27 december 2009

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
__________________________________________________________________________________                                                                                                 

______ Onderwerp: Van Oost naar West en weer terug __________________
   
 Verhalen over oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
Van Oost naar West en weer terug
Uitsmijters: Drank, een ezel en Den Oudsten
SlimvanWim: Werkbalken verdwijnen als sneeuw voor de zon
Busbabbel: Een beetje verstrooiing
 

Over de slotzinnen van elke busbrief liet Leo mij weten dat hij de spreekwoorden/gezegdes kan waarderen in de Busbabbel, met name het kaneelzuigende gedeelte. Hij wist mij te vertellen dat deze spreuk afgeleid is van een uitspraak van een van onze grote dichters en toneelschrijvers: Het leven is als een pijp kaneel, ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel (parodie op de spreuk van Joost van den Vondel,  'De wereld is een schouwtoneel. / Elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel').
Krijgen we als busliefhebbers toch nog een stukje cultuur mee, bedankt Leo.
 
Hierbij laat ik het en ga ik met plezier over tot de nieuwste onderdelen van deze Oost West, Thuis Best aflevering.

Foto 1a-1b-1c-1d: (Cuba)
Het blijft verbazen dat men in Cuba zo weinig werk maakt van de filmkast. Hoe weet iemand nu waar deze bussen naar toe gaan? Ik kan er met mijn pet niet bij. Het is geen probleem voor ons natuurlijk want op deze wijze zien wij de leukste foto's terug van de bussen waar we zelf ooit mee te maken gehad hebben. Bij foto 1a b.v. zie je de bestemming Zutphen via Eerbeek gewoon in beeld terwijl we in Havanna zitten. Voor collega's uit Zutphen e.o. een leuk weerzien. Het is de 3930 en ooit was deze bus een VAD/XX wagen. Met dank aan Ruurd. Wat opvalt is de aalscholver bij de instapdeur. De aalscholver stond in Nederland al op de bus meldt Simon B. en ook Matthijs schreef mij deze aanvulling. Bedankt heren.
Duidelijker is de 2e foto die ik van Louis van Dam kreeg van de 9947 die voor Groepsvervoer dienst doet op Cuba, tenminste volgens de filmkast. Deze bus stamt uit de tijd van de NZH en is gebouwd in 1985. Louis stuurde ook de foto van de 3558 en dat deed zijn bushart erg goed want deze wagen heeft als standplaats Den Haag gehad en daar heeft Louis er vaak mee gereden. Ook gebouwd in 1985 gaat deze bus in Cuba blijkbaar naar de Hof van Delftlaan, ik hoop dat hij kan varen want die straat ligt wel gewoon in Delft!!!
De 4e foto is minder herkenbaar maar geeft een leuk straatbeeld met ver naar achteren nog een gele bus in aantocht. Verder valt mij op dat niet aan de filmkast maar wel aan de ramen gesleuteld wordt want ik herinner mij geen schuiframen bij de passagiers.....
          
         

Foto 2a-2b-2c-2d-2e-2f-2g-2h-2i-2j-2k: (Bosnië)
Van Jeroen Mastenbroek heb ik een leuk verslag gekregen van een uitstapje naar de Balkan.
Een dagje in Bosnië
Eind september zijn Erik Kanters en ik op vakantie geweest naar Bosnië, uiteraard op zoek naar voormalig Nederlandse bussen. Na een bezoek aan de stalling van Drinatrans in Zvornik reden we rond 12 uur 's middags weg om een rit van ongeveer 4 uur te maken naar Zenica, waar vele voormalig Connexxion bussen van hun tweede leven genieten. Maar eerst kwamen we de ex Arriva 4628 tegen die we uiteraard even volgden om er een mooie foto van te kunnen maken. (foto 2a en 2b) De rit ging de bergen in waarbij het opviel dat de bus wel heel goed trok. Later zou blijken dat de bus handgeschakeld is. Als de automatische versnellingsbak kapot gaat, wordt er een oude bak overgezet uit een sloopbus...
           
Na deze aangename onderbreking vervolgden we onze weg weer, maar niet voor lang, want we kwamen de ex Connexxion 9006 tegen bij de "stalling" van Kalesija. Bij dit gebouw, waar geen enkele ruit meer in zit, zijn de kogelgaten uit de oorlog nog zichtbaar. (foto 2c en 2d) Geweldig dat de mensen ondanks hun trauma's zo vriendelijk zijn en ons altijd behulpzaam waren om bijvoorbeeld de bussen te laten zien.
                    
En dus gingen we weer op pad, maar na een paar kilometer stonden we alweer stil bij een voormalig Connexxion bus die er behalve de kleur niet uitzag als een Connexxion bus. Een hele vriendelijke dame was de bus aan het schoonmaken en was graag bereid om ons de bus te laten zien. (foto 2e en 2f) Het bleek de ex BBA 381 te zijn die in Bosnië in de Connexxion kleuren gebracht was.
           
Met een uitstekend humeur reden we verder toen we plotseling een Mercedes 405 in Westnederland kleuren zagen. We moesten uiteraard die bus volgen om er een mooie foto van te kunnen maken en zo belandden we dus op een busstation/garageterrein. Het bleek te gaan om de ex ZWN 3989, maar ook die bus bleek omgeschilderd, want in Nederland reed die bus nog in ZWN livrei... let op het gele dak! (foto 2g en 2h)
                   
En weer gingen we op pad. Het werd al laat toen we vanuit de bergen plotseling voor een busstationnetje stonden waar we tegen een aantal kontjes aankeken. Het leken allemaal niet Nederlandse bussen te zijn, maar plotseling maakte Erik een scherpe bocht, want... hij zag de ex Hermes 2345 er tussen staan. Terwijl we foto's stonden te maken werden we aangesproken door een chauffeur die ons vertelde dat ook de 2342 en 2343 (gaswagens) overgenomen waren en op een afgesloten terrein stonden. Wij dus op zoek naar dat terrein en het was gelukkig zeer snel gevonden voordat het donker was. We probeerden over het hek wat foto's te maken toen me opviel dat een buurman wel heel nieuwsgierig stond te kijken wat we toch aan het doen waren. Hij bleek vloeiend Duits te spreken, dus gauw even uitgelegd wat we daar deden. Hij vertelde dat er een bewaker op het terrein aanwezig was en we even moesten toeteren. Vervolgens kwam er een bullebak van een kerel aanlopen die alleen Bosnisch sprak, maar de buurman hielp ons en uiteindelijk konden we deze plaatjes maken van de bussen, nog met exportkentekens. (foto 2i, 2j en 2k) We zijn benieuwd wat ze uiteindelijk met de twee gasbussen gaan doen, want je kunt in Bosnië namelijk geen gas tanken...
           

Uiteindelijk kwamen we in het donker aan in een klein plaatsje waar we een vies hotelletje vonden met bijna niets te eten, maar ach, onze dag kon toch niet meer stuk!
Tot zover Jeroen. Bedankt.

Foto 3a-3b: (Syrië)
In Aleppo, net onder Turkije in het Noordwesten van Syrië zijn deze foto's gemaakt. De bussen zijn blijkbaar in een zodanige staat dat je gerust de sleutels erin kan laten zitten als je weggaat want niemand heeft behoefte om hem te stelen. Zoals op foto 3b te zien is praten we over een bus waar wij in Nederland niet echt warm voor lopen. Deze motor liep wel warm en daarom is de kap verwijderd om afkoeling makkelijker te maken.
           

Foto 4a-4b-4c-4d: (Tibet en China)
Het risico dat ik een reprimande krijg van de Tibetaanse ambassade of een compliment van de Chinese ambassadeur neem ik op de koop toe door hier de 2 landen bij elkaar te plaatsen. Het botert niet bepaald tussen deze 2 machten maar in de busbrief staan ze vredig bij elkaar en dat is misschien een begin van een zachtaardige oplossing.
Foto 4a heeft als bijschrift: "haalt de bus dit in de buurt van Lhasa?" Het antwoord zullen we nooit te weten komen helaas maar de kans is 50/50. Of hij blijft op voor- en achterbumper hangen op de hellingen of de voorwielen komen op tijd weer op hoogte zodat de reis vervolgd kan worden. De foto is gemaakt in 2007 dus vermoedelijk is het probleem intussen opgelost. Toch geeft het mij te denken als ik de omgeving vergelijk met de onze. Wij mogen spreken van druk, druk, druk als we om ons heen kijken terwijl ze hier in Tibet niet weten wat dat woord betekent. Foto 4b laat zien wat ik bedoel. Maar ook op deze wegen rijdt een bus een soort van dienstregeling. Niet elk kwartier en zelfs niet elk uur gezien het aantal reizigers op foto 4c maar rijden doet deze TaTa beslist.
Als 4e foto dan een iets drukker beeld van station West. Niet Station West in Maassluis, Schiedam, Nijverdal of Oss maar in China en wel in Beijing. Een imponerend bouwwerk waar het krioelt van de bedrijvigheid. Een ervaring waar b.v. Tibetanen nog jaren nachtmerries van zouden hebben.
 
Edwin Timmers heeft mij terecht gewezen op een misvatting. Hij meldt: "Je schrijft namelijk over een iets drukker beeld van station West. Niet Station West in Maassluis, Schiedam, Nijverdal of Oss maar in China en wel in Beijing. Nu wilt het feit dat Schiedam nooit een Station West gehad heeft. Vroeger heette het, zeer misleidend, Schiedam – Rotterdam-West, waarbij het deel achter de streep sloeg op het westelijke deel van die havenstad en niet op Schiedam. Schiedam West ligt aan de Vlaardingse kant en heeft geen (NS-)station. Inmiddels heet het station Schiedam-Centrum." Ook dat weer in het reine bij deze.

Foto 5a-5b-5c-5d-5e: (Roemenië)
Nou dacht ik altijd dat Transmoldavia een land was maar nu blijkt het opeens een bedrijf te zijn in Roemenië. In Piatra Neamt heeft Hugo Richter dit jaar deze foto's gemaakt. Volgens Wikipedia ligt Piatra Neamt ligt aan de rivier Bistrita en is omringd door de bergen Pietricica (590 m), Cozla (679 m), Cernegura (852 m), Bâtca Doamnei (462 m) en Cârloman (617 m). De stad ligt op een gemiddelde hoogte van 345 m. Piatra Neamt ligt ongeveer 350 km ten noorden van de hoofdstad Boekarest. Dan weten we dat ook weer.
 
De bus op foto 5a is de ex Arriva 9389 die nog steeds op zoek is naar St.Anna Parochie.....Met van origine het kenteken BG-32-JF is deze bus gebouwd in 1983 voor de FRAM en nu dus voorzien van gezellige gordijntjes in bedrijf in Roemenië.
Op foto 5b staan 2 Hollandse ouwetjes met nog net zichtbaar een deel van het oude logo GELDE naast Transmoldavia. Helaas kan ik hiervan geen nadere gegevens verstrekken maar de bestemming Steenwijk lijkt mij duidelijk waar we de afkomst moeten zoeken. Bij de rechter bus staat De Kom in de filmkast maar als je dat bij Google invoert, blijkt het een veel voorkomende naam te zijn dus ook hier geen bijzonderheden.
Foto 5c biedt een blik op de stalling van Piatra Neamt met daarbij 2 beter herkenbare bussen in beeld. Ik gok op de 3579 en op de achtergrond de 9883. De eerste bus zou dan van de DVM afkomstig zijn en dit bedrijf ging uiteindelijk op in Arriva. De andere bus zou als 9883 bij Centraal Nederland gereden hebben en later bij Midnet. Indien het geen 9883 maar 9683 zou zijn, kom ik ook uit bij de DVM en Arriva dus uiteindelijk lijkt mij 9683 het juiste nummer.
Ruurd, Hugo, Edwin, Olaf en Peter hebben allemaal hun bijdrage geleverd aan het GELDE-raadsel van de foto's uit Roemenië bij 5a/5b en 5c. Ruurd schreef: "Het plaatje GELDE is de afkorting van Gelderesch reizen uit Groenlo. Dit busbedrijf reed nog lange tijd met een fors aantal ex streek-MB 200-en. Na afvoer werden 2 van deze wagens verkocht aan Roemenië om onderdelen te leveren aan de daar, alle van Arriva afkomstige, rijdende MB 200-en. Zie hierbij gevoegd de ex GSM 9911 die die kant uit ging. De andere 'plukbus' was de ex GSM 9700. Blijkbaar zijn de twee luchtroosters van de sloopbussen hergebruikt en dat geeft de vreemde tekst GELDE op de Roemeense DAF-bussen. De twee bussen met het GELDE logo zijn de ex Arriva 9682 en 9857." (Hierbij een foto ter illustratie met dank aan Ruurd) Ook bij foto 5c heeft Ruurd als een ware Sherlock Holmes (hoofdrol in de huidige film aanbevolen - red.) nog wat kunnen vinden. Ik gokte op de 3579 maar dat blijkt niet te kunnen. Ruurd schrijft: "De NT-06-KXV is niet de 3579, zoals je zou denken. De ex DVM 3579 had destijds het kenteken NT-14-13 en is reeds gesloopt. Zijn neusrondingen leven voort in de ex-Arriva 9658.De bus met het kenteken NT-06-PET is inderdaad de ex-Arriva 9683 en niet de 9883. De 9883 was een gefacelifte CN wagen met hoge filmkast."
En Hugo, de maker van de foto's, schreef: "De twee bussen met Gelde opschriften in Roemenië zijn de 9682 en 9857, die overigens niet De Kom, maar de meer toepasselijke bestemming ‘De Krim’ in de film heeft staan. De 3579 is niet de 3579, maar de 9658 met een stukje 3579….
Edwin had een soortgelijke voorstelling van zaken en heeft hierbij vermoedelijk gelijk het antwoord op zijn vragen. Van Olaf kreeg ik eveneens deze informatie maar ook een fraaie aanvulling via een foto. Bedankt Olaf.

Over de bussen van Gelderesch Reizen nog het volgende. Van Robin Kaashoek kreeg ik alsnog informatie toegestuurd waarmee hij foto's over dit onderwerp onder de aandacht bracht. Op Busfoto's zie je een pagina van Jon Hoogendijk met daarop een van zijn foto's. Hieronder heb ik een foto van hem geplaatst die ik erg apart vond. Het taalgebruik in de filmkast liegt er niet om en wie weet is deze bus aangekocht door de vereniging van dikke mensen die graag aardappelen eten....
Het is ooit in 1986 de DVM 3577 geweest die in 1998 naar Arriva is gegaan en daarna blijkbaar meerdere eigenaren heeft gekend.

Vaste inzender van informatieve informatie is Peter van der Reest. Zijn bijdrage bestaat uit een bericht over de bus met de Sonja Bakkerbestemming van Gelderesch Reizen. (zie foto hierboven).
Peter schrijft: "Al jaren is het traditie dat Gelderesch Reizen meedoet aan de Zwarte Cross, een groot jaarlijks Achterhoek-spektakel in Lichtenvoorde, zie http://www.zwartecross.nl voor het hoe en waarom. Deze "bus" is in de eigen werkplaats in Groenlo "verbouwd" en je kunt 'm op YouTube in actie zien."

Foto 6a-6b: (Noorwegen)
Een Noorse bus maar vermoedelijk geen lijnbus maar een 2e leven. Waarschijnlijk een soort camper met een wel heel bijzondere bestemming in de filmkast. Zoals ik al onder de foto's laat zien is de vertaling van het opschrift wel verrassend te noemen. Met zo'n bestemming wil ik wel 7 dagen per week werken. De 2 koplampen aan weerszijde van de tekst zijn daarom misschien symbolisch te noemen.... Het kan ook zo zijn dat deze bus z'n bestemming al heeft bereikt maar dan zou ik even moeten aanbellen en dat gaat op korte termijn niet lukken.
Graag wil ik mijn Noorse correspondent Bastiaan excuses aanbieden want de bus bij foto 6a en 6b met de raadselachtige bestemming in wat ik dacht dat Zweden was, was in plaats daarvan uit Noorwegen en Bastiaan had de foto's zelf opgestuurd. Ik ben op het verkeerde been gezet doordat het googelen van de tekst mij op een Zweedse vertaling terecht liet komen maar dat is dus helemaal mis hoewel de vertaling van Noorse woorden vanuit het Zweeds toch iets opleverde......

Foto 7a-7b: (Rusland)
In Rusland (een verzamelnaam die ik gebruik voor het gebied ten oosten van Polen) zijn Berkhofs een normaal straatbeeld blijkens deze 2 foto's. Meer informatie kan ik helaas niet verstrekken omdat mijn Russisch niet meer is wat het ooit geweest is. Ook hier geldt dat de originele kleurstelling blijkbaar geen bezwaar is. Ik meen aan de zijkant bij foto 7a Middenmeer te lezen. Deze bus komt dus mogelijk uit de buurt van Wieringerwerf in het Noorden van Noord-Holland.
 
Hugo heeft een link gestuurd naar een gelede bus in Rusland die ik niemand wil onthouden. De tekst laat ik voor eigen invulling maar de foto is fraai. Hij schrijft: "Een andere foto van een ex-NL’er, pas gemaakt in Rusland, is deze ex-GVBA 532 in Kemerovo (Siberië)": http://fotobus.msk.ru/photo/200515/

Foto 8a-8b-8c: (Japan)
Van collega Eric de B. kreeg ik deze 3 foto's toegestuurd. Het is een Japanse bus met een wel heel bijzondere inrichting. Het is een schoolbus en in Japan wenst men dus geen tijd te verspillen en begint men al aan de studie op weg naar de universiteit. Een rijdende internet werkplek. Vanwege het feit dat er op foto 8c een fotograaf te zien is, laat het zich aanzien dat dit geen alledaagse bus is maar ook voor Japan een noviteit. Leuk om eens een apart gebruik van een bus te zien. Ik heb natuurlijk het webadres onder elke foto uitgeprobeerd maar met mijn beperkte kennis van wartaal kan ik alleen maar vermoeden dat dit geen Japans is maar Arabisch dus zal er wel belangstelling vanuit Dubai zijn....
                      

Foto 8a-8b: (Diversen)
De 1e foto bij dit hoofdstuk Diversen betreft een herkenbare bus die gefotografeerd is in Ghana, Afrika. Er wordt meestal weinig aan het uiterlijk van een bus gedaan dus de beschildering zal ongetwijfeld reeds in Nederland aangebracht zijn. Is dit een vandalismebus geweest? Gezien het webadres tussen de ruitenwissers is dit inderdaad een vandalismebus geweest. Ik ontcijfer namelijk www.rijvandalismevrij.nl (Helaas is deze pagina niet meer beschikbaar). De 9515 is in 1983 begonnen bij de GSM, toen bij de GVM, daarna Oostnet en uiteindelijk bij Connexxion. Ik vind het stoeltje en het tafeltje erg aandoenlijk. Het duidt op een ontspannen leefwijze.
We maken een grote stap van Afrika naar Zuid-Amerika. Hier zie je een bus in Ecuador, in de stad Riobamba en deze lijnbus onderhoudt de verbinding tussen Riobamba en Guamote in centraal Ecuador. Zo te zien zijn dit exotische busritjes en zo'n ritje levert vast iets meer uitdaging dan een rit op b.v. de A12. De tekst 'Nuca Llacta' is bij Google een folkloristische muziekgroep en wat die met deze bus van doen hebben weet ik niet, vooral met die schapen op het dak.....

Foto 9a-9b: (Iran en Pakistan)
Nog even 2 tegenstellingen. Een wijds rotsachtig landschap in Iran van Isfahan naar Shiraz, waar onderweg een plasstop noodzakelijk was en de dames buiten de bus een hoofddoek moesten dragen, dus waarschuw je vrouw voor je naar Iran gaat, voor het plassen. Je kan hier ook niet echt makkelijk wildplassen want er staat nergens een boom of een struik om beschutting te geven dus voor je het weet komt de Lange Arm der wet aangesneld en zit je een poosje in een gastvrij hotel. Voordeel daarvan is dat je dan weer wel een toilet hebt, tenminste dat hoop je dan maar.
Een minder ruimtelijk beeld geeft deze foto van een 'schoolbus' in Pakistan. Geen paardenkracht komt er aan te pas maar gewoon een aangepaste fiets. En onze scholieren maar klagen dat ze nooit een zitplaats hebben en altijd moeten staan. Ik zou zo zeggen: ga studeren in Pakistan want dan heb je een gegarandeerde zitplaats....

Foto 10a-10b-10c: (Engeland)
Van Oost naar West en weer terug betekent dat na alle omzwervingen Europa weer in het zicht komt. Van collega Jan van B. kreeg een aantal foto's die onlangs gemaakt zijn in Londen. Dat komt vaker voor hoor ik menigeen denken maar ik heb het in dit geval toegespitst op de bedrijfsnamen. Transdev, Arriva en Veolia (al is dat een gesloten bus ;-) maar met alle gemak tover ik een foto van een Veoliabus in Londen uit de hoge hoed, er rijden er genoeg) Ik vind dat er aan dat gehussel van en met openbaar vervoerbedrijven een luchtje zit. Ik denk dat ergens hoog in de organisaties al die bedrijven bij elkaar komen en is het gewoon voor de buitenwereld stuivertje wisselen om de politiek tegemoet te komen. Ik gok op forse verschuivingen in het komende jaar want zoals het nu gaat, zal er snel wat moeten gebeuren. Arriveolidev lijkt me een uitstekende naam voor een toekomstig bedrijf!
           

      
Uitsmijter(s):
In de vorige brief bleek ik een stukje tekst bij de Uitsmijter te hebben laten staan uit busbrief 92 wat niets maar dan ook niets met de geplaatste foto had te maken. Hierbij dezelfde foto iets kleiner maar met het onderschrift dat ik had willen gebruiken.
Als deze reclame op een bus zou rondrijden dan mag je de klant wel waarschuwen dat ze het blikje pas openen nadat de bus langere tijd stil heeft gestaan want met al die drempels en rotondes zal het koolzuur met kracht naar buiten willen....
Van Olaf Horn kreeg ik een aanvullende foto toegestuurd van een wieldop als kroonkurk (of andersom). Olaf schrijft ook over de vorige busbrief: "Even over die reclame van Coca-Cola met die flesjes die steeds leger worden. In die tijd hoorde ik van een chauffeur van Centraal Nederland een leuke anekdote, hij vertelde dat hij een collega in de maling had genomen bij het binnenrijden van de garage. Over de bus met die Coca Cola-reclame zei hij dat die bus lekte. De chauffeur ging kijken onder de betreffende bus maar kon niets vinden waarop de andere chauffeur zei: "Kijk maar naar die flesjes aan de zijkant, die lopen leeg". Gelukkig konden ze er samen om lachen."
  
           
Als je met deze vrij primitieve vervoersmaatschappij reist, hoef je je schoenen niet te poetsen. Hierboven bij foto 9b reed de schoolbus op menskracht maar hier heeft men voor een ezel gekozen. Dat gebeurt op meer plaatsen en soms ook bij ons (ik noem geen namen....) maar de manier van uitstappen zou in mijn ogen beter georganiseerd kunnen worden. Deze ezel heeft nu gelukkig even pauze en kan zijn pootjes even laten rusten.
Ik kan de eigenaar van deze ezelmaatschappij onderstaande advertentie aanbevelen want in de Den Oudsten bus uit 1994 die hier te koop staat, is het toch net iets publieksvriendelijker en de APK loopt nog tot 25-7-2010. Voor de prijs kun je het niet laten.
Edwin Timmers heeft mij op de vingers getikt over de bus die in deze advertentie. Van deze bus had ik al jaren foto's in bezit want deze bus heeft in Delft gereden en ik heb zelf achter het stuur mogen zitten dus even niet opgelet bij het lezen van de advertentie, sorry Edwin. Hierbij 2 foto's van de 5555 bij het moment van afscheid.
Daaronder van de hand van Edwin bijna exact dezelfde foto's maar dan van de 5554. Toevallig?
               
                   
Ook hier een bus die mogelijk een tweede leven gaat beginnen. Ik vermoed dat dit 2e leven niet in Nederland zal zijn dus wie weet komen we hem nog een keertje tegen in een aflevering over buitenlandse bussen. Het is zelfs mogelijk dat iemand die dit leest op de hoogte is van de verblijfplaats van deze 5554......laat het mij weten en deze afdanker krijgt een plaatsje in de galerij der oude glorie. Deze B91 Alliance Intercity is in 1993 gebouwd. John Windau ook weer bedankt voor dit fotomateriaal.
(toegevoegd nieuws anno 2010: de 5554 is terechtgekomen in Litouwen, om precies te zijn in de stad Kèdainiai.)

     
    SlimvanWim:
De informatie en de toelichting die in deze rubriek staat beschreven, is gebaseerd op Windows XP.
Bij veel mensen waar ik zo nu en dan met digitale raad en daad voor de deur sta, merk ik dat men de basisbediening van een computer wel onder de knie heeft maar eenvoudige aanpassingen zijn een volstrekt onbekend terrein. Ik zie vaak dat bij menigeen het aantal werkbalken ervoor zorgt dat het beeldscherm maar voor de helft beschikbaar is om een pagina te lezen. (zie foto hieronder, al is het gelukkig nooit zo erg als op deze foto) Gelukkig hebben de meeste mensen tegenwoordig een flinke maat beeldscherm maar toch is het zonde van de beeldruimte. Als je bewust voor zo'n balk gekozen hebt, maakt het niet uit want dan gebruik je hem waarschijnlijk ook regelmatig zoals b.v. de Google Toolbar die bij heel veel gebruikers hoog scoort. En terecht want dat is een goede zoekhulp. Er zijn helaas echter ook balken die worden door programma's geplaatst die er wel staan maar nooit gebruikt worden. Norton, McAfee, AskJeeves, Ebay en Yahoo zijn maar enkele voorbeelden die min of meer onopvallend geïnstalleerd worden. Meestal wordt er tijdens de installatie van een programma wel melding gemaakt van het feit dat de balk geplaatst gaat worden maar in plaats van het plaatsen van een 'vinkje' staat er al een vinkje ingevuld en ben je opeens weer wat beeldruimte kwijt. De meeste balken zijn later eenvoudig weer te verwijderen maar als je dat allemaal te lastig vindt dan raad ik aan om ze slechts uit te schakelen op de volgende wijze.
In Explorer geef je met de rechtermuisknop 1 klik op zo'n balk en je ziet een rijtje balken staan met vinkjes ervoor. Klik met de linkermuisknop op zo'n regel met de naam van de balk die je wilt uitschakelen en tjakka het vinkje is weg en ook de balk. Je ziet hem in ieder geval niet meer en dat is waar het om draait. Wil je hem weer terug dan klik je opnieuw en daar is 'ie weer.
In sommige andere browsers staat er nog geen rijtje na de eerste klik maar zie je staan 'Gereedschapsbalken' en daar kun je dan weer dat rijtje aangevinkte balken in terugvinden.
Een andere manier is om op de bovenste balk in je scherm waar 'bestand' 'bewerken' enz. instaat, te klikken op 'beeld' en daar zie je ook de werkbalken/toolbars staan en kun je kiezen welke je wilt zien in je scherm.
Hieronder een extreem voorbeeld .....

           
BusBabbel:
Een beetje verstrooiing: Het heeft even door mijn hoofd gespeeld om mij maar niet te mengen in de discussie n.a.v. de recente weersomstandigheden maar ik kan het toch niet laten om een duit in het zakje te doen. Terwijl de klimaattop blijkbaar mislukte tijdens heetgebakerde vergaderingen waar tegenstanders en voorstanders van de topontmoeting warm onthaald werden en waar in de hitte van het debat menig CO2'tje de zaal verliet, werd buiten duidelijk dat het klimaat zich niets laat voorschrijven. Met 10 graden onder nul en een sneeuwhoogte die lang niet was gemeten, werd de roep om de boel wat op te warmen steeds nadrukkelijker. Robin Hood-achtige vondsten werden door jonge bandieten aangewend en zij wierpen barricades van sneeuw op om onschuldige verkleumde mensen van hun spullen te beroven. Creatief, dat wel maar dan toch maar liever met een slee de helling af. Een pakkender tafereel was het om te zien hoe er met deze prima paksneeuw prachtige bouwwerken werden gevormd. Iglo's, sneeuwpoppen en van alles wat tot de verbeelding spreekt, verrees op de grasvelden. De schaduwkant van dit alles is natuurlijk het ontbreken van het openbaar vervoer in het straatbeeld. Ooit was het de overheid die het meeste geld stortte in de bodemloze put van het OV en daarom stond er bij de gemeentes bovenaan hun actielijstje dat in die tijd de busroutes prioriteit hadden bij het strooien. Ten eerste was er de vervoersplicht en ten tweede kostte elke schade de overheid geld en misschien kwam er als derde nog het belang van de reiziger aan bod. Nu is dat allemaal anders. Geen vervoersplicht meer en de overheid heeft door de aanbestedingen en de concurrentie de financiële problemen op het bordje van de vervoerders gelegd. Het resultaat is dat busroutes strooien niet meer boven aan het lijstje van de gemeentes staat en dus de gladheid een fikse schadepost kan opleveren voor de vervoerders waardoor er sneller gekozen zal worden voor lijfsbehoud en de vloot niet meer uitrijdt. Ik ben ooit in de jaren 80 met een DAF, een 9300, door zeker 30 centimeter sneeuw de rijksweg opgestuurd om een gebroken dienst te gaan rijden in Capelle a/d IJssel vanuit Delft. Ik was meer aan het ploeteren om er te komen dan dat ik daar een rit kon rijden want toen ik er eenmaal was, zat mijn ochtendgedeelte er alweer op en kon ik weer terug. Als verzachtende omstandigheid kan ik aanvoeren dat ik toen met een handgeschakelde bus reed die het mogelijk maakte om in z'n twee op te trekken. Met de automaten van later was de kans om zelf invloed uit te oefenen op het rijgedrag van een bus, grotendeels verdwenen. Nu anno 2009, stonden de bussen, trams en treinen al vrij snel hulpeloos tot hun enkels in de sneeuw en klonk landelijke de noodkreet "Wat is er met het OV aan de hand?" Ik weet het wel en jullie (nu) ook. Mijn werkgever, Veolia, heeft bij het aanschaffen van een kerstpakket(je) een voorspellende geest gehad want in de doos trof ik o.a. een zakje pinda's aan met een hardheid waar menig gebit op gesneuveld is en een Veolia-sjaal. Eerst begreep ik het niet. Wat deed een uniform sjaal in een kerstpakket? Dat hoort toch gewoon bij het uniform? Later begreep ik de symbolische bedoeling. Met het weer rond de Kerstdagen hadden we een harde noot te kraken en als we niet op zouden passen deed dit ons de das om. Knap bedacht van de verantwoordelijke samenstellers van het kerstpakket. Hopelijk doelt men niet op onze toekomst in Haaglanden met deze symboliek! Voor de 1-persoons thermosfles uit het pakket heb ik nog geen verklarende uitleg gevonden maar misschien dat mij dit later opeens duidelijk zal worden........
       
Surftips:
http://www.kopzorgen.nl De titel zegt het eigenlijk al, een pagina over hoofdpijn. Meer mensen dan je zou denken hebben met dit probleem te maken en een beetje toelichting kan dan geen kwaad. Op internet is er uiteraard veel over te vinden maar deze pagina is in ieder geval een toegankelijke poging om het in normale bewoordingen uit te leggen.
 
Als je deze link aanklikt, denk je in eerste instantie dat er niets gebeurt maar dat is slechts schijn. Klik in het zwarte vlak met je linkermuisknop en hou die ingedrukt terwijl je links en rechts over het scherm schuift. Wat wordt zo'n somber zwart scherm dan opeens vrolijk. Bloemen op je monitorscherm
 
Zomaar eens een onderwerp dat rond deze tijd nogal eens geraadpleegd wordt voor de meer 'basic' georiënteerde websurfer de volgende link aanbevelen. Heerlijke stamppotten dus echte winterkost. http://winterkost-recepten.nl

Klik op:     


Grappig:
Juliën verbleef een paar dagen bij zijn oma. Hij was een tijdje buiten aan het spelen met andere kinderen, en kwam toen binnengevlogen. 'Oma, hoe noemen ze het als twee mensen in dezelfde kamer slapen en de ene ligt boven de andere?'
Oma was natuurlijk wat geschokt, maar denkende aan de moderne opvoeding besloot ze hem de waarheid te vertellen.
Dat  noemt men 'seksuele gemeenschap hebben', lieveling.'
'OK' zei Juliën en verdween terug naar buiten om verder te spelen. Enkele minuten later komt hij kwaad terug:  'Oma, dat heet NIET seksuele gemeenschap, dat heet STAPELBED en de moeder van Kevin wil u dringend spreken!!!'
 
Een man komt een kruidenierszaak binnen, gaat naar de roodharige verkoopster, en vraagt: "Do you speak English?"
Zij antwoordt: "Yes, I do."
Hij weer: "Prima, mag ik dan een pakje Blue Band van je?"
 
 
Twee Groningers, boer Adema en boer Iedema, lopen langs een spoorlijn naar huis als ze opeens een been langs de rails zien liggen, Adema merkt op: 'Hé e'n been' , waarop Iedema zegt: 'Ja e'n mens'n been'.
Even later komen ze een arm tegen en een fiets. Adema zegt tegen Iedema: 'Hé e'n arm en dat liekt wel de fiets van boer Hiemstra'.
Zwijgend lopen ze verder als ze tenslotte een hoofd op de weg zien liggen. 'Ziest wel das Hiemstra', merkt Adema op, 'Hai zol toch gain ongeluk had hebb'n ?...'
 
Nadat hij in Parijs zeer uitgebreid heeft gegeten vraagt een Hollander naar de rekening. De kelner presenteert hem het briefje waarop de eindsom van 99 Euro genoteerd staat. De Hollander legt twee briefjes van vijftig neer en wacht op het wisselgeld. De kelner overhandigd hem die ene Euro, samen met een pakje condooms. "En waaraan dank ik deze attentie?" vraagt de Hollander. "Ach," zucht de kelner, "ik wil voorkomen dat gasten als zoals u zich voortplanten."

      
Ingezonden berichten:
Van Henk van U. kreeg ik in mei van dit jaar al een bericht met daarbij 2 foto's van een populair buitenlands vervoerbedrijf....Henk schrijft: "Mijn zoon is voor zijn werk naar India geweest. Daar hebben ze volle bussen in het openbaar vervoer. Vriendelijke groeten Henk."
Van Cees kwam de volgende foto n.a.v. de reclames van vorige keer. Geen commerciële maar meer een ideologische reclame al is het tegengesteld aan de gangbare manier van denken. Kijk o.a. maar op Politiebescherming

   
Tot slot:
Vanaf volgende maand ga ik aftellen want dan komen de laatste 6 brieven tot stand tenminste in de huidige vorm. Wat daarna gebeurt, heb ik ruwweg wel in gedachten maar ik denk dat ik eerst een busbriefloze zomer ga meemaken. In het najaar komt dan vanzelf de nieuwe werkwijze aan bod. Volgende maand ga ik eens opruiming houden en zal er een verzameling van alles en nog wat tot stand komen. Ernstig, grappig, bizar, gewoon, oud en nieuw en wat er allemaal nog in mijn mappen op de harde schijf tevoorschijn komt. Ik wens iedereen wat ik hieronder heb geschreven en zie jullie graag terug in 2010.
 
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
          
    
Wijsheden:
 
Ingezonden: Je weet dat je een lelijke auto hebt, als lifters met hun duim omlaag staan.

Als werken goed was, hadden de rijken het heus niet aan de armen overgelaten.
 
Als je voeten ruiken en je neus loopt, ben je ondersteboven gebouwd.

terug naar de