31 mei 2009

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
__________________________________________________________                                                                                                 

______ Onderwerp: Oranje nostalgie________________
   
 Verhalen over oude en nieuwe bussen
                      
 
Inhoudsopgave:
Oranje nostalgie
Uitsmijter: een luchtige bus en politieschade
SlimvanWim: Gratis software
Busbabbel: Je kind of je geld
 

 
Om een beetje overzicht te houden over wat ik nog graag eens wil gebruiken in de komende busbrieven, heb ik een lijstje gemaakt voor de eerste 6 maanden. De keuze is reuze maar mijn voorkeur ging als eerste uit naar weer eens een zwart-wit brief. Lekker vol robuuste bussen en dito chauffeurs. Dit plan werd plots doorkruist door het ontvangen van foto's van en over een unieke gebeurtenis die ik graag voorrang verleen. In deze aflevering dus foto's met een oranje tintje.
Maar voor het zover is, eerst over de 2 foto's hierboven. De linker foto is gemaakt tijdens de Olympische Spelen van 2008 in Peking toen er ter ere van mijn aanwezigheid in China een parade werd gehouden die begrijpelijkerwijs veel indruk heeft achtergelaten. De rechter foto is duidelijk genoeg van een verkeerslicht, en wel in Berlijn. Onze groene poppetjes hebben een wat stijve uitstraling maar in Berlijn geven ze aan dat je fris en kwiek het zebrapad kunt kiezen. Een kleine aanpassing aan ons straatmeubilair d.m.v. een vrolijker verkeerslicht, en het straatbeeld zou er flink van opknappen....
 
En dan nu het oranjeverhaal.

Foto 1a-1b-1c:
Zelf wil ik graag wat foto's aan bovenstaande link toevoegen om aandacht op deze unieke prestatie te vestigen. Als eerste een kennismaking met de bus. Hier het voertuig met alle medewerkers aan deze Peking reis op de voorgrond. Maar om welke bus gaat het nu eigenlijk precies. Het gaat om de 8229, een DAF-den Oudsten, gebouwd in 1977 en altijd in dienst geweest bij Westnederland. Ik ben een van de berijders geweest en wel 6x in 1984. Deze bus is in 1984 namelijk even in Delft gestald geweest en verder zijn de meeste foto's zodanig dat ze aangeven dat deze bus de meeste tijd in Alphen a/d Rijn actief was. Op foto 1c zie je de wagen in dienst op lijn 77 te Alphen.
Op de eerste foto zie je slechts tekst waarin vermeld staat over het hoe, wat en waarom.

          


Foto 2:
In 1993 heb ik ook met het broertje/zusje van deze 8229 circa 7 keer het ruime sop gekozen. De 8228 zet ik hierbij als vergelijkingsmateriaal maar deze hele serie is altijd onderdeel geweest van de populaire vloot standaardbussen zoals die door lezers van de pagina van Marty Werkman verkozen zijn tot meest gewilde type bus. Een helaas door de tand des tijds enigszins wazig geworden foto/dia uit het toestel van Piet Bakker. De foto is gemaakt op het platform van Den Haag CS in een tijd dat de bebouwing in de omgeving nog vorm moest gaan krijgen.


Foto 3a-3b:

Nog een mindere foto wat kwaliteit betreft maar hier zie je 3 afbeeldingen van dezelfde bus. Bovenaan de Alphense foto zoals bij foto 1c, in het midden een foto van de bus in een 2e leven bij wat lijkt op een taak in het Rode Kruis en onderaan dezelfde bus in oranje outfit voor de reis waar in deze busbrief aandacht voor is. Foto 3b is er eentje om de sfeer in beeld te brengen.

                               


Foto 4a-4b:
Bij foto 4 heb ik een zeer fraai plaatje dat ik via via kreeg toegestuurd en waar ik de maker Bento Mol mijn dank voor wil overbrengen. Het is een 'actie'foto ergens op de route tussen Amsterdam en Peking en ik gok op goed geluk voor een berggebied in het Midden- Oosten. Het is toch ongelofelijk dat een bus waar ik mijn rondjes rond de kerk in gereden heb en die een aardige kilometerstand op de teller zal hebben gehad, hier in een bergachtig landschap zie rijden. Gewoon onverwoestbaar deze bussen. Kom daar tegenwoordig nog eens om. Op de 2e foto zie je de nieuwe versie van het wagenparknummer staan, een Ambassador en geloof mij, die haalt Peking echt niet.

Van Erik kwam nog een korte opmerking over de Peking reis. Hij schrijft: "Ik wil nog een kleine aanvulling doen op de 8229. Ik werd destijds nog gebeld door de chauffeurs van de 8229 aan de Turkse/Iraanse grens omdat de stuurbekrachtiging het had begeven en wat ze nu konden doen. Uiteindelijk hebben ze er niets aan gedaan en zijn ze met een jankend stuur naar Peking gereden."


Foto 5a-5b:
Voor de sfeer heb ik hier nog 2 foto's geplaatst. Tijdens de voorbereidingen van de reis en het verzamelen van de nodige sponsors (neem ik aan) hieronder de bus als centraal onderwerp. En daaronder het interieur dat in de oorspronkelijk staat is met de beste bankjes met het beste zitcomfort opgeluisterd met een fors aantal ballonnen.
       

Foto 6a-6b:
2 close-ups van de oorspronkelijke 8229 in het oranje. Ikzelf ben niet zo'n meelevend sportliefhebber dus ik heb b.v. geen idee hoeveel medailles er op de Olympische Spelen zijn behaald door Nederlandse sporters. Ik herinner me politieke onrust over mensenrechten en een aantal bekende Nederlanders die daar hun standpunt over wilden verspreiden en dat dus te pas en te onpas in allerlei praatprogramma's daadwerkelijk deden. Ik denk dat ze het gelijk helemaal aan hun kant hadden en dat China niet tot de meest mensvriendelijke landen ter wereld behoort maar waarom hoor ik nu niemand meer in 2009???? Hebben de Chinezen hun leven opeens gebeterd???? Ik denk het niet en nu op dit moment de Dalai Lama kampt met een Nederlandse overheid die zich verslikt in zijn aanwezigheid en dus onze Minister President de handelsbelangen hoger aanslaat dan de mensenrechten, blijkt dat politieke acties en publieke verontwaardiging  tijdens de Olympische Spelen huichelachtig is geweest. Dit is zuiver een persoonlijke opvatting die mij even van het hart moest. Wat wel boven alle twijfel is verheven, is dat de 8229 in ieder geval een gouden medaille heeft verdient door deze wereldwijde afstand af te leggen. Niet in een Olympisch record, want dat is er niet op busgebied, maar gewoon omdat het een prestatie van formaat is.

Foto 7a-7b:
Tot slot van deze serie over de 8229, 2 personen die betrokken zijn (geweest) bij deze expeditie. De een misschien meer dan de ander maar toch...
De eerste chauffeur bij foto 7a is Peter Commandeur, hij is met de motor naar Peking gereden en heeft voor de reis ook regelmatig met het juweeltje zelf gereden. Bijzondere vent, heeft in Peking ook nog even een marathon gelopen. Dus niet alleen de bus zelf heeft prestaties geleverd maar ook de crew.

         

De tweede chauffeur is Peer Baltus en van hem heb ik de nodige achtergrond informatie gekregen over deze reis. Peer is vooral bekend van www.busmuseum.nl. In dit museum staan o.a. de 6888 ex-NZH (zie busbrief 71 en 72) en de ZO 6662 en ze werken hard aan de VAD 9533. Allemaal bussen met een semi-automatische Wilson versnellingsbak. Vooral de 6662 zetten ze nog wel eens in voor een bruiloft en de 6888 is een prima bus voor evenementen als b.v. verkoopbus. Zo heeft hij vorig jaar nog op de Uitmarkt gestaan in Amsterdam.
Peer schrijft: "De 8229 staat inmiddels weer veilig in de schuur hier. Hij is 'even' naar China heen en weer geweest met een stel enthousiaste mensen. Hij heeft het perfect gedaan, tijdens de reis is één zekeringetje en een luchtkoppelingetje van 1 euro gesneuveld. Hij heeft het echt wel zwaar gehad, van zandwegen/wasborden in de woestijn bij 52 graden tot hooggebergten van ruim 4000 meter. In China rolde hij als enige voertuig zo door de keuring (die met name rond het milieu heel streng is) en daarmee mocht hij zelfs op het plein voor het Holland Heineken huis een plaatsje innemen. Inmiddels is hij weer in Nederland en weten we nog niet precies wat we ermee gaan doen. Hij rijdt nog als een trein en geeft geen krimp, ondanks zijn zware reis. Onverwoestbare bussen. Ik ben zelf ook een stukje mee geweest met de bus tot Istanbul. Ik ben zelf redelijk actief geweest met de techniek. Op normaal onderhoud na, stelde dat niet zo gek veel voor."

 

Dat was het onderwerp Beijing voor zover ik de hand heb weten te leggen op info en foto's.
          

       

Uitsmijter:
Er is een sprookje over de Nieuwe Kleren van de Keizer. Misschien ken je het wel en anders moet je maar eens zoeken bij Google. Mogelijk dat het met deze bus hetzelfde is......

De 2e uitsmijter behoeft ook nauwelijks toelichting. Hieruit blijkt maar weer dat het spreekwoord 'wie zonder zonden is, werpe de eerste steen' ook voor politie agenten opgaat. De tram van de RET kan hier toch nauwelijks iets aan doen lijkt mij.
Deze uitsmijter was voor meerdere lezers reden om te reageren. Vaak mensen die in de regio Rotterdam woonachtig zijn omdat herkenning bij hen het meest voor de hand ligt.
John Windau schrijft: "Ik wil wel even wat kwijt over die aanrijding met die tram. Ik durf voor bijna 99% zeker te zeggen dat het geen politieauto is waar de tram een aanrijding mee heeft. Surveillancewagens in Rotjeknor hebben de overbekende blauwe en rode strepen en auto’s die voor andere eenheden dan de surveillance gebruikt worden (recherche, interne dienst, etc,etc) hebben alleen nog maar de blauwe strepen. Volgens mij is het een wagen van de RET zelf, en wel van de verkeers ondersteunende dienst (V.O.D.). Alleen verbaast het mij dat ze blauwe “pitten” op het dak hebben, voorheen waren deze oranje en is blauw mijns inziens alleen toegestaan voor de echte hulpverleners…. Misschien dat iemand anders ook nog op reageert??"

Erik schrijft: "De foto van de Opel Movano voor de tram…..volgens mij is dat een Rode Kruis ambulance die bestuurd wordt door vrijwilligers."
 
Het definitieve antwoord komt van Wandert: "Over de foto van de aanrijding met de tram en het 'politiebusje' moet ik je toch even corrigeren. Het veronderstelde politiebusje is namelijk een busje van het Rode Kruis, hiermee worden mensen vervoerd die slecht ter been zijn of in een rolstoel zitten of zelfs liggend op een brancard. Dit vervoer wordt gedaan door vrijwilligers waarvan ik er 1 ben, ik zat trouwens niet op de bok ten tijde van de aanrijding. Het ongeval is mede veroorzaakt door een mankement aan de versnellingsbak. Dat was even wat “inside informatie”. Overigens ga gewoon door en trek je niks aan van mensen die overal commentaar op hebben...."


       
    SlimvanWim:
De informatie en de toelichting die in deze rubriek staat beschreven is oorspronkelijk gebaseerd op Windows XP maar werkt ook nog bij latere Windows versies.
Het is bij software al net als met huismerken in de supermarkt, er is voor dure merken altijd een net zo goed (soms zelfs beter) alternatief voorradig. Onderzoek alles en behoud het goede is een oude wijsheid en dat geldt natuurlijk ook voor dit onderwerp. Iedereen heeft zijn of haar computer anders ingericht en heeft andere gebruiksmethoden en ik maak mij geen illusies over de enige juiste werkwijze want die is er niet.
Kijk op de homepage van deze software of typ de naam in bij Google en zoek Nederlandstalige uitleg en toelichting van deze software zodat je weet wat je doet.
Om te beginnen kan ik het gratis fotoprogramma van Faststone Viewer aanraden. Een programma met mogelijkheden om je foto's te bekijken, kleine aanpassingen aan te brengen, de gegevens van foto's te bekijken en veel meer. Geen concurrent van professionele spullen maar voor de doorsnee handelingen een uitstekend programma. Op Gratis software is het programma te downloaden en daar staat ook een toelichting bij in het Nederlands. In het uiteindelijk programma zit de mogelijkheid om de Nederlandse taal in te stellen.
 
De tweede topper is MP3Gain. Met dit programma kun je muziekbestanden een kleine bewerking geven waardoor b.v. tijdens het afspelen op je mp3-speler de nummers niet een al te groot volumeverschil vertonen. Het is hinderlijk als je telkens het volume van je speler moet wijzigen omdat het niveau van de mp3's teveel verschilt. Ook als de muziek een kleine vervorming vertoont, geeft dit programma dat aan en met het bijstellen van het geluidsniveau kun je daardoor de vervorming teniet doen. Op deze link naar Nederlandstalige software (mp3gain) staat een link om mee te downloaden, het programma is ook in te stellen met de Nederlandse taal.
 
Voor het opschonen van je computer kun je gebruik maken van ingebouwde programma's van Microsoft in Windows maar er is een populair gratis programma in omloop met de naam CCleaner dat dit in een handomdraai voor je doet. Je kan er zelf in bepalen wat er geschoond moet worden maar standaard staat het belangrijkste al aangevinkt. Bij het installeren altijd even opletten om b.v. een vinkje weg te halen bij de optie om extra software te installeren want daar zitten weinig mensen op te wachten.
 
De meer gevorderde pc-gebruiker is meestal nieuwsgierig naar de gegevens van zijn of haar computer. Wat zit er precies in? Het programma SIW (System Information Windows) laat dit allemaal in een overzichtelijk venster zien. Alles over de hardware, de software en het eventuele netwerk is terug te vinden en dat allemaal voor noppes met maar één nadeel en dat is dat het in het Engels staat omschreven.
 
Als je een programma zoekt om al je adressen overzichtelijk te kunnen verzamelen en daarna ook nog eens een fraaie lijst kan printen dan is mijn ervaring dat Adres 2000 daar uitstekend voor geschikt is. Freeware en dus helemaal voor niks. http://www.motorcrossaad.nl/Adres2000/

           
BusBabbel:
Je kind of je geld
Onderstaande voorval is van A tot Z echt gebeurd al vind ik het zelf bijna te bizar om te geloven maar het is echt waar. Enige maanden terug reed ik 's avonds lijn 121 van Zoetermeer naar Delft en ter hoogte van de Mandelabrug stapte een man in met zijn zoontje van kleuterleeftijd. Geen bijzondere communicatie, slechts een strippenkaart en daarop stempelde ik het gewenste aantal af. Ik reed verder en ter hoogte van de volgende halte begon ik in de gaten te krijgen dat er iets niet in orde was. De bewuste man kwam naar voren en zei dat hij zijn portemonnee vermoedelijk in de abri bij de Mandelabrug had laten liggen. Intussen was ik alweer een stuk verder en ging linksaf de Edelsteensingel op. Ik stopte daar en vroeg wat hij wilde doen en hij wilde uiteraard graag uitstappen om terug te lopen en hopelijk zijn spullen nog te vinden. Ik kon me daar iets bij indenken en deed de achterdeur open. Hij sprong  uit de bus, ik overwoog wat ik kon doen maar de afstand was te groot om te wachten dus hij zou de volgende bus moeten nemen. Ik gaf gas en ter hoogte van de Driesprong kwam er een mevrouw naar voren die vroeg wat ze moest doen met het zoontje van die meneer. DE MAN WAS UIT DE BUS GESPRONGEN EN HAD ZIJN ZOONTJE ACHTERGELATEN. Omdat ik hem op een ongebruikelijk plaats uit had laten stappen, had ik even gekeken in mijn binnenspiegel maar ik was ervan uitgegaan dat ik het zoontje, uiteraard klein van postuur, in mijn spiegel niet had opgemerkt maar nu bleek dat hij hem helemaal niet meegenomen had.
Wat nu gedaan? Met een bus vol passagiers terugrijden en in het donker op zoek gaan naar die meneer was een optie maar een vader die zijn zoontje achterlaat leek mij toch ook een beetje verdacht en omdat je in de krant wel gekkere dingen leest, leek het mij meer gepast om de politie in te lichten. Andere passagiers gingen zich ermee bemoeien en ze probeerden bij het joch te achterhalen waar hij woonde. Na enige verwarring kwam er tenslotte als woonplaats Pijnacker uit de bus. Ik riep de CVL op, legde de situatie uit en men zou de juiste maatregelen nemen zodat, als ik in Pijnacker aankwam, er iemand klaarstond om de zorg over te nemen. Aangekomen bij Pijnacker Station was er te weinig tijd verstreken om reeds enig blauw op straat te ontdekken maar de vele vrouwelijke passagiers hadden zich moederlijk over de jongen ontfermd en hem rustig gekregen waarna er meer duidelijkheid over zijn woonadres aan het licht was gekomen. Een van de vrouwen wist waar dat adres lag en gaf aan dat ze in de buurt woonde en de moeite wilde nemen om de jongen thuis te brengen. Ook dit vond ik in deze moderne tijd niet de beste oplossing maar ik wilde er liever niet al veel ophef meer over veroorzaken door aan de integerheid van de dame te twijfelen. De politie kon nog best eens even op zich laten wachten en wat dan? Uiteindelijk verdween de kleuter aan de hand van die mevrouw uit beeld op weg naar huis en kon ik aan de CVL doorgeven dat het probleem intussen opgelost was. Je kunt tegenwoordig niet iedere onbekende vertrouwen maar in dit geval hoopte ik gewild naïef dat misdaad typisch een mannenkwaal was en dat deze mevrouw tot de 'goeien' behoorde. Wat de vader bezielde om zijn zoon achter te laten zal door zijn vrouw wel uitgezocht zijn.....

       
Surftips:
Ik heb al eens eerder iets geplaatst over gratis telefoneren ipv een x-bedrag per minuut maar daar kun je nooit teveel aandacht aan schenken dus hier nog eens zo'n pagina met gratis nummers: http://www.gratis0900.nl
 
De kredietcrisis zorgt voor een andere manier van vakantie houden bij veel mensen. Als je verlegen zit om wat tips dan is deze uitgebreide pagina iets om te bezoeken. http://vakantie.101tips.nl/goedkoop.html
Klik op:     

 
Grappig:
In een vliegtuig richting Montreal staat ineens een mooie blonde vrouw op en loopt van het economyclass-gedeelte naar het businessclass-gedeelte en laat zich in zo'n comfortabele zetel vlijen. Een steward ziet dat en gaat er achteraan. Hij tikt de blondine op haar schouders en vraagt haar ticket. Na deze bestudeerd te hebben zegt hij tegen de dame: 'Sorry mevrouw, maar dit is de businessclass en u heeft een ticket voor economyclass.' De blondine roept: 'Ik ben blond, ik ben mooi, ik ga naar Montreal en ik blijf hier zitten!'
De steward meldt dit voorval in de cockpit en de co-piloot gaat even poolshoogte nemen. 'Mevrouw,' zegt hij, 'waarschijnlijk heeft u de steward niet begrepen, maar uw ticket is niet geldig voor dit gedeelte van het toestel. U dient zich naar het economygedeelte te begeven.' De vrouw roept: 'Ik ben blond, ik ben mooi, ik ga naar Montreal en ik blijf hier zitten!'
De co-piloot meldt dit aan de piloot en die zegt: 'Wacht maar ff. Ik ben getrouwd met een blonde vrouw. Ik spreek 'blonds'.
De piloot gaat naar de blonde dame en fluistert haar iets in het oor. Zonder slag of stoot staat de vrouw op en begeeft zich onmiddellijk naar het economygedeelte. De steward en de co-piloot vragen de piloot hoe hij dat in hemelsnaam geflikt heeft.
'Simpel,' zegt de piloot, 'ik heb tegen haar gezegd dat de businessclass niet naar Montreal gaat.'
 
Op een morgen doet de pastoor de deur van zijn kerk open en vindt daar ... een dode  ezel. 
Hij weet niet goed wat doen en belt dan maar de burgemeester met het verzoek om het dier te laten weghalen. 
"Los uw problemen zelf op", zegt de burgemeester, die feitelijk een gloeiende hekel aan de pastoor heeft. "Per slot van rekening is het uw taak de doden te begraven!"
"Daarom bel ik juist op", zegt de pastoor. "Volgens de voorschriften moet ik eerst de familie raadplegen!"
 
Een man vroeg aan zijn vrouw: "Wat zou jij doen als we winnen in de Lotto?"
De vrouw antwoordde: "De helft aan jou geven en van je gaan scheiden."
"Dat is precies wat ik ook in gedachten had", zei de man, "We hebben er drie goed, hier is je twee euro en nu wegwezen!"
 
Twee bowlingteams, het ene allemaal blondjes en het andere brunettes, charteren samen een dubbeldekkerbus om mee te doen aan een toernooi. Het team van de brunettes zat in het onderste gedeelte van de bus, de blondjes boven. Beneden in de bus, bij de brunettes, zat de stemming er goed in. Zingen, moppen tappen, lachen gieren brullen, kortom: heel gezellig.
Tot het één van de brunettes opviel dat het boven bij de blondjes wel héél stil was. Ze besloot poolshoogte te gaan nemen en ging naar het bovenste gedeelte van de bus. Boven zag ze alle blondjes heel angstig in de stoelen zitten, allemaal met opengesperde ogen rechtdoor starend, de leuning van de zetel voor hun zo hard vastklampend dat hun knokkels er wit van zagen. De brunette vroeg: "Wat is hier allemaal aan de hand. Bij ons beneden is het hartstikke gezellig, maar hier......
Eén van de blondjes keek verschrikt op, slikte en fluisterde: "JA, MAAR JULLIE HEBBEN EEN CHAUFFEUR"

   
Ingezonden berichten:
Robin Kaashoek wil graag een oproep plaatsen. Hij heeft een kastje waarvan hij graag zou willen weten waar het voor diende en hoe het werkte. Ikzelf gok op een onderdeel van een soort mobilofoonsysteem maar wie weet heeft het een veel fantasierijkere achtergrond. Wie helpt???
           
Van Klaas kwam een reactie binnen over het 'raadselachtige' kastje. Klaas schrijft: "Dit afgebeelde kastje werd gebruikt bij de ESOfoon de voorloper van Combo. Daar werden dan lijn en rit nummer ingetoetst. Op dat kastje zette je het lijn en rit nummer, toen waren er nog geen omloopnummers zoals nu. Wij hadden het kastje van de zenders boven ons hoofd en het kastje van het lijn en ritnummer zat aan de standaard van de Beckson vast. Ik ben in 1977 bij de VAD in Apeldoorn in dienst gekomen".
Ik (Postbusbode) heb teruggeschreven: "Het is mij duidelijk. Toen ik in dienst kwam in 1983 hadden we in Haaglanden nog een gewone mobilofoon in de bussen met een draaiknop voor de frequenties. Daarna werd de Esofoon de standaard en wij hadden alleen het kastje met B en A nummers. Jij schrijft nu dat jullie al gebruik maakten van de bewuste cijferkastjes van de PTT toen er nog met de Beckson gewerkt werd en dat moet eerder dan 1983 zijn geweest want ik heb nooit met de Beckson dienst gedaan. Het is dus waarschijnlijk toch per regio anders geweest maar ik begrijp nu dat deze kastjes in combinatie met de Esofoon gewerkt hebben om lijn en ritnummer in te voeren. Ik zal het in de busbrief zo duidelijk mogelijk omschrijven." Hopelijk is dat gelukt.....
 
Van Wilco V. kreeg ik als vervolg op de gevoerde discussie over de Esofoon de volgende afbeelding.
Wilco schrijft: "Ik weet waar het kastje voor diende dat op de foto staat. Het is het kastje wat standaard geleverd werd bij de ESOfoon mobilofoon. De complete set bestond uit 3 kasten. 1e kast was de omvormer van 24V naar 12V. De 2e kast was de zender en de 3e kast de mobilofoon zelf. De 3 kasten zaten boven het linker raam naast de chauffeur. Dan waren er ook nog 2 kleine kastjes. Het kastje met de bedieningsknopjes voor oproep, zenden en kort verkeer (KVK) en het kastje op de foto met de 5 knopjes (zie hierboven). Van die vijf knopjes waren de eerste 3 het lijnnummer en de laatste 2 het omloopnummer.
Omdat bijna alle bussen VETAG (= verkeerslichten beïnvloeding) hadden kwam het kastje met de vijf knoppen te vervallen en werd weggehaald. Meestal werd het beugeltje waar hij mee vastzat dubbel gebogen.
Daarvoor in de plaats kwam dan de zwarte kast die links van de bestuurdersstoel zat. Daar zaten dan 6 draaiwieltjes met nummers op. Ook weer de eerste 3 wieltjes voor het lijnnummer dan 2 wieltjes voor het omloopnummer en dan uiterst rechts op de kast nog een wieltje dat altijd op 0 moest staan.
Om nog heel precies te zijn. Op de zwarte kast kon het 1e wieltje alleen op 1 of 2. Het 2e, 3e, 4e en 5e wieltjes ook 1 t/m 0. En het 6e wieltje alleen 0 of 1.
Groetjes Wilco V. chauffeur CXX Uithoorn"

 
Voor de misschien toekomstige rubriek in de busbrief met de titel "Buswaar geen Bezwaar" heeft Robin nog een item voor het onderdeel "Gevraagd": Is er iemand die een AEG strippenkaart automaat sleutel over heeft? De kenners zullen wel weten wat er precies bedoeld wordt en als er een lezer Robin kan helpen, kan dat door mij (Wim) een mailtje te sturen waarna ik de gegevens aan Robin door zal spelen. Alvast bedankt.
 
Vanuit Noorwegen kreeg ik bijzondere informatie toegestuurd. Het gaat over 's werelds grootste ambulance, eigenlijk een rollend ziekenhuis. Dubai heeft 3 grote ambulances gekocht van het type Mercedes Citaro. De bussen zullen gebruikt worden bij grote ongelukken of catastrofen wanneer het belangrijk is dat mensen zo snel mogelijk een behandeling krijgen in het ziekenhuis. In de bus zijn diverse mogelijkheden aanwezig die een gewone ambulance niet heeft.
Zo te zien zijn de instapdeuren aan de linkerzijde.
 
Groeten van de Noorse buscorrespondent Bastiaan.

        
        

Nog even over de gelede ambulances voor Dubai. De rode ambulancebus is gebouwd om links te rijden maar de witte ambulancebus duidelijk niet en die zal voor een rechtsrijdend land ontworpen zijn. Het zou dus vreemd zijn dat beide bussen naar Dubai zouden gaan. De rode bus zal dus een andere eigenaar krijgen want zoals op onderstaande foto is te zien, rijden ze in Dubai gewoon rechts.


   
Tot slot:
Hopelijk heb ik het weer zodanig in 1 brief geplaatst dat er voor elk wat wils te vinden is en staat er voor de zijdelingse lezer iets van zijn of haar gading in maar zijn zeker de fanatieke busbrief lezers een half uurtje zoet. Als dat zo zou zijn dan ben ik een tevreden mens en ga ik rap aan de slag om nummer 88 af te leveren met weer eens wat zwart/wit beelden en een paar bijzondere reclames. Tot dan.
 
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
            
    
Wijsheden:
 
Politiek is liegen alsof het gedrukt staat. En àls het dan gedrukt staat, zeggen dat het gelogen is. (Wiesje)
 
Democratie is een proces waarin de mensen vrij zijn om de man te kiezen die van alles de schuld gaat krijgen.(L.J.Peter)
 
Aangezien een politicus nooit gelooft wat hij zegt, is hij altijd stomverbaasd wanneer anderen hem blijken te geloven. (De Gaulle)

terug naar de