Nederland in Cuba:
En wat te denken van
deze wagen......
Hugo Richter maakte de foto in 2013 in Matanzas op Cuba. Deze bus reed in
Nederland voor Connexxion met nummer 9633. Ten doop gehouden in 1984 voor de NZH
met kenteken BJ-16-DZ. In mei 1994 overgenomen door Westnederland en in november
van datzelfde jaar werd dat ZWN. Het is natuurlijk een Daf MB200 van den Oudsten maar
de staat van onderhoud, zichtbaar op deze foto, baart mij grote zorgen. Nog een
paar meter en het lijkt of de bus doormidden zal breken. De uitstapdeur gaat
volgens mij de strijd verliezen gezien de 'lichte' verzakking. Ach, APK is daar
onbekend dus zolang het rijdt, klaagt er niemand.
Meestal
staan hier foto's van bussen van buitenaf geportretteerd. Leuk om ook de
chauffeurscabine in het zonnetje te zetten. Dat zonnetje zit wel goed op
Cuba zoals te zien is aan de schaduwen. We zien hier opnieuw een ex-NZH
voertuig MB200 den Oudsten, de 6620 uit 1985 met kenteken BL-15-JS. De bus heeft
vanaf 1991 dienst gedaan bij NZH Travel met nummer 620.
Reclame:
Een behoorlijk afwijkende reclame op een bus in Canada. Daar is
in 2011 een campagne geweest om aandacht voor kanker te vragen. Tja, ik heb het
niet verzonnen zoals je kunt zien. Met je achterwerk op een kopieermachine gaan
zitten en de afdruk naar iemand versturen, blijkt o.a. de bedoeling te zijn
geweest. Het reclamebureau ging het om aandacht te doen en dat is zeker gelukt maar of de
combinatie nou zo smaakvol is, laat ik aan ieder persoonlijk over. Het levert in
ieder geval een bijzonder plaatje op in deze busbriefrubriek.
Met 3d-achtige reclame op bussen en vrachtwagens hebben we de
laatste jaren al veel variaties gezien. In een aantal eerdere busbrieven heb ik
veel vormen laten zien maar deze zat er nog niet bij. Zolang verkeersdeelnemers
zien dat het nep is, geen probleem maar als mensen dit op een verkeerd moment
zien, kan het zo zijn dat bepaalde bestuurders een schrikreactie vertonen met
alle gevolgen van dien.
Ingezonden door Arthur J.
De eerste foto deze keer is het bus/treinstation
van vermoedelijk Meppel. Het kenteken is niet meer te achterhalen maar vanwege
het getal 10 dat naast de naam Meppel te zien is, ben ik vermoedelijk de juiste
wagen op het spoor gekomen. Het zou de 2157 kunnen zijn die bij de DABO-EBS
begonnen is en die later na de fusie in 1963, terecht kwam bij de DVM als wagen
10 en later nog verbouwd is tot semi-toerwagen. (DABO - N.V. Drentsche
Autobusonderneming) (EDS - N.V. Eerste Drentsche Stoomtramweg Maatschappij).
Nogmaals wil ik benadrukken dat ik deze reconstructie met beperkte middelen heb
gemaakt dus als iemand aanvullingen heeft, graag.
Wijnand schreef mij het volgende:
"10 is het wagennummer en deze bussen bezaten geen 4 cijferig 'Centraal
nummer'.
Het kenteken is SB 39-20
Carrosserie: Den Oudsten - Woerden
Carrosserienummer: 3436
Chassis: Scania Vabis B-7159
Chassisnummer: 170660
Bouwjaar: 1956
In dienst bij DVM: 09-11-1964
43 zitplaatsen - 26 staanplaatsen
Afvoer 30-03-1976 naar bedrijf Van Leggelo
Deze bus was onderdeel van een serie van 10 met de carrosserienummers 3433-3442
Volgorde van levering: 4,6,1,10,2,8,5,7,9,3
Ze lijken dus een 'tweede leven' te zijn begonnen bij de DVM gezien het feit dat
ze al in 1956 werden gebouwd. Waar ze eerder hebben gereden is mij onbekend."
Arthur stuurde mij de volgende herinnering:
"In 1956 werden deze bussen geleverd aan de DABO-EDS. Rond 1962 kocht de
DABO-EDS Leyland Van Hool semitoer bussen 167-172. De Scania bussen kregen een
nieuwe opbouw van Den Oudsten. De opvolger van DABO-EDS liet de bussen van een
nieuwe opbouw voorzien. De 172 ging bij de brand in de stalling Coevorden
verloren in 1976. De DVM reed lang door met deze bussen. Toen ik eens naar het
toilet moest in de stalling Assen, liep er een nieuwe chauffeur te vloeken. Ik
vroeg wat er aan de hand was. Hij antwoordde: "De hoofdschakelaar is er niet".
De Leyland was toen 15 jaar oud. Ik liep naar de nooddeur en ik zei: "Bedoel je
dat ding?". De man keek mij verbaasd aan en hij vroeg natuurlijk waarom de knop
daar zat. Ik had geen idee, het was nou eenmaal zo. Bij de huidige Citaro bussen
zit de hoofdschakelaar ook achter een luik achter de uitstapdeur. Veel bussen
uit de 1600 Leyland serie gingen nog mee over naar de VEONN in 1996, toen toch al
zestien jaar oude bussen. Gelukkig zijn de 1671 en de 1698 er nog steeds."
Arthur schreef mij: ik vond onderstaande foto op tresoar, het is een Chausson van de ZWH
(N.V. Autobedrijf De Zuidwesthoek) te zien op weg
met een reisgezelschap genaamd 'De Laatste Stuiver' (!). Leuk om te weten maar waar
vond Arthur deze foto??? Op tresoar??....even googelen en daar was het antwoord:
Tresoar is een Fries woord dat 'schat' betekent. Op Wikipedia vond ik de
volgende uitleg. Tresoar beheert een grote wetenschappelijke bibliotheek, een
collectie archieven van en over Friesland en een grote verzameling documentatie
en objecten over de Friese literatuur.Tresoar is één van de bibliotheken met een
wetenschappelijke steunfunctie.
Zo leer ik steeds weer iets nieuws. Arthur schrijft verder: Wist je trouwens dat de ZWH
een hele serie Van Hool Fiat bussen heeft gehad. De meeste bussen bij dit
bedrijf reden zowel op de lijn als de tour.
Wat ik zo snel weet over de ZWH is dat het bedrijf voor de oorlog
is ontstaan uit een fusie van diverse busbedrijven in die (ZuidWest)hoek van
Friesland. Een van zonen van de firmanten ging werken bij Leonard Lang, de FIAT
importeur in Nederland. Van Hool leverde in die jaren bussen integraal gebouwd
met FIAT onderdelen zoals motoren en assen.
Wat betreft de foto van de DVM 10, dit is inderdaad station Meppel. Het staat er
nog steeds. Wat ik van de bus weet is, dat hij is geleverd ergens tussen 1956 en
1957 onder de nummers 200-209 het waren Scania-Vabis chassis met een opbouw van
de firma Hoogeveen. In 1964 kregen de bussen een nieuwe carrosserie van Den
Oudsten. Het verhaal van ZWH Van Hool is mij ooit eens verteld door een oud
chauffeur van dit bedrijf en er heeft ooit een verhaal gestaan in een
nieuwsbericht van het toen nog Noordelijk Bus Museum. De geschiedenis van de DVM
10 heb ik uit het boek van A.E. van Bergen en H. Zandbergen getiteld "Van
stoomtram tot DVM". uitgeverij de Bataafsche leeuw, bladzijde 237.