John Oron, een bij velen bekende
naam, stuurde mij n.a.v. de vorige busbrief een aantal foto's.
Onder andere de 2 foto's bij dit hoofdstuk '2e leven'. Het type
bus hoef ik eigenlijk niet meer te vermelden want duidelijk is
er weer een MB200 DAF/den Oudsten in beeld. De 8832 is hier in
het blauw te zien dus niet meer in OV dienst en sinds 2007 in
handen van een particulier. Maar wie en wat dan wel? In mijn
overzichten staat deze bus slechts vermeld als zijnde 'geboren'
in 1981 en werkzaam geweest bij de NZH. De afbeelding op de
achterruit laat óf een sportvereniging zien óf iets dat met
agressie te maken heeft....maar dat kan ik mij niet indenken.
Grappig is natuurlijk dat men het wagenparknummer in ere heeft
gehouden en wel op een dusdanige manier dat je je afvraagt wat
de reden zou zijn geweest. Groot aan de voorzijde en ook
opgenomen in het plaatje op de achterruit. Even zoeken op
kenteken en dan komt er uit de bus dat deze bus nog steeds rijdt
en zelfs goedgekeurd is voor de APK tot 2017.
Er is vast wel iemand die toelichting kan geven en dat is
gebeurd. (zie foto 3 en 4)
Erik van L schrijft een toelichting en
stuurt 2 foto's:
De 8832 is van de stichting sportbus uit Haarlem. Zij reden met
de 8832 diverse wijken in Haarlem af om met de sportattributen
uit de bus de jeugd aan het sporten te krijgen. De stichting
Radius in Haarlem (zoals zichtbaar op de bus) is in 2007
failliet gegaan.
Aanvulling van Pascal in 2018:
De bus is in 2017 terecht gekomen bij ZN reizen. Een koper uit
België zag op het laatst van de koop af vanwege problemen met
vergunningen. Uiteindelijk is de bus verkocht richting Rotterdam
en flink verbouwd (zie via deze link
het krantenartikel).
Het uiteindelijke resultaat zal niet bij elke busliefhebber in
goede aarde vallen vrees ik.
Olaf Horn:
Olaf ontbrak even in de busbrief maar in editie 138 weer
helemaal terug. En hoe, wat een voertuig zien we hier dan weer
in beeld? Een pendelbus voor Centraal Nederland. Een
Volkswagen/den Oudsten uit 1986. In 1994 van CN overgegaan naar
de NZH. 18 zitplaatsen en 12 staanplaatsen en......zelden
zichtbaar in het OV, een deurtje voor de chauffeur. Misschien
valt mij hoongelach ten deel maar ik had deze busvariant nog
niet eerder gezien. Niet in het echt en niet op de foto.
De foto is gemaakt in Amstelveen bij het metrostation
Poortwachter.
Aanvulling van Rianne: "van dit type VW busjes zijn
er nu nog (juni 2016) 2 in onze omgeving te vinden. 1 staat er
al jaren als wrak bij truckhandelaar Civiani auto's (voorheen
Den Otter trucks) aan de Rotterdamseweg (bij de halte ''molen''
van RET lijn 40) in Rotterdam-Overschie en is (niet heel
duidelijk) zichtbaar vanaf de A13.
En de 2de is in redelijke staat te vinden in een van de loodsen
van het voormalig transportbedrijf Gordijn (waar ook de opslag
is van de Haagse GTL8 trams) aan de Zuiderweg in
Rijswijk/Delft.Voor de VW LT50 busjes die bij het streekvervoer
reden had je ''groot rijbewijs'' nodig en voor de VW LT50 busjes
die bij het GVB Amsterdam binnen de gemeentegrens van Amsterdam
bleven, kon je rijden met ''klein rijbewijs''.
N.a.v. de eerste foto stuurde Olaf nog wat
meer zoals deze van het GVB Amsterdam. Het GVB had een kleine
serie van deze wagens, de 581 t/m de 587. Deze busjes werden ook
wel Pausmobiel genoemd.......
Wikipedia geeft de volgende info. De
busjes reden o.a. ook bij CN, VAD, Enhabo en NZH.
Eigenlijk een foto voor het hoofdstuk 2e leven maar omdat de
foto bij Olaf vandaan komt, hier op deze plek geplaatst. Bij
Haarlem station de VVV bus het toerisme te promoten. De foto is
gemaakt op 14 maart 1987 en laat de 5543 zien, een 10 meter
Leyland/den Oudsten uit 1971. Ooit ingezet bij het busbedrijf
Salland (N.V. Autobusdienstonderneming "Salland") en via een
aantal tussenstops terechtgekomen bij de VAD (N.V. Verenigde
Autobus Diensten). Opvallend detail: het kenteken BT-08-XX is
niet origineel want dat was BJ-73-81.
In 1997 verviel de APK maar toch werd de bus op naam van een
nieuwe eigenaar gezet in 2007. Misschien nog ergens in de
achtertuin?
Maarse & Kroon:
Even de schijnwerper op het bedrijf Maarse &
Kroon. Ik heb er een redelijk aantal foto's van dus ik zal daar
wat meer aandacht aan besteden.
Vanaf 1923 reed M&K lijnen ten zuiden van Amsterdam, daarna
volgde:
1927 overname AO (N.V. Autobusonderneming, sinds 1922 de lijn
Aalsmeer-Amsterdam)
1935 overname van K&N (Fa. Kalmthout & van Niel - lijn
Haarlem-Hoofddorp),
1938 overname Kors (sinds 1930 lijn Haarlem-Schiphol),
1939 eerst overname EAAOO (Eerste Amstelveensche
Auto-Omnibus-Onderneming - sinds 1922 lijnen in en om
Amstelveen)
1939 later ook van Poelgeest ( Fa. M. van Poelgeest),
1941 overname Bunningen (Fa. H.L. v. Bunningen - lijn
Wilnis-Amsterdam),
1942 overname Koppenol (Nieuwe Omnibusdienst G. Koppenol - sinds
1924 lijn Nieuwveen-de Kwakel-Amsterdam)
1968 overname UVO (Utrechtse Vervoer Onderneming N.V.)
en in 1973 fusie van Maarse & Kroon tot CN.
Het is een hele opsomming en misschien niet echt
interessant voor iedereen maar het schetst toch maar weer eens
hoe gecompliceerd het OV altijd al geweest is. We hebben het nu
over concessies en daardoor overname van het vervoer door een
andere maatschappij maar eigenlijk is er niets nieuws onder de
zon als je leest hoe de levenswandel van Maarse & Kroon geweest
is en daarna weer opgegaan is in CN dat zelf nu al jaren niet
meer bestaat want dat werd weer Midnet, VSN-1 en daarna
Connexxion.
Op de startpagina van
www.busbrief.nl staan verder naar onderen veel
busmaatschappijen vermeld en daar vind je ook een link naar M&K.
Als eerste een oudje, de M&K 20, een Republic
Verheul-Kromhout met een motor uit 1933. Ziet er stevig uit en
zal ongetwijfeld erg 'comfortabel' geweest zijn. Zoals wel vaker
bij dit soort foto's verbaas ik me over het spiegeltje. Dit
formaat spiegel(tje) gebruik ik niet eens om mij te
scheren.......
Meer herkenbaar als een openbaar vervoermiddel
zien we hieronder. Wagens 62, 135 en 172 op Schiphol Oost.
Leyland/Verheul bussen gebouwd in 1973. De luchthaven is voor
Maarse en Kroon een belangrijke 'klant' geweest. Er is nog 1
wagen bewaard gebleven als museumbus en dat is de 73 bij de SVA
(Stichting
Veteraan Autobussen Regio Noord-Holland Aalsmeer
voorheen Werkgroep Aalsmeer)
Op deze foto staat de 220 te pronken vanwege de
opening van een nieuwe lijn, namelijk lijn 6 naar Amsterdam. De
locatie is Kamerik, een dorp in de provincie Utrecht dat deze
lijn aandeed op weg van Uithoorn naar Amsterdam. Om precies te
zijn: Lijn 6 reed van Woerden via Kamerik, Kockengen, Wilnis,
Mijdrecht, Uithoorn en Amstelveen naar Amsterdam.
Bus 220 was een Leyland RTC/Verheul, gebouwd in 1964. Nadat de
bus onder de vlag van CN kwam te rijden is hij uiteindelijk
afgevoerd naar een sloper in Vianen.
Noordkaap:
In
2015 heeft (oud) collega Theo, eerder al vermeld bij de haltes
en abri's, een rondreis gemaakt naar de Noordkaap en hij heeft
gedurende zijn vakantie regelmatig foto's genomen in de landen
die hij kruiste. Achter op een toeristenbus viel hem een
plattegrond op die van pas komt in deze brief. Te zien zijn de
landen waar het om draait namelijk Noorwegen, Zweden, Finland en
Rusland kwam ook heel dichtbij. Helemaal bovenaan in het midden
staat de Noordkaap vermeld. Voor de gemiddelde sterveling is dat
het hoogste punt van Europa in de richting van de Noordpool maar
natuurlijk liggen er nog wat eilanden in de weg die meer in
aanmerking komen voor de titel 'hoogste punt'. Rovaniemi is voor
Finland wat Den Haag is voor Nederland. De regering zetelt daar
terwijl Helsinki de hoofdstad is. Rovaniemi is trouwens ook de
geboorte- en woonplaats van de
kerstman.
De Volvo is een veelgezien bustype en deze
rijdt als lijn 40 naar het centrum via de Workinnmarka school in
Tromsø, Noorwegen.
Deze wagen, een MAN, is extra lang en je zou
eerder denken aan gelede bus maar deze bus van AtB is een
geheel. AtB is een relatief jong bedrijf sinds 2009 in Trondheim,
Noorwegen, met circa 52 werknemers. AtB betekent letterlijk van
A naar (to) B.
Een ander busbedrijf is Nettbuss. Een Volvo 9700
touringcar speciaal voor de lange afstandsreiziger. Deze bussen
vertrekken hoofdzakelijk vanuit Oslo en onderhoudt verbindingen
met diverse belangrijke steden in Scandinavië.
Waarom Theo deze foto heeft genomen laat zich
raden. Toch is de tekst op de achterzijde netjes te verklaren.
Rovaniemi is al ter sprake geweest maar Kutilan Liikenne is de
naam van een busreisorganisatie in Finland. In gewoon
Nederlands: Kutilan Verkeer. De oprichter van het bedrijf heet
Mikko Kutilan.
En dan op deze foto een goede bekende voor
iedereen die in Haaglanden rondneust. Een MAN, Lion's City
alleen in dit geval geleed maar wel op gas. Deze bus is op weg
naar Bygdøy, een locatie ten westen van Oslo.
De 1600-1700 serie:
Van Arthur kreeg ik een serie
foto's van dit bekende type bus, de Leyland-den Oudsten LOB.
Deze serie reed bij de DVM, FRAM en WN. Hieronder zien we de
1674 van de FRAM. De chauffeur is mogelijk aan de vroege kant en
wacht rustig zijn vertrektijd af of hij weet dat er iemand gaat
overstappen en verleent vanzelfsprekend die service. Deze bus is
gebouwd in 1980 en in 1993 uit dienst gesteld. Later is de 1674
ook ingezet bij FRAM Specials.
Hiernaast de 1697 van de DVM (N.V. Drentse
Vervoer Maatschappij) Deze bus heeft een braaf leventje geleid
en er zijn dan ook geen bijzonderheden over te vinden.
En dan weer eens wat vertrouwde beelden uit het
land van de sigaren. De 9841 in redelijke staat. Deze DAF/den
Oudsten is gebouwd in 1985 en in dienst geweest van
Westnederland, ZWN en Connexxion. In 1993 heb ik het genoegen
gehad om zelf een aantal diensten met deze wagen te rijden en ik
zal vast wel in een van die diensten lijn 128 gereden hebben.
De NZH is in deze brief al een paar keer genoemd
en ook op Cuba rijdt men reclame met de 8974 voor dit
Nederlandse bedrijf. Een huiselijk beeld met wat decoratieve
gordijntjes. Dit zou in de NZH tijd ondenkbaar zijn maar
Cubaanse chauffeurs zijn ietwat vrijer in het uitrusten van hun
voertuig. Dit was een DAF/van Hool uit 1980.