Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.
Ik ben maar weer opgestaan, want dat slapend rijk worden is vannacht weer niet gelukt.
Wees jezelf want een origineel is altijd meer waard dan een kopie
Het is zomer. Om precies te zijn, de langste dag
is alweer voorbij. Ik wil geen vervelende dingen schrijven maar nog een paar
weken en de pepernoten liggen alweer in de supermarkten. In deze brief heb ik
een paar bijzondere items verwerkt zoals bij de inhoudsopgave hierboven al staat
vermeld. Ik waardeer het dat ik van lezers tips, foto's, aanvullende informatie
en persoonlijke ervaringen toegestuurd krijg. Die waardering probeer ik
gedoseerd te verwerken in de busbrieven. Deze keer is de helft van deze brief
min of meer gevuld met een aantal ingezonden items. Alle inzenders bedankt voor
de toewijding en hopelijk wordt dat dan weer door andere lezers gewaardeerd en
mogelijk worden anderen op een idee gebracht.
Jullie kennen mijn emailadres toch?......
Direct op 2 juli reeds een
correctie van Michel: Mijn aanname dat we hier met Nijmegen te
maken hebben is verkeerd want de toren op de achtergrond staat
in......Venlo.
Duidelijker kan Michel het maken door nog eem foto te sturen van
Nijmegen (waar hij woonachtig is) en die staan als foto 2 hieronder
waar het bewijs geleverd wordt doordat het een geheel andere toren
betreft.
(aanvulling van Olaf: de foto van die VAD-Cabriobus is
gemaakt t.g.v. een manifestatie of een oldtimer-evenement, maar
zeker weet ik het niet meer. Hiertoe pendelde de 6264 tussen het
Centraal station en Almere Haven.)
De 2e foto laat in plaats van een bus, een tram zien. Maar dat mag de pret niet drukken want het historische karakter van deze tram is onuitwisbaar. Voertuig 1333 is een PCC. Trams uit de serie 1300 zijn tussen 1971 en 1974 in het straatbeeld verschenen en deze tram reed toen op lijn 3. Hier te zien als strandexpres richting Scheveningen. In 1972 was deze 1333 betrokken bij aanrijding met bus 6948 van de NZH wat te zien is via deze link. De 1333 is in 1997 afgevoerd maar het Haags Openbaar Vervoer Museum heeft dit type voor het nageslacht bewaard in de vorm van de 1304.
Abri's en Haltes:
Wat moet ik er nog bij
schrijven......dit kun je niet verzinnen.
Omdat Pasen net voorbij is (nou ja, net...) wacht ik maar niet tot 2018 met het plaatsen van deze opvallende foto.
Onder de lezers van de busbrief kom je veel toegewijde liefhebbers van historische (bus)zaken tegen. Arjen Boswijk stuurde mij zijn emotie in dichtvorm. Wat een busbrief allemaal kan losmaken! Ik neem aan dat het Arjen zelf is in het wit op de foto. Arjen, ik waardeer je inzending in hoge mate.
Singapore:
In de vorige busbrief stonden
foto's van Denny T. uit Israël. Deze keer 4 foto's van zijn hand
uit Singapore. Voor Denny houdt de wereld niet op bij Texel of
het Drielandenpunt zal ik maar zeggen. Wat meteen opvalt, is dat
de deuren aan de linkerkant van de bus zitten. Dat kan slechts 1
ding beteken......men rijdt hier links. Dus hebben de Engelsen
hier lange tijd de baas gespeeld maar aan het eind van de vorige
eeuw is daar verandering in gekomen en nu is het een
zelfstandige republiek. Een opmerkelijke zaak is het dat
Singapore niet erg groot is, niet veel groter dan de
Noordoostpolder in ons eigen land.
En wat te denken van dit betaalsysteem? Ik krijg de indruk dat het rode kastje bedoeld is voor contante betalingen. Gooi er afgepast geld in en je kaartje komt er uit. Meer verbazing levert de lengtemaat voor kinderen op. Tussen de 0.9 meter en 1.2 meter geldt tarief en daarboven of daar onder geldt weer een ander tarief. Hoe dat in de praktijk toegepast wordt, durf ik mij niet voor te stellen. Als lengte bepalend is, heb ik geluk dat ik in Nederland geboren ben want anders had ik al heel vroeg het hoge tarief moeten betalen.......
Dienstregelingen zijn op internet volop te vinden, ook die van
vroeger. Ik kan niet op tegen de webpagina's die zich
specialiseren in dienstregelingen maar ik beperk mij tot wat ik
vind of wat ik toegestuurd krijg. In dit geval dus 2x DVM/NWH
uit 1995 waarbij de dienstregeling van de stadsdienst Emmen
gratis te verkrijgen was.
Van eerder jaartal zijn de 2 volgende plaatjes. De GADO ging blijkbaar in 1982 de lijnnummers wijzigen en de reden daarvan zal nuttig zijn geweest maar in mijn optiek lijken de oude nummers erg overzichtelijk in tegenstelling tot de nieuwe. Intussen is er uiteraard al weer veel gewijzigd maar sommige nummers zijn nog steeds in gebruik.
De 4e foto laat de CAP zien. In 1962 kostte deze dienstregeling slechts 30 cent. Voor meer over de CAP verwijs ik naar de startpagina van de busbrief waar ik veel logo's van vervoersbedrijven heb verzameld en waar je ook de CAP kunt vinden.
Van Henk Kwakernaat kreeg ik deze 2 foto's
toegestuurd. Veel busfanaten verzamelen miniatuur uitvoeringen
van bussen. Zoals met elke verzameling, je bent nooit klaar.
Over het algemeen kost het je behoorlijk wat centjes en dan zet
je zo'n busje in je vitrinekast waarna je de deur met een
voldaan gevoel sluit en op zoek gaat naar de volgende. Er zijn
ook liefhebbers die deze vorm van verzameling te onpersoonlijk
vinden en die groep maakt de miniaturen zelf. Veel geduld en
tijd en het resultaat geeft veel meer voldoening dan de eerder
genoemde wijze van verzamelen. Bij Henk is duidelijk de RTM
favoriet. Op de 2e foto is de beroemde benaming 'reebok' te
zien. Ook voor de RTM geldt dat er een toelichting te vinden is
op de startpagina van de busbrief.
Geruime tijd terug in 2015 kreeg ik een hele berg
foto's van een collega met de naam Nicolaas (vandaar het logo
hierboven). Zelf geschoten plaatjes van een busshow in Mannheim.
Deze dag speelde zich af ergens rond 1990-1991 aldus de
fotograaf, die dat zelf niet meer precies kon aangeven. De
foto's stonden netjes in een map op mijn computer te wachten op
de busbrief. De komende brieven zal ik met plezier steeds een
paar foto's plaatsen. Hier alvast 5 stuks. {met een correctie
m.b.t. de eerste Mercedes die nu als 5e foto hieronder staat)
Te beginnen met een heel bijzonder voertuig uit de BÜssing
fabriek. Als nieuw
gerestaureerd met op de 2e foto een ladder omhoog (bagage) en
een trapje omlaag.
Ook in vroeger tijden was er onderscheid in stads- en streekvervoer wat tot uiting komt in de term Regiobus op dit opvallend vormgegeven voertuig. Even denk je de voorzijde te zien maar dan vallen de rode 'koplampen' op en besef je dat het de achterzijde is. En zien we de bus op foto 4 zoals we het meer herkenbaar vinden.
Aanvulling van Pim: Deze bus, met de achterkant die lijkt op een voorkant, is een bus van het Hongaarse merk Ikarus van het type 55. Deze bussen werden gemaakt van 1955 tot 1973 en je zag ze in alle voormalige Oostbloklanden. Deze dus in de DDR en gezien de tekst op de voorkant in het gebied Oberlausitz tegen de Poolse en Tsjechische grens.
En dit moet dan de allereerste gemotoriseerde bus van Mercedes zijn.
Deze foto kreeg ik toegestuurd door Jasper en wij
vroegen ons af wat dit precies was? De foto is gemaakt op de
route van lijn 43 in Haaglanden. Via het kenteken weet ik dat
het een Leyland is uit 1967 en de wagen is in 1994 ingevoerd in
Nederland. Vaag zichtbaar is het stuur te zien waardoor
duidelijk wordt dat het geen Engelse wagen is geweest. Zo, toch
wat bij elkaar gezocht. Weet iemand meer???
Pim heeft het volgende gemeld: Dit is zeker geen Leyland en hij stamt ook zeker niet uit 1967. Het gaat hier om een Parijse stadsbus van Renault, de TN4H, die geproduceerd werd vanaf 1935. Tijdens de 2e wereldoorlog zijn deze bussen ook veel gebruikt voor het vervoer van soldaten. In de 50er jaren zijn ze buiten dienst gesteld. Hoe de bus aan een kenteken van Leyland komt is mij niet bekend."
Busbabbel:
Vis is niet heel erg populair bij
chauffeurs. Ik bedoel hiermee niet dat ze geen vis lusten maar de
populariteit van een ingepakte vis in de tas in de bus in de warmte is
nog erger dan een patatlucht. Bepaalde dagen, en dan met name
marktdagen, is het dikwijls vechten tegen de lucht. Zet je je schuifraam
open dan trekt de lucht van achter uit de bus naar de uitgang in de vorm
van het chauffeursraam, en daarmee bereik je zodoende geen verlichting
van de reukorganen maar een versterking van het aroma. De afgelopen tijd
waren er een aantal tropische dagen en dan hebben chauffeurs op de
lijnen langs de wekelijkse markten het zwaarder dan de rest. Een
lekkerbekje is nog te doen mits het gekocht is door een ander
lekkerbekje.....maar een haring met uitjes is na het haringhappen bij de
viskraam zelfs daarna geen succes in de bus, een voorzichtig boertje van
de ingestapte liefhebber en je kan je eetlust op je buik schrijven.
Collega´s die langs de Haagse Markt rijden op lijn 50 en 51, vroeger
lijn 130 en nog eerder lijn 58 (maar dan zitten we alweer vóór 1983)
rijden op marktdagen liever een andere lijn.
Den Haag en Scheveningen zijn natuurlijk verbonden met de visvangst maar
ook buiten Haaglanden zijn ervaringen met vis altijd reden voor
anekdotes. Ooit reed er een chauffeur van de vestiging Assen graag de
lijndienst via een dorp in de omgeving waar langs de route een viskraam
stond. Deze collega had juist géén hekel aan een vislucht in zijn bus
want hij was er zelfs dol op. Een dooievisjesvreter (staat in het
woordenboek) zouden wij zeggen maar hem deerde dat niet en hij kon
intens genieten van een gebakken visje of een nieuwe haring. Op de
bewuste marktdagen zat de bus altijd behoorlijk vol en wisten de
passagiers meestal wel wat er ging komen. Ter hoogte van de kraam
informeerde de chauffeur via de intercom de mensen met de vraag of er
liefhebbers waren voor een visje. Op een enkeling na, werd er door een
flink aantal passagiers vis gekocht en de clou van het verhaal is dat de
chauffeur zelf zijn visjes niet hoefde af te rekenen want de visboer had
goede zaken gedaan en was daar dankbaar voor. Dit gebeurde lang geleden
in de tijd dat een MB230 de modernste bus was in het wagenpark dus
dan is het tijdstip van dit voorval wel duidelijk want die wagens werden
ooit vanaf 1988 gebouwd. Zeg nou niet dat dit alleen vroeger kon en
tegenwoordig niet meer want ik weet dat er collega's zijn die heel
creatief oplossingen kunnen bedenken om hun ritten van een persoonlijke
tint te voorzien zelfs als het gepaard gaat met vislucht. Alleen hopen
dat er geen klachten komen. (naar een tip van
Arthur)
In deze rubriek geen hoogdravende tip maar een simpele maar aardig in elkaar gezette app waarin de bus een hoofdrol speelt. De app heet The Trip en is te vinden in de Google Store en ook in App Store van Apple. Klik op deze link en kijk maar of je het spel wilt spelen.
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
Wijsheden:
Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.
Ik ben maar weer opgestaan, want dat slapend rijk worden is vannacht weer niet gelukt.
Wees jezelf want een origineel is altijd meer waard dan een kopie