5 oktober 2008

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
____________________________________________________________                                                                                                 

______ Onderwerp: 3x is Busrecht _____________________
   
 Verhalen over oude en nieuwe bussen, 
             
       
Inhoudsopgave:
3x is busrecht: 1 - 6100-serie - 2 - Amstel III - 3 - Waterstofbus
Uitsmijter: Kermis....
SlimvanWim: Veilige Modus
Busbabbel: Verwarring passagiers (vervolg) door Edwin
 

 
De ontwikkelingen in het Openbaar Vervoer gaan na lang wachten in 'mijn' regio opeens op een holletje. Mijn loopbaan wordt verlengd met weer een andere naam. Hetzij QBuzz, hetzij Veolia maar hoogstwaarschijnlijk zal ik bij "Veel Olie Ja" terechtkomen.
Er zal in deze busbrieven niet zoveel veranderen ongeacht wat er met de Post(bus)Bode zelf gebeurt want het accent ligt meestal toch op het verleden en daar kan niets aan gewijzigd worden. Gelukkig maar.
Een nieuwe rubriek: Ingezonden berichten. Hierin kan willekeurig sommige binnengekomen post geplaatst worden. Kritisch, lovend of aanvullend, maakt niet uit.

Carla, je weet wel de Carla die de kartonnen politiewagen van de vorige brief instuurde (uitsmijter), had nog een aardige foto op vervoersgebied. De tekst erbij luidde:
Ben gisteren toch nog ff naar de kermis geweest... ook even flink doorgezakt.....
zowat in alle kroegen nog iets gaan drinken.....je weet wel.
Hoe ik thuis ben gekomen weet ik niet meer goed, maar het is toch gelukt.
 
Het antwoord/de uitleg staat bij de uitsmijter.
 
 
En dan nu de nieuwe brief. Deze keer geen verdeling in circa 9 fotogedeeltes maar een verdeling in 3 onderwerpen zoals de speelse titel van deze brief (3x is (scheeps/bus) recht al deed vermoeden en daar weer een onderverdeling in dus eigenlijk 3 busbrieven in één. Wat een service. ;-)

Onderwerp 1 - Vervolg 6100-verhaal:
 
Foto 1a-1b-1c:
De Bandit is de oude DAF/den Oudsten 6100 zoals te zien is in het oorspronkelijke uiterlijk in busbrief 78 bij foto 7. Ik kreeg deze aanvullende foto's op de 6100 serie bij het Gelredome van Hugo Richter waarvoor vanzelfsprekend mijn hartelijke dank. Nu kan ik de levensloop van deze wagen nog weer verder toelichten. Een wagen uit 1973 (hier gefotografeerd in 2008!!!!), die dus na EZACO (zie brief 78) nog een langere levensloop heeft gekregen. Bij foto 3 staat deze zelfde wagen (let op het kenteken) maar dan in een andere uitmonstering uit 2001 bij Ahoy in Rotterdam met dank aan Ruurd Berendes. Het gaat de 6100 niet slecht zo te zien want anno 2008 staat 'ie er heel fraai bij.

Foto 2
Deze telg uit het 6100 geslacht is de 6104 (nogmaals dank aan Ruurd Berendes) die zijn latere leven gesleten heeft bij Milot. Tot aan grofweg 1995 is de gang van zaken vrijwel hetzelfde als bij de 6100 maar daarna deed de wagen nog vele jaren havendiensten in Vlissingen en werd in 1999 voor onderdelen gekocht door Milot.
Deze foto is uit september 1999 en het ziet er niet al te best uit dus waarschijnlijk is de bus reeds overleden intussen. Het oorspronkelijke kenteken is/was EB-72-01.

Foto 3a-3b:
Dan nog 2 foto's van Hugo Richter van de 6112, gemaakt in de Arnhem Garage op 31-07-2004 door Hugo waarmee bewezen wordt dat mijn naslagmiddelen soms falen want deze wagen staat daarin genoteerd als zijnde gesloopt in 1989 bij Trabuco in Rotterdam. Waarschijnlijk op het moment dat de shredder opgestart werd, is deze wagen schielijk de achterdeur uitgewerkt want deze foto's bewijzen het bestaan. En nog wel bij PIZZA PAZZA....(www.pizzabus.nl) waar de wagen nog dagelijks dienst doet als rijdend pizzarestaurant in en om Arnhem.
Het enige opvallende is de grill want deze heeft het uiterlijk van de latere series en niet de zo kenmerkende 6100-vorm. Is dat later gebeurd of is men al gauw gestopt in die serie met de grote letters???
Tot slot van deze serie het verhaal in het kort van de eerste 10 nummers uit de 6100 serie.
6100: TET = De Twentsche Electrische Tramweg-Maatschappij(1985) en verkocht aan EZACO-taxi = Eerste Zaanlandsche Auto Car Onderneming (1989), Tractor Pulling Putten (2001) en Bandit 99 (2008)
6101: TET en daarna bij AV Grijó in Noord Portugal onder wagennummer 40.
6102: TET = De Twentsche Electrische Tramweg-Maatschappij(1985) en verkocht aan EZACO-taxi = Eerste Zaanlandsche Auto Car Onderneming (1989)
6103: sloop (1986)
6104: TET (1985) en verkocht aan EZACO-taxi = Eerste Zaanlandsche Auto Car Onderneming (1989) en daarna Milot (1999)
6105: naar Casablanca, Marokko (1990)
6106: sloop Trabuco
6107: EZACO-taxi = Eerste Zaanlandsche Auto Car Onderneming (1989) en daarna sloop in eigenbeheer (1996)
6108: sloop Trabuco
6109: EZACO-taxi = Eerste Zaanlandsche Auto Car Onderneming (1989) en daarna afvoer.
6110: sloop Trabuco
 

Foto 4a-4b-4c-4d-4e-4f:
Met de 6100-serie heb ik het een en ander wakker gemaakt en daar ben ik natuurlijk erg tevreden mee want het is prettig om te merken dat er meegeleefd wordt. Van Harry Laming kreeg ik een 'wordt vervolgd' aandeel. De 6101 was in 2007 nog in bedrijf. Harry schrijft: "Die ex WN 6101 hè... die staat nog steeds vermeld als in dienst zijnde bij AV Grijó in Noord Portugal onder wagennummer 40. De wagen is daar door een Belgische handelaar aan verkocht en met Belgisch handelarenkenteken naar Portugal vertrokken! (Voorbehoud: althans volgens berichten uit die streek die ondergetekende in 2007 ontving.)"
Verder is er in 2004 nog een bijzondere rit mee gereden gezien het reisverslag dat Haagse Harry meestuurde: "Maandagochtend 25-04-04........Aangekomen in Espinho gelijk aan de slag. Foto's gemaakt van o.a. Grijo Renault frontstuurtjes, Volvo B57 wagens( motor voor)! En de ex CN 1220... als Grijo 38, een Hainje DAF MB 200 uit 1974 in oude Grijo kleuren. Dat begon goed. Toen, ineens, een andere DAF MB in nieuwe Grijo kleuren..." mooi blauw. De 40, dat was hem, de 6101! Daar had ik nu 2000 km voor gevlogen en hier stond hij ineens voor mij… en was ook zo weer weg.........!
Gezien de drukte reden de bussen door naar een parkeerplaats voorbij de markt zo'n 300 meter verder! Althans dat leek zo. Daar aangekomen stond er slechts een aardig Renault busje (Grijo 43, Renault JK-S, opbouw van Irmãos Mota uit 1989) met een vriendelijke chauffeur.
De foto’s van de 6101 uit Nederland deden wonderen en hij startte direct de motor om naar de plek te rijden waar een aantal bussen zich hadden verzameld tot het tijd werd voor de terugreis.
Achter het station van Espinho, zo bleek, was het een waar ” busmuseum” maar wel een rijdend museum! Zo'n 15 bussen stonden geparkeerd. O.a. de voormalige Stadsbus Maastricht Volvo 89 van U.T.Carvalho en de 6101.
Alles op de foto gezet en op uitnodiging van de chauffeur van de 6101 ingestapt voor een rit naar Grijo om te stalling van het bedrijf te zien. Vreemd om dan, zo ver van huis, in zo'n vertrouwde bus mee te rijden. Weer een leuke ervaring........"

                    

           

           


Onderwerp 2 - Amstel III:
 
Foto 1:
Van Rob de V. kreeg ik eind 2007 de volgende foto's toegestuurd. Tot mijn schande heb ik steeds maar geen kans gezien om er iets mee te doen maar ik had ze wel steeds stand-by staan. Nu zet ik ze deels in deze aflevering want waarschijnlijk komt mijn inspiratie tot stand door de grote wijzigingen die nu ook mijn regio hebben bereikt en die het komende jaar tot grote verschuivingen zullen leiden. Dat wij in Zuid-Holland lang niet de eerste slachtoffers zullen zijn van een veranderend OV-beleid bewijzen onderstaande foto's. Ooit in 1980 een ambitieuze vestiging in de Bijlmer van vervoerder Centraal Nederland, nu reeds geschiedenis geworden middels een shovel....
Op foto 1 zie je nog het statige pand waarvan op foto 4 al weinig van over was.

Foto 2a-2b-2c:
Leuk om met deze foto's van grote hoogte een stukje geschiedenis te laten zien. Op 2a zie je Amstel III als eerste in het Bijlmer industriegebied liggen. Op 2b en 2c zie je een meer recent beeld via Google Earth. Op 2b een meer ingezoomd beeld van de duidelijk herkenbare vestiging en op 2c zie je de locatie t.o.v. de Arena. Helemaal volgebouwd intussen maar het eerste bedrijf is dus al weer gesloopt.
       

Foto 3a-3b:
Rob schrijft in zijn toelichting: "De eerste steen lieten de slopers heel, sportief van de mannen en deze werd verkocht op de reünie afgelopen Juli en het geld ging naar een goed doel."
           

Foto 4:
De onttakeling compleet. Na de sloop was er alleen nog een zandvlakte en wat boompjes. Zo ging dat in de Bijlmer en zo ging dat in Schagen en zo ging dat in Hoofddorp en zo ging dat in Medemblik en zo ging dat in Den Oever. Wie volgt?

Foto 5:
En tot slot een goed beeld van "Goede Tijden, Slechte Tijden". Dit was de stand in 2007, de verdere afbraak zal nog niet voorbij zijn helaas. Sterkte Rob.

Onderwerp 3 - Waterstofbus:
 
Foto a-b-c-d
Van afbraak naar opbouw is een kleine stap voor de Busbriefbode. Van Ton Oostenrijk kreeg ik de volgende reportage waarvoor mijn hartelijke dank. Op 3 oktober 2008 werd het nieuwste speeltje, de waterstofbus, gepresenteerd bij het Provinciehuis in Den Haag. Voor een toelichtende tekst heb ik leentjebuur gespeeld op het internet want waarom een verhaal schrijven als dat door anderen beter gedaan is.....
In Zuid-Holland rijdt komende herfst een hybride waterstofbus mee in de dienstregeling van stad- en streekvervoer. Volgens een woordvoerster van de provincie is de milieuvriendelijke bus de eerste in zijn soort op Nederlandse bodem. De hybride waterstofbus wordt bij wijze van proef ingezet. Het voertuig stoot geen schadelijke gassen uit. Daarnaast maakt de bus veel minder geluid dan de huidige modellen.
In Nederland rijden wel al bussen op waterstof, bijvoorbeeld in Amsterdam. De hybride variant heeft naast een tankvoorraad van 40 kilo waterstof ook nog eens batterijen die worden opgeladen als er een energieoverschot is.
Als de milieuvriendelijke bus een succes is, kan de provincie bij de komende aanbestedingsprocedure, in 2010, werk maken van invoering van het hybride voertuig. Bron ANP.
 
PILOT SCHONE WATERSTOFBUS VAN START
 
Op zaterdag 4 oktober starten Connexxion en de provincie Zuid-Holland een pilot met een hybride waterstofbus. De bus rijdt gedurende twee maanden in de Duin- en Bollenstreek, Leiden, Rijnstreek en Midden-Holland. De bus wordt geleverd door het Belgische bedrijf Van Hool dat hiermee al veel positieve ervaringen heeft opgedaan.
 
"Met deze pilot willen we ervaring opdoen met deze bus in het Nederlandse verkeer", aldus Asje van Dijk (CDA) gedeputeerde Verkeer en Vervoer. "We willen innovaties als deze een proeftuin bieden, om ervaring op te doen in de praktijk. Dat doen we niet alleen met deze bussen. Binnenkort starten we met vier hybride dieselbussen en bussen op biogas. Dat het ons menens is blijkt wel uit het feit dat we vanuit het coalitieakkoord hiervoor ¤ 26 miljoen beschikbaar hebben." Waterstof
Waterstof is één van de alternatieven voor fossiele brandstoffen. De uitstoot is uitsluitend waterdamp die niet ruikt en geen schadelijke uitlaatgassen bevat (`zero-emmission'). De bus kan op zowel waterstof als elektriciteit rijden. Dat maakt dat de bus hybride wordt genoemd. Ander groot voordeel is dat de hybride waterstofbus aanmerkelijk stiller is dan de conventionele bus. De hybride waterstofbus maakt minder geluid en bij de elektrische aandrijving is hij welhaast helemaal geluidsarm. De zuivere waterstof bevindt zich in de waterstoftanks op het dak. De accu's die gebruikt worden als gereden wordt op de elektrische aandrijving, worden gevoed door energie die vrijkomt bij het remmen en optrekken.

   
Uitsmijter:
Zoals in de openingszinnen al stond vermeld, is hier het resultaat te zien van een nachtje doorzakken.........
 
Ben gisteren toch nog ff naar de kermis geweest... ook even flink doorgezakt.....
zowat in alle kroegen nog iets gaan drinken.....je weet wel.
Hoe ik thuis ben gekomen weet ik niet meer goed, maar het is toch gelukt.

       
    SlimvanWim:
De informatie en de toelichting die in deze rubriek staat beschreven is oorspronkelijk gebaseerd op Windows XP maar werkt ook nog bij latere Windows versies.
Mijn tips worden toch blijkbaar op prijs gesteld want ik krijg regelmatig de vraag hoe het ook weer zat. Ooit wel gelezen in busbrief van 'toen en dan' maar we weten niet meer precies waar het stond. Hopelijk helpt de service die ik in mijn intro al noemde en dat is een volledig overzicht van de inhoud van alle busbrieven tot nu toe als bijlage zodat je het kunt bewaren op je eigen pc. Deze keer én een inhoudsopgave én natuurlijk een nieuwe slimme tip.
Als je denkt dat er vermoedelijk een virus in je computer zit of je weet dat die erin zit maar je krijgt hem niet weg dan is het in veel gevallen zo dat het virus zich gekoppeld heeft aan een bestand en dan meelift tijdens het opstarten van de computer. Het virus is dus 'in gebruik' en laat zich daardoor niet verwijderen. Ik heb zelf behoorlijk slechte ervaringen met virussen en in mijn geval was het steeds beter 'gewoon' de harde schijf te formatteren en Windows opnieuw te installeren want in veel gevallen heeft het eventueel verwijderde virus al het een en ander beschadigd en blijft het kwakkelen. Heb je last (gehad) van een minder heftig virus dan kun je proberen om de computer op te starten in de "Veilige Modus". Voor meer ervaren gebruikers is dit geen nieuwtje maar toch hoor ik vaak dat veel gebruikers, die de computer aardig vinden maar niet onder de motorkap geïnteresseerd zijn, niet weten wat dit inhoudt. In de veilige modus starten alleen de onderdelen van de computer op die strikt noodzakelijk zijn en alle extra's blijven onaangeroerd zodat je b.v. een heel ander bureaublad krijgt want alle icoontje zijn groter en de schermresolutie is niet aangepast door de videokaart. Klinkt allemaal vast weer als abracadabra maar dan weet je dat de boel er anders uit zal zien en dat je niet hoeft te schrikken. Doordat er weinig opstart heb je kans dat het virus niet mee kan liften en als je dus in de veilige modus een virusscan doet, heb je een grotere kans dat je het virus kunt verwijderen. Vind je het allemaal niet zo vertrouwd en wil je er vanaf dan zie je wel gewoon links onderin de Startknop waarmee opnieuw kunt opstarten en dan is alles weer zoals het altijd was.
Voordat je te werk gaat, zorg wel dat de virusscanner via een update bijgewerkt is.
Om de veilige modus te starten, er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden maar ik kies er eentje uit, ga je naar de zoekoptie net naast de startknop (icoontje vergrootglas) en daar typ je msconfig. Nu zie je systeemconfiguratie staan en daar klik je op. Op een van de tabbladen (naast algemeen) zie je 'computer opstarten' staan en vink je de optie 'opstarten in veilige modus' aan. Opnieuw opstarten en dan start de Veilige Modus en kun je het virusprogramma laten scannen en hopelijk lukt het om de boosdoener te verwijderen.

           
BusBabbel:
Van de Busbabbel kan ik misschien wel een vervolgverhaal maken. We maken allemaal elke dag dingen mee die de moeite waard zijn om door te geven. Leuk of minder leuk maar altijd de moeite waard. Mijn vorige babbel over de onoplettendheid van veel passagiers prikkelde Edwin T. tot het sturen van zijn eigen ervaring en die wil ik jullie niet onthouden.
Edwin schrijft: "Ik reageer ivm je Busbabbel. Toen ik namelijk in 2001 mijn busrijopleiding genoot, heb ik een soortgelijk voorval meegemaakt. Er werd toen gelest met een DAF Smit 6782. Hij staat hieronder afgebeeld, dus hou hem goed in gedachte voor de rest van het verhaal.
 
Bijna heel Zuid-Holland doorkruisten we met dit orgel dus kom je ook nog wel eens in Rotterdam, Prins-Alexander in dit geval. Daar reden op dat moment onderstaande type bussen dus een flinke tegenstelling wat uiterlijk betreft.
       
We rijden door een straat langs een bushalte, waar een dame met gevulde kinderwagen en peuter aan de hand stond te wachten. Ons in het oog krijgend, geeft ze netjes met de hand een stopteken.
Mijn instructeur, Nardy of John, dat weet ik niet meer, wijst nog verontschuldigend naar de filmkast met LESBUS of BUITEN DIENST erop en we rijden de halte voorbij. In mijn spiegel zie ik de dame woedend gebaren en we hadden een beetje schik over zoveel “domheid”. Maar enkele tientallen meters verder is er een kruising met verkeerslichten waar ik vanwege een rood licht genoodzaakt was om te stoppen. Je doet dan braaf wat je geleerd hebt en bekijkt je omgeving via je spiegels. Tot mijn verbazing zie ik de dame met kinderwagen en peuter rennend de bus naderen, voor zover dat in haar situatie mogelijk was. Je begrijpt, enige hilariteit in de bus. We hebben gedaan wat we konden om het misverstand duidelijk te maken. Intussen zie ik ook de RET-bus in mijn spiegels verschijnen (was toen lijn 46 geloof ik, van Zuidplein via Kralingse Zoom naar Ommoord). We hadden graag de dame gewezen op haar wel heel domme gedrag maar het licht sprong op groen, dus de bus weg. Uiteraard probeerden wij het verdere verloop te volgen en wat we verwachtten gebeurde ook: ze miste door haar paniekerige gedrag ook nog de RET-bus!
Als blikken toen hadden kunnen doden!!!"

       
Surftips:
Aardig om eens notie van te nemen is deze pagina: www.ovloket.nl
Eindelijk in deze busbrief weer eens aandacht voor een link naar het OV. Niet allemaal gaan klagen nu maar als het nodig is, kun je het hier doen.

Klik op:     


 
Grappig:
Een stomdronken man verlaat de bar en op de parking gekomen stopt hij bij de eerste wagen..... en betast het dak en zegt: "Da's de mijne niet". De volgende wagen ondergaat hetzelfde lot: "Het is 'm nog niet."
De parkingwachter bekijkt het schouwspel even aan en vraagt daarna aan de man: "Waarom betast je het dak van die wagens, denk je zo je wagen te KUNNEN herkennen?" Waarop de man antwoordt, "Jahaaa..........op de mijne staat een blauw zwaailicht!".....
 
Een klein oud vrouwtje gaat naar de dokter en zegt: "Dokter, ik heb een probleem met gasvorming. Het stoort me eigenlijk niet, want mijn winden zijn altijd stil en ruiken niet. Eigenlijk heb ik sinds ik hier binnen gekomen ben al minstens 20 winden gelaten. U hebt er vast niets van gemerkt, want ze ruiken niet en zijn altijd stil."
De dokter: "Ik begrijp het, neem dit medicijn en kom volgende week nog maar eens terug."
De week erna komt het vrouwtje terug bij de dokter. "Dokter, ik weet niet wat u mij gegeven heeft, maar mijn winden.... ze zijn nog steeds geluidloos, maar ze stinken verschrikkelijk!"
De dokter zegt: "Goed zo, nu uw neusholtes weer open zijn, zullen we eens kijken wat we aan uw gehoor kunnen doen."
 
Nog een met een luchtje:
Oma komt in het rusthuis terecht en iedereen staat klaar om haar te helpen. De verpleegsters wassen haar, geven haar een uitgebreid ontbijt en zetten haar in de stoel voor het venster met zicht op de prachtige tuin. Alles lijkt perfect tot oma ineens lichtjes naar rechts begint over te hellen. Onmiddellijk storten twee verpleegsters zich op haar en zetten haar weer goed recht in haar stoel. Alles lijkt weer goed te gaan tot oma naar links begint over te hellen.
Weer snellen de verpleegsters toe om haar in de correcte houding terug te hijsen. Enkele dagen later komt de familie op bezoek om te zien hoe omaatje het maakt.
"Is alles tot nu toe goed verlopen en zijn ze hier behulpzaam en aardig tegen u?"
"Het is hier echt niet slecht, maar alleen krijg je hier geen kans om een windje te laten!"
 
Van John S. deze:
Beste familie en vrienden en kennissen en de rest, ik moet jullie mededelen dat ik binnenkort zal gaan verhuizen naar Rome.
Hoewel het voor jullie wellicht een complete verrassing zal zijn, zat het er voor mij al heel lang aan te komen en ik heb me er dus volledig op voor kunnen bereiden. De reden waarom ik ga verhuizen zal ik hieronder proberen uit te leggen.
Ik word paus en weten jullie waarom ik zonder twijfel paus zal worden?
Want wie wordt er paus? Antwoord: de beste onder  de kardinalen 
En wie wordt er kardinaal? Antwoord: de beste onder de bisschoppen
En wie wordt er bisschop? Antwoord: de beste onder de DEKENS
En wie is de beste onder de dekens? Voilà, nu zijn we er!!!!

     
Ingezonden berichten:
Nog steeds lees ik iedere keer met plezier de busbrieven, en ik wil nog maar 'ns mijn complimenten geven. Een aantal maanden terug vertelde je dat je zou proberen zoveel mogelijk bijschriften bij de brieven te zetten, omdat ik, en nog een lezer, de foto's niet kunnen zien.
Ik wil mijn complimenten geven, omdat dit in de meeste gevallen lukt, wat het lezen van de brief voor mij ook erg leuk maakt. Ga zo door, en ik blijf ze lezen!

Tot slot:
Het zijn de tijden wel tegenwoordig. Ik ben helemaal van slag door alle veranderingen in mijn altijd zo duidelijk afgetekende werkterrein. Als ik het allemaal overleef, komt editie 80 wel tot stand.
 
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
        
    
Wijsheden:

Beledigingen moeten in zand geschreven worden en complimenten in steen gegraveerd. (Arabisch)
 
De ideale computer? Nog uit te vinden. Je stopt er je problemen in en ze komen er nooit meer uit. (M.Callewaert)
 
Zo erg leeft bijgeloof nu ook weer niet. Ik heb nog nooit iemand gekend die zijn dertiende maand weigerde. (F.Muliar)

terug naar de