100 Jaar NZH - 50 jaar busvervoer:
In de serie tekeningen van de NZH
zijn we aangekomen in 1971/1972 en daar verschijnen de DAF
wagens in beeld tegelijk met de fusie NACO en NZH tot de nieuwe
NZH. Vele DAF-MB200 voertuigen zouden er volgen zoals we nu
weten.
Klik op de tekening
voor een grotere versie.
Bustype:
Ik heb ooit een aardige serie foto's gekregen met 12 bustypes
als onderwerp met wat technische specificaties erbij. Voor de
liefhebber is het met wat zoeken op internet eenvoudig te vinden
maar voor de lezer die dat niet gaat doen, heb ik elke busbrief
steeds één type in beeld. De achtste bus in deze serie is de
Mercedes-Benz O530 G Citaro. De O530 is in 1997 de opvolger van
de succesvolle O405 en de gelede versie stamt uit het jaar 2000.
Van deze serie gelede wagens heb ik in Delft ooit met de 9151
mogen rijden, vooral op de lijn vanaf het station naar de TU in
Delft v.v. was dit een succesvolle bus.
2e leven:
De 'blauwe' foto heeft al in een
eerdere busbrief gestaan namelijk in
busbrief 117. Het is de 8362 zoals op foto ernaast te zien is.
Van de originele 8362 in de glorietijd heb ik in eerste
instantie geen foto
kunnen vinden maar wel weet ik dat het 2e leven minimaal gevolgd
is door een 3e leven. De bus is zoals op de volgende foto's is
te zien, volop in bedrijf. Alleen niet meer als een OV-voertuig
maar als een B&B onderkomen. Wat zeg je? Ja, het is een vakantie
adres geworden. Vriend Jeroen Mastenbroek heeft het zelf
uitgeprobeerd waardoor ik deze foto's toegestuurd kreeg. In 1986
en in 1991 heb ik zelf deze bus kunnen besturen voor een
dienstje in Haaglanden. Het bordje met het opschrift 44
zitplaatsen zal intussen niet meer toereikend zijn. Ik schat het
op 4 zitplaatsen en 2 ligplaatsen......;-)
En waar is deze unieke logeergelegenheid te vinden? In
Lutjelollum. Waar? Zo heet het stipje op de kaart echt en dan is
het niet moeilijk om de juiste provincie erbij te vinden. Het
ligt niet ver van Sexbierum dus succex verzekerd. Interesse?
Hierbij een fraaie
webpagina met informatie.
Alsnog een foto in het geel. De logo's zijn er al
af, de filmkast is leeg maar het is de originele bus.
Aanvulling met foto van Wijnand Keesmaat via Roy
Kerkhof:
Ezaco 863 (ex Westnederland 8362) op 12-05-1995 te Haarlem
Waarderpolder stalling Ezaco.
Goud van Oud deel 2:
Zoals eerder gezegd, meer zwart-wit dan
gemiddeld. In dit 2e hoofdstuk 2 andere oudgedienden uit het
provinciale kenteken tijdperk. De eerste foto is uit mijn eigen
regio. De WSM richting Delft. Het bijschrift van de foto vertelt
niets over de reden van deze schade maar gezien de stevige
carrosserievorm van die tijd, moet het een flinke klap geweest
zijn. Deze Scania Vabis - Verheul Fokker met kenteken H 46379
(later NB-49-14) stamt uit 1948 en heeft dienstjaren gemaakt tot
1958. Het wagenparknummer was 2214 en de foto stamt uit 1952.
Scania Vabis was van oorsprong een vrachtauto bouwer maar ging
zich op een gegevens moment toch aan busbouw wagen. In het begin
kon men nauwelijks concurreren omdat dit merk aan de dure kant
was. Na de 2e wereldoorlog lukte het om een meer betaalbaar
busmodel te lanceren, de B15. Hiervan werden 150 wagens besteld
en daarna volgde het type B21 waarvan er 130 werden besteld met
meestal een carrosserie van Roset.
De 2e foto laat een bus zien van de GTM en de
uitleg van deze afkorting staat op de zijkant van de bus en ook
het wagenparknummer hoef ik niet op te schrijven. Opvallend is
onder andere hoe de carrosserie uitsteekt ten opzichte van de
wielen. Het lijkt mij geen prettige rijeigenschap op te leveren.
Ook de deur zit niet echt op een prettige plaats want van
onderen is nog maar de helft beschikbaar door die wielkast. Maar
goed, het reed zullen we maar denken. In de boeken staat deze
wagen genoteerd voor de LTM in 1947 als een Bedford OWLD met een
bovenbouw van Allan waarbij ik aan een Engels bedrijf moet
denken. De LTM stelde de bus in 1953 buiten dienst, om precies
te zijn op 26 maart 1953. Daarna is de wagen vermoedelijk bij de
GTM terechtgekomen waarvan we hier dan de foto zien. Helemaal
helder kon het niet krijgen maar dit benadert de historie het
meest denk ik. En anders hoor ik het uiteraard weer graag.
Ook bij deze foto extra info van Co Rozendaal.
Hij schrijft en zorgt voor een aantal
foto's: "In mijn geheugen zit wel Allan, maar kan het
niet goed boven krijgen van wat en waarom. In ieder geval hebben
ze bij Allan spoorweg materiaal gemaakt. Werkspoor, ook een
treinenboer, heeft de bussen gemaakt. Ik denk meer dat Allan een
paar proefbussen gemaakt heeft maar ???????????
Later is de RET in die fabriek gegaan, gebruikt als werkplaats
(zie foto)."
Co verstrekt deze foto als toelichting maar er
staat toch duidelijk dat hij mede eigenaar was........Allan en
Co
Suriname:
Van collega Sam kreeg ik deze foto
gestuurd. De foto is duidelijk een bewerking voor wat betreft
het inkleuren maar het schetst een romantisch beeld van een
stukje Surinaamse busgeschiedenis Paramaribo. De buslijnen in de
hoofdstad hebben nu gewoon cijfers nl. van 1 t/m 10 en de lijnen
3 en 5 doen tegenwoordig de route b via de Keizerstraat. Ook de
kentekens hebben een make-over gehad in de loop van de tijd want
met 4 cijfers kom je er niet mee tegenwoordig. Verder is
duidelijk zichtbaar dat de bestuurder rechtsvoor zit wat
natuurlijk betekent dat het verkeer links van de weg rijdt, een
overblijfsel van de Engelse overheersing. Het embleem op de
grille is niet duidelijk voor mij maar ik meen wel het den
Oudsten logo te zien.
Van Co Rozendaal kreeg ik een aanvulling op deze
foto.
Hij schrijft: "Ik heb mijn geheugen en wat
internet geraadpleegd en zie daar mijn geheugen klopte nog.
Het chassis is waarschijnlijk een Seddon of een Seddon/Atkinson.
De radiateur is ook voor die tijd typisch Engels b.v. Guy e.d.
hadden ook zo’n zelfde type radiateur. Dit waren radiatoren met
een onder en bovenplaat met daartussen losse pijpjes die in
rubber met plaatjes geborgd waren. Hieraan werd dan de onder en
bovenbak gemonteerd en zo had je dan een radiateur. In het begin
van mijn loopbaan bij de TP (Twee Provinciën) heb ik
verschillende keren zo’n radiateur gerepareerd. Het embleem wat
er op het front zit is van Kemper en van Twist diesel dus
waarschijnlijk is er een Perkins motor ingebouwd. In die tijd
werden door Kemper en van Twist veel diesels ingebouwd.
De carrosserie is van de Oudsten."
Co heeft er foto's bijgeleverd waarop het embleem
goed te zien is.
Meer iets voor het hoofdstuk 'uitsmijters' want
ik vind dit een heel onwaarschijnlijk voertuig.
Maar.........sluit nooit iets uit. Geen dubbeldekker maar een
tripledekker waar absoluut geen enkele tunnel of viaduct
geschikt voor is. Bij dubbeldekkers gaan je gedachten al gauw
naar Engeland maar deze rijdt rechts zo te zien en de tekst op
de 3e etage is slecht leesbaar maar doet vermoeden dat het een
Duitse bus zou kunnen zijn. Even rondneuzen met Google en ja
hoor, in o.a. Berlijn reed men in vanaf 1926 met deze wagens
waarvan op de foto het eerste exemplaar staat. En ik schreef
onwaarschijnlijk maar na wat zoeken op internet kwam ik er
achter dat dit vaker voorkwam en in diverse andere landen
eveneens. Weer wat geleerd.