07 september 2015

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
 
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen

          
 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - Olaf Horn - Bakkerarchief - 2e leven - Pascal - Abri's/Haltes - Sloop - Cuba - Reclame - Arthur
Uitsmijters: Sloop vestiging Haarlem - Delft-Antwerpen - Womy
Busbioscoop: Aeromobiel
Busbabbel: Post bestellen
 

             
Van het een komt vaak het ander zoals iedereen weet en meemaakt. Dat gaat ook op voor de start van deze brief. Ik kreeg de leesplank oude stijl te zien vergeleken met het leesplankje nieuwe stijl met digitale verklaringen bij elke letter. Het oude plankje leende zich voor een kleine bewerking en daar staat dus nu de aankondiging in voor busbrief 132. Niet lang daarna surf ik tegen het 3e plaatje op. Leuk dacht ik, een Oosters alfabet erbij, dat maakt het een leuk trio. Maar misschien zit ik er helemaal naast en staat er in de tekens wel een recept of een schuine mop. Ik weet het niet maar mogelijk leest iemand met kennis van zaken ook deze brief en krijg ik de vertaling nog eens aangeleverd.

Al met al zit ik in de startblokken om deze brief te gaan vullen. Materiaal genoeg, dus dat wordt weer keuzes maken. Hopelijk kies ik zodanig dat er een leesbaar geheel ontstaat. Beoordelen jullie dat zelf maar.


      
Goud van Oud:
We zijn al heel lang gewend aan het wijzigen van de bestemming d.m.v. een draaibare filmkast. Geruime tijd ging dat met een filmrol die met een slingertje omhoog of omlaag gedraaid kon worden. Tegenwoordig gaat het allemaal digitaal en is de afstand tot wat gewoon was in de tijd van deze foto, nog een stuk groter. De route stond gewoon op de zijkant aangegeven dus dat betekent vast materiaal op vaste trajecten. In dit geval gaat het om een stuk van Rotterdam aan de kant van Hillegersberg en daar reed de TOD (Terbregsche Omnibus Dienst), een bedrijf dat toen al aan de Kleiweg zat waar nu nog steeds de RET 'woont' maar de TOD zat niet op dezelfde locatie als de RET maar op de Kleiweg vlakbij de Straatweg. De TOD reed de lijnen Rotterdam-Terbregge en Schiebroek en werd in 1933 overgenomen door de NAD (Noorder Autobus Dienst) die zelf weer overgenomen werd door de RET rond 1939.
De bus op deze foto reed rond, rond 1926.

Een bus met een opvallende constructie staat op deze foto, de gyrobus. Geen giro uit de tijd van de Postbank en ook geen Grieks gerecht maar een bus met een vliegwielaandrijving. Enige gelijkenis met een trolleybus is zichtbaar maar terwijl een trolleybus een bovenleiding nodig heeft, gebruikte deze bus de stangen slechts op een aantal vaste plaatsen in de route om een elektromotor aan te drijven. De stangen gaan omhoog bij een halte en de paal die daar staat voorziet de bus van stroom waarna hij weer verder kan. Een beetje Grieks is het wel want gyros is een grieks woord en betekent 'schijf' en dat sloeg op het vliegwiel. Een elektrische bus dus (1950-1959, 20 à 40 stuks geproduceerd) en de voorloper van de bussen waar wij in deze eeuw mee te maken gaan krijgen of al hebben. Deze gyrosformule hield geen stand want te vaak stond de bus vroegtijdig stil wegens gebrek aan energie. Hopelijk gaat dat tegenwoordig beter lukken.


     
Olaf Horn:
Onze verslaggever/fotograaf Olaf stuurde deze foto rond. Hij laat zijn werk achter zich en kan zich volledig op zijn hobby gaan richten. Dus mogelijk is hij nog vaker te vinden in de buurt van bussen, op oorlogspad en fotojacht. Hierbij mijn gelukwensen, hopelijk kan hij nog vele jaren genieten van zijn pensioen.

Op de eerste foto is de 8780 te zien op 20 juli 2013 op Leiden station waar Arriva de dienst uit ging maken met Citea's van VDL/Berkhof. Olaf stuurde deze foto maar ik wilde deze 8780 toch ook op een meer aangename manier afgebeeld laten zien. Dat is gelukt met een foto van Leo op 30 maart 2013 bij Boskoop gemaakt. Als derde foto tref je ook een 8780 aan maar dan een ouder model uit de ZWN tijd. Deze Daf/MB200 den Oudsten is oorspronkelijk gestart bij Westnederland in 1981. Met mistlampen aan op deze foto denk ik al gauw dat die vuile flanken verklaarbaar zijn door een gereden dienst op een mistige dag......


     
Het Bakkerarchief:
De 2742, een semi-tour Leyland uit 1977, reed 10 jaar lang voor de VAGU in Oudewater onder nummer 76. Toen de VAGU eenmaal overgenomen was door Westnederland, werd het nummer gewijzigd in 2742. De karakteristieke VAGU-grijsblauwe onderzijde bleef. Deze bus is bewaard gebleven en in 1992 terecht gekomen bij het Haags Bus Museum. Zie ook hier voor VAGU info.

Een andere Leyland uit de verzameling van Piet is deze 7519 van de ZO (ZuidOoster Autobusdiensten). Het bord achter de voorruit geeft aan dat dit een leswagen betreft en ook de dubbele spiegel maakt dat duidelijk. Het is eveneens een semi-tourwagen en omdat de bus slechts beschikt over één voordeur lijkt het mij dan ook niet echt plezierig om er een lijndienst mee te rijden. De opvallende opbouw is van Verheul en de bus dateert van 1965. In 1981 is de bus onder de hamer gekomen en in dit geval niet om te verkopen per opbod maar werd het de sloophamer.

       


     
2e leven:
Van GertJan kreeg ik de volgende foto gestuurd: Op 1 februari 2014 heb ik deze bus, nog in zijn originele RET kleuren in Aalsmeer, gefotografeerd. Leuk detail is dat alle opschriften verwijderd waren met uitzondering van het wagennummer rechts achter aan de bovenkant.

GertJan schrijft: Op 2 augustus 2015 heb ik dezelfde bus opnieuw gefotografeerd. Hij was toen in de kleuren van een rijschool. Het leuke is dat het wagenparknummer behouden is gebleven in de nieuwe beschildering. De bus is eind 2014 omgeschilderd.

Nogmaals GertJan: Ik heb nog wat verder gezocht en zag op de facebookpagina van Verkeersschool van der Laan een melding staan dat op 30 september 2014 de bus werd omgeschilderd.
En op 7 februari 2015 heeft hij blijkbaar bij een evenement van de stichting Romeo twee ex collega RET bussen ontmoet. Kijk op Facebook


     
Oefenbussen ME opleidingen:

In deze brief meerdere bijdragen van lezers en vaste fotoleveranciers. Op deze plek maak ik ruimte voor Pascal die mij attendeerde op het oefenterrein voor de ME waar ook rampen met bussen geoefend worden. Bij deze een aantal foto's van deze bussen  in gebruik bij die ME opleidingen.
Pascal schrijft: Deze foto's heb ik afgelopen week genomen dus zijn ze vers van de pers. (en auteursrechten vrij....red.)
Zover ik heb kunnen nagaan komen alle bussen via een sloopbedrijf. Op deze manier wordt de sloop dus even uitgesteld. Van de bussen, met uitzondering van diegene die opgeblazen worden, zijn de motoren verwijderd.

Via de volgende link staat een foto van een Daf MB200 (vies bruin) recent gespot. Het is een bus van de GSM geweest, de 1455.

        

De 962 staat er al behoorlijk gehavend bij terwijl je hieronder aan de 983 kan zien hoe de bussen uit deze serie er nieuw uitgezien hebben. Nieuw uit de fabriek kwamen deze Volvo B10 bussen in 1986.

        

Ook een link naar een video waarin een bus (3 jaar geleden) op hetzelfde terrein is opgeblazen. De bus is pas laat in het filmpje zichtbaar, bij circa 1 minuut 34.
Busliefhebbers zullen de aanblik natuurlijk niet zo leuk vinden.

Oefenbus SB220 962 is zelfs terug te vinden op Google Maps. Hierop kun je ook de oefentreinen zien staan bij een fictief treinstation. Locatie is de Politie Academie te Hoogerheide.

                 


       

Abri's en Haltes:
Deze betonnen abri is voorzien van een fleurig tafereel. Veel beschutting gaven die bouwsels niet maar met een non in de buurt, kun je altijd nog een schietgebedje doen om het weer te beïnvloeden. Deze abri is/was te vinden in Wijtgaard. Dat is een dorp in de Friese gemeente Leeuwarden met ongeveer 630 inwoners. Gelegen op acht kilometer ten zuiden van de stad Leeuwarden.

Een aardige vormgeving is te vinden op dit haltebord. Een bus, een stekker en een hartvorm. Zonder veel uitleg is het snel duidelijk. De 220XPRESS rijdt op stroom. In zekere zin dus de opvolger van de Gyrobus eerder in deze brief. Ik kan hier alle info wel plaatsen die ik bij Wikipedia vond maar handiger is het waarschijnlijk om de link zelf te plaatsen. Bekijk hier de pagina.

           


     
Sloop:
Een troosteloze Volvo. Volgens het bijschrift ooit rijdend met wagenparknummer 8607 maar ik twijfel aan de juistheid van het nummer. Ik kan nergens vinden dat er een Volvo met nummer 8607 heeft bestaan. Wel een DAF MB200 van de VAD uit 1980 en dat is de bus op deze foto zeker niet. Is iemand op de hoogte waar de fout zit (een Volvo kenner?), dan hoor ik het graag want dan voorzie ik deze bus van het juiste nummer.

Marcel schreef mij:
"Kan het een oude bus van Tensen uit Soest zijn. Deze zijn later overgenomen door de VAD. Ze hadden 3300 nummers."

Dick van der Goot schreef:
"Aangenomen dat het inderdaad een Volvo was (je weet maar nooit …… het zou ook nog een DAF kunnen zijn, want er werden wel eens vreemde „grappen” uitgehaald met het verwisselen van merknamen), dan kan deze alleen maar door BBA of Tensen zijn aangeschaft. Er zijn nog wel een paar andere bedrijven geweest (in elk geval Schutte te Zwolle) die dit bustype hebben gehad, maar die zijn nooit in de streekgele kleur overgespoten. De Tensen-bussen van dit type (3 stuks: (330)6, (330)8 en (330)9) werden na overname door de VAD vergeeld.
Als ik een vergelijking maak met foto’s van de in aanmerking komende Volvo/ZABO-bussen, kom ik tot de conclusie dat we hier te maken moeten hebben met een van de hogere nummers uit de BBA-reeks 443 t/m 460. Deze bussen werden in 1967 in dienst genomen. De andere BBA- en Tensen-bussen waarvan ik foto’s tot mijn beschikking heb, vertonen toch bepaalde afwijkingen wat betreft de filmkast en vooral de plaatsing van de lampen. Hierbij een paar foto’s van vroegere BBA-bussen die volgens mij het meest leken op de door jou gevonden sloopbus.(zie onder de sloopfoto) Die foto’s heb ik ooit van de website „OV in Boskoop” geplukt en waren daar waarschijnlijk geplaatst door Gerrit Gunnink. Dus (waarschijnlijk) toch een bus van het bedrijf dat je kunt beschouwen als de grote voorloper van VEOLIA in Nederland, BBA!
Zou dat nummer 8607 onderdeel van het kenteken kunnen zijn geweest? Ik heb het niet kunnen terugvinden op Internet. Ik kwam op dat idee omdat de genoemde bus 9 van Tensen als kenteken „DJ-86-08” had. Maar dat zal toeval zijn; de Tensen 9 werd niet gelijktijdig met een van de bewuste BBA-Volvo's geleverd, maar zo’n vier jaar later (bij de BBA werden in die tijd DAF/ZABO’s van dit type aangeschaft …).
Ik ben trouwens benieuwd hoe lang geleden deze (volgens mij dus) ex-BBA-bus in die toestand werd aangetroffen, maar dat heb je misschien niet kunnen achterhalen. Deze wagens reden vooral in het oostelijk deel van Noord-Brabant, met name vanuit Veghel en ik herinner mij dat ze supersnel en superstil reden. Dit laatste geheel in tegenstelling tot de iets oudere Volvo/Verheul- en Volvo/ZABO-bussen van halverwege de zestiger jaren bij de BBA, die als pure vrachtwagens klonken en van mijn broer de bijnaam „Brulllers” kregen. Maar ook dat had zijn charmes (hiervan is bus 432 als museumbus bij SVA Noord-Brabant bewaard gebleven).
Tot zover mijn associaties bij de foto."

Van R. kwam het volgende antwoord: "De bus op de foto is de ex 31 van de ALAD (Altena's Locale Autodiensten N.V.). Deze foto is niet zo heel ver van het eindpunt lijn 1 Tanthof Delft genomen.Deze bus heeft namelijk gestaan bij de ''beroemde Polen boerderij'' van de heer Cor Moerman aan Abtswoude 52, toen Delft nu Schipluiden.
Het kale chassis heeft bestaan tot aan de grote brand bij Schaften trucks aan de Polderweg in Schiedam van 1 of 2 jaar geleden."

ALAD reed sinds de jaren veertig lijnen vanaf Sleeuwijk, later vanaf Gorinchem. In 1942 overname van Elskant en Onderneming en in 1979 overgenomen door de BBA. (red.)

 
Ook Erik Kanters reageerde met een toelichting: "Helaas moet ik een aantal zaken hierboven nadrukkelijk tegenspreken. De bus betreft absoluut niet de ex ALAD 31. De ALAD heeft nooit ZABO bussen gehad. Het is écht een voormalige BBA bus en wel de ex BBA 662, 669, 673 of 674. Deze bussen waren van het chassistype VOLVO B655 en deze 4 zijn de laatste 4 geweest waar het chassis van de bouwjaren 1957 t/m 1960 in 1970 een tweede carrosserie van ZABO hebben gekregen. Iets eerder hebben ook de 661, 664, 666, 667 en 668 een nieuwe carrosserie gehad, maar volgens mij hadden zeker de eerste 3 de koplampen geheel binnen de spatborden en hadden die bussen geen "stadslichten" boven de koplampen zoals de 401 t/m 410 (op B755-chassis) en de 443 t/m 448 (op B58-chassis) dat hadden. Bij de "uitpuilende" koplampen was ook één doorlopende ruit in de voordeuren kenmerkend. Op basis van het langere motorluik aan de rechterzijkant maak ik op dat het ook geen bus uit de serie 449 t/m 460 (op VOLVO B58-chassis) kan zijn, maar dat het om de ex BBA 662, 669, 673 of 674 moet gaan. Ook het klepje boven de VOLVO-letters hadden de ex BBA 449 t/m 460 niet. Dat zat wel bij de ex BBA 662, 669, 673 (zie foto) en 674.
Bijgaand een foto van de BBA 673 toen de bus in 1976 op punt van verkoop stond bij de BBA in Breda."

Na zoveel reacties op 1 foto, waar ik trouwens heel blij mee ben, wil ik het hierbij laten, ik denk dat het duidelijk is waar we in dit geval mee te maken hebben. Dank aan alle meedenkers.(red.)


   
Nederland in Cuba:
En wat te denken van deze wagen......
Hugo Richter maakte de foto in 2013 in Matanzas op Cuba. Deze bus reed in Nederland voor Connexxion met nummer 9633. Ten doop gehouden in 1984 voor de NZH met kenteken BJ-16-DZ. In mei 1994 overgenomen door Westnederland en in november van datzelfde jaar werd dat ZWN. Het is natuurlijk een Daf MB200 van den Oudsten maar de staat van onderhoud, zichtbaar op deze foto, baart mij grote zorgen. Nog een paar meter en het lijkt of de bus doormidden zal breken. De uitstapdeur gaat volgens mij de strijd verliezen gezien de 'lichte' verzakking. Ach, APK is daar onbekend dus zolang het rijdt, klaagt er niemand.

Meestal staan hier foto's van bussen van buitenaf geportretteerd. Leuk om ook de chauffeurscabine in het zonnetje te zetten. Dat zonnetje zit wel goed op Cuba zoals te zien is aan de schaduwen. We zien hier opnieuw een ex-NZH voertuig MB200 den Oudsten, de 6620 uit 1985 met kenteken BL-15-JS. De bus heeft vanaf 1991 dienst gedaan bij NZH Travel met nummer 620.


      
Reclame:

Een behoorlijk afwijkende reclame op een bus in Canada. Daar is in 2011 een campagne geweest om aandacht voor kanker te vragen. Tja, ik heb het niet verzonnen zoals je kunt zien. Met je achterwerk op een kopieermachine gaan zitten en de afdruk naar iemand versturen, blijkt o.a. de bedoeling te zijn geweest. Het reclamebureau ging het om aandacht te doen en dat is zeker gelukt maar of de combinatie nou zo smaakvol is, laat ik aan ieder persoonlijk over. Het levert in ieder geval een bijzonder plaatje op in deze busbriefrubriek.

Met 3d-achtige reclame op bussen en vrachtwagens hebben we de laatste jaren al veel variaties gezien. In een aantal eerdere busbrieven heb ik veel vormen laten zien maar deze zat er nog niet bij. Zolang verkeersdeelnemers zien dat het nep is, geen probleem maar als mensen dit op een verkeerd moment zien, kan het zo zijn dat bepaalde bestuurders een schrikreactie vertonen met alle gevolgen van dien.


       

Ingezonden door Arthur J.

De eerste foto deze keer is het bus/treinstation van vermoedelijk Meppel. Het kenteken is niet meer te achterhalen maar vanwege het getal 10 dat naast de naam Meppel te zien is, ben ik vermoedelijk de juiste wagen op het spoor gekomen. Het zou de 2157 kunnen zijn die bij de DABO-EBS begonnen is en die later na de fusie in 1963, terecht kwam bij de DVM als wagen 10 en later nog verbouwd is tot semi-toerwagen. (DABO - N.V. Drentsche Autobusonderneming) (EDS - N.V. Eerste Drentsche Stoomtramweg Maatschappij).
Nogmaals wil ik benadrukken dat ik deze reconstructie met beperkte middelen heb gemaakt dus als iemand aanvullingen heeft, graag.

Wijnand schreef mij het volgende:
"10 is het wagennummer en deze bussen bezaten geen 4 cijferig 'Centraal nummer'.
Het kenteken is SB 39-20
Carrosserie: Den Oudsten - Woerden
Carrosserienummer: 3436
Chassis: Scania Vabis B-7159
Chassisnummer: 170660
Bouwjaar: 1956
In dienst bij DVM: 09-11-1964
43 zitplaatsen - 26 staanplaatsen
Afvoer 30-03-1976 naar bedrijf Van Leggelo

Deze bus was onderdeel van een serie van 10 met de carrosserienummers 3433-3442
Volgorde van levering: 4,6,1,10,2,8,5,7,9,3

Ze lijken dus een 'tweede leven' te zijn begonnen bij de DVM gezien het feit dat ze al in 1956 werden gebouwd. Waar ze eerder hebben gereden is mij onbekend."


Arthur stuurde mij de volgende herinnering:
"In 1956 werden deze bussen geleverd aan de DABO-EDS. Rond 1962 kocht de DABO-EDS Leyland Van Hool semitoer bussen 167-172. De Scania bussen kregen een nieuwe opbouw van Den Oudsten. De opvolger van DABO-EDS liet de bussen van een nieuwe opbouw voorzien. De 172 ging bij de brand in de stalling Coevorden verloren in 1976. De DVM reed lang door met deze bussen. Toen ik eens naar het toilet moest in de stalling Assen, liep er een nieuwe chauffeur te vloeken. Ik vroeg wat er aan de hand was. Hij antwoordde: "De hoofdschakelaar is er niet". De Leyland was toen 15 jaar oud. Ik liep naar de nooddeur en ik zei: "Bedoel je dat ding?". De man keek mij verbaasd aan en hij vroeg natuurlijk waarom de knop daar zat. Ik had geen idee, het was nou eenmaal zo. Bij de huidige Citaro bussen zit de hoofdschakelaar ook achter een luik achter de uitstapdeur. Veel bussen uit de 1600 Leyland serie gingen nog mee over naar de VEONN in 1996, toen toch al zestien jaar oude bussen. Gelukkig zijn de 1671 en de 1698 er nog steeds."

Arthur schreef mij: ik vond onderstaande foto op tresoar, het is een Chausson van de ZWH (N.V. Autobedrijf De Zuidwesthoek) te zien op weg met een reisgezelschap genaamd 'De Laatste Stuiver' (!). Leuk om te weten maar waar vond Arthur deze foto??? Op tresoar??....even googelen en daar was het antwoord: Tresoar is een Fries woord dat 'schat' betekent. Op Wikipedia vond ik de volgende uitleg. Tresoar beheert een grote wetenschappelijke bibliotheek, een collectie archieven van en over Friesland en een grote verzameling documentatie en objecten over de Friese literatuur.Tresoar is één van de bibliotheken met een wetenschappelijke steunfunctie.
Zo leer ik steeds weer iets nieuws. Arthur schrijft verder: Wist je trouwens dat de ZWH een hele serie Van Hool Fiat bussen heeft gehad. De meeste bussen bij dit bedrijf reden zowel op de lijn als de tour.

Wat ik zo snel weet over de ZWH is dat het bedrijf voor de oorlog is ontstaan uit een fusie van diverse busbedrijven in die (ZuidWest)hoek van Friesland. Een van zonen van de firmanten ging werken bij Leonard Lang, de FIAT importeur in Nederland. Van Hool leverde in die jaren bussen integraal gebouwd met FIAT onderdelen zoals motoren en assen.
Wat betreft de foto van de DVM 10, dit is inderdaad station Meppel. Het staat er nog steeds. Wat ik van de bus weet is, dat hij is geleverd ergens tussen 1956 en 1957 onder de nummers 200-209 het waren Scania-Vabis chassis met een opbouw van de firma Hoogeveen. In 1964 kregen de bussen een nieuwe carrosserie van Den Oudsten. Het verhaal van ZWH Van Hool is mij ooit eens verteld door een oud chauffeur van dit bedrijf en er heeft ooit een verhaal gestaan in een nieuwsbericht van het toen nog Noordelijk Bus Museum. De geschiedenis van de DVM 10 heb ik uit het boek van A.E. van Bergen en H. Zandbergen getiteld "Van stoomtram tot DVM". uitgeverij de Bataafsche leeuw, bladzijde 237.


      
Uitsmijter(s):
 
Vele collega's zullen bij de aanblik van deze foto even moeten slikken. Gewoon een slooppand zou je zeggen maar dat doet dit gebouw te kort. We zien hier namelijk een icoon van het OV in Noord-Holland. Het hoofdkantoor van de NZH in Haarlem aan de Leidsevaart. Hier is een blik te werpen op het terrein. De geschiedenis is hier terug te vinden en op die pagina staat onder het jaartal 2011 en positief bericht over de toekomst van dit terrein.
Hoe dan ook, overal gaan historische plekken plat en dat maakt altijd weemoedig. Meer dan een eeuw hebben vele mensen hier hun basis gehad en die mensen moeten het vanaf nu met de foto's doen.

               

Collega Walter stuurde mij zijn visie op de vooruitgang. Het zou vies tegenvallen om met deze wagens in deze tijd genoeg reizigers te trekken. Genoeg hobbyisten zouden uiteraard een reisje willen komen maken maar of de met luxe verwende passagier een vaste klant zou worden, lijkt mij niet aannemelijk. In wagen 431 heeft Walter de chauffeur voor piloot aangezien en wagen 432 moet je zelf besturen. Mag ik alvast inschrijven? Dan rijd ik wel binnendoor naar Antwerpen in plaats van via de rijkswegen om zoveel mogelijk te genieten van deze fraaie bussen......en de omgeving.

           

Gewoon een artistieke foto als 3e uitsmijter. De locatie is het bedrijf Womy, handelaar in 2e hands bussen.


     
Busbios(coop) film(pje):
AeroMobil 3.0 kijken? Wat kijken? Klik op de bioscoopzaal en de toekomst komt je kamer binnen. Science fiction bestaat niet meer. Oudere lezers kennen vast nog The Jetsons, een tekenfilmserie met vliegende auto's. Via deze film leer je dat de toekomst dichterbij is dan je denkt.

              


           
BusBabbel:
Soms lees je berichten waarvan je niet zeker weet of het nep is of serieus. Ik kijk dan eerst op de kalender om zeker te weten dat het geen 1 April is. Het bericht dat het online bedrijf Amazon overweegt om pakketjes via het OV te versturen zorgde dat ik gelijk een onderwerp voor deze busbabbel heb. Ik stel me daar namelijk iets bij voor dat mijn lachspieren activeert maar zo'n gerenommeerd bedrijf zal vast geen onzin lanceren. Toch zie ik het al voor me: 's morgens vroeg gaan de chauffeurs eerst langs de sorteerafdeling waar ze dan een vrachtje pakketten in ontvangst nemen. Dat deponeren ze dan ergens in de bus en dan zal er onderweg wel iemand staan die dan tekent voor ontvangst en naar huis gaat met zijn of haar pakket. Het moet toch niet gekker worden!! Toch overweegt men iets dergelijks. Lees dat maar in de link onderaan deze busbabbel.......
Ik ben niet echt een persoon die oude gewoontes en vertrouwde zaken kan loslaten maar ik verbaas me er al jaren over dat postbezorging nog vrijwel op dezelfde manier geschiedt als tientallen jaren geleden. De boel is anders georganiseerd en uiteraard meer geautomatiseerd maar verder komt er nog steeds iemand aan de deur die dan iets door de gleuf schuift of aanbelt en het afgeeft. Ooit kwam alles aan de deur: de melkboer, de bakker, de groenteman, de olieman, de lorrenboer, de schillenman en ga zo nog maar even door. Al deze beroepen zijn verdwenen en we gaan nu met z'n allen naar de supermarkt en halen zelf alles in tassen en karretjes. Gezellig boodschappen halen en daarna sjouwen we alles naar huis. Daar hoor je niemand meer over klagen, het is normaal geworden. Van al die beroepen komt alleen de postbode nog steeds langs. Vreemd toch? Ik gun natuurlijk alle postbodes hun werk maar het gaat mij nu even om de redenering. Waarom geen wijkgebouwtje waar alles samen onder 1 dak zit. De geldautomaat en de andere zaken die nu door bladenwinkels worden afgehandeld, kunnen dan weer het ouderwetse loketwerk overlaten aan het Postbedrijf en dus ook de brieven en pakketjes. Ik kan tegenwoordig bijna 24 uur per dag brood halen of een krat bier maar de postbezorging krimpt steeds verder in en bij mij nog maar 4 keer per week. Laat mij lekker zelf kiezen wanneer ik de boel op kom halen. De pakketpost groeit en groeit door de online aankopen en de bezorger staat steeds maar aan te bellen bij mensen die overdag werken en uiteindelijk alsnog later in de week de boel zelf op gaan halen. Zeer inefficiënt is mijn conclusie.
En dan nu weer dat onzinnige idee om het OV er in te betrekken. Straks rijdt de bus rond als een moderne versie van de SRV wagen. De bezettingsgraad van het OV is op uitzonderingen na, lang niet meer wat is het is geweest dus al die ritten met slechts een handjevol passagiers kunnen dan weer rendabel worden. Ik denk dat mijn collega's wel warm zullen lopen voor dit toekomstbeeld. Nu nog een app die aangeeft in welke bus jouw pakket ligt en je kan bij de halte gaan staan om het op te halen. Wel jammer als er een bus uitvalt of dat er teveel bladeren op het spoor liggen. Ik ben in ieder geval al erg modern, ik gooi de busbrief door de digitale gleuf en iedereen kan hem ophalen wanneer men wil.

Lees over dit onderwerp hier en hier


       
Surftips en Apptips:

Met de vele smartphones om ons heen, leek het mij aardig om iets te doen aan apptips. Vele busbrieven terug had ik software tips in de rubriek 'SlimvanWim'. Vanaf nu dus een paar tips op het gebied van apps. Waarbij ik aanteken dat ik als uitgangspunt de Google Android apps neem maar als ik voor andere systemen iets tegenkom, vermeld ik dat natuurlijk ook. Voor alle zekerheid: app is een afkorting van het woord application, in het Nederlands applicatie, en betekent in het algemeen toepassing. Tegenwoordig is het woord app gelijk aan een programma op je smartphone.

Om te beginnen een navigatie app. Met Waze kun je een routeplanner maken van je mobieltje. Daar zijn er velen van maar deze heeft een paar extra's die ik opvallend vind. De stem vermeldt b.v. in de meeste gevallen precies wat je op de ANWB borden tegenkomt waardoor verwarring over de aanduidingen nauwelijks voorkomt. Wat je ziet is wat je hoort. Ook kun je de animatie aanpassen en het voertuig wijzigen van kleur en zelfs kun je er een bus van maken. En ook files, flitsers, wegwerkzaamheden, voertuigen op de vluchtstrook enz. enz. Je kunt je ook aanmelden bij een gebruikersgroep zodat je onderweg op je scherm ziet of er een andere Waze gebruiker in de buurt is en daar kun je dan contact mee maken. Hoeft niet maar kan.
 

Klik op:     


      

Hendrik komt bij zijn psychiater en zegt "Ik heb een probleem, dokter. Iedere keer als ik naar bed ga, denk ik dat er iemand onder zit. Ik ben zo bang..... ik denk dat ik gek word".
De psychiater stelt nog enkele bijkomende vragen en besluit dan.... " Kom een jaar lang, drie maal per week in behandeling bij mij, en dan zullen we er wel in slagen om die angsten te bedwingen."
"Hoeveel rekent u?"
"50 Euro per bezoek.", antwoordt de psychiater.
"Ik zal erover denken", zegt Hendrik!
Zes maanden later treft de psychiater Hendrik toevallig op straat en vraagt hem: "Waarom ben je nooit meer langs gekomen voor behandeling van je angsten?"
"Nou, 50 Euro per bezoek, drie maal per week en dat een jaar lang is een hele hoop geld voor een arme sloeber als ik. Onze cafébaas van op den hoek genas me voor 10 Euro"!
"Echt ????? En hoe, als ik vragen mag.
"Hij zei me dat ik de poten van onder mijn bed moest zagen. Er kan nu niemand meer onder!!!"

Er zit een man aan de bar.
Komt er een bloedmooie meid naast hem zitten.
Zegt die man: "Jij lijkt sprekend op mijn tweede vrouw!"
"Hoe vaak bent u dan getrouwd?" vraagt de jongedame.
Antwoordt de man: "Eén keer!"

Drie oudjes zien mekaar terug na lange jaren.
“Wat doe jij sinds je met pensioen bent?”
De eerste zegt : “Ik fotografeer.”
De tweede zegt : “Ik tuinier.”
De derde zegt : “Ik doe opsporingswerk...”
Ah! En in wat?
“Iedere dag zoek ik mijn bril, mijn wandelstok, mijn valse tanden, mijn sleutels....”


 


   
Tot slot:
Verbaasd merk ik dat ik alweer aan het slotwoord toe ben. En ik had nog zoveel meer om met jullie te delen. Een andere keer ga ik wel verder. Voorlopig is brief 132 klaar waarmee ik hopelijk weer een bijdrage heb geleverd aan de geschiedschrijving van het bus OV. De vakanties zijn voor de meesten van ons voorbij, we pikken de draad weer op en over een aantal weken zet ik busbrief 133 in de steigers. Tot dan.

Hartelijke groeten,

      

       
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
 

Wijsheden:
      

WISKUNDIGE BENADERING VAN GELUK:
Om gelukkig te zijn met een man, moet je hem heel veel begrip schenken en een beetje liefde.
Om gelukkig te zijn met een vrouw, moet je haar veel liefde schenken en niet proberen haar te begrijpen.

Pas als je een mug ziet neerstrijken op je teelballen, besef je dat je sommige problemen beter kunt oplossen zonder geweld.

Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen.

terug naar de