Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. (O.Weiss)
Je kan ook goed spelen zonder een bal te raken. (J. Cruijff)
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent. (M. Gandhi)
En daar is 'ie weer, de nieuwste editie, busbrief 157. Na een paar maanden waarin er van alles gebeurd is, durf ik jullie weer lastig te vallen met een nieuwe brief. Ooit was de decembermaand een gezapige, gezellige, gemoedelijke gezinsmaand. Hopelijk is dat voor menigeen nog steeds zo maar ik heb toch sterk de indruk dat we allemaal gek gemaakt worden met allerlei zaken die ons nu dusdanig opgedrongen worden dat je er wel mee te maken zal moeten krijgen. Discussies over van alles en nog wat vliegen ons om de oren in praatprogramma's op televisie en sociale media apps. Heb je Zwarte Piet gehad, krijg je de Gouden Eeuw, Kerstmis of Winterfeest, Jinek of Op1, er valt lastig aan te ontkomen. Veel foto's in deze brieven laten een tijd zien waarin het allemaal minder heftig was en gelukkig heb ik daar warme herinneringen aan die ik elke busbrief graag met jullie deel. Dus laten we het nieuwe jaar ingaan met een brief die zich niet laat leiden door de waan van de dag.
De complete redactie wenst jullie allemaal een nostalgisch, goed, gelukkig en gezond 2020.
Een opvallende verschijning kun je dit toch zeker wel noemen. Wat te denken van voorruit en ook de koplampen zijn bijzonder. Volgens het bijschrift van de fotograaf betreft dit een wagen van de Gebroeders Mulder uit Limburg wat al opviel door de bestemming Heerlen naar Lutterade. Dit bedrijf bestond in diverse vormen tot 1 mei 1980 toen het opging in de VSL (Verenigd Streekvervoer Limburg). Er is een 9 als wagenparknummer te zien en ondanks het best robuuste uiterlijk vond men in die tijd een spiegel blijkbaar bijzaak gezien het scheerspiegelformaat slechts aan de linker kant. Helaas is mij verder geen identiteit van deze wagen bekend.
(Lezer Wim K. meldde dat deze bus op een Diamond chassis is gebouwd. Op de wieldop zag ik "Diamond T" (Diamond Trucks) staan, een merk uit lang vervlogen tijden.)
van John Oron:
6795
John stuurde mij enige tijd terug een reeks foto's waaruit ik er deze
keer 3 gekozen heb en een vierde foto heb ik van het internet geleend om
de serie 6795-6796-6797-6798 in diverse versies rond te krijgen. De
eerste is namelijk de 6795, een exWN bus en daarna geëxporteerd naar
Sakiai in Litouwen. De foto dateert van 01-02-2013. Op de derde en
vierde foto is zo'n bus te zien in de Westnederland outfit. Het
Nederlandse kenteken was VK-97-NF en deze serie is gebouwd in 1991. Het
zijn DAFs SB3000 met een Smit-Joure carrosserie. In 1994 ging alles over
naar de ZWN-Groep en in 1999 naar Connexxion waarna de afvoer naar
Litouwen kwam in 2003.
6796
De vreemde eend in de bijt (om het viertal compleet te maken) is deze
6796 van de GADO. Een DAF-den Oudsten uit 1963 die in 1981 zijn Waterloo
vond op de sloop bij het CAB. Op 2 jaar na werd deze bus dus 20 jaar oud
in het OV. Moet je nu eens om komen!!
6797
De 6797 met kenteken VK-07-NB heeft een soortgelijke carrière gevolgd
als de 6795 en de 6798 maar aan het eind liep het net even anders. Op
deze foto in 2002 staat deze bus 'uitgekleed' te wachten op de koper
namelijk Stichting Wereldwijd in Eckelrade (WereldWijd is een
opleidingscentrum, gericht op mensen van buitenlandse afkomst en voor
mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt).
6798
De 6798 met kenteken VK-09-NB heeft ook later bij Vermaat Hellevoetsluis
gereden. In 2004 werd de bus als reserve achter de hand gehouden maar in
2005 definitief van eigenaar gewisseld. Dat werd Steenbergen Transport
BV in Bodegraven. Geen idee wat een transportbedrijf voor
distributiewerk met trucks/opleggers met deze bus is gaan doen. Ik heb
het niet kunnen vinden/
Haltes en Abri's:
Hoe nostalgisch wil je het hebben.
Een abri kun je dit bijna niet noemen. Het is een wachthuisje met
allure. Er lijkt een schoorsteen op het dak te staan maar ik vermoed
dat dit niet die functie had. Plaats van handeling is het Beursplein
in Rotterdam ergens tussen 1930 en 1940 in.
Niet alleen de gemeente Rotterdam kon fraaie wachthuisjes bouwen, ook de RET(M) kon dat waarbij de gemeente zorgde voor verlichting......Het is een halte van lijn 3 naar de Bergweg op de Goudschesingel. Er valt van alles te zien uit een tijd dat mensen enigszins anders gekleed waren dan tegenwoordig en met name het knulletje rechts is voor een stadse jongen behoorlijk agrarisch gekleed met zijn pet en zijn klompen.
Van Nick Roestenburg kreeg ik n.a.v. mijn oproep in
2013 (!) om bijzondere haltes te sturen, ooit 2 foto's die ik
hierbij plaats vanwege het aardige verschijnsel 'Lanen'. Nick
schrijft erbij: "Niet altijd is men even creatief met het
verzinnen van haltenamen. Als veel omliggende straten op –laan
eindigen en het buurtje heet de ‘Lanenbuurt’, dan wordt de halte
maar ‘Lanen’ genoemd. Een erg algemene naam, die het voor de
passagier die niet zoveel stratenkennis heeft erg duidelijk maakt…
Inmiddels is dit terrein van HTM-tramlijn 19 en
Veolia/Connexxion/EBS-buslijn 30".
Over het haltebord schrijft Nick: "In New York (en andere
Amerikaanse steden) zijn veel straten en avenues met een getal
aangeduid. In de Groningse metropool Wildervank hebben ze getracht
dit voorbeeld te volgen, tot aan het hoge cijfer 18, zoals bij deze
bushalte".
Tussen Leidschenveen en Wildervank liggen blijkbaar 18 Lanen........
Arjen Boswijk stuurde mij een aantal gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste geplaatst is. Deze keer dus alweer zijn 12e poëtische inzending.
Deze keer reist Arjen naar Praag en hij heeft daar bijzondere herinneringen aan.
100 Jaar NZH - 50 jaar busvervoer:
In de serie tekeningen van de NZH
zijn we aangekomen in de jaren 57-63 met de fameuze bolramers. De
namen Verheul, Werkspoor en Hainje komen in beeld met indicatie
van de wagenparknummers. Klik op de tekening
voor een grotere versie.
Bustype:
Ik heb ooit een aardige serie foto's gekregen met 12
bustypes als onderwerp met wat technische specificaties erbij. Voor de
liefhebber is het met wat zoeken op internet eenvoudig te vinden maar voor
de lezer die dat niet gaat doen, heb ik de komende busbrieven
steeds één type in beeld. De vijfde bus in deze serie is de
DAF/den Oudsten Alliance B96. Ook dit type bus, net als de B95,
is zeer succesvol
geweest. Een lagevloer stadsbus, Ietsje langer en ook een ietsje
langere wielbasis maar minder zitplaatsen wat natuurlijk
gecompenseerd werd met meer staanplaatsen en een ander
uiterlijk. Een bus met lage vloer, beter geschikt voor korte
afstanden zodat staanplaatsen minder belangrijk waren.
2e leven:
De map '2e leven' op mijn computer
zit nog behoorlijk vol dus ik ga weer een paar kandidaten
behandelen. Op de 1e foto staat de 8416 uit de beroemde MB200
serie, een bus uit de stal van Westnederland die in 1996
afgevoerd werd en waarvan daarna geen informatie bekend was maar
toen kreeg ik deze foto en werd het duidelijk. De 8416 kwam
terecht bij de Oeteldonksche Club van 1882. Vooral wereldberoemd
in heel Den Bosch denk ik en met name tijdens het carnaval.
Achter het raampje staat een bordje met 'gesloten' erop dus
mogelijk is dit een foto van net na de carnaval en moet men
dadelijk, als de hoofdpijn verdwenen is, de boel nog wat
opruimen want de omgeving ziet er niet uit. Leuk detail: zelf
heb ik 2 keer een dienst gereden met deze wagen in 1988 en 1994
om precies te zijn.
Een oude BBA'er op deze foto herkenbaar aan de hoge filmkast die bij de BBA gebruikelijk was. Een beetje in de stijl van Rietveld lijkt mij. Het is een DAF met opbouw van Hainje uit 1982 die in 1998 naar de Scheldestroom (zwemvereniging?) ging. Daarvoor eerst nog een blauwe maandag bij BBA-Tours als wagen 128. Op deze foto omgeturnd voor de amateur voetbalvereniging RVC Celeritas uit Rijswijk.
3x de 6226. Waarom? Gewoon omdat ik die foto's
heb van deze bus in 3 stadia en omdat het toppers waren. Op de
eerste foto staat de 6226 te glimmen zodat ik denk dat dit een
foto moet zijn van de start van de loopbaan bij Westnederland in Boskoop. In 1986 heb ik in de 6731 gereden en in 1984 in de 6732
en de 6736. In 1987 kwamen de 29, 30 en 33 bij de verzameling en
tot slot in 1990 2 diensten in de 6228. Fijne bussen met een
krachtige motor en voor die tijd prima vering. De hele 6100 en
6200 series stonden hoog op de lijst van menige collega. In de
vestiging Delft waren deze series niet aanwezig maar door
busruilingen met Den Haag of Boskoop heb ik toch kans gezien
ermee te kunnen rijden.
De glans van de beplating is zichtbaar minder dan op de eerste foto en ik ga er ook van uit dat dit enige tijd later vastgelegd is. Vermoedelijk/mogelijk is deze bus bij de vloot van Krimpen a/d IJssel gaan behoren. Dit mede gezien het lijnnummer 98 dat te lezen valt en ook omdat het logo aan de linker zijde verdwenen is en nu op de nooddeur staat. Andere vestigingen hadden vaak andere gebruiken. Ook is de locatie bij een metrostation en ik mag aannemen dat het Capelsebrug moet zijn omdat lijn 98 van de Vijverhoek in Krimpen via de Capelsebrug naar Rotterdam CS reed. Lijn 97 functioneerde op dezelfde route als sneldienst.
En ja, daar staat ie dan weer. Nog een beetje meer afgetakeld om maar niet te zeggen onttakeld. Deze foto is gemaakt bij een sloopbedrijf in Krimpen aan den IJssel. Een handelaar in bussen vanwaar ook bussen doorverkocht werden en naar b.v. Cuba werden geëxporteerd. Zo te zien is deze bus nooit meer verder gekomen dan Rotterdam en zullen er slechts onderdelen verder geleefd hebben.
Heeft iemand een antwoord, stuur het naar kameleon@ziggo.nl en ik zorg dat het bij de juiste persoon terechtkomt.
De vraag uit busbrief 156 van Rodney:
Weet iemand of ze in Nederland weleens fietsenrekken op bussen
gemaakt hebben? Hier in de VS hebben de meeste stadsbussen dat en
het verbaast me eigenlijk dat in Nederland fietsland dat niet gedaan
wordt - althans bij mijn weten. Is het wel eens overwogen? Hierbij
een voorbeeld
https://www.youtube.com/watch?v=xhu40x9pcTY
Rodney stuurde mij nog meer info over hoe het in de VS precies
geregeld is maar tussen de VS en Nederland zitten nogal wat
verschillen en dit is er één van.
Het antwoord kwam van Jos in Nieuwegein:
Verkeersregels in Nederland verbieden het. En achterop is te
gevaarlijk want dan heeft chauffeur geen goed zicht op
laden/afladen.
Aan de voorzijde mag deelbare lading niet uitsteken.
Een ander antwoord kwam binnen van
Hedde:
In de jaren 50 heb ik nog bussen gekend van de ESA die een
metalen trapje achter op de bus hadden en boven op de zijkanten van
het dak goten waar de fietsen in konden staan. De chauffeur stond op
het dak om de fietsen aan te nemen en in de goten te plaatsen. De
passagiers moesten de fietsen naar boven tillen. Ging niet altijd
met nette woorden vooral niet bij fietsen met fietstassen. Fietsen
mee met de bus was op het platteland wel nodig omdat niet iedere
halte dichtbij en lopend bereikbaar was. Eind jaren 50 was het
gedaan met dit soort vervoer.
2e reactie van Hedde: In de Autobuskroniek nr 7
(juli/augustus 1978) staat een foto van ESA bus 72, een
MAN/Groenewold met op het dak zowel links als rechts aan de zijkant
een rek geplaatst. Hierin kon een of meerdere fietsen geplaatst
worden. Hetzelfde is te zien op een foto van bus 39 in
Autobuskroniek 81 (maart 1981), een Bedford/OKBD in Hoogeveen. Een
foto van Eggink. Ook in Autobuskroniek 81 een artikel over 50 jaar
Bedford van Frank Lestrade. Een Bedford van de ESA (wagen 55) met
carrosserie van Smit Appingedam met achterop het dak eveneens een
rek. Allemaal bussen uit de jaren eind 40 begin 50. Het waren
eenvoudige rekken waar precies een fietswiel in paste. Dus voor een
fiets had je twee delen van zo'n rek nodig. Er konden maximaal vier
fietsen vervoerd worden. Het opengewerkt trapje zat meestal rechts
achter. Ook apart was dat ESA de bussen kreeg als casco en ze zelf
afwerkte en dus zelf de rekken op de bussen maakte en monteerde.
Busbabbel:
In de
vorige babbel gaf ik aan dat ik met een 4e en laatste babbel over mijn
pensioen af zou sluiten over dit onderwerp. Toch kom ik daar nog een keertje
op terug want nu mijn actieve periode in het OV beëindigd is, ben ik een
onwennige pensionado en vul ik mijn winterse dagen met het bijwerken van
achterstallige administratie, het herzien van computermappen, niet te
vergeten lekker uitslapen en zo nog wat zaken die je normaal voor je uit
schoof maar die nu in mijn dagvulling voorzien. Het is wennen dat geef ik
toe en de korte sombere winterdagen dragen er niet toe bij en zullen nu
zeker niet tot mijn favorieten gaan behoren. Nee, ik kijk uit naar het
voorjaar maar ik vermoed dat ik daarin niet de enige ben. Wat mij ook
verrast heeft, is dat ik na een aantal maanden al merk dat ik aan de zijlijn
sta, ik ben niet meer volledig op de hoogte en uit mijn hoofd bustijden
kennen is er al helemaal niet meer bij. Ik heb een auto, ik heb een fiets en
het OV gebruik ik alleen nog om naar de binnenstad te gaan vanwege het
parkeergedoe overal. Toch verbaast het mij dat ik de boel zo snel
ontgroei. Mede omdat ik regelmatig naar buschauffeurs zwaai die ik dan zie
denken "wat moet die vent van me" want in de tijd dat ik weg ben, zijn er
zoveel nieuwe gezichten verschenen die mijn postzegel geheel niet kennen dat
ik dat met verbazing ervaar. Als ik weleens een bezoekje breng aan de
vestiging, maak ik altijd van de gelegenheid gebruik om met aanwezige nieuwe
chauffeurs een praatje te maken in de hoop dat ze in het vervolg naar mij
terug zwaaien. Ach, gekheid allemaal. Zo gaat het nou eenmaal en zo hoort
het ook te gaan. Je komt en je gaat en meer is het niet. Je naam valt in het
beste geval nog een keertje ergens waar herinneringen worden opgehaald en
dan ben je al een spekkoper want ik heb collega's weg zien gaan na
tientallen jaren dienst waarvan de naam nooit meer is gevallen. Laatst toen
ik weer eens op bezoek was, werd er aan mij gevraagd of ik een dienstje kwam
rijden als inhuurkracht. Ik schoot in de lach en ontkende om daarna aan te
geven dat ik slechts op bezoek kom om voor mezelf te bevestigen dat ik de
juiste keuze gemaakt heb door te vertrekken op het moment dat er opnieuw een
nieuwe werkgever (EBS) de dienst gaat uitmaken. Niets tegen EBS maar ik heb
genoeg verschillende uniformen gedragen en ik had geen behoefte aan nog een
nieuw pak met de daarbij behorende andere bedrijfscultuur. Maar mocht ik me
gaan vervelen dan weet ik zeker dat er een mogelijkheid is om via een
uitzendburo zo nu en dan de straten weer onveilig te maken. De tijd zal het
leren maar op dit moment heb ik mijn handen nog vol aan nieuwe
busbrieven......;-)
Een man belt op naar Schiphol en vraagt: "Hoe lang is het
vliegen naar Parijs?"
De juffrouw: "Een ogenblikje..."
"Bedankt," zegt de man en legt de hoorn op de haak.
Op een drukke donderdag gaat er weer een lading mensen naar de
hemel die voor Petrus komen te staan.
Petrus vraagt aan de mannen of ze in twee rijen willen gaan
staan.
Eén rij voor mannen die de baas waren thuis en één rij voor
mannen die onder de plak zitten.
De vrouwen neemt Petrus alvast mee de hemel in.
Twee uur later keert Petrus terug naar de hemelpoort waar hij
2.500 mannen in de rij "onder de plak" ziet staan en maar één
man in het rijtje van mannen die de baas zijn thuis.
Petrus spreekt de 2.500 mannen aan en vertelt dat hij ontzettend
teleurgesteld in hen is.
Daarna vraagt Petrus aan die ene man hoe hij zijn vrouw de baas
is geworden en gebleven.
De goede man antwoordt hierop: "Euhh... Geen idee... Mijn vrouw
zei dat ik hier moest gaan staan..."
Hartelijke groeten,
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
Wijsheden:
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. (O.Weiss)
Je kan ook goed spelen zonder een bal te raken. (J. Cruijff)
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent. (M. Gandhi)