2 maart 2008

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>   ook te lezen op www.busbrief.nl
____________________________________________________                                                                                                   

______ Onderwerp: van Womy droomie _______________
   
 Verhalen over oude en nieuwe bussen,          
                                        
                                                                                                   

 
Deze keer zal ik proberen bij de nieuwe foto's wat zuiniger om te springen met de ruimte maar met Womy als onderwerp zal dat vermoedelijk niet helemaal lukken. Ik heb hopelijk weer wat opvallende plaatjes om te bekijken.
Maar deze aflevering wil ik beginnen met een vraag die ik van verschillende kanten in mijn mailbox vond:

Ben jij slimmer dan een kind?
In welke richting rijdt de bus in het onderstaande plaatje? 
Naar links of naar rechts?
Je ziet het verschil niet?
Kijk nog een keer heel goed!
 
Je weet het nog steeds niet?

Aan kinderen op de basisschool is precies hetzelfde beeld getoond.
90% van hen gaf het volgende antwoord:
'De Bus rijdt naar links'
Waarom???
Het antwoord staat in het slotwoord van deze busbrief
 
 

 
Foto 1:
Vorig jaar was ik in de gelegenheid om bij Womy op een bedrijventerrein in Zevenbergen vlakbij de Moerdijk rond te neuzen. (zie Womy) Gastvrije mensen bij het bedrijf dat onder buskenners beroemd en berucht is vanwege de hoeveelheid bussen die daar in- en uitstromen en via Womy een 2e leven in (vaak) het buitenland krijgen. Berucht ook, want vele busnummers die tijdens het werkzame leven gekoesterd werden, hebben bij Womy een (soms) triest einde gevonden. Hoe dan ook, altijd boeiend om eens rond te kijken tussen de kadavers en de oude beestjes waar ook nog hele aardige exemplaren zijn te bewonderen. Bij uitstek een heel leuk item voor de busbrief dus hierbij wat plaatjes die ik toen geschoten heb.
 
Om te beginnen een wagen die vermoedelijk tijdens de RandstadRail perikelen in 2007 een duit in het zakje heeft gedaan gezien de bekende sticker met de tekst Extra Vervoer. Het betreft een B90 Alliance City bus met wagenparknummer 2115 uit 1994. Ooit als baby zelfs nog heel even Westnederland maar eigenlijk z'n hele busleven hoofdzakelijk ZWN en uiteraard later Connexxion. 
 
 

Foto 2a-2b:

Op foto 2a en 2b staat Mercedes te kijk. Als eerste de 4360 die o.a. in 'mijn' regio dienst gedaan heeft. Zo te zien met een onfortuinlijk einde. Deze wagen zal waarschijnlijk nooit meer in vol ornaat op de weg te zien zijn maar de onderdelen leven verder bij andere exemplaren.
Op 2b zie je de broertjes (of zusjes) 9029 en 9030. Deze gelede wagens zullen mogelijk intussen al een koper hebben gevonden en is de tekst 'sorry geen dienst' gewijzigd in een hoopvollere bestemming. Deze wagens, gebouwd in 1998, hebben een redelijk saai leven gehad want ik kan geen opmerkelijke gebeurtenis vinden. Op de huidige koopjeslijst van Womy kan ik ze niet meer terugvinden dus deze in zeer goede staat lijkende voertuigen zijn verkocht en nu maar wachten op foto's van en uit hun 2e leven.
 
 
 

Foto 3:
Dat er een flink verloop zit in de aanwezige voorraad bewijst deze foto van de 5559. In 2005 is deze wagen nog even in Delft aanwezig geweest want toen heb ik er 1 dienst mee gereden. Deze B91 Alliance Intercity uit 1993 is blijkbaar verkocht en dus ben ik benieuwd in welke hoedanigheid we hem misschien ooit terugzien op de gevoelige plaat.
 

Foto 4a-4b-4c-4d:
Interliners die ivm de wens van opdrachtgevers voorzien zijn van een lagevloer rijden in grote aantallen door het land en de nog niet zo heel erg bejaarde wagens met een ouderwets trapje staan/stonden bij Womy in een lange rij. 15-meter wagens met een riant interieur die in weinig doen denken aan de gewone OV-bus. Dubbele assen achter en ruime zitjes binnen, maken deze Volvo's tot een heel aparte groep binnen het busvervoer. Te koop dus vanwege de aanwezige traptreden.
 
Hier afgebeeld de BBA 816 Volvo/den Oudsten B89 Alliance met het ESO-wagenparknummer 5775 uit 1996 voor de deur van het tijdelijke kantooronderkomen van Womy. Nieuwbouw was op het moment van de foto in ontwikkeling. Op het A4-tje achter het raam staat een kilometerstand van 0 maar dat zal in werkelijkheid echt wel iets meer zijn.
 
 
       
       

Foto 5:
Onlangs meldde zich Klaas G. als nieuwe busbrieflezer (reeds genoemd bij het intro) met een kort overzicht van zijn loopbaan en van zijn hobby's. Het bleek dat ik Klaas ooit ontmoet heb op de reis naar Leyland in 1986 met de WSM 4697. Een memorabele tocht dwars door Engeland naar Leyland, alwaar gevierd werd dat de busbouwer 90 jaar bestond. (zie busbrief 59) Zo kom je elkaar via de busbrief dus weer tegen.
Ik stuur altijd elke nieuwe busbrieflezer een introductieverhaal en ik stel het dan altijd zeer op prijs als lezers als antwoord enige eigen informatie vertellen. Het geeft mij een idee met wie ik te maken heb en ik kan er in mijn keuzes soms ook rekening mee houden. Zo ook in dit geval want Klaas schreef mij dat hij helemaal bussengek is als het maar over Volvo's gaat. Hopelijk heb ik hem met deze busbrief een plezier kunnen doen want er staan er meer dan gewoonlijk afgebeeld. Niet omdat ik iets tegen Volvo heb maar dit merk is nooit echt op grote schaal vertegenwoordigd geweest in mijn loopbaan. Op foto 5 staan er nog eens 5 in mannequin-pose te pronken. Wagens uit de 6500 serie die begonnen bij de VAD en via Midnet bij Connexxion terecht kwamen. Ik denk dat het 10 meter wagens zijn zoals de 6500 wagens die wij in Delft in dienst gehad hebben.
 

Foto 6a-6b:
 
Opeens stond ik voor een heel bijzondere bus (vond ik). Een afwijkend uiterlijk, wat moest ik hier van denken? Thuisgekomen heb ik de bus eens tegen het licht gehouden en in mijn beschikbare gegevens het een en ander opgediept. Het kenteken is afgeplakt maar achter de tape gaat het nummer BB-HR-39 schuil. Het is een DAB Servicebus MK II\DAF carrosserie DAB Silkeborg uit Denemarken. De bus uit 1994 was tot 1998 in dienst bij eerst de RET als wagen 705 en dan via Den Oudsten naar NZH als de 6023. Uiteindelijk heeft de bus op 18-05-1998 nog even bij GVB Dordrecht gereden en op 08-05-1999 bij Connexxion. Of het open karakter van de achterzijde een goed teken is, durf ik niet te zeggen maar vermoedelijk heeft het een reden die de verkoop niet ten goede zal komen.
       

Foto 7a-7b:
 
Ik gooi er nog maar eens een Volvo tegenaan. Een bijzonder model gebouwd in 1987 en de wagen staat er ruim 20 jaar later nog redelijk bij zo te zien. Ik heb in mijn naslagspullen geneusd en ik zag dat er maar 5 wagens van dit type zijn gebouwd door Hainje met het model CSA III voor het busbedrijf SM (Stadsbus Maastricht), dit is wagen 51. Daarna is de serie terechtgekomen bij de Enhabo (Eerste Noord-Hollandsche Autobusdienst Onderneming) en pas in 1991 als de 4533 in het wagenpark van de NZH en in 1999 door naar Connexxion. Wagens met een loopbaan kun je dus wel zeggen. Deze 4533 heeft al die jaren overleefd en ook hier ben ik dan natuurlijk nieuwsgierig naar de toekomst. Wie er iets over te weten komt, nodig ik uit om mij dat te laten weten. Alvast mijn dank.

Foto 8:
Je ziet op deze foto dat Womy een aardige voorraad heeft staan. Keuze genoeg. Zoals hier vooraan 4 wagens DAF/den Oudsten B96 Alliance City die oorspronkelijk bij Midnet aan de slag zijn gegaan in 1998. Deze wagens zijn omgebouwd tot LPG bussen. De voorste wagen is de 2208, daarnaast de 2212 en als derde de 2207.

Foto 9:
Dat er bij zo'n bedrijf hier en daar wat verloren gaat zal geen toelichting behoeven. Hier zie je een hoekje "wie er wat aan heeft mag het zeggen". Een reserveband nodig? Misschien zit er wat bij. Als rechtgeaarde hobbyist wil je als decoratie een motorblok in de tuin? Haal je hart op bij Womy. Er staan verderop meerdere complete bussen die alleen nog maar dienst doen als leverancier van onderdelen en nooit meer een voet op het asfalt zullen zetten.
Vorig jaar ben ik ook op bezoek geweest bij Holland Bus in Geertruidenberg en daar vond ik ongeveer hetzelfde beeld, al is het daar wat rommeliger doordat alles door elkaar staat in een soort weiland maar de liefhebber vindt dat volstrekt onbelangrijk zolang er maar likkebaardend tussen de bussen door gestruind kan worden. Over Holland Bus zal ik later nog een busbrief maken. Voorlopig was dit een selectie uit de foto's die ik bij Womy gemaakt heb.
 


Uitsmijter:
Uit een Powerpoint-presentatie heb ik deze foto 'gesloopt'. Een Aziatisch land aan de reclameborden te zien. Een heel bijzonder transport en dan druk ik me nog voorzichtig uit. Verder geen toelichting, de foto spreekt voor zich.....
 

          
BusBabbel:
Soms gebeurt het plotseling: je pakt een bus uit de stalling om je dienst te gaan rijden en op het moment dat je hem start weet je het, dit is 'm. Het muntje valt, zal ik maar zeggen. Bus en chauffeur hebben elkaar gevonden. Tegenwoordig is onze moderne busvloot, geen kwaad woord erover natuurlijk, steeds meer een soort eenheidsworst geworden. Of je in de ene rijdt of in de andere, ze zijn allemaal hetzelfde. Het karakter is er uit verbannen tijdens de productie. Maar nu had ik er weer eentje met uitstraling. Ik zeg altijd op zo'n moment: "Zo'n bus stap je niet in maar trek je aan als een goed zittend pak". In dit geval was het de 2181, een Iveco met Den Oudsten opbouw. Nog gewoon ouderwets geel-wit met ruim 1 miljoen kilometer op de teller, zonder Infoxx maar met Combofoon, zonder irritant zoemertje als een passagiers op de stopknop drukt, zonder eigenzinnige software (vertrekken bij de halte met een nieuwe bus is soms een avontuur omdat de halte-rem niet vrijgegeven wordt) maar wel mét een flinke ouderwetse rookpluim aan de achterzijde. Klinkt dat niet heeeeel nostalgisch?? Ik dacht het wel. De wagen heeft zoveel power dat het mij de hele dienst blijft verbazen. Wat is het dan een genot om in het verkeer gelijkwaardig mee te kunnen doen. Rijtijden? Geen probleem! Een vrolijke chauffeur? Geen probleem! Ik kon het aan het eind van mijn late dienst niet laten om te proberen er een aardig sfeerportret van te maken dat ik hieronder bijsluit. Mijn dienst duurde om precies te zijn 8 uur en 38 minuten maar het was voorbij voor ik het in de gaten had. Het was weer even net als 25 jaar geleden. Zal ik binnenkort vragen of ik mee mag naar Cuba of Georgië als de 2181 z'n 2e leven daar gaat slijten? Nee, ik blijf maar hier want anders betekent dat het einde van de busbrief en dat wil ik niemand aandoen.....;-)
           
Bedankt Marty voor de foto                                                            foto: WiKo                         

Surftips:
Opeens was daar een mailtje van Teun van Mourik met een verhaal over zijn unieke hobby. Op busgebied worden vaak dezelfde paden bewandeld, veel met foto's of een verzameling dienstregelingen e.a. maar Teun heeft iets gedaan wat ik niet eerder heb gehoord of gezien. Een monnikenwerkje denk ik maar op deze manier word je geen hangoudere of zoiets. Teun heeft er al de landelijke pers mee gehaald door de aandacht van het AD onlangs maar dat valt natuurlijk in het niet met de aandacht van de busbrief voor zijn hobby. En dan ben ik zelfs serieus want het AD is leuk voor de algemene lezer zoals de naam al doet vermoeden maar de busbrief is voor de echte doelgroep.
Teun schrijft mij:
"Mijn hobby is het maken en verzamelen van, voor zover mogelijk, alle logo's van openbaarvervoer bedrijven in Nederland, in de ruimste zin van het woord. Wat moet je je daar bij voorstellen. Ik kwam ooit in Enschede bij de T.E.T. binnen en in de hal hing een afbeelding van het Twents Ros. Dat vond ik zo mooi ,dat ik dat na ben gaan maken van oud plastic,(acrilaatplaat). In eerste instantie heb ik al het materiaal wat ik er voor gebruik uit de afvalbak van reclamebedrijven gekregen. Het lukte me wonderwel een fraai exemplaar te maken en dat heb ik zo mooi gevonden ,dat ik daarmee door ben gegaan, met als resultaat nu een verzameling van ruim 280 logo's uit heel het land.
Allemaal met de hand uitgezaagd en geplakt, met een klein standaardje er onder. Dit alles staat bij mij in zes vitrinekasten op zolder maar er kraait verder geen mens naar.
Niet dat ik het wegdoe hoor begrijp me goed, maar er is verder helaas ook geen aandacht voor. Nu zag ik de vraag van jou, dus bij deze heb ik vermeld dat ik een verzamelaar ben. Ook sta ik op internet bij een kameraad op de pagina."
Als je het wil bekijken:
 www.logomuseum.nl  en wil je reageren dan kan dat via het emailadres van Teun: te.co@casema.nl

(opmerking redactie: met goedvinden van Teun heb ik bij uitzondering zijn persoonlijke gegevens geplaatst zoals naam en emailadres echter onder voorbehoud dat niemand hem zal gaan vragen om zijn pincode.....;-)
 
Klik op:     

       
Grappig:
Aan de telefoon: Ik zou graag met iemand spreken die me kan inlichten over de toestand van een patiënt die bij u verpleegd wordt.
Hoe is de naam van de patiënt?
Louis Jansen.
Een ogenblik aub, ik verbind u door met de verpleging.
Zuster: met de wachtdienst, wat kan ik voor u doen?
Ik zou graag weten hoe gesteld is met de gezondheidstoestand van Louis Jansen in kamer 302?
Een ogenblikje, ik verbind u door met de dokter van wacht.
Dokter: met de dokter van wacht.
Dag dokter, graag zou ik weten hoe het gaat met mijnheer Louis Jansen die al drie weken bij u op de afdeling verpleegd wordt in kamer 302?
Een ogenblikje, ik zal zijn dossier even raadplegen. Hier heb ik het ... hij heeft vandaag goed gegeten, zijn bloeddruk en hartslag zijn normaal, hij reageert goed op de voorgeschreven medicatie en morgen nemen we de hartmonitoring weg.
Als alles zo nog 48 uur gunstig verder blijft gaan, zal zijn behandelend arts hem waarschijnlijk uit het ziekenhuis ontslaan voor het volgende weekeinde.
Dat is fantastisch nieuws, ik ben ongelooflijk opgelucht, bedankt dokter, van harte bedankt .
Dokter: Zo te horen bent u wel erg begaan met de patiënt ... naaste familie van u?
Nee nee dokter, ik ben Louis Jansen zelf. Ik bel u vanuit kamer 302. Iedereen loopt hier mijn kamer in en uit maar niemand vertelt me ooit iets. Ik wou zelf ook eens weten hoe het met mij gesteld is.....
 
Een  Hollander  maakt zijn eerste zeereis.
Na enkele dagen vraagt de kapitein hem of alles naar wens is.
'Fantastisch!' zegt hij. 'En reuze handig, die wasmachines  in
de muur.
Wat daar niet allemaal in gaat...'
Een vrouw was het helemaal beu dat haar man telkens dronken thuis kwam. Ze besloot hem eens een lesje te leren en hem de stuipen op het lijf te jagen, in de hoop dat hij tot inkeer zou komen.
Op een avond trok ze een duivelspak aan en verstopte zich achter een boom.
Toen haar man voorbij wankelde, sprong ze tevoorschijn en bleef met haar rode hoorns, drietand en lange staart dreigend voor hem staan.
"W-wie ben jij?" vroeg de man stomdronken met dubbele tong.
"Ik ben de duivel", antwoordde de vrouw.
"Nou, k-kom dan effe g-g-gezellig mee" zei hij, "Ik b-ben getrouwd met je Z-zuster."

Een interieurverzorgster moet natuurlijk discreet blijven...
Toen de poetsvrouw opmerkte dat de broek van haar baas openstond, zei ze gegeneerd:
'De poort van uw garage is blijven openstaan meneer.'
De baas kijkt haar verbouwereerd aan en begrijpt er niets van, tot ze naar zijn rits wijst.
Vlug sluit hij zijn rits en zegt:  'Ik hoop dat u mijn super Cadillac de luxe niet gezien hebt.'
'Nee hoor', zegt de werkster, 'alleen een oude Volkswagen met twee platte banden.'
 
Een ouder echtpaar komt bij de dokter voor hun jaarlijkse controle.
Na het onderzoek zegt de dokter tegen de oude man : 'U bent in uitstekende gezondheid, niets speciaals te melden?
'Wel, dokter', antwoordt de man, 'er is toch iets dat mij bezighoudt. Wanneer ik vrij met mijn vrouw heb ik het de eerste keer altijd zo warm, en zweet ik als een paard.....maar de tweede keer heb ik het enorm koud en krijg ik zelfs kippenvel.'
'Hm, eigenaardig', zegt de dokter, 'ik zal het eens opzoeken, laat intussen uw vrouw maar binnen.'
Oma komt de onderzoekskamer binnen en opa gaat terug naar de wachtzaal.
De dokter onderzoekt haar grondig en zegt : 'Alles OK, net als bij uw man maar hij vertelde mij dat hij het tijdens jullie eerste vrijpartij bijzonder warm krijgt en de tweede keer zeer koud, heeft u daar een verklaring voor?'
Waarop Oma zegt: 'De idioot, dat komt omdat de eerste keer in Juli was en de tweede keer in December!'
Jantje vraagt op school aan de meester. "Meester, weet u hoe zout de Noordzee is?" De meester weet het niet.
"Dan vraag ik het wel aan een andere kwal", zegt Jantje.

Tot slot:
Van Walter Jansen kreeg ik een aardig verhaal en dat plaats ik maar eens onder de ouderwetse noemer Wist je dat......?
Hij schreef: "Ik had van de week dienst op lijn 172/174, Berkel/Bergschenhoek (afwisselend 5 rondjes op beide lijnen dus 10 rondjes) De cijfers: één rit duurt ongeveer 36 minuten en ik heb voor de gein de rotondes en de drempels eens geturfd.
9 rotondes per rit vallen ons ten deel en let op: 28.....jawel, achtentwintig drempels!!!!!
Dus met een dienst van 10 rondjes veroveren we het ongelooflijke aantal van 90 rotondes en jawel, 280 drempels.  Niet allemaal even gemeen maar toch genoeg waarbij je extra 'prettig' gelanceerd wordt. Misschien leuk om eens te vermelden, wellicht zijn er vestigingen die nog beter scoren?? Laat het de Busbriefbode weten. In ieder geval hebben we nu een overtuigend antwoord als we thuis moeten blijven omdat er rugklachten zijn........
(naschrift redactie: dit verhaal is door de tijd achterhaald omdat wij daar vanuit Delft niet meer rijden)
 
Dan natuurlijk nog het antwoord op de vraag in het voorwoord:
Op de vraag 'Waarom denk je dat de bus naar links rijdt?'
was het antwoord van de kinderen:
'Omdat je de deur waar je moet instappen niet kan zien!'..........
Hoe voel je je nu??? Ik weet het, ik ook.
Groeten
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
    
Wijsheden:

Sommige mensen zijn zo bijgelovig dat ze hun dertiende maand zouden weigeren. (Verhoye)

Je bent zo dom, dat je denkt dat je slimmer bent dan ik. (An O'Niem)

terug naar de