Foto 1a-1b-1c-1d:
Als start van deze serie heb ik gekozen voor de oudste
foto's die erbij zaten in deze verzameling. Het logo op de in- en
uitstapdeur bij foto 1c laat zien dat dit een KLM-bus is. Fijn ook zo'n
plekje voor de reservewielen....
Op de achtergrond is de naam 'Waalhaven' te zien waardoor ik mag
aannemen dat deze opname is gemaakt in Rotterdam en dat klopt dan ook
helemaal. Even via Google nazoeken en ik loop tegen een afbeelding van
datzelfde restaurant. (zie foto 1b), een maquette van deze uitspanning
gesitueerd bij vliegveld Waalhaven. Vliegveld? Kijk op deze link
Waalhaven
en je bent helemaal op de hoogte.
(tekst J.) De
KOOLHOVEN vliegtuigfabriek was daar gevestigd was (vóór de 2e wereldoorlog)
en die fabriek heeft ook (in samenwerking met scheepswerf DE SCHELDE
Vlissingen) een paar autobus carrosserieën gemaakt o.a. voor de H.T.M.
en de R.E.T. Waar nu in Rotterdam de haven Waalhaven is, daar was
vroeger het vliegveld. De liefhebbers
zullen wel weten om wat voor merk het gaat maar ik heb het niet in een
database gevonden en ik weet het dan ook niet. Ik ken dit soort wagens
van de Laurel en Hardy films maar daar houdt het dan ook mee op.
(Tekst
Martinus de Groot) Al reeds in de jaren 1930 reden er al KLM bussen naar
de luchthavens Rotterdam Waalhaven en Amsterdam Schiphol. Deze
busdiensten werden door de KLM uitgevoerd. In 1950 werd het KLM
autobusbedrijf opgericht in een samenwerkings verband met de Spoorwegen.
De Nederlandse Spoorwegen leverde de bussen (CAB) en de KLM het
personeel en deed het klein onderhoud.
Na 1950 reden er vanaf Rotterdam 8 persoonsauto’s met aanhanger naar
Schiphol. De steden Den Haag en Amsterdam werden met bussen gereden.
Later
werden ook de 8 persoonsauto’s vervangen
door bussen. De busdienst werd gereden via De Haag naar Schiphol. Later
door de toenemende drukte rechtstreeks naar Schiphol met een variabele
dienstregeling, 20 minuten en ook een half uursdienst.
Ook werd er gereden naar het vliegveld Zestienhoven op de KLM diensten
naar Londen. Vanuit Den Haag reden ook bussen naar Schiphol en
Zestienhoven.
Op mijn zoektocht naar gegevens kwam ik terecht bij de
volgende pagina. Hier staat veel informatie over deze (voor mij)
onbekende luchthaven.
Waalhaven bij Charlois
Hieronder bij foto 1d een bonte verzameling voertuigen
met op de achtergrond een woud van schoorstenen op stoomschepen. Op de
voorgrond zien we nog de bovenkant van een benzinepomp. Er spreekt een
ontspannen rust uit de beelden, kon ik maar even door de tijd reizen,
dan wist ik het wel. Dit is de oude garage van touringcarbedrijf SNEL &
Co aan de Pastoriedijk in Pernis. Snel reed ook groepsvervoer voor de
KLM.
Foto 2a-2b:
Bij de foto's 1, wist ik het merk niet
maar hier kan ik het niet missen. Een Benz in vol ornaat. We hebben hier
te maken met wederom een bus op een lijndienst bij de Waalhaven. Vervoer
richting vliegveld dus. Deze bus is gebouwd in 1925 (!), was in gebruik
bij de RTM en in de 2e wereldoorlog gevorderd door de Duitse Wehrmacht
in 1943. Chauffeur en conducteur poseren stijfjes/losjes voor de fotograaf.
(tekst Martinus de Groot). De busdiensten van uit Schiphol reden naar het
Museumplein, en het Centraal station van Amsterdam. In de jaren 1960 werd
ook op andere steden gereden zoals de lijn Schiphol - Utrecht- Den Bosch -
Eindhoven. Deze dienst werd na de komst van de NLM opgeheven, er werd toen
met kleine bussen overdag Schiphol - station Amstel gereden om de passagiers
uit Brabant sneller naar Schiphol te brengen.
Ook was er een busdienst Schiphol, Utrecht, Arnhem en 's avonds door naar
Nijmegen. Wij reden 's avonds om 23.00 uur Schiphol, Rotterdam, Dordrecht,
Breda, Tilburg.
Om 04.30 uur vertrok de bus terug via dezelfde stopplaatsen naar Schiphol.
Later verviel de route Arnhem en werd er met het busbedrijf Maarse & Kroon
en vaste lijndienst Schiphol - Utrecht gereden. Daarna werd het Centraal
Nederland.
Van deze gestroomlijnde 'bus' heb ik niet veel kunnen vinden. Het logo
linksboven verraadt natuurlijk wel de bouwer. Het is een Ford/Verheul uit
circa 1940. (foto Frank vd Boogert)
Foto 3a-3b-3c:
3 foto's van deze vergelijkbare bus, iets langer dan de wagen bij foto
2b. Het is een REO - A.R.M., Amsterdam, 1929-1935. REO is een Amerikaans
merk dat in die jaren in Nederland vertegenwoordigd werd door A.R.M.
(Amsterdamsche Rijtuig Maatschappij). Meer heb ik niet kunnen
achterhalen maar voor mij is het allemaal nieuw, nooit van gehoord, dus
misschien voor velen onder jullie ook.
(tekst Martinus de Groot).In de jaren 1952 tot 1963 werd er met AEC bussen
gereden, deze bussen hadden een 6 versnellingsbak, in de oudste bussen moest men
dubbel klutsen om te schakelen. Op Centraal Station Amsterdam en Amstel Station
werd gereden met 2 kleine Austins, 2 kleine Daf bussen en een klein
Internationaal busje (12 pers.) dat op gas reed.
Foto 4a-4b:
We gaan even vooruit in de tijd want hier zien we een bus die ons niet
geheel vreemd voorkomt. Het Leyland embleem zit netjes op de grille. Het
is een Leyland/Verheul uit 1969 die in 1977 uit dienst gesteld werd en
verkocht aan Meering Touringcars in Duivendrecht. Er was een hele serie
voor de KLM waarvan dit busnummer 3009 was. De meeste nummers voor de
KLM zaten tussen de 3000 en de 3099. Deze serie zat in de
wagenparknummers vlak voor de serie Leyland Nationals die vanaf 3100
werden genummerd. Deze Nationals gingen naar NZH-CN-WN en ZO in 1975.
(tekst Martinus de Groot). Door de geweldige drukte op de lijn
Schiphol - Centraal Station Amsterdam werd er later gereden met grote
bussen. De kleine bussen werden in de jaren vanaf 1967 gebruikt op de
lijn Rotterdam Schiphol en Zestienhoven.
De motor van de DAF bussen maakte een vreselijke herrie. Bij aankomst op
Schiphol kwam er een passagier naar voren, en zegt, "ik heb een uur lang
geprobeerd iets tegen mijn collega te zeggen maar helaas, ik was door de
herrie onverstaanbaar".
Bij harde wind kon je niet in de 5e versnelling rijden. Onder, achter in
de DAF bussen lag 500 kg. Zand in zakken om hem op de weg te houden,
zeker bij nat weer.
Tevens hebben er ook Austins op Zestienhoven gereden maar deze
gebruikten veel benzine. Daar zat het gaspedaal tussen het
koppelingspedaal en het rempedaal in.
foto Gerrit Gunnink
Later in de bovengenoemde serie voor de KLM kwam den Oudsten in beeld.
Hieronder de 3059, een Leyland-den Oudsten uit 1972. In 1981 in gebruik
bij ZWN en later naar het CAB, dus sloop!
(tekst Martinus de Groot). Begin 1960 kwamen de Leyland bussen met
onafhankelijke voorwielvering. Toen deze niet meer werden geleverd,
werden er Verheul bussen ingezet die via het CAB werden aangeschaft.
Een regelrechte ramp wat vering betrof, op de zeer slechte 2-baans weg
Rotterdam - Ypenburg, kon je niet blijven zitten op de chauffeursstoel.
Foto 5:
Een ander soort bus van de KLM uit die tijd en uit de bekende 3000-serie
is te zien op deze foto. Achterin dus kofferruimte in deze bussen van
carrosseriebouwer Roset uit Bergen op Zoom. Deze Leylands stammen uit
1968 en hadden wagenparknummers 3001 t/m 3005.
Foto 6a-6b-6c:
Deze Neoplanbus is op proef bij de KLM in 1971. Er zou volgens mijn
speurwerk op internet een DAF motor in zitten. Op 6b een DAF kort model en
op 6c een 'grote jongen' te weten een Leyland. Het zou mij niet verbazen als
het woord 'Victor' aan de muur te maken had met de rijschool met deze naam.
(tekst Martinus de Groot). Op verzoek van de Groeps Commissie KLM
busbedrijf (een groepering uit de ondernemingsraad) werd er gezocht naar
beter verende bussen. Deze werden onder leiding van de heer Zwarts
(directeur KLM autobusbedrijf) gevonden op bustentoonstellingen. Als beste
kwam de luchtgeveerde Neoplan uit de bus. Het busbedrijf kreeg een bus als
proef, die op alle lijnen werd ingezet.
Daarna werden alle bussen luchtgeveerd, de motoren van de Leylands werden
vervangen door DAF motoren welke achter de achteras waren geplaatst, wat de
bus heel stil maakte. Het CAB nam na de proef met de luchtvering bij de KLM
bussen, deze luchtvering over op alle bussen die daarna werden aangeschaft.
foto
vd Wetering
Foto 7:
Genoeg zwart-wit, ik ga over op kleur en dan zal het KLM-blauw
uiteraard overheersen. Op foto 7 een staatsieportret van de KLM vloot
tourbussen uit die tijd. Op de achtergrond zie ik een bijzonder exemplaar in
oranje/wit, een oplegger voor het vervoer op de luchthaven zelf.
Foto 8:
Nog een staatsieportret want deze combinatie is natuurlijk
niet toevallig zo gefotografeerd. Deze Boeing 747 heb ik bij foto 8b nog even in het groot
geplaatst, het is de Wilbur Wright. De bus is duidelijk eigentijds
vergeleken met de eerdere foto's.
(tekst Martinus de Groot). In 1968 werd besloten een
railverbinding aan te leggen vanuit Den Haag via Schiphol naar Amsterdam.
Mede daardoor werd het KLM toerbedrijf opgericht met de bedoeling om na het
openen van de spoorlijn verder te kunnen gaan. De naam van deze afdeling
werd KLM MOTOR COACH CO.
Foto 9a-9b-9c-9d-9e:
Bij foto 5 zagen we deze bussen al in het
zwart-wit fototijdperk. Hieronder een groepsfoto van de Leyland/Roset bussen
op een parkeerplaats en op foto's 9b en 9c-d-e staan er twee uitgelicht, de 3003
en de 3005.
Toevallig is de 3003 ook de voorste bus bij foto 5. Foto 9b is gemaakt aan de
achterzijde van Amsterdam CS. Tegenwoordig herinnert niets meer aan de
situatie zoals op deze foto te zien is want anno 2011 groeit er aan de achterzijde een omvangrijk busstation, zeg maar busterminal want dat woord
dekt de lading beter.
collectie ADvZ
De 3005 die Olaf Horn ooit zelf gefotografeerd heeft. Een bus
uit de serie die hierboven aan bod is geweest. Deze serie Leyland/Roset
bussen stammen uit 1968 en hebben 8 jaar dienst gedaan voor de KLM. Deze
bus, de 3005, heeft een 2e kans gekregen als museumbus maar of dat nog
steeds zo is en waar de bus dan zou moeten staan is mij niet bekend.
Kees van der Zwaard schrijft:
De 3005 werd door twee SVA-bestuursleden (ikzelf was één van hen)
overgenomen van het KLM-ABB. Enige jaren verbleef hij binnen de gelederen
van de Stichting Veteraan Autobussen, maar door de hoge kosten van stalling
en verzekering moest helaas worden besloten om de wagen alsnog naar de sloop
te brengen. De motor werd voor die tijd nog overgebouwd naar de Maarse &
Kroon 73 die nog steeds binnen de SVA trouw z´n ritten rijdt.
foto Olaf Horn
Kees van der Zwaard schrijft: Hierbij nog een 2-tal plaatjes van de 3005
die in 1983 door Henk Langhout op het terrein van sloper Niek Vianen in
Leimuiden werden gemaakt.
Foto 10a-10b-10c-10d-10e:
Een indruk van KLM bussen rond de jaren
tachtig.
10a is de 3027, was oorspronkelijk in
gebruik bij Van Egmond als wagen 26. Een Mercedes/Berkhof uit 1981 later
ingeruild bij Neoplan.
10b is de 558 (foto Henk Langhout).
10c is de 503 (foto Henk Langhout).
10d is de 3033, een Neoplan, een Auwärter uit 1983. Is via Pasteur en van der Voet geëindigd als
kampeerwagen.
Een Neoplan met DAFmotor, gebouwd bij den Oudsten heeft wagenparknummer
3022, gebouwd in 1979 en uit dienst gesteld in 1988 waarna de bus ingeruild
werd bij SETRA.
foto Olaf Horn
Deze foto herinnert mij aan een stukje historie in
Rotterdam waar ik al vaker melding van gemaakt heb in eerdere busbrieven.
Toen ik mijn loopbaan bij de bus begon, was dit het busstation van Rotterdam
CS met in het midden het gebouw van het Auburo. Veel Leylands in die tijd en
als beginnend buschauffeur maakte het indruk. Veel bussen! Alles reed nog
door naar het centrum van Rotterdam vanuit het Westland, vanuit Krimpen a/d IJssel en
Capelle a/d IJssel en uit nog veel meer windstreken. Ik herinner mij niet
ooit daar een KLM-bus gezien te hebben maar getuige deze foto, gebeurde het wel.
Op 11a is de 3077 Neoplan-Den Oudsten uit 1976 te zien. Deze bus is
afgevoerd in 1983. Deze foto dateert van 2 april 1980 (foto collectie ADvZ)
Op foto 11b zien we de 3069, een DAF met Auwärter body uit 1973 en afgevoerd
in 1981. De foto is mogelijk genomen op Schiphol maar dat is een gokje van
mijn kant.
Wouter van der
Brugghen
Foto 12a-12b:
12a is de 3026 samen met de 3029 (foto Henk Langhout), beiden Neoplan bussen
met Auwärter carrosserie uit 1880/1981. Later ingeruild bij Setra.
(Collega Aad W. wist te vertellen dat de naam Setra een afkorting was van
Selbst Tragend en ik heb het vermoeden dat hij daar helemaal gelijk in
heeft.)
12b is de 3055, een Leyland-Den Oudsten uit 1971. Op de foto gezet te
Utrecht op 26 augustus 1980 en uiteindelijk particulier verkocht. (foto
collectie ADvZ)
Foto 13a-13b-13c-13d:
Een indruk van het wagenpark in de
jaren zeventig.
13a is de 3089, een Den Oudsten bus
(foto Henk Langhout). Deze bus is verbrand bij het CAB te Utrecht
tijdens de brand op 7 juli 1990.
13b is
de 3087, een Neoplan-Den Oudsten uit 1977 Utrecht op 12 maart 1983 (foto
collectie ADvZ).
13c is
de 3086, een Den Oudsten. De bus eindigde bij van Boven van Texeltours.
13d is
de 3098, 85-HB-83 is het kenteken van deze Auwärter uit 1979, later
ingeruild bij Setra.
Foto 14:
Een combinatie die we in deze busbrief nog niet tegenkwamen. KLM en M&K
(Maarse & Kroon) met bus 128, een Leyland. M&K hebben in de jaren zeventig een
stalling gehad op Schiphol Oost en mogelijk is deze foto daar gemaakt.
(tekst Martinus de Groot).
De WSM heeft jaren het KLM
personeel vervoerd met vier bussen van Den Haag naar Schiphol-Oost en later naar
het KLM hoofdkantoor in Amstelveen. Overdag werd er op Schiphol–Oost een
pendeldienst gereden.
De bus op deze foto van Maarse & Kroon heeft in
combinatie gereden met de KLM bus.
Toen de NLM op Eindhoven ging vliegen werd de busdienst van de KLM, welke reed
vanaf Eindhoven -Den Bosch - Utrecht - Schiphol, opgeheven.
Maarse & Kroon had toen de licentie voor de lijn Utrecht - Schiphol. De KLM is
toen met Maarse & Kroon een uurdienst begonnen van Utrecht rechtstreeks naar
Schiphol vv
Later ging Maarse & Kroon over in Centraal Nederland .
De bussen reden toen allemaal op de lijn, gecombineerd gereden met KLM -
Centraal Nederland chauffeurs.
Dit is gebleven tot de trein verbinding Utrecht - Schiphol gereed was.
Kees van der Zwaard schrijft: Over de Maarse & Kroon 128 het
volgende, deze foto heb ik zelf eind maart 1970 gemaakt voor de Vertrekhal op
Schiphol. De verf was bij wijze van spreken nog nat. Hij kwam vers (met de hand)
geschilderd uit de schilderswerkplaats van Maarse & Kroon in Aalsmeer. Het was
een "plaatje" zoals hij stond te glimmen.
De bus deed daarna circa 2 jaar dienst op de lijndienst van het KLM
Autobusbedrijf die op de vergunning van Maarse & Kroon tussen Schiphol en
Utrecht Jaarbeursplein sinds begin april 1970 werd uitgevoerd.
Later reden er uitsluitend bussen van het KLM Autobusbedrijf zelf op deze
lijndienst, echter gereden door chauffeurs van Maarse & Kroon. Ikzelf heb vele
diensten op deze bus mogen rijden. Het was een genoegen !
Foto 15a-15b-15c:
Hier nog een Neoplan te zien bij een
station, dat is duidelijk, maar ik zou graag weten welk station,
misschien dat er iemand weet waar deze foto genomen is. Deze Neoplan had
een DAF motor en is gebouwd bij den Oudsten in 1983 en kreeg
wagenparknummer 3031. De bus heeft maar 5 jaar bij de KLM dienst gedaan
en is daarna ingeruild bij SETRA.
Duidelijk is dat foto 15b uit
dezelfde serie stamt. Ten eerste is het wagen 3032 en het kenteken
scheelt ook maar weinig met de bus op 15a.
Is deze foto niet
gewoon op het streekbusstation van Utrecht CS gemaakt? Daar lijkt het in
ieder geval veel op. De kant van het Morseelsepark. Mvg Niek Uwland.
foto Olaf Horn
foto Olaf Horn
Net zo'n combinatie als bij foto 15a: Neoplan/DAF/den
Oudsten met wagenparknummer 3080. Gebouwd in 1976 en uit dienst in 1988
waarna ook deze bus ingeruild werd bij SETRA evenals de bus op foto 15d,
dat is de 3092.
foto Olaf Horn
foto Olaf Horn
Foto 16a-16b:
Foto 16a is natuurlijk een plaatje. Een
rondleiding op Schiphol in de jaren 30. Bus én vliegtuig tarten elke
romantiek. Bedankt Martinus.
Een aanvullende foto op de al aanwezige busvloot. Het
betreft wagenparknummer 3070, deze Neoplan/den Oudsten uit 1974 is na
1981 terecht gekomen in Suriname. Verdere levensloop ontbreekt. Dank aan
Martinus voor de foto van Jack.
foto: Jack Oosterbosch
Uitsmijter(s):
Knutselen met foto's als een variant op "creatief met kurk".
Een prachtige humoristische samenstelling van een voor mij onbekende
photoshopper. Als je op vakantie gaat per vliegtuig, bestel dan maar niet
bij deze maatschappij. Zie ik het nou verkeerd of zie ik echt de voet van de
gezagvoerder onder de cockpit hangen??? Een vliegtuig in de busbrief? Jawel
want er zitten onweerlegbaar trekjes van busvervoer in deze creatie.
De 2e uitsmijter laat zien hoe Nederland eruit zag in de tijd
waar veel van de getoonde KLM foto's vandaan komen. Dit overzicht stamt in
ieder geval van vóór 1971 want in dat jaar is de FRAM in Friesland in beeld
gekomen maar daar is op dit plaatje nog niets van terug te vinden. Ook de
WSM staat vermeld en dit bedrijf ging in 1969 op in Westnederland dus zien
we hier vermoedelijk de eerste helft van de zestiger jaren. Opgesplitst in
vele kleine OV-bedrijven geeft het een goed tijdsbeeld.
SlimvanWim:
Softwaretips:
Het downloaden van films, muziek, software en andere
interessante digitale spullen is zolang internet bestaat een onderwerp
van gesprek geweest. Allerlei software is een tijd lang populair en dan
wordt het of aangepakt door Justitie of ingehaald door betere, lees:
uitgebreidere software. Er zijn nieuwsgroepen, er zijn torrents en er
zijn p2p programma's en op al die terreinen verschijnt steeds een nieuwe
rijzende ster aan het firmament. Op dit moment kun je goede zaken doen
met het
gratis Frostwire. Bij installatie van dit programma wel opletten
dat je de extra 'vinkjes' in de gaten houdt.
Een andere mogelijkheid is het programma 'Soulseek' waar je heeeeel veel
op een eenvoudige manier kunt vinden. Via
deze
link is het bestand te downloaden en ook staat er een prima
toelichting.
BusBabbel:
Tarieven:
We zitten momenteel in een rommelige periode op het gebied
van vervoersbewijzen en dan ben ik mild in mijn constatering. Men heeft
ingezet op de chipkaart als modern betalingsmiddel maar men doet dat dus
weer eens typisch Nederlands dus wordt de boel in fasen ingevoerd. Stel je voor dat je een
nieuw systeem ook eens gewoon per die en die datum in zou laten gaan, dat zou
toch veel te eenvoudig zijn. Nee, we doen dat in delen en dan houden we
daarnaast nog een ouderwets kaartjessysteem in stand om de passagiers ter
wille te zijn die minder modern zijn en chipkaarten zien als een soort
pokerkaarten zonder winstkansen. Nu enige maanden na invoering begin ik toch
te denken dat de pokervariant geen gekke vergelijking is want chaos is het
wat de klok slaat en voor veel mensen is een ritje met de bus een gok met
slechts verlieskansen. Grappige gedachte: de chauffeur als croupier....
Lang geleden waren er allemaal kleine bedrijfjes die elk hun
eigen lijnen reden, elk hun eigen haltes hadden en elk hun eigen
betalingswijze erop nahielden. (zie een recent voorbeeld bij de 2e
uitsmijter van deze busbrief) Dit is nog een heilig overzicht omdat er ten
tijde van dit overzicht al veel fusies plaatsgevonden hadden want nog iets
langer terug had de kaart van Nederland er nog veel meer versnipperd
uitgezien. De toenmalige conducteurs hadden gekleurde kaartjes/papiertjes
die per kleur aangaven op welke afstand de passagier recht had. Je had dit
velletje bij de conducteur gekocht en deze persoon kon dan ook nog eens
enige tijd later langskomen om met de kniptang een gaatje te ponsen om aan
te geven dat hij door had dat je nog steeds legaal in de bus zat. (zwart en
grijsrijden waren nog niet uitgevonden)
Met het samenvoegen van bedrijven kwam ook dit betaalsysteem
ter discussie te staan en men wilde mee in de technische vooruitgang: de
enige echte voorloper van de chipkaart, de Beckson. Een indrukwekkend aantal
schuifjes en knopjes en als klap op de vuurpijl een slinger die het
betaalbewijs uit een apparaat draaide. Enkeltjes, retourtjes en abonnementen
kwamen allemaal uit een en hetzelfde apparaat. De buschauffeur als kassier
met een grote hoeveelheid geld achter het stuur. Dat kon toen want je hoefde
ook je fiets niet op slot te zetten en een touwtje uit de brievenbus was nog
heel gewoon.
Zo nu en dan zijn er mensen die denken dat ze het beter weten
dan het prima draaiende systeem van dat moment. Ook de Beckson werd geofferd
aan de vooruitgang want 'hoera' men had de wijze ingeving gehad dat er een
nationaal betalingssysteem diende te komen. Het land werd opnieuw ingedeeld
en een vernuftig overzicht ontstond waarin de zones de hoofdrol speelden. En
natuurlijk de Nationale Strippenkaart!! Jammer natuurlijk dat iemand die een
strippenkaart in Utrecht kocht en dan met de trein naar Limburg reed en er
daarna met de bus in Maastricht mee ging reizen, de inkomsten niet terecht
kwamen bij het bedrijf dat het vervoer verzorgde. Geen punt, daar werd ook
een oplossing voor bedacht en men ontwikkelde een verdeelsleutel en de
chauffeurs moesten om de zoveel tijd tellingen bijhouden om het
reizigersaanbod in kaart te brengen zodat de inkomsten grofweg eerlijk
verdeeld konden worden.
Alles goed en wel maar met zo'n strippenkaart konden de
verschillende bedrijven zich niet profileren en dus ontstond er per regio of
zelfs per OV-bedrijf een wildgroei in afwijkende kaartjes en abonnementen.
Niemand die er nog iets van begreep en zeker niet de mensen die slechts
incidenteel gebruik maken van het OV. De strippenkaart groef zijn eigen graf
en nu hebben we dus weer een elektronische Beckson die het reizen eenvoudig zou moeten maken. Jammer wederom dat dit zo onhandig
geïntroduceerd wordt. Gewoon heel Nederland laten weten dat per datum x het
nieuwe systeem gaat draaien en dat vanaf diezelfde datum in heel Nederland
geen strippenkaart meer geaccepteerd wordt. En géén losse kaartjes ernaast
houden waarvan elk bedrijf weer zijn eigen afspraken en tarieven
hanteert. Gewoon in 1 keer overschakelen met desnoods een voorraadje
anonieme chipkaarten bij elke chauffeur te koop voor de niet wetende en niet
voorbereide
reiziger/toerist. Zoals het nu gaat zitten we met een halfslachtig betaalmiddel dat
het midden houdt tussen de gekleurde kaartjes uit het begin van mijn betoog
en een digitaal betaalmiddel anno 2011. De Zwarte Piet ligt bij de reiziger
en de chauffeurs mogen als buffer dienen in de misverstanden en de
conflicten. Onbegrijpelijk dat consumentenorganisaties en
reizigersverenigingen niet aan de noodrem trekken. Ook ik zal met dit
verhaal geen verandering kunnen brengen in onze warrige OV-wereld maar ik
heb het lekker even van me af kunnen schrijven en wie weet, lees ik dit over
een aantal jaren terug en constateer dan hopelijk vooruitgang ipv
achteruitgang en tevreden klanten (hoop doet leven toch?). De tijd zal het leren zoals met zoveel, intussen knoeien we
maar lekker door. Zou het niet fijn zijn als er eens mensen aan de slag gaan
die niet achterin een Mercedes o.d. door een privé-chauffeur rondgereden worden, maar ervaringsdeskundigen
die snappen hoe het zou moeten en weten wat het is om in weer en wind
tijdens een eenvoudig ritje van
het ene bedrijf over te stappen naar het andere bedrijf en om dan te horen dat wat ze
met zuur verdiend geld hebben gekocht helaas bij deze vervoerder niet geldig
is. Niet de PVV maar de PVOV hebben we nodig.
Surftips:
Met mijn religieuze
gevoelens is het
niet al te best
gesteld in de ogen
van gelovigen. Ik
zal maar spreken van
eb in plaats van
vloed. Toch wil ik
niet voorbij gaan
aan een van de zaken
die o.a. dankzij het
geloof is ontstaan:
Kunst. Op deze link
kom je virtueel
terecht in de
Sixtijnse kapel van
het Vaticaan en kun
je met
muisbewegingen de
hele ruimte van top
tot teen bekijken.
Heel fraai.
http://www.vatican.va/various/cappelle/sistina_vr/index.html
Figuurlijk gesproken
ver verwijderd van
de Sixtijnse kapel
is een tentje in het
open veld. De naam
van de link verraadt
wat je er mee kunt
vinden. Een handige
pagina voor
kampeerders die
Frankrijk tot hun
favoriete bestemming
gemaakt hebben. Zoek
je een camping
ergens in Frankrijk,
klik op het gebied
en je wordt op je
wenken bediend.
http://www.kampeerkaart.nl/
Fascinerend. Heb je geen
aquarium of heb je er
juist wél eentje? Beide
partijen kunnen nu
zonder gevaar voor hun
leven lekker tussen de
haaien zwemmen op:
Haaien Acrobatiek in een
AQUARIUM
Tot slot een link naar
een filmpje op Youtube
dat heel erg goed past
bij deze busbrief. Velen
van ons zullen het
herkennen en voor de
jongere generatie is het
mogelijk een
'eye-opener' om te zien
hoe nog niet zo heel erg
lang geleden Nederland
eruit zag.
Terug naar de
jaren '50
Klik op:
Grappig:
Er verschijnt een man bij Petrus aan de hemelpoort.
Petrus vraagt hem of hij in zijn aards bestaan ooit
iets zinnigs heeft gedaan dat hem het recht zou
geven om in de hemel te komen.
"Wel, ik kan me een voorval herinneren," zegt de
man. "Ik was op weg naar de zwarte bergen in Zuid
Dakota toen ik inreed op een bende Hell's Angels die
een jonge vrouw lastig vielen. Ik riep dat ze de
vrouw met rust moesten laten, maar ze gingen gewoon
door. Dus ben ik op de grootste en meest
getatoeëerde Angel afgestapt, heb hem een slag voor
z'n kop verkocht, hem over z'n motor heen geschopt
en z'n neusring van z'n neus getrokken en
weggesmeten. Toen schreeuwde ik tegen de rest:
"Opgesodemieterd nu of ik pak jullie allemaal zo
aan."
Petrus is zeer onder de indruk: "Wanneer was dat?"
"Nou, een paar minuten geleden."
Bram, Klaas en Theo waren in Spanje en wilden een
stierengevecht bezoeken. Helaas bleek dat ze niet
genoeg geld hadden, ze konden nog net twee kaartjes
"sol" betalen.
Ze besloten te loten en Theo verloor. Bram en Klaas
gingen naar binnen.
Toen de voorstelling begon, zagen ze ineens dat Theo
aan de overkant op de tribune zat, in "sombra". Hoe
kon dat nou?
Na afloop kwamen ze Theo weer tegen en ze vroegen
hem hoe hij dat gedaan had. Theo vertelde: "Ik stond
daar buiten te wachten tot jullie weer naar buiten
zouden komen. Toen kwam er een man en die zei: "Ik
ben matador" tegen de portier en toen mocht hij zo
naar binnen. Toen kwam er weer een man. "Ik ben
toreador" zei hij en hij mocht ook naar binnen. Even
later kwam de derde man, hij zei "Ik ben picador" en
de portier liet hem ook al naar binnen!"
Dat ga ik ook proberen, dacht ik. Dus ik zei: "Ik
ben Theodoor" en inderdaad, ik mocht erin!
Een vrouw wandelt de apotheek binnen en vraagt om
wat arsenicum.
De apotheker vraagt: "Mevrouw, waarvoor hebt u dat
nodig?"
"Om mijn man te vermoorden," was het antwoord van de
vrouw.
"Daarvoor mag ik u dat niet verkopen," reageert de
apotheker.
De vrouw haalt uit haar handtas een foto van haar
echtgenoot waarop die volop aan het vrijen is met de
vrouw van de apotheker.
De apotheker bekijkt de foto en zegt: "Oh.... ik
wist niet dat u een recept had."
Ingezonden berichten:
Een aantal tips over de
spelersbus/supportersbus/jeugdopleidingenbus, maar ik heb het gevoel dat het
laatste woord er nog niet over gesproken/geschreven is.
Cees Heskes schreef:
Hallo Wim,
Allereerst weer bedankt voor je nieuwe busbrief.
Je verhaal over de toegangsbewijzen is mij uit het hart gegrepen, en ik
sluit me daar graag bij aan.
Eén hiaat(je) zat er echter wel in. In de negentiger jaren is er een eerdere
poging gedaan om tot een chipkaart te komen. Hiertoe had men Siemens
opdracht gegeven en als proefgebied werd de HTM en de ZWN uitgekozen. 14
dagen voordat de proef van start zou gaan, zou er nog even een 'demonstructie'
gegeven worden, omdat nog geen hond wist hoe het zou moeten gaan werken. Er
was ook nog niet 1 bus waar de apparatuur ingebouwd was trouwens.
Omdat ik razend nieuwsgierig was en toevallig toch net een gebroken dienst
had bleef ik wachten op de demonstratie door de HTM. Veel te laat kwam
eindelijk de bus de garage in, en ik spoedde mij dus daar naartoe. Wie
schets mijn verbazing, de HTM'ers vertelden dat het nog wel even kon gaan
duren want de apparatuur lag nog verpakt in piepschuimbolletjes achterin
want de apparatuur reageerde niet zo goed op kuilen en
hobbels..........sloeg dan, om het zo maar eens te zeggen, op Tilt.
Het deed in grote lijnen wel denken aan het huidige systeem, met dat
verschil dat de kaart ook bij de chauffeur opgewaardeerd kon worden.
Zoals je weet is het hele project daarna alsnog afgeblazen. Wie de niet
geringe verliespost uiteindelijk voor zijn rekening heeft genomen is mij
niet bekend maar als ik een gok mag nemen, dan gok ik op de
(r)overheid.........
Wat betreft het hele KLM gebeuren zouden wat namen misschien grappig geweest
zijn. Bij mij bekende "KLM chauffeurs" waren Joop Zwienenberg en Paul
Baggerman. (Paul was niet erg geliefd in Den Haag omdat, als hij "extra"
meeging, hij zover achter je ging hangen dat je niks aan hem had) Niet
helemaal zeker ben ik van Kees Koene en Ton Ketman.
Hopende dat ik een kleine en bescheiden bijdrage heb kunnen leveren, groeten
van Cees Heskes. (nóg altijd actief....)
Redactie: gevonden in De Reiziger, 1983-4.
In het jaar dat de eerste proef genomen had moeten worden (1984) kon Siemens
pas met de ontwikkeling van de apparatuur beginnen. In een nieuw tijdschema
werd de proef bij de TET en Westnederland (streekvervoerders in Twente,
resp. Zuid-Holland) begin 1986 gehouden, terwijl het systeem in 1987 zou
worden ingevoerd. Medio ’86 blijkt dat de proef pas in 1987 zal starten,
waarna nog een uitgebreide evaluatie volgt. De strippenkaart houdt het dus
nog wel uit tot in 1988.
De Reiziger 1987-5. De laatste herfst van de jaren tachtig
bracht uiteindelijk het debacle van het magneetkaartproject. Maar was
eigenlijk al niet veel eerder te voorzien dat het schip zou stranden? En wat
na deze magneetkaart? De chipkaart? (De tekst is van 1987!!!)
Martin de Pooter schreef:
Je reportage over KLM bussen was mooi gemaakt. Ik kan melden dat er zelfs
een aantal KLM bussen zijn overgenomen door CITO Tours in Axel.
Tot slot:
Dat was het dan, de KLM in een zonnetje uit de vorige
eeuw. Hopelijk was het boeiend om terug te zien, ik vond het in ieder
geval de moeite waard en ook Martinus wil ik hierbij hartelijk danken
voor zijn inzet. Bij de ingestuurde foto's van hem zag ik ook prachtige
plaatjes van bussen van de WSM, dus uit mijn eigen omgeving, en ik denk
niet dat sommige foto's bij veel mensen bekend zijn dus op korte termijn
zal ik hiermee graag een komende aflevering van de busbrief gaan vullen.
Als afzender van deze brief is een piraat uit Delft te
zien als stand-in voor de beroemde films Pirates of the Caribbean.
Groeten
Wijsheden:
Ik zit vol vuur, ik kan het alleen niet aan
krijgen.
Waar een wil is, is een weg. Waar meerdere
willen, is een file.
Vrouwen hebben twee wapens: tranen en
make-up.
terug naar de