26 december 2018

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
 
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - John Oron - Abri's - Lang - Gedicht - Buitenland - NZH - Het mes er in - Olaf Horn - Aad - Vraagjes
Uitsmijters: Drie in een - Bus op hoge poten
Busbioscoop: Aapje
Busbabbel: Groeten
 

Als ik deze brief op de webpagina plaats, zijn de donkere dagen voor Kerstmis al voorbij en krijgen we de donkere dagen na Kerstmis. Troost je want de dagen zijn alweer aan het lengen en voor je het weet legt elk vogeltje weer een ei. Mijn ei heb ik hieronder gelegd en ik hoop dat het geen stinkei is maar een smaakvolle versnapering. Tot slot zoals altijd onderaan deze brief weer een paar uitsmijters om in de juiste termen te blijven. Veel leesplezier.


      
Goud van Oud:
Een sfeervol beeld van een tijd dat tijd nog geen geld kostte. Rustig aan was het motto. Passagiers waren belangrijk en haast was een slechte raadgever. Deze bus van SBM (Stadsbus Maastricht) voorheen GABM - Gemeentelijk Autobussen Bedrijf Maastricht
geeft dat beeld aardig weer. Deze bus met wagenparknummer 15 was de Kromhout/Verheul uit 1949. Het kenteken op deze foto is uit het oude registratie systeem. Later kreeg deze bus het kenteken NB-28-99. In 1958 is de bus afgevoerd naar Moonen.
Mogelijk is alles op deze foto verdwenen van bus en mensen tot gebouwen en de straat. Mocht dat anders zijn zou ik dat graag vernemen.


      
door John Oron - Iveco Crossway:

Deze Iveco Crossway wordt als lijndienstbus gebruikt. Daarbij gaat hij ook gebruikt worden bij de aanvullende rijinstructie voor nieuwe chauffeurs die met de 13 meter bussen gaan rijden in AML. (Amstelland-Meerlanden)
De bus is voorzien van een extra instructeurstoel, dubbele bediening en extra spiegels eveneens voor de instructeur. (met dank aan John)
Iveco is nooit grootschalig op onze wegen te zien geweest en is geen echte standaardbus geworden maar het merk was wel al vroeger in beeld zoals te zien is bij foto 2 van busbrief 15.

Voor meer informatie kun je terecht op Wikipedia.


       
Abri's e.a.:
Het hoeft echt niet superluxe te zijn maar dit is toch wel heel magertjes. We zien een halte bij Vlahita in Roemenie beschikbaar gesteld door Erik T. Op de plattegrond zien we waar we het over hebben, Centraal Roemenië. Wij vinden een abri met graffiti al heel betreurenswaardig en ook het onderhoud aan de halteborden laat vaak te wensen over maar hier zien we hoe het allemaal nog minder kan.

           

De 2e foto geeft een beeld waar ze in Roemenië verbaasd over zouden zijn. Nou ik ook wel een beetje. Kermis geweest? Beer gewonnen? Of gewoon een vergeten voorwerp? Al met al gewoon een aardig plaatje.


      
Lang, langer, het langst:

Het maakt mij niet uit of iemand creatief heeft zitten knippen en plakken maar het zorgt voor een bus die kan concurreren met een metro. Volgens mij staat op de zijkant dat we hier een uitgaansbus in beeld hebben. Dat moet dan wel een populaire uitgaansgelegenheid zijn.....De website van de uitgaansbus meldt het volgende: "de Uitgaansbus beschikt over 3 stuks 12-meter-lange partybussen met ieder 43 zitplaatsen en over 4 stuks 18-meter-lange harmonica partybussen met 58 tot 69 zitplaatsen." In al onze bussen mogen tevens enkele mensen staand vervoerd worden. Ik denk dat we met bus 2 te maken hebben en daar is op deze link het volgende over te vinden.

Ook dit lijkt mij logischerwijs een nepfoto. Een schoolbus van enorme lengte, dat levert in ieder geval wel een bus op die de lading dekt. Een hele school kan mee want de naam schoolbus zou eigenlijk meer klasbus of groepbus moeten heten aangezien er slechts een groep ter grote van 30 ( en tegenwoordig 40) scholieren mee kan.

Dit is geen nepnieuws. Dit is een heuse dubbel gelede bus van QBuzz in de regio Utrecht met als merknaam U-Bus. Een bus gebouwd door Hess in Zwitserland. 25 meter lang voor circa 180 passagiers. QBuzz had er 3 in gebruik, de 4218, de 4219 (foto) en de 4220. Deze bussen zijn uiteindelijk niet meer ingezet door de eisen van de opdrachtgever maar door overmacht zijn deze bussen alsnog ingezet in 2016. De bussen hebben een andere nummering gehad en deze op de foto had nummer 3491.


 


      

Arjen Boswijk stuurde mij een aantal gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste geplaatst is. Deze keer dus alweer zijn 8e poëtische inzending.

De gedichten blijven binnenstromen. Voorlopig kan ik nog een paar busbrieven vullen. Iedereen beleeft busvervoer op zijn of haar eigen manier en Arjen giet dat in een bijzonder jasje. Weer eens wat anders dan de doorsnee ervaringen. Hieronder een gedicht over een uitstapje naar Monschau waar een rode bus in voorkomt.

       


       
Vier maal buitenland inclusief een filmpje:

Duitsland:
Van Stefan kreeg ik geruime tijd terug een aantal foto's van zijn uitstapje naar Duitsland. Geen oldtimer maar een eigentijds voertuig van MAN. Deze Lion's City gaat richting Klotzche, een stadsdeel van Dresden in het voormalige Oost-Duitsland.

Finland:
Van collega Sam kreeg ik een Transdev bus uit Finland. Weinig tot geen toelichting van mijn kant simpel en alleen omdat ik het niet weet. Vermeldenswaardig is het feit dat de finale van de internationale behendigheidswedstrijden voor o.a. buschauffeurs in Finland werd gehouden. Een Connexxion chauffeur uit de concessie Voorne-Putten werd hierbij 2e. Geen geringe prestatie. (Voorne-Putten is sinds kort in handen van EBS)

Italië:
Ook collega Conrad moest aan mij denken op vakantie in Italië. Hij zag deze Fiat staan en dat leek hem opvallend want het komt niet over als een gebruikelijke parkeerplaats. Zo te zien is het nog geen wrak dus wie weet is de chauffeur even bezig in de bosjes....

Frankrijk:
Van Co kreeg ik deze opvallende bus. Eerder in deze brief kwam het merk Iveco al ter sprake en hier is een ander type Iveco afgebeeld. In mijn busbrieven besteed ik het liefst aandacht aan het vervoer in het verleden. Deze keer heb ik al 2 keer het nieuwe materiaal geplaatst. De Iveco Crossway en de hybride wagens van de HTM. In deze rubriek opnieuw een moderne variant.

Onder de foto staat een link naar een opvallend filmbestand uit Indonesië.

Download Djakarta filmpje


      
100 Jaar NZH - 50 jaar busvervoer:
Deze  5e tekening uit het archief van Co heeft de houtgasgenerator als onderwerp. Grappig omdat er in deze tijd weer over een aanhanger nadenkt en zelfs al geproduceerd heeft. Geen houtgas uiteraard maar een bus rijdend op mierenzuur oftewel hydrozine. Kijk op deze link. Vanwege auteursrechten ben ik voorzichtig met het plaatsen van foto's van deze proefbus dus vandaar de verwijzing naar een link. Bij Google invullen 'mierenzuur' en 'bus' laat nog veel meer zien.
Een houtgasgenerator werd in 1920 uitgevonden door de Duitser Georges Imbert. Deze uitvinding kwam opeens in de belangstelling in de Tweede Wereldoorlog doordat er toen een gebrek ontstond aan benzine. In busbrief 55 staan bij foto 4 een paar foto's met toelichting.


      
Het mes er in:
Gewoon voor de aardigheid plaats ik deze 2 foto's van een 'doorsnee' bus 2465 van Arriva. Ik heb geen idee wat de achterliggende gedachte is geweest maar het zorgt voor extra aandacht en bijzondere foto's die ik jullie niet wil onthouden. Het nummerbord en de plaats van de bestuurder laten zien dat dit gefotografeerd is in Engeland en wel in Liverpool ter gelegenheid van Giant Spectacular, een soort straattheater maar dan met o.a. gigantische poppen van circa 9 meter hoog. Deze bus is daadwerkelijk doorgesneden als "een mes door een pakje boter."


       
Olaf Horn:
Lang geen plekje voor Olaf in de laatste busbrieven maar hierbij weer eens aandacht voor zaken die Olaf vastlegt tijdens zijn 'strooptochten' langs zaken die met het OV te maken hebben. In dit geval een monument voor het bedrijf OLDO. De 2e foto zorgt ervoor dat ik mijn tekst kan beperken want daar staat precies beschreven waar het om gaat. Meer informatie is te vinden via deze link.


      
Volvo Hybride:
Aad stuurde mij een aantal foto's van de ontwikkelingen bij de HTM waar al enige tijd de vloot wijzigt met de komst van deze Volvo bussen. De HTM werkt ook aan de toekomst met een elektrische VDL vloot.
De laatste 2 foto's laten fraai het contrast zien tussen toen en nu wat ook te zien is op de volgende link naar de webpagina van Omroep West.

             


       

Beste mensen,

In een Facebook groep met (nostalgische) foto's van Leidschendam en Voorburg werd onlangs bijgaande foto geplaatst. De foto werd (gespiegeld nota bene) gevonden in de beeldbank van Rijkswaterstaat.
Wegens enige gelijkenis en door de bijbehorende tekst van de beeldbank werd aangenomen dat het zou gaan om het viaduct in de A4 dat in het verlengde van de Venestraat in Leidschendam ligt. Maar er ontstond al snel twijfel.
Ik heb me ondertussen suf gegoogled, maar ik kan het viaduct niet vinden.
En welke maatschappijen hadden een lijn 2 naar Leiden. Ik dacht aan Maarse en Kroon, van Leimuiden naar Leiden. Maar kwam die dan door zo'n viaduct? Of is het de Citosa?
En toen kwam ik op het idee om echte kenners te raadplegen. :-)
Ik hoop dat er in de gelederen van de busbrief iemand is die het juiste antwoord weet: "Welke busmaatschappij is dit, en vooral, waar is dit?"

Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank,
Peter van Rijn

Mogelijke antwoorden graag via de busbriefbode dan komt het wel bij Peter terecht.

       

Hierbij een vraag van de webmaster himself. Recent werd ik verrast door een collega, hij gaf mij een stropdas met daarop de letters geborduurd "WSM" in de veronderstelling dat deze stropdas ook daadwerkelijk uit het bewuste WSM tijdperk stamt. Het lettertype deed mij twijfelen want deze vormgeving had ik niet eerder gezien. Mogelijk is er iemand onder jullie die mij kan vertellen of het echt een relikwie is van de Westlandsche Stoomtramweg Maatschappij. Als blijkt dat dit helaas een ander bedrijf is geweest dan is het ook leuk om te weten welk bedrijf. Wie kan mij helpen?

Met vriendelijke groeten
Wim Koeleman
kameleon@ziggo.nl


      
Uitsmijter(s):
Een creatieve hobbyist heeft zich in Engeland uitgeleefd op de restanten van een bus, een metro en een trein. Op deze foto is het resultaat te bewonderen.
 
 

Een bus dient vele doeleinden, dat hebben de vele foto's van bussen in een 2e leven in de busbrieven wel aangetoond. Het gebruik van een bus op deze manier heb ik echter niet eerder een foto gezien. Collega John O. stuurde mij deze bijdrage.


       
Busbabbel:
De meeste chauffeurs lijken gewone mensen maar die gewone mensen bestaan eigenlijk niet volgens mij. Als je iemand beter leert kennen, blijkt dat iedereen iets heeft, dat uniek is. Soms kleine opvallende zaken en soms van een afstand herkenbaar. Geen probleem want dat maakt de mensheid daardoor een uitzondering in de natuur. Daar hoef je geen wetenschapper voor te zijn, dat zie je gewoon dagelijks om je heen. Andere wezens volgen hun instinct en daar houdt het grotendeels mee op. Wij echter, verzinnen zaken om ons te profileren. Soms onopvallend en slechts voor intimi merkbaar maar soms ook opzettelijk en duidelijk voor iedereen in de wijde omgeving. Soms ook is de persoon in kwestie zich niet bewust van een bijzonder trekje en dat zijn natuurlijk de leukste types.
Zo heb ik jarenlang, het hele jaar door iedereen gegroet met mijn hand links naast mijn hoofd. Kenners begrijpen dat ik de carnavalsgroet gebruikte. Vooral in het begin wilde men nog weleens reageren en vragen of ik geen kalender had maar meestal reageerde men dan door in b.v. juli te zeggen dat het carnaval al geweest was. Dan sloeg ik toe en riep ik terug: "Maar jij bent toch ook nog steeds als buschauffeur verkleed....." Dat zijn aardigheidjes en volkomen onschuldig. Met collega Wim heb ik het jaren volgehouden om vanaf 1 januari alle maanden daarna elkaar de beste wensen toe te roepen. Andere collega's groeten op een andere opvallende manier met bijvoorbeeld een persoonlijke variant van Hallo. Erik is er zo een want die zal altijd binnenkomen met "Halleu". Vera gebruikt meestal "Hola" maar er zijn collega's die 's morgens bij binnenkomst minder vriendelijk klinken. "Morgen stelletje ratten" klinkt het dan warm en gevoelig......Tja, zolang je weet wie het zegt en hoe het bedoeld is, maakt het mij niet uit. Ik zei het al, chauffeurs zijn net mensen.


     
Busbios(coop) film(pje):
Dit is meer een waarschuwing voor vakantiegangers die India op hun bucketlist hebben staan. Het gaat over busvervoer dat wel maar als je dit gezien hebt, ga je waarschijnlijk toch anders het openbaar vervoer gebruiken op vakantie in die andere wereld.
Maar misschien dat deze aapachtige beter rijdt dan de chauffeur......Helaas is de video niet meer bereikbaar.
Deze video is niet beschikbaar in je land
 

       
      

Een man is samen met zijn vrouw boodschappen aan het doen.
Op een gegeven moment is hij zijn vrouw kwijt en hij rijdt dus alleen met het karretje door de winkel, op zoek naar zijn haar.
Plots botst hij met zijn karretje tegen het karretje van een andere man aan.
'Oh, mijn excuses meneer' zegt de man. 'Ik lette even niet op, het is namelijk zo dat ik mijn vrouw kwijt ben en die ben ik aan het zoeken'
'Dat is toevallig' zegt die andere man. 'Ik ben ook mijn vriendin kwijt en zoek haar ook'
'Dat is inderdaad toevallig' zegt de andere man en vraagt hoe zijn vriendin eruit ziet.
'Nou' zegt de man.. 'Ze is lang, slank, lang blond haar, mooie grote borsten, lange benen, zwarte laarzen en een kort rokje...
'En hoe ziet die van jou er uit ??' vraagt de man...
'Wat kan mij dat schelen' zegt de andere man 'Kom we gaan die van jou zoeken !!'

Tijdens de geschiedenisles vraagt de leraar aan de klas: "Wie kan mij vertellen wie Columbus was?"
"Dat was een vogel meester," antwoordt Jantje.
"Hoe kom je daar nou bij?" vraagt de meester verbaasd.
"Iedereen praat toch altijd over het ei van Columbus?"

Een gesprek rond de tafel tussen vijf Belgische chirurgen.
De eerste, uit Gent, zegt: "Ik heb het liefste boekhouders op mijn tafel, want als je die opent, vind je alle organen genummerd, en dat is vreselijk gemakkelijk."
De tweede, uit Hasselt, antwoordt: "Ja, maar je moet eens elektriciteitsmannen op je tafel leggen, alles in hun lichaam is geordend volgens de kleurcode."
De derde, uit Nieuwpoort, zegt: "Nee, de bibliothecarissen zijn het beste om te opereren, alles in hun lichaam ligt op alfabetische volgorde."
De vierde, uit Halle, zegt hierop: "Weten jullie, ik heb het liefste de constructiebouwers, die mannen hebben er begrip voor als je reserveonderdelen over hebt."
De vijfde, een Antwerpenaar, zegt uiteindelijk: "Ge zijt allemaal goe mis. De politiekers zijn 't gemakkelijkste. Geen ruggengraat, geen hart, geen ballen, geen hersenen, en ge kunt hun gat met hunne kop verwisselen!!!!"
 

   

Tot slot:
Mogelijk ben ik aan de late kant met het iedereen prettige feestdagen toe te sturen dus ik doe het alsnog via de ondertekening van deze brief. De Kerstdagen zijn voorbij maar er zit nog een Oud en Nieuw aan te komen dus daar geldt die wens ook voor. Volgend jaar, 2019, zal ik door leeftijdvoordeel (!?) meer tijd hebben dus hopelijk kan ik meer aandacht besteden aan mijn busbrief hobby. We zullen zien, voorlopig heb ik het voor elkaar dat deze brief nog in 2018 verschijnt. Tot volgend jaar allemaal en een aangenaam Oud en Nieuw geïllustreerd met de foto van deze 2 bussen die precies 50 jaar in leeftijd verschillen. De oude blauwe WSM uit 1958 en daarnaast de iets nieuwere (ex-Hermes) RET 3422 uit 2008.

Hartelijke groeten,

           

    
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
     

Wijsheden:
      


Niets doen is ontzettend moeilijk, je weet nooit wanneer je klaar bent.

Hij ging met de tijd mee maar ze hebben hem nooit meer teruggezien....

Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben.
 

terug naar de