Foto 1a-1b-1c-1d:
Soms valt iets uit het niets opeens als een legpuzzel bij
elkaar. In maart 2009 kreeg ik onderstaande foto's al toegestuurd en nu n.a.v.
onderstaande advertentie, kan ik dit mooi
toepasselijke gebruiken. Rob D. schreef in maart: "Beste
Wim, bij het afleveren van een Optare-Solo bij de BBG in Eberswalde nabij
Berlijn kreeg ik met deze bus met aanhanger een rondrit aangeboden. Zoals je
ziet is het een Skoda bus voorzien van een aanhanger. De voorloper van de
gelede bus dus. Eberwalde ligt in het voormalige Oost-Duitsland en daar
rijden ze ook nog met trolleybussen. Misschien is dit leuk 'voer' om te
plaatsen en zo niet even goede vrienden. Vriendelijke groeten, Rob D."
Het mag duidelijk zijn dat ik Rob zeer dankbaar ben.
Een aparte advertentie voor een Skodabus mét aanhanger!
Bouwjaar respectievelijk 1963 en 1971. Hij is te huur maar dan wel inclusief
chauffeur.
Tot slot van deze waardevolle bijdragen van
ter zake kundige lezers, heb ik Peter van der Reest met de Skoda advertentie
een plezier gedaan. Peter schrijft mij: "Het zal je niet verbazen dat ik
je bijdrage over de Skoda mét personenaanhanger erg geslaagd vind, wanneer
bedenken ze dit nu ook eens in ons kikkerlandje? Ik ga overigens een model
van een (moderne) personenaanhanger maken!
Maar even terug naar de afgebeelde bus, in de tekst is wel te lezen dat ze
met déze aanhanger nog geen personen mogen vervoeren, kennelijk vindt de TÜV
iets niet door de beugel kunnen.Jammer, maar wel een hele
fraaie combinatie, waarbij de aanhanger geheel in de style van de bus is.
In 1971 is de aanhanger gebouwd, in die tijd mochten ze al lang niet meer
rijden in de BRD, maar nog wel in de DDR en Polen."
Foto 2a-2b-2c-2d-2e:
Deze aflevering van de busbrief heeft niet voor niets de titel
Rariteitenkabinet meegekregen en de onderstaande foto's zullen dat
bevestigen. Een futuristisch ogende bus die hier in Nederland regelmatig te
water gaat. Een amfibiebus! Hier een paar foto's die ik toegestuurd kreeg
maar als je het woord amfibiebus in Google Afbeeldingen gebruikt, zie je
zelf nog veel meer resultaten. In het interieur mis ik de reddingsvesten
maar die zitten mogelijk op een plekje verstopt zodat de passagiers niet
gelijk angstig worden. Moeten we nu spreken van een loopplank of een trapje
bij foto 2b??
In ieder geval, wat je ervan mag denken, het is heeeel apart te noemen. In
busbrief 99 vind je meer foto's van dit fenomeen.
In een eerdere brief (editie 57
over Verweggistan) heb ik foto's laten zien van een andere amfibiebus uit
Dubai en Peter stuurde daar ook een link over. Als je dit soort busvervoer
interessant vindt, moet je vooral even klikken op
http://www.terrawind.com/hydraterra.htm
Foto 3a-3b:
En ja, van het water naar het vuur lijkt een grote stap maar is in de
busbrief een kwestie van seconden. Bij het zien van zo'n foto realiseer je
je pas weer als chauffeur zijnde (maar ook als passagier) dat een bus net zo
gevoelig kan zijn voor brand als elk ander voorwerp. Onderschat nooit de
snelheid van de vlammen. Deze foto van de brandweer van Dordrecht maakt dat
weer eens duidelijk.
Foto 3b is van vrij recent toen de 7834 een beetje oververhit raakte.
Foto 4a-4b:
Twee foto's met als onderwerp de combinatie 'bus en dak'. De eerste heb ik
geleend van Sierd Loman en spreekt voor zichzelf. De bewaking is overgelaten
aan een viervoeter. Altijd handig om te weten als je een busdak zou willen
gaan stelen.....
Foto 4b spreekt waarschijnlijk nog meer voor zichzelf en dit openbaar
vervoerbedrijf in Engeland (Arriva) kan misschien bij de opkoper van foto 4a
een nieuw dak gaan bestellen. Geen ambulance te zien dus hopelijk is dit op
een Buiten Dienst rit gebeurd wat verklaart kan worden door de tekst 'Not in
service'. Even een kortere route genomen zonder na te denken. Het kan
natuurlijk ook altijd nog te maken hebben met een geval van joyriding en dan
treft geen enkele beroepschauffeur blaam. Gelukkig is het mooi weer aan
de schaduwen te zien en zit je nu bovenin lekker in het zonnetje.
Foto 5a-5b + extra's:
Bijzondere foto's van een station staan bij dit gedeelte. De eerste foto is
van een miniatuurbusstalling van de RET in Rotterdam gemaakt door mijn
buurman Wim bij 'de grootste miniatuurwereld van Nederland' zoals ze zelf op
de webpagina adverteren. Kijk op
http://www.railzminiworld.com en zie wat ik bedoel. Het ligt vlak naast
het normale Centraal Station van Rotterdam dus mooier kan het niet.
Daaronder het Centraal Station van Den Haag in vroeger jaren (1976) toen de
naam voor het station als Staatsspoor (gesloten in 1973) nog gangbaar was.
Voor de liefhebbers is hier iets bijzonders te zien namelijk 2 Leyland
Nationals in dienst. Deze bussen, ook wel SRV-wagens genoemd, zijn maar
korte tijd in gebruik geweest. Het onderhoud was dusdanig kostbaar dat al
gauw werd uitgezien naar een ander model Leyland. Als extra's heb ik wat
pagina's oude tekst gevonden die ik ondanks de wat matige kwaliteit toch
maar geplaatst heb voor de liefhebber.
Foto 6a-6b:
Wat is dit nou zal menigeen denken? Dit is een plak chocola en met dank aan
Anneke L. heb ik dit van haar ontvangen. Ter gelegenheid van de OV-chipkaart
is deze uit de kluiten gewassen zoete chipkaart gepresenteerd. De pasfoto
van Anneke ontbreekt helaas. Namaak is verboden maar opeten niet want hij
was heerlijk.....
Als alle chipkaarten zo aangenaam zouden smaken was het probleem van de
OV-chipkaart een stuk minder moeilijk te verteren voor de gebruikers. Een
leuke originele actie van de RET.
Foto 7a-7b-7c:
Rariteitenkabinet dekt als titel de lading zeker bij deze
foto. Een amfibiebus weer? Met de kajuit op het dak? Maar nee, het is niet
de bedoeling dat deze bus te water raakt. Er is trouwens geen haven in het
land waar dit voertuig rijdt, het is namelijk een Zwitserse hochlenkbus maar
dat staat ook te lezen aan de gevel (Schweizerische) en de chauffeur zit
inderdaad in de 'kajuit' bovenop. Lenk is een gebied voor de wintersport en
daar heeft de vorm van deze bus mogelijk mee te maken. Hopelijk en ik weet
het bijna zeker, is er iemand die mij hierover meer uitleg kan verschaffen.
Wat mij verder opvalt is een blauw logo in de vorm van een ijskristal met in
spiegelbeeld ernaast het woordje 'gas'. Ik schat voorzichtig dat dit geen
hedendaags tafereel zal zijn maar een gedateerde foto. Als er meer over
bekend wordt, zal ik er graag op terug komen.
Peter van der Reest heeft mij op de vingers getikt
omtrent mijn talenkennis. Ik kondig hierboven aan dat deze bus in
Zwitserland reed of gereden heeft. Dat komt mede door het woordje 'lenk' dat ik aan de wintersportplaats
Lenk dacht te koppelen. Helemaal fout. Lenken betekent gewoon 'sturen' en
Peter wist daarbij nog veel meer te vertellen dat ik hierbij afdruk.
"Toch geef ik je eerst maar even een lesje Duits. "Der Lenker lenkt ans
Lenkrad", of te wel "de bestuurder stuurt aan het stuurwiel". Deze "Hochlenkbus"
is dus een "hoogstuurbus", van de VBZ, de stadsdienst van Zürich.
Van 1959 tot ver in de 80'er jaren hebben deze merkwaardige bussen in Zürich
rondgereden, het was een serie van slechts 12 stuks, méér van dit type zijn
er nooit van gebouwd. Doel was om de capaciteit van een 12 meter bus te
verhogen tot 116 passagiers (!). Dankzij pneumatische besturing en een
pneumatische versnellingsbak was de bus eenvoudig te rijden.
Er is een exemplaar als museumbus bewaard gebleven. Ooit heb ik de bijgevoegde foto's gekregen van Ben Tieben. Op de kleurenfoto is de
zitpositie van de chauffeur goed te zien."
Mijn hartelijke dank aan
Peter voor dit stukje want nu is deze bus ook weer toegelicht en met
bijgaande zwart-wit foto kom ik toch weer terecht bij het onderwerp van deze
aflevering van de busbrief. De kleurenfoto 7c is de museumbus op een show.
Foto 8a-8b-8c-8d-8e:
In militaire dienst is de opdracht "in de houding" een
veelgehoord bevel en het lijkt erop dat ook bussen zo nu en dan met wat
discipline in de houding gezet worden want bijgaande foto's doen daar aan
denken. Een fraaie opstelling van Mercedes O405 bussen van de hand van Hugo
Richter maakt indruk. Ook daaronder staat een foto van Hugo gemaakt aan de
Moerdijk bij Womy. Grappig vergelijkbaar is de derde foto van Jan van den
Berg die ook bij Womy zijn slag sloeg.
Speciale aandacht natuurlijk ook voor de hele mooie panorama
foto van de presentatie van QBuzz op het vliegveld Eelde in Groningen. En
tot slot een promotie foto van Veolia waar de bussen eveneens in slagorde
opgesteld staan. In tegenstelling tot de bussen op de eerste 3 foto's wordt
geacht dat de bussen op de laatste 2 foto's nog jaren mee zullen gaan. Heren
fotografen mijn hartelijke dank.
Foto 8a-8b:
Het zal sommigen een zorg zijn dat ik ooit een
bedrijfsbekeuring heb gehad maar ik vond ze terug en omdat het intussen
verjaard is, wil ik ze graag als trofee laten zien. Dat waren pas tijden.
Controleurs hielden je nauwlettend in het oog en soms liep je daardoor tegen
een 'lap' op. Dat was de populaire benaming van een 'verantwoording' en dat
was dan weer een papiertje waarop stond wat er door een controleur was
geconstateerd en daarmee moest je naar kantoor om zonodig een toelichting te
geven. Was dat een kleinigheid dan was een schrobbering het maximale maar er
waren ook voor sommigen ernstigere gevolgen merkbaar. Die zag je nooit meer
terug! Een stukje nostalgie dus. De tekst zegt genoeg.
Foto 9a-9b-9c-9d-9e-9f-9g:
Sinds wij in Haaglanden onder de Veolia vlag varen, hebben we
een zeer gevarieerd lijnenpakket. Sinds 31 augustus 2009 rijden we o.a. lijn
43, 45 en 91. Daarom heb ik eens gezocht in de voorraad foto's en ja hoor, 2
plaatjes met lijn 43 in de filmkast. De 9335 reed de lijn 43 die wij nu nog
kennen met mogelijk een paar kleine aanpassingen maar dat weten de kenners
wel indien dat het geval is. Op de 2e foto zie je als bestemming Rotterdam
staan dus dat was een lijn 43 uit een heel ander gebied.
Bij foto 9a staat de MB200 van de NZH met nummer 9335 uit
1982 in Leiden. De andere lijn 43 is
van Westnederland maar verder kon ik niets terugvinden in de berg
naslagpapieren die ik bezit. Het busnummer leverde niets op en ook het
kenteken liet mij in de steek. Dus ook hier geldt: wie weet hier meer van?
Wilfried schreef: "Foto 9a van de NZH
9335 is gemaakt in de naar mijn mening mooiste stad van Nederland, daar ben
ik dus geboren en getogen, Leiden! In de lichtreclame, waarvan het beeld
gedeeltelijk wordt bedekt door een verkeerslicht, zie je de reclame van
Noomen Verzekeringen, inclusief de "sleutels" van de stad!"
"De foto van de 9335 is genomen op Leiden CS, maar ik weet zeker dat velen
dit je zullen melden. Groetjes Marty." (en gelijk heeft hij)
"Meneer busbrief, de foto van de mb200
9335 NZH (foto 9a) met lijn 43 is op het station in Leiden op de Stationsweg
met de kijkrichting van de chauffeur maar het station. Lijn 43 kwam vroeger
uit Leiden Merenwijk waar deze begon richting Den Haag. Ik denk dat de bus
in de stalling van Leiden thuishoorde toen er nog NZH op het dak stond op de
Rijnsburgerweg, groeten Peter G."
Martijn meldde: "Foto 9a is genomen vanaf de
voorkant van Leiden CS. De bus staat op de oude halte aan de Stationsweg in
Leiden. Deze bus van lijn 43 komt van het toenmalige eindpunt Leiden
Merenwijk. Overdag reed lijn 43 na Leiden CS door naar de Merenwijk via de
Leidse binnenstad en de Zijl. Het stuk van Leiden CS naar Den Haag CS is
nagenoeg niet veranderd. Wij rijden nu van Leiden CS via de Plesmanweg en de
Darwinweg naar de Zernikedreef. In de tijd van deze foto werd vanaf Leiden
CS via de Rijnsburgerweg, Wassenaarseweg, Albinusdreef en de Sandifortdreef
naar de Zernikedreef gereden."
Ook Olaf hielp me uit de droom evenals Stefan, Bo, Ruurd en Edwin. En Roel
kon aanvullen dat de 9335 een teltredebus is geweest.
Dick van der Goot schreef mij zoals ik hem ken,
uitgebreid en gedetailleerd. Hier zijn bijdrage:
"Op foto 9a staat de bus volgens mij niet in
Leidschendam of Voorburg, maar bij Station Leiden, om precies te zijn op de
Stationsweg, dat is de weg die vanuit het centrum van Leiden loodrecht op de
spoorlijn bij het station eindigt. Alhoewel het echte busstation te Leiden
zich ongeveer op dezelfde plaats bevond als nu, was er een flinke pluk
lijnen die niet daar, maar langs een perron in het midden van de
Stationsweg, dus recht tegenover het station, halteerde. Dit waren allemaal
lijnen die vanuit richtingen zoals Oegstgeest, Katwijk en Noordwijk via de
Rijnsburgerweg en de tunnel vlakbij de busgarage, of vanuit Leiden-Noord via
de Schipholweg, binnenkwamen en direct doorreden richting het centrum en
verdere bestemmingen; en ook omgekeerd ging dat zo, met een haltering op de
Stationsweg. Onze lijn 43 hoorde daar ook bij want het begin- en eindpunt
van lijn 43 lag jarenlang elders in Leiden; ook de Merenwijk is nog door
lijn 43 bediend geweest. Op de foto doet de bus dus, onderweg van Leiden
naar Den Haag, Station Leiden aan. Vergeleken met de huidige, vaak zeer
omslachtige busroutes rondom Station Leiden, waren de vroegere routes dus
veel efficiënter, er is, wat dat betreft, een hoop verknoeid! Die oude
routes waren, denk ik, nog bijna een-op-een afkomstig uit het tramtijdperk,
dat ik hier helaas net niet meer zelf heb zien functioneren. En het is
misschien wel leuk om te weten - voor zover niet bekend - dat de twee
buslijnen waarmee VEOLIA tegenwoordig Leiden bereikt, zijn ontstaan uit twee
historische tramlijnen. De "Gele Tram", die van de HTM was, was de voorloper
van lijn 43, terwijl de "Blauwe Tram" van de NZH(VM) tussen Oegstgeest en
Den Haag reed en op het routegedeelte tussen Leiden-Station en Den Haag
ongeveer hetzelfde deed als heden ten dage lijn 45. Pas in 1961 verdween de
"Blauwe Tram" op deze route, en werd toen in eerste instantie opgevolgd door
buslijn 46 (van/naar Oegstgeest; de Merenwijk bestond nog niet); de "Gele
Tram" maakte, dacht ik, al iets eerder plaats voor NZH-buslijn 43."
Dick, ik had het niet beter kunnen omschrijven ;-)
Van Rob M. kwam de volgende aanvulling binnen over de 9335. Rob schrijft: "Even ter
aanvulling op je vorige busbrief over de 9335…. Deze bus was gestald in
Voorburg/Leidschendam. Ik heb er zelf ook nog mee gereden. De serie 9333 t/m
9341 stond in Leidschendam. Als er een streep onder het wagennummer (op
de carrosserie - red.) stond, betekende dit dat het een teltredebus was.
De 9333 was net nog geen teltredewagen. Dit gold binnen de gehele NZH toen.
Ik kan dat weten, heb er ruim 12 jaar gewerkt. De 9300 serie bestond bij de
NZH uit automaten, hier werden vanaf bus 8900 geen schakelbussen meer
afgeleverd. De handgeschakelde 9300-series waren volgens mij als laatste bij
Westnederland afgeleverd. Groetje Rob."
Ook over dit type bus wist Dick van der Goot het
nodige te vertellen. Sommige gegevens zijn dubbel want die komen ook in
Jeroen zijn toelichting voor maar Dick heeft toch weer zoveel extra
geschreven dat ik dat voor de volledigheid graag wil doorgeven.
Dick: "Over foto 9b kan ik je ook iets meer
vertellen. Deze bus zal hebben gereden op lijn 43 tussen Ridderkerk en
Rotterdam CS, een lijn die ontstaan is na de overname van de busonderneming
"Twee Provinciën" (TP) door Westnederland in 1974. In het begin van de
tachtiger jaren werden er diverse lijnen vernummerd omdat de bedrijven er
door de invoering van de "ESOfoon" (eindelijk) achter kwamen dat meerdere
lijnen met hetzelfde lijnnummer in dezelfde plaats niet zo handig was (in de
tijd dat dit alleen voor reizigers een probleem kon vormen, was dat
kennelijk niet opgemerkt). Veelal werden de lagere nummers voor lokale
lijnen vrijgehouden en kregen de streeklijnen dus hogere nummers, bij
voorbeeld het oude lijnnummer plus honderd. Dat laatste gebeurde ook hier:
lijn 43 werd lijn 143. Ongeveer terzelfder tijd werd deze lijn, in het kader
van het uitermate fanatieke "aantakkingsbeleid" van de gemeente Rotterdam,
ingekort tot Rotterdam-Zuidplein. Vele jaren later, ik denk dat we toen al
in het Connexxion-tijdperk leefden, werd lijn 143 gecombineerd met lijn 145
tussen Ridderkerk en Rotterdam-Kralingse Zoom, waardoor uiteindelijk een
merkwaardige constructie ontstond, volgens welke lijn 143 van
Rotterdam-Kralingse Zoom via Ridderkerk naar Rotterdam-Zuidplein ging rijden
en lijn 145 andersom. Sinds eind 2008 heeft Qbuzz deze lijnen overgenomen,
maar ze worden nog op precies dezelfde wijze geëxploiteerd.
De bus zelf op foto 9b is echter ook nogal bijzonder, en misschien
is het plaatje daarom ook wel gemaakt. Deze bus 668 is een DAF/ZABO
van eigenlijk het enige TP-model dat na de overname nog volledig door
Westnederland werd geaccepteerd en nog behoorlijk wat jaren in de normale
dienst is blijven rijden. Deze bussen kregen bij Westnederland alle een
wagennummer in de 600-groep. De overige niet "gestandaardiseerde"
ex-TP-bussen werden er door Westnederland al heel snel uitgewerkt, dat begon
zelfs al in 1973, toen de aandelen van de TP in handen van het NS-concern
waren gekomen, maar de overname door Westnederland nog niet eens had
plaatsgevonden (ik woonde destijds in Gorinchem en ergerde mij groen en
paars toen op een bepaalde dag de redelijk comfortabele DAF/Den
Oudsten-bussen die altijd dienst deden op lijn 29 Gorinchem - Utrecht v.v.,
plotseling bleken te zijn vervangen door oude Leyland/Werkspoor-troep van
Westnederland). Maar de TP was eigenlijk een samenwerkingsverband van
meerdere bedrijven, waarvan er op het eind nog twee bestonden: de RAGOM te
Ridderkerk en de Reederij op de Lek, waarvan ik de officiële
vestigingsplaats niet zeker weet (waarschijnlijk Sliedrecht). De aandelen
van de RAGOM waren al eerder in handen van NS gekomen en de RAGOM reed dan
ook al voor een groot deel met min of meer "gestandaardiseerde" (Leyland-)bussen.
De Reederij op de Lek had daarentegen nog een behoorlijk apart wagenpark,
waaronder - als nieuwste bustype - de hier gefotografeerde DAF/ZABO (een
type dat alleen gelijkenis vertoonde met de ZABO-bussen bij BBA,
Noord-West-Hoek en Tensen, zij het dat een deel van de BBA-bussen en
natuurlijk alle Tensen-bussen op Volvo- in plaats van DAF-chassis reden).
Bijzonder is hier dus dat een bus met een Reederij op de Lek-verleden is
gefotografeerd op een "Ridderkerkse" lijn, waarop je eerder een ex-RAGOM-bus
had kunnen verwachten. Ik kan mij niet herinneren dat ik zelf wel eens
zoiets heb gezien, laat staan gefotografeerd."
Nou, heb ik gelogen? Dit is een geschiedkundig verslag
waar menig uitgever zijn vingers bij aflikt.
Dat deze foto van de 668 een grote gevoelswaarde
heeft blijkt wel uit de reacties. De bus heeft menigeen aan het schrijven gezet.
Ruurd schreef: "De 668, dit is de ex Twee
Provinciën 35, die op 1-1-1974 werd overgenomen door WN. Het is een Daf TB
160 Zabo. In oktober 1983 volgde afvoer naar van der Waard in Waddinxveen."
Jeroen schreef: "Hoi Wim, je vroeg om duidelijkheid over de lijn 43
van Westnederland. Allereerst kan ik je dat wel geven want... alhoewel de
foto bewerkt is, is de foto namelijk van mijn hand en 1 van de eerste foto's
die ik ooit van een bus gemaakt heb. De 668 is een ex TP RodL (Twee
Provinciën/Rederij op de Lek) bus die bij dat bedrijf in 1968 in dienst kwam
als nr 35. In 1974 ging dit bedrijf over naar Westnederland. De 668 is bij
Westnederland niet erg populair geweest omdat de motor voorin lag, direct
naast de chauffeur, en een hels kabaal maakte. Vandaar dat de 668 vooral
spitswerk deed. In 1983 werd de bus afgevoerd met nog geen 600.000 km op de
teller. Lijn 43 was in die tijd een lijndienst vanaf het CS van Rotterdam
via de Maastunnel naar Ridderkerk. Groetjes Jeroen Mastenbroek."
Maar hier bleef het niet bij, ik vroeg Jeroen naar
meer en ik kreeg meer: "De bus maakte bij Westnederland deel uit van de
serie 668 t/m 695 en kwam bij de TP in dienst tussen 1968 en 1971. De serie
vanaf 682 had de motor achterin en werd hele dagen ingezet zeker tot begin
jaren 80. Ze reden voornamelijk op de vroegere lijn 46 (Rotterdam-Gorinchem)
en 49 (Rotterdam-Utrecht). De foto van de 668 is gemaakt medio 1982, helaas
noteerde ik dergelijke gegevens niet goed in die tijd... Verder stuur ik
je de 676 in Nieuwegein in juli 1981, en....
.....de 669 met "winterkop" in 1982
en......
.......de 686 als aflosbus te Krimpen aan den IJssel
in maart 1984, een maand of 2 voor afvoer van de bus.
Jeroen gaat verder: Eind jaren 70 ging ik voor het eerst met een
dagkaart met Westnederland mee. Het was dan altijd een feest om met deze
Zabo's mee te rijden naar Gorinchem en daar de Egao bussen op de stad te
zien. Hier zo'n bus in 1985, maar dan al bij Westnederland in dienst.
Meestal stond er dan een Leyland uit de 22 of 2300
serie klaar voor een ritje naar Utrecht, maar als er dan zo'n mooie 7600
stond was de dag weer helemaal compleet, hierbij de 7602 in juli 1981.
Vanuit Utrecht dan weer met lijn 25 via Lopik naar
Schoonhoven, over wel heel smalle weggetjes waar net een bus paste, maar een
tegenligger altijd ergens een inham moest zoeken. Mooie tijd was het, ik ga
zo maar weer met een Ambassador een ritje rijden, zucht..."
Wat een prachtige fotoserie en een verslag waar je als
redactie van gaat watertanden. Vanaf deze plaats dank ik Jeroen namens alle
belangstellenden voor zijn bijdrage.
Foto 10a-10b-10c:
En dan zijn we alweer aanbeland bij de laatste 3
foto's bij foto 10. Foto 10a heb ik vanuit Noorwegen gekregen, de
bekende correspondent Bastiaan daar ter plaatse stuurde deze Bamsebus
via de mail. De betekenis van Bamse is volgens Google Teddybear en dat
klopt vast wel gezien de afbeelding op de bus. Deze bus pendelt
dagjesmensen naar het familiepark in Namsskogan in Noorwegen.
De foto bij 10b heeft zijn beste tijd wel
gehad. Als touringcar zullen veel mensen zich hebben laten vervoeren
maar nu er eindelijk spontaan airconditioning aanwezig is, zal er
vermoedelijk niemand meer instappen. De foto is gemaakt op 15 oktober
2006, fotograaf onbekend.
Van 'onbewoonbaar verklaard' naar 'vers
van de pers' is voor mij een kleine stap en dus staat hier bij 10c een
presentatiefoto van een gloednieuwe QBuzz bus. Deze 1069 is in 2008
gebouwd en het bedrijf QBuzz heeft sinds die tijd een behoorlijke groei
gekend. (zie bij foto 8d)
Uitsmijter(s):
Gewoon iets geks gezien? Hier kun je het kwijt. Wil je een
vette hap maar vind je het gezien je gezondheid een te groot risico dan kun
je bij deze ambulance terecht. Gaat het fout dan kleedt de uitbater zich om
in een verplegeruniform en helpt je er weer bovenop.....
Een winters landschap als decor tot slot. Het is een foto gemaakt op station Hoek van Holland en de bus
is een Mercedes O405. Deze bus is gebouwd in 1991 en kwam in dienst bij Westnederland en ging over bij de fusie tot ZWN en daarna weer naar
Connexxion. Waar de bus zich op dit moment bevindt en of de bus sowieso nog
bestaat, weet ik niet.
Ruurd wist te melden dat de O405 - 4408
uiteindelijk aan de slag is gegaan als vandalismebus in Krimpen aan de
IJssel en wat er daarna gebeurd is, is een zaak voor Opsporing Verzocht.
Deze extra info deed de maker van de foto Edwin Timmers weer
goed want het is altijd aardig om te weten waar je foto onderwerp terecht is
gekomen.
SlimvanWim:
De informatie en
de toelichting die in deze rubriek staat beschreven is oorspronkelijk
gebaseerd op Windows XP maar werkt ook nog bij latere Windows versies.
Toevallig kreeg ik een vraag over
USB-sticks. Ik was aan het denken over welk onderwerp ik deze keer iets
wilde schrijven dus deze vraag kwam zeer van pas. Je steekt de USB-stick
(of een externe harde schijf of een muis of wat je allemaal aan zou
willen sluiten) in een aansluitpunt van de computer/laptop en er zal
even later rechtsonderin een tekstballonnetje verschijnen dat laat zien
dat de computer probeert de stick voor gebruik klaar te maken. Na korte
tijd staat er in het ballonnetje dat de stick klaar is voor gebruik.
Als, en dit is voor de leek soms de moeilijkheid, er niets gebeurt, kan
het zijn dat je een HUB gebruikt. Een HUB is een verlengsnoer (populair
gezegd) waar je meerdere usb-ingangen mee mogelijk maakt. Daar zijn weer
2 soorten mogelijk. De eerste soort, een HUB-kastje dat de
stroom/voeding voor zichzelf uit de computer haalt, je hoeft daar niet
apart een stroomstekker voor in het lichtnet te prikken. De 2e soort
HUBs heeft een aparte stroomstekker en is dus meer zelfstandig omdat dit
kastje voor de voeding niet afhankelijk is van de computer.
Nu wil het geval weleens dat een
USB-stick of een USB-muis of wat er allemaal al niet mogelijk is, niet
via een 'stekkerloze' HUB actief te krijgen is. Dat lukt dan vaak wel
als je zo'n apparaat via een HUB met eigen voeding/stekker aansluit of
zelfs is het mogelijk dat je zo'n apparaat rechtstreeks op de computer
moet aansluiten zonder tussenkomst van een HUB. De clou van dit verhaal
is dus dat je niet altijd moet denken dat een apparaat het niet doet
maar het kan zijn dat het aan de (on)juiste aansluiting ligt.
OK, dat is het aansluiten van de
stick maar nu komt het verwijderen nog even aan bod want de meeste
onervaren computergebruikers zie ik na gebruik gewoon de stick eruit
trekken. Dat is dus niet goed!!! Als je zo abrupt werkt
kan het zijn dat er storingen ontstaan op je computer want die 'denkt'
namelijk vaak dat de stick er nog inzit en gaat gekke dingen doen om hem
te zoeken. De stick is namelijk niet op de juiste wijze verwijderd. Een
2e gevaar is dat bij het zomaar eruit trekken van de stick, de
informatie op de stick beschadigd raakt dus je foto's of je muziek of
b.v. software is dan niet meer bruikbaar. Heel vaak zal het goed gaan en
is er geen probleem maar het kan voorkomen dat het mis gaat. Wat dan
wel? Als de stick in de pc/laptop zit en je wilt hem verwijderen, kijk
dan even direct links naast de klok (rechtsonder in het scherm) en zoek
daar een icoontje met een groen pijltje dat naar links wijst en als je
daar boven gaat hangen met je cursor zul je de tekst 'hardware veilig
verwijderen' zien staan. Klik daar met de linkermuisknop 1 maal op en je
ziet alle aangesloten USB-hardware staan met een letter erbij, zoals de
stick. Kies hier de juiste letter uit (kijk als de stick aangesloten zit
en je de boel gebruikt naar de stationsletter dan weet je bij het
verwijderen op welke letter je moet klikken) en klik daar op. Even later
komt er een bericht dat je de stick veilig kunt verwijderen. Als dit
niet gebeurt, is er nog een programma actief met de stick bezig dus b.v.
staat er nog een foto in beeld die op de stick staat of draait er nog
een mp3-tje dat op de stick staat e.d. Die programma's moet je eerst
afsluiten en dan opnieuw proberen de boel netjes te verwijderen via
bovenstaande procedure.
BusBabbel:
Toen ik de vorige brief verstuurde, was het in Nederland net
alsof er politiek een omwenteling was geweest: Nederland was weer helemaal
blank. Toen bleek ook dat Nederlanders dat niet prettig vinden want in
plaats van op alle slakken zout te leggen zoals gebruikelijk, werden alle
wegen met zout bedekt net zolang tot alles op was en Nederland weer kleur
had gekregen. En toen hadden we weer wat anders om ons zorgen over te maken.
Bussen reden die dagen een scheve schaats, treinen en trams leken wel
bobsleeën en het wegverkeer dacht even dat het campingseizoen al was
begonnen en sloeg de tenten op langs 's lands rijkswegen. Opgewonden stukken
in de kranten en op televisie kon elke actualiteitenrubriek handenwrijvend
uur na uur vullen. IJsmeesters liggen 3 seizoenen lang in een soort
zomerslaap maar opeens komen ze uit hun holen en beginnen in het ijs te
prikken.
Wij rijden in Haaglanden sinds enige maanden met
aardgasbussen en ik vermoed dat iedereen in gedachten verwacht had dat dit
tot problemen zou leiden bij een flinke vorstperiode. En het moet gezegd
worden: het ging boven verwachting, de vloot heeft de test doorstaan. Er
bleken wel een paar onduidelijkheden op te treden zoals b.v. met de inhoud
van de gastank. Gas wordt getankt per kilogram en heeft een bepaald volume.
Bij een hogere temperatuur zet gas uit maar bij lagere temperaturen krimpt
gas juist iets. Dit had tot gevolg dat de brandstofmeters in de bussen niet
de juiste waarden aangaven, genoeg gas maar gekrompen en dat begrepen de
brandstofmeters niet echt dus gaven ze veel minder aan en dat zorgde vooral
in de avonduren tot ongeruste oproepen naar de centrale. In het begin werd
er geen risico genomen maar naar mate het duidelijk werd dat dit geen lege
tank was maar slechts een gekrompen gasvoorraad, werd de proef op de som
genomen en werd er doorgereden hoewel er in de bussen digitale
waarschuwingen begonnen te knipperen. De meter stond ver in het rood maar de
bus bleef maar rijden en de enige verklaring was een natuurkundige zoals
hierboven omschreven.
Vroeger had je hier nooit omkijken naar. Ten eerste zaten er
geen meters op het dashboard dus als de diesel op was, merkte je dat vanzelf
(aan den lijve ervaren met een Mercedes O405). Ik herinner me dat ik ondanks
dat onze bussen binnen stonden, op sommige dagen als de temperatuur erg
zakte, met handschoenen aan achter het stuur mijn dienst begon. Het stuur
van de oude generatie bussen was niet omkleed met kunststof dus het voelde
extra koud aan. Nog verder terug in de tijd waren het volgens mij
gietijzeren sturen en daar kun je je dan best een voorstelling bij maken hoe
dat voelde. Die goeie ouwe tijd toch....ach, zoals ik al met dit stukje
tekst begon, er moet en er zal wat te klagen zijn anders hebben we het niet
naar ons zin.
Leuker was het om een Surinaamse collega te spreken die pas
in 2003 naar Nederland was gekomen en die alleen in de geschiedenisboekjes
en op televisie over onze winters had gehoord maar er nu middenin stond. Hij
vertelde vol oprechte blijdschap dat hij ademloos had rondgereden om alles
te aanschouwen. Ik kon me hem helemaal voorstellen, zoals wij vol
enthousiasme in zee duiken op een tropisch strand zoals mussen in een
drinkwaterbak zo zal hij wel schaterlachend sneeuwballen hebben gegooid,
voor het eerst in zijn leven. Nederland was even helemaal blank maar toch
niet helemaal.
Surftips:
TVgids is een zeer handige
pagina met gegevens voor de televisie programma's van vele zenders.
Zo ook deze
folderpagina. Veel mensen hebben een NO sticker op de deur aangebracht
zodat er geen reclamevervuiling optreedt maar zo nu en dan kan het van
pad komen om toch even te kijken wat en waar de juiste aanbiedingen zijn
te vinden. Gebruik dan deze digitale folder met folders van vele
winkels.
http://www.folderz.nl
Klik op: