28 juni 2009

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
_________________________________________________________                                                                                                 

______ Onderwerp: Pré-historisch__________________
   
 Verhalen over oude en nieuwe bussen
         
 
Inhoudsopgave:
Pré-historisch
Uitsmijter: Ik zie dubbel....en een verzakkende locomotief
SlimvanWim: Slepen met de muis
Busbabbel: Zwaaien
 

 
Zoals in de vorige brief al vermeld, hier de uitgestelde zwart-wit foto's. Het intro hierboven met een hoog Comedy Capers gehalte wees al in die richting dus het kan niemand ontgaan dat deze busbrief tot ver in de vorige eeuw terugblikt.
Het geïllustreerde Olympische verhaal van de vorige brief kreeg natuurlijk de nodige opmerkingen in de 'slipstream'. Gelukkig allemaal positief en aanvullend. Als ik de digitale tongen los krijg, ben ik al snel tevreden.

Foto 1:
Natuurlijk wil ik in deze aflevering de robuuste vloot Crossleys niet vergeten en daarom direct als eerste foto in de reeks. Stoere bussen met een vormgeving die deze wagens zeer herkenbaar maakt en ik heb er wel een zwak voor gekregen in de loop van de tijd. Deze 1108 staat hier geparkeerd in de tijd dat er nog actief dienst mee gereden werd bij de NBM (N.V. Nederlandse Buurtvervoer Maatschappij). Dat bedrijf is door allerlei fusies uiteindelijk terechtgekomen bij Centraal Nederland en de Crossley is uiteindelijk terecht gekomen bij de SVA en door deze stichting helemaal gerestaureerd. Crossleys werden voorzien van een carrosserie bij verscheidene bedrijven zoals bij Werkspoor en bij Verheul. De 1108 is zelfs gebouwd bij scheepswerf 'de Schelde' in 1947. Voor meer info kan ik veel beter de link naar de pagina van de SVA plaatsen want daar staat de geschiedenis duidelijk toegelicht.
SVA Museum Klik op 'rondleiding op bouwjaar' en zoek "1947. Crossley" en klik daarna op de foto.
 
Gerard Kosterman schrijft: "Ik waag te betwijfelen dat deze bus hier afgebeeld is in actieve dienst: volgens mij staat de 1108 naast een museumbus van de RET. Bovendien hadden de Crossley’s van de NBM in de tijd dat ze nog diensten reden achter de rechtervoorruit een kastje met lijnfilms en dat mis ik hier."


Foto 2a-2b:
Twee toerwagens uit ongeveer dezelfde periode gezien hun kenteken. Op de zijkant meende ik Kupers Weert te lezen en jahoor, dat klopt want als je even via Google zoekt kom je het bedrijf anno 2009 nog steeds tegen. Kijk op http://www.kuperstouringcars.nl
Kijk aldaar even bij 'Algemene informatie' want daar staat een kort stukje geschiedenis te lezen. Deze DAF-bus wordt er helaas niet genoemd.

Van foto 2b kan ik geen verdere informatie vinden omdat alleen het kenteken voor mij niet genoeg is om iets te achterhalen. Ik kan mij alleen weinig voorstellen van een reclamecampagne uit die tijd. Zou men toen ook geadverteerd hebben met een reisje per luxe touringcar?? Het zal wel want men wist niet beter dan dat dit luxe was....
Als iemand er meer over weet, hoor ik het natuurlijk graag.


Foto 3a-3b:

Op foto 3a staat Jaap Kroon in eigentijdse outfit als chauffeur bij Citosa, hij werd later controleur bij Westnederland. Eerder stond deze Jaap Kroon al samen met collega's afgebeeld in busbrief 67.
Op foto 3b staat een Crossley-trekker met oplegger uit 1947 van de NZH met 2 heren die hiermee uit de voeten konden. Meer gegevens heb ik niet maar ik vond het een foto die qua sfeer in deze busbrief thuishoort.

       


Foto 4a-4b-4c-4d:
Ook Hilversum ontkomt niet aan de pen van de Busbriefredactie. In 1933 kon men van het openbaar vervoer gebruik maken en voor het astronomische bedrag van 1 cent een dienstregeling kopen!!!! (met dank aan Henk G)
Het telefoonnummer dat vermeld staat op het kaartje heeft nog maar 3 cijfers dus de wereld was nog ver weg en niet zoals nu, met een paar klikken van de computer te bereiken.
De reis ging in 1923 per omnibus. Men was nog maar net overgeschakeld van echte paardenkrachten naar motorische PK's, en in 1936 (foto 4d) is al een meer herkenbare moderne busvorm te zien van een Bedford mét aanhanger voor de brandstof. (In busbrief 78 en 79 heb ik al eerder foto's van een originele Bedford geplaatst.)
Op internet vond ik een prentbriefkaart van Station Hilversum uit de jaren twintig van de vorige eeuw met een soortgelijke omnibus in beeld en het volgende bijschrift: "Stationsplein Hilversum, 1922 of 1923. De bus is van de firma Amovam: Algemeene Motor Omnibus en Vracht Auto Maatschappij, die vanaf 1922 de stadsdiensten in Hilversum exploiteerde. In 1923 werd Amovam overgenomen door de MOGH: N.V. Motor Omnibusdienst Gemeente Hilversum."
Meer kijkplezier voor de liefhebber op http://www.nicospilt.com/bussen.htm

         

           

Foto 5a-5b-5c:
Van Rotterdams materieel zijn veel foto's bewaard gebleven en vandaar dat ik er graag wat voorbeelden uitpluk. Op foto 5a staat de vooroorlogse Kromhout 77 in de remise Kralingen in 1952 (foto Zeelenberg) Een onwerkelijke vormgeving in mijn ogen maar het bestond ooit echt.

De 2e foto is van een bus van de RTM (voorloper van de RET) op lijn T van Hillegersberg naar Terbregge: bus 55 in 1953 (foto Barten). Ook op deze plek wil ik graag een webpagina aanbevelen die meer laat zien en lezen dan ik bij elkaar kan verzinnen met prachtige historische foto's. Wederom van Nico Spilt.

     

Zuidwijk lijn U in 1952. Veel weet ik er niet van maar opvallend vind ik de ruime wielkasten aan de voorwielen. Een smal chassis waar een bredere bovenbouw noodzakelijk was en directe familie van de bus op foto 5a. (Fotograaf onbekend)


Foto 6:
Met een gemotoriseerde maatschappij zoals wij die nu kennen is onderstaand kenteken een lachertje. Vervalsers zouden in hun handen wrijven. Of de mensen waren meer rechtschapen en van goede wil of de belangstelling van het oplichtersgilde was meer gericht op andere zaken. Smokkelen van b.v. alcohol was in die jaren mogelijk een aardig object om dubbelzinnige inkomsten te verwerven. In ieder geval kon men in 1927 met een kartonnetje als kenteken de weg op.


Foto 7a-7b-7c-7d:
Op foto 7a ga ik de privacy van de afgebeelde dame schenden want na circa 50 jaar zal het haar vermoedelijk weinig uitmaken als ze het geluk heeft nog onder de levenden te zijn. Voor RTM buscombinatie 46-106 in 1958 staat Sjaan Groenendaal (foto Barten). Zij was waarschijnlijk conductrice want achter het stuur zit reeds iemand. De foto op een dijk in de omgeving van Rotterdam naast een telegraafpaal zoals die in die tijd bestonden om de moderne communicatie in de jaren 50 mogelijk te maken, laat zien dat er toen met gelede bussen gereden werd maar dan zonder harmonica. Waarom dit in deze tijd niet tot de mogelijkheden behoort weet ik eigenlijk niet maar zou het geen slecht idee zijn om dit in te voeren? Vooral op lijnen die in de spits met een standaardbus te druk zijn, kun je dan 's morgens en 's middags met een uitbreiding rijden die dan in de daluren afgehaakt kan worden zodat een bus meer inzetmogelijkheden heeft. Veel van vroeger dat als ouderwets is afgeschaft komt later weer terug in een modernere versie dus wie weet.
Jan B. schreef mij nog een wetenswaardigheidje van de RTM-bussen. Jan: "Volgens mij stonden er altijd dieren op de zijkant van de bussen van de RTM (als je goed kijkt, zie je een haas)."

Mijn suggestie om de aanhanger in te voeren in het openbaar vervoer was niet meer dan een gedachte van mijn kant maar wat schetst mijn verbazing als ik van Peter van der Reest bericht krijg dat mijn idee zo gek nog niet is en dat het zelfs al in de praktijk uitgevoerd wordt bij o.a. bedrijven in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Peter schrijft: "Bedankt weer voor je busbrief, het blijft leuk én interessant. (leuk om te horen, red.) Ik wil even reageren op de bus met aanhanger, eind 50'er jaren afgeschaft om veiligheidsredenen, ook in Duitsland. Maar in Duitsland is de aanhanger al weer enige jaren terug van weg geweest. Diverse Duitse bedrijven rijden er inmiddels mee in de spits. Er worden aanhangers zowel bij 12 meter-wagens als bij de kleine Sprinters ingezet, één bedrijf vervangt binnenkort zelfs een gelede bus door zo'n aanhanger-combinatie!
Kijk, dat is nu efficiënt en waarom heeft men dat hier nog steeds niet bedacht??????
Bij het Hauptbahnhof van Innsbruck staan er overdag altijd wel één of meer aanhangers geparkeerd. Het bedrijf Postbus zet ze op drukke streeklijnen in achter Temsa Safari's waarbij lichte bergwegen geen enkel probleem zijn voor deze combinaties.
Door een vernuftige constructie blijft de trekstang horizontaal staan na het afkoppelen, het aankoppelen gebeurt zonder hulp, de chauffeur ziet op z'n beeldschermpje of de trekstang bij het achteruit rijden in de vangmuilkoppeling schiet. Daarna pas moet hij even uitstappen om de slangen en bedrading te koppelen en aan weerszijde door middel van uittrekbare banden het gat tussen bus en aanhanger af te sluiten, ter markering. Die banden zitten op een oprolmechaniek (hetzelfde principe als bij een automatisch rolgordijntje, maar dan verticaal geplaatst), zodat de markeringsbanden, ongeacht de afstand, ook in de bochten altijd strak staan."

Hierbij een paar foto's die ik via Google tegenkwam.


Foto 8:

Hieronder op 8 staat een DAF-Verheul bus uit circa 1950. Jammer genoeg kan ik geen chocola maken van het opschrift aan de zijkant zodat ik geen informatie kan vinden over de oorsprong en de achtergrond van dit voertuig. Gewoon slechts ter illustratie dan maar.

Aanvulling van Kees van S.B.: "Deze bus met provinciaal nummer N 79066 is de 35 van Jac. van Dijk uit Eindhoven, een DAF Verheul uit 1947."
 

 


Foto 9a-9b:
Ik blijf nog maar even in Rotterdam. Excuus aan alle lezers uit de rest van Nederland maar mijn leven speelde zich tot nu toe af tussen Den Haag en Rotterdam en vandaar dat mijn betrokkenheid groter is dan met andere steden en hun omgeving.
Ooit was het gebied rond Rotterdam CS een ruimtelijk gebied dat langzamerhand volgebouwd werd en toen opeens met 'hulp' van onze Oosterburen in een paar dagen weer in de oorspronkelijke staat werd teruggebracht. Foto 8a laat dit treffend zien. Vanaf dit fotografisch standpunt zou je op dit moment niet zo'n plaatje kunnen schieten want de boel is door hoge grondprijzen geheel weer volgezet met hoogbouw. Het Weena met op de achtergrond het CS dat vroeger station Delftse Poort heette. De kaalslag op de voorgrond van deze foto heeft zich aan het begin van onze huidige eeuw verplaatst naar de achtergrond want op dit moment wordt het gebied van en voor het station geheel opnieuw ingericht. (zie busbrief 51, 68 en 78)
Edwin Timmers (een kritische lezer) heeft het niet zo op de grijze massa. Ik doel hierbij niet op oudere mensen maar op de foto's uit een grijs verleden. Zwart-Wit ligt hem minder dan foto's van recentere bussen. Toch reageerde hij op mijn onderdeel over Rotterdam CS. Edwin schrijft: "Wat ik toch met een aan waarschijnlijkheid grenzende zekerheid kan stellen is, dat het Rotterdamse CS nooit Delftse Poort geheten heeft. En dat station Delftse Poort in de buurt van het Hofplein gestaan heeft, ongeveer of precies op de plek waar nu een monument ter ere van dat station staat, op de hoek van het Haagse Veer. Toch brengt jouw foto me aan het twijfelen. Heb ik een stukje Rotterdamse geschiedenis gemist? Wim, help me alsjeblieft uit de brand!! ;-)"
 
Natuurlijk ben ik gevoelig voor missers dus ik ben gaan surfen op het internet. Hier vond ik de volgende tekst:

Edwin is niet zo gauw uit het veld geslagen en hij mailde mij dus onvervaard het volgende terug: "Laat ik beginnen om te zeggen dat ik niet perse gelijk wil hebben, ik heb er alleen een hekel aan om aan mezelf te twijfelen. ;-) Ik ben dus wat verder wezen zoeken om mijn bewering dat Rotterdam Centraal, zoals het officieel heet, en Delftse Poort twee verschillende stations zijn/waren, klopte. Allereerst een litho met begeleidende tekst, afkomstig van http://www.stationsinfo.nl/Delftschepoort.htm
Het zuidelijke gebouw (de ingang) staat links afgebeeld, het noordelijke (de uitgang) rechts. Op deze plaats komt nu de Weena uit op het Hofplein. De lithograaf zou anno nu middenin de fontein hebben gestaan.

Conclusie is wel dat de verwarring heel snel gemaakt is, omdat het tweede station DP pal oostelijk naast het huidige CS stond. Maar feit blijft dat geen van hen later herdoopt is als zijn het het huidige CS: het zijn wel degelijk 2 verschillende stations."

De foto hieronder van het Auburo laat ook een lege omgeving zien. Voor de meesten onder ons een onherkenbare situatie maar toch slechts 25 jaar geleden stond het Auburo er nog en reden alle streeklijnen gewoon door naar het Centraal Station. (zie ook busbrief 51)


Foto 10a-10b:
Tot slot van deze brief nog foto's van 2 'bolramers'. Een leuke combinatie van Zeist en Rotterdam door hetzelfde lijnnummer in de filmkast. Lijn 53 reed dus een flinke afstand.....;-)
De NBM (zie foto 1 in deze brief) reed met de Leyland 4674 vanaf Utrecht Station naar Zeist. Deze bij Werkspoor gebouwde bus uit 1958, de tijd van Sjaan op foto 7a dus, heeft tot 1975 dienst gedaan en is daarna op de sloop terechtgekomen.
 
Die andere lijn 53 werd gereden met de WSM 7599, een Leyland-den Oudsten uit 1966/1967 die tot 1981 in dienst is geweest waarvan de latere jaren bij Westnederland. Het zou mij niet verbazen als deze foto gemaakt is aan het beginpunt van deze lijn in Den Haag op de Varkenmarkt (zie ook busbrief 10). Het jaartal ligt zo dicht bij mijn eigen dienstverband dat het mogelijk is dat ik de chauffeur gekend heb of nog ken. Wie mij daarover op de hoogte wil of kan stellen is welkom.
 
Mocht ik hoge nood krijgen om de komende 12 busbrieven te vullen dan zal ik nogmaals in het grijze archief duiken maar voorlopig zijn dit de bussen die ik uit de oudheid heb gezeefd om aan jullie te laten zien. Dan rest mij nog de slotrubrieken vol te pennen.
 
Mijn dank aan Jan B. want van hem kreeg ik nieuws over onderstaande foto van de 7599. Jan schrijft: "Ik meen mijn huidige buurman te herkennen als de chauffeur van de WSM 7599, Dirk de Kruyf is zijn naam en hij is nu 71 jaar oud en visueel gehandicapt vanwege een doorgemaakte hersenvliesontsteking 4 jaar geleden.
Dirk is een geboren Delftenaar (Delvenaar genoemd, red.) en heeft o.a aan de Geerweg gewoond. In de beginjaren van zijn chauffeur zijn heeft hij bij de WSM gewerkt. Later, en dan hebben we het over 1974, is hij verhuisd naar Apeldoorn en chauffeur geworden bij de toenmalige VAD en hij is in 1993 met de VUT gegaan. Sinds vorig jaar woont hij met z’n huidige vrouw naast ons in Dieren. Uiteraard heb ik hem gevraagd naar de desbetreffende foto en de buslijn. De foto kan hij helaas niet meer goed onderscheiden maar van de lijn weet hij het nog wel. Volgens zijn vrouw is het Dirk die achter het stuur zit omdat er ook nog wat andere foto’s zijn van hem uit die tijd en dat komt goed overeen met elkaar.
Helaas zitten die foto’s vastgeplakt in een familiealbum, door ze eruit te halen en te scannen beschadigt het fotoboek, dat kan dus helaas niet."

           


Foto 11:
Harm U. heeft nog een aanvulling op het zwart-wit tijdperk. Hij stuurde mij de foto van een kraanwagen van de DABO uit Meppel.


De DABO staat voor: NV Drentsche Autobusonderneming, Meppel. Later DVM, toen Veonn en nu Arriva. Tegenwoordig is alles uitbesteed aan sleep- of takelbedrijven maar ooit had elk bedrijf zijn eigen middelen ter beschikking en de DABO had dus een fraaie oldtimer als kraanwagen. Als ik de foto bekijk gaan mijn gedachten meer naar een militaire bezigheid dan naar een OV-bedrijf maar tijden veranderen.


       

Uitsmijter(s):
Geruime tijd terug kreeg ik van Vincent de rechter foto en die heb ik toen op de webpagina van de personeelsvereniging van Delft geplaatst. Het is de 5560 in de Delftse binnenstad. Op internet vond ik dezelfde bus maar net even anders terug. Omdat dezelfde mensen tussen de pollers doorwandelen en de klok van de Nieuwe Kerk op de Markt praktisch dezelfde tijd aangeeft, kon het niet anders of deze 2 fotografen stonden naast elkaar. Een fractie later is de foto van Vincent gemaakt want de 5560 is een metertje verder gereden. Wat ik in eerste instantie niet snapte was waarom de filmkast dan niet hetzelfde was. Opeens ging het licht aan in mijn stoffige brein......in Delft is een poosje gereden met een toegevoegde tekst bij de bestemmingen om het nieuwe dalkaartje te promoten en die luidde '+ dalkaartje'. Links staat er 62 - Delft St-Zuid en even daarna verschijnt de tekst + dalkaartje wat te zien is op de foto rechts. Nu rest nog de vraag of ze het van elkaar geweten hebben dat ze dezelfde foto maakten, het kan haast niet anders maar zo niet dan is dit een heeeeel speciaal digitaal weerzien.
 
Deze uitsmijter riep een aantal vragen op en die zijn ook allemaal beantwoord. De foto waar ik zelf de naam van Vincent in aangebracht had, heeft hij niet zelf gemaakt maar is door Nick Roestenburg gemaakt. Vincent was de chauffeur die bereidwillig poseerde. Nick schrijft: "Die bewuste dag was ik met Hugo Richter op ‘fotojacht’ in ’t Delftse en hebben we inderdaad nagenoeg naast elkaar gestaan tijdens het maken van de foto van de 5560."
Hierbij de betreffende foto maar nu met de juiste bronvermelding.

           

Soms houdt de weg opeens op zoals bij het ooit misschien nog aan te leggen tracé van de A4 door Midden-Delfland. Dat komt blijkbaar op meerdere plaatsen in de wereld voor want deze machinist moet verbaasd achterom gekeken hebben toen hij opeens vanuit zijn raam slechts wolken zag en zijn broodtrommeltje plotseling in een hoek van de cabine gleed.

  

           
BusBabbel:
Zwaaien
In onze kortelontjestijd zijn zo nu en dan ook positieve zaken te melden. Oja? Ja! Hierboven heb ik het woord 'zwaaien' geplaatst en dat maakt duidelijk wat ik bedoel. Chauffeurs onder elkaar zwaaien tot ze geen pap meer kunnen zeggen. Het is in het algemeen een goede gewoonte om elkaar te groeten maar in het OV maken we er soms een potje van. Als ik dezelfde collega na 7 rondjes op dezelfde lijn voor de zoveelste keer tegenkom, blijven wij koppig volharden en begroeten elkaar alsof het de eerste keer van die dag is. Het kan niet echt kwaad want na elk rondje ben je weer blij dat je je collega ongeschonden ziet verschijnen. Bij sommige collega's ben je verrast dat ze zonder blauw oog of bespuugde bril weer uit een wijk tevoorschijn komen maar in de meeste gevallen is het gewoon leuk om elkaar te groeten. Frappant is het dat je van de honderden collega's die je tegenkomt vaak op grotere afstand aan kleine zaken al ziet wie het is. De zithouding of een bepaalde manier van kleding combineren kunnen zorgen voor een zeer herkenbaar kenmerk. Sommigen hebben een zwaai-procedure ontwikkeld die uniek is voor die persoon. Koninklijk wuiven of militair salueren zijn er voorbeelden van. Astrid ontwierp ooit het met beide handen cirkels beschrijven en ikzelf gebruik het hele jaar door de carnavalsgroet Alaaf. Toen we nog Kort Verkeer hadden waarmee we zinnige dienstmededelingen maar ook leuke onzinnige mededelingen konden roepen, vroegen onwetende collega's in augustus nog weleens of ik niet wist dat Carnaval allang voorbij was. Mijn antwoord was dan steevast: "Waarom zit jij dan nog steeds verkleed achter het stuur.....?" Daar kwam dan meestal geen reactie meer op. Ik heb altijd het vermoeden dat wij in Haaglanden meer aan zwaaien doen dan in andere regio's maar dat kan een misvatting zijn. Opvallend vind ik altijd dat RET-collega's blijkbaar geen zwaaicultuur hebben want op een enkeling na, zwaai je meestal voor Jan met de Korte Achternaam naar een RETbus of tram.
Een aardig verschijnsel is verder het accent. Wat bedoel ik daarmee? Je kan een duidelijk onderscheid maken tussen collega's die elkaar graag mogen en anderen die slechts plichtsmatig de hand heffen. Tot op het absurde af worden de meest uitbundige gebaren uitgewisseld maar toch koester ik deze zwaaigewoonte want het is een onschuldig tijdverdrijf met een positieve achtergrond. Vroeger werden er meerdere doelgroepen opgenomen in het ritueel zoals taxichauffeurs, politiemensen en hulpdiensten en ook de auto's van de ANWB konden op een opgestoken hand rekenen. (Tegenwoordig is een deel van de hand meer populair om op te steken....) Dit werd op een gegeven moment wel erg veel van het goede en zo nu en dan kwam je handen tekort en stuurde je de bus met je knieën de bocht maar door. Omdat ik van politiemensen in de loop der jaren weinig plezier ondervond, ben ik als eerste gestopt met zwaaien naar deze bloedgroep. Ik zwaaide regelmatig naar geüniformeerde mensen die mij later zonder blikken of blozen een oor aannaaiden en dat gaat zelfs mij te ver. Sinds we in Delft door een onduidelijk beleid van de gemeente al jaren een haat/liefde relatie hebben met taxi's staat ook deze beroepsgroep niet meer hoog in de zwaai-toptien. Ik concentreer me maar op bus en tram hoewel de opsplitsing van bedrijven dat nogal bemoeilijkt. We komen in Haaglanden nu mensen tegen van Connexxion, QBuzz, RET en HTM terwijl er over korte tijd ook nog Veolia bijkomt. Laten we ondanks de verschillende bedrijfsculturen alsjeblieft het zwaaien in ere houden. Blijft er tenminste nog een ouderwets positief gebruik over in onze moderne onverschillige samenleving.

       
Surftips:
Liefhebbers van SimCity en Transport Tycoon opgelet!
Simutrans is een geheel gratis transport-simulatie-spel. Het is een open source spel (open source = wordt ontwikkeld door de gebruikers). Iedereen kan uitbreidingen voor het spel maken, en dat is te merken. Simutrans is op veel punten zelfs uitgebreider dan het commerciële spel Transport Tycoon. Je kunt werken met treinen, vrachtauto's, bussen, vliegtuigen, schepen, monorails en trams. Het aantal verschillende voertuigen en gebouwen is enorm en je kan kiezen in welk land of omgeving je het spel wilt spelen. http://www.simutrans.com/index.html
 
Op http://coraline.com het mooiste wat ik ooit heb gezien als webpagina mét Explorer 7 of hoger. Afhankelijk van je internetverbinding zal het langer of korter duren voor de pagina geladen is. Als het eenmaal zover is, zie je een animatie die zich uitstrekt naar links en naar rechts verder dan je scherm en door de muis naar de rechter- of linkerrand van je scherm te bewegen gaat de animatie mee. Ook naar boven en beneden valt te bewegen. In het landschap kun je daarna op allerlei zaken klikken. Kijk zelf en geniet.
 
Tot slot van deze surftips een simulatie van verkeersopstoppingen. Op deze link kun je zien wat er gebeurt als een bepaalde hoeveelheid auto's een rijksweg oprijden. Je kunt zelf hoeveelheden instellen en ook andere verkeerssituaties aanklikken. Heel leerzaam om te zien waardoor de boel gaat vastlopen. Verkeerssimulatie

Klik op:     


  
Grappig:
Een man met een postuur van 2 x 2 meter komt een café binnen en roept: "Als ik een biertje neem, nemen we allemaal een biertje!" Iedereen is blij met het rondje van de man. Dan roept hij weer: "Als ik een biertje neem, nemen we allemaal een biertje!" Weer is iedereen blij met het tweede rondje van de man. Dan roept hij weer: "Als ik een biertje neem, nemen we allemaal een biertje!" 
Als iedereen het biertje op heeft roept hij: "Als ik ga betalen, gaan we allemaal betalen!"
 
Bij de dokter:
"Meneer, ik adviseer u met klem onmiddellijk een streep te zetten onder al uw avontuurtjes met vrouwen. Als u dat niet doet, hebt u
geen week meer te leven." "Maar dokter, Ik voel me kiplekker en de vrouwtjes zijn gek op me"
Dokter: "Juist daarom. Eén ervan is namelijk mijn vrouw."
 

Een interieurverzorgster moet altijd discreet blijven...
Toen een werkster merkte dat de broek van haar baas openstond, zei ze gegeneerd: “De poort van uw garage is open blijven staan meneer." De baas kijkt haar niet begrijpend aan, tot ze naar zijn rits wijst. Vlug sluit hij zijn rits en zegt: “Ik hoop dat u mijn super Cadillac de luxe niet gezien hebt."
“Nee", zegt de werkster: “Alleen een oude Volkswagen-Kever met twee platte banden."

Een man doet zaken met een architect en de architect vraagt hem hoe de woning er uit moet ziet.
De man antwoordt: 'Rond'!
De architect: 'Goed mijnheer,... hoe moet bijvoorbeeld uw woonkamer er uitzien'?
De man: 'Rond'!
Architect: 'Maar mijnheer, ik begrijp u niet goed ... en uw WC dan'?
De man: 'Rond'!
Architect: 'En uw gang dan'?
De man: 'Ook rond, rond, alles rond'!!!
Architect: 'Maar mijnheer, dit is niet te realiseren, hoe komt u daarbij...leg me dat eens uit'.
De man: 'Nou, ik hoorde mijn schoonmoeder gisteren tegen mijn vrouw zeggen: 'Als je toch aan 't bouwen gaat, dan kun je misschien hier of daar wel een hoekje voor mij vinden om bij jullie te wonen'!?!?!?!

   
Tot slot:
Genoeg gesleutel en geknutsel voor deze aflevering. De foto's waren het probleem niet maar schrijf er eens iets zinnigs bij als je zelf de onderwerpen van die foto's niet meegemaakt hebt.....
Toch hoop ik dat het mij gelukt is om iets leesbaars te verzamelen.
 
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
        
    
Wijsheden:
 
Rugzakvakantie: alles wat je thuis laat, is meegenomen.
 
Twee jaar geleden ging ik met vakantie naar zee en werd mijn vrouw zwanger. Vorig jaar ging ik met vakantie naar de bergen en werd ze opnieuw zwanger. Dit jaar heb ik er schoon genoeg van…ik neem haar mee.
 
Als jij ophoudt met over mij te liegen, zal ik ophouden met over jou de waarheid te zeggen. (Wiet van Broeckhoven)

terug naar de