100 Jaar NZH - 50 jaar busvervoer:
In de serie tekeningen van de NZH
zijn we aangekomen in de jaren 60-66 en waren de bolramers
grotendeels geschiedenis en kwam er een heuse Leidse stadsdienst
en een tour afdeling. Nog geen DAF in beeld maar dat komt vast
in de volgende busbrief aan de beurt. Klik op de tekening
voor een grotere versie.
Bustype:
Ik heb ooit een aardige serie foto's gekregen met 12
bustypes als onderwerp met wat technische specificaties erbij. Voor de
liefhebber is het met wat zoeken op internet eenvoudig te vinden maar voor
de lezer die dat niet gaat doen, heb ik de komende busbrieven
steeds één type in beeld. De zesde bus in deze serie is de
MAN A21 Lion's City gasbus. DAF verloor in 1998 terrein en MAN
stapte in de ruimte die openviel met een hele reeks bussen in de
A-serie waarvan hieronder dus de A21 versie. Voor een overzicht
daarvan verwijs ik graag naar
Wikipedia waar een prima lijst te bekijken valt. Dit
type heeft een voor mij bekende herinnering omdat ik een kleine
10 jaar bij Veolia/Connexxion met dit type bus heb mogen werken.
In het volgende hoofdstuk '2e leven' komt er ook een wagen van
dit type aan de orde.
2e leven:
Onlangs ontmoette ik René L. en
die vertelde dat hij een foto had gemaakt van een oude bekende
van mij. Bij de start van Veolia in Haaglanden werd namelijk een
serie dieselbussen aangeleverd om de stadsdienst Delft enige
tijd te rijden. Haaglanden was namelijk een zogenaamde gas
concessie geworden maar de gasbussen konden niet zonder schade
over de bruggetjes in de Delftse binnenstad en niet door de
tunnel onder de A13 dus bleven daar dieselbussen rijden. Nou dat
hebben we geweten. In tegenstelling tot de nieuwe gasbussen
kwamen er dieselrestanten die aan het eind van hun officiële
leven niet optimaal onderhouden bleken te zijn. Ik geef het maar
een beetje vriendelijk weer. In de serie van Hool 168 t/m 174
zijn volgens mij in de tijd bij Veolia Haaglanden praktisch alle
rubber slangen van alle systemen vervangen. Als ze reden waren
het prima wagens maar dat rijden bleek vaak een te zware
opgave......Na jaren tobben werden ze vervangen door andere
diesels maar eigenlijk kwamen we daarmee van de regen in de
drup. Uiteindelijk zijn er in die 9 jaar ruim 21 verschillende
diesels in actie gekomen. Dat zegt genoeg denk ik. Toch vond ik
het een leuk bericht dat de 172 blijkbaar in België nog steeds
actief blijkt te zijn maar ja wat wil je als er zoveel vervangen
is in de periode daarvoor.
De handel in bussen floreert uitbundig terwijl ik
altijd dacht dat door al die techniek en computergestuurde
zaken, zo'n bus voor doorverkoop ongeschikt zou blijken te zijn.
Het zijn nou eenmaal geen DAF-den Oudsten MB200 wagens. Soms
duikt er een foto op via een hobby fotograaf. Bij deze occasions
dealer van personenauto's stond opeens deze VDL-Berkhof bus uit
2008. Het is de 3187 van Connexxion geweest. Verdere informatie
ontbreekt. Op de webpagina van S.Cars staat ook geen bus te koop
en dat blijkt te kloppen want deze bus behoort niet tot de
handelsvoorraad van het autobedrijf, maar bij een uitzendbureau
dat hiervoor een touringcar van een Germaanse handbalvereniging
in gebruik gehad. (Bedankt Ed B.)
In het intro van deze brief gaf ik aan een paar
vragen te hebben. Hieronder staat er eentje. Deze bus staat op
Schiermonnikoog en doet dienst als een soort contactcentrum in
de vrije natuur voor het project 'Atelier
Schier' zoals de lijnfilm ook aangeeft. Helaas ontbreekt
het kenteken waardoor het voor mij lastig is om te achterhalen
met welke bus we hier te maken hebben. Het is ongetwijfeld een
gewezen stadsbus maar dan houdt de informatie op. Wie het weet
mag het zeggen en dat deed Ferdinand van S. dan ook met
deze link, waarvoor mijn dank. We zien hier de
DAF-Hainje, het is de ex GVU 44.
De 2e foto is van deze bus in GVU dienst in december 2006 in
Vleuten bij de halte Rivierkom.
Van Leo B. komt de volgende informatie:
De afgelopen dagen was ik op Schier. De bus uit je laatste
busbrief had ik al vaker op het strand gezien maar nu kwam ik
hem tegen in het bos, op dezelfde plek denk ik waar de foto die
jij hebt geplaatst is genomen.
Een paar foto's gemaakt, het wagenparknr. was door de
weerspiegeling niet te fotograferen, maar wél te
lezen......inderdaad 44!! Deze bus was in 2003 nog in dienst.
In 2003 is er een sticker geplakt in verband met een limerick
award. De tekst is als volgt:
"Er was eens een man in Rijnsweerd.
Die riep door de bus 'k zit verkeerd!
Hij begon zelfs te huilen,
ik wil niet naar Zuilen!
Toen is de chauffeur maar gekeerd."
Aan het sleepoog op het dashboard te zien dacht ik dat de motor
er uitgehaald zou zijn. 's Middags met de "Hotel van der Werff"
bus naar de veerboot gebracht. De chauffeur van die wagen wist
inderdaad dat de motor en de versnellingsbak eruit zijn gehaald
want anders mocht 'ie het strand niet meer op.
En hier dan de bus die ik noemde in het hoofdstuk
'2e leven'. Een MAN A21 Lion's City uit het vroegere wagenpark
van Haaglanden maar nu dus actief in Armenië, om precies te zijn
in Yerevan (zie plattegrond). Oud-collega Ed B.
stuurde deze foto en ik heb het eens goed bekeken. De chauffeur
poseert gewillig en de bus ziet er pico bello uit. Wat direct
opvalt is het logo van Connexxion terwijl ik toch het gevoel heb
dat Armenië niet echt tot de core business van dit bedrijf
hoort. Ligt dat aan mij of heb ik iets gemist? De filmkast lijkt
in storing te staan maar Ed tipte mij dat dit gewoon Armeens
was. Ik heb via Google translate een poging gewaagd om te
achterhalen wat er staat maar helaas. Het blijft een vraag
evenals met welk oorspronkelijk busnummer we hier te maken
hebben maar gelukkig kreeg ik uit zeer betrouwbare bron (Erik
Kanters) al direct bericht dat het de 6699 betreft (met extra
foto, oprijdend naar het tijdelijke busstation van Delft van
jaren geleden).
foto: Hugo Richter
Eerst wilde ik deze foto in rubriek 'Uitsmijters'
plaatsen maar het leek mij toepasselijk
om de foto hier te plaatsen. Ik ga ervan uit dat we hier een
'bus' zien uitgerust als calamiteitenvoertuig. En dan niet een
eenvoudige calamiteit maar een gebeurtenis waarbij grof geschut
nodig is gezien lopen van mitrailleurs die naar buiten steken en
de geschutskoepels op het dak.....dus geen tourbus, shuttlebus
of partybus maar een zwaargewicht uit een (gokje) Oost-Europees
land. Achter het schild waar met grote cijfers 02 op staat zit
ongetwijfeld de 'harmonica' zodat ook die zwakke plek
afgeschermd is.
De rechterbus op deze foto, een DAF-den Oudsten
B96, was ooit de 131 van de HTM uit 1999 en handelt blijkbaar nu
in asperges.....Na de OV periode bij de HTM kwam de bus in
handen van Vreugde Tours in Maasdijk en weer later stroomde de
bus door naar Kwibus, een bedrijf uit Wateringen met o.a. de
bekende partybussen.
Ernaast staat een bus van Thijssen tours uit Geulle maar dat is
oorspronkelijk een wagen uit de NZH tijd, de 5128. Het is een
DAF-den Oudsten SB220 uit 1989. In 1994 ging de bus over naar
Westnederland, ZWN Group en in 2007 ging de bus van Connexxion
naar Thijssen. Een bus met vele omzwervingen dus en ik heb nog
niet eens alle namen opgeschreven waar deze bus ingeschreven
heeft gestaan. Deze foto is gemaakt toen het HaagsBusMuseum de
HTM 131 ruilde tegen de NZH 5128. Deze 5128 moet t.z.t. weer een
museumbus worden en dus zal het omzwerven ophouden. (zie ook de
museumpagina)
Wat de 5128 extra interessant maakt in deze
busbrief heeft te maken met een foto verderop in deze brief. Let
maar op bij de 'Uitsmijters'.
Altijd leuk om dit soort foto's te zien. 3
generaties HTM bussen naast elkaar bij een presentatie van de
linker (elektrische) bus, de VDL Citea 2002 bestemd voor lijn 28
zoals trouwens op alle drie de bussen te zien is. De beide
oldtimers zijn in beheer bij het Haags Busmuseum. De bekende
rode bus is de 319, een DAF-Hainje uit 1977 en de geel-groene
wagen is de 327, een Kromhout-Verheul uit 1958.