Nederland in Cuba:
Van
Jan M kreeg ik deze 2 foto's van dit opvallende busvoertuig (Metrobus) waarmee
men in Havana het OV uitvoert. In eerdere brieven heb ik hierover ook foto's
geplaatst maar mede vanwege het ingezoomde plaatje (2e foto), ruim ik graag nog eens een
plaatsje in voor dit vervoermiddel.
In 2015 is
deze aparte constructie gefotografeerd bij Moron op Cuba. Dit is van
oorsprong een bus van Centraal Nederland, namelijk de 7633, een
gelede bus uit 1987. (zie
foto 2) Op Cuba is men een stukje kwijtgeraakt en is er ook nog eens wat
aangepast zodat het origineel alleen nog aan het front herkenbaar is. Zelfs
de spiegels zijn ook aanwezig in een andere vorm dan in de gele versie.
Reclame:
Mijn gewaardeerde collega R.
verraste mij rond de
feestdagen met een presentje. Ik opende het pakket in blijde
verwachting en wat schetste mijn verbazing............kreeg ik te lezen dat hij mij
als persoon graag mag en dat ik als collega in behoorlijk aanzien sta. Denk nu
niet dat ik de tekst verkeerd begrepen heb want als kerels elkaar 'afzeiken'
betekent dat juist in veel gevallen dat ze je goed gezind zijn. Pas als men je
gaat ophemelen moet je op je hoede zijn. Vandaar dat ik deze tekst vrij vertaald heb
in mijn voordeel en ik kan er met plezier mijn koffie of thee uit drinken. Geen
foto van een reclame uiting op de
zijkant van een bus maar prima reclame voor de verstandhouding op mijn werk.
En hiervan zijn er vele voorbeelden in omloop. Deze bus in
Paraguay maakt reclame voor dogfood en zo te zien worden je honden er zeer
actief van..............
Een foto uit 2012 maar elk jaar weer actueel. In deze periode
gaat het weer los onder én boven de grote rivieren. Prins Bob is chauffeur bij
Veolia, hopelijk voelt Arriva dit tegenwoordig in Brabant ook goed aan.
Ingezonden door Arthur J.
Drie foto's van een en dezelfde bus. Gewoon
omdat ik ze toegestuurd kreeg en de foto's de 1694 laten zien met steeds een
ander logo. In 1980 zijn er vele Leyland/den Oudsten beschikbaar gekomen. Bijna
de complete 1600 serie kwam terecht bij de DVM en de FRAM behalve de 1699. Deze
bus kwam samen met de 1700 t/m de 1712 in dienst bij Westnederland. Een befaamde
serie voor zover het mijn eigen ervaring betreft. Leylands met grote
instapdeuren en zwarte sturen ipv de bekende grijze sturen. In
busbrief 13
is deze serie uitgebreid aan bod geweest.
De 1690 t/m de 1692 zijn in 1995 verbrand in
Heerenveen en de 1698 is nog steeds onder ons als museumbus waar zelfs een eigen
webpagina voor bestaat. Klik op 1698.
Opnieuw een bolramer maar nu de 7608, een
Leyland-den Oudsten uit 1967. Bij de DVM kreeg de bus wagenparknummer 222 maar
het ESO nummer was 7608. Een vervelend einde overkwam dit stoere
voertuig.......verbrand bij de garagebrand in Emmen in 1979. Over deze brand in
een volgende brief een apart hoofdstuk.
Zomaar eens een
blik op een station, Utrecht door de jaren heen. In
busbrief 36
heb ik dat al eens gedaan met station Delft en later ook in
busbrief 51
met Rotterdam CS. We beginnen met 1930 links en 1932 rechts. Weinig verschil in
de bebouwing en het plein ervoor maar wat wel opvalt, is dat er in 1932 meer
activiteit zichtbaar is.
In 1952 is er
duidelijk het een en ander gewijzigd. Het stationsgebouw heeft te lijden gehad
van een architect die vond dat het strakker moest. De bestrating van keien, de
zogenaamde 'kinderhoofdjes', heeft plaatsgemaakt voor een strakkere versie zodat
het rammelen van de bussen minder hinderlijk was. De rechter foto is weer
zwart-wit maar dateert van 5 jaar later, namelijk 1957 en alles doet nog steeds
in niets denken aan de huidige situatie.
Hieronder 2 foto's die op het oog redelijk identiek zijn. Toch zit
er 13 jaar tussen. Links nogmaals 1957 vanuit een andere hoek dan de
foto hierboven en rechts zien we een foto uit 1970. Alle foto's
gemaakt richting stationsgebouw. Dat het achter de fotograaf een
heel ander beeld geeft, laat de laatste foto zien. Een groot aantal
perrons met voor 1971 behoorlijk moderne bussen op het
streekbusstation.
Ik zet er opzettelijk geen foto bij van nu want dat is zo'n grote
overgang die ik uit nostalgische overwegingen maar niet aandurf.
Hierbij een foto die ik van Rob S.
toegestuurd kreeg:
"Van station Utrecht CS heb ik in mijn verzameling een
foto, gemaakt door mijn vader tussen 1930 en 1935, van het stationsemplacement
aan de treinzijde. Op de voorgrond een trein die vertrekt richting Zwolle. Links
daarvan is het Buurtstation en daarboven zie je kantoren van de NS (HGB l ) met
de markante toren."
Ingezonden bericht:
Miga schrijft mij:
"In de busbrieven lees ik vaak over de
herkomst van bepaalde bussen. Misschien is het mogelijk om de herkomst
van de bus, waarvan een foto in de bijlage, te bepalen?
De foto is afkomstig van linkedin en er is een discussie gaande over
waar de nu Cubaanse bus zijn roots heeft. Er wordt gegokt op de FRAM of
de GADO, beiden met een lijn naar Holwerd. Maar aangezien er in Cuba
makkelijk dingen kunnen worden verwisseld (zoals filmrollen, althans dat
heb ik wel eens gehoord/gelezen) kan het ook een heel ander bedrijf
zijn."
Wie kan Miga helpen???? Hierbij
de foto.
Arthur schrijft:
"Lijn 103 zou kunnen duiden op de 163 van
de GADO/FRAM, die had lijnnummer 50 en volgens mij 52. De FRAM had in
die tijd geen lijnen met drie nummers. Na de Veonn tijd werd lijn 80
omgezet in lijn 100. Misschien kom je hier mee verder?"
Reactie van Miga: "Bedankt voor
het plaatsen van het item in de busbrief. Ook op linkedin wordt er druk
over gespecialiseerd en daar gaat men er al van uit dat het een
ex-FRAM-bus is.
Het antwoord van Arthur is nog niet helemaal wat ik zoek, ik ben immers
geïnteresseerd in het wagennummer (waaruit dus de oorspronkelijke
maatschappij is te herleiden), alhoewel ik wel denk dat in elk geval de
filmrol op een GADO-verleden leunt, als ik zo het lettertype en het
-corps bekijk.Lijn 50 is een lijn die in 1990 is ontstaan uit lijn 51 en
die rijdt van Leeuwarden naar Lauwersoog via Dokkum. Lauwersoog is ook
een steigerplaats, maar dus niet Holwerd. Lijn 52 was/is een interlokale
lijn van Dokkum naar o.m. Paesens en v.v. Lijn 163 is in 2009 dacht ik
ontstaan uit de voormalige lijn 134 die op zijn beurt ergens in 2001
weer een vervolg is op lijn 34. In het GADO-tijdperk bestond er dus nog
geen lijn 163, want in die jaren was het al Arriva.
De info over de lijnnummers 80 en 100 zijn leuke weetjes, maar dit
betreft hier een lijn tussen Heerenveen en Groningen via Drachten en
heeft dus niets met Holwerd Ameland te maken. Lijn 80 werd overigens al
in 1990, toen de FRAM nog volop aan de bak was, omgevormd tot lijn 100
en niet pas nadat de VEONN (in 1999) was opgeheven. Dat dus even heel
erg terzijde, nu weer on topic: Ik hoop dat er iemand is die....??? Ik
wacht het rustig af..."