Een vrouw is net een keukenmixer. Je weet pas hoe sterk ze is als je in de puree zit. (Lady Eleanor Roosevelt)
Van Kees kreeg ik de volgende informatie
toegestuurd: De rubriek Goud van Oud heeft altijd mijn
bijzondere belangstelling, aangezien ik mij heel erg in de vroege
geschiedenis van het Nederlandse autobusvervoer verdiept heb. En die in
deze busbrief vond ik helemaal geweldig. Wat een prachtige foto!
De bus op deze foto is van de EGMO, de Eerste 's-Gravelandsche Motor
Omnibusdienst. Het merk is een DAAG uit 1929 (parknummer 1) waarin in
1933 een Kromhout motor werd geplaatst. De carrosserie is van Asjes uit
Alkmaar. De bus heeft het lang uitgehouden. In 1940 wordt de NV EGMO
gekocht door de ATO en de DAAG 1 wordt op 1 januari 1941 doorverkocht
aan de Fa. v.d. Rijdt te Grave (krijgt daar kenteken N-59084) en wordt
later dat jaar in de centrale NS-nummering opgenomen als wagenparknummer
379.
Per 1 juni 1941 wordt de Fa v.d. Rijdt opgenomen in de NV Vitesse. DAAG
379 gaat mee naar Vitesse en wordt door Vitesse in 1943 verkocht. Aan
wie is niet bekend.
Een andere naam die bij veel mensen nog niet tot een vertrouwd onderdeel van het OV is gaan behoren, is BRENG. Onder deze naam kom je bussen tegen in de regio Arnhem-Nijmegen. De achtergrond van BRENG is nogal verwarrend vind ik. Het bedrijf is gekoppeld aan de namen Connexxion, Novio, Hermes en dat zijn alle drie weer namen die als dochters verbonden zijn. De uitstraling van de huisstijl is naar mijn mening fris en fruitig en de brandstof ruikt sterk naar gas. Op de foto zien we 2 Mercedes Citaro's uit 2009, De serie liep van 4455 tot 4523 (4524). In 2010 heeft de 4513 een ongeluk gehad en na het herstel kwam deze bus terug met wagenparknummer 4524. De foto is gemaakt op Nijmegen Station in 2013.
Aanvulling van Niek: Breng is een productnaam, het betekent dat als b.v. Syntus de concessie over een jaar of wat zou gaan rijden, het nog steeds Breng heet maar dan onder de vlag van Syntus. Ook het materiaal moet overgenomen worden als dit nog niet afgeschreven is. Dus qua kapitaalvernietiging is het best wel een mooie constructie.
Van vriend Karel van Schaik kreeg ik de volgende aanvulling: Ik heb vaak in deze bus gereden bij de NZH, het waren supersnelle bussen. Opvallend was verder dat de NZH als enige gekozen had voor hele kleine spiegels op deze bolramers, niet meer dan een scheerspiegel eigenlijk, terwijl alle anderen bedrijven een normaler formaat spiegel hadden laten monteren. Er was in die tijd nog geen Schiphollijn over het spoor dus dat vervoer werd gedaan met deze bussen. Ze reden tussen Amsterdam Soendaplein en Den Haag via Schiphol en langs Wassenaar over de A44 want de A4 bestond nog niet. Een leuk voorval was dat de bus zoals eerder gezegd behoorlijk hard reed en daarom vaak op de linker rijstrook te vinden was. De directeur in die dagen had de beschikking over een dure bedrijfsauto, een Rover, en op zekere dag reed hij toevallig achter de 5003 aan en kon er tot zijn ongenoegen maar niet langs. Bij de halte in Wassenaar lukte dat eindelijk wel en daar sprak hij de chauffeur aan. Die gaf een gevat antwoord door te zeggen dat een Rover dus niet snel genoeg was. De directeur moest wel toegeven omdat de chauffeur een hele bekende bleek te zijn die de bijnaam had 'Zoef Zoef' en dat kwam niet omdat hij een langzame rijstijl had.
Als je op de gele knop onder de foto klikt, start het geluid.
(Afhankelijk van de instellingen van een computer, zal de foto dan in
sommige gevallen niet meer te zien zijn.
Als dat zo is, klik dan met je rechtermuisknop op de gele knop en kies
daar voor 'openen in nieuw tabblad'.
De foto blijft staan maar het geluid gaat via een 2e tabblad.
Ik heb het getest in meerdere browsers en toen werkte het prima dus ik
hoop bij jullie ook.)
Zoals duidelijk te zien is rechts boven de voorruit, hebben we hier te maken met het interieur van de 5003. Deze bus was uit een grote serie die liep van nummer 4651 tot de 5031. Allemaal dezelfde bolramers voor o.a. GADO, ZO, NZH, Naco, NTM, NBM, WSM en Salland. Eén bus uit deze serie viel op en dat was de 4993 want deze bus had volledige luchtvering en dat was in die tijd niet gebruikelijk. Bladveren, bladveren en nog eens bladveren was het devies.
De 2e wagen in een 2e leven is een Leyland/den Oudsten. Het gaat om de ex-Westnederland 2334 die op 13-11-1988 in Amsterdam op de foto stond die hieronder te zien is. De bus is in 1973 van de lopende band gekomen en is op 27 maart 1986 afgevoerd naar het Centraal Autoherstelbedrijf (CAB) te Utrecht. Herstel is in dit geval de juiste benaming want de 2334 kwam daarna terecht bij een bedrijf in Breda. Mogelijk was dat het eerste en tevens laatste adres van het 2e leven want de laatste tenaamstelling is van 24-7-1986 en daarna geen andere eigenaar meer dus nu zoveel jaar later ben ik wel benieuwd of de bus nog bestaat. De kentekenregistratie vermeldt een leeftijd op dit moment van 40,6 jaar dus wie weet waar de 'Razende Reporterbus' nu staat?
Abri's:
Ongetwijfeld niet voor het eerst in beeld bij
de liefhebbers van haltes. In busbrief 42 heb ik van de Teso abri op Texel al eens
eerder een foto van geplaatst maar deze keer uit een andere hoek en van een
andere fotograaf. Thijs stuurde mij na zijn vakantie deze 2 foto's en omdat deze
vorm van abri maar op een enkele plek in Nederland te zien is, hierbij voor het
nageslacht bewaard in deze busbrief. Het is een halte voor, zoals te zien is, de
TESO en dat is de Koninklijke N.V.
Texels Eigen Stoomboot Onderneming. (klik op de link voor meer info)
Er is in ons beroep genoeg te zien op het gebied van menselijke schoonheid, daarover hoor je weinig collega's klagen en zeker in dit seizoen is het straatbeeld geen onaardig gezicht. Helaas komt het omgekeerde ook voor en smeek ik bijna dat bepaalde mensen eerst eens in de spiegel kijken voor ze de deur uitgaan maar goed, laat ik mij richten op de mensen die zichzelf wel goed inschatten. De jongedame op deze foto lijkt een schoonheidsprijs gewonnen te hebben en gekroond te zijn tot schoonheidskoningin, als......Miss the bus. Vanwege haar voorkomen zal ze de bus niet vaak missen lijkt mij.
De bus heb ik natuurlijk getraceerd. De bus stamt uit 1993 en is een DAF Alliance B90/den Oudsten en bij Connexxion was het oorspronkelijke wagenparknummer 2110. De bus begon in 1993 bij Centraal Nederland, later Midnet geheten. In 1998 werd de bus via den Oudsten verhuurd aan de NZH en bij de start van Connexxion in 1999 kwam deze bus in de XX vloot terecht. De huidige eigenaar heeft de bus sinds januari 2013.
Nederland in Cuba:
Erik Kanters heeft
veel gefotografeerd in Cuba en hij heeft mij toestemming gegeven om daar een
aantal foto's van te gebruiken in deze rubriek. In dit geval zien we nu eens
geen gele MB200 maar een vroegere stadsbus van de RET. De 774 DAF/Hainje is door
de Cubanen voorzien van wat wijzigingen aan de voorzijde maar als Erik het
nummer goed heeft, staat als 2e foto de 774 in actieve dienst bij de RET in
beeld.
Dan toch maar weer een MB200 tussen de palmbomen. De bus lijkt zo te zijn
weggereden uit een Nederlandse vestiging op weg naar Sliedrecht maar omdat
er een ruitenwisser ontbreekt, weten we dat het niet zo is want in Nederland
is een ruitenwisser toch echt onmisbaar. Ook hadden wij
geen feestverlichting links en rechts op de filmkast. En als je denkt dat ze
in Cuba een lantaarn op het dak hebben gemonteerd dan kan ik je uit de droom
helpen want dat is gewoon een straatlantaarn. ;-)
De 9784 had als origineel kenteken BK-09-NR en is in 1984 gebouwd voor
Westnederland.
Gelukkig kan het ook anders, deze foto ademt rust uit. Het is een foto uit Marokko en ik heb altijd het idee gehad dat het OV er daar in deze tijd anders uit zou zien. Dit is zeker geen HSL maar meer een TEL (Trage Ezel Lijn)
In vele busbrieven schenk ik aandacht aan de 2e levens van bussen uit het OV die na hun oorspronkelijke levensvatbaarheid, bij een particulier de slopershamer enige tijd kunnen of konden uitstellen. Op deze link staan er ook velen en als je op het kenteken klikt, krijg je de achtergrondinformatie te zien. http://www.busmuseum.nl/tweedeleven/index.htm
Hartelijke groeten van de Busbriefbode
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
Een vrouw is net een keukenmixer. Je weet pas hoe sterk ze is als je in de puree zit. (Lady Eleanor Roosevelt)
Beschouw het leven als fietsen. Om je evenwicht te bewaren, moet je in beweging blijven. (Einstein)
Drie soorten mannen begrijpen niets van vrouwen: jonge mannen, mannen op middelbare leeftijd en oude mannen.