Foto 3a-3b:
Hierbij een paar foto's die ik via Google tegenkwam.
Foto 8:
Hieronder op 8 staat een DAF-Verheul bus uit circa 1950. Jammer genoeg kan ik geen chocola maken van het opschrift aan de zijkant zodat ik geen informatie kan vinden over de oorsprong en de achtergrond van dit voertuig. Gewoon slechts ter illustratie dan maar.
Aanvulling van Kees van S.B.: "Deze bus met provinciaal nummer N
79066 is de 35 van Jac. van Dijk uit Eindhoven, een DAF Verheul uit
1947."
Edwin is niet zo gauw uit het
veld geslagen en hij mailde mij dus onvervaard het volgende
terug: "Laat ik beginnen om te zeggen dat ik niet perse
gelijk wil hebben, ik heb er alleen een hekel aan om aan
mezelf te twijfelen. ;-) Ik
ben dus wat verder wezen zoeken om mijn bewering dat
Rotterdam Centraal, zoals het officieel heet, en Delftse
Poort twee verschillende stations zijn/waren, klopte.
Allereerst een litho met begeleidende tekst, afkomstig van
http://www.stationsinfo.nl/Delftschepoort.htm
Het zuidelijke gebouw (de
ingang) staat links afgebeeld, het noordelijke (de uitgang)
rechts. Op deze plaats komt nu de Weena uit op het Hofplein.
De lithograaf zou anno nu middenin de fontein hebben
gestaan.
Conclusie is wel dat de verwarring heel snel gemaakt is, omdat het tweede station DP pal oostelijk naast het huidige CS stond. Maar feit blijft dat geen van hen later herdoopt is als zijn het het huidige CS: het zijn wel degelijk 2 verschillende stations."
De foto hieronder van het Auburo laat ook een lege omgeving zien. Voor de meesten onder ons een onherkenbare situatie maar toch slechts 25 jaar geleden stond het Auburo er nog en reden alle streeklijnen gewoon door naar het Centraal Station. (zie ook busbrief 51)
Foto 11:
Harm U. heeft
nog een aanvulling op het zwart-wit tijdperk. Hij stuurde mij de
foto van een kraanwagen van de DABO uit Meppel.
De DABO staat voor: NV Drentsche Autobusonderneming, Meppel.
Later DVM, toen Veonn en nu Arriva. Tegenwoordig is alles
uitbesteed aan sleep- of takelbedrijven maar ooit had elk
bedrijf zijn eigen middelen ter beschikking en de DABO had
dus een fraaie oldtimer als kraanwagen. Als ik de foto
bekijk gaan mijn gedachten meer naar een militaire bezigheid
dan naar een OV-bedrijf maar tijden veranderen.