Busbioscoop: Remote Control
Busbabbel: Chauffeurscabine
Toch nog even
aanpakken tijdens de feestdagen want daar was tijd genoeg voor dit jaar door de
maatregelen van de overheid. En dus is er in 2020 alsnog, op de valreep, een
verse busbrief verschenen. Geen schokkende onthullingen of bijzondere
gebeurtenissen maar gewoon het vaste patroon. Met die werkwijze is de variatie
gewaarborgd. Een aantal vaste onderwerpen gaat binnenkort eindigen omdat de
voorraad op is. Daarvoor in de plaats verzin ik vast wel een goede vervanger
maar dat is toekomstmuziek en dat merken jullie wel tegen die tijd. De kortste
dag ligt alweer achter ons, een witte kerst was niet (meer) mogelijk volgens de
kenners en de Elfstedentocht is geschiedenis al lieten ze overal de ijsbanen
voor de zekerheid toch maar onder water lopen. Er zijn corona ontkenners en
vermoedelijk zal er ook wel een groep mensen zijn die de klimaatwijziging
ontkennen. Gewoon doen zou ik zeggen, de tijd zal daar helderheid in brengen.
Tot dat moment beveel ik iedereen een ontspannen moment toe met het lezen van
deze busbrief. ;-)
Goud van Oud:
Ooit een grote hit: "Kom van dat dak af" van
Peter Koelewijn in 1960 (!) In 1989 werd dat nog eens dunnetjes
overgedaan door voetbalsupporters van FC Den Haag op visite in
Vlissingen voor het treffen van de plaatselijke club met de
Haagse FC. Dakluiken hadden zo z'n voordelen maar voor het
vervoer van supporters waren ze minder geschikt zo te zien. Voor
de liefhebbers kan ik melden dat in die tijd een bekende naam
bij Vlissingen speelde te weten Peter van Vossen. En je op deze link klikt,
krijg je een kijkje bij de wedstrijd van circa 6 minuten. De
uitslag van deze wedstrijd was Vlissingen - Den Haag 0-3.
De voorste bus is de 9404, een DAF-den Oudsten MB200 uit 1983
die eind 1994 uit dienst ging bij ZWN en bij de ZWN-Groep verder
reed. Deze wagen heeft in de jaren
1997-1998-1999 ook in Delft dienst gedaan want ik heb opgezocht
dat ik er zelfs 22 keer een dienst mee heb gereden. In het jaar
2000 (intussen sinds 1999 bij de vloot van Connexxion) viel het
doek en via Womy is de bus voor export gebruikt.
De tweede foto kreeg ik toegestuurd door collega Zwerus.
Ik hoop dat er geen copyright op rust maar indien gewenst plaats ik er
graag een naam bij. Verder in deze busbrief komt de HTM nog een keer
voorbij maar in deze rubriek past deze sfeerfoto uit vervlogen tijden.
Hier een, vermoedelijk twee, HTM Kromhout/Verheul uit de jaren vijftig
vermoedelijk 1952. De locatie laat weinig te raden over met de
marktkramen aan de linkerzijde, de Grote Markt, nou ja grote...... De
haltepaal helemaal rechts ontlokt menigeen de reactie: Oja. Zo zagen ze
er toen uit. Er zal vast veel meer over deze foto te vertellen zijn maar
dat neemt iemand vast wel van mij over door een aanvulling op dit stukje
Haagse geschiedenis naar mij te sturen. Bij voorbaat bedankt.
Aanvulling van Aad W:
Zojuist de nieuwe busbrief gelezen met de foto van bus 26. Het is
inderdaad de Grote Markt met het toenmalige eindpunt. De foto zal eind
1966 genomen zijn. Deze oude bussen, de eerste serie met underfloor
motoren (Kromhouts), waren tijdelijk uit de mottenballen gehaald wegens
een tekort aan bussen en ze werden alleen ingezet op deze lijn 26 met
vaste chauffeurs. Het waren handgeschakelde dubbel kluts
versnellingsbakken (oorspronkelijk double clutch) en deze bussen werden
pancakes genoemd. Toen de eerste rode standaard serie (CSA-1) in 1967
binnenstroomde, werden de Kromhout wagens afgevoerd. Ik vond nog een foto van
toen ik via de Hotam (NV Hooijmans Touringcars). Valkenbosplein, Den
Haag. Sinds 1973 (?) eigendom van Broere. Per 1976-09-01 verdween de
naam HOTAM.
was uitbesteed aan de H.T.M en met de standaardbussen op lijn 24 ( later
lijn 23) dienst gereden heb.
Aanvulling 2 van Aad W:
ik ben nog gaan spitten in bestanden over de busserie nr.1 tot 20, de
Verheul Kromhout wagens en jawel ook een interieurfoto gevonden. Je ziet
duidelijk de versnellingspook. Dit is de bus met nummer 1. Wat ik niet
wist was dat deze wagens in 1965 nog verhuurd zijn geweest aan de R.E.T.
en na terugkomst in 1966/67 weer ingezet werden op lijn 26. (de
interieur foto is uit het archief van Jan Blankwaard)
NZH: Harm stuurde mij een aantal foto's van een
heel bijzondere MB200. Harm woont in Hippolytushoef en heeft vroeger bij
de NACO en daarna de NZH gewerkt. Daarna bij Connexxion terechtgekomen,
stalling Medemblik en Hoorn waarna in mei 2012 het doek viel. Ooit had
hij een eigen bus in bezit maar dat is verleden tijd en hij heeft zich
toegelegd op een aangepaste versie die op deze foto's te zien is. Een
stukje huisvlijt met als resultaat een fraaie bloembak zonder
uitlaatgassen. Een heel geslaagd idee, bloemen voor deze man. Ach, dat
is al geregeld zie ik. ;-)
Haltes en Abri's: Vier
foto's in dit hoofdstuk. Twee abri's waarvan de eerst, met de
stoelen, gemaakt is in het Westland bij de halte Arco.
Voor ieder wat wils daar. Helaas ontbreekt de relaxfauteuil. De 2e
abri laat zien dat er gelukkig nog mensen bestaan die zich het lot
van een prullenbak aantrekken.
Op de derde foto staat een haltebord met een ongewone naam, de halte
heet Zoetermeer via Rijswijk en geldt voor lijn 30. Dat is allemaal
correct want zo rijdt lijn 30 maar ik neem aan dat er ooit een echte
haltenaam op gestaan heeft. Toch heeft het een aangename bijwerking
want als passagier hoef je niet op plattegronden te kijken om de
route vast te stellen. De rest van het bord is opvallend leeg want
daar staan normaal gesproken een aantal haltenamen van deze route.
De vierde foto laat zien dat er vaker iets mis kan gaan. Deze
omleiding gaat wel heel erg lang duren, vermoedelijk meerdere
schrikkeljaren en de rest. Dyslexie is geen schande gelukkig maar
laat dit soort dingen liever aan iemand anders over. Aan de andere
kant zijn dit een soort krenten in de pap, zeg nou zelf.
Arjen
Boswijk stuurde mij een aantal gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste
geplaatst is. Deze keer alweer zijn 18e poëtische inzending.
In dit gedicht met een winters tafereel haalt
Arjen herinneringen op aan het getal vijf. Ook het cijfer 8 komt aan
de beurt rechtsonder maar ik schat Arjen toch echt ouder dan 12 jaar
dus kan het ook een combinatie zijn van ervaringen die zijn zoon nu
opdoet en Arjen aan zijn eigen tijd doen denken.
100 Jaar NZH - 50 jaar busvervoer: In de serie tekeningen van de NZH
blijven we voorlopig nog een aantal busbrieven in 1972. Het is
namelijk een tijd waarin best een flinke overgang ontstond
tussen de bustypes. Het oude type zonder enig moderne
uitstraling werd in die jaren opgevolgd door bussen die de jaren
erna de rol van standaardbus zouden gaan bepalen, in ieder geval
voor de NZH.
Klik op de tekening
voor een grotere versie.
Bustype:
Ik heb ooit een aardige serie foto's gekregen met 12 bustypes
als onderwerp met wat technische specificaties erbij. In deze
brief het 11e voorbeeld, een van Hool A300. Enigszins vaag is te
lezen op het front dat deze bus ingezet werd op het Schiphol
Sternet, een naam die van 2000 tot 2017 gebruikt werd. Dat hier
van een andere vorm van vervoer sprake is, blijkt uit het aantal
zitplaatsen tegenover het aantal staanplaatsen. Dus geen bus
voor de lange afstand maar voor personeelsvervoer maar ook een
deel OV. Schiphol is een werkgever met veel werknemers en die
kwamen en komen graag zonder parkeerproblemen op hun werk.
Daartoe was het sternet ontwikkeld wat soms 24/7 doorging.
Intussen is de naam Sternet overleden en de bussen afgevoerd. In
de negentiger jaren reed dit type ook enige tijd in de
stadsdienst Zoetermeer met de wagenparknummers 1210 t/m 1218,
eerst voor ZWN en daarna voor Connexxion tot 2005/2006 waarna de
bussen hun leven voortzetten in Litouwen.
Bijzondere bussen: Alleen al het uiterlijk van deze
bus dekt de titel van dit hoofdstuk. Het betreft een DAF SB200
met een opbouw van Jonckheere met bouwjaar 1970. In 1981 is de
bus bij de EHAD (Eerste Helmondse Autobus Dienst) in dienst
gekomen en pas in 2000 afgevoerd bij EHAD waarna de volgende
werkgever aanklopte in december 2000 ging de 136 namelijk naar
Bergerhof Tours in Mierlo. Leuk detail: de bus was van oorsprong
een proefwagen met een Stirling motor. De bus had tot november
2020 een APK dus hopelijk krijgt deze 50 jaar oude museumbus
minimaal een jaartje erbij.
Het is tegenwoordig van groot belang
dat een bus op 'groene' brandstof rijdt. Dat dit
soms door kan slaan zien we op deze foto waar we een
vroegere Amerikaanse schoolbus in een soort
camouflage zien. Ik neem niet aan dat het
nalatigheid betreft maar dat er een bepaald doel mee
bereikt moet worden. Gegevens daarover heb ik niet
maar ik vond het waard om deze uitdossing in dit
hoofdstuk te laten zien.
De derde foto heeft wel een duidelijk
doel. De camouflage van deze (cabrio)bus is wat
beperkter dan de groene bus hierboven maar zeer
herkenbaar zeker begin december. In
busbrief 97 staan meerdere foto's van deze
museumbus met een korte toelichting.
HTM: Van collega John N.
kreeg ik de eerste twee foto's toegestuurd waardoor
ik het wel aardig vond om wat foto's te combineren
om een vergelijk te zien. Uiteraard zijn er veel
meer tussenstappen in het wagenpark gemaakt maar dit
schets heel kort een eenvoudig beeld. Op de eerste
foto (helaas van slechte kwaliteit, komt
vermoedelijk uit een boek en hopelijk heeft dat geen
gevolgen.....) zien we een 'bus' waaraan duidelijk
herkenbaar te zien is dat niet lang daarvoor nog
gebruik werd gemaakt van koetsen want die vorm zit
er nog wel een beetje in. In die dagen werd
natuurlijk trots geposeerd bij het moderne voertuig
net zoals er nu geposeerd wordt bij een nieuwe
elektrische aanwinst met de voor ons belangrijke
modernismen. Of we hier al te maken hebben met de
HTM weet ik niet zeker omdat er veel afwijkende
vervoerders waren die soms maar 1 lijntje
exploiteerden. De HTM is opgericht in 1887 dus qua
leeftijd zou het kunnen.
Van John kreeg ik dus ook deze 2e
foto, museumbus 327. Hier is geen twijfel over wel
of niet HTM hoewel er toevallig wel een 'luchtje'
aan deze bus zit. Op de webpagina van
Stichting Haags Bus Museum is te lezen dat
deze bus nooit bij de HTM in dienst is gekomen en
ongebruikt is verkocht aan de RET. Klik op de link
voor meer info.
Aanvulling van Ton C met een
toelichting op de gang van zaken rond deze serie
bussen:
Bussenbouwer Verheul had nog 30 kant en klare
Kromhout bussen staan. Die werden goedkoop
aangeboden en de HTM heeft ze gekocht. De wielen
werden er afgehaald en 15 bussen werden op houten
blokken gezet en bewaard onder een luifel die toen
op het voorterrein van de HTM stond. Deze hele serie
betrof de nummers 301 t/m 330. Deze bussen, de
zogenaamde "tikkers", hadden 3 versnellingen. Op een
gegeven moment had de RET bussen nodig. De HTM heeft
toen 15 bussen (met de nummers 316 t/m 330), zonder
ook maar één dienstkilometer op de teller, aan de
RET verkocht. Ze kregen bij de RET niet alleen een
andere kleur, maar ook een 2 versnellingsbak i.p.v.
3. Ook kregen ze andere nummers. De juiste nummers
zijn mij niet bekend. Ik dacht 606 t/m 620.
Schaalmodelbouwer HB model heeft de 618 (ex HTM 327)
en de 614 (ex HTM 329) nagemaakt. Ze zijn al lang
(helaas) niet meer te koop bij Paul Roerbag.
Bij de RET hebben ze ongeveer 10 tot 12 jaar dienst
gedaan. Er gingen wat bussen naar de sloop en naar
particulieren en 2 bussen (612 en 614) zijn toen aan
Rotterdam Airport verkocht. Die werden licht en
donker blauw geschilderd. Ze kregen het nummer 69 en
??. Daar hebben ze als platformbus gereden tot
ongeveer 1977. Toen werden de bussen aan de kant
gezet en langs een afrastering van het vliegveld
gezet. Een groepje (Haagse) busliefhebbers kreeg
hier (in 1979) lucht van en ze hebben toen een
Kromhout (ex RET 614, ex HTM 329) gekocht voor FL
400.- Helaas, vandalen gooiden letterlijk roet in
het eten. Alle ruiten werden kapot gegooid!!
Gelukkig voor de liefhebbers was er nog een Kromhout
te koop. Deze bus moest FL 200.- opbrengen.
Inmiddels had ik zelf 2 liefhebbers leren kennen. De
2e kromhout (ex RET 618, ex HTM 327) moest naar
Wateringen naar de VIOS garage gereden worden. Mij
werd verzocht de bus van de luchthaven weg te halen.
Daar heb ik gehoor aan gegeven. Na lucht te hebben
gedraaid voor de remmen, ging de optocht naar
Wateringen. In Delft ging de luchtdrukmeter zakken
van 6.5 naar 5.5 bar. In dienst mocht je dan niet
verder rijden maar we hebben toen Wateringen
gehaald. De bus moest in een klein hoekje komen te
staan. De motor sloeg af en was niet meer aan de
praat te krijgen. Er moest één meter geduwd worden
en toen stond hij op zijn plaats. In 1984 bestond
HTM bus 60 jaar. Dat moest gevierd worden. Iemand
kwam op het idee om de luchthaven bus op te knappen.
Hij werd met de UNIMOG truck van Wateringen naar de
garage aan de Viaductweg gesleept. De bus werd
gestript en van nieuwe beplating voorzien. Motor en
remmen werden gereviseerd. Hij was op tijd klaar om
het 60 jarig busfeest te vieren. Met veel genoegen
kijk ik terug op die tijd.
Van collega Jan v.B. kreeg ik geruime
tijd geleden deze foto van dezelfde 327 die hij
maakte in Delft bij het eindpunt van tram lijn 1 en
bussen van toen Veolia maar nu van EBS aan het
Abtswoudsepark. Er worden vaak dagen georganiseerd
waarop meerdere antieke voertuigen de wijde wereld
in mogen om hun bestaan aan het publiek te tonen.
Voor de hobbyisten uiteraard een dag om van te
smullen en dat staan velen op deze foto ook te doen.
Na de wagens hierboven is het
straatbeeld langere tijd gedomineerd door de DAF/Hainje
bussen op deze 4e foto. De standaard stadsbus, de
hardrode CSA (Commissie Standaardisering
Autobusmaterieel) kreeg later in 1982 een update in
de vorm van de CSA II waarbij kleine aanpassingen
waren gedaan. Direct zichtbaar was de minder harde
rode kleur, meer tomaatrood. In
busbrief 35 staan meer foto's met
toelichting. Deze foto heb ik eerder gebruikt in busbrief 100 vanwege het lijnnummer 23.
Olaf Horn:
Een nieuw concept, de RRReis in het
streekvervoer van Gelderland, Flevoland en Overijssel.
Al vele jaren zijn vele vormen gelanceerd met even zo
vele namen zoals ik ook in busbrief 162 aangegeven heb
en RRReis is de nieuwste variant naast R-Net. Ik heb
geen idee of de gemiddelde reiziger er nog wat van
snapt. De diversiteit in het OV is een doolhof van
vervoerders, lijnen met door het hele land verschillende
stijlen, bussen in allerlei uitmonsteringen enz. enz.
allemaal met de beste bedoelingen maar de herkenbaarheid
is dusdanig dat ik denk dat het doel voorbij geschoten
wordt. En dan heb ik het nog niet gehad over allerlei
kleinschalig vervoer met hun eigen kleuren en namen en
voertuigen......
Op de foto's de bussen voor Keolis in de nieuwe
concessie, deze nieuwe elektrische bussen zijn op weg
van Hengelo (dealer) naar Zwolle. Op de derde foto is te
zien dat de bus bij Deventer station 'moderne dorst'
heeft.
Tetrachloorkoolstofblusser:
In de vorige brief stond een aanbod waarvan ik
dacht dat er een flink aantal reacties te verwachten was. Het
waren er met enige moeite 4. De blusser is uiteindelijk
terechtgekomen bij Rob van der L. die er mee in zijn nopjes was
zoals dat heet. De fraaie blusser heeft dus weer een nieuw
onderkomen. Met de andere inzenders is contact geweest om de
keuze toe te lichten. Dat werd gewaardeerd en begrepen.
Uitsmijter(s): Geen idee waar deze krachtpatser rijdt maar ik
geloof dat ik toch liever de fiets pak al geeft de omgeving geen blijk
van een fietspad.....Het kenteken geeft aan dat we hier te maken hebben
met 'old school' en dat wil ik met alle plezier geloven.
De 2e foto laat zien wat het alternatief is als je niet van vliegen
houdt. Ik hou best van een uitdaging in het verkeer maar dit is mij toch
echt te gortig, ik ben niet levensmoe.
De derde foto laat zien wat je overkomt
als je een engeltje op je schouder hebt. Nu maar hopen dat de
laatste pijler het wel houdt. Die mensen links op de foto hadden
hard gelopen om de bus nog te halen maar dat lukt nu om 2 redenen
niet namelijk, hij is al voorbij en hij gaat niet verder.....;-)
Busbabbel: In mijn
begintijd als buschauffeur vond je het al spannende om te weten waar
'al die' schakelaars voor dienden. Je zat in je eigen cockpit en je bediende
alles alsof je er verstand van had. Terugkijkend krijg ik bijna het
schaamrood op mijn kaken want waar bestond het allemaal uit? Schakelaars
voor de interieurverlichting, een kantelknopje voor de intercom. De
hoofdschakelaar zat onder de achterbank en de ruitenwissers bediende je in
de oudere bussen met een luchtknopje. Geen lichtknopje want het is geen
typefout maar een (lucht)draaiknopje waarmee meer of minder lucht werd
aangevoerd wat de ruitenwissers sneller of langzamer deed gaan. De handrem
was geen knopje zoals nu maar een grote hendel op de vloer die je naar boven
trok en waar dan ook gelijk de airco aanging. Airco? Ja tussen de flappen
waar de handrem zich bevond was ruimte waardoor frisse lucht van onder de
bus naar binnen kwam. In latere bussen was de handrem gewijzigd in een
luchtdruk systeem en tegenwoordig gaat alles elektronisch. Als het 's zomers
warm was of als de ramen bij slecht weer besloegen, kon je blowers aanzetten
in de hoop dat er ook wat uitkwam. Ter verbetering van de werkplek werd er
op een gegeven moment een plastic ventilator aan de raamstijl bevestigd in
de hoop dat het ventilatortje het op kon nemen tegen 30 graden buiten en
soms/meestal hoger binnen......Maar ach, je wist niet beter en als je een
collega af moest lossen hoopte je maar dat geen collega was met een
zweetprobleem. Daartoe ging men in veel gevallen over op de kralenzitting of
gewoon een handdoek. Zo'n kralending is waarschijnlijk echt iets van vroeger
voor de jongeren onder ons. Ik kan nog wel meer ontberingen opnoemen maar je
wist niet beter en accepteerde deze zaken als onvermijdelijk.
Nee, dan tegenwoordig. Als ik kijk naar de chauffeurscabines van
tegenwoordig dan komt het best wel dicht bij een echte cockpit. Voor je,
naast je en boven je allemaal zaken die je in kunt stellen. En dan vergeet
ik niet de betaalapparatuur en de stoel met de vele knopjes en schakelaars
zodat er 's zomers voor een koude kont gezorgd wordt en 's winters voor een
warm achterwerk. Geen ventilatortje maar moderne techniek. Nou weet ik uit
betrouwbare bron dat niet alle chauffeurs geïnteresseerd zijn in de
mogelijkheden van de apparatuur en zich beperken tot het gene wat zij
belangrijk vinden. Misschien zijn dat de juiste mensen want een beetje gaan
experimenteren met instellingen van de computergestuurde spullen leidt in
veel gevallen tot ellende. Vroeger draaide je aan een hendel of sloeg je op
een lamp zodat hij het weer deed maar tegenwoordig druk je op een schakelaar
en dan gaat de computer denken. Ook al is een computer een snelle
rekenmachine, toch kan het even duren voor de instellingen weer in
orde zijn. Wie zei ooit "geduld is een schone zaak?" want een ongeduldige
chauffeur met gemiddelde digitale kennis die gaat proberen om de computer te
slim af te zijn, maakt het alleen maar erger en iedereen die met digitale
spullen te maken heeft, zal dit beamen. Al met al komt het erop neer dat
menige chauffeur zich niet realiseert wat de vooruitgang heeft betekend voor
ons beroep. Ik neem het ze niet kwalijk want ze hebben geen
vergelijkingsmateriaal, vandaar dat ik vond dat ik een klein tipje van de
sluier op moest lichten. Voor de jongeren onder ons een eye-opener en voor
de ouderen een verdrongen herinnering?
Aanvulling van Jos:
Nog een ding wat vroeger heel vervelend was en nu automatisch gaat. In
het OV moest je met zwengelen om je bus op lijn en bestemming te zetten.
Vier keer draaien voordat alles goed stond. Bij sommige bussen ging dat
loeizwaar en moest je ff rusten voor je verder kon draaien. Ik weet niet
hoe het bij andere bedrijven ging maar bij het GVU reden bussen elke dag
op een andere lijn. Kreeg je net de bus die gisteren op lijn 1 reed en
jij had lijn 37 dus zwengelen. En je collega de volgende dag kreeg die
bus weer voor lijn 3 dus weer zwengelen. Mijn zoontje vond het leuk om
te doen, als hij de boel draaiend kreeg. Plaatje uit een
DAF-standaardbus.
Busbios(coop)
film(pje):
Deze keer een film in de bioscoop die
ik tegenkwam op Youtube over RC bussen oftewel Remote Control of
afstandbediend. Er zijn verschillende vormen om uiting te geven aan
liefde voor de bus b.v. in miniatuur exposities en natuurlijk de
tentoonstellingen en beurzen. Maar ook behendigheidswedstrijden en
andere evenementen die voor de beroepschauffeur uitdagingen zijn. In
deze film zien we hoe bedreven de 'chauffeurs' de bussen op afstand
kunnen besturen.
Wij gingen net naar bed toen mijn vrouw zei: “Er brandt
nog licht
in het tuinschuurtje“, wat ze net kon zien vanuit het
slaapkamerraam!!
Ik ging naar beneden naar de achterdeur om het licht in het
schuurtje uit te doen en toen zag ik dat er een paar kerels onze
spullen aan het jatten waren.
Gauw belde ik 112 en zei: "Er lopen dieven in mijn achtertuin
en die stelen mijn spullen".
De politie vroeg: "Zijn ze ook in uw huis"? en ik zei: "Nee".
Toen zei de agente: "Doe de deur goed op slot, dan komen we als
we tijd hebben even langs, want alle politieauto's zijn op dit
moment ergens anders bezig".
Ik zei: "Ok", hing op en ik telde tot honderd. Toen belde ik
weer 112.
Ik zei tegen de politie: “Ik belde zojuist al dat er dieven in
de tuin liepen. Nou, u hoeft zich niet meer te haasten. Ik heb
ze zojuist allemaal neergeschoten" en ik hing de telefoon weer op.
Binnen vijf minuten kwamen er 4 politiewagens aan scheuren en
een ambulance. Een helikopter in de lucht, de hondenbrigade, een
forensisch team enz.
De politieagenten rekenden de inbrekers in op heterdaad.
Een agent kwam naar mij en zei: "Ik dacht dat u ze had
neergeschoten?"
Ik zei: "En ik dacht dat jullie geen auto's ter beschikking
hadden?”..........
Tot slot: Het is niet gelukt om deze brief
nog in 2020 af te leveren maar het is de start van 2021 geworden.
Eigenlijk wel een beter moment bij nader inzien. Toen Corona in het
voorjaar tot een lockdown leidde, hoorde ik verschillende mensen
alweer plannen maken voor de zomer want dan zou het wel weer normaal
zijn. Mijn visie daarop werd waarschijnlijk niet gedeeld want ik
hield het probleem voor veel groter. Helaas heb ik gelijk gekregen
en is 2020 de boeken ingegaan als een rampjaar. Ik hoor nu toch
opnieuw mensen uitgaan van een beter 2021 en ik hoop het met hen met
heel mijn hart maar realist als ik ben, durf ik de 'pret' te
bederven door aan te geven dat het nog helemaal niet gedaan is.
Ondanks vaccins die uit de grond gestampt zijn maar deze vaccins
moeten opboksen tegen een virus dat zich sneller aanpast dan er
vaccins gemaakt kunnen worden. Ook ik hoop dat ik ongelijk krijg en
dat we een opwaarts jaar tegemoet gaan. Ik wens iedereen het beste en een gelukkig en gezond jaar. De
busbrief is zonder opzet een tweemaandelijks leven gaan leiden dus
mogelijk is er in februari/maart een vrolijker slot te schrijven.
Graag tot brief 164
Hartelijke groeten
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl
of busbriefbode@gmail.com)
Wijsheden:
Als je als automobilist moet blazen, zet dan je bril af. Dat scheelt 2 glazen.
Van alle lessen vind ik wijnflessen toch het aller leukst.
Wacht niet op bijzondere momenten, maar maak gewone momenten bijzonder.