100 Jaar NZH - 50 jaar busvervoer:
In de serie tekeningen van de NZH
blijven we voorlopig nog in een aantal busbrieven in 1972. Op
deze tekening weer een aantal bussen van diverse bouwers.
Klik op de tekening
voor een grotere versie.
Bustype:
Zoals ik in de vorige brief al aangaf, eindigt deze serie. Niet
omdat er geen bustypes meer te vermelden zouden zijn,
integendeel, maar ik kreeg jaren terug een serie van 12 foto's
met een kort technisch overzicht en daarvan is dit de laatste. In deze
brief het 12e voorbeeld, een van Hool AG300. Het verschil is
niet alleen de G in de naam, de G van geleed, maar de technische
getallen zijn allemaal verschillend met de A300. De A300 betrof
het Sternet vervoer tussen Schiphol en de omliggende steden A,
A, A en B oftewel Aalsmeer, Amsterdam, Amstelveen en
Badhoevedorp. Deze AG300 wagens waren voor het Zuidtangent
project op o.a. speciale busbanen rond Schiphol.
Bijzondere foto's:
De winter viel dit jaar in week 6
met een verhoogde bloeddruk bij de liefhebbers van de
Elfstedentocht waarna week 7 compleet tegengesteld verliep met
lente-achtige temperaturen. In die 7 dagen winter zijn er
verschillende voorvallen geweest waarvan veel mensen niet meer
hadden gedacht het ooit nog mee te maken. Op deze foto een
voorbeeld. Petje af voor deze stuntrijder om niet te proberen
onder de brug door te gaan want dat was vast geen succes
geworden. Het hoe, wat, waar en waarom hiervan is mij niet
bekend maar in deze rubriek volstaat het om slechts met be(ver)wondering
te kijken.
Op deze foto geen kille koude
omgeving maar een warme zomerse uitstraling. Ik denk
op deze foto de vorm van een bus ter herkennen. Er
zijn 2 mogelijkheden. Ten eerste kan dit een bus
zijn die na verloop van tijd overwoekerd is maar de
2e optie lijkt mij meer van toepassing namelijk: Er
is een heg in een speciale vorm gesnoeid en er is
een milieuvriendelijke groene bus ontstaan die je
slechts water als brandstof hoeft te geven.
En weer terug naar de afgelopen
winter maar nu in het buitenland. Deze derde foto
behoeft geen commentaar. Aan de rij achter de bus te
zien loopt deze persoon al een poosje aan het begin
van de file..........
HTM museumbus:
In de vorige brief
werd in dit HTM hoofdstuk de 327 uitgelicht. Na het
verschijnen van
brief 163, kreeg ik van Ton C nieuwe foto's
toegestuurd. Deze staan hieronder met een kleine
toelichting. De kleine eerste foto staat hier om het
geheugen op te frissen en de serie wordt er ook mee
afgesloten omdat deze bus dan gerestaureerd is en in
de fraaie conditie inzetbaar. Zoals eerder al
vermeld, heeft deze bus in deze serie nogal een wat
ongebruikelijke levensloop gehad. HTM - RET -
Rotterdam Airport (ook bekend als Zestienhoven en
tegenwoordig als Rotterdam The Hague Airport). Deze
serie laat in een aantal beelden de tijd op de
luchthaven zien.
de ex HTM 327 op het platform in dienst van de
luchthaven
Deze foto is gemaakt op het HTM voorterrein. Achter
zie je de stalling.
Achter en rechterzijde in beeld wachtend op
passagiers voor de luchthaven
Close up op Rotterdam Airport van de ex-HTM 327
Niet de 327 maar een naaste bloedverwant, de HTM 329
bij sloperij in Den Haag, PAMETEX (Papier, metalen,
textiel).
Daar stond de ex R'dam Airport, ex RET 618, ex HTM
329 zonder ramen. De kleuren komen hier nog tot hun
recht. HTM 119 houdt hem gezelschap.
Gered van Pamatex en onder de vakkundige handen van
liefhebbers ontstaat er weer een prachtige 327
met deze foto als
eindresultaat. De volledige toelichting door Ton C
staat in
busbrief 163
50 jaar SVA:
De 2e Stefan in deze brief stuurde mij de
foto van de 5548 die uiteraard present was bij het
evenement 50 jaar SVA. De bus is een 10 meter wagen uit
1971 die bij de ZuidOoster en Midnet gereden heeft. Pas
in 1990 werd er afscheid uit actieve dienst genomen en
kwam deze wagen onder de vleugels van de SVA.
Stefan van der Oest schrijft mij:
Deze foto is gemaakt op 21-08-2019 tijdens de open dag ivm 50 jaar SVA.
Er stonden diverse wagens van diverse stichtingen maar ook wagens met de
hedendaagse techniek.
Mijn geliefde wagen stond er ook tussen: NS 1108 Crossley SD 42/1 / De
Schelde. (zie o.a.
busbrief 88)
Tijdens een open dag een ritje mee mogen meemaken en sindsdien
verkocht/verknocht aan deze wagen.
De Crossley is een pittige zonder stuurbekrachtiging en dubbel clutch
schakelen. |
|
Gelukswiel:
En dan hier de derde Stefan in deze brief. Aan de
muntstukken te zien is het gelijk duidelijk dat hier een
bijzondere gang van zaken ter sprake komt uit het
guldentijdperk. Stefan schrijft: "Ik vond dit nog ergens. Eind jaren negentig
kregen wij een gelukswiel van een reiziger. Hij woonde in de
Gaechflat te Delft. Had je er 1 gehad dan kreeg je nog één voor
je partner. Deze man kwam altijd naar je toe in de bus. Hij
wilde dan geld wisselen om voor de chauffeur en hun partners dit
te maken.
Ik weet dat deze heer vlak na de eeuwwisseling is overleden."
Deze man (heer is inderdaad beter als benaming)
knutselde thuis munten en tekst in elkaar en deelde dat uit aan
ons chauffeurs. Een 'Wheel of Fortune' kreeg je dan (foto 1) met
diverse enigszins zweverige teksten (foto's 2, 3 en 4)
Voor de geïnteresseerden heb ik een poging gedaan om de eerste
tekst zo goed en zo kwaad als het kon over te schrijven. De
andere 2 teksten zijn goed te lezen.
De laatste foto met vlinder is niet leesbaar maar was een
geschenk aan je partner.
Menigeen zal er wat vreemd tegenaan kijken en dat
is het natuurlijk ook wel maar ik dank Stefan dat dit stukje
historie nu nog toegelicht kan worden want het bewijst maar weer
dat je als buschauffeur bijzondere mensen kunt ontmoeten.
Foto 2:
De symboliek van het getal 8
Deze mascotte is opgebouwd uit 8 munten. De 8 is verbonden met
oplettendheid en wordt in die betekenis gebruikt als 'je in 8
nemen' en 'voor achten' en 'acht slaan op.....'
Oplettendheid/opmerkzaamheid is niet alleen van belang bij het
besturen van een auto/bus maar ook in het dagelijks leven, omdat
opmerkzaamheid de aandacht vestigt op zaken,
die van belang kunnen zijn en die daarom beter niet 'over het
hoofd' gezien moeten worden.
Bosnië en Canada:
Een busstation in Bosnië and
Herzegovina. Het wegdek is wat brokkelig maar daar kan deze Iveco
blijkbaar wel tegen want die ziet er nog strak uit. De 1236 is er
een uit de serie Iveco/van Hool die in busbrief 15 gepresenteerd
werden bij de toenmalige ZWN-groep in Boskoop. Deze ZWN serie liep
van 1231 tot en met 1240. Ik durf niet te zeggen van welk jaar deze
foto dateert maar in de loop der jaren zijn er veel bussen in andere
landen terechtgekomen. Of dat blijft gebeuren weet ik niet want
momenteel is er een grote leegloop van diesels en als die afgevoerd
zijn, blijven de gasbussen en de elektrische voertuigen over en of
die erg in trek zullen zijn in verre landen betwijfel ik. Dat wordt
ombouwen of slopen vermoed ik.
Van Theo J. kreeg ik deze 2 foto's gestuurd van een
luxe touringcar van het Canadese merk Prévost. (foto's zijn gemaakt
in juni 2010) Het bedrijf Prévost bestaat al sinds 1924. Theo gaf er
nog wat details bij zoals het vermogen dat 525 pk betreft van een
Cummings diesel motor.
Op deze foto staat de bus te wachten op wat ik denk
een ferry overtocht betreft. Ernaast staat nog een mannetjesputter,
een Eagle truck. Ook een Canadees product waarvan de sales afdeling
gehuisvest is in een voorstad van Toronto.