Abri's e.a.:
Beton met slechts staanplaatsen.
Ondenkbaar dat zoiets nu nog geaccepteerd zou worden. Uit historisch
oogpunt natuurlijk de moeite waard want ze worden zeldzaam en vallen
mogelijk nu al onder historisch cultureel erfgoed. De 2e foto laat
zien dat het geen foto uit een ver verleden betreft want de moderne
bus naar Veenendaal halteert hier gewoon. Het is de VDL SB200
Cummins/Berkhof uit 2005 met nummer 8587.
Het kille beton van de vorige abri is op deze foto
vervangen door een huiselijk tafereeltje in vermoedelijk Noorwegen
bij het plaatsje Norum. Je zou toch voor je plezier een bus
overslaan???
Ad Verleg heeft in 2013 afscheid genomen van het OV
en ging met pensioen. Hieronder 3 foto's van én Ad én de 855 in
feestelijke M & M sferen. De 855 had kenteken BF-53-TY en stamt uit
1982. In 2003 is de bus in dienst gekomen bij Verhaegh Trucks in
Winterswijk.
Arjen
Boswijk stuurde mij een aantal gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste
geplaatst is. Deze keer dus alweer zijn 8e poëtische inzending.
Het gedicht is deze keer 'aangekleed' door Arjen
zelf. Ik neem aan dat dit suikerzakjes zijn zoals die vroeger
gebruikelijk waren en vaak ook werden gespaard. De D van DABO en van
DVM staat voor Drenthe. Havelte ligt iets ten noorden van Meppel.
Albanië:
Goeden middag, ik ben mijn hele leven
vrachtwagenmonteur geweest. Bij de firma van der Wal brachten ze
de oude stadsbussen naar Albanië.
Hierbij stuur ik een foto van het vervoer. De foto is van Martie
Reinen, de chauffeur.
Groeten Loek A. (mijn dochter zit hier prominent in beeld)
Na het transport is de bus te zien in dienst van
Kriva Elbasan. Altijd weer bijzonder dat men niet de moeite
neemt om de oude naam GVU nummer 55 te verwijderen. Voor de
hobbyist natuurlijk prettig, scheelt een heleboel zoekwerk. Deze
DAF/Hainje uit 1988 is een CSA II, oorspronkelijk dus een
standaard autobus voor de stadsvervoerders. CSA staat voor
Commissie Standaardisering Autobusmaterieel. De bus is afgevoerd
in 2004.
100 Jaar NZH - 50 jaar busvervoer:
En weer een fraai getekend
overzicht van de NZH in vroeger tijden. De 4e tekening sluit aan
bij de vorige want nu zien we het materieel wat dienst deed na
de 2e wereldoorlog. Zoals de tekst aangeeft:
wederopbouw-vernieuwing-uitbreiding. Klik op de tekening om een
groter exemplaar te downloaden waarop beter leesbaar is waar het
in die tijd allemaal om ging.
Reclame:
Twee foto's op dezelfde manier gemaakt deze keer. Eerst zien we
'dit ook' uit Flevoland waarop duidelijk gemaakt wordt dat er op
meerdere manieren genoten kan worden van het Flevoland. Links
zien we de 4885 van de VSL en rechts het broertje (of zusje) de
4884. Beide DAF SB220/den Oudsten B89 Alliance kwamen in 1994
ter wereld, gingen een jaar later over naar Hermes en reden als
Interliner tot augustus 2003. Leuk om ze zo samen in beeld te
hebben met deze culturele reclame.
Nog een 'tweeling' op deze foto waar de GVU de
mensheid oproept om het theater te bezoeken voor "De Ingebeelde
Zieke", een komedie van Franse oorsprong. Het duo dat hiermee
adverteert is wagen 4610 en wagen 4608. Beide van Hoolvoertuigen
stammen uit 2005 en zijn na hun tijd bij de GVU overgestapt naar
Connexxion in 2013.
2e leven:
Weer een stadsbus CSA zoals ook bij het hoofdstuk
Albanië te zien was maar nu in een aangepast uiterlijk. De bus
is namelijk een 2e leven begonnen als vervoermiddel van de
Carnavalsvereniging De Blaokpappers in Tilburg. Hoewel de wagen
op de openbare weg gespot is, is er van een kentekenplaats
weinig te zien waardoor ik geen levensloop op kan zoeken. Nadere
informatie laat zien dat het de BBA 270 zou moeten zijn, een DAF
SB/Hainje uit 2005 met kenteken BJ-58-BL uit 1984. De eindstand
van de kilometerteller moet in 2005 ongeveer 1.420.813 km zijn.
Als carnavalsbus zal er mee gereden worden maar jaarlijks zal er
geen grote afstand overbrugd worden. De bus heeft een achterste
stuk gekregen in de vorm van een cabrio uitvoering.