Als lachen gezond is, snap ik niet waarom dokters vaak zo zuur kijken.
In Texas kom je zo'n bord als hierboven tegen bij het gebruik van de Texas State Highway, in dit geval dus Highway 121 die loopt van Fort Worth naar Bonham en komt langs Dallas en dan weet (bijna) iedereen wel ongeveer waar dat ligt naar aanleiding van de beroemde televisieserie met dezelfde naam. Het is een tolweg en dat is eigenlijk niet de reden dat ik het als logo van deze busbrief heb gekozen. Toll betekent namelijk in het Duits een heleboel en zonder verbeelding te hebben, heb ik gezien dat dit woord wel bij een busbrief past. (knipoog) Lees hieronder maar wat de vertaling is.....
Tja, dan moet ik mij natuurlijk wel bewijzen. Hieronder treffen jullie daarom een scala aan foto's en wetenswaardigheden aan. Ik vond het 'toll' om alles bij elkaar te zetten en te zoeken en nu maar hopen dat jullie het ook 'toll' vinden.
De volgende foto in dit onderdeel is een bekende foto voor oudere chauffeurs van Delft want circa 25 jaar geleden verliet een collega zijn bus, keek even later achterom, en zag zijn bus een bad nemen. Toen hij de centrale daarover inlichtte, moest hij 2x vertellen wat er was gebeurd want aan de andere kant van de lijn was het ongeloof nogal groot en men begreep in eerste instantie niet (of wilde het niet begrijpen) wat er gemeld werd. Ook werd er uit de eerste melding een conclusie getrokken die gelukkig later bijgesteld moest worden want de mededeling "mijn bus ligt in de sloot" werd uitgelegd alsof er nog net een dakrand boven het water uitstak. Gelukkig was het incident minder vochtig en had de bus slechts met de voorpoten gebadderd. Toch was het een voorval waar nog regelmatig naar verwezen wordt vooral als de betrokken chauffeur recentelijk zijn 40-jarig dienstverband mocht vieren en dan is zo'n gebeurtenis een dankbaar onderwerp van gesprek.
De 2e foto, een ZO (Zuid Ooster) op weg naar Blixembosch......soms kom je namen tegen waarvan je slechts iets verneemt als vaste kijker van Man Bijt Hond. Blixembosch is geen plaatsnaam maar een deel van een wijk in Eindhoven. Deze 8548 dateert van 1979, ging later over naar Hermes en eindigde op het Afrikaanse continent in Zaïre, ook bekend als Democratische Republiek Congo.
Het blijft een fascinerend gezicht om een bus in het buitenland te zien met een bekende aanduiding in de filmkast, zeker als het je eigen stad betreft en ook nog met een lijnnummer dat heden ten dage nog bestaat. Deze Mercedes O405 reed in Nederland natuurlijk minder uitbundig rond want de aankleding achter de voorruit zou bij ons tot discussies met de werkgever geleid hebben. Dit plaatje is geschoten in Kazachstan (bedankt Ruurd) en zou op 7 november 2012 gemaakt zijn. Verder heb ik helaas niet meer gegevens en ik kan hier dus geen origineel wagenparknummer en dergelijke vermelden. Bij het onderdeel '2e levens' staat een andere bus met heel toevallig ook het lijnnummer 69.
Voor die tijd een luxe bus zo te zien aan de dakruiten en aan de zijruit
van de bus ernaast is te zien dat het een semi-tour model was. Het is de 5065,
een Leyland/Verheul uit 1967 met het fraaie Tiger embleem op de
voorzijde. De wagen begon bij SW (N.V. Streekvervoer Walcheren) en ging
in 1978 over in ZWN waarna deze bus in 1983 zijn Waterloo vond bij het
CAB.
Een stoere ZuidOoster op weg naar het Sanatorium is te zien op de derde foto uit 1982 van Piet Bakker. Deze DAF/den Oudsten met kenteken VB-32-66 stamt uit 1962 met wagenparknummer 6778 en is uit dienst gegaan in 1979. De bus is daarna terechtgekomen bij de SVA oftewel Stichting Veteraan Autobussen. Meer info over dit museumexemplaar is te vinden op deze link: http://www.sva-museumbussen.nl/?page_id=1677
De APK van deze Scania is verlopen in 1961 (!) en de laatste eigenaar heeft deze bus geregistreerd in 1980.
Op de 2e foto zien we een bus die een uitbundig leven is gaan leiden. Toeters en bellen, lampen en lichten en een afdak van/door een zonnescherm. We zien hier de Westnederland 8245. Er valt weinig meer over te vertellen dan het bouwjaar en dat is 1977. De APK is in 2010 vervallen en de tenaamstelling dateert van 2008 maar het kenteken zou ongeldig zijn dus vermoedelijk zien we deze bus niet meer op de weg. Aanvullend kwam van Ruurd Berendes het volgende binnen: "De zwarte 8245 heeft inderdaad een vervallen kenteken. De bus heeft een nieuw kenteken gekregen en rijdt tegenwoordig rond met het kenteken 69-YB-55"
Nederland in Cuba:
Helaas geen feest van herkenning op
deze 2 foto's van busmateriaal in/op Cuba. Slechts 1 echte gouwe ouwe op de eerste foto
maar welke? Er zijn schuiframen gemonteerd en
de nieuwe eigenaar heeft voorop 'Busscar' bevestigd, een Braziliaanse busbouwer,
ook wel Nielson geheten in vroeger tijden. Dat is natuurlijk geschiedvervalsing
want we zien hier toch echt een DAF/den Oudsten van Nederlandse bodem. Is het nummer 03-021 een Cubaans nummer of is het een Nederlands
overblijfsel? Ik gok op het eerste omdat de bekende gele carrosseriekleur
vervangen is door een bruine tint en daarna heeft men het nummer aangebracht dus dat zal dan wel een
plaatselijk wagenparknummer zijn. Zijn er lezers die meer weten over dit
specifieke voertuig dan
houd ik mij zoals altijd aanbevolen. Ook hier kan Ruurd Berendes aanvullen dat
we hier te maken hebben met de NZH 9736 en toen de bus bij ons in het
straatbeeld te zien was, kwam er minder rook uit de uitlaat....
Voor de volledigheid: het originele kenteken was BK-11-HF en de 9736 is in 1984
gebouwd. Begonnen bij de NZH, daarna in 1994 heel even bij Westnederland dat
later dat jaar opging in ZWN en daarna in 1999 nog rijdend voor Connexxion. Wat
er daarna is gebeurd, zien we hieronder.
Ook van Erik
Kanters kreeg ik info en 2 foto's: "De 03-021 in Cuba hebben wij met
hetzelfde kenteken in 2008 gezien met nummer 03-367 in Havanna. Het is de
voormalige 9736.
Transmetro in Cuba heeft hun bussen per regio genummerd, 03 is voor de regio
Havanna, het cijfer 11 voor het nummer zijn bussen in de Cubaanse regio Oriente
meestal met een OSJ-kentekenplaat. Vermoedelijk geeft het eerste cijfer na het
koppelstreepje de stalling aan. Dit jaar hebben we in maart foto's gemaakt van
een zojuist in Transmetro kleuren gespoten 03-117 en 03-118, nog zonder
kentekenplaten (ook in Havanna) terwijl we later op dezelfde dag op straat
oudere exemplaren met diezelfde nummers op straat fotografeerden."
De extra foto's zijn bijzonder en leuk want we zien nog een ex-Nederlandse bus van Busscar met een ander wagenparknummer maar met dezelfde blauwe kentekenplaat HTV 198. Is het dezelfde bus met een ander wagenparknummer of wordt er gerommeld met kentekenplaten??? De andere aanvullende foto staat bij de 2e Cuba foto.
De 2e foto laat ook een soortement bus zien op Cubaanse grond. Ik vond het leuk om te laten zien dat men in Cuba zeer handig is in het samenstellen van originele voertuigen. De basis is overduidelijk een vrachtwagen chassis en de deur komt van een andere vierwieler vandaan maar waar ken ik de achterkant nou toch ook weer van??? Erik Kanters mailde mij een 2e foto van dit voertuig waarop de voorzijde te zien is en hij attendeerde mij erop dat ook daar iets bekend gemonteerd zat. Wat te denken van een heuse filmkast.....
Soms zie je foto's voorbij komen die je met het grootste plezier op deze plek wilt laten zien. Wat te denken van dit busje? Handig hoor zo'n ruitenwisser.......
Van Peter S kreeg ik deze foto toegestuurd. De fotoflits zorgt voor een witte vlek maar er is genoeg zichtbaar om te weten dat het beroep van buschauffeur in sommige landen nog bepaalde status heeft. Trek je conclusie. Voor de niet-Engelstaligen onder ons luidt de oproep in een vrije vertaling:
Wilde je altijd al een plekje in de hoek van een kantoor met vrij
uitzicht?
Wilde je altijd al betaald worden om te kunnen reizen?
Wilde je altijd al een bedrijfsauto van 400.000 dollar?
Doe dan net als Tony want die werd buschauffeur.
En in de blauwe wimpel:
Busrijden, een kaartje naar een grootse carrière.
Hier een link naar een pagina waar je kunt checken hoe lang je nog moet werken. Ikzelf moet volgens deze regeringsafspraken door tot mijn 66e plus 3 maanden. Ik heb echter vertrouwen in de komende jaren want als de jeugdwerkeloosheid blijft toenemen, zal er toch gedacht moeten gaan worden aan het eerder laten stoppen van ouderen om jongeren aan een baan te kunnen helpen. We zullen zien maar tot die tijd kun je op deze link terecht om jezelf moed in te spreken. http://www.checkuwaowleeftijd.nl/
Tijdens een zoektocht op internet naar
informatie over de kleur die de 'Bellewagens', de noodbussen van de
Maas-Buurtspoorweg, hebben gehad, kwam ik terecht op uw site.
Hierbij mijn vraag: weet u/iemand misschien welke kleur de 'Bellewagens' hebben
gehad. De Maas-Buurtspoorweg is samen met het busbedrijf Vitesse uit
Noord-Brabant opgegaan in het nieuwe busbedrijf Zuid-Ooster. Een eerste grote
garage voor de Zuid-Ooster stond in het Limburgse Gennep. De term 'Bellewagen'
is eigenlijk de bijnaam. Oorspronkelijk waren het Britse militaire
brandweerwagens met een grote bel boven op de cabine. Na 1945 zijn deze wagens
voor allerlei doeleinden ingezet waaronder die van noodbus. De officiële
benaming is: Austin K2.
Ik beschik alleen over een zwart/wit foto:
Mijn hobby is model spoorbouw en ik ben meer met modeltreinen bezig dan met bussen. Vandaar dat mijn kennis op het gebied van bussen niet zo groot is. Nu wil ik zo'n noodbus van de Maas-Buurtspoorweg op schaal gaan namaken. Uiteindelijk zal dit model een kleur moeten krijgen, maar welke? Wie kan mij helpen? Mail dan naar kameleon@ziggo.nl
Groeten en tot de volgende brief
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
Als lachen gezond is, snap ik niet waarom dokters vaak zo zuur kijken.
Wie lol in z'n leven wil hebben, zal toch iets meer moeten doen dan lachen.
Van uitgebluste mensen kun
je geen licht en warmte verwachten maar je kunt wel een vonk
naar hen over laten springen. Dat helpt vaak!