februari 2011
N i e u w s i n B u s b r i e
f f o r m a a t <++++>
_________________________________________________________________
______ Onderwerp: Hup
Holland(bus) Hup _______________________
Verhalen over oude en
nieuwe bussen
Inhoudsopgave:
Hup Holland(bus) Hup
Uitsmijters: WC-bus - HTM 125 jaar
SlimvanWim: Zoeksoftware
Busbabbel: Fata Morgana
Het heeft even geduurd maar hier ben ik dan
weer. Menigeen zal bij zichzelf gedacht hebben: "Daar zijn we vanaf" maar
nee hoor, sinds 27 juni 2010 was het stil en nu sta ik te trappelen om de
draad weer op te pakken. Ik had aangekondigd dat ik een poosje tot bezinning
wilde komen na de druk die het schrijven van deze brieven met zich
meebracht. Dat is gelukt hoewel ik de zomermaanden gebruikt heb om alle brieven door te
nemen en het een en ander aan te passen zoals 'verlopen' linken, bepaalde
informatie waar de actualiteit vanaf was enz. enz. Ook heb ik hier en daar
al het een ander aangevuld met meer foto's want nu ik niet meer afhankelijk
ben van het versturen van te grote mailtjes, kan ik plaatsen zoveel ik wil.
Bij deze wil ik uiteraard mijn dank
uitspreken aan Jan van der Ark. Hij heeft jaren geleden het initiatief
genomen om de busbrieven op internet te plaatsen en tot 2010 heeft hij dat
eigenhandig steeds verzorgd. In 2010 heb ik de inloggegevens van hem
gekregen en kon ik zelf aan de slag en dat heeft dan weer geleid tot het
ontstaan van deze volgende stap in het proces waarbij de naam busbrief
overgeschreven is op mijn naam en ik dus volledig beheerder ben geworden.
Zonder Jan had het nooit zover gekomen dus nogmaals: "Jan, toppie,
hartstikke bedankt!!!"
Zo nu en dan zal ik iedereen via een mailtje laten
weten dat er nieuwe informatie online is gezet want ik begrijp best dat niet alle
lezers dagelijks een blik op deze pagina komen werpen. Het sturen van een
complete busbrief in een mailtje was doeltreffender voor iedereen behalve
voor mij dus ik ga proberen regelmatig jullie aandacht te vragen in de hoop
dat er een soort automatisme ontstaat in het bezoeken van deze pagina. Zet
hem bij je favorieten en maak er een gewoonte van om zo nu en dan eens te
kijken. Op de startpagina van de busbrieven staan de laatste bewerkingen mét datum zodat je in
één oogopslag weet wat er gewijzigd of aangevuld is.
Ik heb er vertrouwen in dat het gaat lukken
als jullie enthousiasme nog steeds bestaat. Op weg naar een nieuwe serie
dus!!!!
Foto 1:
Een voorzichtig begin met foto's van bussen die staan/stonden
te wachten op een nieuwe eigenaar bij het bedrijf Holland Bus. Toen ik ging
zoeken op internet naar Holland Bus, kwam ik niet zoveel tegen dus ergens
heb ik het gevoel dat het bedrijf niet meer hetzelfde is als toen ik er deze
foto's heb gemaakt in 2007. Als dat zo is, kan ik tenminste zeggen:
"Gelukkig hebben we de foto's nog". In 2007 heb ik samen met mijn
vriend Aad een bezoek gebracht op
onderstaand terrein bij Geertruidenberg. Dat ligt naast Raamsdonksveer,
vlakbij Waspik net onder de Biesbosch.
Op de eerste foto is te zien dat er van een overzichtelijk,
keurig aangeharkt bedrijf geen sprake was. Her en der stonden bussen in
allerlei fases van levensvatbaarheid. De volgende foto's zullen dit
duidelijk maken.
Navraag heeft geleerd dat Holland Bus zich minder op
busgebied toelegt en meer op andere voertuigen. De website is niet te
bereiken dus helaas kon ik weinig toelichting vinden.
Foto 2:
Heb ik teveel gezegd bij de eerste foto als je deze ziet? Het was zaak om
niet met suède 's zondagse schoenen het terrein te betreden. Lange rijen
afgedankte bussen van diverse pluimage, van Arriva tot De Lijn stonden
door elkaar te wachten op een koper. Intussen is het op zo'n terrein
natuurlijk smullen voor de bushobbyisten net zoals het bij Womy (zie
busbrief 72) is en bij nog een aantal op/verkopers. De eigenaar beklaagde
zich wel over het brutale van sommige hobbyisten. Zonder zich te melden
kruipen ze tussen de bussen door en ontpoppen zich als souvenirjagers die
zonder toestemming spullen uit de bussen slopen. De goeden niet te na
gesproken natuurlijk maar helaas zorgen deze typetjes ervoor dat er minder
enthousiast gereageerd wordt bij een volgende goedwillende busliefhebber.
Vooraan staat de 4302 herkenbaar in beeld. Deze DAF/den Oudsten MB230 stamt uit
1990 en heeft onder de vlag gereden van de FRAM, Veonn, Arriva en als
laatste Noordned. Of de bus de selectie bij Holland Bus heeft overleefd en
of de bus nog actief is, is op dit moment van schrijven niet voor 100 %
bekend maar de mogelijkheid bestaat dat deze bus in 2008 is geëxporteerd naar Congo
in Afrika.
Foto 3a-3b:
Welig tiert het onkruid en het is te hopen voor deze bussen dat ze er niet
al te lang gestaan hebben want de conditie gaat er niet op vooruit. Op 3b
staat een Volvo/den Oudsten, de 6360 en deze wagen van Connexxion had een
lengte van 10 meter voor het stadsvervoer. De bus is gebouwd in 1991 en is
in 1999 afgevoerd. Hij reed voor de VAD en Midnet en is uit een serie 10-meter
bussen waarvan ook bij Westnederland een aantal bussen in dienst is geweest
maar dan in de vorm van een DAF/SB220 model.
Volgens mijn naslagmogelijkheden zou deze bus uiteindelijk zijn
terechtgekomen in Sudan in Afrika maar ik twijfel aan de betrouwbaarheid van
deze gegevens.
Foto 4:
Eén foto, twee bussen en het gras begint al aardig 2 kontjes hoog te
worden.....Richting Castricum kan gebruik gemaakt worden van de 1955 uit
1988, een Volvo met Hainje opbouw. Deze bus begon bij de ENHABO - N.V.
(Eerste Noord-Hollandsche Autobusdienst Onderneming) en werd in 1991 mee
overgenomen en opgenomen in de NZH en kwam uiteindelijk terecht bij
Connexxion.
Ernaast staat in het blauw de 1367, ook een Volvo maar dan met een opbouw van
den Oudsten. Deze bus is ten doop gehouden in 1989 en via GVA, GVM en
Oostnet beland bij Connexxion in de stadsdienst Arnhem in de donkerblauwe
stadskleur.
Foto 5a-5b-5c:
Deze bussen op foto 5a waren op betere tijden voorbereid en stonden te
glimmen in de zon. Rechts de 4913, ooit uit de Hermesvloot en gebouwd in 1995 en links een
soortgelijk vervoermiddel maar door het onleesbaar zijn van het kenteken,
kan ik er geen info van opzoeken.
Aanvulling van Hans Jagers (
Topbus):
Naast de ex Hermes 4913 op deze foto bij Holland Bus in Geertruidenberg
staat een soortgelijke bus waarvan het nummer niet bekend is/was. Van de
eigenaar van Holland Bus heb ik ooit een bijna gelijke foto gekregen en op
die foto is het kenteken van de linker bus wel leesbaar namelijk
BB-RP-66.
De linker bus is dus de 4903, welke inmiddels door ondergetekende is
gerestaureerd en ondergebracht is op Facebook bij
Stichting
Historische Autobussen.
Dan maar kijken wat ik van foto 5b kan terugvinden. De eerste
3 bussen hebben zichtbaar hun identificatienummer in beeld, alleen de
achterste bus blijft anoniem.
Eerst de 4577, een DAF MB230 den Oudsten uit 1991. Deze bus
kwam in dienst bij de NWH (De NoordWest Hoek), stroomde door naar de DVM
(Drenthe), daarna Veonn en tot slot Arriva in 1998.
Ernaast staat de 4099 van wat ooit CN was (Centraal
Nederland), ging mee over naar Midnet en eindigde zijn loopbaan bij
Connexxion.
De derde bus is 4196 voor zover ik het kan zien en deze bus
heeft hetzelfde traject doorlopen als de 4099.
Nu staan ze hier als een soort Natuurmonument in een drassig
landschap.
Zichtbaar is het wagenparknummer 6557 en dus even graven om
te zien of er info bekend is. Ja hoor, de 6557 is een Volvo B10M-50 met een
opbouw van den Oudsten uit 1989. Van VAD naar Midnet en tot slot Connexxion.
Op de achtergrond ontcijfer ik de 4536, ook een Volvo maar
dan een Volvo B10M-55 model. Deze wagen was in dienst gekomen in 1991 bij de
GSM, ging mee naar Oostnet en eindigde bij Connexxion. De bus reed in de
stadsdienst van Deventer.
Foto 6a-6b:
Een gelede dubbeldekker, waar heb je dit ooit eerder gezien? Op deze foto's
duidelijk bedoeld voor de Roparun maar deze bus heeft een ander doel gediend
en wel het TV-programma 'de Bus'. Alweer lang geleden maar er zijn
ongetwijfeld mensen die zich dit herinneren. Het was de start van het
Televisie Voyeurisme (zou daar de naam TV vandaan komen?). Big Brother was
de overwinnaar en het programma 'de Bus' moest het doen met een 2e plaats.
"Vlak nadat de real life serie Big Brother was afgelopen volgde al het
volgende verwante project met deelnemers die voor de camera’s lange tijd in
een kleine ruimte op elkaar waren aangewezen. SBS 6 zond op 14 februari 2000
de eerste aflevering uit. Aan boord van een luxe dubbeldekker van 18 meter
lang, 2,5 meter breed en 4 meter hoog, bevonden zich 11 zeer uiteenlopende
passagiers die gedurende 16 weken met elkaar moesten leven. Slechts af en
toe mochten ze (met opdracht) hun rijdend onderkomen verlaten. Gedurende de
tocht stemden de deelnemers zelf hun busgenoten weg. De slogan van het
programma was: de Bus... je zal er maar in zitten! Het was de bedoeling dat
de bus gedurende zo'n honderd dagen kriskras door Nederland zou rijden, om
te stoppen op spectaculaire locaties. De passagiers waren 24 uur per dag te
volgen via streaming video op internet. De Bus had een dagelijkse uitzending
van een half uur, en iedere maandagavond werd een lange special uitgezonden.
De presentatie was in handen van Sylvana Simons, er was een psycholoog, Bert
Troost, beschikbaar voor de deelnemers en de productie werd gedaan door John
de Mol Produkties."
De bus op bijgaande foto's was deze hoofdrolspeler.
Foto 7a-7b:
Bijzondere bussen (voor ons in Nederland dan) van De Lijn
stonden ook tussen de afdankertjes. Zo te zien geen echte lagevloerbussen
dus voor Nederland niet interessant.
Foto 8:
Slechts 1 foto maar wel 4 verschillende bussen. Deze hebben
zich ontworsteld aan de rijen minder populaire bussen en mogelijk was er
een toekomst weggelegd. Geen gegevens zichtbaar dus geen toelichting op de levenswandel
behalve bij de (gele) Volvo. Dit zou een Berkhof moeten zijn van de NZH. Een
Berkhof Excellence 1000 uit 1992 met wagenparknummer 443.
Foto 9a-9b:
Bij Holland Bus werd gesleuteld als er een klant was
met interesse voor een vervoermiddel. Deze DAF SB zal dus wel een koper
hebben gehad en de monteur ging deze bus 'opknappen'. Dat het geruime tijd
heeft geduurd voor er iemand belangstelling had, is te zien aan het spinrag
bij de linkerspiegel.
Tussen al het busgeweld troffen we een bijzonder
voertuig aan. Vast een hobby van de eigenaar van Holland Bus of er werd
gelegenheid geboden aan liefhebbers om te sleutelen. Het gevolg was dat we
deze Citroën Traction uit 1952 aantroffen. Fraai gerestaureerd met een motor
waar geen stofje op te ontdekken was. Deze wagen is voor het laatst verkocht
in 2002 en dus 55 jaar oud toen ik deze foto's maakte.
Uitsmijter(s):
De vaste onderdelen van de busbrief zijn gewoon aanwezig alsof er niets
gebeurd is. Uitsmijter 1 betreft een heeeeel bijzonder plaatje. Via mijn
vriendelijke buurman die weer vrienden heeft in het HTM gebied, kon ik deze
foto gebruiken. In 1989 bestond de HTM dus 125 jaar. Ter gelegenheid daarvan
werden heel wat speciale acties gehouden en daarover is op webpagina's van
de HTM veel te vinden. Onderstaande foto heb ik nergens gevonden maar dat
zegt niets over de kans dat hij toch ergens zal staan.
"Op een zondag
gefotografeerd van de hoogste verdieping van het gebouw bij de
middenterreinparkeerplaatsen langs de Beatrixlaan bij winkelcentrum "In
de Boogaard" te Rijswijk. Deze rode HTM bussen staan in slagorde
opgesteld en vormen de jubilerende tekst. Er werden ook foto's gemaakt
vanuit een vliegtuig dat er boven vloog. Leuk detail: een van mijn foto's
(Cor Vogelaar) is uitgekozen voor de directie in plaats van de foto's uit
het dure vliegtuigje."
Heeeeel bijzonder dus.
De 2e uitsmijter kreeg ik geruime tijd geleden toegestuurd door
Jos van Steijn. Jos was tijdens de laatste jaren van Connexxion in Delft
onze vestigingsmanager en ik was zeer verrast dat hij de moeite
heeft genomen om op vakantie in Rusland deze foto´s te maken en daarbij te
denken dat het vermoedelijk mijn interesse zou hebben voor de busbrief. Natuurlijk vind ik
het altijd boeiend wat opvalt in óns land maar zeker ook opvallende zaken in het buitenland.
Deze bussen in Rusland hebben een functie in hun 2e leven waar niemand van tevoren aan
had gedacht......het zijn toiletbussen geworden. Je kunt naar binnen gaan en
je behoefte doen en dat allemaal zonder chipkaart. Wat de mensen achterlaten
wordt direct afgevoerd via de slangen naar het riool dus met een vleugje toiletverfrisser zal het zeker uit te houden zijn aan boord. Jos
schrijft, "ik was in St. Petersburg en moest gelijk aan de busbrief
denken toen ik de bussen tegenover
de Hermitage zag. Op de bussen staat in het Russisch
"toilet". Ze worden ook als toilet gebruikt. Zoals je kunt zien hebben ze
aan- en afvoer via de waterleiding en het riool. Misschien wordt er op deze
manier meer mee verdiend dan als lijndienstbussen."
SlimvanWim:
Omdat ik heel ouderwets blijf werken met XP en intussen de
versies Vista en Windows 7 al door veel mensen gebruikt worden, heb ik met
ingang van deze busbrief de computertips stopgezet en zal ik hier voorlopig
verdergaan met software tips. Handige programma's, natuurlijk gratis, die
een helpende hand kunnen bieden bij het gebruik van een computer.
BusBabbel:
Fata Morgana:
Was het vroeger echt allemaal beter, leuker en goed geregeld?
Natuurlijk niet! Waarom denken we dat dan altijd maar weer? Nostalgie kan
een ontmoedigende werking hebben als je er in gelooft. Nostalgie is een heel
leuk gevoel om met weemoed terug te kijken op het verleden maar meer waarde
moet je er niet aan hechten. Nostalgie romantiseert en zorgt dat we
terugkijken met een weemoedig gevoel. Zoals we soms praten over die keer dat
we dronken waren en we dat de toehoorders stoer vertellen maar we vergeten
erbij te vermelden hoe ziek we ons voelden. Vroeger is een gezamenlijke herinnering die
zorgt voor een band tussen mensen. Het nu en het heden hebben dat nog niet
voor elkaar gekregen maar dat komt nog, namelijk over pakweg 10 jaar of
meer. Dan praten we weer over: "Weet je nog toen we overgingen van Connexxion naar Veolia".
Tjonge wat is er sinds die tijd veel veranderd, roepen we dan om het hardst.
Uiteraard is de tijd veranderd ten opzichte van 'vroeger'. De hele
maatschappij is veranderd en economische resultaten staat voorop, soms ten
koste van menselijkheid. Wie dacht dat hij of zij in de vorige eeuw een
nummer was geworden, moet toegeven dat dat nog niets voorstelde met wat er
in deze eeuw gebeurt. Het hangt er maar vanaf hoe je er aan terugdenkt. Dus
was het vroeger beter?
Nee, echt niet. Toen ik in 1983 aanschoof bij collega's aan de koffietafel,
hoorde ik een klaagzang en die hoor ik 28 jaar later nog steeds al zullen de onderwerpen
meegegaan zijn met de tijd. Een paar voorbeelden uit de losse pols.
Toen: waardeloze diensten met te weinig rust. Nu: waardeloze
diensten met te weinig rust.
Toen: vonden we het een slechte kleermaker met waardeloze
uniformen. Nu: hetzelfde liedje, nog steeds deugt het niet.
Toen: rammelende bussen. Nu: je raadt het al....
Toen: irritante passagiers. Nu: nog steeds dezelfde irritante
klanten.
maar:
Toen: slechte stoelen voor de chauffeurs. Nu: betere stoelen.
Toen: slechte vering in de bussen. Nu: luchtvering is normaal
en comfortabel.
Toen: reed je vaak met een oude bus met 1 miljoen op de
teller. Nu: bussen rijden in veel gevallen slechts 500.000 km dus sneller
vernieuwing.
Toen: de kachel was ontoereikend. Nu: zelfs de stoelzitting
is verwarmd.
Toen: met een slingertje de bestemming verzetten, kostte je
vaak je vingers. Nu: even op een knopje drukken en voilá.
en:
Nu: agressieve passagiers. Toen: uit eigen ervaring kan ik
zeggen dat het toen ook vaak misging, de toon blijft de muziek maken.
Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Mijn voorliefde
ligt ook bij vroeger, bij de bussen uit mijn begintijd (de standaardbus en
met name de Leyland en de DAF MB200) tot aan de
eeuwwisseling maar dat is voorbij, het doek is gevallen en we moeten verder.
Gelukkig hebben we de foto's nog en kijken we straks terug op een periode
die zo slecht nog niet was.
Surftips:
Nog geen pasfoto's laten maken en steeds
vergeet je het weer.....nu op
http://www.maakjepasfoto.nl/
Ik heb het zelf niet getest maar misschien zijn er gegadigden die
het willen proberen.
Klik op:
Grappig:
Een Afrikaan lag te slapen in de zon onder een
bananenboom, toen een Amerikaan voorbij kwam. ‘Hé’, riep de Amerikaan,
‘moet jij niet werken: Time is money!!’
‘Wat moet ik doen’ zegt de ander. ‘Nou, zegt de Amerikaan: 'de bananen
plukken en verkopen.’
‘Waarom verkopen? Ik kan ze toch ook weggeven, als er teveel zijn.’
‘Ben je gek’, zegt de Amerikaan. ‘Verkopen moet je, geld verdienen.’
‘Wat moet ik met dat geld’, vraagt de Afrikaan.
‘Land kopen, nog meer bananenbomen planten….. en dus nog meer verkopen
en dus nog meer geld verdienen’.
‘Wat moet ik met al dat "nog meer geld"?’
‘Koelcellen bouwen’, zegt de Amerikaan, ‘om de bananen te bewaren en ze
zo tegen de beste prijzen te verkopen. Dan verdien je nog meer, dan kun
je arbeiders huren, die al het werk voor jou doen, en nog meer grond
kopen en nog meer bananen verbouwen…..en dus nog meer verdienen!’
‘En dan?’ Vraagt de Afrikaan.
‘Dan word je rijk, miljonair!’
‘En dan?’
‘Dan word je multimiljonair!’
‘En dan?’
‘Dan ben je pas écht rijk, zo rijk dat je kunt rentenieren.’
‘Rentenieren, wat is dat?’, vraagt de Afrikaan.
‘Ja dat is’, zegt de Amerikaan, ‘zalig niets doen. Lekker luieren in de
schaduw van de boom, en vooral tevreden zijn…..!’
‘Maar wat is het verschil met nu?’, mompelt de Afrikaan en sluit met een
tevreden glimlach op zijn gezicht de ogen…………
en......heeft hij gelijk of niet ???????
Juf: "Jantje, geef me een voorbeeld wat te maken heeft met seks."
Jantje: "Een stier samen met een koe en je krijgt een kalf."
Juf: "Goed zo Jantje."
Juf: "Pietje geef ook eens een voorbeeld."
Pietje: "John Wayne was samen met elf indianen. Knal, knal, bang,
bang, alle indianen dood."
Juf: "Maar dat heeft toch niets met seks te maken?"
Pietje: "Nobody fucks with John Wayne!"
Ingezonden berichten:
Deze rubriek gebruik ik deze keer om mijn hartelijk dank over
te brengen voor alle mailtjes die ik mocht ontvangen ter gelegenheid van
mijn 100e busbrief.
Een bloemlezing:
Van Maarten: Hartelijk dank voor het maandelijks toezenden
van de Busbrief. Deze laatste in deze vorm is een plaatje geworden. Als
belangstellende in het OV genoot ik iedere maand weer van je busbrief. Het
ga je goed en ik blijf je site volgen.
Van Jan: Gefeliciteerd met je 100ste busbrief. Ik vind het een hele
prestatie om telkens weer een aantrekkelijke krant te maken. Ik begrijp dat
je veel steun heb van je lezers , maar toch moet je zelf de indeling en de
onderwerpen zoeken. GEWELDIG.
Van Pieter: Van harte gefeliciteerd met deze mijlpaal en wat een leuk idee
met die 100 lijnnummers !
Van Harm: Hartstikke bedankt voor de mooie Busbrief en ik en m'n collega's
hebben er van genoten. Hoop dat je wel weer iets doet met de vele foto's die
je krijgt en misschien nog wel hebt
Van John: Wat een HEERLIJKE busbrief weer, GAAF man!! En dat werk, om al die
buslijnen bij elkaar te zoeken, fantastisch!!
Van Wandert: Gefeliciteerd met deze mijlpaal en 100 keer bedankt (beetje
weinig eigenlijk) duizend keer dan.
Tot zover een handjevol reacties. Zoals jullie nu weten is de
doorstart een feit en gaan we weer voor een flink aantal nieuwe afleveringen.
Tot slot:
Geen schokkende brief deze keer maar een hopelijk
leeswaardige editie. Normaal ging een nieuwe brief om de 4 weken de
ether in maar dat is nu niet meer van toepassing dus kan ik in het
slotwoord alleen maar beloven dat de volgende brief ongeveer volgende
maand zal verschijnen en vermoedelijk een
aantal onverwachte foto's zal laten zien o.a. van tweewielers en wat
wrakken. De tijd zal het leren. Tot de volgende brief.
Wijsheden:
Je bent niet ongelukkig door wat je meemaakt, maar je bent
ongelukkig door de manier hoe je ermee omgaat.
De beste helpende hand die u zich kunt wensen, is vaak een stevige
duw.
Als u wilt weten hoe God over geld denkt, moet u naar de mensen
kijken aan wie Hij het geeft.
terug naar de