Foto 4a-4b:
Over deze 2 foto's van een en dezelfde bus
wist ik eerst weinig maar dat is veranderd. De wagen ziet er uit als
'gewone' lijnbus maar mogelijk is de bus speciaal ingezet bij het EK in
Bern. De kentekenplaat is een Zwitserse en dat wordt nog duidelijker als je
de bedrijfsnaam bekijkt: RBS (Regionaalverkeer Bern Solothurn). Een
grotendeels overheidsgebonden bedrijf dat sinds 1966 buslijnen exploiteert in de
voorsteden van Bern. De zogenaamde "feeder busses" zorgen voor het
reizigersvervoer naar de tramlijnen die te vergelijken zijn met RandStadRail of
een metro. Het opschrift "Welkom Oranje!" ziet er heel vriendelijk uit. Ik kan
me niet voorstellen dat er in Nederland ooit een bus zal rondrijden met b.v. de
tekst Welkom Duitsland erop.
Foto 5a-5b-5c:
Dat oranje niet alleen garant staat voor
voetbalplezier wisten we al jaren maar soms wordt de kleur ook gebruikt op een
heel ludieke manier. Wel een bus hieronder op de foto maar dan toch niet wat je
in de busbrief gewend bent. Een VW-busje bij een hobbyist in de schuur en
daarnaast een stenen model waar op de plaats van de airco een gleuf zit om je
spaargeld in te doen. De meesten van ons hebben hier genoeg aan en slechts een
enkeling zal een dubbeldekker nodig hebben voor zijn centjes.
De bus op de derde foto is niet ingezet op het EK
en zal waarschijnlijk alleen gebruikt worden als er een mini-staatje meedoet op
een voetbaltoernooi...hij is wel multi inzetbaar, gezien de sticker, als
boodschappenwagen en de lijnbestemming laat zien dat hij geschikt is voor
schoolvervoer. Dan wel de kleuterschool denk ik.
Foto 6:
Tot slot van de oranjeserie deze bus van Van Nood.
Zuiver en alleen vanwege de geslaagde combinatie die in deze tijd zo van pas
komt. Oranje carrosserie met het woord Oostenrijk erop, het lijkt wel
opzettelijk maar ik denk meer aan toeval.
Foto
7a-7b-7c ( + 3 extra):
Dan nog 3 gele en groene bussen, allemaal
bijdragen van brieflezers.
Foto 7a is er eentje waar de actie van afdruipt.
Lijn 60 spoedt zich richting Delft. Normaal zou je zeggen 'die foto is bewogen'
maar in dit geval is dat juist de charme ervan. Met dank aan de schoonvader van
monteur Ed O. die dit plaatje gemaakt heeft.
Via Antoon van Bommel kreeg ik deze foto (7b) in
handen.
In 2000 heb ik zelf nog 'n keertje met deze
MB200 op de dienst mogen rijden waarna hij uit beeld verdween, naar Cuba blijkt
nu. Opvallend is dat het oude kenteken nog onder het nieuwe plaatje zit. Cubanen
weigeren zich druk te maken lijkt het. Wat niet in de weg zit, blijft gewoon
zitten.
Antoon stuurt me het commentaar dat verschenen
is in het plaatselijke (digitale) blad HetHeleWestland: Dat het
Westland wereldwijd enige faam heeft vergaard door alle innovatieve projecten
die onze streekgenoten in het buitenland opzetten, dan wisten we natuurlijk al.
Maar dat er zelfs in Trinidad op Cuba, een directe busverbinding is met ons
eigen Monster, dat was ons tot noch toe onbekend. Dankzij deze vakantiefoto van
Heleen de Jong-Kwant uit 's-Gravenzande hebben we het bewijs: alle wegen leiden
naar het Westland.
En als derde foto (7c) een inzending van Vincent C.
werkzaam in Spijkenisse die mij in april het volgende toestuurde: "Hier weer
even een berichtje uit het pittoreske Spijkenisse. Gisteren na een week verdiende vakantie kwam ik bij ons op de zaak en
nadat ik vrolijk in m’n bus was gestapt en de stal uit reed, zag ik hem daar
staan tussen de oplegbussen…..het zal echt de laatste zijn denk ik….. de
9373!!!!!
Vandaag na de dienst even de accukar bij de TD gehaald en
toen liep 'ie als een zonnetje en kon ik de verleiding natuurlijk niet weerstaan
om er een paar rondjes mee over het terrein te rijden. Jammer genoeg was hij uit
de keuring anders had ik wat meer kunnen rijden en een wat aantrekkelijkere
fotolocatie zoeken, maar helaas."
Nou heb ik helemaal geen moeite met deze locatie maar met b.v.
een landelijke achtergrond had de bus inderdaad meer als bureaublad achtergrond
kunnen dienen. De 2e foto die Vincent mij stuurde heb ik iets bewerkt en als
inzet linksonderin de foto geplaatst.
Deze MB200 is gebouwd in 1983 en heeft
als een van de weinige (laatste?) wagen(s) uit die generatie alle ontwikkelingen
overleefd dankzij de functie van Vandalismebus. Voor de leek: er zijn diverse
bussen in het bedrijf ingericht om voorlichting aan (meestal) schoolkinderen te
geven zodat ze hun ondoordachte baldadigheden cq sloopneigingen meer bewust
worden. De wagen is daarvoor rijkelijk voorzien van bewust aangebrachte graffiti
en ook het interieur biedt de mogelijkheid om aan te geven wat vernielzucht
allemaal teweeg brengt en vooral wat dat betekent voor de onkosten.Van Martin de P.
kreeg ik een reactie op de vandalismebus. "Deze bus heeft jaren
trouwe dienst gedaan voor Zeeland en wel in de stalling Middelburg en reed
dus voornamelijk in Zeeland de rondjes." Martin is verder op
onderzoek uitgegaan en kwam met de volgende trieste nieuws: "Heb wat navraag
gedaan, en het schijnt dat dit project gestopt is. Het was een succes, maar de
financiële middelen waren helaas niet meer beschikbaar en dan voeren ze deze
mooie wagen af omdat hij verder geen diensten meer deed. Ik ben benieuwd of er
iemand bereid is deze wagen over te nemen voordat deze naar het buitenland
verdwijnt!"
We houden de vinger aan de pols en
als er dus iemand meer informatie heeft over het leven van deze 9373 dan is dat
van harte welkom.
Andere vandalismebussen zijn o.a. de 5124 en de 8587 (of
geweest)
Ter illustratie heb ik foto's gevonden van onze Zoetermeerse
collega Jaap Kievit die met enthousiasme de voorlichting op o.a. scholen verzorgd. Dat
hij het daarbij vast wel zal hebben over het opensnijden van banken daar twijfel
ik niet aan en dus maar een voorbeeld hierbij gezet.
Uitsmijter:
De toegift heeft meestal een foto met een heel
bijzonder onderwerp en dat is nu weer zo. Op internet kwam ik deze foto tegen
van de hand van Kien Wai Wong en hij heeft de benodigde informatie zelf onderaan
de foto geschreven. Dat moesten meer mensen doen, dat scheelt mij heel veel
werk....
De foto is blijkbaar gemaakt tijdens een excursie
met de cabriobus 9969 en ik kan alvast verklappen dat ik van de 9969 t.z.t.
ook een aantal unieke opnamen in de busbrief zal plaatsen. Meer daarover
later.
De foto hieronder van de restanten van de 6944 zijn
natuurlijk heel creatief gecombineerd met een ander voertuig en te bewonderen
bij het OV-museum in Haarlem. Zie op deze link:
www.nzh-vervoermuseum.nl
SlimvanWim:
Deze week kwam ik in het
AD een informatief plaatje tegen dat ik jullie niet wil onthouden. We zoeken wel
van alles op via het internet en we sturen ons suf aan mailtjes maar wat gebeurt
er nu eigenlijk als we b.v. op de knop 'versturen' klikken?
Je ziet een schematisch
overzicht van de weg die een activiteit op internet teweeg brengt. Elke
provider, of het nu Ziggo, Tiscali, Chello of Kabelfoon is, ze werken allemaal
via Amsterdam. Deze gigantische centrale verzorgt de verdere reis van alle bits
en bytes. De grootste in de wereld nog wel. Als b.v. iemand in Spanje een
mailtje naar iemand in Portugal stuurt dan gaat dat mailtje eerst van Spanje
naar Amsterdam en dan van Amsterdam naar Portugal. Ik weet niet of dit helemaal
klopt maar om het als voorbeeld te gebruiken kan geen kwaad. Veel mensen denken
dat als ze naar een familielid 2 straten verderop een mailtje sturen dat dit
bericht dan de kortste weg volgt maar dat is dus echt niet zo. Als je nu
voortaan op 'alles verzenden en ontvangen' klikt, realiseer je je misschien wat
er daarna gebeurt.
Een ander indrukwekkend stukje tekst gaat over
getallen waar wij ons niets meer bij kunnen voorstellen.
En als dan ook nog eens bedenkt dat dit
bericht van januari 2006 dateert dan kun je al vermoeden hoe dat anno 2008
alweer gegroeid zal zijn.
BusBabbel:
Ooit werd de route van lijn 172 voor de zoveelste
keer aangepast. Een lijn die als kerngebied de B-driehoek heeft, en had, d.w.z.
de omgeving van Berkel-Bleiswijk-Bergschenhoek. De ene keer ging de route
vanaf het Marconiplein, dan weer vanaf Rotterdam CS en tegenwoordig is het een
aanvoerlijntje t.b.v. RandStadRail. Ook de route in het tussenliggende gebied
werd regelmatig gewijzigd. Vermoedelijk hoopte men door de vele wijzigingen
passagiers te trekken in dit noodlijdende lijntje maar volgens mij is vaak
wijzigen van route juist de doodsteek want mensen weten het op den duur niet
meer en kiezen voor een alternatief. Maar wie ben ik? 25 jaar ervaring wordt
overruled door deskundigen die denken dat ze weten hoe het werkt. Laat ik me
niet verliezen in een van mijn stokpaardjes maar ter zake komen.
De wijziging die ik hier wil beschrijven betreft
het verleggen van de route van lijn 172 van de Schiekade naar de Noordsingel, 2
parallel lopende wegen maar op de Noordsingel was de kans op filevorming minder
dus dat was een prima oplossing. De nieuwe dienstregeling was koud 2 weken
oud toen ik hem voor het eerst ging rijden. Goed voorbereid, want er zaten
nog meer aanpassingen in, steeg ik op vanaf CS.
Op het eerste stoeltje, waar anders, zat de enige
klant. Via de Heer Bokelweg kwam ik op de Noordsingel en halverwege begon de man
een praatje. Hij vroeg of ik deze route voor het eerst reed en ik stelde hem
gerust: het was de eerste keer! Hij benadrukte dat hij elke dag meeging en dat
hij de afgelopen 2 weken vaker een chauffeur had geholpen met de route. Ik liet
merken dat ik me terdege had voorbereid en dat hij deze keer niet in actie zou
hoeven komen. We reden gezapig een paar minuten door toen hij opeens riep: "U
moet hier rechts". Ik was de straat al op een paar meter genaderd en ik remde
snel af. "Dat lijkt me sterk" zei ik, "want dat heb ik op de kaart niet zien
staan." Toch keek ik snel de straat in en ik zag verderop een haltebord. "Dus
toch", dacht ik. Dit alles gebeurde in een seconde en je neemt dan het zekere
voor het onzekere dus rechtsaf de straat in. Aangekomen bij het haltebord zag ik
mijn lijnnummer niet vermeld staan en ik zeg tegen die man: "Nee hoor, u vergist
zich, ik moet hier helemaal niet zijn". Hij keek mij lachend aan en zei: "Maar
ik wel". Overrompeld door de komische brutaliteit deed ik de deur open en hij
zwaaide me vriendelijk gedag. Ik heb de bus gekeerd en ben verder gereden maar
er streden 2 sterke gevoelens in mijn binnenste. Aan de ene kant had ik er de
pest in maar aan de andere kant zag ik de humor wel in van deze 'practical
joke'. In ieder geval ben ik voortaan behoorlijk wat beter op mijn hoede
(hoop ik).
Surftips:
Google is eigenlijk de standaard geworden op
digitaal zoekgebied. Toen ik met de computer aan de slag ging, was Yahoo
de belangrijkste zoekmogelijkheid maar Google kwam, zag en overwon
door ondermeer de eenvoud. Er was ook zoeksoftware van b.v. Copernic maar het
on-line zoeken heeft uiteindelijk gewonnen. Op de volgende link kun je 2
zoekpagina's met elkaar vergelijken. Kies de gewenste zoekpagina's bij punt
1, vink eventueel een speciale keuze aan (Images, video's e.d.) en vul een
zoekopdracht in en zie het scherm wordt in twee delen vertoond. Gewoon leuk om
eens te zien wat het verschil is. Zoeken met Google maar nu ook anders:
www.polycola.com
Is je buurman rijk? Vermoedelijk niet, want
dan woonde hij wel ergens anders. Op deze pagina kun je in eerste
instantie eens rondneuzen naar de rijkste mensen in je eigen regio. Er is meer
te zien door rond te klikken op de diverse knoppen. Kijk op
www.quotenet.nl/rijkenkaart
Klik op:
Grappig:
Twee oudere mannen, Eddy (79) en Marcel (85) zitten op een bank te
kletsen over de goeie oude tijd.
Zegt Eddy: ' Ik ben gisteren 79 geworden en
ik voel niks anders dan pijn en ongemak. Ik weet nu wat ouder worden is.
Hoe voel jij
je?'
'Ik
voel me als een pasgeboren baby!', antwoordt Marcel.
'Echt
waar, voel jij je wérkelijk zoals een baby?', reageert Eddy
verbaasd.
'Yep',
antwoordt hij: 'geen haar, geen tanden en ik denk, dat ik nu in mijn broek zit
te schijten.'
Een nieuw gevaarlijk virus wordt onder andere
elektronisch verstuurd. Het virus heet "Worm
Engaging & Recreation Killer" (afgekort W.E.R.K.).
U kunt W.E.R.K. krijgen van uw chef of van
uw collega's. Raak het niet aan. Het virus wist uw privéleven. Op den duur heeft het virus u zodanig in de ban dat het al
om 8 uur 's morgens actief wordt (soms nog vroeger) en u er de hele dag door
geplaagd blijft. Bij sommigen gaat het zelfs 's avonds niet meer over.
Als u in contact komt met W.E.R.K. zijn er 2
oplossingen:
De eerste oplossing is het gebruik van "Werk
Isolerende & Joviale Neutralisator" (W.I.J.N.).
De tweede oplossing is "Betrouwbare Interactieve
& Eliminerende Rebooter" (B.I.E.R.).
Beide oplossingen zijn verkrijgbaar bij uw lokale
winkel of supermarkt. Vraag ernaar....
Stuur dit bericht door naar uw vrienden. Heeft u
geen vrienden (meer), dan heeft het W.E.R.K. u al geďnfecteerd.
Bel ik een bedrijf, krijg ik zo'n
elektronische juf aan de lijn. Zegt ze:
"Voor de financiële
administratie, toets een
Voor de afdeling verkoop, toets twee
Voor de
afdeling inkoop, toets drie
Voor technische ondersteuning, toets vier
Voor
mondharmonicamuziek, toets tielemans"
Komt een rijke kakmadam bij de dokter nadat ze
gestoken is door een wesp. Vraagt de dokter:
"Waar bent u gestoken mevrouw?"
"Oh dokter, dat kan ik u niet zeggen, want dan
schaam ik me zo."
"Maar ik moet het toch echt weten hoor, anders
kan ik u niet helpen."
"Nee dokter, als andere mensen dit weten dan word
ik uitgelachen en schaam ik me dood."
"Luister," zegt de dokter, "ik heb een
geheimhoudingsplicht, dus ik zal echt tegen niemand zeggen waar u gestoken
bent."
"Oké dan," zegt de vrouw: .... "... bij de
Aldi."
's Morgens vroeg komen twee werkmannen van
Belgacom de straat ingereden en beginnen te graven. Nadien wordt de gegraven
sleuf weer dichtgegooid en dit gaat zo de hele dag door.
Als ze 's
avonds willen vertrekken, komt een buurtbewoner bij die mannen en vraagt hen wat
ze nu eigenlijk de hele dag gedaan hebben.
'Wij hebben draadloos internet gelegd' was
het antwoord.
Tot slot:
Na flink wat uurtjes knutselen is deze brief weer klaar. Nu maar hopen dat ik het zo gedaan heb dat het ermee door kan.
Misschien moet ik een echtgenote zien te vinden want dat zou mij een heleboel googelen ( = zoeken via Google) kunnen besparen als ik onderstaande advertentie
moet geloven. Als het vinden van een partner zou lukken dan weet ik
zeker dat het een corpulente dame zal worden met de achternaam van Dale.....
Om deze brief in stijl af te sluiten toch nog een
busfoto. Een heel toepasselijke wel te verstaan. Daarnaast een roodhuid uit
Nederland die internationale faam verwierf tijdens andere toernooien maar na
bedreigingen is hij gestopt om als indiaan met grote trom de wedstrijden te
bezoeken. Hij gaat nu nog gewoon naar de wedstrijden maar anoniem. Je hoeft geen
Salman Rushdie of Gregorius Nekschot te heten om bedreigd te worden, blijkt nu
maar weer. Hopelijk blijft mij als Post(bus)Bode deze ellende
bespaard.
Geen voorspelling over de inhoud van de volgende brief, jullie
zien het vanzelf.
Groeten
Wijsheden:
Er zijn veel mensen die kunnen zeggen dat
een voetbalploeg slecht speelt,
er zijn weinig mensen die kunnen zeggen waarom
ze slecht speelt
en er zijn slechts een paar mensen die kunnen zeggen wat er
moet gebeuren om ze beter te laten spelen.(Cruyff)
Als je ziet hoeveel sporters God bedanken voor
hun overwinning en als je tegelijkertijd de ellende in de wereld bekijkt,
moet
je haast concluderen dat God zich alleen om wielrennen, voetbal en tennis
bekommert. (Geert Hoste)
terug naar de