Niets doen is ontzettend moeilijk, je weet nooit wanneer je klaar bent.
Hij ging met de tijd mee maar ze hebben hem nooit meer teruggezien....
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben.
Als ik deze brief op de webpagina plaats, zijn de donkere dagen voor Kerstmis al voorbij en krijgen we de donkere dagen na Kerstmis. Troost je want de dagen zijn alweer aan het lengen en voor je het weet legt elk vogeltje weer een ei. Mijn ei heb ik hieronder gelegd en ik hoop dat het geen stinkei is maar een smaakvolle versnapering. Tot slot zoals altijd onderaan deze brief weer een paar uitsmijters om in de juiste termen te blijven. Veel leesplezier.
door John Oron - Iveco Crossway:
Deze Iveco Crossway wordt als lijndienstbus gebruikt.
Daarbij gaat hij ook gebruikt worden bij de aanvullende rijinstructie
voor nieuwe chauffeurs die met de 13 meter bussen gaan rijden in AML. (Amstelland-Meerlanden)
De bus is voorzien van een extra instructeurstoel, dubbele bediening en
extra spiegels eveneens voor de instructeur. (met dank aan John)
Iveco is nooit grootschalig op onze wegen te zien geweest en is geen
echte standaardbus geworden maar het merk was wel al vroeger in beeld
zoals te zien is bij foto 2 van
busbrief
15.
Voor meer informatie kun je terecht op Wikipedia.
Abri's e.a.:
Het hoeft echt niet superluxe te zijn
maar dit is toch wel heel magertjes. We zien een halte bij Vlahita
in Roemenie beschikbaar gesteld door Erik T. Op de plattegrond zien
we waar we het over hebben, Centraal Roemenië. Wij vinden een abri
met graffiti al heel betreurenswaardig en ook het onderhoud aan de
halteborden laat vaak te wensen over maar hier zien we hoe het
allemaal nog minder kan.
De 2e foto geeft een beeld waar ze in Roemenië verbaasd over zouden zijn. Nou ik ook wel een beetje. Kermis geweest? Beer gewonnen? Of gewoon een vergeten voorwerp? Al met al gewoon een aardig plaatje.
Lang, langer, het langst:
Het maakt mij niet uit of iemand creatief heeft zitten knippen en plakken maar het zorgt voor een bus die kan concurreren met een metro. Volgens mij staat op de zijkant dat we hier een uitgaansbus in beeld hebben. Dat moet dan wel een populaire uitgaansgelegenheid zijn.....De website van de uitgaansbus meldt het volgende: "de Uitgaansbus beschikt over 3 stuks 12-meter-lange partybussen met ieder 43 zitplaatsen en over 4 stuks 18-meter-lange harmonica partybussen met 58 tot 69 zitplaatsen." In al onze bussen mogen tevens enkele mensen staand vervoerd worden. Ik denk dat we met bus 2 te maken hebben en daar is op deze link het volgende over te vinden.
Ook dit lijkt mij logischerwijs een nepfoto. Een schoolbus van enorme lengte, dat levert in ieder geval wel een bus op die de lading dekt. Een hele school kan mee want de naam schoolbus zou eigenlijk meer klasbus of groepbus moeten heten aangezien er slechts een groep ter grote van 30 ( en tegenwoordig 40) scholieren mee kan.
Dit is geen nepnieuws. Dit is een heuse dubbel gelede bus van QBuzz in de regio Utrecht met als merknaam U-Bus. Een bus gebouwd door Hess in Zwitserland. 25 meter lang voor circa 180 passagiers. QBuzz had er 3 in gebruik, de 4218, de 4219 (foto) en de 4220. Deze bussen zijn uiteindelijk niet meer ingezet door de eisen van de opdrachtgever maar door overmacht zijn deze bussen alsnog ingezet in 2016. De bussen hebben een andere nummering gehad en deze op de foto had nummer 3491.
Arjen Boswijk stuurde mij een aantal gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste geplaatst is. Deze keer dus alweer zijn 8e poëtische inzending.
De gedichten blijven binnenstromen. Voorlopig kan ik nog een paar busbrieven vullen. Iedereen beleeft busvervoer op zijn of haar eigen manier en Arjen giet dat in een bijzonder jasje. Weer eens wat anders dan de doorsnee ervaringen. Hieronder een gedicht over een uitstapje naar Monschau waar een rode bus in voorkomt.
Vier maal buitenland inclusief een filmpje:
Duitsland:
Van Stefan kreeg ik geruime tijd terug een aantal
foto's van zijn uitstapje naar Duitsland. Geen oldtimer maar een
eigentijds voertuig van MAN. Deze Lion's City gaat richting
Klotzche, een stadsdeel van Dresden in het voormalige
Oost-Duitsland.
Finland:
Van collega Sam kreeg ik een
Transdev bus uit Finland. Weinig tot geen toelichting van mijn
kant simpel en alleen omdat ik het niet weet. Vermeldenswaardig
is het feit dat de finale van de internationale
behendigheidswedstrijden voor o.a. buschauffeurs in Finland werd
gehouden. Een Connexxion chauffeur uit de concessie
Voorne-Putten werd hierbij 2e. Geen geringe prestatie. (Voorne-Putten
is sinds kort in handen van EBS)
Italië:
Ook collega Conrad moest aan mij
denken op vakantie in Italië. Hij zag deze Fiat staan en dat
leek hem opvallend want het komt niet over als een gebruikelijke
parkeerplaats. Zo te zien is het nog geen wrak dus wie weet is
de chauffeur even bezig in de bosjes....
Frankrijk:
Van Co kreeg ik deze opvallende
bus. Eerder in deze brief kwam het merk Iveco al ter sprake en
hier is een ander type Iveco afgebeeld. In mijn busbrieven
besteed ik het liefst aandacht aan het vervoer in het verleden.
Deze keer heb ik al 2 keer het nieuwe materiaal geplaatst. De
Iveco Crossway en de hybride wagens van de HTM. In deze rubriek
opnieuw een moderne variant.
Onder de foto staat een link naar een opvallend filmbestand uit Indonesië.
100 Jaar NZH - 50 jaar busvervoer:
Deze 5e tekening uit het
archief van Co heeft de houtgasgenerator als onderwerp. Grappig
omdat er in deze tijd weer over een aanhanger nadenkt en zelfs
al geproduceerd heeft. Geen houtgas uiteraard maar een bus
rijdend op mierenzuur oftewel hydrozine. Kijk op
deze link. Vanwege auteursrechten ben ik voorzichtig met
het plaatsen van foto's van deze proefbus dus vandaar de
verwijzing naar een link. Bij Google invullen 'mierenzuur' en
'bus' laat nog veel meer zien.
Een houtgasgenerator werd in 1920 uitgevonden door de Duitser
Georges Imbert. Deze uitvinding kwam opeens in de belangstelling
in de Tweede Wereldoorlog doordat er toen een gebrek ontstond
aan benzine. In
busbrief 55 staan bij foto 4 een paar foto's met
toelichting.
Het mes er in:
Gewoon voor de aardigheid plaats ik deze 2 foto's van een
'doorsnee' bus 2465 van Arriva. Ik heb geen idee wat de
achterliggende gedachte is geweest maar het zorgt voor extra
aandacht en bijzondere foto's die ik jullie niet wil onthouden.
Het nummerbord en de plaats van de bestuurder laten zien dat dit
gefotografeerd is in Engeland en wel in Liverpool ter
gelegenheid van Giant Spectacular, een soort straattheater maar
dan met o.a. gigantische poppen van circa 9 meter hoog. Deze bus
is daadwerkelijk doorgesneden als "een mes door een pakje
boter."
Olaf Horn:
Lang geen plekje voor Olaf in de
laatste busbrieven maar hierbij weer eens aandacht voor zaken
die Olaf vastlegt tijdens zijn 'strooptochten' langs zaken die
met het OV te maken hebben. In dit geval een monument voor het
bedrijf OLDO. De 2e foto zorgt ervoor dat ik mijn tekst kan
beperken want daar staat precies beschreven waar het om gaat.
Meer informatie is te vinden via
deze link.
Volvo Hybride:
Aad stuurde mij een aantal foto's
van de ontwikkelingen bij de HTM waar al enige tijd de vloot
wijzigt met de komst van deze Volvo bussen. De HTM werkt ook aan
de toekomst met een elektrische VDL vloot.
De laatste 2 foto's laten fraai het contrast zien tussen toen en
nu wat ook te zien is op de volgende
link naar de webpagina van Omroep West.
Beste mensen,
In een Facebook groep met (nostalgische) foto's van Leidschendam
en Voorburg werd onlangs bijgaande foto geplaatst. De foto werd
(gespiegeld nota bene) gevonden in de beeldbank van
Rijkswaterstaat.
Wegens enige gelijkenis en door de bijbehorende tekst van de
beeldbank werd aangenomen dat het zou gaan om het viaduct in de
A4 dat in het verlengde van de Venestraat in Leidschendam ligt.
Maar er ontstond al snel twijfel.
Ik heb me ondertussen suf gegoogled, maar ik kan het viaduct
niet vinden.
En welke maatschappijen hadden een lijn 2 naar Leiden. Ik dacht
aan Maarse en Kroon, van Leimuiden naar Leiden. Maar kwam die
dan door zo'n viaduct? Of is het de Citosa?
En toen kwam ik op het idee om echte kenners te raadplegen. :-)
Ik hoop dat er in de gelederen van de busbrief iemand is die het
juiste antwoord weet: "Welke busmaatschappij is dit, en vooral,
waar is dit?"
Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank,
Peter van Rijn
Mogelijke antwoorden graag via de busbriefbode dan komt het wel bij Peter terecht.
Hierbij een vraag van de webmaster himself. Recent werd ik verrast door een collega, hij gaf mij een stropdas met daarop de letters geborduurd "WSM" in de veronderstelling dat deze stropdas ook daadwerkelijk uit het bewuste WSM tijdperk stamt. Het lettertype deed mij twijfelen want deze vormgeving had ik niet eerder gezien. Mogelijk is er iemand onder jullie die mij kan vertellen of het echt een relikwie is van de Westlandsche Stoomtramweg Maatschappij. Als blijkt dat dit helaas een ander bedrijf is geweest dan is het ook leuk om te weten welk bedrijf. Wie kan mij helpen?
Met vriendelijke groeten
Wim Koeleman
kameleon@ziggo.nl
Een bus dient vele doeleinden, dat hebben de vele foto's van bussen in een 2e leven in de busbrieven wel aangetoond. Het gebruik van een bus op deze manier heb ik echter niet eerder een foto gezien. Collega John O. stuurde mij deze bijdrage.
Busbabbel:
De meeste chauffeurs lijken gewone mensen maar die gewone
mensen bestaan eigenlijk niet volgens mij. Als je iemand beter leert kennen,
blijkt dat iedereen iets heeft, dat uniek is. Soms kleine opvallende zaken
en soms van een afstand herkenbaar. Geen probleem want dat maakt de mensheid
daardoor een uitzondering in de natuur. Daar hoef je geen wetenschapper voor
te zijn, dat zie je gewoon dagelijks om je heen. Andere wezens volgen hun
instinct en daar houdt het grotendeels mee op. Wij echter, verzinnen zaken
om ons te profileren. Soms onopvallend en slechts voor intimi merkbaar maar
soms ook opzettelijk en duidelijk voor iedereen in de wijde omgeving. Soms
ook is de persoon in kwestie zich niet bewust van een bijzonder trekje en
dat zijn natuurlijk de leukste types.
Zo heb ik jarenlang, het hele jaar door iedereen gegroet met mijn hand links
naast mijn hoofd. Kenners begrijpen dat ik de carnavalsgroet gebruikte.
Vooral in het begin wilde men nog weleens reageren en vragen of ik geen
kalender had maar meestal reageerde men dan door in b.v. juli te zeggen dat
het carnaval al geweest was. Dan sloeg ik toe en riep ik terug: "Maar jij
bent toch ook nog steeds als buschauffeur verkleed....." Dat zijn
aardigheidjes en volkomen onschuldig. Met collega Wim heb ik het jaren
volgehouden om vanaf 1 januari alle maanden daarna elkaar de beste wensen
toe te roepen. Andere collega's groeten op een andere opvallende manier met
bijvoorbeeld een persoonlijke variant van Hallo. Erik is er zo een want die
zal altijd binnenkomen met "Halleu". Vera gebruikt meestal "Hola" maar er
zijn collega's die 's morgens bij binnenkomst minder vriendelijk klinken.
"Morgen stelletje ratten" klinkt het dan warm en gevoelig......Tja, zolang
je weet wie het zegt en hoe het bedoeld is, maakt het mij niet uit. Ik zei
het al, chauffeurs zijn net mensen.
Hartelijke groeten,
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
Wijsheden:
Niets doen is ontzettend moeilijk, je weet nooit wanneer je klaar bent.
Hij ging met de tijd mee maar ze hebben hem nooit meer teruggezien....
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben.