Uitsmijters: Hangend vervoer - daar sla
je van achterover
SlimvanWim: Torrent software
Busbabbel: SMS
Het is zondagochtend en ik heb de kriebels.
Na jaren eens in de maand op zondag een doel te hebben gehad, denk ik nu
regelmatig hoe ik de vrijgevallen tijd zal gaan invullen.....de busbrief
dus! Op de doorstart met editie 101 heb ik verschillende reacties gehad die
te vinden zijn bij 'Ingezonden berichten' meer onderaan deze brief. Laatst
kreeg ik via Hyves een link waar je jezelf een Koninklijke uitstraling kon
geven en ik zou ik niet zijn als ik het niet zou proberen. En zie, sta ik er
niet charmant op met mijn Beatrixkapsel en dito hoed? Genoeg ijdeltuiterij,
brief 102 op de snijtafel om er een cosmetische ingreep op toe te passen.
Ik heb gekozen voor de intussen vaker
gepresenteerde rubriek "2e levens" en ik heb het Herboren
genoemd. Met dank aan de vele fotografen die op internet hun fraaie plaatjes
plaatsen en waaruit ik hopelijk, zonder boze gezichten, leentjebuur mag
spelen. Vaak staat de naam van de cameraman of vrouw vermeld op een foto
maar nog vaker is zo'n foto anoniem. Mocht je graag je naam bij een foto van
jouw hand willen hebben staan dan kan dat altijd later nog. Stuur mij een
mailtje en ik corrigeer dat meteen. Het zou natuurlijk wel prettig zijn als
je aantoont dat je de rechtmatige eigenaar bent want anders komen er
mogelijk kwalijke praktijken aan het licht van plagiaat of dergelijke.
Foto 1:
Deze bus stamt uit 1980 volgens het onderschrift en is ooit
ingezet bij FRAM Specials van 1993 tot 1995. Oorspronkelijk als
wagenparknummer 1680 kwam deze Leyland/den Oudsten LOB in 1980 van lopende
band en heeft in het Friese land z'n kilometers gevreten, natuurlijk eerst
zonder de reclame voor bier want dat was in die dagen nog niet ingeburgerd.
Mogelijk is deze reclame pas aangebracht toen de bus voor Fram Specials ging
rijden.
Een andere bus uit deze serie is in 1995 verbrand in
Heerenveen (de 1683 maar ook de 1690, 1691 en de 1692) De 1678 is na zijn
carrière doorgereden naar Roemenië en de 1661 en de 1684 zijn allebei
total-loss in respectievelijk 1986 en 1987. Al met al is dit een
geruchtmakende serie geweest zoals je ziet. Wij hadden in Delft de 1699 t/m
de 1706 en die zijn voor zover mij bekend rustiger aan hun eind gekomen.
Foto 2:
Om nog even in het Hoge Noorden te blijven, de NZH 1278 uit 1976 is aan het
eind van de loopbaan bij de NZH verhuurd aan de FRAM van 1990 tot 1991. Deze
DAF MB200 heeft volgens mijn gegevens een opbouw van Hainje met 45
zitplaatsen en 33 staanplaatsen. De locatie * waar deze bus op de foto te zien
is, is mij niet bekend maar daar kan iemand die dit leest mogelijk
opheldering over verschaffen, ik schat zelf de kans dat het Haarlem is groot
in. "De heer Martin Walop, op 9 december op 52 jarige leeftijd in
Amersfoort overleden, was socioloog, gespecialiseerd in misdaadpreventie.
Hij was een workaholic, wist altijd geld los te peuteren en richtte een oude
bus, de crimobiel, in tot rijdend voorlichtingscentrum". Dus nu is
duidelijk wat het 2e leven van deze 1278 was. Van Dick van der Goot kreeg ik
de tip dat er nog zeker een 3e leven van deze MB200 is of is geweest.
Hierover is meer te zien op de volgende link: busmuseum
* aanvulling van Klaas G.:De 1278 op deze foto staat op de Grote
Markt in Haarlem voor het beroemde Brinkman restaurant.
Foto 3a-3b:
In busbrief 101 stond een gelede dubbeldekker in Roparun kleuren maar op
deze foto hieronder vind je een echte OV-bus omgebouwd tot wagen voor het
Team 238 bij Roparun. Wikipedia omschrijft het als volgt: "De naam
Roparun (Rotterdam Parijs run) is een non-stop estafetteloop van Rotterdam
naar Parijs die sinds 1992 wordt gehouden. De af te leggen afstand is 530
kilometer. Al vanaf het eerste jaar is het ophalen van geld het hoofddoel
van deze sportieve prestatie. Het geld is bedoeld om projecten te
financieren om het leven van kankerpatiënten zo goed en aangenaam mogelijk
te laten verlopen". Meer info over dit Team is te vinden op http://www.rtzn.nl
Deze foto is genomen in Bergen op Zoom, op 24 december 2008 was er een
geweldig Kerstcadeau voor team 238. "We hebben vandaag een heel leuk en
onverwacht bericht gekregen van de Kerstman waar we helemaal stil van
zijn... De Kerstman sponsort namelijk onze teambus! De enige voorwaarde was
dat de bus gedoopt zou worden met de naam "RTZN Tante Toos"." en dat is
gebeurd.
Mijn eigen tante Toos zal dit leuk vinden. De bus is oorspronkelijk de
MB200/den Oudsten 9387 uit 1983 en jawel, de derde uit het Hoge Noorden want
ook deze bus heeft voor de FRAM in het OV gereden en is later eveneens
terechtgekomen bij Fram Specials, de tourafdeling van de Fram.
Foto 4:
Dat ziet er nog origineel uit, de 100 van Snelle Vliet. Een DAFbus met een
flinke loopbaan zoals: gebouwd in 1981 bij den Oudsten, daarna als de 8788
bij Westnederland en later bij ZWN (zie sticker voorop). In 1997 overgegaan
naar de Snelle Vliet tourbedrijf en vervolgens bij MilotReizen in 1999 en
tot slot in mei 2000 bij Ringelberg Touringcars. Wat er verder mee gebeurd
is, is mij niet bekend maar mogelijk weet iemand anders meer. Ik hoor het
mogelijk een keertje.
En dat is gebeurd met dank aan Hans Mulder: "Op 23-11-2004 is hij naar
Riedek te Hank gegaan, op 19-09-2007 naar Womy en op 19-01-2009 naar
sloperij De Populier te Rotterdam wat gelijk het einde betekende voor deze
bus."
Foto 5:
Van Ruurd Berendes kreeg ik ooit deze foto toegestuurd en die komt nu goed
van pas in deze busbrief. Het betreft de Westnederland 2248 in een latere
hoedanigheid. Deze Leyland-den Oudsten LOB stamt uit 1973 en reed tot 1985
bij WN, verkaste daarna naar een particulier en duikt nu weer op in deze
busbrief. We vergeten onze voorvaderen niet.....Deze bus staat volgens het
kenteken nog steeds ingeschreven en heeft zelfs een APK vervaldatum van
maart 2012 dus is nog steeds actief. Bijna 40 jaar oud, helemaal top.
Foto 6:
Deze ex-ov bus staat zo te zien op een boerenerf met een wel heel vreemde
rechterspiegel, een zwaailicht en een claxon op het dak. Geen idee wat de
bedoeling is maar wel weet ik dat dit de 6454 betreft, een DAF/MB200 10
meter wagen van de ZO (ZuidOoster) uit 1979. De bus is uit dienst gegaan in
1992 en terechtgekomen bij auto/bus veiling ADT in Barneveld. De bus is nog
steeds in Nederland en voor meer info verwijs ik graag naar het Busmuseum.
Foto 7a-7b:
Vreemde eend in de bijt is deze Volvo. Op kenteken is nergens
iets te vinden over de achtergrond deze bus. Ooit ingezet als promotiebus
voor het bedrijf Tapijtwereld. Het blijft vreemd dat het kenteken op Google
niet een bel doet rinkelen, alleen de BB-74-97 is te vinden als zijnde een
Volvo B57-50 (Diesel), een oldtimer bedrijfsauto uit 1968.
Mogelijk is dit een exemplaar uit dezelfde serie dus bij deze: OPSPORING
VERZOCHT.
Het duurde niet lang of er kwam een tip binnen van Olaf Horn: "De Volvo
met de reclame voor Tapijtwereld is waarschijnlijk een bus van de vroegere
SM (Stadsbus Maastricht). Ik stuur je alvast een foto (7b) van de voormalige
Stadsbus Maastricht-bus 32 (kenteken BB-74-97) uit dezelfde serie als de
"tapijt"-bus. Als ik meer foto's vind, stuur ik ze naar je toe. De foto is
overigens gemaakt tijdens een van de IAS-show van de Autobus Documentatie
Vereniging in Hillegom. Groeten Olaf". Mijn dank is natuurlijk groot
want zo krijgen bepaalde bussen toch de eer die ze verdienen.
Van Hub Speetjens kreeg ik dit bericht: 'Ik wil je even
een aanvulling geven op de volvo BB-74-50. Dit is de ex Stadsbus Maasticht
31. SVA Limburg heeft de 32 (zie foto 7b) en die is op dit ogenblik
operationeel. Hij is gekeurd en kan rijden.'
Foto 8:
Nogmaals een DAF MB200/Hainje, nu uit 1980. Altijd in dienst
geweest bij de GSM, later GVM en aan het eind van de carrière in 1993
ingeruild bij Berkhof en blijkbaar doorverkocht aan een particulier. De foto
is gemaakt in Spijkenisse op 19 augustus 2010 met een Nikon camera maar de
maker van de foto is helaas niet bekend evenals de nieuwe eigenaar.
Duidelijk is wel dat de nieuwe eigenaar blijkbaar weinig opheeft met de oude
eigenaar want het oude opschrijft is aan alle kanten deskundig onleesbaar
gemaakt.
Foto 9a-9b-9c-9d-9e-9f-9g:
Deze bus is na z'n Connexxiontijd geëmigreerd naar
Polen en grondig inwendig aangepakt zoals te zien is op deze serie foto's.
Mijn Pools is niet zo heel erg up-to-date maar gezien het opschrift 'Ekipa
Filmowa' gecombineerd met de laatste foto (9g) waarop een kleedruimte met
spiegels ingericht lijkt te zijn, zal deze bus in dienst zijn gekomen van
een rijdende filmploeg. In ieder geval zouden we hier te maken hebben met de
2071 volgens de maker van de foto want dat stond eronder maar als ik dat
wagenparknummer nazoek, kom ik uit bij een Scania/Berkhof van de VAD uit
1992. Dat vind ik vreemd want met mijn beperkte technische kennis zie ik op
de grille zo'n typische Volvo streep dus ergens zal de informatie niet
correct zijn. Wie helpt?
Dick van der Goot, weer erg bedankt, komt met het antwoord: "Bus 2071 was
toch wel een Scania. In totaal hebben er zes dergelijke Scania/Berkhof-bussen
in Zwolle gereden: 2024, 2025, 2070, 2071, 2113, 2114. Bij de Berkhof-bussen
van dat model werden nogal eens grillplaten tussen bussen verwisseld, en
doordat VAD respectievelijk Midnet en later Connexxion ook over Volvo's van
dit type beschikte (4339 t/m 4347), werden er in de loop van de tijd Volvo's
van hun meest wezenlijke identiteitskenmerk beroofd en ontstonden er "nep-Volvo's"
die in feite Scania's waren. Hetzelfde gebeurde tussen DAF/Berkhof- en
Volvo/Berkhof-bussen van de NZH. Als vooral-Volvo-liefhebber was ik niet
blij met dat soort slordigheden, zoals je zult begrijpen." Vollediger
kan ik het niet zelf verzinnen. Dick helemaal top. Ook bij Olaf Horn gingen
de gedachten in deze richting.
Foto 10:
Als laatste foto uit deze 2e levenserie een uitstapje
naar een dubbeldekker in het buitenland. Deze opname is gemaakt in Cork in
Ierland tijdens het beroemde Jazzfestival aldaar en het zou mij niet
verbazen als dit de Lamarotte Jazzband uit Tilburg is die daar in 2008 heeft
opgetreden. Duidelijk is dat een busleven de meest uiteenlopende vormen kan
aannemen, het zijn net mensen.....
Uitsmijter(s):
Een uitsmijter gaat er altijd wel in, tenminste als je van ei
houdt. De uitsmijters in deze editie van de busbrief hebben weinig met
eieren te maken maar de 2 foto's leveren wel een bijzonder beeld op. De
eerste foto laat een aparte manier van OV zien in Duitsland en wel in
Wuppertal, de monorail. De foto is van Jos van Hemert. Eronder heb ik een
YouTube filmpje gezet zodat je het allemaal ook bewegend kunt bekijken.
Hierboven zien we een monorail maar hieronder zien we een bus
met metro neigingen. Ik ken de achtergronden van deze rampfoto niet maar ik
neem aan dat hier een tunnelbuis van b.v. de metro is ingestort en dat deze
bus achteruit in het gat is gezakt. Een bizar ongeluk mag ik wel zeggen.
Plaats van handeling komt gezien het opschrift op de bus in de buurt van
Azië uit. Het is in de Chinese stad RuiAn en het is geen metrobuis maar het
gevolg van een gasexplosie.
SlimvanWim:
Softwaretips:
Downloaden van torrentsites is voor
velen een hebberige bezigheid. Er is zoveel en je hebt het in een korte
tijd in huis maar waar moet je zoeken? Er zijn webpagina's die dat voor
je doen maar er is ook software die dat uitgebreid voor je doet. Met
Bitche of Bit Che, de meningen over de juiste schrijfwijze zijn
verdeeld, geef je een zoekopdracht en het programma zoekt voor je op
heel veel torrentsites. Dubbelklik op een gevonden item en je ziet wat
het precies inhoudt. Daarna kun je klikken op 'open torrent' en als je
een torrentdownloader hebt geïnstalleerd, zal die gelijk opgestart
worden en dan begint het downloaden. Dit Bit Che programma is dus een
zoeker en géén downloader. Je kunt het vinden op http://www.convivea.com
Ben je onervaren en wil je er meer
over weten, stuur mij een mailtje en ik probeer het je zo goed mogelijk
uit te leggen.
BusBabbel:
SMS:
Verhalen van buschauffeurs zijn er teveel om op te noemen.
Schuif een keertje aan bij koffiedrinkende chauffeurs en je loopt grote kans
getrakteerd te worden op sappige voorvallen op de bus of in het verkeer.
Voor een buitenstaander lijken het vaak sterke verhalen die je met een
korreltje zout moet nemen maar ik kan iedereen verzekeren dat er niets
dwazer kan zijn dan de realiteit. Een voorbeeld hiervan zal ik hieronder
geven en geloof mij, er is niets van verzonnen maar het is allemaal
letterlijk gebeurd.
Ik heb een tijd niet gereden en 'mag' weer eens de weg op.
Helemaal in mijn element want ondanks de 28 busjaren vind ik het nog steeds
een leuke tijdsbesteding om met een bus onder mijn kont de uitdaging aan te
gaan met tijdsdruk, verkeersdruk en passagiers. Ik zat dan ook lekker in
mijn vel en dat was maar goed ook want toen ik van Delft naar Naaldwijk reed
als lijn 128, overkwam mij toch weer zo'n eigenaardig voorval waarvan je
denkt "is de mensheid nog wel helemaal in orde". Ik reed door De Lier, een
dorp aan de rand van het Westland, en de route is daar uiteraard voorzien
van de nodige versmallingen, drempels en bruggen. Halverwege het dorp
stonden een aantal jonge knullen bij de halte. Ik zag aan de kleding en de
uitgelaten stemming dat het de bedoeling was om het uitgaansleven van
Naaldwijk te gaan verrijken met hun aanwezigheid. Ze stapten in en betaalden
netjes of hadden een abonnement. Eén van de knapen had een geopende fles
wijn in zijn handen en deed geen moeite om dat te verbergen. Zoals ik al
schreef zat ik lekker in mijn vel en ik had geen zin om mijn stemming te
laten verzieken door welles-nietes gedoe met opgeschoten blagen die erop uit
zijn om mij uit mijn tent te lokken. Het eindpunt in Naaldwijk was 5 haltes
verder en ik accepteerde de geopende fles als zaterdagavondverschijnsel
zolang er geen gedoe zou ontstaan.
Ik reed over de drempels en de bruggen, maakte een scherpe
draai naar rechts en opeens stond het ventje met de fles wijn naast me. "Hé,
kun je niet wat rustiger rijden?" was zijn dwingende verzoek. "Pardon",
vroeg ik verbaasd. "Je rijdt als een gek, vind je dat normaal?" Normaal zou
ik dan behoorlijk geïrriteerd worden en de confrontatie aangaan maar ik zei
het al eerder, ik zat lekker in mijn vel en wilde die stemming zo houden. Ik
vroeg wat hij daarmee bedoelde omdat ik mij van geen kwaad bewust was, ik
had geen haast en reed zoals altijd dus niets wat op het rijden van een gek
kon lijken. Hij herhaalde zijn opmerking en ik had er geen behoefte aan om
uitgedaagd te worden dus zei ik hem dat ik niet langzamer kon gaan rijden
omdat ik graag overstappers in Naaldwijk van dienst wilde zijn. Ik leek wel
gek om de houding van het mannetje te accepteren maar soms ben je benieuwd
naar de ontwikkeling van zo'n toestand. Hij wilde mij kwaad zien en ik gaf
hem daar geen succes bij.
"Wat is nou precies het probleem?" vroeg ik hem toen hij
aanstalten maakte om naar zijn vrienden terug te lopen. "Omdat jij zo wild
rijdt, kan ik mijn sms-je niet afmaken", zei hij over zijn schouder. Perplex
is het woord dat de situatie goed schetst. Waar haalde zo'n snotneus de gore
moed vandaan om dit zonder enige gêne zo te durven doen. Ik ben behoorlijk
door de wol geverfd als chauffeur en kijk niet zo gauw meer ergens van op
maar het onverwachte overvalt je toch altijd weer. Zou ik dit vroeger in
mijn hoofd gehaald hebben? 16 jaar, een open fles wijn in mijn hand en dan
de chauffeur op zijn vingers tikken. Je ziet en leest de ergste dingen in de
krant maar nu weet ik door zo'n klein voorbeeld waar de maatschappij aan ten
onder gaat. De opvoeding heeft blijkbaar iets overgeslagen bij deze puber en
ik hoop dat het bij deze bluf blijft maar ik hou mijn hart vast voor over 10
jaar, waar ontspoort deze knaap verder nog? Achteraf moet ik om het absurde
wel lachen en ik wist dat ik er een busbabbel rijker van was geworden.
Surftips:
Wie heeft er geen herinnering aan
televisieprogramma's van vroeger en dan met name uit zijn of
haar kindertijd. Op de volgende link zijn er heel veel verzameld
dus haal je hart maar op. Series van Vroeger.
Al eerder een tip in deze rubriek maar nogmaals aandacht voor
deze link. Ongelooflijk, hoeveel werk
zou er in dit schilderij zitten...een mooi kunstwerk en
wanneer je naar de mensen wijst MET DE MUIS, verschijnt de naam
van die persoon en wanneer je op die persoon klikt, krijg je
meer informatie over deze persoon. Ken jij ze allemaal?Klik hier....
Nog een beetje
geschiedkundige informatie maar dan wel op heel fraaie
eigentijdse manier vormgegeven. Alleen de manier waarop deze
pagina gemaakt is, verdient al een bezoekje. 2e wereldoorlog.
Klik op:
Grappig:
Het is augustus in een dorpje aan de kust van de Zwarte Zee. Het
regent en het dorpje lijkt verlaten. Het is een moeilijke tijd.
De inwoners zitten allemaal in de schuld en leven op krediet.
Plots verschijnt een rijke toerist ter plaatse en stapt het
enige hotel van het dorpje binnen.
Hij legt een bankbiljet van 100 euro op de balie en gaat naar de
eerste verdieping om een kamer uit te zoeken.
De hotel eigenaar pakt de 100 euro en gaat naar de slager om
zijn schuld te betalen. De slager pakte die 100 euro aan en gaat
spoorslags naar de varkensboer om zijn schuld te betalen. Die op
zijn beurt rent naar de verpachter en betaalt zijn schuld af. De
verpachter haast zich naar de enige prostituee in het dorp, die
vanwege de crisis haar diensten op krediet aanbiedt, en betaalt
aan haar zijn schuld. De prostituee haast zich naar het hotel en
betaalt aan de hotelier de kamerhuur voor de nacht waar zij haar
werkzaamheden heeft verricht. De hotelier legt de 100 euro terug
op de balie. Op dat moment komt de rijke toerist naar beneden,
neemt de 100 euro van de balie omdat hij niet tevreden is over
de kamer.
Niemand heeft iets verdiend, er is niets veranderd maar het hele
dorp is wel schuldenvrij….
Lodewijkje loopt langs het huis van de burgemeester en spuugt
tegen een raam.
De burgemeester heeft dit gezien en komt woedend naar buiten.
"Wat zou jouw moeder ervan vinden, wanneer ik bij jullie huis
langs loop en tegen het raam spuug?" vraagt de burgemeester.
"Dat zou ze heel knap vinden, wij wonen namelijk op de 10e
verdieping"..
Drie oudere mannen bespreken in het café achter een klein
glaasje hoe de zaken ervoor staan.
"Ik kan de krant niet meer lezen zonder bril, mijn ogen gaan
hard achteruit", zegt de eerste.
De tweede vult aan: "Ik heb last van m'n knieën. Die kraken en
zijn zo stijf dat ik moeilijk vooruit kom."
"Ik heb daar allemaal geen last van", zegt de derde. "Mijn ogen
zijn nog prima, mijn benen, armen, alles doet het nog. Maar
gisteren zeg ik tegen mijn vrouw: "Kom schat, ga je even mee
naar boven, doen we de huwelijksnacht nog eens een keertje
over".
Zegt mijn vrouw: "Dat zou dan de derde keer zijn, vandaag".
"Dus wat bij mij niet goed meer werkt, is m'n geheugen."
Ingezonden berichten:
Zoals ik in het intro al schreef, plaats ik in deze rubriek
een aantal reacties op de eerste brief na de stilteperiode. Ruud schreef:
Ben blij dat je weer begonnen bent met de busbrief eindelijk weer wat om
naar uit te kijken.
Louise, Edwin, Peter en Walter namen de moeite mij een hart onder de riem te
steken en Arjan miste een verwijzing naar de VSN in het overzicht van
busmaatschappijen door de jaren heen. Dit is inmiddels aangepast en deze
lijst van bedrijven zal vast nog wel wat uitgebreid worden in de loop van de
tijd. Wendy stuurde een hartverwarmende reactie en stuurde mij nog wat
nieuwe foto's van bussen in Mexico waarvoor mijn dank.
Vanuit het warme Californië schreef Willem dat hij met
plezier de nieuwe busbriefpagina bezoekt. Zelf geen buschauffeur geweest
maar toch een vaste lezer. Ik vermoed dat hier mede een soort nostalgie in
het spel is van een Nederlandse Amerikaan. ;-)
Hans K. reageert positief vanuit Parijs. Hij schrijft:
"Met de gele bussen van Westnederland heb ik vaak van Rotterdam Zuidplein
naar Slikkerveer gereisd als ik naar mijn moeder ging voor een weekeinde.
Omdat ik al sinds 1963 in Parijs woon, heb ik natuurlijk meer belangstelling
in oude bussen en trams van de NZHVM uit de tijd toen ik Haarlem en
Heemstede woonde en werkte".
Dit is een kleine greep uit de mailtjes die ik mocht
ontvangen. Allemaal bedankt.
Tot slot:
Er kwamen ook een paar mailtjes met daarin de opmerking
dat brief 101 niet de inhoud en het niveau had dat gewoonlijk gehaald
wordt en dat vind ik een belangrijk signaal om scherp te blijven.
Hopelijk heb ik in deze aflevering gezorgd voor meer 'vuurwerk'. Zo
niet, dan kom ik in brief 103 misschien wel met het gewenste resultaat.
Blijf deze pagina volgen dan kom je er vanzelf achter. Tot de volgende brief.