik denk op deze foto de vorm van een bus ter herkennen. Er zijn 2 mogelijkheden. Ten eerste kan dit een bus zijn die na verloop van tijd overwoekerd is maar de 2e optie lijkt mij meer van toepassing namelijk: Er is een heg in een speciale vorm gesnoeid en er is een milieuvriendelijke groene bus ontstaan die je slechts water als brandstof hoeft te geven.

En weer terug naar de afgelopen winter maar nu in het buitenland. Deze derde foto behoeft geen commentaar. Aan de rij achter de bus te zien loopt deze persoon al een poosje aan het begin van de file..........


       

HTM museumbus:
In de vorige brief werd in dit HTM hoofdstuk de 327 uitgelicht. Na het verschijnen van brief 163, kreeg ik van Ton C nieuwe foto's toegestuurd. Deze staan hieronder met een kleine toelichting. De kleine eerste foto staat hier om het geheugen op te frissen en de serie wordt er ook mee afgesloten omdat deze bus dan gerestaureerd is en in de fraaie conditie inzetbaar. Zoals eerder al vermeld, heeft deze bus in deze serie nogal een wat ongebruikelijke levensloop gehad. HTM - RET - Rotterdam Airport (ook bekend als Zestienhoven en tegenwoordig als Rotterdam The Hague Airport). Deze serie laat in een aantal beelden de tijd op de luchthaven zien.

de ex HTM 327 op het platform in dienst van de luchthaven

Deze foto is gemaakt op het HTM voorterrein. Achter zie je de stalling.

Achter en rechterzijde in beeld wachtend op passagiers voor de luchthaven

Close up op Rotterdam Airport van de ex-HTM 327

Niet de 327 maar een naaste bloedverwant, de HTM 329 bij sloperij in Den Haag, PAMETEX (Papier, metalen, textiel).
Daar stond de ex R'dam Airport, ex RET 618, ex HTM 329 zonder ramen. De kleuren komen hier nog tot hun recht. HTM 119 houdt hem gezelschap.

Gered van Pamatex en onder de vakkundige handen van liefhebbers ontstaat er weer een prachtige 327

met deze foto als eindresultaat. De volledige toelichting door Ton C staat in busbrief 163


       
50 jaar SVA:
De 2e Stefan in deze brief stuurde mij de foto van de 5548 die uiteraard present was bij het evenement 50 jaar SVA. De bus is een 10 meter wagen uit 1971 die bij de ZuidOoster en Midnet gereden heeft. Pas in 1990 werd er afscheid uit actieve dienst genomen en kwam deze wagen onder de vleugels van de SVA.

Stefan van der Oest schrijft mij:
 Deze foto is gemaakt op 21-08-2019 tijdens de open dag ivm 50 jaar SVA.
Er stonden diverse wagens van diverse stichtingen maar ook wagens met de hedendaagse techniek.
Mijn geliefde wagen stond er ook tussen: NS 1108 Crossley SD 42/1 / De Schelde. (zie o.a. busbrief 88)
Tijdens een open dag een ritje mee mogen meemaken en sindsdien verkocht/verknocht aan deze wagen.
De Crossley is een pittige zonder stuurbekrachtiging en dubbel clutch schakelen.

       
Gelukswiel:
En dan hier de derde Stefan in deze brief. Aan de muntstukken te zien is het gelijk duidelijk dat hier een bijzondere gang van zaken ter sprake komt uit het guldentijdperk. Stefan schrijft: "Ik vond dit nog ergens. Eind jaren negentig kregen wij een gelukswiel van een reiziger. Hij woonde in de Gaechflat te Delft. Had je er 1 gehad dan kreeg je nog één voor je partner. Deze man kwam altijd naar je toe in de bus. Hij wilde dan geld wisselen om voor de chauffeur en hun partners dit te maken.
Ik weet dat deze heer vlak na de eeuwwisseling is overleden."

Deze man (heer is inderdaad beter als benaming) knutselde thuis munten en tekst in elkaar en deelde dat uit aan ons chauffeurs. Een 'Wheel of Fortune' kreeg je dan (foto 1) met diverse enigszins zweverige teksten (foto's 2, 3 en 4)
Voor de geïnteresseerden heb ik een poging gedaan om de eerste tekst zo goed en zo kwaad als het kon over te schrijven. De andere 2 teksten zijn goed te lezen.
De laatste foto met vlinder is niet leesbaar maar was een geschenk aan je partner.

Menigeen zal er wat vreemd tegenaan kijken en dat is het natuurlijk ook wel maar ik dank Stefan dat dit stukje historie nu nog toegelicht kan worden want het bewijst maar weer dat je als buschauffeur bijzondere mensen kunt ontmoeten.

Foto 2:
De symboliek van het getal 8

Deze mascotte is opgebouwd uit 8 munten. De 8 is verbonden met oplettendheid en wordt in die betekenis gebruikt als 'je in 8 nemen' en 'voor achten' en 'acht slaan op.....'
Oplettendheid/opmerkzaamheid is niet alleen van belang bij het besturen van een auto/bus maar ook in het dagelijks leven, omdat opmerkzaamheid de aandacht vestigt op zaken,
die van belang kunnen zijn en die daarom beter niet 'over het hoofd' gezien moeten worden.

          

           


      
Bosnië en Canada:
Een busstation in Bosnië and Herzegovina. Het wegdek is wat brokkelig maar daar kan deze Iveco blijkbaar wel tegen want die ziet er nog strak uit. De 1236 is er een uit de serie Iveco/van Hool die in busbrief 15 gepresenteerd werden bij de toenmalige ZWN-groep in Boskoop. Deze ZWN serie liep van 1231 tot en met 1240. Ik durf niet te zeggen van welk jaar deze foto dateert maar in de loop der jaren zijn er veel bussen in andere landen terechtgekomen. Of dat blijft gebeuren weet ik niet want momenteel is er een grote leegloop van diesels en als die afgevoerd zijn, blijven de gasbussen en de elektrische voertuigen over en of die erg in trek zullen zijn in verre landen betwijfel ik. Dat wordt ombouwen of slopen vermoed ik.

Van Theo J. kreeg ik deze 2 foto's gestuurd van een luxe touringcar van het Canadese merk Prévost. (foto's zijn gemaakt in juni 2010) Het bedrijf Prévost bestaat al sinds 1924. Theo gaf er nog wat details bij zoals het vermogen dat 525 pk betreft van een Cummings diesel motor.

Op deze foto staat de bus te wachten op wat ik denk een ferry overtocht betreft. Ernaast staat nog een mannetjesputter, een Eagle truck. Ook een Canadees product waarvan de sales afdeling gehuisvest is in een voorstad van Toronto.


       

Uitsmijter(s):
Tja, na zo'n strenge winter......komen er allerlei attributen te voorschijn om zonder onderuit te glijden toch vooruit te komen. Dit is een grappig voorbeeld.
 

De 2e foto laat een geheel ander landschap zien. Een beetje mosaangroei is geen bezwaar blijkbaar. Het 2e leven van deze bus zal waarschijnlijk op den duur ook zijn einde betekenen.


       
Busbabbel:
Soms dringt het opeens tot je door. Wat is er veel veranderd. Dubbeltjes, kwartjes, guldens en geldbakken bestaan niet meer evenals strippenkaarten, zomerzwerfkaarten en stempels. En dat is nog maar een beperkte opsomming. Het idee dat er nieuwe collega's aan de slag gaan die nooit met een stempel hebben gewerkt, is een overrompelende gedachte. Hoe lang is het nou allemaal echt geleden? Ik zie op sociale media jonge collega's praten over die oude troep en dan hebben ze het over de vorige generatie gasbussen, dus dat is nog recent. Aan de andere kant is dat ook weer niets nieuws want ik neem aan dat toen er opvolgers voor de bolramers kwamen, er ook collega's zullen zijn geweest die liever niet met die ouwe troep wilden rijden. Later kreeg je de MB200 vloot en daar volgde bij menig bedrijf een Mercedes serie op (of in ieder geval een ander type bus) wat ook weer voorkeur veroorzaakte op de werkvloer enzovoort. Niets nieuws onder de zon. Dus ligt het aan mij. Ik heb flink veel leven achter mij en dat zorgt voor gevoelens van nostalgie. In mijn ogen geen slechte eigenschap maar je moet wel proberen realistisch te blijven. Mijn generatie vergelijkt de huidige werkwijze met vroeger en moppert er dan op los over wat er allemaal niet goed gaat vergeleken met vroeger, maar dat is verkeerd. Nieuwe collega's weten niet beter en accepteren de huidige gang van zaken en zijn in de meeste gevallen heel tevreden. Over 30 jaar hebben ze mogelijk dezelfde gevoelens als welke ik nu probeerde te schetsen.
Het kan natuurlijk nog heviger. Ik sprak pas met een oud-collega die al in de jaren zestig met bussen aan het stoeien was. Dat was pas afzien maar dat besef is pas later gekomen toen er nieuwe bussen aangekocht werden waarmee het verschil zichtbaar en voelbaar werd. Hij reed in de flowerpower jaren zonder enige vorm van communicatie. Geen zendbakkie, geen noodknop, geen telefoon. Bij problemen was het zaak om ergens een bereidwillige burger te vinden die in het bezit was van een telefoon. Zo niet dan zocht je een telefooncel op. Voor de jongeren onder ons: dat is een glazen hokje dat op vele straathoeken was geplaatst met een telefoontoestel erin en een rijtje telefoonboeken om nummers op te zoeken. Daar moest je dan geld in stoppen, 1 dubbeltje lokaal, of je kreeg, afhankelijk van de hoeveelheid dubbeltjes en kwartjes, de kans om interlokaal de vestiging te bellen. Dat ging dan uit eigen zak want je riskeerde het niet om geld uit je geldtas te gebruiken. Het dubbeltje kon je dan declareren door een formulier in te vullen en in te leveren. Het declareren duurde zodoende lang genoeg om duurder te worden dan dat ene dubbeltje maar het ging om het principe. En er werd fanatieker gecontroleerd door mannen met petten en strepen op hun mouw die je in die tijd aansprak met chef of meneer. Ach, vroeger.....elke tijd heeft zo z'n voor- en nadelen.


     
Busbios(coop) film(pje):
 
Omdat er veel verandert in de buswereld en met name de brandstofvoorziening een grote omslag meemaakt, deze keer aandacht voor elektrische bussen in Nederland. In vogelvlucht een blik op diverse bedrijven en dus busmerken van Maastricht, Utrecht en Schiphol tot Schiermonnikoog. In een kleine 5 minuten krijg je hier een indruk van een aantal van de diverse bustypes. Let wel.....dit is gefilmd in 2015. Daarna is de ontwikkeling veel sneller gegaan.

 


       
      

Een Nederlandse man komt van zijn werk, haast zich maar ziet net de bus die hij moest hebben, vertrekken.
Hij denkt:"Ik ren de bus achterna en pak hem bij de volgende halte." Bij de volgende halte is hij weer nèt te laat maar hij probeert nog een halte.
Na de vijfde halte ziet hij dat hij zijn huis voorbij holt en gaat naar huis.
Moe,warm en bezweet komt hij thuis en zijn vrouw vraagt hem:"Wat is er met jou gebeurd?".
Hij zegt:"Ik heb de bus gemist en ben er achter aan gehold maar ik miste hem steeds nèt." "Maar" lacht hij,"Ik heb wel mooi 3 euro 50 cent uitgespaard."
"Dan had je beter achter een taxi aan kunnen hollen" zegt zijn vrouw "dan had je 25 euro uit kunnen sparen!"

De 75-jarige Maurice gaat voor zijn jaarlijks onderzoek naar de dokter. Alle testen leveren normale uitslagen op.
Als hij terugkomt voor de uitslag, legt de dokter hem uit dat fysiek gezien alles in orde is.
Hij vraagt: 'Hoe is het mentaal en emotioneel met u gesteld? Ben je tevreden met je situatie, en hoe is uw verhouding met God?'
Maurice: 'Ik heb een heel goeie relatie met God. Hij weet dat ik slechte ogen heb en bijvoorbeeld vannacht heeft hij ervoor gezorgd
dat toen ik naar de WC moest, het licht vanzelf aangaat. En toen ik klaar was, ging het licht vanzelf weer uit.'
Dokter: 'Dat is echt ongelooflijk!'
Wat later op de dag belt de dokter met Roza, de vrouw van Maurice.
Hij zegt: 'Met de gezondheid van Maurice is alles in orde maar ik wou toch nog eens wat vragen over zijn relatie met God.
Is het waar dat als hij 's nachts moet gaan plassen, het licht vanzelf aangaat en daarna vanzelf weer uitgaat?'
Roza roept daarop verbolgen: ‘Verdorie!! Heeft hij weer in de koelkast gepist!?!’

 

   

Tot slot:
Het was deze keer best een zware bevalling moet ik zeggen. Veel bij elkaar zoeken, op internet informatie bij elkaar sprokkelen en de eigen computer binnenstebuiten keren. Dat doe ik bij elke brief maar dit keer ging het niet van een leien dakje. Dat geeft niet want dan ben ik intensief bezig en zodoende ben ik van de straat. In deze tijd zeker na 21.00 uur een bijkomend voordeel. Het heeft mij niet negatief beïnvloed want zoals jullie zien, voel ik mij nog steeds kiplekker.
Ik wens iedereen het beste in deze verwarrende tijden. Na een jaar Corona snap ik er steeds minder van. Ik ben een brave burger dus ik volg de voorschriften op maar eerlijk gezegd slaat de twijfel steeds vaker toe. De tijd zal het leren en ik hoop dat we er de komende maanden op vooruit gaan.

Graag tot brief 165

Hartelijke groeten

       
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl of busbriefbode@gmail.com)
     

Wijsheden:
      

Het geheim van ons huwelijk?
Tweemaal per week nemen we de tijd om te gaan dineren: kaarslicht, een etentje zachte muziek en een dansje daarna.
Zij gaat iedere dinsdag, ik iedere vrijdag. (H. Youngman)

Een rijk man is vaak niet meer dan een arme donder met heel veel geld. (Aristoteles Onassis)

Als je het karakter van een mens wil leren kennen moet je hem macht geven. (Abraham Lincoln)

terug naar de