maart 2011

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
_________________________________________________________________                                                                                                 

______ Onderwerp: Herboren _______________________________
   
 Verhalen over oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
Herboren
Uitsmijters: Hangend vervoer - daar sla je van achterover
SlimvanWim: Torrent software
Busbabbel: SMS
 

 
Het is zondagochtend en ik heb de kriebels. Na jaren eens in de maand op zondag een doel te hebben gehad, denk ik nu regelmatig hoe ik de vrijgevallen tijd zal gaan invullen.....de busbrief dus! Op de doorstart met editie 101 heb ik verschillende reacties gehad die te vinden zijn bij 'Ingezonden berichten' meer onderaan deze brief. Laatst kreeg ik via Hyves een link waar je jezelf een Koninklijke uitstraling kon geven en ik zou ik niet zijn als ik het niet zou proberen. En zie, sta ik er niet charmant op met mijn Beatrixkapsel en dito hoed? Genoeg ijdeltuiterij, brief 102 op de snijtafel om er een cosmetische ingreep op toe te passen.
 
Ik heb gekozen voor de intussen vaker gepresenteerde rubriek "2e levens" en ik heb het Herboren genoemd. Met dank aan de vele fotografen die op internet hun fraaie plaatjes plaatsen en waaruit ik hopelijk, zonder boze gezichten, leentjebuur mag spelen. Vaak staat de naam van de cameraman of vrouw vermeld op een foto maar nog vaker is zo'n foto anoniem. Mocht je graag je naam bij een foto van jouw hand willen hebben staan dan kan dat altijd later nog. Stuur mij een mailtje en ik corrigeer dat meteen. Het zou natuurlijk wel prettig zijn als je aantoont dat je de rechtmatige eigenaar bent want anders komen er mogelijk kwalijke praktijken aan het licht van plagiaat of dergelijke.
 

Foto 1:
Deze bus stamt uit 1980 volgens het onderschrift en is ooit ingezet bij FRAM Specials van 1993 tot 1995. Oorspronkelijk als wagenparknummer 1680 kwam deze Leyland/den Oudsten LOB in 1980 van lopende band en heeft in het Friese land z'n kilometers gevreten, natuurlijk eerst zonder de reclame voor bier want dat was in die dagen nog niet ingeburgerd. Mogelijk is deze reclame pas aangebracht toen de bus voor Fram Specials ging rijden.
Een andere bus uit deze serie is in 1995 verbrand in Heerenveen (de 1683 maar ook de 1690, 1691 en de 1692) De 1678 is na zijn carrière doorgereden naar Roemenië en de 1661 en de 1684 zijn allebei total-loss in respectievelijk 1986 en 1987. Al met al is dit een geruchtmakende serie geweest zoals je ziet. Wij hadden in Delft de 1699 t/m de 1706 en die zijn voor zover mij bekend rustiger aan hun eind gekomen.

Foto 2:
Om nog even in het Hoge Noorden te blijven, de NZH 1278 uit 1976 is aan het eind van de loopbaan bij de NZH verhuurd aan de FRAM van 1990 tot 1991. Deze DAF MB200 heeft volgens mijn gegevens een opbouw van Hainje met 45 zitplaatsen en 33 staanplaatsen. De locatie * waar deze bus op de foto te zien is, is mij niet bekend maar daar kan iemand die dit leest mogelijk opheldering over verschaffen, ik schat zelf de kans dat het Haarlem is groot in. "De heer Martin Walop, op 9 december op 52 jarige leeftijd in Amersfoort overleden, was socioloog, gespecialiseerd in misdaadpreventie. Hij was een workaholic, wist altijd geld los te peuteren en richtte een oude bus, de crimobiel, in tot rijdend voorlichtingscentrum". Dus nu is duidelijk wat het 2e leven van deze 1278 was. Van Dick van der Goot kreeg ik de tip dat er nog zeker een 3e leven van deze MB200 is of is geweest. Hierover is meer te zien op de volgende link: busmuseum

* aanvulling van Klaas G.: De 1278 op deze foto staat op de Grote Markt in Haarlem voor het beroemde Brinkman restaurant.
 

Foto 3a-3b:
In busbrief 101 stond een gelede dubbeldekker in Roparun kleuren maar op deze foto hieronder vind je een echte OV-bus omgebouwd tot wagen voor het Team 238 bij Roparun. Wikipedia omschrijft het als volgt: "De naam Roparun (Rotterdam Parijs run) is een non-stop estafetteloop van Rotterdam naar Parijs die sinds 1992 wordt gehouden. De af te leggen afstand is 530 kilometer. Al vanaf het eerste jaar is het ophalen van geld het hoofddoel van deze sportieve prestatie. Het geld is bedoeld om projecten te financieren om het leven van kankerpatiënten zo goed en aangenaam mogelijk te laten verlopen". Meer info over dit Team is te vinden op http://www.rtzn.nl
Deze foto is genomen in Bergen op Zoom, op 24 december 2008 was er een geweldig Kerstcadeau voor team 238. "We hebben vandaag een heel leuk en onverwacht bericht gekregen van de Kerstman waar we helemaal stil van zijn... De Kerstman sponsort namelijk onze teambus! De enige voorwaarde was dat de bus gedoopt zou worden met de naam "RTZN Tante Toos"." en dat is gebeurd.
Mijn eigen tante Toos zal dit leuk vinden. De bus is oorspronkelijk de MB200/den Oudsten 9387 uit 1983 en jawel, de derde uit het Hoge Noorden want ook deze bus heeft voor de FRAM in het OV gereden en is later eveneens terechtgekomen bij Fram Specials, de tourafdeling van de Fram.
 

Foto 4:
Dat ziet er nog origineel uit, de 100 van Snelle Vliet. Een DAFbus met een flinke loopbaan zoals: gebouwd in 1981 bij den Oudsten, daarna als de 8788 bij Westnederland en later bij ZWN (zie sticker voorop). In 1997 overgegaan naar de Snelle Vliet tourbedrijf en vervolgens bij MilotReizen in 1999 en tot slot in mei 2000 bij Ringelberg Touringcars. Wat er verder mee gebeurd is, is mij niet bekend maar mogelijk weet iemand anders meer. Ik hoor het mogelijk een keertje.
 
En dat is gebeurd met dank aan Hans Mulder: "Op 23-11-2004 is hij naar Riedek te Hank gegaan, op 19-09-2007 naar Womy en op 19-01-2009 naar sloperij De Populier te Rotterdam wat gelijk het einde betekende voor deze bus."
 

Foto 5:
Van Ruurd Berendes kreeg ik ooit deze foto toegestuurd en die komt nu goed van pas in deze busbrief. Het betreft de Westnederland 2248 in een latere hoedanigheid. Deze Leyland-den Oudsten LOB stamt uit 1973 en reed tot 1985 bij WN, verkaste daarna naar een particulier en duikt nu weer op in deze busbrief. We vergeten onze voorvaderen niet.....Deze bus staat volgens het kenteken nog steeds ingeschreven en heeft zelfs een APK vervaldatum van maart 2012 dus is nog steeds actief. Bijna 40 jaar oud, helemaal top.
 

Foto 6:
Deze ex-ov bus staat zo te zien op een boerenerf met een wel heel vreemde rechterspiegel, een zwaailicht en een claxon op het dak. Geen idee wat de bedoeling is maar wel weet ik dat dit de 6454 betreft, een DAF/MB200 10 meter wagen van de ZO (ZuidOoster) uit 1979. De bus is uit dienst gegaan in 1992 en terechtgekomen bij auto/bus veiling ADT in Barneveld. De bus is nog steeds in Nederland en voor meer info verwijs ik graag naar het Busmuseum
 

Foto 7a-7b:
Vreemde eend in de bijt is deze Volvo. Op kenteken is nergens iets te vinden over de achtergrond deze bus. Ooit ingezet als promotiebus voor het bedrijf Tapijtwereld. Het blijft vreemd dat het kenteken op Google niet een bel doet rinkelen, alleen de BB-74-97 is te vinden als zijnde een Volvo B57-50 (Diesel), een oldtimer bedrijfsauto uit 1968. Mogelijk is dit een exemplaar uit dezelfde serie dus bij deze: OPSPORING VERZOCHT.
Het duurde niet lang of er kwam een tip binnen van Olaf Horn: "De Volvo met de reclame voor Tapijtwereld is waarschijnlijk een bus van de vroegere SM (Stadsbus Maastricht). Ik stuur je alvast een foto (7b) van de voormalige Stadsbus Maastricht-bus 32 (kenteken BB-74-97) uit dezelfde serie als de "tapijt"-bus. Als ik meer foto's vind, stuur ik ze naar je toe. De foto is overigens gemaakt tijdens een van de IAS-show van de Autobus Documentatie Vereniging in Hillegom. Groeten Olaf". Mijn dank is natuurlijk groot want zo krijgen bepaalde bussen toch de eer die ze verdienen.
 
Van Hub Speetjens kreeg ik dit bericht: 'Ik wil je even een aanvulling geven op de volvo BB-74-50. Dit is de ex Stadsbus Maasticht 31. SVA Limburg heeft de 32 (zie foto 7b) en die is op dit ogenblik operationeel. Hij is gekeurd en kan rijden.'
 
 

Foto 8:
Nogmaals een DAF MB200/Hainje, nu uit 1980. Altijd in dienst geweest bij de GSM, later GVM en aan het eind van de carrière in 1993 ingeruild bij Berkhof en blijkbaar doorverkocht aan een particulier. De foto is gemaakt in Spijkenisse op 19 augustus 2010 met een Nikon camera maar de maker van de foto is helaas niet bekend evenals de nieuwe eigenaar. Duidelijk is wel dat de nieuwe eigenaar blijkbaar weinig opheeft met de oude eigenaar want het oude opschrijft is aan alle kanten deskundig onleesbaar gemaakt.

Foto 9a-9b-9c-9d-9e-9f-9g:
Deze bus is na z'n Connexxiontijd geëmigreerd naar Polen en grondig inwendig aangepakt zoals te zien is op deze serie foto's. Mijn Pools is niet zo heel erg up-to-date maar gezien het opschrift 'Ekipa Filmowa' gecombineerd met de laatste foto (9g) waarop een kleedruimte met spiegels ingericht lijkt te zijn, zal deze bus in dienst zijn gekomen van een rijdende filmploeg. In ieder geval zouden we hier te maken hebben met de 2071 volgens de maker van de foto want dat stond eronder maar als ik dat wagenparknummer nazoek, kom ik uit bij een Scania/Berkhof van de VAD uit 1992. Dat vind ik vreemd want met mijn beperkte technische kennis zie ik op de grille zo'n typische Volvo streep dus ergens zal de informatie niet correct zijn. Wie helpt?
Dick van der Goot, weer erg bedankt, komt met het antwoord: "Bus 2071 was toch wel een Scania. In totaal hebben er zes dergelijke Scania/Berkhof-bussen in Zwolle gereden: 2024, 2025, 2070, 2071, 2113, 2114. Bij de Berkhof-bussen van dat model werden nogal eens grillplaten tussen bussen verwisseld, en doordat VAD respectievelijk Midnet en later Connexxion ook over Volvo's van dit type beschikte (4339 t/m 4347), werden er in de loop van de tijd Volvo's van hun meest wezenlijke identiteitskenmerk beroofd en ontstonden er "nep-Volvo's" die in feite Scania's waren. Hetzelfde gebeurde tussen DAF/Berkhof- en Volvo/Berkhof-bussen van de NZH. Als vooral-Volvo-liefhebber was ik niet blij met dat soort slordigheden, zoals je zult begrijpen." Vollediger kan ik het niet zelf verzinnen. Dick helemaal top. Ook bij Olaf Horn gingen de gedachten in deze richting.
 
           
           
           

Foto 10:
Als laatste foto uit deze 2e levenserie een uitstapje naar een dubbeldekker in het buitenland. Deze opname is gemaakt in Cork in Ierland tijdens het beroemde Jazzfestival aldaar en het zou mij niet verbazen als dit de Lamarotte Jazzband uit Tilburg is die daar in 2008 heeft opgetreden. Duidelijk is dat een busleven de meest uiteenlopende vormen kan aannemen, het zijn net mensen.....
 
  

      
Uitsmijter(s):
Een uitsmijter gaat er altijd wel in, tenminste als je van ei houdt. De uitsmijters in deze editie van de busbrief hebben weinig met eieren te maken maar de 2 foto's leveren wel een bijzonder beeld op. De eerste foto laat een aparte manier van OV zien in Duitsland en wel in Wuppertal, de monorail. De foto is van Jos van Hemert. Eronder heb ik een YouTube filmpje gezet zodat je het allemaal ook bewegend kunt bekijken.
 
      
 
 
Hierboven zien we een monorail maar hieronder zien we een bus met metro neigingen. Ik ken de achtergronden van deze rampfoto niet maar ik neem aan dat hier een tunnelbuis van b.v. de metro is ingestort en dat deze bus achteruit in het gat is gezakt. Een bizar ongeluk mag ik wel zeggen. Plaats van handeling komt gezien het opschrift op de bus in de buurt van Azië uit. Het is in de Chinese stad RuiAn en het is geen metrobuis maar het gevolg van een gasexplosie.

 
 
 

     
    SlimvanWim:
Softwaretips:
 
Downloaden van torrentsites is voor velen een hebberige bezigheid. Er is zoveel en je hebt het in een korte tijd in huis maar waar moet je zoeken? Er zijn webpagina's die dat voor je doen maar er is ook software die dat uitgebreid voor je doet. Met Bitche of Bit Che, de meningen over de juiste schrijfwijze zijn verdeeld, geef je een zoekopdracht en het programma zoekt voor je op heel veel torrentsites. Dubbelklik op een gevonden item en je ziet wat het precies inhoudt. Daarna kun je klikken op 'open torrent' en als je een torrentdownloader hebt geïnstalleerd, zal die gelijk opgestart worden en dan begint het downloaden. Dit Bit Che programma is dus een zoeker en géén downloader. Je kunt het vinden op http://www.convivea.com
Ben je onervaren en wil je er meer over weten, stuur mij een mailtje en ik probeer het je zo goed mogelijk uit te leggen.
 

           
BusBabbel:
SMS:
Verhalen van buschauffeurs zijn er teveel om op te noemen. Schuif een keertje aan bij koffiedrinkende chauffeurs en je loopt grote kans getrakteerd te worden op sappige voorvallen op de bus of in het verkeer. Voor een buitenstaander lijken het vaak sterke verhalen die je met een korreltje zout moet nemen maar ik kan iedereen verzekeren dat er niets dwazer kan zijn dan de realiteit. Een voorbeeld hiervan zal ik hieronder geven en geloof mij, er is niets van verzonnen maar het is allemaal letterlijk gebeurd.
Ik heb een tijd niet gereden en 'mag' weer eens de weg op. Helemaal in mijn element want ondanks de 28 busjaren vind ik het nog steeds een leuke tijdsbesteding om met een bus onder mijn kont de uitdaging aan te gaan met tijdsdruk, verkeersdruk en passagiers. Ik zat dan ook lekker in mijn vel en dat was maar goed ook want toen ik van Delft naar Naaldwijk reed als lijn 128, overkwam mij toch weer zo'n eigenaardig voorval waarvan je denkt "is de mensheid nog wel helemaal in orde". Ik reed door De Lier, een dorp aan de rand van het Westland, en de route is daar uiteraard voorzien van de nodige versmallingen, drempels en bruggen. Halverwege het dorp stonden een aantal jonge knullen bij de halte. Ik zag aan de kleding en de uitgelaten stemming dat het de bedoeling was om het uitgaansleven van Naaldwijk te gaan verrijken met hun aanwezigheid. Ze stapten in en betaalden netjes of hadden een abonnement. Eén van de knapen had een geopende fles wijn in zijn handen en deed geen moeite om dat te verbergen. Zoals ik al schreef zat ik lekker in mijn vel en ik had geen zin om mijn stemming te laten verzieken door welles-nietes gedoe met opgeschoten blagen die erop uit zijn om mij uit mijn tent te lokken. Het eindpunt in Naaldwijk was 5 haltes verder en ik accepteerde de geopende fles als zaterdagavondverschijnsel zolang er geen gedoe zou ontstaan.
Ik reed over de drempels en de bruggen, maakte een scherpe draai naar rechts en opeens stond het ventje met de fles wijn naast me. "Hé, kun je niet wat rustiger rijden?" was zijn dwingende verzoek. "Pardon", vroeg ik verbaasd. "Je rijdt als een gek, vind je dat normaal?" Normaal zou ik dan behoorlijk geïrriteerd worden en de confrontatie aangaan maar ik zei het al eerder, ik zat lekker in mijn vel en wilde die stemming zo houden. Ik vroeg wat hij daarmee bedoelde omdat ik mij van geen kwaad bewust was, ik had geen haast en reed zoals altijd dus niets wat op het rijden van een gek kon lijken. Hij herhaalde zijn opmerking en ik had er geen behoefte aan om uitgedaagd te worden dus zei ik hem dat ik niet langzamer kon gaan rijden omdat ik graag overstappers in Naaldwijk van dienst wilde zijn. Ik leek wel gek om de houding van het mannetje te accepteren maar soms ben je benieuwd naar de ontwikkeling van zo'n toestand. Hij wilde mij kwaad zien en ik gaf hem daar geen succes bij.
"Wat is nou precies het probleem?" vroeg ik hem toen hij aanstalten maakte om naar zijn vrienden terug te lopen. "Omdat jij zo wild rijdt, kan ik mijn sms-je niet afmaken", zei hij over zijn schouder. Perplex is het woord dat de situatie goed schetst. Waar haalde zo'n snotneus de gore moed vandaan om dit zonder enige gêne zo te durven doen. Ik ben behoorlijk door de wol geverfd als chauffeur en kijk niet zo gauw meer ergens van op maar het onverwachte overvalt je toch altijd weer. Zou ik dit vroeger in mijn hoofd gehaald hebben? 16 jaar, een open fles wijn in mijn hand en dan de chauffeur op zijn vingers tikken. Je ziet en leest de ergste dingen in de krant maar nu weet ik door zo'n klein voorbeeld waar de maatschappij aan ten onder gaat. De opvoeding heeft blijkbaar iets overgeslagen bij deze puber en ik hoop dat het bij deze bluf blijft maar ik hou mijn hart vast voor over 10 jaar, waar ontspoort deze knaap verder nog? Achteraf moet ik om het absurde wel lachen en ik wist dat ik er een busbabbel rijker van was geworden.
 

       
Surftips:
Wie heeft er geen herinnering aan televisieprogramma's van vroeger en dan met name uit zijn of haar kindertijd. Op de volgende link zijn er heel veel verzameld dus haal je hart maar op. Series van Vroeger.
Al eerder een tip in deze rubriek maar nogmaals aandacht voor deze link. Ongelooflijk, hoeveel werk zou er in dit schilderij zitten...een mooi kunstwerk en wanneer je naar de mensen wijst MET DE MUIS, verschijnt de naam van die persoon en wanneer je op die persoon klikt, krijg je meer informatie over deze persoon. Ken jij ze allemaal? Klik hier....
Nog een beetje geschiedkundige informatie maar dan wel op heel fraaie eigentijdse manier vormgegeven. Alleen de manier waarop deze pagina gemaakt is, verdient al een bezoekje. 2e wereldoorlog.

Klik op:     


      
Grappig:
Het is augustus in een dorpje aan de kust van de Zwarte Zee. Het regent en het dorpje lijkt verlaten. Het is een moeilijke tijd. De inwoners zitten allemaal in de schuld en leven op krediet.
Plots verschijnt een rijke toerist ter plaatse en stapt het enige hotel van het dorpje binnen.
Hij legt een bankbiljet van 100 euro op de balie en gaat naar de eerste verdieping om een kamer uit te zoeken.
De hotel eigenaar pakt de 100 euro en gaat naar de slager om zijn schuld te betalen. De slager pakte die 100 euro aan en gaat spoorslags naar de varkensboer om zijn schuld te betalen. Die op zijn beurt rent naar de verpachter en betaalt zijn schuld af. De verpachter haast zich naar de enige prostituee in het dorp, die vanwege de crisis haar diensten op krediet aanbiedt, en betaalt aan haar zijn schuld. De prostituee haast zich naar het hotel en betaalt aan de hotelier de kamerhuur voor de nacht waar zij haar werkzaamheden heeft verricht. De hotelier legt de 100 euro terug op de balie. Op dat moment komt de rijke toerist naar beneden, neemt de 100 euro van de balie omdat hij niet tevreden is over de kamer.
Niemand heeft iets verdiend, er is niets veranderd maar het hele dorp is wel schuldenvrij….
 
Lodewijkje loopt langs het huis van de burgemeester en spuugt tegen een raam.
De burgemeester heeft dit gezien en komt woedend naar buiten.
"Wat zou jouw moeder ervan vinden, wanneer ik bij jullie huis langs loop en tegen het raam spuug?" vraagt de burgemeester.
"Dat zou ze heel knap vinden, wij wonen namelijk op de 10e verdieping"..
 
Drie oudere mannen bespreken in het café achter een klein glaasje hoe de zaken ervoor staan.
"Ik kan de krant niet meer lezen zonder bril, mijn ogen gaan hard achteruit", zegt de eerste.
De tweede vult aan: "Ik heb last van m'n knieën. Die kraken en zijn zo stijf dat ik moeilijk vooruit kom."
"Ik heb daar allemaal geen last van", zegt de derde. "Mijn ogen zijn nog prima, mijn benen, armen, alles doet het nog. Maar gisteren zeg ik tegen mijn vrouw: "Kom schat, ga je even mee naar boven, doen we de huwelijksnacht nog eens een keertje over".
Zegt mijn vrouw: "Dat zou dan de derde keer zijn, vandaag".
"Dus wat bij mij niet goed meer werkt, is m'n geheugen."
 

      
Ingezonden berichten:
Zoals ik in het intro al schreef, plaats ik in deze rubriek een aantal reacties op de eerste brief na de stilteperiode. Ruud schreef: Ben blij dat je weer begonnen bent met de busbrief eindelijk weer wat om naar uit te kijken.
Louise, Edwin, Peter en Walter namen de moeite mij een hart onder de riem te steken en Arjan miste een verwijzing naar de VSN in het overzicht van busmaatschappijen door de jaren heen. Dit is inmiddels aangepast en deze lijst van bedrijven zal vast nog wel wat uitgebreid worden in de loop van de tijd. Wendy stuurde een hartverwarmende reactie en stuurde mij nog wat nieuwe foto's van bussen in Mexico waarvoor mijn dank.
Vanuit het warme Californië schreef Willem dat hij met plezier de nieuwe busbriefpagina bezoekt. Zelf geen buschauffeur geweest maar toch een vaste lezer. Ik vermoed dat hier mede een soort nostalgie in het spel is van een Nederlandse Amerikaan. ;-)
Hans K. reageert positief vanuit Parijs. Hij schrijft: "Met de gele bussen van Westnederland heb ik vaak van Rotterdam Zuidplein naar Slikkerveer gereisd als ik naar mijn moeder ging voor een weekeinde. Omdat ik al sinds 1963 in Parijs woon, heb ik natuurlijk meer belangstelling in oude bussen en trams van de NZHVM uit de tijd toen ik Haarlem en Heemstede woonde en werkte".
 
Dit is een kleine greep uit de mailtjes die ik mocht ontvangen. Allemaal bedankt.
 

   
Tot slot:
Er kwamen ook een paar mailtjes met daarin de opmerking dat brief 101 niet de inhoud en het niveau had dat gewoonlijk gehaald wordt en dat vind ik een belangrijk signaal om scherp te blijven. Hopelijk heb ik in deze aflevering gezorgd voor meer 'vuurwerk'. Zo niet, dan kom ik in brief 103 misschien wel met het gewenste resultaat. Blijf deze pagina volgen dan kom je er vanzelf achter. Tot de volgende brief.
 
Groeten,

Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)

       
    
Wijsheden:
 
Vader aap tot moeder aap: Kijk niet zo treurig, alle pasgeboren aapjes lijken op mensen.
 
Achteraf gezien had je alles van te voren kunnen weten.
 
Mijn vrouw is zo achterdochtig dat zelfs haar ogen elkaar in de gaten houden. (W. van Broeckhoven)

terug naar de