7 december 2008
N i e u w s i n B u s b r i e
f f o r m a a t <++++>
_________________________________________________________________
______ Onderwerp: Respect voor de ouderdom ___________
Verhalen over oude en
nieuwe bussen
Inhoudsopgave:
Respect
voor de ouderdom:
Uitsmijter: Bolletjesbus en tram
SlimvanWim: Menu mogelijk maken
Busbabbel: Lekkerbekkie
Na de moderne eigentijdse bussen in de
vorige aflevering via de vakantiefoto's van diverse collega's, wordt het
weer eens tijd voor de zware jongens van weleer. Intussen heb ik wel
weer een heleboel foto's van diverse kanten binnen die men maakte
tijdens vakanties maar ik zal daar pas over een flink aantal
afleveringen op terug kunnen komen. In ieder geval iedereen bedankt voor
de toezendingen.
De bussen van tegenwoordig met hun
lichtgewicht uitrusting en de software gestuurde karakters vallen onder
het hoofdstuk 'softies'. Nee, dan de 'heavies' van toen, de grijze
eminenties met een eigen wil waar je als chauffeur de baas over moest
zien te worden. Dat waren pas bussen!!! In deze aflevering een paar
voorbeelden uit de grijze oudheid.
Foto 1a-1b-1c:
Dan start ik nu met de galerij der oude glorie. Bij foto
1 weer eens iets over het GVB Amsterdam. Ingestuurd door Jaap S. die
al eerder eens reageerde GVB foto's.
Jaap schrijft: "Behalve de bordbus serie 1 - 20,
zoals staat vermeld in busbrief 75, had men nog een kleinere en iets oudere
serie bordbussen de serie 55 - 64 bouwjaar 1953. Deze reden voornamelijk
in Amsterdam Noord, op de lijnen A-B en C de beroemde letterlijnen.
Later werden het de 30 lijnen. Op de foto wagen 59 (foto afkomstig van
Cor Fijma)."
Tim had nog meer nieuws. "De foto van
lijn A uit Amsterdam-Noord vond ik als echte Noorderling mooi.
Bijgevoegd heb ik een foto uit mijn eigen archiefje. Deze foto
is toevallig op exact dezelfde locatie genomen, in de Van der Pekstraat.
Lijn 34 (de opvolger van lijn A) rijdt hier sinds 1968 al niet meer toen
de IJtunnel werd geopend. Tegenwoordig wordt dit buurtje alleen nog
bediend door lijn 38."
Hieronder de vergelijking, toen en nu.
Jaap stuurde mij al eerder de foto die ik bij 1b heb geplaatst. Het
betreft een zogenaamde 'tikker' uit de wagenparkserie 86 t/m 105. Dit is
de 87 dus.
Jaap schreef: "Ik ben sinds 18 maanden gepensioneerd buschauffeur
GVB Amsterdam. Ik heb 39 jaar op de bus gereden. Hierbij een foto uit
mijn jonge jaren, wagen nummer 87 uit de serie 86 - 105 de tikkers
genaamd. Groetjes Jaap S."
Nu ik toch in Amsterdam bezig ben, kan ik gelijk
een andere foto plaatsen die al een poosje in de wachtkamer staat te
trappelen. Van Rob D. de volgende tekst: "Deze foto heb ik enige tijd
geleden ontvangen van mijn neef, die het nog wist dat jaren geleden bus G
van het GVB van Amsterdam-Haarlemmermeerstation naar Sloten reed. Zo had je
in die jaren ook bus H vanaf de Kalfjeslaan naar het Haarlemmermeerstation."
De neef van Rob schreef: "Dit is de foto van bus G uit de jaren
'50. Deze hangt ingelijst in snackbar "De patatza(a)k". Die staat in Sloten
ongeveer op de plek waar vroeger Grevestuk stond."
Beide heren bedankt voor hun bijdrage en het aardige is dat als je goed
kijkt, je kunt zien dat de foto (1c) gemaakt is van een vitrine want de
fotograaf is waar te nemen in de ruitspiegeling, een onbedoeld bonuspunt.
Foto 2a-2b-2c:
Met Amsterdam bij foto 1 kan Den Haag niet achterblijven.
Twee gedateerde foto's (afkomst onbekend) met twee gedateerde trams voor de
spoorliefhebber die een goed beeld geven van de sfeer uit die tijd. Ik gok
op de jaren zestig en de Spuistraat maar ik maak er geen weddenschap over.
In ieder geval zat er in die jaren een vestiging van de HEMA.
De touringcar is van een gecombineerd bedrijf uit Oude
Wetering waarvan op dit moment nog steeds actief het familiebedrijf van der
Voet in Roelofarendsveen. Leuk is dat deze foto gedeeltelijk in gebruik is
op de homepage van dit bedrijf.
http://www.vandervoet.nl
Van Louis de volgende reactie en Louis
heeft het antwoord op mijn vraag hierboven deels gevonden: " Bij foto 2a-2b heb je
het over Den Haag. Mijn vrouw werkte in die tijd bij de HEMA in de
Spuistraat en bij het bekijken van deze foto moet zij vaststellen, en ik
ben het met haar eens, dat dit niet de Spuistraat in Den Haag is. Waar
het dan wel is weten wij niet maar misschien een vraag aan anderen?"
Van Karel: "Foto 2a-2b, de oude trams van de HTM, zijn genomen
in de Haarlemmerstraat in Leiden. Het waren de trams die van Den Haag
via Wassenaar naar Leiden reden, het eindpunt was in de Haarlemmerstraat
bij de Hooigracht. Toen ze opgeheven werden in oktober 1961 heb ik de
eerste bus gereden onder lijnnummer 43 van de NZH (reden ook naar
Delft)"
Hieronder de foto's zoals ze horen te
zijn die ik na een tip in de originele staat heb gevonden. Met dank aan de HTM.
Van Wilfried kreeg ik deze
tekst: "Als geboren Leidenaar kan ik je melden dat de foto's 2 A en
2 B gemaakt zijn op de Haarlemmerstraat in Leiden. Ik ben daar vlakbij
geboren (Jan Vossensteeg) en heb daar heel wat voetstappen
achtergelaten. De tram is de zgn "gele tram" naar Den Haag, maar op de
foto op weg naar het eindpunt bij zwembad "De Overdekte". In Leiden had
men ook nog de "blauwe tram" naar Haarlem van de NZHVM en natuurlijk ook
het blauwe stadstrammetje, dat voor zover ik meen te weten reed tussen
de Spanjaardsbrug op de Hoge Rijndijk naar Oegstgeest."
Van Wandert kreeg ik deze 2 foto's toegestuurd.
Overgenomen uit een boek zo te zien en zeer geschikt om in deze busbrief
te plaatsen. De tekst op de eerste foto (3a) spreekt voor zichzelf maar
voor de lezers met een leesprobleem zal ik de tekst hierbij plaatsen:
Het Beckson-apparaat was een enorme vooruitgang voor bus- en
tramconducteurs. Het apparaat heeft 999 mogelijkheden. De begin- en
eindpunten van het traject, het tarief, een enkele reis of een
retourtje, de datum en het uur, alles wordt op een kaartje aangetekend.
Een heel groot voordeel voor de conducteur was dat alle eindbedragen op
een duplicaat-strook werden bijgehouden. Dit scheelde hem bij de
uiteindelijke afrekening veel tijd. Het toestel woog bijna 3 kilo, maar
er was nu geen kaartentas en kniptang meer nodig, dus dat scheelde
gewicht.
De tweede foto (3b) is onscherper maar hier achter mijn
PC kon ik met wat vergrotingssoftware een paar gegevens
ontcijferen. Zonder de info is het voor de emancipatie-beweging al leuk
om te zien dat in het midden van de vorige eeuw reeds pronte dames in
bussen zonder stuurbekrachtiging rondreden en die met koppeling en
flinke versnellingspook om moesten kunnen gaan. Enkele gegevens uit de
tekst: de titel is 'Buschauffeuse'. De bus met bouwjaar 1953-1957,
carrosserie Den Oudsten met waarschijnlijk een Volvo motor, wordt
bestuurd door een van de eerste vrouwelijke buschauffeuses. De bus rijdt
mogelijk voor OAD Holten. Door onderlinge concurrentie verdwenen begin
jaren zestig de conducteurs en conductrices. Deze werden veelal
omgeschoold tot buschauffeur wat toen voor dames een zeer ongebruikelijk
beroep was.
Foto 4a-4b-4c-4d:
Voor de variatie hierbij een stukje
NS nostalgie voor de liefhebber. Voor het respectabele bedrag van 10 cent
was je in de jaren dertig van de vorige eeuw eigenaar van een dienstregeling
annex reclamefolder. Ik ben benieuwd of onze huidige dienstregelingen over
75 jaar net zo opzienbarend zullen zijn als deze.
Foto 5:
Een zwart-wit foto uit een meer recent
tijdperk. Kleurenfotografie was al volop in gebruik maar op deze foto is
er geen gebruik van gemaakt wat het plaatje een gedateerd uiterlijk
geeft. Hier te zien in Alphen a/d Rijn vermoedelijk aan het begin van
z'n busloopbaan. Voor het eerst was deze MB200 met wagenparknummer 8452
in dienst in 1980. In 1989 stonden de 8450-8451-8452 en de 8453 bij ons
in Delft als onderdeel van onze vloot in de stalling. Met de 8452
gebeurde in dat jaar een ernstig ongeval waarbij een collega gewond
raakte. Daarover is meer te vinden in busbrief 19.
De maker van deze foto is mij niet
bekend.
Foto 6:
Geen idee waar en wanneer maar gezien de
lijnnummering moet dit een foto zijn van vóór 1983. Toegevoegd is het
woordje 'postbusfan' maar ik heb de foto al een hele tijd op de harde schijf
staan en ik weet echt niet meer hoe ik eraan gekomen ben. Zodoende weet ik
ook niet of dit woordje postbusfan gekozen is n.a.v. de busbrieven of dat er
een andere reden voor is. Het maakt niet echt uit want het onderwerp van
deze foto heeft daar niet onder te lijden. Die 1700-serie was in ieder geval
in mijn ogen een bijzondere serie. Dat kwam omdat in de nadagen van deze
serie de 1701 door een technisch mankement een motorische facelift kreeg
waardoor de wagen zich op de eerste plaats nestelde in mijn bussen top-tien.
Een redelijk uitgebreid overzicht is te vinden in busbrief 13.
De foto van deze 1703 bracht verschillende
muizen in beweging waaronder die van Ruud en Petra. "De betreffende
foto is gemaakt op Rotterdam CS op de buffer in de oude situatie bij het
postkantoor. En verder is de foto van eind 70-er jaren want het
lijncijfer 52 was de lijn naar Maassluis en Den Haag. Deze lijn zoals je
weet ging via de van Citterstraat, Mathenesserbrug en de
Rotterdamsedijk en de Koemarkt via de BKlaan naar Vlaardingen en verder.
Het was altijd een genot om met een 1700 naar Den Haag te gaan want als
we als gezin gingen dan was het altijd opstappen aan de Rotterdamsedijk/Korte
Singelstraat bij de baby zaak waar jullie toen halteerden. Ik hoop dat
je hier iets aan hebt. Ruud en Petra (oud Schiedammers)"
Foto 7a-7b-7c:
Ooit was de naam Vavo net als vele andere
kleinere OV bedrijven een bekende naam. De in 1941 opgerichte V.A.V.O.
officieel geheten Vereenigde Auto Vervoer Ondernemingen, reed diensten
in de omgeving van Schoonhoven. Ik zet hier 2 fraaie foto's bij maar de
toelichting laat ik over aan deskundigen op pagina
http://www.vavohistorie.nl/vavohistorie.html
Voor de liefhebber maar ook voor diegene
die van nostalgie houdt, is hier ontzettend veel te bekijken. Klik
vooral op een van de drie fotoboeken.
Rob S. schrijft: "De Vavo bus (5) staat op het autobusstation van Gouda. Ik vermoed
dat de foto op een stille zondagmorgen genomen is rond 1952/53 want
Gouda was vanaf de openstelling in 1950 altijd al een druk station met
de
volgende busbedrijven: Vagu, Trio, Citosa, TP, Vavo, en Gebr. van Gog.
De foto moet na 1951 genomen zijn want sinds 1952 staan de bussen met
hun "kont" naar het station van de NS. De overkapping is circa een jaar
of 10 geleden gesloopt."
Op foto 7c staat een sfeerfoto van een
bus van de firma van Eldik op de dijk in Lekkerkerk.
De bus bij de veerpont op de dijk in Lekkerkerk leverde ook een nostalgische
herinnering van Adriaan Noordergraaf op: "Wat zijn die zwart-wit/sepia foto's
toch mooi. Op de een of andere manier roepen ze een sfeer op die hoort
bij de tijden toen alles nog 'goed en veilig' was...
Met extra belangstelling bekeek ik de opname van de bus op de dijk
in Lekkerkerk. Aan de overkant van de rivier zie je de watertoren van
Nieuw-Lekkerland. Er wordt geen jaartal bij genoemd, maar misschien
staat mijn vader, of mijn oom wel op de foto. Ik weet dat mijn vader met
de bus naar Rotterdam ging om met zijn aanstaande vrouw, later mijn
moeder, te verkeren. Dat MOET deze bus geweest zijn, erg bijzonder!"
Foto 8a-8b:
Natuurlijk kan ik het niet laten om het eigen gebied te
benadrukken. Jammer misschien voor de lezers uit andere regio's maar de
romantiek van bijgaande bussen is te groot om niet aan bod te laten
komen. De glans op de flanken van de Westnederland 2025 betekent
vermoedelijk dat het hier een foto betreft die uit de begintijd van deze
Leyland stamt. Een foto gemaakt op het station in Delft met de oude
lijnnummering in de filmkast. Voor de 2e foto van de 2339 geldt ongeveer
hetzelfde. Het verschil tussen deze twee zat hem in de kleur van de
stoelen en de kolom van de semi-automatische versnelling. Bij de 2025
was de bekleding grijs en bij de 2339 was het de bekende rode kleur. Bij
de 2025 was het een kortere gedrongen versnellingskolom en bij de 2339
was het al de lang gehanteerde slankere kolom.
Wie herinnert zich niet de eenvoudige spiegels, het
slingertje voor de bestemmingsfilm, de lange hendel op de grond links
naast de chauffeur van de handrem waarlangs 's winters genoeg frisse
lucht ontsnapte om voor een ongewenst airco door te gaan en waar je ter
variatie heerlijk je linkervoet op kon laten rusten? Wie herinnert zich
niet de rode glazen bol op het dashboard die aangaf dat er iemand de bus
wenste te verlaten? Wie herinnert zich niet de 'ouderwetse' bagagenetten
en natuurlijk de smalle instapdeuren die nog niet beveiligd waren en dus
open konden blijven als een 'echte' airco tijdens warme dagen? Wie
herinnert zich niet de hoofdschakelaar onder de achterbank bereikbaar
via de nooddeur en het ongemerkt verdwenen rolgordijntje achter de
chauffeurscabine? En zo kan ik nog wel even doorgaan.
De 2025 is gebouwd in 1969 en afgevoerd naar de sloop in
1984.
De 2339 is gebouwd in 1974 en in 1988 afgevoerd naar
sloperij De Zaag in Krimpen aan de Lek.
Foto 9:
De laatste bus van deze serie Goud van Oud is een wagen
van de TP (Twee Provinciën). De fotograaf heeft zijn naam niet vermeld
maar gelukkig wel andere belangrijke informatie. De wagen is een Guy
bus.
Uitsmijter:
Twee uitsmijters deze keer, een bus en een tram. Van Jaap
S. (zie o.a. foto 1a en 1b) had ik nog wat foto's op de harde schijf
staan uit het Tour de France tijdperk.....een bus en een tram met een
bolletjestrui uiterlijk.
Eerst de bus van het GVB uit 1973.
En voor de statistieken een bolletjestram, ook
ingestuurd door Jaap.
Er kwamen
over de bolletjestruien nog wat aanvullingen binnen. Olaf Horn schrijft: "Ik wil nog even reageren op
de 2 foto's van die stippeltram- en bus van het GVB A'dam, die tram en
bus waren nl. in 1975 bestickerd of geschilderd met die stippen i.v.m.
het (toenmalig) 75-jarige bestaan van het Gem.Vervoerbedrijf in
Amsterdam en het 700-jarig bestaan van de stad Amsterdam (het ontwerp
van de "Keetje Stippel"-tram was van de kunstenares Marthe Röling). En
dat die tram "Keetje Stippel" werd genoemd was het feit dat er in die
tijd een speelfilm was genaamd Keetje Tippel. Dat wilde ik even
vermelden n.a.v. die 2 foto's."
Ook Tim mailde mij hierover: "Dit gestippelde duo had weinig
met de Tour de France van doen, maar was speciaal voor een dubbel
jubileum in 1975. Tram 700 was gekozen voor het 700-jarig bestaan van
Amsterdam, bus 75 voor het 75-jarig bestaan van het GVB. Ze kregen de
bijnaam Keetje Stippel, n.a.v. de toentertijd populaire film Keetje
Tippel."
SlimvanWim:
De informatie en
de toelichting die in deze rubriek staat beschreven is gebaseerd op
Windows 10.
Er zijn nogal wat instellingen
die bij de meeste mensen nauwelijks bekend zijn. De meeste mensen die ik
ken met hun computergebruik, klikken veel te veel. Bijvoorbeeld het
Configuratie-scherm, hier vind je de onderdelen in de computer waar je
het een en ander mee kunt onderzoeken. Je kunt er o.a. de lettertypes
mee beheren en software verwijderen zoals het hoort al zou ik iedereen
aanraden om gebruik te maken van 'Revo Uninstaller', een gratis
programma dat veel grondiger te werk gaat dan het meegeleverde programma
van Microsoft en nog veel meer. Om het Configuratiescherm te bereiken,
ga je via start naar systeem en klik je op configuratiescherm. Nu start
er een standaard configuratiescherm. Prima toch? Maar ik wil meer opties
hebben. Kan dat? Ga naar het bureaublad, klik met de rechtermuisknop en
kies voor nieuw en dan 'map'. Als naam voor die map kies je GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C} en
klik op ok. Als je die map nu aanklikt komt er een uitgebreid menu
tevoorschijn!!
BusBabbel:
Lekkerbekkie
We hebben allemaal onze favoriete passagiers denk ik
waarbij onze zeer gewaardeerde dame in Rijswijk de show steelt door
iedere dag één halte mee te reizen met een rollator ter ondersteuning om
dan altijd een klein levensmiddelenpakket aan de meeste chauffeurs te
overhandigen. Een opvallende verschijning en haar verhaal kun je lezen
op http://tinyurl.com/5u3yo8
Het aanbod van bijzondere karakters in de bussen is onuitputtelijk. De
vrouw die ik hier wil toelichten bezoekt de sociale werkplaats en als ik
haar bij de halte zie staan, zeg ik altijd tegen me zelf: "Daar heb je
Lekkerbekkie weer". Nou is dat niet helemaal een gemeende omschrijving
want ik heb haar nog niet betrapt op een vislucht maar als ik bij mezelf
zou denken: "Daar heb je Rolmopsje weer" zou het dichter bij de waarheid
komen. Haar abonnement hangt in een plastic hoesje om haar hals tussen
de massieve boezem en dat zal voor elke zakkenroller een probleem zijn
om te ontvreemden. Ze kijkt je altijd met hele grote naïeve ogen aan en
'schuifelt' naar een zitplaats want haar korte en gedrongen postuur
weerhoudt haar van een luchtige loop. Er zal geen kwaad schuilen in deze
gezette barbiepop maar het ergst is het als er 's zomers reden is om er
luchtig bij te gaan lopen. Nou is dat niet een exclusief probleem voor
deze mevrouw want tijdens warme dagen smeek ik regelmatig om slecht weer
als ik de in leggings gehulde dames voorbij zie lopen waarbij de legging
meerdere uitstulpingen accentueert. Cellulitis oftewel de
sinaasappelhuid laat een patroon in het kledingstuk zien waar zelfs de
meest geharde liefhebber van vrouwelijk schoon zijn eetlust bij
verliest. Het Lekkerbekkie stoort zich niet aan modegrillen en zij wordt
niet gehinderd door het gevoel van gene dat tegenwoordig hoort bij het
modebeeld. Zij is zichzelf en eigenlijk waardeer ik dat meer dan de
mensen die achter elke hype aanrennen. Ik ken haar naam niet maar dat is
volstrekt onbelangrijk, het is gewoon een Lekkerbekkie.
Surftips:
Een
leuke pagina voor de liefhebber van televisieseries. Klik bij de Index
op de letter van een serie b.v. Flintstones en zie, de tune wordt
afgespeeld en je kunt het nog downloaden ook.
http://www.televisiontunes.com/index.php
Wij
zijn (bijna) allemaal busfanaat natuurlijk maar er is meer op de wereld.
Je hebt treinliefhebbers of tramhobbyisten en vrachtwagenverzamelaars
enz. enz. Hier is het een en ander te vinden voor de verstokte
tractorfan.
http://www.tractorfan.nl/
Momenteel probeert de overheid de burgerij in te schakelen bij het
opsporen van criminelen via sms en internet. Ben ik nou gek of zijn zij
het. Hoe deden ze dat dan vroeger toen er nog met potlood en gummetje
werd gewerkt? Rechercheren over de rug van het publiek? Ga gewoon je
werk doen en zet mij niet in de rol van 007. Voor degene die altijd al
een band had met Sherlock Holmes hier toch de link.
http://www.boevenvangen.nl/
Klik op:
Grappig:
In het circus wordt het wilde dierennummer
gedaan door een aantrekkelijke goed geproportioneerde jonge vrouw,
slechts gekleed in een minuscuul strak tijgervelletje. Deze dompteuse
kan met haar zweepje de leeuwen de mooiste kunstjes laten doen. Aan het
eind van de voorstelling krijgt ze een staande ovatie.
Vervolgens stuurt ze alle leeuwen de kooi uit
behalve het grootste mannetje. Het publiek gaat weer zitten. Ze werpt
haar zweepje weg, loopt naar de leeuw en opent de enorme muil.
Vervolgens trekt ze haar tijgervelletje opzij, legt een van haar mooie
borsten in de muil van de leeuw en steekt beide armen omhoog. Het
publiek houdt de adem in; stel je voor dat de leeuw schrikt. Na enige
tijd stopt ze haar borst weer in haar kledingstuk en krijgt wederom een
staande ovatie, nu nog luider en langer.
Na het applaus neemt ze de microfoon en vraagt
aan het publiek of er iemand is die deze stunt ook zou willen doen.
Iedereen gaat zwijgend zitten en kijkt vragend zijn buren aan. Na enige
tijd is er wat gestommel boven op de tribune en komt er een oud kaal
mannetje met een stok moeizaam naar beneden gelopen. Eenmaal beneden in
de kooi vraagt zij hem lachend of hij de vraag wel gehoord heeft.
'Jazeker,' zegt hij, 'ik wil het graag proberen, maar ik weet niet of ik
mijn mond zo ver open krijg.'
Bert en 2 vrienden zitten gezellig pratend aan
de bar. Vriend Piet zegt: "Ik denk dat mijn vrouw vreemd gaat met een
elektricien , een tijdje terug vond ik een draadstripper onder het bed
die niet van mij was.
Zijn andere vriend Koos zegt: "Ik denk dat mijn vrouw vreemd gaat met
de loodgieter, ik vond een waterpomptang onder het bed die niet van mij
was. Gaat het bij jou thuis allemaal goed Bert?"
Bert zegt: "Ik denk dat mijn vrouw een affaire met een paard heeft".
Zijn beide vrienden kijken hem
met vol ongeloof aan. "Nee echt serieus", zegt Bert,"ik kwam
van de week thuis en ik vond een jockey onder het bed".
Een leuk, aantrekkelijk
uitziend meisje, vergezeld door een lelijke oude vrouw, kwam bij de
dokter binnen. "We komen voor een onderzoek" zei het meisje. "Prima",
zei de dokter, "kleed je maar uit achter het scherm".
"Nee, ik niet" zei het jonge ding. "Het is voor mijn oude tante hier".
"Heel goed," zei de dokter. "Mevrouw, steekt u uw tong maar uit".
Een notaris zoekt een nieuwe medewerker om
zijn akten af te stempelen. En omdat op sommige formulieren wel 10
stempels nodig zijn, moet de nieuwe medewerker natuurlijk tot 10
kunnen tellen.
De eerste sollicitant meldt zich, gaat zitten
en de notaris vraagt of hij tot 10 kan tellen.
"Ja, natuurlijk,"
antwoordt de man "10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 0"
"Ja goed," zegt de
notaris, "maar kun je dat ook vooruit?"
"Nee helaas," is het antwoord, "Ik heb
hiervoor bij de NASA gewerkt en daar telden we altijd zo."
"Niet geschikt! Ik wens u nog een prettige dag
verder en stuurt u a.u.b . even de volgende naar binnen."
De volgende sollicitant, als hij gevraagd
wordt of hij tot 10 kan tellen zegt: "Jazeker, 1, 3, 5, 7, 9, 10,
8, 6, 4, 2. !"
"Ja, maar kunt u niet van 1 tot 10 tellen in
de normale volgorde ?" "Helaas," zegt de man, "Ik ben postbode
geweest en zo heb ik altijd geteld als ik de huisnummers naliep."
"Bedankt en tot ziens, de
volgende a.u.b. !"
De notaris weer: "kunt u
tot 10 tellen ?"
De derde kandidaat:
"Zeker, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10."
"Dat is geweldig, waar hebt u hiervoor gewerkt
?" "Nou, bij de gemeente."
"Bij de gemeente? Daar sta ik van te kijken.
Zeg eens, niet dat het nodig is, maar kunt u ook verder tellen dan
10 ?"
"Maar natuurlijk, boer,
dame, koning, aas!"
Het personeel van Volkswagen is eindelijk akkoord
gegaan met het voorstel van de directie. Wie vrijwillig de firma
verliet, kreeg een Polo. Mooi gebaar toch hè, als afscheid.......
Ze hebben pas daarna gelezen dat ze mogen kiezen tussen een met lange
mouwen, of een met korte mouwen...
Ingezonden
berichten:
Suggestie v.w.b. de Fryskers....
Deze zomer werden wij in Delft verblijd met een aantal voertuigjes,
genaamd Fryskers. Iemand had in al zijn/ haar wijsheid besloten dat deze
dingen weleens dienst konden gaan doen in het Delftse.
Wat iedereen gelijk al doorhad, was dat deze bestelwagentjes never
geschikt waren om in Delft te gaan rondrijden. Nu gaat het heuglijke
nieuws dat ze per 14 december weer gaan verdwijnen, dus ik heb zitten
peinzen over een nieuwe bestemming voor deze karretjes. Ik ben op het
volgende idee gekomen:
In Delft zijn nu 5 Fryskers. Als we er 3 op de Haagsche Mart neerzetten,
eentje kan uitstekend dienstdoen als bloemenkraam en de 2e wagen als
uitgifte tent voor Turkse pizza's. Een derde als loket voor iemand die
is vergeten z'n kinderen thuis te laten (kinderopvang). Bijkomend
voordeel is dat de naam Cxx dan toch nog een beetje voor de Haagse regio
behouden blijft.
Fryskers 4 en 5 kunnen ergens op een eindpunt gestald worden met een
koffieautomaat erin... da's wel zo prettig voor ons als rijdend
personeel. Ik hoop met deze suggesties een positieve bijdrage geleverd
te hebben, zo niet gooi dit idee dan maar in de prullenbak. (Er liggen
er al genoeg in - red.).
Vriendelijke groeten, Connexxion Wippolder te Delft.
Tot slot:
Hieronder in de
animatie wat ik jullie de komende weken toewens.
Wijsheden:
DISCUSSIE LOGICA:
Een vrouw zal altijd het laatste woord hebben in een
discussie.
Alles wat de man daarna nog zegt, is per definitie het begin van een nieuwe
discussie.
WISKUNDIGE ROMANTIEK:
Slimme man + slimme vrouw = romance
Slimme man + domme vrouw = affaire
Domme man + slimme vrouw = huwelijk
Domme man + domme vrouw = ongewenste zwangerschap
WISKUNDE OP HET WERK:
Slimme baas + slimme werknemer = winst
Slimme baas + domme werknemer = productie
Domme baas + slimme werknemer = promotie
Domme baas + domme werknemer = overuren
terug naar de